Teutonia LXV :Geschwindigkeit

Leuke artikel, bedankt voor de link. :D

buitengaats zei:
Ibud zei:
@buitengaats, klopt ja! Beetje aan het kijken voor een E kombi. Geen haast nog, wil in 2020 een jaar op wat verschillende plekken gaan wonen en voor de Europese bestemmingen is een ruime en comfortabele auto wel handig, beetje zoals TYN met zijn W124. W211 kombi lijkt me perfect daarvoorthumbs up

Eigenlijk moet je dan niet een te nette kopen, als ie kris kras door Europa in stedelijke gebieden komt te staan...
Dus iets als een E320 met een tonnetje of 2 achter de kiezen zou dan ideaal zijn. Qua verbruik maakt het zeker op lange ritten niet zoveel uit welke benzine-versie je pakt, behalve een E200 die wat zuiniger is denk ik.

Een tonnetje of 2? Dat is net ingelopen. Ik zou zeggen, een tonnetje of 3-4 (dan heb je ook meer zekerheid dat 'ie niet is teruggedraaid :)).

Ik zou de W210 trouwens niet zomaar vergeten. Oke, de (gegarandeerde) roest ziet er niet uit, maar qua techniek wel een stuk simpeler dan een W211.

Vandaag had ik een vrijwel nieuwe C200 mee, mijn auto moest even terug voor montage van een originele elektrisch wegklapbare trekhaak. Echt een prachtig afgewerkte auto, wat dat betreft een kleine E-Klasse (al kan ik het losse beeldscherm nog steeds niet waarderen). Materiaalgebruik is absoluut top, daar kan ook de 3-Serie net niet tegenop.
Het deed mij denken aan de 190 en de W124, waarbij de 190 ook een minder mooi dashboard had maar wel met dezelfde mooie materialen als in de W124. Qua binnenruimte gaat de vergelijking met de W201 en de W124 ook op, in de C kan iemand met een normaal postuur niet lekker achterin zitten. Met een panoramadak zit je zelfs met je hoofd tegen het dak, niet prettig dus.

Dan het rijden, ook daar een groot verschil met de E-Klasse. De C is beduidend stugger, de E veel comfortabeler en stiller dan de C. Dat laatste zal deels komen door de geluiddempende banden onder mijn E, en ook vanwege het wat rauwe geluid van de C200 (tegenwoordig nog slechts een 1.5 blokje met 48V mild-hybride techniek)
Kortom, ik was weer blij met de E350 toen ik hem net weer omruilde. En FH, mocht je eerdaags een keuze maken dan zou ik toch echt voor een E-Klasse of 5-Serie gaan i.p.v. een C of een 3. Sowieso als je comfort belangrijker vindt dan sportief potje sturen.

Ja, wellicht wordt het erg opportuun maar dat weet ik de komende week/weken. Een aantal scenario's zijn mogelijk dus komende tijd even wat intensiever mee aan de slag gaan ter voorbereiding.

buitengaats zei:
Eigenlijk moet je dan niet een te nette kopen, als ie kris kras door Europa in stedelijke gebieden komt te staan...
Dus iets als een E320 met een tonnetje of 2 achter de kiezen zou dan ideaal zijn. Qua verbruik maakt het zeker op lange ritten niet zoveel uit welke benzine-versie je pakt, behalve een E200 die wat zuiniger is denk ik.

Precies wat ik ook denk, w211 E320 met niet teveel opties en rond de 2 ton gelopen zou perfect zijn. 6 cilinder maakt zo'n auto wel af, dan maar een paar euro's meer aan benzine. Hogere kilometer stand kan maar is niet goed voor mijn gemoedsrust. W210 kan inderdaad ook wel maar als zoiets aan de buitenkant niet helemaal strak is dan wordt het al snel een beetje armoedig. W211 ziet er overall een stuk frisser uit, zeker als kombi.

Als er zoiets als een E 500 Kombi W211 bestaat zou ik nooit voor een 320 kiezen. Het maakt in verbruik namelijk helemaal niks uit. Ik wil niet zeggen dat een 320 amechtig is, maar als je de 500 gereden hebt wil je echt geen 320 meer. Dat is dan echt passé. De 2003 en 2004 zijn overpriced voor wat je krijgt - kunstmatig hoge prijzen vanwege fiscaliteiten - en de facelift is ernstig kostbaar. Zoek een 2005 of 2006 E 500 kombi.

500 E zei:
Zoek een 2005 of 2006 E 500 kombi.
Zegt de autohandelaar (en moderator) die twee W211's combi met V8 motor in zijn voorraad te koop heeft staan...... Dit forum is niet bedoeld om handelswaar direct of indirect aan te prijzen.

Dit is gewoon goed en gewaardeerd advies van 500E. Hij weet dat ik al een keer bij hem in de zaak ben geweest dus ik weet hem sowieso wel te vinden, zo is die post niet bedoeld.

1) Wie is Luap??
2) Ga zeuren in andere topics, de inbreng en know-how van 500E wordt hier zéér gewaardeerd!

500E heeft volkomen gelijk, maar eigenlijk geldt dat bijna bij alle auto's. Rijdt in een dikker gemotoriseerde, dan wordt je met de zwakkere nooit meer echt blij want je hebt ervaren hoe het ook kan.

De mening van Luap is volstrekt niet relevant, hier niet en uberhaupt niet.

En ik kan uit ervaring zeggen dat de M113 echt een stukje kunst is. Ow ja Luap ook bij 500E vandaan. Moet oppassen dat ik geen reclame maak.
Zelden zo'n heerlijk smeuïg blok gereden die daarnaast ook nog eens zuinig met brandstof om (kan) springen. Qua verbruik doet die zeker niet onder voor een 6 cilinder. Maar op de momenten dat je even los wilt gaan....:)

Goh, de teek van 500e is ook weer opgedoken. Zou die snikkel er speciale software voor hebben? Of de hele dag bij mamma op zolder zitten te zoeken of hij lekker kan zeiken omdat hij een keer op zijn plek gezet is in het verleden?

Er wordt hier gesproken over >200k km, die bij Next hebben de helft gelopen. Een hele andere prijsklasse. Als je wilt trollen, doe een beetje research.

500E zei:
Als er zoiets als een E 500 Kombi W211 bestaat zou ik nooit voor een 320 kiezen. Het maakt in verbruik namelijk helemaal niks uit. Ik wil niet zeggen dat een 320 amechtig is, maar als je de 500 gereden hebt wil je echt geen 320 meer. Dat is dan echt passé. De 2003 en 2004 zijn overpriced voor wat je krijgt - kunstmatig hoge prijzen vanwege fiscaliteiten - en de facelift is ernstig kostbaar. Zoek een 2005 of 2006 E 500 kombi.

Zeg je nu dat ik een veel te dure facelift 211 van je gekocht heb? :p

Die van mij draait ongeveer 1 op 9 gemiddeld. Maar hoe langer de rit, hoe zuiniger ie wordt en dan hoef je echt geen 100 te rijden.

buitengaats zei:
500E zei:

Die van mij draait ongeveer 1 op 9 gemiddeld. Maar hoe langer de rit, hoe zuiniger ie wordt en dan hoef je echt geen 100 te rijden.
Ho ho niet te duur. Kostbaar.:)

Aras zei:
Als je wilt trollen, doe een beetje research.

In dit topic wordt niet getrold, waarschijnlijk heeft onze topic-moderator deze Paul (zo heet ie namelijk) dan ook meteen in de ban gedaan :)

buitengaats zei:
500E zei:

Haha, neee joh. Maar verschil tussen facelift en pre-facelift is nogal fors. Daar krijg je - in jouw geval - wel heel veel voor terug. Dat dan weer wel.

Ik heb overigens een hele vette M5 te koop, 178.000 km gereden en in topstaat. Echt een Einzelstuck! Maar dit terzijde.

Ik zag 'm net. Wat een heerlijke cockpit.
jvdk0285-large.jpg

(Ik wil ook zo'n telefoon in de mijne.)

500 E zei:
Ik heb overigens een hele vette M5 te koop, 178.000 km gereden en in topstaat. Echt een Einzelstuck! Maar dit terzijde.

Ik begrijp niet dat jij afstand kunt doen van die juweeltjes, elke keer weer afscheid nemen...:cry:

Idefiqs zei:
500 E zei:

Ik begrijp niet dat jij afstand kunt doen van die juweeltjes, elke keer weer afscheid nemen...:cry:
Bankoverschrijving maakt heeeel veel goed. Hij kan toch maar in eentje tegelijk rijden.:)

Ik heb mezelf een hele fijne E420 W124 cadeau gedaan. Wel wat meters dr op, maar dat maakt niet uit. als ik mezelf zo af en toe trakteer, dan gaat het aan de front end altijd goed.

500E in een E420... Is het nog een bijzondere uitvoering? Malachit of bornit met velours interieur, ofzo. :T

michel1975 zei:
Ho ho niet te duur. Kostbaar.:)

Nuance verschil :)

500E zei:
Haha, neee joh. Maar verschil tussen facelift en pre-facelift is nogal fors. Daar krijg je - in jouw geval - wel heel veel voor terug. Dat dan weer wel.

Voor mij is ie dan ook elke euro waard, iedere rit is weer genieten. Samen lachen opperde iemand in dit topic geloof ik. Alleen wel iets minder undercover dan ik vooraf had gedacht. Ik krijg toch af en toe aanspraak, voornamelijk over de motorisering. Kennelijk rijden er niet zoveel dikke facelift W211-en rond.

TYN zei:
Ik zag 'm net. Wat een heerlijke cockpit.

Zwart leer en hout, altijd goed. (y)

TYN zei:
500E in een E420... Is het nog een bijzondere uitvoering? Malachit of bornit met velours interieur, ofzo. :T

Saai zilvergrijs maar wel met blauw velours. Stond even te koop bij Autohan in Zwanenburg. Ik kon er slecht van af blijven...

Gisteren de 'dag van de dode auto's' gehad. Om gek van te worden. Zowel de E 420 - accu - als de E36 AMG - ging vanzelf harder - als de C 200 CDI - noodloop - richting werkplaats, ploft er 's avonds nog een slang van de radiateur van mijn dochter's E46. En toen was ik om 22.30 pas weer thuis.... Ik geloof dat ik geroepen heb 'ben helemaal klaar met die ouwe rommel' maar dat trok vanmorgen weer bij;-)

@Schaduw: 115, ja? Ik pas het aan.

Tja, dat vergeten een hoop zzp'ers die denken supergoedkoop uit te zijn met een youngtimer. Maar als je een keer een klant mist door een kapotte auto, dan kost je dat meer.

500 E zei:
TYN zei:

Saai zilvergrijs maar wel met blauw velours. Stond even te koop bij Autohan in Zwanenburg. Ik kon er slecht van af blijven...

Die heb ik zien staan, op LPG met een ruime 2,5 ton aan ervaring toch? Prachtig ding. (y)
Concurrerend geprijsd ook, vond ik, voor een 420 tenminste. Lijkt me een fijne auto, en dat interieur is smullen.

TYN zei:
500 E zei:
TYN zei:

Die heb ik zien staan, op LPG met een ruime 2,5 ton aan ervaring toch? Prachtig ding. (y)
Concurrerend geprijsd ook, vond ik, voor een 420 tenminste. Lijkt me een fijne auto, en dat interieur is smullen.

3 ton was het zelfs. Ik heb hem ook gezien in mijn zoektocht naar een andere (tijdelijke) auto voor dagelijks gebruik en toen ik dacht "nog eens die E420 checken" was die weg. Zag er inderdaad erg mooi uit op de foto's.

500 E zei:
TYN zei:

Gisteren de 'dag van de dode auto's' gehad. Om gek van te worden. Zowel de E 420 - accu - als de E36 AMG - ging vanzelf harder - als de C 200 CDI - noodloop - richting werkplaats, ploft er 's avonds nog een slang van de radiateur van mijn dochter's E46. En toen was ik om 22.30 pas weer thuis.... Ik geloof dat ik geroepen heb 'ben helemaal klaar met die ouwe rommel' maar dat trok vanmorgen weer bij;-)

@Schaduw: 115, ja? Ik pas het aan.
Wat mij vooral irriteert is de beschikbaarheid van sommige onderdelen en apart gereedschap. Dan is die smaak noch kraak PHEV makkelijker. Die zet ik bij de dealer en de volgende dag krijg ik hem (helaas) weer terug.

michel1975 zei:
Wat mij vooral irriteert is de beschikbaarheid van sommige onderdelen en apart gereedschap. Dan is die smaak noch kraak PHEV makkelijker. Die zet ik bij de dealer en de volgende dag krijg ik hem (helaas) weer terug.

:D

Ja dat is wel lekker met nieuw(er) spul, doorgaans minder gedoe. Al zit er tegenwoordig wel heel veel op en aan een auto wat natuurlijk ook kapot kan gaan. Maar goed, Ik heb vandaag getekend voor 2 jaar extra garantie dus tot eind 2023 hoef ik mij daar ook geen zorgen over te maken.

Precies de reden waarom ik voor een (relatief, ook alweer bijna 12 jaar oud bedenk ik me net o_O) jonge Civic ben gegaan als daily en geen 20 jaar oude E46.

Tja, voor dagelijks, intensief gebruik is een nieuwere auto wel fijner. Onbezorgd door de pekel knallen, de dealer heeft alles in huis mocht er iets stuk gaan en als er iemand achterop rijdt dan heb je binnen een paar dagen een nieuwe bumper erop. Ik sleutel graag zelf aan mijn auto's en dan is het wel fijn dat je die auto gerust een paar weken stil kunt laten staan als de motivatie even weg is of als je moet wachten op onderdelen. Zou niet zo snel aan een klus beginnen als ik de volgende dag weer ermee moet rijden.

Hier me een beetje aan het oriënteren voor de vervanger van de PHEV. Het leasecontract loopt in juli af. Kom er alleen nog niet helemaal uit. Ik twijfel of ik weer voor een leaseauto ga of toch zelf iets ga kopen. Het voordeel van lease is wat ik net zei. Als er iets is breng je hem weg en haal je hem de volgende dag weer op. Tot op heden heb ik de volgende auto's op mijn shortlist staan:
Mercedes CLA shooting brake (de hond moet immers achterin kunnen). Heb er recent in gereden en hij is me qua ruimte 100% meegevallen.
Mazda CX5. Moeders vindt die hoge zit toch wel erg prettig
Mazda 6
Voor zelf kopen heb ik de volgende auto's op de shortlist staan
Land Rover Discovery Sport
Land Rover Evoque
Land Rover Discovery
BMW X5
BMW X3
Mercedes ML
Mercedes R
Mercedes E
Of toch een G

Die laatste wil ik toch wel erg graag van mijn bucketlist af hebben. Maar ja of mijn vrouw er ook van gecharmeerd is? Mijn zoon in ieder geval wel.

G is een gaaf ding, maar valt toch heel erg tegen qua rijden, comfort en geluid. Al zal t nieuwe model vast beter zijn. Het blijft toch een terreinwagen uit de jaren 70

Het is de minst verstandige keus. Maar ja een CL is nu ook niet bepaald een verstandige keus. Wel een leuke overigens.:)
Ik geniet echt van iedere kilometer. Het is echt een heerlijke GT. Bij tijd en wijle even het gas intrappen daar word ik toch wel vrolijk van.

Een behoorlijk divers lijstje Michel. Denk je bij de zelf aan te schaffen auto's aan de wat oudere exemplaren?

R107 zei:
Een behoorlijk divers lijstje Michel. Denk je bij de zelf aan te schaffen auto's aan de wat oudere exemplaren?
Het lijstje hierboven op de G uitgezonderd zijn ze allemaal van na 2012 en 120.000 kilometer of minder.

Zit er veel verschil in lease-prijs tussen een C en een CLA? Zonder er ooit in gereden te hebben lijkt me een CLA toch een net niet Mercedes, voorwielaandrijving, Renault-motoren dat soort dingen...

Een gelijkwaardige C is inderdaad ruim €100 per maand duurder. Daarnaast vind ik de CLA mooier. In tegenstelling tot velen weet ik.

Hoe ontzettend gaaf zo'n G-klasse ook is en blijft, de 'waar voor je geld'-factor is wel echt compleet zoek bij die dingen. Veel te duur eigenlijk als je er objectief naar kijkt. Onder de 30 mille heb je ofwel een oude traktor, of een 400CDI (waar je een hele sloot MRB voor mag betalen en die waarschijnlijk wel kapot gaat).

Leuk voor erbij als het geld tegen de plinten klotst, maar als enige 'auto voor vrouw&kinderen' kan ik me betere opties voorstellen.

Een C is qua interieur zoveel mooier en beter afgewerkt dan een CLA (of andere modellen kleiner dan de C-Klasse), dat zou voor mij al genoeg reden zijn om bij Mercedes voor minimaal een C-Klasse te kiezen.

R107 zei:
Een C is qua interieur zoveel mooier en beter afgewerkt dan een CLA (of andere modellen kleiner dan de C-Klasse), dat zou voor mij al genoeg reden zijn om bij Mercedes voor minimaal een C-Klasse te kiezen.

Precies, bouwwijze is ook meer ingegeven ivm kostenbesparing. Dat werkt ook door in de rest naast de aandrijflijn.

R107 zei:

Zou ik toch niet zomaar stellen. Die kleintjes van Mercedes staan qua interieurdesign en infotainment wel op een stuk hoger plan dan de C, die inmiddels toch al wat jaartjes meegaat. 2014 vs 2019, zeg maar.

Terug
Bovenaan