Gisteravond de gelegenheid gehad om de nieuwe i5/5 te bekijken tijdens een closed room event bij de dealer.
Klein beetje kermis natuurlijk zo’n evenement, de auto is via media al zichtbaar dus zo geheimzinnig hoef je niet meer te doen

Voor de beleving wel leuk, een deel showroom was afgezet met scheidingswanden, hapje en drankje erbij. Telefoons inleveren en een paar beveiligers eromheen. Enniewee, de ruimte was gelukkig ruim genoeg om de auto van alle kanten te bekijken.
De auto was een pre-productie dus een aantal interieurdelen waren van matiger (glimmend) plastic, de zittingverlenging van de stoelen werkte niet en nog wat details. Niks storend iig.
Uitgevoerd met M pakket Pro, 21”, champignon vegan leer, bowers & wilkins in Tanzanite blauw een fraaie samenstelling.
Dit is idd een auto die je in het echt moet zien. Smaak is natuurlijk persoonlijk - naar mijn mening een fraaie, imposante auto. Het geheel klopt als je erbij staat qua lijnen en proporties. Zeker, enkele details zijn vreemd of kan je over debatteren - het geheel echter is gewoon goed. Een enorme sprong vooruit tov de huidige. Veel moderner, veel meer presence. Bijvoorbeeld die kofferbak lijkt op foto’s of die heel schuif afloopt - als je erbij staat valt het wel mee, zeker omdat de rand best hoog is. De auto is groter en dat zie je.
Qua interieur top. De auto die er stond had standaard stoelen, en die zaten al heerlijk. Voor diegene die als eens proefgezeten hebben in de nieuwe 7 - daar mee te vergelijken. Heel comfortabel en heel stil interieur. Top, precies wat ik zoek in een reis-limousine. Interieur is mooi qua vormgeving en materiaal. Voelt erg prettig aan.
Ben met m’n vrouw geweest en die keurde de auto ook goed

Wat gepraat met andere klanten en rondje door de showroom gelopen. Oa XM bekeken en mezelf verbaasd over hoe zo’n sterk nieuw ontwerp de oudere designs in één klap nog ouder maakt.
De huidige 5 is een slank auto, maar ook oubollig als je m naast de nieuwe zet…
Vooralsnog alleen een 520i, 520d en 2 electroversies te bestellen. Kan je al in oktober rijden. Later komen er plug in hybrides en zelfs een 6 cilinder diesel (!) volgende de product specialist die er rondliep.
Is het dan allemaal helemaal fantastisch? Neuh - zo is het pano-dak heel mooi (full-lenght glas) maar kan niet open, hoe mooi het interieur ook is, ik houdt meer van knopjes dan schermpjes en menu’s, ook is er geen luxury line meer, de verlichte gril kan alleen bij zwarte gril en ik kan er niks aan doen maar vanuit een bepaalde hoek meen ik een Lexus oid te herkennen in de vorm van het achterlicht in het achterscherm (die driehoek). Allemaal gezever op hoog niveau want het pakket klopt. Heel erg een auto van deze tijd en voor morgen.
Heb de configurator aangeslingerd en zou op basis van een 520i met wat opties uitkomen op 83K wat gevoelsmatig het uitgaande model ‘duur’ maakt. Ik was aan het twijfelen over een 530i of 530e als uitloper of jonge demo voor een messcherpe prijs. Nu weet ik het nog niet zo zeker. Nog even wachten tot de prijzen bekend zijn voor de andere motoren en zien wat dit doet met de waardes van de huidige.
Na het bezoekje stapte ik in de huidige en de eerste meters voelden alsof je terug ging in de tijd. Alleen, om eerlijk te zijn, dit is m’n eerste nieuwe BMW die ik me kon veroorloven, vanaf 0km tot nu 170.000km mezelf en familie overal in Europe gebracht. Een trouwe metgezel. Voelt elke keer nog alsof je op stap gaat met een oude vriend - een goed ingelopen Van Bommel die gewoon lekker zit. En stiekem weet ik niet of ik daar afscheid van wil nemen.