Tesla Model S | update 2025

iDS zei:
PauseBreak zei:
Dat interieur doet me denken aan de jaren 80 en niet op de goede manier, als ik heel eerlijk ben.
Ik ben benieuwd wat je er aan doet denken en aan welke voorbeelden je dan denkt.
State of the art elektronisch dashboard zag er in de jaren '80 zo uit:
opel-senator-03.jpg

Nee, meer de designtaal en het geforceerd futuristische met het stuur en weghalen van verschillende noodzakelijk bedieningselementen. Ook de indeling van het dashboard qua elementen en locaties/hoeken daarvan doet me denken aan de jaren '80. KITT komt dan inderdaad ook wel voorbij, ook niet noodzakelijk een hele goede associatie.

Op zich grappig... als Bugatti meer dan 1000 pk levert is het schitterend. Van een Ferrari Roma wordt het geaccepteerd dat de richtingaanwijzers met drukknoppen werken. Bij elke auto wordt een snelle acceleratie naar 100 als gaaf bevonden. Waarom het bij Tesla opeens niet gaaf is, snap ik niet.

Twix zei:
Op zich grappig... als Bugatti meer dan 1000 pk levert is het schitterend. Van een Ferrari Roma wordt het geaccepteerd dat de richtingaanwijzers met drukknoppen werken. Bij elke auto wordt een snelle acceleratie naar 100 als gaaf bevonden. Waarom het bij Tesla opeens niet gaaf is, snap ik niet.

Inderdaad. Zou het zijn kmdat Tesla een bedreiging vormt?

Heeft de Roma drukknoppen als richtingaanwijzers? Wist ik niet!

Roma: https://i.imgur.com/j3swvfh.png

Bij de Tesla S/X dacht ik dat het haptische knopjes waren op het stuur. Maar kan ook zijn dat dat alles verlicht wordt als het aangaat, net zoals het icoon van de verlichting. Ben benieuwd wat het nou precies is en hoe het werkt

Passchier zei:
Twix zei:

Inderdaad. Zou het zijn kmdat Tesla een bedreiging vormt?

Heeft de Roma drukknoppen als richtingaanwijzers? Wist ik niet!

Of omdat mensen niet willen toegeven dat elektrisch rijden best cool kan zijn.

knipperlicht links, knipperlicht rechts, dimlicht
awph2Iw.jpg

claxon, ruitenwisser, spraak
LUZzJqo.jpg

Dat heeft elke Ferrari al een aantal jaren :)

Ben inderdaad benieuwd hoe Tesla het precies heeft bedacht, en of het echt ook hier zo zal worden geleverd.

Hier, typisch zo'n Tesla rijder die eigenlijk een rijtraining had moeten hebben! https://nos.nl/l/2366391

Passchier zei:
Hier, typisch zo'n Tesla rijder die eigenlijk een rijtraining had moeten hebben! https://nos.nl/l/2366391

Nee hoor: dat is een autoliefhebber die pech heeft gehad. Zeker de schuld van een Priusrijder die overgestapt is naar een Tesla.:)

Wilde het net posten;) https://twitter.com/elonmusk/status/1354680585139187713

Of dat nou zo'n succes wordt, een auto die maar raadt welke kant je op wilt...

MCW zei:
knipperlicht links, knipperlicht rechts, dimlicht
awph2Iw.jpg

claxon, ruitenwisser, spraak
LUZzJqo.jpg

Eén knipperlicht links en eentje rechts lijkt me veel logischer. Mini touchtoets voor de claxon lijkt me ook niet erg veilig.

Ja die printscreen staat ook op de vorige pagina. En daar kan je onvoldoende uit opmaken hoe de richtingaanwijzers handmatig bediend kunnen worden.

Voor 140K een auto die van 0-100 < 2.1 sec en top 320 kmh haalt is een koopje zeker als het nog een ruime sedan is.

Wouter82 zei:
Ja die printscreen staat ook op de vorige pagina. En daar kan je onvoldoende uit opmaken hoe de richtingaanwijzers handmatig bediend kunnen worden.
Ik gok datje gewoon met je vinger op zo'n icoontje moet tikken? Wel interessant of dat niet ook vaak onbedoeld zal gebeuren...

Oftewel; allemaal gedoe, nieuwsberichten en ophef om een SciFi stuur, en uiteindelijk zit er gewoon een rond plastic stuur in.:rolleyes:

Ziet er toch weer helemaal up to date uit, mooie wagen, nog steeds.

Schakelen naar voren of achteren gaat via het scherm. Met je vinger 'duw' je naar boven of naar beneden:

7cyD9RW.png

Korte video: https://www.motor1.com/news/496521/teslas-digital-gear-selector-weirder/

beelden van de Tesla Yoke in actie: https://osultan.smugmug.com/Cars/Refresh-Model-S/n-jF42tn/i-MqTr9SD

Het ziet er echt super onhandig uit. (n)

i-TFHFtqn-X2.jpg

i-JZwXrhZ-X2.jpg

i-XnPjgqb-X2.jpg

i-4NbBVDt-X5.jpg

i-46KDNBf-X2.jpg

i-qVdjRH7-X2.jpg

Mooi interieur (y)

Op basis van dat filmpje vind ik het stuur echt niks. Je ziet ook op 0:35 dat ie 'misgrijpt' omdat er geen bovenkant is. De knipperlicht en voor- en achteruit lijken me eigenlijk niet eens zo verkeerd. Al is een hendel voor knipperlicht wel makkelijker. Maar ook het vooruit en achteruit ding op het scherm gaat vloeiend en reageert snel. Ik denk als je het best zal wennen.

Interieur is inderdaad aardig opgeknapt, toch is dit echt geen match voor een gelijk geprijsde BMW/Mercedes/Audi/Jag/Volvo. En als dat nerderige nepvliegtuigstuur een oplossing is, doe mij dan maar het probleem.

Carfanatic zei:
beelden van de Tesla Yoke in actie: https://osultan.smugmug.com/Cars/Refresh-Model-S/n-jF42tn/i-MqTr9SD

Inderdaad met zo'n grote stuuruitslag dat je moet overnemen, is dit niet direct een ergonomische oplossing.

Ik ben toch benieuwd hoe dat stuur werkt bij een uitwijkmanoeuvre. Zijn daar ook filmpjes van?

iDS zei:
Carfanatic zei:

Inderdaad met zo'n grote stuuruitslag dat je moet overnemen, is dit niet direct een ergonomische oplossing.

Je moet wat om aandacht te trekken.

michel1975 zei:
Sodeknetter 2,1 seconden en ruim 800 km actieradius. Ik wil hem wel.

yup, same here.

En wat een gejammer om het stuur weer, dat is toch slechts een optie? Dan neem je het niet als je het niets vind.
Sinds ik 5 ben wil ik ook een dergelijk stuur,

xaH9Boh.jpg

Gullwing zei:
michel1975 zei:
Sodeknetter 2,1 seconden en ruim 800 km actieradius. Ik wil hem wel.

yup, same here.

En wat een gejammer om het stuur weer, dat is toch slechts een optie? Dan neem je het niet als je het niets vind.

628 km actieradius. Die >800 km zou mogelijk zijn met de Plaid+, maar die komt niet.

Ik heb nergens gezien dat dat idiote stuur optioneel is, maar dat zou denk ik wel verstandig zijn. Maar dat maakt ook niet uit. Ik zie niemand jammeren, enkel kritische observaties plaatsen, niks mis mee. Verschillende praktijkervaringen met een dergelijk stuur zijn bovendien niet al te positief (sorry, Knight Rider moesten we maar niet als 'praktijkervaring' opvatten).

Pietzoveel zei:
Verstappen en consorten redden zich prima met zo'n stuur.....

Alleen hebben zij een stuurwiel met 300-400° rotatie, een Model S 900°.

Het ziet er in het filmpje heel onhandig uit, zal het wennen? waarschijnlijk wel, maar wat als je om wat voor reden een keer een ruk moet geven aan het stuur en je grijpt mis?

Pietzoveel zei:

Damn, lekker snuggere vergelijkingo_O.
In een vliegtuig zit ook een vergelijkbaar joystick inderdaad...

MCW zei:
Mooi interieur (y)

Op basis van dat filmpje vind ik het stuur echt niks. Je ziet ook op 0:35 dat ie 'misgrijpt' omdat er geen bovenkant is. De knipperlicht en voor- en achteruit lijken me eigenlijk niet eens zo verkeerd. Al is een hendel voor knipperlicht wel makkelijker. Maar ook het vooruit en achteruit ding op het scherm gaat vloeiend en reageert snel. Ik denk als je het best zal wennen.

Die knipperlichten lijken mij helemaal niet fijn. Als je rechtdoor rijd gaat het wel lukken, maar als je stuur niet recht staat (bijvoorbeeld op een rotonde) is het niet natuurlijk om die knopjes snel te vinden.

Ach Joop, zo was ik laatst enorm aan het klooien met "die handige (armoedige) handel" aan de stuurkolom in een Mercedes automaat en met de ruitenwisser bediening weer links aan een stengel, daar waar veel merken daar juist de verlichting hebben. ..... Na 10 minuten weet je niet beter meer. En zoals jij natuurlijk weet heeft Saab ooit met een stuurknuppel geëxperimenteerd. Geen succes....

Ja, praat er maar omheen;) Een joystick/F1 stuur heeft minder/geen rotaties, een stuur wel. Dat is het verschil. Heeft niks met gewenning te maken.

Carfanatic zei:
Pietzoveel zei:

Alleen hebben zij een stuurwiel met 300-400° rotatie, een Model S 900°.

Het ziet er in het filmpje heel onhandig uit, zal het wennen? waarschijnlijk wel, maar wat als je om wat voor reden een keer een ruk moet geven aan het stuur en je grijpt mis?
Citroën heeft ooit een C5 (ph I) op de weg gehad waarin met een 'vliegtuigstuur' werd geëxperimenteerd.
Ik meen me te herinneren dat het experiment is gestopt omdat de wetgeving (toen toch) een mechanische verbinding tussen stuur en wielen vraagt.
Het systeem van Citroën was nl. drive by wire, en dan kan het systeem wel perfect werken:
de stuurwieluitslag wordt dan gewoon aangepast aan de snelheid waardoor de stuurwieluitslag Links/rechts steeds beperkt blijft en overnemen niet hoeft.
Zoals Tesla het hier toepast, is vrij primitief en niet direct een verbetering, in tegendeel.

Knipperlichtbediening middels knopjes op het stuur heeft een Ferrari ook dacht ik, de 360 of 430? Best lastig als je over een rotonde gaat en dan richting aan wil geven voor afslaan.

Wacht, hele idee is toch dat je ei in een Tesla laat rijden? :T

Carfanatic zei:

Dat wennen gaat waarschijnlijk ook nog wel tegen vallen, ik had vroeger al last genoeg met dat rare vierkante stuur in m'n Austin Allegro.
I.c.m. vrij essentiële knopjesbediening op zo'n stuur lijkt mij het dan al helemaal een crime.

Muddy Bandit zei:
met dat rare vierkante stuur in m'n Austin Allegro.

Jij had een Allegro? Tof:)

Zelfs British Leyland is daar trouwens weer snel vanaf gestapt. Als ik me niet vergis had Imperial (Chrysler) ook enkele modeljaren een vierkant-achtig stuur.

Ik denk dat mensen hartstikke spijt krijgen als ze dat stuur bestellen, maar het nooit toe zullen geven.

Dat soort detaildingen heb ik bij Dodge, Ford en Chevrolet ook al vaak genoeg gezien, daar is Tesla echt niet de enigste in.... blijkbaar is dat het normale afwerkingsniveau volgens Amerikaanse normen.

Het interieur van de Model S is er flink op vooruit gegaan!

De man van de video noemt alle gevonden zaken "minor". Maar persoonlijk vind ik de afwerking toch wel matig voor zo'n kostbare auto. Met name al die rare plekjes en beschadigingen in de lak en de rubbers rondom de deuren (binnenkant) zijn erg slordig. De kraakjes van bv de deurhendels vind ik ook zorgelijk: het lijkt weinig degelijk.
Jammer!

Muddy Bandit zei:
Dat soort detaildingen heb ik bij Dodge, Ford en Chevrolet ook al vaak genoeg gezien, daar is Tesla echt niet de enigste in.... blijkbaar is dat het normale afwerkingsniveau volgens Amerikaanse normen.

Alleen kost de Tesla een stuk meer dan een gemiddelde Dodge, Ford of Chevrolet. Plus ze verkopen overal ter wereld waar bv in Europa hogere verwachtingen zijn. Dat kraakje achterin zou mij mateloos storen. Net als die vlekjes.

Terug
Bovenaan