Tesla Model S | update 2025

Vandaag had ik de mogelijkheid om even in de 'showroom' van Tesla in Houston te kijken. Best een interessante wagen!

IMG_0207.jpg

IMG_0208.jpg

IMG_0209.jpg

IMG_0210.jpg

IMG_0211.jpg

IMG_0212.jpg

IMG_0213.jpg

Vandaag had ik de mogelijkheid om even in de 'showroom' van Tesla in Houston te kijken. Best een interessante wagen!

IMG_0207.jpg

IMG_0208.jpg

IMG_0209.jpg

IMG_0210.jpg

IMG_0211.jpg

IMG_0212.jpg

IMG_0213.jpg

Ja, ik zou hem ook wel even in real-life willen bekijken.
Ware het niet dat de Tesla-dealer helemaal in Eindhoven zit en hij de auto nog niet eens heeft, geloof ik.:)

Wel een mooie en een bijzondere auto!(y)

Met dat middenconsolescherm krijg je meteen een zonnebankkuurtje!

Ik vind het dashboard echt een misser!

Ik kreeg net deze mail van Tesla:
"
Prettige feestdagen!

Het is een spannende tijd voor Tesla. In juni 2012 begonnen de eerste leveringen van Model S in de Verenigde Staten, in Canada staan we aan de vooravond van de eerste leveringen. Nu is de tijd gekomen om onze focus volledig op Europa te richten. Onlangs werd in Tilburg het Tesla Distribution Center aangekondigd, waar Model S Europese bodem zal raken. Met de bevestiging van dit distributiecenter in het achterhoofd kunnen we verder gaan met twee belangrijke volgende stappen: de aankondiging van de Europese prijzen en de uitnodiging voor Signature reserveerders om hun Model S samen te stellen!

In de komende dagen zullen de Europese prijzen voor Model S aangekondigd worden. Vanaf januari zullen Signature reserveerders uitgenodigd worden om hun Model S te configureren.

De Europese prijs is op een eenvoudige en transparante manier samengesteld. Ten eerste zal er geen verschil zijn in specificaties en optiepakketten ten opzichte van de Amerikaanse Model S. Als basis van de Europese prijs namen we de basisprijs in de Verenigde Staten, samen met alle vereiste kosten om Model S naar Europa te brengen zoals homologatie, transport en import. Daarnaast is er rekening gehouden met belastingsregimes per land. Alle prijzen zijn inclusief levering vanuit uw dichtstbijzijnde Tesla Service Center.

In de komende dagen zal er een persbericht en blog verspreid worden met betrekking tot de prijsstelling. De Europese websites zullen bijgewerkt worden in de komende dagen om prijzen en opties per land weer te geven.

Bij aanvang van de Europese productie zullen we beginnen met het 85 kWh en 60 kWh accupakket. Op dit moment hebben we er voor gekozen om de 40 kWh versie niet naar Europa te brengen. In de toekomst zouden we er voor kunnen opteren om de 40kWh versie te importeren, maar deze optie staat niet gepland voor 2013.

Velen van u vernamen wellicht al iets over een recente prijsstijging. Het is belangrijk om te weten dat er rekening zal worden gehouden met huidige reserveerders en iedereen die voor 31 december 2012 reserveert. Als reserveerder zult u worden uitgenodigd om uw configuratie door te geven. Indien u uw configuratie binnen 4 weken na ontvangst van deze email omzet in een bestelling, komt u in aanmerking voor een prijsvermindering van €1.700 (of het equivalent in plaatselijke valuta in andere landen), voor belastingen.

We kijken er naar uit om de eerste Model S Signatures naar Europa te brengen. De linksgestuurde productie is gepland in het voorjaar van 2013.

Voor het Verenigd Koninkrijk en andere markten voor rechtsgestuurde voertuigen zal de productie in het najaar van 2013 starten. De definitieve prijzen van de rechtsgestuurde Model S zullen vier tot vijf maanden voor de eerste leveringen worden aangekondigd. Hiervoor zal eenzelfde prijsvermindering, een equivalent van €1.700 in GBP van toepassing zijn.

Wij zijn er klaar voor om deze belangrijke stappen te nemen en kijken er naar uit om Model S aan de andere kant van de Grote Oceaan te leveren. Wij waarderen uw steun en enthousiasme en kijken er naar uit om u achter het stuur van uw Model S te zien.

Met vriendelijke groeten,

George Blankenship
"

[size=medium]Prijzen Model S bekend, levering start in voorjaar 2013[/size]
[size=x-small]Autonieuws • 20 december 2012 • Tekst: Bob Kroese[/size]

Tesla maakt de prijzen van de langverwachte Model S bekend. De elektrisch aangedreven sedan is goed voor 0 procent bijtelling en komt in het voorjaar van 2013 op de markt.

De Tesla Roadster gaat, de Model S komt. De elektrische aangedreven sportsedan komt in het voorjaar van 2013 naar Nederland. Eerst als gelimiteerde Signature en vanaf de zomer start Tesla met de levering van de reguliere uitvoeringen.

De Model S Signature is er vanaf 101.400 euro, de sterkere Performance-versie kost 110.095 euro. Beide auto’s hebben een 85 kWh-batterij aan boord, waarmee de Tesla een actieradius van 500 kilometer haalt. De Model S 85 kWh heeft 270 kW (362 pk) vermogen 440 Nm koppel. De Performance-versie doet daar nog 54 pk en 160 Nm bij.

De Signature-uitvoering is van alle denkbare luxe voorzien: xenonverlichting, automatisch te openen en sluiten achterklep, achteruitrijcamera, nappalederen bekleding, luchtvering, navigatiesysteem, geluidsinstallatie met twaalf Dolby Surround-speakers en 21 inch lichtmetalen wielen.

Vanaf de zomer start Tesla met de reguliere uitvoeringen, dan begint de prijslijst bij 72.600 euro voor de Model S met 60 kWh batterijpakket. Deze versie heeft een actieradius van 375 kilometer en een vermogen van 302 pk. Als je de Tesla S voor 31 december bestelt dan krijg je 1.700 euro korting.

Prijzen Tesla Model S
Model S 60 kWh 302 pk 72.600 euro
Model S 85 kWh 362 pk 83.150 euro
Model S 85 kWh Signature 362 pk 101.400 euro
Model S 85 kWh Performance 416 pk 97.550 euro
Model S 85 kWh Performance Signature 416 pk 110.950 euro

Bron: https://www.autokopen.nl/autonieuws/2012/december/32397-prijzen-model-s-bekend-levering-start-in-voorjaar-2013

Bij mij op het werk staat nu een Model S Performance Signature.

Hebben 'wij' tijdens de voorgaande Testdrives de S in mooie, sprankelende, kleuren gezien.. Is het eerste, NL gekentekende exemplaar, een zwarte..
Doet m.i. afbreuk aan het bijzondere van de auto..

Heeft ie lang aan de paal gehangen om de 85 Kwh's te vullen, Enzo?

Zo te zien kan je helemaal niets in de auto leggen (koffie, sleutels en portomonnee). Ik zie een groot gat onder de navigatie.

@kaireltje
De middenconsole is standaard inderdaad een groot gat. Daar is / komt een opbergmodule voor beschikbaar. Van de USA-website:

Drop-in Center Console
Add covered storage to your Model S with our versatile Drop-in Center Console that easily slides into the existing space between the front seats. Whether you'd like to carry large water bottles or just need a place to rest your phone, the drop-in center console is a stylish storage solution. Wrapped in black leather and available in five décor accents to match your car's interior, this console features a non-slip phone deck with cord pass-through, a leather sliding cover and removable curved dividers.

Available Summer 2013

Jammer dat het inderdaad een zwarte is. Vandaag werd ik ingehaald door een mooie rode. Mooi hoor.

De snuit van de Model S zag er minder goed uit, maar dankzij de overgrote kentekenplaat ziet het er beter uit dan zonder.

Mooi artikel over de S in de nieuwe AV (y)
Ik vind het wel wat hebben, deze S. Actieradius is met 330km ook redelijk. Niet denderend, maar wellicht dat dat in de nabije toekomst nog gaat verbeteren.

Nu ik trouwens weet dat de designer afkomstig is van Mazda, worden wel wat dingen duidelijk. Vandaag zag ik een 6 van het vorige type rijden. Daarin kun je wel een S herkennen.

mazda-6-hatchback-benzine-zwart-001--55398338-Medium.jpg

mazda-6-hatchback-benzine-zwart-006--55398333-Medium.jpg

[size=medium]Prijzen nieuwe versies Tesla Model S bekend[/size]
[size=x-small]Autonieuws • 13 oktober 2014 • Tekst: Bob Kroese[/size]

De prijzen van de nieuwe, vierwielaangedreven versies van de Tesla Model S zijn bekend. De meerprijs voor 'all-wheel drive' bedraagt 3.800 euro, de nieuwe 700 pk sterke P85D-uitvoering kost 113.765 euro.

Tesla voegt drie nieuwe uitvoeringen toe aan het assortiment van de Model S. De 60D, 85D en P85D hebben vierwielaandrijving, dankzij de toevoeging van een extra elektromotor bij de vooras. Het merk heeft de prijzen bekend gemaakt van de nieuwe versies.

De 60D en 85D hebben een meerprijs van 3.800 euro ten opzichte van de achterwielaangedreven versies. De 60D, met een vermogen van 280 kW (380 pk) en een actieradius van 360 kilometer, kost 86.165 euro. De 85D mag voor minimaal 93.665 euro mee naar huis. Deze uitvoering heeft net zoveel vermogen als de 60D, maar een groter accupakket en daardoor een actieradius van 475 kilometer. Beide versies komen in april 2015 op de markt, maar bestellen kan nu al.

Het nieuwe topmodel P85D met 515 kW (700 pk) komt al eerder, namelijk in februari. Tesla vraagt voor deze uitvoering een bedrag van 113.765 euro. Dat is bijna 14.000 euro meer dan de P85 kost, maar daarvoor krijg je wel 165 kW (224 pk) extra vermogen, vierwielaandrijving, een aangepast onderstel met luchtvering, 21 inch wielen en het zogenaamde Tech Package.

In tabel hieronder vind je volledige prijslijst van de Model S.

Prijzen Tesla Model S
60 (285 kW) 66.200 euro
60D (280 kW) 70.665 euro
85 (285 kW) 75.800 euro
85D (280 kW) 80.265 euro
P85 (350 kW) 88.700 euro
P85D (515 kW) 113.765 euro

Bron: https://www.autokopen.nl/autonieuws/2014/oktober/37282-prijzen-nieuwe-versies-tesla-model-s-bekend

Best geinig, zo'n P85D met 700 pk.

ik kan iedereen aanraden om een keer in elektrische auto te rijden, die acceleratie (y), zelfs bij een ordinaire zoé.

al is zo'n tesla natuurlijk compleet iets anders.

Carfanatic zei:
ik kan iedereen aanraden om een keer in elektrische auto te rijden, die acceleratie (y), zelfs bij een ordinaire zoé.

al is zo'n tesla natuurlijk compleet iets anders.

Ik vond een Twizy al 'cool'.

OT: Gek genoeg ben ik sinds de D-versies van Tesla 'fan'. Jammer wat mij betreft dat er zo'n bestuur achter zit (ben geen fan van Elon Musk en de relatieve beurszeepbel van zijn autofabriek), maar de auto's gaan de goede kant op. Geen al te gekke prijs, een design zonder al te veel poespas en al een best behoorlijke actieradius.

Ik schatte mezelf aardig in als een petrolhead, maar ook voor mij geldt hetzelfde als Carfanatic. Vorig jaar september even met de ModelS P85 gereden, en tjonge, dan is elektrische rijden echt leuk hoor. :)

Eens zien of t.z.t. de P85D te strikken is voor een ommetje. Eerst nog even de tussenweg binnenkort, de i8.

Edit:
Wat Tesla overigens wel goed doet is de 'op het oog' kwaliteit goed houden.
Al staan er regelmatig vrachtwagens vol achterassen + elektromotoren bij het servicecenter in Duiven. Meerdere keren per week worden daar garantiedelen afgeleverd is me verteld.
Acht jaar garantie, een vrij beperkt netwerk en je kan het mooi 'rustig' houden.

Resultaten van een vergelijkende test tussen de Tesla S P85D en een beul van de Duitse autoindustrie: de Audi RS7

Bij sommige deelresultaten stel ik me nog vragen (zoals de hogere score voor overzichtelijkheid van de RS7 bv.) maar ondanks dat: proficiat Tesla!
In een ander topic wordt verwezen naar een Amerikaanse publicatie waarin getwijfeld wordt aan de levensvatbaarheid van het project 'Tesla'.
Deze resultaten geven toch aan dat er potentieel zit in het merk:
Autozeitung Audi vs. Tesla

[size=x-large]Aandeelhouders willen vegetarische Tesla’s[/size]

[size=small]Twee aandeelhouders van Tesla hebben oprichter Elon Musk verzocht om het gerbruik van dierlijke materialen in de interieurs langzaamaan af te bouwen. Met andere woorden, ze willen vegetarische Tesla’s.

Aandeelhouders Mark en Elizabeth Peters uit Texas stellen voor om het gebruik van bijvoorbeeld lederen bekleding (dat gemaakt wordt van koeienhuiden) af te bouwen en vanaf 2019 helemaal niet meer toe te passen in interieurs.

Vrij van gruweldaden
De Model S van Tesla kan al zonder lederen stoelbekleding worden besteld, alleen zijn bepaalde interieurcomponenten van het model altijd met leder afgewerkt, waaronder het dashboard. Mark en Elizabeth Peters zien dat graag anders. “Tesla kan doorgaan met het implementeren van huiden van dieren die een afgrijselijk leven hebben gehad, of gebruikmaken van nepleder dat vrij is van gruweldaden”, aldus het duo.

Een afgevaardigde van dierenrechtenorganisatie People for the Ethical Treatment of Animals heeft zich al bij Tesla gemeld om te helpen met zoeken naar alternatieven. Elon Musk heeft aangegeven de zaak nader te bekijken, maar kan niets beloven. Leder wordt nu eenmaal veel toegepast in de auto-industrie. Alle grote fabrikanten gebruiken het materiaal voor de afwerking van interieurs en het is een vaak gekozen optie.[/size]
https://www.telegraaf.nl/autovisie/autovisie_nieuws/tesla/24140910/__Aandeelhouders_willen_vegetarische_Tesla_s__.html?utm_source=headliner.nl&utm_medium=link&utm_term=free&utm_content=textlink&utm_campaign=Headliner.nl

Juich dit soort nieuws alleen maar toe! (y)

JP2010 zei:
Juich dit soort nieuws alleen maar toe! (y)

Aha, ben je er zo één :)
Nou doe mij toch maar een fraai lederen interieurtje hoor, en een lekker biefstukje op m'n bord :D

Lekker makkelijk om direct te spreken over gruweldaden. Een beest hoeft niet te lijden om als stoelbekleding te eindigen.

[size=x-large]EV-NIEUWS: TESLA HEEFT GELD NODIG[/size]

[size=small]De Amerikaanse EV-bouwer is continu in het nieuws. Ook deze week stroomde de Twitter-tijdlijn weer vol met berichten over Tesla. Tijd voor een korte samenvatting.

4.000 DOLLAR VERLIES PER AUTO
Tesla maakt momenteel zo’n 4.000 dollar verlies per verkocht model. In sommige gevallen is dat zelfs 6.000 dollar, want eigenaren van een Model S die nieuwe klanten aandragen, ontvangen nu duizend dollar aan accessoire- en service-tegoed. De nieuwe klant krijgt ook nog eens duizend dollar korting.

Dat zijn pittige bedragen, maar volgens Tesla is er geen reden voor paniek. Het verlies van 359 miljoen dollar in Q2 2015 komt deels door de enorme investeringen die gedaan worden. Zo wordt bijvoorbeeld de nieuwe Tesla Model X klaargestoomd, die naar verwachting in september op de IAA in Frankfurt wordt onthuld.

MEER AANDELEN
Om meer geld in het laatje te brengen, gaat Tesla 2,1 miljoen extra aandelen aanbieden, waarmee zo’n 500 miljoen dollar moet worden opgehaald. Dat geld is hard nodig voor de ontwikkeling van de nieuwe Tesla Model 3 en de Gigafactory. Ook de dealer- en Supercharger-netwerken kunnen daardoor blijven groeien. Tesla verwacht vanaf 2020 structureel winst te maken.

SUPERCHARGERS
De teller van het aantal Supercharger-laadpunten staat inmiddels op 2.800. Deze zijn verdeeld over 495 stations. Dat is een hoop, maar nog niet genoeg. De Superchargers zijn namelijk vaak bezet. De oorzaak ligt echter niet bij bestuurders die onderweg stoppen om te laden, maar bij lokale bewoners. Zij laden hun Model S daar gratis op. Daarom heeft Tesla nu een e-mail gestuurd naar de grootgebruikers met het verzoek of zij thuis willen laden.[/size]

https://www.zerauto.nl/2015/08/14/ev-nieuws-tesla-heeft-geld-nodig/?utm_source=headliner.nl&utm_medium=link&utm_term=free&utm_content=textlink&utm_campaign=Headliner.nl

Misschien daarom ook:

[size=x-large]Elon Musk koopt voor miljoenen Tesla-aandelen[/size]

[size=small]Tesla Motors, de producent van batterijauto's, wil opnieuw $500 miljoen ophalen met de verkoop van 2,1 miljoen aandelen. Topman Elon Musk koopt voor $20 miljoen Tesla-aandelen in.

Dat blijkt uit de melding bij de Amerikaanse beurstoezichthouder SEC. Het aandeel stond na die bekendmaking voorbeurs 2,2% hoger, woensdag sloot het nog bij $238,17.

Uitbreiding belang Musk
Elon Musk is al grootaandeelhouder met 22,5% van de genoteerde luxeautomaker die een marktwaarde heeft van $30,2 miljard.
Tesla rapporteerde vorige week een kwartaalverlies en meldde toen al extra geld nodig te hebben om zijn productie te vergroten. Sinds 5 augustus daalde het aandeel Tesla met 12%.[/size]
https://www.telegraaf.nl/dft/nieuws_dft/24371598/__Elon_Musk_koopt_voor_miljoenen_Tesla-aandelen__.html?utm_source=headliner.nl&utm_medium=link&utm_term=free&utm_content=textlink&utm_campaign=Headliner.nl

Met die 'nieuwe' internet (-gerelateerde) bedrijven gaat me er toch een hoop geld om in weinig. Twitter, Tesla, zo maar twee bedrijven die al miljarden verslonden hebben en dat kan blijkbaar.
Ik denk wel een aardig begrip van economie te hebben (nu, Twitter is qua investering m.i. wel echt wat anders dan Tesla), maar bij projecten van deze strekking stel ik me geregeld vragen.

R W D zei:
melding 1. Aha, ben je er zo één. Nou doe mij toch maar een fraai lederen interieurtje hoor, en een lekker biefstukje op m'n bord

melding 2. En/of als biefstuk.

2x voor de prijs van één krijgt men hier ingeprent dat er een grote vleeseter in ons midden is. Boeiend. :p
Colon issues als je 61 bent vriend. Mark my words.
En voor die tijd snap je maar niet dat je van die opvliegers hebt (wij weten er hier alles van! ;))
Antibiotics en groeihormonen laten je stuiteren maestro!

Los daarvan - echte steaks uit de pampa's zijn niet te versmaden. Loetje serveert ze á 16.50.

7bwyl5pbnt75_600.jpg

Met het volgende, fantastische nieuwsartikel:
AutoWeek zei:
Of het door de eerder vandaag uitgelekte foto komt weten we niet, maar feit is dat Tesla zojuist al de gefacelifte Model S heeft gepresenteerd. Dit is ‘m!

*Meer informatie volgt*

https://www.autoweek.nl/nieuws/36764/officieel-tesla-model-s-facelift

Misschien ligt het aan mij of de foto's, maar de motorkap lijkt noch bij de rode Tesla, noch bij de witte echt lekker aan te sluiten.

Auto55.be zei:
Tesla rijdt op Mario Kart Circuit

130495-easter-egg-tesla.jpg

In de laatste software-update voor de Tesla Model X en Model S zit een leuke nieuwe easter egg (of verborgen boodschap) verstopt. Als je de hendel voor de cruise control vier keer na elkaar snel aantrekt, rijdt de Tesla plotseling in de digitale cockpit op het legendarische Mario Kart Circuit in regenboog-look. De easter egg werd verklapt door Tesla-baas Elon Musk. Die tweette waar hij te vinden was.

Bron

Hebben de fundies weer wat om te mekkeren: maar 600 km autonomie. Hoe geraak ik in 's hemelsnaam thuis van mijn werk 's avonds. Niks waard zo'n elektrisch vehikel!:D

On topic: schitterend werk van Tesla. Duur, dat wel maar da's een Europese topper ook. EN de ontwikkelingen gaan nog steeds voort trwijl aan deze kant van de oceaan vooral gepraat wordt hoe een gamma elektrische wagens er over 10 jaar wel zou kunnen uitzien...

[size=x-large]TESLA MODEL S EN MODEL X ZIJN LOS ALS P100D![/size]

SNELLER DAN AVENTADOR! Tesla heeft zojuist de P100D aan de line-up van de Model S en Model X toegevoegd. De P100D maakt het tweetal sneller en krachtiger dan ooit tevoren! Vol trots presenteert Tesla nieuwe topversies voor zowel de Model S als de Model X. De nieuwe P100D komt dan ook een trede boven de al buitenaards rappe P90D-versie te staan. Het accupakket is nu liefst 100 kWh groot. De Model S P100D is in staat om in slechts 2,7 seconden vanuit stilstand naar een snelheid van 100 km/h te sprinten. Ter vergelijk: een Lamborghini Aventador heeft daar 2,8 seconden voor nodig. De Model X P100D heeft voor dezelfde 0-100-sprint 3,1 tellen nodig, een cijfer waar de gevleugelde SUV voorlopig de snelst accelererende SUV ter wereld mee zal blijven. De theoretische actieradius moet volgens Tesla voor de topversie van de Model S op 613 km liggen. De Model X P100D moet 542 km ver kunnen komen op één lading. Wie momenteel een order voor een P90D open heeft staan, kan voor 10.000 dollar zijn bestelling opwaarderen naar een P100D. Ook wie reeds al een P90D voor de deur heeft staan, zal het accupakket kunnen upgraden naar dat van de P100D. Tesla vraagt 20.000 dollar voor die wissel. Opvallend is dat Tesla aangeeft dat het zonder de verkoop van dure topversies van de Model S en X niet in staat zou zijn de Model 3 te ontwikkelen.

Nederlandse prijzen en informatie volgt later.
https://www.autoweek.nl/nieuws/tesla-model-s-en-model-x-zijn-los-als-p100d/

Er komt een facelift aan met mogelijk nieuwe bumpers. De verkoop zal al gauw beginnen.

846_20210125142741297767640666480.jpg

846_20210125142741090486871432860.jpg

846_20210125142741107950674776352.jpg

Bron: https://info.xcar.com.cn/202101/news_2055872_1.html

Is die facelift niet eerder een of andere optionele bodykit? Kwaliteit van de foto's is natuurlijk niet zo best, maar het lijkt er allemaal wel erg uitgesproken sportief uit te zien.

Er schijnt in maart al een facelift te komen dus zou 'm wel moeten zijn. Vind de voorbumper er wel een beetje overdreven uitzien ja

Mmm. Hopen dan maar dat ze hem niet al te zeer verpesten met onnodig schreeuwerige toevoegingen. Zoals hij nu is, is hij imo prima, de Model S kan het ontbreken van een grote nepgrille prima hebben (bij de Model 3 vind ik het minder geslaagd doordat de neus veel stomper is).

Wow, een pagina die startte in ....... 2012 o_O
Da's 2 crisissen geleden!

De S heeft nog steeds een fraai basis design.
Laag, breed, atletisch.
Een face and butt lift met high tech armaturen kan voldoende zijn voor nog een paar jaar

Ah, Kak, rickm is weer terug;)

Armaturen lijken nou juist níet te veranderen. Ik ben benieuwd, de gevestigde orde komt dit jaar met een hoop interessante alternatieven. Zou men nog een Tesla kiezen als er voor hetzelfde geld auto's met hogere kwaliteit te krijgen zijn? Ik denk het niet...

Joop 5528328 zei:
Ah, Kak, rickm is weer terug;)

Armaturen lijken nou juist níet te veranderen. Ik ben benieuwd, de gevestigde orde komt dit jaar met een hoop interessante alternatieven. Zou men nog een Tesla kiezen als er voor hetzelfde geld auto's met hogere kwaliteit te krijgen zijn? Ik denk het niet...

Your joke wears thin 06 Jopie.
Volgende keer iets orginelers.
Want Tesla is reeds van hoge kwaliteit.
NCCP en NHTSA jongens en meisjes keken hun ogen uit - alleen de achterbumper liet los!

Grt, Truus

Terug
Bovenaan