Tesla Model 3 | Nieuw: facelift 2024

MCDubbellU zei:
Er komt een opgewaardeerd interieur met mooiere middentunnel

Het leuke is dat als Tesla een kleine aandelenemissie doet, ze met het opgehaalde geld zo'n kwaliteitssprong kunnen maken dat de nadelen t.o.v. prijsgenoten in 1 keer weg is. En zolang ze meer kunnen verkopen dan dat ze kunnen produceren is het nog nergens voor nodig om de kwaliteit substantieel te verbeteren. En ik denk eerlijk gezegd dat ze eerder zullen investeren in goedkopere modellen dan in concurreren met de premiummerken. VW of Toyota van de troon stoten is toch veel leuker dan concurreren met MB of BMW die erg merktrouwe klanten hebben. Kost veel te veel energie en geld om die klanten over te halen.

Wie weet wat er aan de hand is met de Model 3 uitleveringen? :
https://www.kentekenradar.nl/auto/tesla/model-3/#dag

"Tesla Model 3 Standard Range Plus Gone: Say Hi To Model 3 RWD"

https://insideevs.com/news/544984/tesla-model3-srp-rwd/

Het was even graven, maar ik heb het Model 3 topic gevonden.
De prijsverlaging: <https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/weer-prijsverlaging-voor-tesla-model-3/>
Nu beschikbaar vanaf 42.993 rijklaar, dat is verdomd scherp geprijsd. Ondanks een eventueel aankomende facelift.

En weer als Long Range RWD: <https://www.autoweek.nl/autonieuws/...als-long-range-rwd-634-kilometer-bereik-maar/>

Het wordt voor de concurrentie wel verdomd moeilijk.

Ik heb een paar maanden terug een proefrit gemaakt in een Model 3. Qua techniek klopt het bijna helemaal; alleen het ontbreken van de parkeersensoren zonder een fatsoenlijke vervanging daarvoor te hebben (cameragestuurde software is nog niet klaar), is echt een misser.
Het grote scherm, zonder elders nog wat info, is ook niet mijn ding. En de stoelen zitten echt slecht (tov mijn Golf), daarnaast kan de trekhaak alleen af fabriek.
Maar voor dit geld staat er wel een érg goede EV!

Het wordt een beetje de Ikea onder de autofabrikanten: hetzelfde steeds slimmer maken waardoor het goedkoper kan. Ik hou er wel van! Zie me hierna toch steeds meer in een Model 3 rijden.

De facelift is gepresenteerd. €1000 duurder en vele verbeteringen: <https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/tesla-model-3-grondig-vernieuwd-en-verbeterd/>

galy9qkbtd2j.jpg

evey3tibbnr6.jpg

Trekhaak nu ook achteraf mogelijk, dat vind ik persoonlijk wel fijn.
Het verval van de 'stengels' aan het stuur ben ik niet zo'n fan van, zeker bij rotondes zal dat lastig zijn. Maarja, die hebben ze in Californië niet zo veel...

Al met al wel echt netjes wat ze neerzetten voor dit geld.

updated-tesla-model-3.jpg

updated-tesla-model-3-front-head-on.jpg

updated-tesla-model-3-front-three-quarters.jpg

updated-tesla-model-3-rear-three-quarters.jpg

updated-tesla-model-3-taillamps.jpg

J4e6EEB.jpg

VfpVSr4.jpg

gefacelifte-tesla-model-3-2023-1600-002.jpg

gefacelifte-tesla-model-3-2023-1600-006.jpg

gefacelifte-tesla-model-3-2023-1600-001.jpg

gefacelifte-tesla-model-3-2023-1600-005.jpg

sUgxQ3S.jpg

biHpcQO.jpg

l9L4sDA.jpg

013_o.jpg

012_o.jpg

011_o.jpg

009_o.jpg

010_o.jpg

Laatst bewerkt:
Mooie update, erg mooie wagen in elke kleur. (Met zwart interieur dan, de witte optie is mij veel te wit). De nieuwe achterlichten zijn echt fijn.
Weglaten van de hendels aan het stuur lijkt mij ergonomisch een serieuze miskleun . Probeer nu de richtingaanwijzer maar eens te activeren als het stuur niet in rechtuitstand staat. Op dat moment heb je waarschijnlijk wel wat beters te doen dan op zoek te gaan naar dat ‘knopje’ op het stuur.

Leert je wel om de richtingaanwijzer aan te zetten voordat je daadwerkelijk gaat sturen. ;)
Ook zou Tesla de bekrachtiging op lagere snelheid kunnen verhogen, waardoor je maar een kleine stuuruitslag nodig hebt bij bv een rotonde en het stuur dan ook nauwelijks rondgedraaid wordt.

Heb het zelf nog niet ondervonden, maar lijkt me gewoon een kwestie van wennen.

Ben nu wel benieuwd hoe lang het duurt voor de Y dezelfde wijzigingen krijgt (Juniper).

Op de EV Experience in Zandvoort stond een zwarte. Ik heb er nog even in gezeten. Ook van binnen een verbetering, alleen het ontbreken van de hendels aan de stuurkolom is een oplossing voor een niet bestaand probleem.

O echt, stond 'ie in Zandvoort? Dat was me helemaal niet opgevallen, anders had ik er wel een foto van gemaakt.

Alles gaat automatisch en de meeste mensen weten bijvoorbeeld niet eens hoe een automatische airco werkt, dus is het beter dat ze er niet aan zitten

Waar haal je die onzin vandaan? Zuig je dat ter plekke uit je duim?
Mwoah. Of het 'de meeste mensen' zijn durf ik niet te zeggen, maar heel veel mensen zie ik inderdaad onhandig met de automatische airco omgaan. Heel koud zetten als het buiten heet is bijvoorbeeld. Of überhaupt de automatische stand niet gebruiken en (dus) constant handmatig moeten corrigeren. Recirculatie niet gebruiken als de auto heet is vanbinnen. Airco aan maar ramen open houden... Et cetera.

Dus helemaal uit de lucht gegrepen is het wat mij betreft niet. Maar of de Tesla Model 3 daar een antwoord op is betwijfel ik. Een airco via touch screen kun je nog steeds verkeerd afstellen.

Heel koud zetten als het buiten heet is bijvoorbeeld. Of überhaupt de automatische stand niet gebruiken en (dus) constant handmatig moeten corrigeren.
Dit dus :). Als ik aangeef dat ik maar 1x de climate control aanpas in de gehele periode dat ik een auto in bezit heb, word ik altijd vaag aangekeken.

19.5 graden, alles op automatisch. De afgelopen 4 auto’s hielden die temperatuur keurig constant. Enige wat ik soms verander zijn de roostertjes of de stuur verwarming en/of de stoel verwarming / verkoeling.

alles moet via een omslachtig scherm.
Daar ben ik het echt niet mee eens na 3 jaar gebruikservaring. (1) alles kan via voice control en werkt echt verbazingwekkend goed en (2) het scherm is enorm eenvoudig ingericht met keuze knoppen altijd direct met 1 vinger tik bereikbaar.

Ik vind zelf wel de idrive combi het prettigst, maar dat is meer omdat ik op de tast met de idrive controller alles kan bedienen zonder m’n ogen vd weg te hebben. Met een touch screen lukt mij dat gewoon niet

Maar dan nog is het omslachtig, want waarom moet een prima werkende knop vervangen worden voor iets wat geen verbetering is?

Maar dan nog is het omslachtig, want waarom moet een prima werkende knop vervangen worden voor iets wat geen verbetering is?
(1) kosten, (2) een nieuwe generatie die graag alles via een scherm doet. En dat is een groeiende groep.

Hoe tesla het nu heeft ingericht is het voor mij goed, maar Ik zweef nog tussen oude & nieuwe generatie ;).

Mis bijvoorbeeld m’n touchscreen enorm op m’n huidige HP laptop tov de lenovo X1 yoga die ik hiervoor had, tegelijk zweer ik nog bij ouderwets schrijven. In de auto vond ik het touchscreen van tesla super werken, maar vind iDrive in m’n BMW toch prettiger.

charger-MAIN_i_0.jpg

In Automotive News deze week (vertaling Google):

Tesla's problemen met de winterexplosie in Chicago zorgen voor slechte publiciteit
Tesla-eigenaren in de omgeving van Chicago kwamen er op de harde manier achter dat het geroemde Supercharger-netwerk van de EV-fabrikant niet altijd extreme weersomstandigheden kan overwinnen.
Een perfecte storm van vriestemperaturen, offline laadblokkeringen en een grote vraag zorgden voor een zeldzame laadstoring voor Tesla, dat de VS leidt op het gebied van laadinfrastructuur, zowel vanwege de omvang van zijn netwerk als zijn betrouwbaarheid.
Tesla heeft geen persbureau meer en reageert niet op mediaverzoeken om commentaar. Tesla-accounts op het sociale mediaplatform X – eigendom van Tesla-CEO Elon Musk – plaatsten vanaf eind donderdag geen opmerkingen over de problemen met de Chicago Supercharger.
Tijdens het lange Martin Luther King Day-weekend (13-15 januari) meldden nieuwsmedia in Chicago dat verschillende Tesla-eigenaren hun auto moesten laten wegslepen nadat ze zonder kWh's kwamen te zitten terwijl ze wachtten op een oplaadbeurt bij vastgelopen Supercharger-stations.
Chicago's WGN-TV bezocht maandag verschillende stations en trof lange rijen en sleepwagens aan, die in sommige gevallen Tesla-voertuigen naar de huizen van de eigenaren of naar andere Supercharger-stations brachten.
Een onbekende Uber-chauffeur vertelde WGN dat hij een uur moest wachten op een open lader en vervolgens twee uur moest wachten op een volledige lading. Tijdens het rijden in de kou daalde de actieradius van de accu zo snel dat hij tijdens het werk twee keer per dag moest opladen.
"Na vandaag verlaat ik deze Tesla," zei de chauffeur tegen de tv-zender. "Ik ga liever absoluut terug naar benzine."
Een deel van het probleem lag buiten de macht van Tesla, omdat elektrische auto's bij koud weer meer energie verbruiken, net als benzineauto's, aldus het Amerikaanse ministerie van Energie.
Het bureau zei op zijn website dat het benzineverbruik ongeveer 15 procent hoger is in de vrieskou, terwijl de efficiëntie van elektrische voertuigen tot 40 procent kan dalen, afhankelijk van hoeveel energie wordt gebruikt om de cabine te verwarmen. Nieuwere Tesla-modellen hebben warmtepompen die veel minder energie verbruiken dan traditionele weerstandsverwarmers.
EV-laadstations zijn niet zo talrijk als benzinestations en het opladen duurt veel langer in de kou, omdat EV-batterijen warm moeten zijn voor een snellaadsessie.
Op zijn webpagina zei Tesla dat de beste praktijken bij koud weer onder meer het verwarmen van de cabine en de accu zijn voordat u van huis gaat, het voorconditioneren van de accu voordat u bij een Supercharger aankomt, langzamer rijden om energie te besparen en het gebruik van stoelverwarming om warm te blijven in plaats van de cabineverwarming.
Brandon Welbourne, die zondag met de media sprak nadat hij was gestrand, vertelde Automotive News dat zijn suboptimale laadervaring uit de lucht kwam vallen.
"Ik heb mijn Model 3 drie winters in Chicago gehad en heb nog nooit een minuut, laat staan vijf uur hoeven wachten bij een Supercharger-station," zei hij in een sms-bericht.
Welbourne zei dat hij in Chicago vijf uur lang zonder verwarming was gestrand bij een temperatuur van -23 graden Celsius. Uiteindelijk regelde hij een sleepdienst voor zijn Tesla.
Maar hij benadrukte dat het een “eenmalige” slechte ervaring was en dat hij nog steeds van zijn Tesla houdt.
Tijdens een Fox News-interview droeg Welbourne een zwarte hoodie met het Tesla-logo en legde hij uit dat hij een lange reis heeft van zijn huis in Indiana naar zijn werk in Illinois, maar dat hij de heen- en terugreis over het algemeen kan maken zonder gebruik te maken van openbare opladers.
Na zijn werk op zondag, vertelde hij Fox, besefte hij dat hij moest stoppen bij een Supercharger en wat moest laden omdat hij niet genoeg kWh's had om thuis te komen.
De Tesla-navigatiesoftware stuurde hem naar een Supercharger in Evergreen Park, Illinois, maar slechts vijf van de tien stallingen werkten, en vier van de werkende stallingen werden geblokkeerd door lege auto's. Er bleef één oplader over voor een lange rij mensen die wachtten om hem te gebruiken.
"Het is de bedoeling dat je je batterij vooraf conditioneert als je onderweg bent naar de opladers, zodat hij sneller oplaadt," vertelde hij aan Fox News. "Nou, als je in de kou zit en net als ik twee, drie, vier, vijf uur wacht, kun je het niet vooraf regelen. Het is dus als een aan twee kanten snijdend zwaard. Niet alleen zijn er geen opladers beschikbaar, het opladen duurt langer."

Vanavond mijn eerste facelift zien rijden. Bij gebruik knipperlicht naar rechts aan de achterzijde een wild knipperend licht. Koplamp voor rechts deed helemaal niks :censored: Vind veel Tesla's aardig verblindend 's avonds, net als bij de Peugeot 3008.

Heb er vorige week even mee gereden. Ik moest erg zoeken naar alle functies. En het ontbreken van de stengels aan het stuur werkt echt niet. Stoelen zitten overigens wel een stuk beter!

Bij gebruik knipperlicht naar rechts aan de achterzijde een wild knipperend lich
Dit gebeurt wanneer de autopilot ingrijpt en een ruk aan het stuur geeft, dan gaat die versneld knipperen.

Heb er vorige week even mee gereden. Ik moest erg zoeken naar alle functies. En het ontbreken van de stengels aan het stuur werkt echt niet. Stoelen zitten overigens wel een stuk beter!
Ik had hetzelfde, vond het niet perse een verbetering maar wellicht gewoon wennen. Stoelen idd erg fijn

De Long Range RWD is geïntroduceerd. En gelijk zijn de prijzen van de standaard range gedaald:

Standard Range 40.990
Long Range RWD 45.990
Long Range AWD 50.990
Performance 58.490

Interessant! Volgens de website van Tesla is die LR RWD zelf ietsje lichter dan de SR, ondanks -neem ik aan- grotere accu. Scheelt een kilo of 15. En ij is ook een stuk sneller. Zou die nieuwe versie dan een ander type accu gebruiken? De SR heeft de LFP-accu's meende ik.

Dat is wel bijzonder! Ik dacht ook dat de Standard Range, sinds eind 2020, de LFT accu heeft.

Terug
Bovenaan