Tesla Model 3 | Nieuw: facelift 2024

Pietzoveel zei:
Lees hier bij de autoreviews ook wel dat soort verhalen, van veel (premiun)merken.... maandagmorgenmodel?

Vroeg produktiemodel, maar of dat een excuus is? Aan de andere kan hebben ze ook een Model S en Model X gehad, de Model S was aan zijn vierde Drive Unit.
 
Ik denk te overhaast in productie (tsja, de aandeelhouders.....) Zie je bij veel (top)merken ook. Ze rollenbollen over elkaar heen om de laatste gadgets (niet uitontwikkeld en soms baggerkwaliteit om de kosten te drukken) maar in productie te nemen om tijdelijk "voorop" te mogen lopen. De eerste eigenaar/lessee heeft er alleen maar last van door tijdverlies, na de garantie wordt het een dure hobby! Hadden de oude Citroën ID en DS al een waterslangetje (van matig rubber) ergens lopen waar je niet bij kon zonder de motor uit te bouwen, BMW nam bij bepaalde V8 blokken de constructie min of meer over... Alle merken hebben (in het verleden) dit soort bloopers begaan. Ford met een Escort waar voordat er een trekhaak bevestigd kon worden eerst de carrosserie met inzet platen versterkt diende te worden, BMW M40 motor die door bezuinigingen op een spanrolletje van de distributieriem kapot liepen, draagarmen bij de E32 etc etc. Ik vind het wel knap en van lef (of naïviteit) getuigen om, zonder veel ervaring, een autofabriek op te starten. Als je dan ook nog een verwachting schept van aantallen auto's die je gaat produceren.... Een vriend van me rijdt in een S85d, naar volle tevredenheid en tot nu toe (55.000km) € 400 aan onderhoud....
 
Lees net wat over de zoveelste terugroepactie van een Porsche 918 van $ 847.000...... en die jongens kunnen al meer dan 75 jaar auto's bouwen toch?
 
Ondertussen maakt Tesla wel model 3 aito's waar de gevestigde orde niet verder komt dan aankondigingen. Vind dat Tesla een huzarenstuk verricht met al haar modellen en introducties.
 
Ze hadden de Tesla's gewoon minder gimmicks moeten geven. Ook slaan die 0-100 tijden nergens op.
 
Bird Nerd zei:
Ze hadden de Tesla's gewoon minder gimmicks moeten geven. Ook slaan die 0-100 tijden nergens op.

Ben benieuwd wat er met Tesla gaat gebeuren als het Duitse en Japanse EV geweld gaat losbarsten.

Mercedes staat aan de vooravond van de eerste full EV suv evenals Audi. Journalisten zijn al uitgenodigd voor eerste proefritten en zijn al laaiend enthousiast. Dan gaat Volvo uiteraard en legio andere merken ook nog volgen.... .
 
Tesla Model 3 Falls Short of a CR Recommendation

Tesla’s Model 3 represents the electric automaker’s first attempt at a more affordable mass-market car. In Consumer Reports’ tests, we found plenty to like about the luxury compact sedan (which starts at $35,000 but goes all the way up to $78,000), including record-setting range as well as exhilarating acceleration and handling that could make it a healthy competitor to performance-oriented cars such as BMW’s 3 Series and the Audi A4. Our testers also found flaws—big flaws—such as long stopping distances in our emergency braking test, and difficult-to-use controls.

These problems keep the Model 3 from earning a Consumer Reports recommendation.

The Tesla’s stopping distance of 152 feet from 60 mph was far worse than any contemporary car we’ve tested and about 7 feet longer than the stopping distance of a Ford F-150 full-sized pickup.
https://finance.yahoo.com/video/cnbcs-jim-cramer-delivers-commencement-212058971.html
 
Als de wachttijden snel afnemen betekent dat dus dat er minder worden besteld als geproduceerd.
En als de levertijd voor nieuwe bestellingen 4-6 maanden is vraag ik mij af waar dan de auto's voor Nederland blijven.
Ik vermoed dat de afnemende levertijden komt door de annuleringen van de mensen die het wachten beu zijn, kan dus mooi een ander geholpen worden.
 
Volgens het linkje van Volt is Europa/Nederland pas vanaf 2019 aan de beurt. Dus met wat pech nog minimaal anderhalf jaar. Vermoed dat er nog heel veel geannuleerd gaat worden de komende tijd.
 
De levertijd zal nu wel snel terug lopen nu de Amerikaanse consumentenbond heeft vast gesteld dat de remweg aanzienlijk langer is dan gebruikelijk.
Ook is de remweg niet constant, zoiets mag bij een moderne auto toch niet voorkomen.
 
De Europese Tesla Model 3 wordt uitgerust met een CCS lader en kan dus direct gebruik maken van het groeiende netwerk van snelladers volgens de CCS (Combined Charging System) standaard, b.v. Fastned 175 kW snelladers. De Tesla Superchargers zullen worden uitgebreid om ook via CCS te werken.

img_8918.jpg


bron: Tesla to open up CCS fast charging for European Model 3, Model S and Model X
 
Prijzen:

Long Range AWD € 58.800
Performance AWD € 69.700
https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/tesla-model-3-vanaf-vandaag-te-configureren/
 
Tesla moet zich de komende jaren nog niet concentreren op het maken van een goede auto. Juist de voorsprong die ze hebben en kunnen realiseren op het gebied van hun elektrische componenten is hetgeen dat ze de komende jaren nog in de lucht houd.

En tevens belangrijk is als benchmark voor de OEM's van nu. Kijk maar eens hoe goed de Kia E-niro en de Kona zijn. Kan niet wachten om er een rondje in te rijden. :LOL:
 
Als auto vind ik een Tesla niet denderend maar het concept en de aandrijflijn zijn wel goed. Ik verwacht toch eigenlijk wel dat ze snel de samenwerking met een bestaande autofabrikant gaan opzoeken.
 
Barri zei:
Als auto vind ik een Tesla niet denderend maar het concept en de aandrijflijn zijn wel goed. Ik verwacht toch eigenlijk wel dat ze snel de samenwerking met een bestaande autofabrikant gaan opzoeken.

Dat is het ook, Tesla is niet goed in het maken van een auto. Maar wel goed in het maken van een EV.

Als je het huidige Model 3 accupakket van dichtbij bekijkt en dan gaat nadenken over hoe slim en compact dat eigenlijk is opgebouwd. Gewoon zonde dat ze dat niet met de rest van de auto kunnen.
 
Nico GTR zei:
Barri zei:
Als auto vind ik een Tesla niet denderend maar het concept en de aandrijflijn zijn wel goed. Ik verwacht toch eigenlijk wel dat ze snel de samenwerking met een bestaande autofabrikant gaan opzoeken.

Dat is het ook, Tesla is niet goed in het maken van een auto. Maar wel goed in het maken van een EV.

Als je het huidige Model 3 accupakket van dichtbij bekijkt en dan gaat nadenken over hoe slim en compact dat eigenlijk is opgebouwd. Gewoon zonde dat ze dat niet met de rest van de auto kunnen.

Ik heb inderdaad recent een filmpje op Youtube gezien van een Amerikaans studiebureau waarin uiteengezet wordt dat de aandrijflijn echt van hige kwaliteit is, inclusief het batterijpakket. De opbouw van de carrosserie is daarentegen amateuristisch en nodeloos ingewikkeld. Volgens de betrokkenen kunnen ervaren massafabrikanten dat klusje klaren voor 10.000$ minder(!). Dat zou de rentabiliteit van Tesla sterk verhogen.
Ik vind het dan ook eigenaardig dat er geen gespecialiseerde, ervaren consultant is aangesteld geweest om de industrialisatie vande Model 3 te begeleiden.
 
Wie of wat is JLR? Jaguar Land Rover waarschijnlijk?

Een nuancering kan zijn dat die 45.000 ook de mensen omvat die de accu's produceren. Nu heeft JLR nog geen EV's, maar als ze dat wel zouden hebben zouden ze die accu's inkopen en derhalve die mankrachten niet meerekenen.
 
Het zou mij niet verbazen als Tesla eerdaags wordt overgenomen door een merk dat wel goede auto’s kan bouwen, bijvoorbeeld Mercedes-Benz. Er is tenslotte al de nodige samenwerking tussen beide merken, en voor beide partijen kan het een mooie versterking zijn.
 
EV sentiment is in Zweden al weer op zijn retour aldus AutoMotorSport.se met name omdat de EV's in de praktijk de verwachtingen bij lange na niet waarmaken en opladen als een grote handicap wordt ervaren. De roze bril van de EV gebruikers van het eerste uur is nadrukkelijk afgezet.
 
Wouter82 zei:
Wie of wat is JLR? Jaguar Land Rover waarschijnlijk?

Een nuancering kan zijn dat die 45.000 ook de mensen omvat die de accu's produceren. Nu heeft JLR nog geen EV's, maar als ze dat wel zouden hebben zouden ze die accu's inkopen en derhalve die mankrachten niet meerekenen.

Ooit van de I-Pace gehoord?
De vergelijking gaat inderdaad niet op omdat JLR 'massaproductietechnieken' toepast op het grootste deel van haar modellen. De productiewijze van de S en X- modelen moet echter meer vergeleken worden met een producent zoals Aston Martin: het zijn 'ambachtelijk' geproduceerde kleine series. Enkel de model 3 is een wagen die als massaproduct mag beschouwd worden en de kritiek gaat in dat filmpje ook enkel over dat model.

Ik ben op zoek naar het filmpje.. .om een of andere reden moeilijk terug te vinden.
 
Cdlop zei:
EV sentiment is in Zweden al weer op zijn retour aldus AutoMotorSport.se met name omdat de EV's in de praktijk de verwachtingen bij lange na niet waarmaken en opladen als een grote handicap wordt ervaren. De roze bril van de EV gebruikers van het eerste uur is nadrukkelijk afgezet.

1e les in het maken van je mening en het schrijven van een wetenschappelijk artikel. Controleer je bron. ;)

Een website met de naam "Auto-Motor-Sport" kan niet objectief kijken naar de EV. Net zo min als "Greencarreports" dat kan.

Laden is geen gigantisch grote handicap de fout die mensen maken is dat ze het vergelijken met tanken. Terwijl het 2 volledig losstaande dingen zijn. Als je telefoon halverwege de dag leeg is dan kun je ook geen oplaadpunt vinden en als je die dan vind is 5 minuten nog te weinig om hem ver genoeg vol te krijgen om een paar extra uren ermee te kunnen. Maar als je voldoende capaciteit hebt om (net zoals ik als poweruser van dat ding) vrijwel altijd een hele dag te kunnen overbruggen leg je hem in de avond aan de lader en de volgende ochtend als je wekker weer om 6 uur begint te jengelen is die vol. Ondertussen stond je EV de hele nacht ook aan de trage lader die hem netjes naar 85% heeft volgeladen (we moeten immers ook gaan denken over de levensduur van die accu), auto is voorgewarmd en net 3 minuten voor je instapt is de stoelverwarming al aangegaan en rijd je heerlijk comfortabel je eerste 50 km naar kantoor.
Aldaar aangekomen kan de auto weer aan de trage lader want je moet om 10 uur weg naar een vergadering 200 km verderop. In de 2 uur die volgen laad de auto weer vol tot 85% en je rijd naar je vergadering, wederom de auto alvast voorgewarmd te hebben via de app op je telefoon.

Tijdens de vergadering is de auto aan de 22 kW lader weer volgeladen tot 85% en je rijd om 17:00 naar huis waar je aankomt met nog 20% over. Hier gaat de auto weer aan zijn laadpaal die door middel van communicatie met je agenda en de buurt weet dat de auto morgen enkel 100 km moet rijden om heen en weer te komen. Hij laad de accu vol tot 65% want de buurman heeft morgen wel 100% nodig en jij kunt op kantoor de hele dag rustig laden.

Laden en tanken.....2 verschillende dingen.

We moeten het AC netwerk in Nederland echt uitbreiden en versterken. Maar het zou in theorie moeten kunnen als we even de kosten willen dragen voor die infrastructuur ook lettend op onze eigen gezondheid met al die hoge magnetische velden.
DC laden is dan voor als je een lange rit moet maken. Maar ook daar hoef je niet 600 km of nog meer range op 130 km/h voor te hebben. 400 is ook zat, want in die tijd wil jij echt wel een rustpauze, zolang de accu na 20 minuten maar weer 300 km kan laden. Dan is een EV makkelijk in te passen in het leven dat we nu al gewend zijn.

En hoe mooi is het dat je binnenkort weer na moet gaan denken over je reis....in plaats van gas erop en we zien het wel. ;) Ik zie de leuke achterafweggetjes al opdoemen die je dan kunt kiezen want zo kun je heel veel energie besparen op dat stuk. En daarmee minder vaak laden.
 
iDS zei:
Wouter82 zei:
Wie of wat is JLR? Jaguar Land Rover waarschijnlijk?

Een nuancering kan zijn dat die 45.000 ook de mensen omvat die de accu's produceren. Nu heeft JLR nog geen EV's, maar als ze dat wel zouden hebben zouden ze die accu's inkopen en derhalve die mankrachten niet meerekenen.

Ooit van de I-Pace gehoord?
De vergelijking gaat inderdaad niet op omdat JLR 'massaproductietechnieken' toepast op het grootste deel van haar modellen. De productiewijze van de S en X- modelen moet echter meer vergeleken worden met een producent zoals Aston Martin: het zijn 'ambachtelijk' geproduceerde kleine series. Enkel de model 3 is een wagen die als massaproduct mag beschouwd worden en de kritiek gaat in dat filmpje ook enkel over dat model.

Ik ben op zoek naar het filmpje.. .om een of andere reden moeilijk terug te vinden.

Klik

En deze vind ik ook mooi om te zien, via de chromecast op de TV, ff voor gaan zitten en goed kijken!
 
@NicoGTR
Een prachtig mooi verhaal hierboven, maar je gaat hier voorbij aan twee dingen:

=je bent 4 keer per dag met je kabels bezig, ik hoef met mijn ICE echter niet 4 keer per dag te tanken
=je gaat er van uit dat je overal waar je heen gaat (bijv. voor vergadering) ook een laadmogelijkheid aanwezig is

Al met al een bijzonder gekleurd verhaaltje dus.
 
ScaniaV8 zei:
@NicoGTR
Een prachtig mooi verhaal hierboven, maar je gaat hier voorbij aan twee dingen:

=je bent 4 keer per dag met je kabels bezig, ik hoef met mijn ICE echter niet 4 keer per dag te tanken
=je gaat er van uit dat je overal waar je heen gaat (bijv. voor vergadering) ook een laadmogelijkheid aanwezig is

Al met al een bijzonder gekleurd verhaaltje dus.

Aaah wat een verzet. ;) Niet zo negatief zijn mijn beste.

Afgelopen maanden heb ik me met enige regelmaat in een echte first gen EV vervoerd. First gen doel ik op dat je qua aantal kilometers nog op een actieradius zit van minder dan 125 km en dat de laadsnelheid echt slecht te noemen is.
Naar de vergaderingen komen was vaak verschrikkelijk, langere ritten die niet op 1 acculading konden, echt verschrikkelijk. Maar goed....phase 2 proces is van start gegaan dus aangezien die actieradius straks over de 200 km komt word dat probleem stukken minder. De AC mogelijkheden voor laden worden ook vergroot dus prima!

Echter op het moment dat ik bij de vergadering of de afspraak was...ja hoor ergens in een omtrekje van een paar 100 meter was altijd wel een paal te vinden, veelal ook recht voor de deur. Het is me in 10 afspraken in die tijd nog geen enkele keer gebeurd dat ik niet wegreed met een volle accu. Dus dat argument is zeker in de randstad niet waar. In de minder druk bevolkte gebieden in Nederland kan ik me er wel iets bij voorstellen. Maar zelfs die 2 bedrijven die ik bezocht hadden een laadpaal voor de deur staan.

Wat betreft je 1e punt. Je hebt niet gelezen, laden is niet gelijk aan tanken! Maar dan nog lijkt het mij een first world problem of niet. Erg hoor dat je ff je eigen schone laadkabel in je auto moet steken in plaats van die vieze tankslang moet pakken en je RFID pasje ff langs de laadpaal moet schuiven. Het kost me echt elke keer weer een kwartier van mijn leven....not!
Ik ben geen voorstander van draadloos laden, het kan wel maar het is niet zo efficient. Maar goed dat gaat in de toekomst vast ook wel gebeuren. Gelukkig dat jij op dat moment dan wel EV gaat rijden. (y)
 
Ik zie elektrisch rijden echt nog niet als alternatief voor een ICE. Maar ik lees ook een hoop non-argumenten. Dat 4 keer per dag met de kabel rondlopen is 2 tellen werk. Ik zie het juist als voordeel. Ik heb een hekel aan tanken maar als ik thuis kom is de eerste handeling de PHEV in het stopcontact en de volgende dag is die vol. Misschien wordt de volgende wel een Tesla. Alleen dan moet er wat anders naast komen voor de caravan.
 
P Klieder zei:
michel1975 zei:
Alleen dan moet er wat anders naast komen voor de caravan.

Met een Model X kun je prima een caravan trekken

Geewoon die caravan de deur uit. Dan kan je eens echt op reis of écht kamperen in een tent, en het wordt alleen maar aangenamer op de weg in de zomer.:)
 
Ik heb hem gezien op het Salon van Brussel. Op geen enkele stand was het zo druk als op die van Tesla.

Maar, hetzelfde gevoel als ik bij de Model S/Model X heb - de afwerking is mijlenver verwijderd van wat Audi/BMW/Mercedes doen en dus onwaardig voor in een wagen van deze prijscategorie. Trouwens de "poor man's" Tesla moet toch nog altijd meer dan 50K EURO kosten in Belgie... Ik ben nu niet direct werkloos, maar toch past dit nog niet bij benadering in het budget dat ik voor een auto zou hebben.

Grootste minpunten
- Zeer inspiratieloos design. Achterkant een geschronken model S, en de voorkant gewoon 0 fantasie
- Krap interieur. Met 1.83m ben ik nog niet onder de grootsten, maar ik zat met mijn kruin tegen het panoramadak.
- Goedkoop ogend interieur. Specifiek het stuur lijkt zo te zijn overgenomen van de Citroen Saxo (misschien had PSA er in de jaren 90 wat teveel besteld :))
with-a-nod-to-the-future-potential-the-nav-system-works-on-mars-like-nasas-curiosity-mars-rove.jpeg
 
Dat stuur ziet er inderdaad niet uit. Heb meerdere malen met de X en S gereden (broer werkt bij Tesla) en interieur is elke keer weer een afknapper
 
iDS zei:
P Klieder zei:
michel1975 zei:
Alleen dan moet er wat anders naast komen voor de caravan.

Met een Model X kun je prima een caravan trekken

Geewoon die caravan de deur uit. Dan kan je eens echt op reis of écht kamperen in een tent, en het wordt alleen maar aangenamer op de weg in de zomer.:)
Ow wees gerust naast de caravan uitstapjes doen we ook aan 'echte' reisjes. Maar de caravan uitstapjes blijf ik doen al was het maar om jou in de weg te zitten.:)

De Model X mag wel trekken maar dat kreng is niet om aan te gluren.
 
michel1975 zei:
iDS zei:
P Klieder zei:
michel1975 zei:
Alleen dan moet er wat anders naast komen voor de caravan.

Met een Model X kun je prima een caravan trekken

Geewoon die caravan de deur uit. Dan kan je eens echt op reis of écht kamperen in een tent, en het wordt alleen maar aangenamer op de weg in de zomer.:)
Ow wees gerust naast de caravan uitstapjes doen we ook aan 'echte' reisjes. Maar de caravan uitstapjes blijf ik doen al was het maar om jou in de weg te zitten.:)

De Model X mag wel trekken maar dat kreng is niet om aan te gluren.

en ik weet zelfs niet of je verder dan 50km van je deur geraakt met een Caravan erachter. Daar sta je dan met 700pk en "lo battery" :D
 
michel1975 zei:
iDS zei:
P Klieder zei:
michel1975 zei:
Alleen dan moet er wat anders naast komen voor de caravan.

Met een Model X kun je prima een caravan trekken

Geewoon die caravan de deur uit. Dan kan je eens echt op reis of écht kamperen in een tent, en het wordt alleen maar aangenamer op de weg in de zomer.:)
Ow wees gerust naast de caravan uitstapjes doen we ook aan 'echte' reisjes. Maar de caravan uitstapjes blijf ik doen al was het maar om jou in de weg te zitten.:)

De Model X mag wel trekken maar dat kreng is niet om aan te gluren.
Tja, daar heb je minder last van als je met de wagen rijdt, dan als je erachter rijdt...

Die X is inderdaad niet moeders mooiste, een Model S vind ik daarentegen een schitterende wagen.
 
Bird Nerd zei:
p
Dat stuur ziet er inderdaad niet uit. Heb meerdere malen met de X en S gereden (broer werkt bij Tesla) en interieur is elke keer weer een afknapper

Dat heeft die broer van jou toch goed gedaan.(y)
Doe ‘m de groeten. (Of struint hij hier ook nog ergens (anoniem) rond?)

Vloer van Tesla in Brussel was inderdaad goedbezocht.
Vind het met die afwerking wel meevallen. Denk dat het vooral door het minimalisme komt. En ik ben benieuwd naar de ohh’s en ahh’s als straks VW met hun e-vehicle komt met een minimalistisch dashboard en een iPad in het midden.
Dat stuur is niet om aan te gluren, maar dat geldt ook voor het vorige Mercedesstuur (met die rondjes erop) en dat van de nieuwe A8. Design kan ook eens niet je smaak zijn.
Voorlopig kom je die Tesla’s op elke straathoek tegen en dat zal de komende tijd met deze Model 3 zeker niet minder worden.
Concept klopt gewoon. En ja, er valt echt nog wel wat te verbeteren, maar wat Tesla in korte tijd heeft neergezet kan toch niet anders dan knap genoemd worden, vind ik.

En die witte Model X had ik zo mee willen nemen van de stand. Had alleen even geen 140K op zak.:)
 
Dat heeft die broer van jou toch goed gedaan.thumbs up
Doe ‘m de groeten. (Of struint hij hier ook nog ergens (anoniem) rond?)

Hehe op het forum zit ie niet meer. Hij doet het er sowieso erg goed, meerdere malen nummer 1 verkoper geweest in de wereld. Auto van de zaak doen ze alleen niet zo snel aan maar hij heeft twee mooie bolides

Qi9LeES.jpg


Ik heb de Model 3 meerdere malen irl gezien toen ik in Canada was. Neus vind ik simpelweg niet mooi maar het model klopt toch wel aardig. Maar dat 'bolle' is in het echt ook wel zo. Een Model S klopt imo echt van alle kanten. De ex-Mazda ontwerper heeft dat goed gedaan ;)
 
En daar is de langverwachte dan eindelijk...

Bron

Eerste lading Tesla’s komt vandaag aan in Zeebrugge en Elon Musk zelf komt ze keuren

be6eeb28-2ac2-11e9-9eab-0bd0101f0ea7_web_scale_0.275_0.275__.jpg


Brugge -In de haven van Zeebrugge worden deze week de eerste Tesla’s Model 3 ontvangen, die van daaruit worden verdeeld over de Europese markt. Dat heeft de topman van Tesla, Elon Musk, donderdag op Twitter zelf bevestigd. Musk is persoonlijk in Zeebrugge aanwezig.

Zeebrugge is de grootste autohaven ter wereld. De komst van Tesla werd dan ook verwacht. International Car Operators (ICO) in Zeebrugge verzorgt de behandeling van de elektrische wagens.

Elon Musk zelf is donderdag naar Zeebrugge afgereisd om de komst van de Tesla’s te inspecteren, zo heeft een betrouwbare bron bevestigd. Hoeveel wagens precies verscheept zullen worden, is niet meteen bekend. Al gaan er geruchten dat het om 3.000 elektrische wagens per week zou gaan.

De wagens passeren allemaal langs ICO, waar de wagens in het afwerkingscentrum aan een laatste controle worden onderworpen voor ze naar autohandelaars verspreid over Europa gaan. Het bedrijf investeert 2,5 miljoen euro in de nieuwe trafiek.
 
Dan mag je de auto ophalen, maken ze er nog een potje van.

Ik heb dinsdag mijn factuur gekregen en betaald. Woensdag mocht ik de auto halen, alleen was hij er uiteindelijk niet waardoor ik donderdag nog een keer mocht, hou daar rekening mee (kwa vervoer), want ook donderdag zat er iemand die uiteindelijk zonder auto naar huis terug moest.
https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/57934898#57934898

o_O
 
Bird Nerd zei:
Ik heb de Model 3 meerdere malen irl gezien toen ik in Canada was. Neus vind ik simpelweg niet mooi maar het model klopt toch wel aardig. Maar dat 'bolle' is in het echt ook wel zo. Een Model S klopt imo echt van alle kanten. De ex-Mazda ontwerper heeft dat goed gedaan ;)

Wist je dat hij begonnen is bij VW? Heeft de New Beetle ontworpen.
 
Terug
Bovenaan