Blackadder the 5th
Net ingestapt
RobEU zei:Ha, uiteindelijk kom je ook daarmee langs de weg te staan.
Maar het is gewoon mogelijk om dat verbruik te halen, alleen doen we dat niet. Vooraan bij het verkeerslicht staan heeft meer prioriteit. Nota bene een Belgisch tijdschrift heeft al meerdere malen aangetoond dat het opgegeven verbruik haalbaar is, zonder al te gekke toeren uit te halen. Maar we hebben de illusie dat 130 rijden en snel inhalen belangrijker zijn. Op die manier halen ook oudere auto's niet het opgegeven verbruik. Maar omdat de huidige techniek gevoeliger is voor dergelijke uitspattingen, nemen de verschillen ook toe. Mijn Volvo (met niet eens echt moderne techniek) zat qua verbruik ook tussen de 1:3 en 1:16. Dan kunnen we wel allerlei instanties en fabrikanten boos aankijken, maar we kunnen het ook bij onszelf gaan zoeken. Is die airco wel echt zo noodzakelijk om constant in België volle bak aan te zetten? Laat staan om dit mee te moeten gaan nemen in de meting...
Met een dikke jas aan in de koude winter en de zwembroek en de raampjes open in de zomer ...
Beperken van het motorvermogen/optrekvermogen/topsnelheid van de auto zou de beste methode zijn
om het verbruik in de hand te houden. Maar ja, blijkbaar willen we ons kunnen onderscheiden in het verkeer.
Maar het zou de fabrikant toch sieren als men het verschil tussen normverbruik/praktijkverbruik zou aangeven
(desnoods met een verschil tussen zomer/winter).
Je hebt per slot van rekening de auto niet gekocht met verwarming/airco om
het vervolgens niet te kunnen gebruiken omdat je dan niet meer thuis kunt komen/3x in de week moet tanken ipv 2x ...