Tesla, een zegen of toch niet?

Petert zei:
ak2 zei:
Petert zei:
ak2 zei:
Onder andere om die reden worden Tesla's relatief heel weinig gestolen, en andere (dure) automerken relatief veel.

Worden er minder Model S-en gestolen dan Audi E-trons?

In 2019 zijn in Nederland slechts 2 Tesla's gestolen die allebei zijn terug gevonden. Het diefstal risico bij Tesla is 1 op 20.835.

Ter vergelijking bij de elektrische Audi's is het diefstal risico 1 op 167.

Is daar ook een bron bij? Waar komt die 1 op 167 vandaan? Incl correctie van benzine/diesel Audi's?

Maakt dat uit diefstal is diefstal en Audi is Audi...

ak2 zei:
RKE elke moderne auto met rijhulpsystemen of navigatie wisselt al steeds informatie uit, met het snel aanpassen van zwakke punten in je beveiliging, kun je mensen die slecht willen eerder een stap voor zijn. Tesla begrijpt dat door vrijwel continue de sofware en beveiliging op afstand te verbeteren.

Om maar 1 maal per 1 of 2 jaar de beveiliging te updaten met een snoertje is natuurlijk veel en veel te weinig.

Mijn punt is dat een update niet alleen om beveiliging hoeft te gaan, met een update kunnen gewoon alle eigenschappen en prestaties van een auto al compleet gewijzigd worden zonder dat je als eigenaar van het voertuig daar ook maar enige invloed op hebt.
En wat blijft er nog over als de ondersteuning eenmaal weg valt om welke reden dan ook?... dan houd je uiteindelijk een volstrekt nutteloos ding over, ook al is het voertuig nog in een concoursstaat en ben je er altijd heel zuinig op geweest.
Ik vind dat toch wel een aardig risico wat je voor lief moet nemen: voor een telefoon of pc is de vervanging financieel wel te overzien, maar voor een product met een investering van ergens tussen 40 en 100k zou ik dat risico toch liever vermijden als nemen.

Muddy Bandit zei:
ak2 zei:
RKE elke moderne auto met rijhulpsystemen of navigatie wisselt al steeds informatie uit, met het snel aanpassen van zwakke punten in je beveiliging, kun je mensen die slecht willen eerder een stap voor zijn. Tesla begrijpt dat door vrijwel continue de sofware en beveiliging op afstand te verbeteren.

Om maar 1 maal per 1 of 2 jaar de beveiliging te updaten met een snoertje is natuurlijk veel en veel te weinig.

Mijn punt is dat een update niet alleen om beveiliging hoeft te gaan, met een update kunnen gewoon alle eigenschappen en prestaties van een auto al compleet gewijzigd worden zonder dat je als eigenaar van het voertuig daar ook maar enige invloed op hebt.
En wat blijft er nog over als de ondersteuning eenmaal weg valt om welke reden dan ook?... dan houd je uiteindelijk een volstrekt nutteloos ding over, ook al is het voertuig nog in een concoursstaat en ben je er altijd heel zuinig op geweest.
Ik vind dat toch wel een aardig risico wat je voor lief moet nemen: voor een telefoon of pc is de vervanging financieel wel te overzien, maar voor een product met een investering van ergens tussen 40 en 100k zou ik dat risico toch liever vermijden als nemen.

Zo lang er voldoende Tesla's van een bepaald type rond rijden blijft het ook voor andere partijen aantrekkelijk om software updates te maken zelfs al zou bijvoorbeeld Tesla niet meer bestaan. Nu schakelt Tesla voor ontwikkeling van updates ook al andere partijen in.

Ook bij traditionele auto's stopt op een gegeven moment de productie van onderdelen en plaatwerk, 10 jaar tot na de laatste productie is de fabrikant wettelijk verplicht om dit te kunnen leveren. Een autofabrikant koopt nu al bij heel veel leveranciers onderdelen in. Zo lang er genoeg vraag naar onderdelen en plaatwerk is dan zullen derden dit gewoon blijven produceren.

Ik zie het probleem dus niet.

ak2 zei:
Zo lang er voldoende Tesla's van een bepaald type rond rijden blijft het ook voor andere partijen aantrekkelijk om software updates te maken zelfs al zou bijvoorbeeld Tesla niet meer bestaan. Nu schakelt Tesla voor ontwikkeling van updates ook al andere partijen in.

Ook bij traditionele auto's stopt op een gegeven moment de productie van onderdelen en plaatwerk, 10 jaar tot na de laatste productie is de fabrikant wettelijk verplicht om dit te kunnen leveren. Een autofabrikant koopt nu al bij heel veel leveranciers onderdelen in. Zo lang er genoeg vraag naar onderdelen en plaatwerk is dan zullen derden dit gewoon blijven produceren.

Ieder persoon zal daar z'n eigen mening over hebben en daar dan ook op z'n eigen manier mee om gaan, maar persoonlijk heb ik er absoluut geen goede ervaringen mee als het gebruik afhankelijk wordt van in licentie uitgegeven software. (en dan heb ik het niet over een simpel telefoontje/pc maar over een dure grondverzetmachine)
Vervangende software is in de praktijk meestal fors duurder als een vervangend mechanisch onderdeel of een stuk plaatwerk (en een bruikbaar alternatief is er meestal ook niet).... een economisch total-loss komt dan al vrij snel om de hoek kijken.

Muddy Bandit zei:
ak2 zei:

Ieder persoon zal daar z'n eigen mening over hebben en daar dan ook op z'n eigen manier mee om gaan, maar persoonlijk heb ik er absoluut geen goede ervaringen mee als het gebruik afhankelijk wordt van in licentie uitgegeven software. (en dan heb ik het niet over een simpel telefoontje/pc maar over een dure grondverzetmachine)
Vervangende software is in de praktijk meestal fors duurder als een vervangend mechanisch onderdeel of een stuk plaatwerk (en een bruikbaar alternatief is er meestal ook niet).... een economisch total-loss komt dan al vrij snel om de hoek kijken.

Het "updaten van software" wordt ook gebruikt om oude computers, telefoons, navigatiesystemen en dergelijke na verloop van tijd onbruikbaar te maken.

Bij een Tesla, als je hem als een soort rijdende secretaresse gebruikt, zijn updates wel noodzakelijk.
Ga niet over de A16, er is een vrachtwagen afgesneden en nu staat alles vast. De accu raakt leeg, daar en daar kan je opladen en het laden kost zoveel per kw. Over een uurtje moet je in het Hilton, kamer vijf, bij juffrouw benenwijd zijn. Vergeet het bloemetje voor Valentijnsdag niet, daar en daar zijn bloemenwinkels. Er komt een mailtje binnen over die miljoenendeal, je kan sprekend een mail terugsturen. Je dochter stuurt je een whatsappje dat haar fiets weer stuk is en dat er een nieuw mobieltje uit is.
Allemaal zaken waarbij een interface met data noodzakelijk is. Zaken waarvoor we nu nog het mobieltje plegen te gebruiken.

Maar, zijn updates puur voor de beschermdoos op wieltjes ook nodig?
Voor mijn Clio uit 2003 hoeft dat niet. Die heeft een computer die uitrekent hoeveel benzine er ingespoten moet worden en op welk moment welke bobine stroom moet krijgen. Een tweede computer rekent uit wanneer het knipperlicht aan en wanneer het lampje uit moet zijn.
Mijn losse mobieltje moet al die andere zaken bijhouden, ik ben dus te laat in het Hilton en die bos bloemen wordt een bosje brandnetels die naast de A16 (waar ik toch stil stond) gescoord moeten worden. En zaken als autonoom rijden zijn gewoonweg niet mogelijk, ik blijf de hoepeldraaier die alles zelf moet doen.

Tot zover de mooie kant van een continue verbinding met het internjet.

Aan de andere kant willen fabrikanten geen producten leveren die eeuwig mee gaan. Tesla kan niet leven van één autoverkoop om die auto vervolgens nooit meer terug te zien. Moderne autofabrikanten lossen dit probleem deels op door onderdelen niet al te lang op voorraad te houden maar recycle- en aftermarketbedrijven gooien roet in het eten. Voor iedere VW Polo 6N die nog rijdt staan er drie op de sloop, de kans dat je een tweedehands onderdeel kan scoren is aanwezig. Zelfs voor auto's van 50 jaar oud zijn nog onderdelen te koop.

Voor fabrikanten is er een andere oplossing; online updates. Pas de software online automatisch zodanig aan dat het oude product minder goed werkt en de klant komt vanzelf een nieuw exemplaar scoren.
Microsoft en Apple hebben al een boete gehad voor dit soort bedenkelijke software.

FrankLR zei:
Idefiqs zei:
Voor de Twitteraars onder ons, op de timeline van Ton Aarts is genoeg te vinden over dodelijke crashes door de Autopilot en zijn kritiek op Tesla.

Als je een beetje die timeline leest lijkt me meer mis met deze twitteraar dan met Tesla's...

Ik dacht ik doe een poging, maar sorry bij mij is hij direct af:
Ton Aarts zei:
Ook geweldig in sneeuw, jonguhh! Mijn Tesla
Want euhh, nou Tesla hè. En elektrisch. En AWD.
Linkje

En dan vervolgens:
Ton Aarts zei:
Een vraag voor de vrouwen

(Sorry, niet vervelend bedoeld Tesla-mannen met 'kennis'. Maar jullie zijn er gewoon te dom voor)

Waarom blijft dat 'heul geavanceerde' stuk Tesla staan bij zelfde hellinkje waar je 6e-hands ouwe benzineauto gewoon tegenop rijdt
Tip voor de vrouwen onder ons: Het is geen AWD zoals meneer roept maar RWD...

Tesla en sneeuw: geen probleem:
vorige week nog een Model S tegengekomen aan de laadpaal in Hochfügen op 1600 m.
Wij waren met sneeuwkettingen naar boven gereden, voor de Tesla volstonden de winterbanden blijkbaar.

Dakloos zei:
FrankLR zei:
Idefiqs zei:
Voor de Twitteraars onder ons, op de timeline van Ton Aarts is genoeg te vinden over dodelijke crashes door de Autopilot en zijn kritiek op Tesla.

Als je een beetje die timeline leest lijkt me meer mis met deze twitteraar dan met Tesla's...

Ik dacht ik doe een poging, maar sorry bij mij is hij direct af:
Ton Aarts zei:
Ook geweldig in sneeuw, jonguhh! Mijn Tesla
Want euhh, nou Tesla hè. En elektrisch. En AWD.
Linkje

En dan vervolgens:
Ton Aarts zei:
Een vraag voor de vrouwen

(Sorry, niet vervelend bedoeld Tesla-mannen met 'kennis'. Maar jullie zijn er gewoon te dom voor)

Waarom blijft dat 'heul geavanceerde' stuk Tesla staan bij zelfde hellinkje waar je 6e-hands ouwe benzineauto gewoon tegenop rijdt
Tip voor de vrouwen onder ons: Het is geen AWD zoals meneer roept maar RWD...

Model 3 Long range en Performance: AWD
Model S 60D/70D/75D/90D/100D:AWD
Model X: AWD

Tesla is niet het probleem. Mensen die hun leven in handen van Autopilot leggen. Die zijn het probleem. In de luchtvaart is alles al zwaar geautomatiseerd, toch houden er 2 standaard de wacht.

Boppie zei:
Tesla is niet het probleem. Mensen die hun leven in handen van Autopilot leggen. Die zijn het probleem. In de luchtvaart is alles al zwaar geautomatiseerd, toch houden er 2 standaard de wacht.
Wie houdt bij jou de wacht? Bij jou gaat ook alles op de auto pilot.

Boppie zei:

- In de luchtvaart wordt alles heel uitgebreid getest. - De werking van de software is relatief simpel. Als de situatie moeilijk wordt, moet de piloot het overnemen.
- Van ieder ongeluk wordt uitgebreid onderzocht waarom het plaatsgevonden heeft en er wordt actie ondernomen.
- Piloten krijgen een zeer goede training en piloten worden ter verantwoording geroepen voor gemaakte fouten.
- Het regelen van het verkeer is nog steeds mensenwerk, dat gebeurt in de controletoren.

Ik denk dat er meer doden zijn gevallen afgelopen jaren door gebruik smartphone achter het stuur.... Wie zet z'n telefoon uit in de auto?

Pietzoveel zei:
Ik denk dat er meer doden zijn gevallen afgelopen jaren door gebruik smartphone achter het stuur.... Wie zet z'n telefoon uit in de auto?
Mijn telefoon bedienen in de auto is niet heel anders dan het scherm in een Tesla bedienen voor ventilatie of radio.

Hoe vaak klooi je dan aan je ventilatie, spiegels, audio etc onderweg? Keer een zendertje wisselen? Gaat dat bij een Tesla vanaf het stuur ? Of kan dat alleen vanaf de I Pad?

Barri zei:
Pietzoveel zei:
Mijn telefoon bedienen in de auto is niet heel anders dan het scherm in een Tesla bedienen voor ventilatie of radio.

Als je de ventilatie of radio van je huidige auto wil bedienen moet je toch ook even kijken waar de knop precies zit?

Heb toch altijd het gevoel dat 90% van het commentaar komt van mensen die er nog nooit mee gereden hebben. Zeker als je eenmaal gewend bent aan de bediening van een Tesla hoef je je ogen echt niet langer van de weg te houden als in een andere auto. Sowieso hebben alle vaak gebruikte functies gewoon een 'knop' op het hoofdscherm.

Malt007 zei:
Barri zei:
Pietzoveel zei:

Als je de ventilatie of radio van je huidige auto wil bedienen moet je toch ook even kijken waar de knop precies zit?

Nope, ik weet in 3 van mij auto's blindelings de knoppen te vinden :)

Tsja, die ouderwetse draai- en drukknoppen weet ik met een graai ook blindelings te vinden en te bedienen.
Dat is in de praktijk ook mijn grootste struikelblok met al die fijngevoelige schermbediening: het is gewoon veel te gevoelig voor een blindelingse graai met m'n grote eeltige vingers, als die in de buurt van een scherm komen gebeurt er soms van alles behalve wat ik wil terwijl ik nog niet eens gevoeld heb dat ik het scherm al heb aangeraakt.
(dat probleem heb ik trouwens ook met m'n telefoons, even snel een leesbaar berichtje typen is voor mij al vele jaren gewoon een crime)

Hetzelfde speelt bij mij trouwens ook met allerlei knopjes verwerkt in het stuur, het is mij al diverse keren overkomen dat tijdens het achterwaarts manoeuvreren met een aanhanger opeens de radio op orkaankracht begint te bleren. :confused:

Dakloos zei:
Idefiqs zei:
De link in mijn bericht werkt kennelijk niet, maar als je het filmpje bekijkt zie je toch duidelijk alleen de achterwielen spinnen.
https://twitter.com/ton_aarts/status/1227579148979314689

Je link werkte inderdaad niet, nu wel en het is een RWD inderdaad. Niet dat het enig verschil zou maken als er zomerbanden op zitten gelet op het spinnen van de wielen, of je nu met twee of vier wielen geen grip hebt maakt ook niets uit.

Stukje uit DvhN

Ton Voermans

Het vermogen van laadpalen wordt steeds vaker ingeperkt om stroomstoringen in woonwijken te voorkomen. Opladen wordt een probleem nu het aantal elektrische auto’s toeneemt.

Amsterdam heeft al laadpalen die tussen 18.00 en 21.00 uur minder stroom leveren om te voorkomen dat de stad op zwart gaat. Maar ook buiten de hoofdstad neemt de vraag naar elektriciteit enorm toe door de groeiende populariteit van de elektrische auto.

,,Het aantal elektrische auto’s groeit spectaculair. Het bestaande stroomnet zal hierdoor steeds zwaarder worden belast, met name op plekken waar veel ladende auto’s zijn. Omdat een moderne elektrische auto een piekvermogen heeft dat gelijkstaat aan dat van tien huishoudens, kan het hard gaan”, aldus Elaad.nl, een samenwerkingsverband van de netbeheerders. Als in een straat tien auto’s allemaal tegelijk gaan opladen, dan zijn er dus ineens honderd ‘huishoudens’ extra.

Vergroten van de netcapaciteit vergt een investering van miljarden euro’s. De straten moeten open om dikkere kabels te leggen. Als in 2030 er 1,7 miljoen laadpalen zijn gerealiseerd, zoals de overheid wil, dan moeten er per dag vierhonderd laadpalen bijkomen. Die zullen vrijwel zeker gebruik moeten maken van ‘smart laden’ en dus niet altijd voldoende stroom beschikbaar stellen.

,,Op de korte termijn is er geen andere oplossing’’, zegt hoogleraar transportbeleid Bert van Wee. Met prijsdifferentiatie kan ook worden voorkomen dat iedereen tussen 17.00 en 21.00 uur – dan is de vraag naar elektriciteit in de huishoudens het grootst − wil laden. ,,Maak het opladen dan twee keer zo duur.’’

Automakers proberen juist auto’s te maken die zo snel mogelijk laden, maar als de laadpaal niet meewerkt, heeft dat weinig zin. De RAI Vereniging, waarin autofabrikanten en -importeurs zijn verenigd, vreest dat de laadperikelen de verkoop van elektrische auto’s geen goed doen. Steven van Eijck van de RAI: ,,Je krijgt onzekerheid of je accu wel vol is als je na drie uur laden vertrekt. We zijn bang dat dit de sceptici voedt en dat die toch voor een brandstofauto kiezen. Als je een Tesla model X aan een laadpaal met verlaagd vermogen hangt, dan duurt het wel een dag voor hij vol is.’’

Een terechte vrees, vindt Van Wee. ,,De kwaliteit van de oplaadinfrastructuur is voor veel mensen een belangrijke factor bij de aanschaf van een elektrische auto.’’

Dit jaar worden er volgens de autobranche 50.000 volledig elektrische auto’s gekocht en ook nog eens minimaal 12.500 plug-inhybrides. Die laatste categorie is zeer sterk in opkomst. Autofabrikanten proberen zo veel mogelijk plug-inhybrides te verkopen om de CO2-doelstellingen te halen en die auto’s moeten óók allemaal aan de laadpaal.

De plug-inhybride, een auto met een benzine- én elektromotor, leek morsdood nadat de fiscale voordelen werden geschrapt, maar is helemaal terug. In 2019 kwamen er 24 nieuwe hybridemodellen op de markt en dit jaar zelfs 32. Het zijn vooral grote SUV’s en andere grote auto’s die de hybride techniek krijgen. Benzineslurpers dus, met een hoge uitstoot. Tenzij ze kunnen opladen na 30 tot 80 kilometer, want dat is de elektrische actieradius.

haarr zei:
Stukje uit DvhN

Ton Voermans

Het vermogen van laadpalen wordt steeds vaker ingeperkt om stroomstoringen in woonwijken te voorkomen. Opladen wordt een probleem nu het aantal elektrische auto’s toeneemt.

Amsterdam heeft al laadpalen die tussen 18.00 en 21.00 uur minder stroom leveren om te voorkomen dat de stad op zwart gaat. Maar ook buiten de hoofdstad neemt de vraag naar elektriciteit enorm toe door de groeiende populariteit van de elektrische auto.

,,Het aantal elektrische auto’s groeit spectaculair. Het bestaande stroomnet zal hierdoor steeds zwaarder worden belast, met name op plekken waar veel ladende auto’s zijn. Omdat een moderne elektrische auto een piekvermogen heeft dat gelijkstaat aan dat van tien huishoudens, kan het hard gaan”, aldus Elaad.nl, een samenwerkingsverband van de netbeheerders. Als in een straat tien auto’s allemaal tegelijk gaan opladen, dan zijn er dus ineens honderd ‘huishoudens’ extra.

Vergroten van de netcapaciteit vergt een investering van miljarden euro’s. De straten moeten open om dikkere kabels te leggen. Als in 2030 er 1,7 miljoen laadpalen zijn gerealiseerd, zoals de overheid wil, dan moeten er per dag vierhonderd laadpalen bijkomen. Die zullen vrijwel zeker gebruik moeten maken van ‘smart laden’ en dus niet altijd voldoende stroom beschikbaar stellen.

,,Op de korte termijn is er geen andere oplossing’’, zegt hoogleraar transportbeleid Bert van Wee. Met prijsdifferentiatie kan ook worden voorkomen dat iedereen tussen 17.00 en 21.00 uur – dan is de vraag naar elektriciteit in de huishoudens het grootst − wil laden. ,,Maak het opladen dan twee keer zo duur.’’

Automakers proberen juist auto’s te maken die zo snel mogelijk laden, maar als de laadpaal niet meewerkt, heeft dat weinig zin. De RAI Vereniging, waarin autofabrikanten en -importeurs zijn verenigd, vreest dat de laadperikelen de verkoop van elektrische auto’s geen goed doen. Steven van Eijck van de RAI: ,,Je krijgt onzekerheid of je accu wel vol is als je na drie uur laden vertrekt. We zijn bang dat dit de sceptici voedt en dat die toch voor een brandstofauto kiezen. Als je een Tesla model X aan een laadpaal met verlaagd vermogen hangt, dan duurt het wel een dag voor hij vol is.’’

Een terechte vrees, vindt Van Wee. ,,De kwaliteit van de oplaadinfrastructuur is voor veel mensen een belangrijke factor bij de aanschaf van een elektrische auto.’’

Dit jaar worden er volgens de autobranche 50.000 volledig elektrische auto’s gekocht en ook nog eens minimaal 12.500 plug-inhybrides. Die laatste categorie is zeer sterk in opkomst. Autofabrikanten proberen zo veel mogelijk plug-inhybrides te verkopen om de CO2-doelstellingen te halen en die auto’s moeten óók allemaal aan de laadpaal.

De plug-inhybride, een auto met een benzine- én elektromotor, leek morsdood nadat de fiscale voordelen werden geschrapt, maar is helemaal terug. In 2019 kwamen er 24 nieuwe hybridemodellen op de markt en dit jaar zelfs 32. Het zijn vooral grote SUV’s en andere grote auto’s die de hybride techniek krijgen. Benzineslurpers dus, met een hoge uitstoot. Tenzij ze kunnen opladen na 30 tot 80 kilometer, want dat is de elektrische actieradius.

Dit is dus precies één van de doorslaggevende redenen waarom ik a.s. maandag mijn PHEV op ga halen en geen EV, ieder weldenkend mens beseft dat het stroomnet een explosieve stijging van de vraag door EV's niet aankan.

Is helemaal geen nieuws toch?
Dit probleem werd destijds al voorspeld maar snel onder een vloerkleedje geveegd, en het begint nu geleidelijk aan al de realiteit te worden.
Het zal voor elk huishouden uiteindelijk weer een stevige extra vaste lasten post op gaan leveren, want die benodigde miljarden om de netcapaciteit te vergroten moeten toch ergens vandaan komen.
Misschien tijd om een energielabel aan de EV te gaan koppelen?.... ik heb het idee dat slechts weinigen beseffen hoe stroomverslindend de gemiddelde EV is, men kijkt alleen maar naar het bereik en verder niet.

Muddy Bandit zei:
Dit probleem werd destijds al voorspeld maar snel onder een vloerkleedje geveegd, en het begint nu geleidelijk aan al de realiteit te worden.
Het zal voor elk huishouden uiteindelijk weer een stevige extra vaste lasten post op gaan leveren, want die benodigde miljarden om de netcapaciteit te vergroten moeten toch ergens vandaan komen.
Misschien tijd om een energielabel aan de EV te gaan koppelen?.... ik heb het idee dat slechts weinigen beseffen hoe stroomverslindend de gemiddelde EV is, men kijkt alleen maar naar het bereik en verder niet.

Ach ja,

Rekenen is altijd al moeilijk geweest.
Als een botsdoos kaliber Tesla verplaatsen op benzine te veel brandstof (= energie) kost, dan doen we er een zware batterij in en dan kost het misschien wel minder energie om die botsdoos te verplaatsen.

MLL zei:
haarr zei:
Amsterdam heeft al laadpalen die tussen 18.00 en 21.00 uur minder stroom leveren om te voorkomen dat de stad op zwart gaat.

Ik vraag mij af hoe ze dat doen.

Laadpalen hebben een SIMkaaart, en zijn dus op afstand bestuurbaar door de provider. Koud kunstje om dan de stroomlevering te managen.

rke zei:
Muddy Bandit zei:

Ach ja,

Rekenen is altijd al moeilijk geweest.
Als een botsdoos kaliber Tesla verplaatsen op benzine te veel brandstof (= energie) kost, dan doen we er een zware batterij in en dan kost het misschien wel minder energie om die botsdoos te verplaatsen.

Het scheelt dat een huis, straat, winkel of kantoorpand niet afhankelijk is van een benzinemotor.

Malt007 zei:
Barri zei:
Pietzoveel zei:

Heb toch altijd het gevoel dat 90% van het commentaar komt van mensen die er nog nooit mee gereden hebben. Zeker als je eenmaal gewend bent aan de bediening van een Tesla hoef je je ogen echt niet langer van de weg te houden als in een andere auto. Sowieso hebben alle vaak gebruikte functies gewoon een 'knop' op het hoofdscherm.
Nee hoor aan het stuur.

michel1975 zei:
Malt007 zei:
Barri zei:
Pietzoveel zei:

Nee hoor aan het stuur.

Dat kan met een Tesla ook hoor :)

Malt007 zei:
michel1975 zei:
Malt007 zei:
Barri zei:
Pietzoveel zei:

Nee hoor aan het stuur.

Dat weet ik. Overigens zie je het in steeds meer auto's verschijnen die grote schermen. Ik vind het helemaal niets want in tegenstelling tot knoppen kan ik het niet blindelings vinden en zeker niet als je een menu door moet. Ik zie dat niet als vooruitgang. Overigens laat ik mijn telefoon inderdaad liggen en ga niet zitten appen of zoeken.

Tja, honderdmiljoen knopjes is ook niet handig, ben je ook veel aan 't zoeken.
Zolang de belangrijkste knopjes maar fysiek zijn (verlichting, radiovolume en alles wat met de klimaatregeling te maken heeft) gaat het nog wel goed.
Als je net als bij de 308 zelfs voor de klimaatregeling al de menu's in moet wordt 't gevaarlijk ja. Teveel afleiding.

Bobslee zei:
Tja, honderdmiljoen knopjes is ook niet handig, ben je ook veel aan 't zoeken.
Zolang de belangrijkste knopjes maar fysiek zijn (verlichting, radiovolume en alles wat met de klimaatregeling te maken heeft) gaat het nog wel goed.
Als je net als bij de 308 zelfs voor de klimaatregeling al de menu's in moet wordt 't gevaarlijk ja. Teveel afleiding.

Ik vraag me af hoe vaak je in de praktijk nou echt aan al die 'handige' fisieke knoppen zit. Bijvoorbeeld de klimaatinstellingen, veel meer dan de temperatuur 1x per rit maximaal aanpassen doe je toch niet? Sterker nog, ik heb mijn instellingen al tijden niet aangeraakt, gewoon automatisch op 20 graden. Verlichting hetzelfde verhaal, sinds ik mijn model 3 ontvangen heb heb ik nog nooit de verlichting aangeraakt, die staat op automatisch, zelfde geldt voor mijn vorige auto. Zou oprecht niet weten welke knop ik nou mis in mijn tesla.

Tja, welke knopjes raak je aan? Weetniet, af en toe de voorruit ontwasemen? De buitenspiegel/achterruitverwarming gebruik ik met dit weer ook bijna dagelijks.
Af en toe een graadje warmer of kouder, maar net wat je wens is. De mistlichten gaan ook niet automatisch aan, ondanks dat ie op automatisch staat. Heb ik het al over de recirculatiestand (voor in tunnels) gehad?

michel1975 zei:
Malt007 zei:
michel1975 zei:
Malt007 zei:
Barri zei:
Pietzoveel zei:

Nee hoor aan het stuur.

Dat weet ik. Overigens zie je het in steeds meer auto's verschijnen die grote schermen. Ik vind het helemaal niets want in tegenstelling tot knoppen kan ik het niet blindelings vinden en zeker niet als je een menu door moet. Ik zie dat niet als vooruitgang. Overigens laat ik mijn telefoon inderdaad liggen en ga niet zitten appen of zoeken.

Ik vind die touchscreen dingen ook maar niets, ik rij wel eens over een hobbeltje of zo en dan zet ik de radio harder in plaats van de kachel warmer.

Maar een groot scherm heeft toch wel voordelen. Ik had recent een nieuwe Clio mee en die heeft ook zo'n led tv in het midden waar o.a. de navigatie op te zien is. Het heeft ook wel zijn voordelen, ik heb in het verleden ook met een 4 inch tomtom schermpje genavigeerd en dan is zo'n bioscoopscherm ideaal.
Wat ik bij dit exemplaar vervelend vond (en wat vast en zeker anders in te stellen is), is dat het scherm ook opgedeeld was in een informatie-deel (waar niets zinvols op stond) en radio info (waar ik ook niet continu in geïnteresseerd ben). Daarnaast is de navigatie de ingebouwde navigatie terwijl ik liever waze of google maps gebruik omdat ik die na het uitstappen nog steeds kan gebruiken. In ieder geval was de tellerbak ook een schermpje en dat was volgens de dealer helemaal naar eigen wens in te stellen (ik mistte de toerenteller en de snelheidsmeter had kleiner gemogen). Ik had ook gewoon een van de andere "user settings" kunnen kiezen.

Al met al, schermpjes zijn de toekomst. Geen kwetsbare mechaniekjes met wijzertjes meer maar een computertje met beeldscherm.

Voor informatieoverdracht is het inderdaad ideaal en dan is groter ook daadwerkelijk beter.
Voor bedieningszaken moet je het niet willen. Er zijn ook onderzoeken/tests naar gedaan en daaruit bleek wel degelijk dat het afleidend werkt. Autoweek heeft er ook wel eens een (of meerdere) artikels over geschreven in het weekblad.

Maar wees eens eerlijk, die knop van de ontwaseming en de voor- of achteruitverwarming gebruik je dermate weinig dat je die blindelings weet te vinden. Dan moet je toch echt naar die unit kijken om het goede knopje te vinden. Al die knoppen zitten bij een tesla ook gewoon op het hoofdscherm en je hoeft dus geen menu's in.

Mistlamp moet je volgens mij wel 1 extra knop voor indrukken, maar eerlijk gezegd weet ik niet wanneer ik die voor het laatst heb aangehad. Die gebruik je alleen als het heel erg mistig is en rustig op de weg.

Malt007 zei:
Maar wees eens eerlijk, die knop van de ontwaseming en de voor- of achteruitverwarming gebruik je dermate weinig dat je die blindelings weet te vinden. Dan moet je toch echt naar die unit kijken om het goede knopje te vinden. Al die knoppen zitten bij een tesla ook gewoon op het hoofdscherm en je hoeft dus geen menu's in.

Mistlamp moet je volgens mij wel 1 extra knop voor indrukken, maar eerlijk gezegd weet ik niet wanneer ik die voor het laatst heb aangehad. Die gebruik je alleen als het heel erg mistig is en rustig op de weg.
Eerlijk? Nou in dat geval weet ik die knoppen wel blindelings te vinden. Ook voor de weinige keren dat ik ze nodig heb. Het is niet alleen iets met elektrische auto's. Ook nieuwe ICE's hebben die grote schermen met menu's. Ik ben nu aan het rondkijken maar een auto zoals Renault valt bij mij af vanwege het bedieningsgemak (of beter gezegd het ontbreken van)

Malt007 zei:
Maar wees eens eerlijk, die knop van de ontwaseming en de voor- of achteruitverwarming gebruik je dermate weinig dat je die blindelings weet te vinden. Dan moet je toch echt naar die unit kijken om het goede knopje te vinden.

Wat bedoel je nou? Dat ik 'm zo vaak gebruik dat ik 'm blindelings kan vinden, of dat ik m nauwelijks gebruik en dus niet blindelings kan vinden?

Bij mijn 208 zitten die op een hele logische plek, 4 knoppen op rij (vlnr Voorruitblower, 'auto', 'AC', achterruitverw).
Die kan ik dus blind vinden.
Bij mijn CT200h zitten veel knoppen voor de klimaatregeling maar ook daar zit helemaal links de knop voor de voorruitblower en helemaal rechts voor de achterruitverw.

Dus ja, ik kan ze blindelings vinden, ondanks dat ik ze maar de helft van het jaar meerdere keren per week gebruik.

Bobslee zei:
Malt007 zei:
Maar wees eens eerlijk, die knop van de ontwaseming en de voor- of achteruitverwarming gebruik je dermate weinig dat je die blindelings weet te vinden. Dan moet je toch echt naar die unit kijken om het goede knopje te vinden.

Wat bedoel je nou? Dat ik 'm zo vaak gebruik dat ik 'm blindelings kan vinden, of dat ik m nauwelijks gebruik en dus niet blindelings kan vinden?

Bij mijn 208 zitten die op een hele logische plek, 4 knoppen op rij (vlnr Voorruitblower, 'auto', 'AC', achterruitverw).
Bij mijn CT200h zitten veel knoppen voor de klimaatregeling maar ook daar zit helemaal links de knop voor de voorruitblower en helemaal rechts voor de achterruitverw.

Dus ja, ik kan ze blindelings vinden, ondanks dat ik ze maar de helft van het jaar meerdere keren per week gebruik.

Beetje flauw, je weet best wat ik bedoelde. Maar prima, jij gebruikt die knoppen blijkbaar vaak en je hoeft niet te kijken waar de betreffende knop zit. Ik denk dat het wel meevalt hoe onhandig/gevaarlijk dit soort schermen zijn.

Malt007 zei:
Bobslee zei:
Malt007 zei:

Beetje flauw, je weet best wat ik bedoelde. Maar prima, jij gebruikt die knoppen blijkbaar vaak en je hoeft niet te kijken waar de betreffende knop zit. Ik denk dat het wel meevalt hoe onhandig/gevaarlijk dit soort schermen zijn.
Hoezo flauw? Jij vraagt naar die twee specifieke knoppen. Die zijn in de CL inderdaad blindelings te vinden voor mij ondanks het feit dat ik zeker voor wat betreft het mistachterlicht niet eens weet wanneer ik hem voor het laatst heb gebruikt. Sommige dingen bij Mercedes zijn al decennia hetzelfde en kan ik inderdaad op gevoel vinden.

De enige knoppen die ik normaal gesproken vaak gebruik zijn eigenlijk alleen van de audio, de zenders of de schakeling naar spotify op mijn telefoon die via bluetooth is aangesloten. De rest gebruik ik maar hoogst zelden, alleen nu op mijn Renault de temperatuurknoppen omdat de climate control zo slecht is. Bij andere merken is dat 1x instellen en nooit meer aankomen. Het eventueel aanzetten van de achterruit- of voorruitverwarming doe je direct na het starten.

Terug
Bovenaan