Tesla, een zegen of toch niet?

Malt007 zei:
Bobslee zei:
Malt007 zei:
Maar wees eens eerlijk, die knop van de ontwaseming en de voor- of achteruitverwarming gebruik je dermate weinig dat je die blindelings weet te vinden. Dan moet je toch echt naar die unit kijken om het goede knopje te vinden.

Wat bedoel je nou? Dat ik 'm zo vaak gebruik dat ik 'm blindelings kan vinden, of dat ik m nauwelijks gebruik en dus niet blindelings kan vinden?

Bij mijn 208 zitten die op een hele logische plek, 4 knoppen op rij (vlnr Voorruitblower, 'auto', 'AC', achterruitverw).
Die kan ik dus blind vinden.
Bij mijn CT200h zitten veel knoppen voor de klimaatregeling maar ook daar zit helemaal links de knop voor de voorruitblower en helemaal rechts voor de achterruitverw.

Dus ja, ik kan ze blindelings vinden, ondanks dat ik ze maar de helft van het jaar meerdere keren per week gebruik.

Beetje flauw, je weet best wat ik bedoelde. Maar prima, jij gebruikt die knoppen blijkbaar vaak en je hoeft niet te kijken waar de betreffende knop zit. Ik denk dat het wel meevalt hoe onhandig/gevaarlijk dit soort schermen zijn.

Hoezo flauw? Jij schrijft een onduidelijke zin en ik vraag wat je bedoelt.

Bobslee zei:
Malt007 zei:
Bobslee zei:
Malt007 zei:
Maar wees eens eerlijk, die knop van de ontwaseming en de voor- of achteruitverwarming gebruik je dermate weinig dat je die blindelings weet te vinden. Dan moet je toch echt naar die unit kijken om het goede knopje te vinden.

Wat bedoel je nou? Dat ik 'm zo vaak gebruik dat ik 'm blindelings kan vinden, of dat ik m nauwelijks gebruik en dus niet blindelings kan vinden?

Bij mijn 208 zitten die op een hele logische plek, 4 knoppen op rij (vlnr Voorruitblower, 'auto', 'AC', achterruitverw).
Bij mijn CT200h zitten veel knoppen voor de klimaatregeling maar ook daar zit helemaal links de knop voor de voorruitblower en helemaal rechts voor de achterruitverw.

Dus ja, ik kan ze blindelings vinden, ondanks dat ik ze maar de helft van het jaar meerdere keren per week gebruik.

Beetje flauw, je weet best wat ik bedoelde. Maar prima, jij gebruikt die knoppen blijkbaar vaak en je hoeft niet te kijken waar de betreffende knop zit. Ik denk dat het wel meevalt hoe onhandig/gevaarlijk dit soort schermen zijn.

Als ik zeg dat je hem dermate weinig gebruikt, dan is het toch logisch dat ik bedoel dat je hem niet makkelijk weet te vinden. Maar zal aan mij liggen, ik ben inderdaad vergeten een woordje te typen.

Zal ook wel aan mij liggen dat ik na 5 jaar rijden in mijn huidige Mercedes niet weet waar precies de vooruit of achterruit verwarming zit, ja ik weet waar ze ongeveer zitten maar ik ga de goede niet op de tast vinden. Moest zelfs gaan googlen om te zien waar de betreffende knoppen zitten terwijl dit bij de tesla wel al weet te vinden want het is een simpel rijtje met snelkoppelingen onder aan het scherm.

Kan me niet voorstellen dat jouw Merc ergonomisch zo beroerd in elkaar zit, dus ja, in dit geval ligt dat waarschijnlijk aan jou ;)

Malt007 zei:
Bobslee zei:
Malt007 zei:
Bobslee zei:
Malt007 zei:

Als ik zeg dat je hem dermate weinig gebruikt, dan is het toch logisch dat ik bedoel dat je hem niet makkelijk weet te vinden. Maar zal aan mij liggen, ik ben inderdaad vergeten een woordje te typen.

Zal ook wel aan mij liggen dat ik na 5 jaar rijden in mijn huidige Mercedes niet weet waar precies de vooruit of achterruit verwarming zit, ja ik weet waar ze ongeveer zitten maar ik ga de goede niet op de tast vinden. Moest zelfs gaan googlen om te zien waar de betreffende knoppen zitten terwijl dit bij de tesla wel al weet te vinden want het is een simpel rijtje met snelkoppelingen onder aan het scherm.
Dus omdat jij wat zegt moeten wij ja, nee en amen zeggen? Volgens mij moet je goed leren lezen. Ja ik kan de door jouw gevraagde knoppen blindelings vinden ondanks dat ik ze weinig gebruik. Dat jij ze niet kan vinden zegt misschien meer over jou. Let wel ik ben helemaal niet anti Tesla. Integendeel. Alleen dat grote scherm is niet mijn ding. Je doet nu net alsof Tesla alles is. Iedere auto heeft zijn tekortkomingen en die tekortkomingen zijn voor iedereen anders.

michel1975 zei:
Malt007 zei:
Bobslee zei:
Malt007 zei:
Bobslee zei:
Malt007 zei:

Dus omdat jij wat zegt moeten wij ja, nee en amen zeggen? Volgens mij moet je goed leren lezen. Ja ik kan de door jouw gevraagde knoppen blindelings vinden ondanks dat ik ze weinig gebruik. Dat jij ze niet kan vinden zegt misschien meer over jou. Let wel ik ben helemaal niet anti Tesla. Integendeel. Alleen dat grote scherm is niet mijn ding. Je doet nu net alsof Tesla alles is. Iedere auto heeft zijn tekortkomingen en die tekortkomingen zijn voor iedereen anders.

De tekortkomingen zijn bekend, ook bij mij, maar ik reageerde hier omdat er werd beweerd dat de bediening van alledaagse knoppen zo lastig zou zijn in een tesla en omdat het vergeleken werd met het bedienen van een smartphone. Ik denk persoonlijk dat het voor de gemiddelde bestuurder niet veel anders is, de climate unit van mijn cls heeft 15 knoppen, die ken ik gewoon niet uit mijn hoofd en ze hebben ook geen relief zodat ik ze blind kan vinden bijvoorbeeld, dus daar moet ik net zo goed naar kijken.

Ter illustratie: https://www.ebay.co.uk/itm/MB-MERCEDES-CLS-C219-04-10-AUTOMATIC-HEATER-CLIMATE-CONTROL-PANEL-2198301085-VDO-/282957012418

Ter illustratie: [www.ebay.co.uk]

Daar hoef je dan voor die gewenste fucties alleen links- en rechtsboven voor te onthouden, dat moet te doen zijn, zelfs op de tast aangezien er mooie draaiknoppen naast zitten.

R W xxx zei:

Daar hoef je dan voor die gewenste fucties alleen links- en rechtsboven voor te onthouden, dat moet te doen zijn, zelfs op de tast aangezien er mooie draaiknoppen naast zitten.

Ja dat zag ik dus net ook na het opgezocht te hebben. Maar ben eigenlijk alweer vergeten welke de voorruit of achterruit verwarming was dus moet weer kijken de volgende keer dat ik hem nodig heb :p

Maar gewoon even via de telefoon de tesla voorverwarmen, dan hoef ik die knoppen sowieso niet te gebruiken.

Malt007 zei:
R W xxx zei:

Ja dat zag ik dus net ook na het opgezocht te hebben. Maar ben eigenlijk alweer vergeten welke de voorruit of achterruit verwarming was dus moet weer kijken de volgende keer dat ik hem nodig heb :p

Maar gewoon even via de telefoon de tesla voorverwarmen, dan hoef ik die knoppen sowieso niet te gebruiken.
dat kun je bij Mercedes ook gewoon bestellen. Zelfs de PHEV heeft dit. Dus echt uniek.

Dat zie ik liever dan zo'n iPad voor je snufferd. Dat dit niet houdbaar is snap ik zelf ook wel. Waarschijnlijk last van vals sentiment.:)

Helemaal niks mis met die oude meuk.;)
In dat ding leer je in ieder geval wel wat voertuigbeheersing is, en als je de ca. 300 aanwezige paardjes en 475 Nm eventjes misbruikt wordt je ook direct afgestraft i.p.v. gepamperd door een computertje.... autorijden voor gevorderden.:cool:

Ik zie trouwens één grote overeenkomst met Tesla: made in USA.:)

Muddy Bandit zei:
In dat ding leer je in ieder geval wel wat voertuigbeheersing is, en als je de ca. 300 aanwezige paardjes en 475 Nm eventjes misbruikt wordt je ook direct afgestraft i.p.v. gepamperd door een computertje.... autorijden voor gevorderden.:cool:
Tja, als je ziet wat voor bestuurders er tegenwoordig op lands' wegen rijden is het maar goed dat 99% wel zo'n computertje heeft... :D

Muddy Bandit zei:
Helemaal niks mis met die oude meuk.;)

Ik zie trouwens één grote overeenkomst met Tesla: made in USA.:)

Amerikaanse pk's en een lome automaat, om dat nu rijden voor gevorderden te noemen. Verder leuke auto's hoor, daar niet van, zo af en toe komt er nog eens een mooi exemplaar voorbij.

R W xxx zei:
Amerikaanse pk's en een lome automaat, om dat nu rijden voor gevorderden te noemen....

Even de Amerikaanse beestjes uit de eind jaren '60 - beginjaren '70 gaan proberen, de muscle cars uit de goede tijden van voor de benzine- en milieu restricties.... dan praat je waarschijnlijk wel anders.
Zo'n vrij ademende en gekietelde Buick 3.5cui 4bbl met 3-traps automaat en kick-down gaat echt wel als de brandweer hoor, met iets te veel gas sta je zo met je neus tegen de rijrichting in.;)

Muddy Bandit zei:
R W xxx zei:
Amerikaanse pk's en een lome automaat, om dat nu rijden voor gevorderden te noemen....

Even de Amerikaanse beestjes uit de eind jaren '60 - beginjaren '70 gaan proberen, de muscle cars uit de goede tijden van voor de benzine- en milieu restricties.... dan praat je waarschijnlijk wel anders.
Zo'n vrij ademende en gekietelde Buick 3.5cui 4bbl met 3-traps automaat en kick-down gaat echt wel als de brandweer hoor, met iets te veel gas sta je zo met je neus tegen de rijrichting in.;)

Oh, dat lukt je met een Opel Kadett C ook nog wel.:LOL:

Dus maar even afwachten voor het waarheidsgehalte. Zitten hier ook die gefrustreerde taxibestuurders bij? Die hebben al hun rechtzaken verloren in Nederland.

De verkoopcijfers zijn ook dramatisch ingezakt. Nu de fiscale voordelen er voor een groot deel af zijn (en het EV aanbod ook bij andere merken gestaag toeneemt) kiest men blijkbaar weer voor kwaliteit i.p.v. die in een veel te korte tijd ontworpen rommel.

Maar heb je zelf ook ervaring SL?
Ik ken een hoop mensen met een tesla die er uitermate tevreden mee zijn. Tja het interieur is niet zo fraai als een MB, maar dat zijn meerdere (oudere) amerikaanse autos ook nietl

Je klinkt wat zurig, S(E)L.... wat is er mis? Gisteren even in een EQA 250 B.S.AMG van een voormalige collega gereden..... Heerlijk stil en keurig afgewerkt!

Ik ben weer wat in de EV markt aan het snuffelen. Het VAG trio ID4, Enyag en Q4, de oude Niro en nieuwe IONIQ 5, de EQx'en zijn echt sterke nummers ieder wisselend op het gebied van ruimte, luxe, afwerking, range, prijs en (vertrouwd) dealernetwerk. Alleen als je nog wat in sport coupé achtig sfeer met veel performance zoekt zou de Model 3 nog een (prijzige) optie kunnen zijn.

SEL zei:
De verkoopcijfers zijn ook dramatisch ingezakt. Nu de fiscale voordelen er voor een groot deel af zijn (en het EV aanbod ook bij andere merken gestaag toeneemt) kiest men blijkbaar weer voor kwaliteit i.p.v. die in een veel te korte tijd ontworpen rommel.
De Tesla Model 3 is in 2021 Europa's best verkochte EV met 41.300 leveringen. Op plaats 2 staat de ID.3 met 23.900 verkochte exemplaren. De leveringen van Tesla gaan altijd in blokken, aangezien we bevoorraad worden door fabrieken in de VS en China, die in de eerste plaats de eigen regio van auto's voorzien. De eerste maand van een kwartaal zijn de leveringen miniem, de tweede maand komen ze op gang en de derde maand is de befaamde Tesla-piek. En dan begint de riedel weer opnieuw. Mei 2021 was de beste niet-piek maand ooit voor Tesla met ruim 8800 leveringen. Ondanks toegenomen concurrentie blijven de verkopen dus stijgen. Het wordt echt interessant als de fabriek in Berlijn aan de slag gaat, want dan zijn de Europese leveringen niet meer afhankelijk van de "left-overs" van de andere fabrieken.

SEL zei:

Rommel? Tesla? Enig idee van engineering en productie?

Over Rommel en 'in een veel te korte tijd ontworpen (?!?!)' , dat laatste geldt eerder voor Rommel's landgenoten die de ID's ontwierpen
De ID3 haalde bij Autoweek zijn lange duur termijn van een paar duizend km niet. Werd ingeruild
De ID4 staat bij een uitwijkproef (zie ID4 topic) haaks in de berm.

Telsa verkoopt, nadat er in Nederland reeds 40.000 Model 3's zijn verkocht (markt saturatie / geen concurrent haalde dat in NL in 3 jaar),
hier minder omdat er amper aanvoer is.
Tesla bevoorraad momenteel, na de early adopters NOO en NED, de volgers Frankrijk (2200x in Mei) Duitsland (2800., best verkochte EV na de Up, meer dan de ID3), Israel, Spanje etc.

En zie het succes van Telsa in China, waar een FD redacteur die over Tesla schreef helemaal de mist mee ging. Achter een Chinese kruimeldief op batterijen (Wuling Mini EV) Model 3 op 2 en Model Y op 3 https://cleantechnica.com/2021/06/22/12-plugin-vehicle-share-in-china/

Ondertussen krijgt VW China de ID4 niet verkocht (zie VW ID4 topic)

Nee, heel lekker Tesla.. Model 3 verkoopt niet goed in NL , niet omdat er zogenaamd markt verzadiging i opgetreden, maar simpelweg omdat de bijtellingsregels zijn veranderd en er veelmeer concurrentie is. En 2800 auto's in Duitsland, nou 1,1% marktaandeel, heel goed hhor en overigens die 2800 komen alleen door de subsidie. Tesla heeft een bagger after sales service, en binnen een paar jaar zijn er geen 100 andere modellen van andere fabrikanten, maar letterlijk 1000+. Dan maar eens kijken waar Tesla gaat staan qua marktaandeel. Eerst maar die gestoorde maniak lozen...

En dat terwijl een vriend vanuit een Volvo C70 diesel, minimale kosten onderhoudsbeurt (dealer) iedere 30k.km > € 1.300, 3x aircopomp als extra bonus etc etc, met zijn Model S nog nooit zo goedkoop gereden heeft en er op 1 deurgreep na tot 150 k.km niets kapot is gegaan.

Mdros zei:
Nee, heel lekker Tesla.. Model 3 verkoopt niet goed in NL , niet omdat er zogenaamd markt verzadiging i opgetreden, maar simpelweg omdat de bijtellingsregels zijn veranderd en er veelmeer concurrentie is. En 2800 auto's in Duitsland, nou 1,1% marktaandeel, heel goed hhor en overigens die 2800 komen alleen door de subsidie. Tesla heeft een bagger after sales service, en binnen een paar jaar zijn er geen 100 andere modellen van andere fabrikanten, maar letterlijk 1000+. Dan maar eens kijken waar Tesla gaat staan qua marktaandeel. Eerst maar die gestoorde maniak lozen...

'En 2800 auto's in Duitsland, nou 1,1% marktaandeel, heel goed hhor en overigens die 2800 komen alleen door de subsidie' Alle 2800? Wat weet jij veel!
'Tesla heeft een bagger after sales service'? Jij rijdt Tesla?
'Eerst maar die gestoorde maniak lozen...' Aha, dat zit je dwars! Wist niet dat je Elon kende.

Topic titel:
'Tesla, een zegen (??) of toch (??) niet?'

Mocht er al sprake van zijn dat Tesla al dan niet gezegend is, het komt de Amerikanen toe dat het als 1ste grootschalig (vrijwel alles in huis ontwikkeld) EV's ging produceren. Tesla heeft het automotive landscape op de schop gegooid, en bv VW Group getriggerd om bizarre bedragen te roepen (60 miljard) om Tesla 'te verslaan'. Ten tijde van die uitspraak was VAG 's werelds grootste. De grootste voelt zich duidelijk bedreigd door Klein Duimpje. Dan heb je als nieuweling wel wat bereikt.

Tesla. 18 jaar oud. 18 miljard kg:

https://cleantechnica.com/2021/07/02/tesla-is-18-years-old-today-and-has-prevented-over-18000000-tons-of-carbon-from-entering-the-atmosphere/

Pietzoveel zei:
En dat terwijl een vriend vanuit een Volvo C70 diesel, minimale kosten onderhoudsbeurt (dealer) iedere 30k.km > € 1.300, 3x aircopomp als extra bonus etc etc, met zijn Model S nog nooit zo goedkoop gereden heeft en er op 1 deurgreep na tot 150 k.km niets kapot is gegaan.

Elektro motoren zeer eenvoudige techniek vergeleken met ICE. Kwaliteit huidige auto's holt achteruit, zeer goed te zien bij diverse nieuwe EV's. Ben benieuwd hoe fabrikanten gaan 'regelen' dat hun auto's niet te lang meegaan... .

Josh VW zei:
Tesla. 18 jaar oud. 18 miljard kg:

https://cleantechnica.com/2021/07/02/tesla-is-18-years-old-today-and-has-prevented-over-18000000-tons-of-carbon-from-entering-the-atmosphere/

Dat is wel heel zwaar.

CD9LOP zei:
Elektro motoren zeer eenvoudige techniek vergeleken met ICE. Kwaliteit huidige auto's holt achteruit, zeer goed te zien bij diverse nieuwe EV's. Ben benieuwd hoe fabrikanten gaan 'regelen' dat hun auto's niet te lang meegaan... .

idd de huidige ice's zijn door de huidige regelgevingen dusdanig gebouwd dat ze ook niet meer lang mee kunnen gaan zonder extreem duur te worden.
Bij EV zal door sommige merken wel enorm op de batterijen worden bespaard, een china batterij van 20 cent is natuurlijk anders dan een topproduct van panasonic.

Gullwing zei:
CD9LOP zei:

idd de huidige ice's zijn door de huidige regelgevingen dusdanig gebouwd dat ze ook niet meer lang mee kunnen gaan zonder extreem duur te worden.
Bij EV zal door sommige merken wel enorm op de batterijen worden bespaard, een china batterij van 20 cent is natuurlijk anders dan een topproduct van panasonic.

Verwacht het ook.

CD9LOP zei:
Pietzoveel zei:

Milieutechnisch kan het veel interessanter zijn om auto's na bijvoorbeeld maximaal 10 jaar te recyclen en dan nieuwe bouwen met nieuwere, schonere technologie. Stel je voor dat de auto's die we in de jaren 70 hadden het nog steeds hadden gedaan. Dan waren de steden echt onleefbaar geweest door de uitstoot van die dingen.

Voor Tesla ben ik meer bezorgd om een belangrijke inkomstenbron: https://www.cnbc.com/2021/05/18/tesla-electric-vehicle-regulatory-credits-explained.html

'Telsa is out', of woorden van gelijke strekking vallen hier en daar te lezen omdat Tesla in nederland geen headlines meer maakt. Think again. Eerder een blessing in disguise. In Juni staat Model 3 vast in de europese top 10 van geregistreerde auto's , want 3200 stuks in noorwegen, 1500 in zweden, 5000 in frankrijk, 5000 in duitsland, 5000 in de UK, 1000 in italie en spanje. Scheelt uitstoot in bewoonde gebieden.

Tesla is en blijft richtingwijzend vwb EV techniek samen met Kia/Hyundai de enige EV's welke het overwegen waard zijn.

R Wolters zei:

Milieutechnisch kan het veel interessanter zijn om auto's na bijvoorbeeld maximaal 10 jaar te recyclen en dan nieuwe bouwen met nieuwere, schonere technologie. Stel je voor dat de auto's die we in de jaren 70 hadden het nog steeds hadden gedaan. Dan waren de steden echt onleefbaar geweest door de uitstoot van die dingen.[/quote]

Op beperkte schaal gebeurt dat al wel hoor, ik ben zelf erg blij met een auto uit 1972 waar ik nog regelmatig mee rij. Roest geen last van dankzij dat bijna alles verzinkt is of van kevlar. Onderdelen zijn er ook nog zat en goed verkrijgbaar dus waarom zou ik een nieuwe kopen? Ev ? nee veeeeel te duur in aanschaf en verzekeringspremie en als ik dan lees dat de brandstof tank van zo'n stofzuiger na 8 jaar vervangen moet worden en lees wat dat dan kost ben ik er heeeeel snel klaar mee

Wederom emissie billenkoek voor de duitsers t.w. €875 mio
maar goed dat de elektrificatie gaande is

https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/ip_21_3581

The Commission has imposed a fine of € 875 189 000

Waar Tesla in juni in China 33.000 EVs verkocht en blijft groeien komt de ID verkoop daar net als in de USA niet van de grond. ook al beweren sommigen anders.
Ondertussen speelde zich in Juni in china een revolutie af, want voor het eerst ever is VW niet de nummer een. VW daalde met 50%, en daardoor is Toyota aanvoerder.

https://carsalesbase.com/china-car-sales-analysis-june-2021/

Terug
Bovenaan