Stukje uit DvhN
Ton Voermans
Het vermogen van laadpalen wordt steeds vaker ingeperkt om stroomstoringen in woonwijken te voorkomen. Opladen wordt een probleem nu het aantal elektrische auto’s toeneemt.
Amsterdam heeft al laadpalen die tussen 18.00 en 21.00 uur minder stroom leveren om te voorkomen dat de stad op zwart gaat. Maar ook buiten de hoofdstad neemt de vraag naar elektriciteit enorm toe door de groeiende populariteit van de elektrische auto.
,,Het aantal elektrische auto’s groeit spectaculair. Het bestaande stroomnet zal hierdoor steeds zwaarder worden belast, met name op plekken waar veel ladende auto’s zijn. Omdat een moderne elektrische auto een piekvermogen heeft dat gelijkstaat aan dat van tien huishoudens, kan het hard gaan”, aldus Elaad.nl, een samenwerkingsverband van de netbeheerders. Als in een straat tien auto’s allemaal tegelijk gaan opladen, dan zijn er dus ineens honderd ‘huishoudens’ extra.
Vergroten van de netcapaciteit vergt een investering van miljarden euro’s. De straten moeten open om dikkere kabels te leggen. Als in 2030 er 1,7 miljoen laadpalen zijn gerealiseerd, zoals de overheid wil, dan moeten er per dag vierhonderd laadpalen bijkomen. Die zullen vrijwel zeker gebruik moeten maken van ‘smart laden’ en dus niet altijd voldoende stroom beschikbaar stellen.
,,Op de korte termijn is er geen andere oplossing’’, zegt hoogleraar transportbeleid Bert van Wee. Met prijsdifferentiatie kan ook worden voorkomen dat iedereen tussen 17.00 en 21.00 uur – dan is de vraag naar elektriciteit in de huishoudens het grootst − wil laden. ,,Maak het opladen dan twee keer zo duur.’’
Automakers proberen juist auto’s te maken die zo snel mogelijk laden, maar als de laadpaal niet meewerkt, heeft dat weinig zin. De RAI Vereniging, waarin autofabrikanten en -importeurs zijn verenigd, vreest dat de laadperikelen de verkoop van elektrische auto’s geen goed doen. Steven van Eijck van de RAI: ,,Je krijgt onzekerheid of je accu wel vol is als je na drie uur laden vertrekt. We zijn bang dat dit de sceptici voedt en dat die toch voor een brandstofauto kiezen. Als je een Tesla model X aan een laadpaal met verlaagd vermogen hangt, dan duurt het wel een dag voor hij vol is.’’
Een terechte vrees, vindt Van Wee. ,,De kwaliteit van de oplaadinfrastructuur is voor veel mensen een belangrijke factor bij de aanschaf van een elektrische auto.’’
Dit jaar worden er volgens de autobranche 50.000 volledig elektrische auto’s gekocht en ook nog eens minimaal 12.500 plug-inhybrides. Die laatste categorie is zeer sterk in opkomst. Autofabrikanten proberen zo veel mogelijk plug-inhybrides te verkopen om de CO2-doelstellingen te halen en die auto’s moeten óók allemaal aan de laadpaal.
De plug-inhybride, een auto met een benzine- én elektromotor, leek morsdood nadat de fiscale voordelen werden geschrapt, maar is helemaal terug. In 2019 kwamen er 24 nieuwe hybridemodellen op de markt en dit jaar zelfs 32. Het zijn vooral grote SUV’s en andere grote auto’s die de hybride techniek krijgen. Benzineslurpers dus, met een hoge uitstoot. Tenzij ze kunnen opladen na 30 tot 80 kilometer, want dat is de elektrische actieradius.