Suzuki Celerio - Airco Kapot

Ik vind trouwens dat je iedere klant gelijkwaardig hoort te behandelen:

als je bedoeld dat je vriendelijk moet zijn, klopt. zeker in eerste instantie hoor je iedereen netjes en vriendelijk, respectvol te behandelen.. Maar niet elke klant verdient de zelfde servicegraad. Met alle respect, maar een supermarkt is toch wel anders dan een autogarage. Het gaat om andere bedragen. En als daar een klant een klein onderdeeltje uit het magazijn komt halen van een paar eurocent word dat natuurlijk ook gewoon gedaan. Net als bij de supermarkt kan het soms niet uit, maar bij andere dingen verdien je weer meer op.

Maar in de werkplaats werkt dat toch anders. Klanten die ik destijds had werden niet gelijkwaardig behandeld. En dat klinkt negatief, maar zo is het niet. Want iedereen word wel vriendelijk en respectvol behandeld. Maar mensen die je het onderhoud gunnen en niet de luchtfilters of interieurfilters zelf gaan doen als de auto voor een beurt komt omdat ze daar 30 euro voor rekenen en zelf maar 5 euro kwijt zijn word geen euro aan verdient. Als ze dan langs komen voor iets extra's word daar gewoon gelijk geld voor gerekend als er tijd (en dus geld) mee gemoeid is. Ik weet het uurtarief niet van suzuki garages, maar die rekenen ook wel een minimaal 60 euro ex BTW denk ik. Terwijl klanten die nooit moeilijk doen word er gewoon kosteloos een mooie leenauto klaargezet, even vloeistoffen gecontroleerd / bijgevuld, en als er een probleem is kosteloos even naar gekeken op de brug, etc.

je mag blij zijn dat jou dealer nog wel gewoon pechhulp aanbied bij de beurt terwijl je het onderhoud voor een deel zelf uitvoert, strikt genomen mogen ze dat gewoon weigeren omdat niet aantoonbaar het onderhoud word uitgevoerd conform de fabrikant.
 
Realiseer je dat een autobedrijf (vaak) enorm moet investeren in opleidingen van personeel, certificeringen, meet-, test- en afstelapparatuur, (speciaal) gereedschap, abonnementen op voertuig gegevens (vreemde merken) etc etc. Dan moet er echt aan alles geld verdiend worden om het voortbestaan mogelijk te maken. Of ze vallen om, of ze degenereren tot een niveau dat alleen auto's van de vorige eeuw nog juist onderhouden kunnen worden.
 
Mengelers doet inderdaad niet moeilijk over het feit dat ik de luchtfilter al zelf vervangen heb en de interieurfilter, vervang ik vlak voordat naar de dealer rij. Dat omdat ervaringen uit het verleden mij geleerd hebben, dat een monteur eventueel gaat controleren of die filter vies is en als er een nieuwe in zit dan is ie ja schoon :LOL:

Maar eigenlijk hoort een interieurfilter bij airco onderhoud en geen dealer, die actief zijn klanten benaderd om eens airco onderhoud te laten uitvoeren. Dat is echt een ondergeschoven kindje, want je airco verliest jaarlijks een beetje vloeistof. Daarom laat ik om de vier jaar de airco opnieuw vullen, niet jaarlijks omdat het gewoon weggegooid geld is.

Communicatie vind ik heel belangrijk en het verschil tussen communicatie met Mengelers en Welling is echt groot: als gediagnosticeerde autist vind ik dat erg belangrijk, want ik weet heus wel dat ik lastig kan zijn. Echter ik wil gewoon netjes te woord gestaan worden.

Mengelers is trouwens ook specialist in Japanse auto's: die doen enkel Toyota en Suzuki, terwijl Welling zo'n beetje iedere merk verkoopt en onderhoudt. Van Frans tot Koreaans en Japans, behalve Duitse auto's zijn ze geen dealer van: die verkoopt Wealer dan weer.

Grappig feitje, op een of andere manier zijn occasions in Limburg maar met name Heerlen duurder. Ik kocht mijn Celerio namelijk ergens in Brabant bij VDNS en dat heeft best wat geld gescheeld, want prijzen lokaal waren veel duurder.

Nu was de Celerio geen verkooptopper, dus zo groot is het aanbod helemaal niet en het is een uiterst betrouwbare auto en inplaats dat nieuwe auto's zuiniger worden: is het juist omgekeerd, ze worden minder zuinig. Ondanks toevoeging van zogenaamde (mild) hybride systemen, is de Celerio nog steeds de zuinigste benzine auto.
 
Maar eigenlijk hoort een interieurfilter bij airco onderhoud

Dat is ook onjuist

interieurfilter hoort gewoon bij periodiek onderhoud. Bij elke auto die ik heb gehad word dat gewoon jaarlijks vervangen en word gewoon door de fabriek voorgeschreven. Bij jou auto staat er blijkbaar om de 3 jaar voor. En dus los van 'aircoonderhoud' Ook mijn astra cabrio in het verleden zonder airco had gewoon zo'n filter zorgt er gewoon voor dat de lucht van buiten gefilterd word. Ook wel pollenfilter genoemd, wel of geen airco.

en zoals je HIER kijk staat helemaal niet dat jou auto airco onderhoud nodig heeft. Alleen een snelle check op werking is voldoende volgens suzuki.

aircoonderhoud (wat dat dan ook mag inhouden) is dan ook een beetje een wassen neus als je geen klachten hebt en alles prima werkt. Voor de garage wel makkelijk verdienen.
Ik heb ook nog nooit een fabrikant gezien die dit jaarlijks fabrieksvoorschrift heeft opgesteld. Zoals je zelf zegt is het systeem gasdicht. En als een auto wat ouder is kan het zijn dat die O-ringetjes wat poreus worden en gaan lekken. Of auto's met veel km de condensor die slecht word. maar dan merk je vanzelf wel dat de aircowerking minder word (of helemaal stopt, pomp is daar tegen beveiligd). Dan kun je er voor kiezen om bij te vullen, al dan niet het lek opsporen als het een forse lek is.
Maar is niet iets wat standaard elk jaar of zo moet.

Ik heb auto's gezien van 10 jaar oud met 3 ton op de klok waar nog nooit een aircoapparaat aan heeft gehangen. Alles nog mooi gasdicht. Dus mooi vanaf blijven. Ook wel eens een auto van een half jaar oud, maar toen was r sprake van steenslag in de condensor.
 
Een airco zou wel degelijk jaarlijks gas verliezen, maar het hoeft zeker niet jaarlijks te gebeuren. Om de vier jaar even bij laten vullen kost de wereld niet: ik heb het toen bij profile laten doen voor € 119 aangezien al die andere partijen extra willen rekenen voor dat nieuwere gas.

Maar wat moet je geloven? Er was ook een man, die beweerde dat oliewissel bezeikte boel was en daardoor doen hele volksstammen geen onderhoud aan hun auto. Omdat ze denken dat het allemaal geldklopperij is, tot ze dure reparaties nodig hebben.

Dus soms neem ik het zekere voor het onzekere, zo zet ik ook minimaal 1x per maand de airco eventjes voor een paar minuten aan bij een rit van 15 minuten of langer. Om het systeem zeg maar te smeren.
 
M'n Chrysler Cabrio is 20 jaar oud, airco werkt nog perfect. nooit bijgevuld. Die in m'n ander Chrysler 10 jaar oud, nooit bijgevuld. De Renault lekte, condensor vergaan... die stopte er gewoon mee.
 
Een airco zou wel degelijk jaarlijks gas verliezen,

Als er iets mis is wel inderdaad. als die o-ringetjes poreus worden (daarom ook beter om regelmatig/altijd airco gebruiken) dan kan het zijn dat een auto spul verliest als een auto ouder word. Als het weinig is kun je soms bijvullen, is het heel veel dan is het misschien beter eens kijken waar het vandaan komt. Maar een airco systeem wat gewoon prima werkt is, zoals je zelf zegt, gasdicht. Mijn auto heeft in de 180.000 km ook nog nooit een aircoapparaat gezien, alles is nog mooi gasdicht en werkt perfect. Pas als het systeem er mee stopt (aircosystemen zijn daar tegen beveiligd), dan vul ik wel een keer bij.
Maar dan is het gewoon bijvullen, dat is geen onderhoud (geen idee wat het wel is). Als een aircosyteem goed werkt, is het voor een garage wel lekker. ze trekken het oude spul er uit en stoppen het zelfde spul vervolgens weer terug in het aircosysteem. Kost ze weinig maar het is wel een lucratieve manier om het loeidure aircoapparaat wat ze toch al hebben staan terug te verdienen.
maar zover ik weet ik er geen enkele autofabrikant die airco onderhoud voorschrijft. Hoogstens een snelle airco check of het nog naar behoren werkt :)

Maar wat moet je geloven?

de autofabrikant ?
 
Vanmorgen om 6:45 vanuit Heerlen naar Den Haag gereden, omdat ik er onlangs ben achtergekomen een dubbele nationaliteit te hebben.



Vorig jaar was ik al in Oostenrijk geweest, wat mij zo goed bevallen heeft dat ik eigenlijk wel trots ben om naast Nederlander ook Oostenrijker te zijn. Dat betekend dat mijn dochter ook Oostenrijker en Nederlander is :D

Maar je merkt wel dat er door de lockdown minder verkeer op de weg is: zonder vertraging ben ik naar Den Haag gereden en nu weer terug, want ja is toch niks te doen hier.
 
Je had er een dagje strand aan vast kunnen plakken aangezien dat bij jou niet naast de deur is.

TIjdje geleden was ik in Scheveningen, 2 uur rijden van mijn huis. Dus gelijk even stukje over boulevard uitwaaien, lekker even de zee horen en zien, visje gegeten bij simonis, Even benen strekken, heerlijk (y)

En het is inderdaad wel stuk rustiger, zeker buiten de spits, al stond ik gisteren wel 10 minuten in een fikse file (ongeval).
 
Hoe kom je er "onlangs" opeens achter dat je een dubbele nationaliteit hebt? o_O Zoiets weet je toch meestal al wel van jezelf als je je familie en familie-historie kent zou ik denken.
 
omniradius zei:
Hoe kom je er "onlangs" opeens achter dat je een dubbele nationaliteit hebt? o_O Zoiets weet je toch meestal al wel van jezelf als je je familie en familie-historie kent zou ik denken.
Via de sociale verzekeringsbank: maar ik wist het al mijn hele leven, alleen mijn moeder zei vroeger altijd met 18 jaar moest ik kiezen. Nouja dat blijkt lariekoek, want ik mag gewoon een dubbele nationaliteit hebben.

Dus ik dacht eerst dat ik enkel nog de Nederlandse nationaliteit had, omdat ik niet gekozen heb en ook nooit een Oostenrijks paspoort gehad heb. Dus vlak voor kerst ben ik eens gaan mailen met de Oostenrijkse ambassade en na tig emails, wat informatie uit mijn overheid van mijn moeder gedeeld: stelde ze vast dat ik inderdaad door geboorte de Oostenrijkse nationaliteit zou bezitten.

Alleen het moet nu in Wenen vastgesteld worden: want mijn moeder heeft afstand gedaan van de Oostenrijkse nationaliteit, in ruil voor de Nederlandse. Mede daarom dacht ik, dat ook wij kinderen enkel nog maar de Nederlandse nationaliteit hadden.

Echter omdat wij het door geboorte verkregen hebben, zijn wij onze moeder niet gevolgd in het verkrijgen van de Nederlandse nationaliteit. Want die hebben wij immers van onze vader verkregen.

Dus ja ik wist wel dat ik Oostenrijkse roots had, alleen was mij niet duidelijk of ik ook aanspraak op de nationaliteit en dus paspoort kon maken. Ik doe het nu vooral voor mijn dochter, want Oostenrijks paspoort is gratis voor kinderen tot 2 jaar oud :cool:
 
R W xxx zei:
...want Oostenrijks paspoort is gratis voor...

Als dat geen overduidelijk bewijs is dat jij gewoon Nl'er bent, weet ik het ook niet meer :rolleyes:
Natuurlijk ben ik een Nederlander: mijn moeder is ook gewoon in Nederland geboren, maar haar vader was Oostenrijker en dat maakte haar voor de Nederlandse staat een buitenlander.

Dus iedere keer als er een kind geboren werd, stond de vreemdelingenpolitie aan de deur. Mijn moeder spreekt zelfs Limburgs dialect, dus eigenlijk heb ik in mijn opvoeding helemaal niks van de Oostenrijkse cultuur meegekregen.

Toch ben ik voor Oostenrijk, een Oostenrijkse staatsburger en juist nu vraag ik het allemaal aan: omdat de covid-19 crisis heeft laten zien, dat de open grenzen in Europa niet meer heilig zijn. En als de Europese Unie ooit uit elkaar valt, dan hoef ik op zijn minst voor Oostenrijk geen visum.

Je kunt met een tweede paspoort ook eventueel visumvrij reizen naar landen, waar dat met een Nederlandse niet gaat. Of bijvoorbeeld met het Oostenrijkse paspoort naar Iran en het Nederlandse naar USA. Want je mag bijvoorbeeld niet Amerika binnen, als je al in Iran geweest bent.

Het heeft dus wel nut hoor, maar ik doe het vooral omdat ik de mogelijkheid heb en niet weet wat de toekomst brengt.

AsconaGT zei:
Je had er een dagje strand aan vast kunnen plakken aangezien dat bij jou niet naast de deur is.

TIjdje geleden was ik in Scheveningen, 2 uur rijden van mijn huis. Dus gelijk even stukje over boulevard uitwaaien, lekker even de zee horen en zien, visje gegeten bij simonis, Even benen strekken, heerlijk (y)

En het is inderdaad wel stuk rustiger, zeker buiten de spits, al stond ik gisteren wel 10 minuten in een fikse file (ongeval).
Ja had ik ook willen doen, maar mijn vrouw die wilde mij zo snel mogelijk weer thuis hebben: dus ben direct naar huis gereden. De volgende keer als vrouw en kind mee moeten, bij het aanvragen van een Oostenrijks paspoort voor onze dochter. Dan zullen wij dat zeker doen :D

Vorig jaar wel nog in Zoutelande geweest, maar toen zat de kleine nog bij mijn vrouw in de buik :LOL:
 
Nog twee daagjes en dan heb ik de Suzuki Celerio alweer drie jaar in bezit, veel aan de auto is er in die tijd niet veranderd. Maar wel in mijn privésituatie, aangezien ik sinds december vorig jaar vader ben geworden van een lief baby meisje welke net als mijn auto Aziatische roots heeft.



Lees hier verder op Autoweek....
 
Zunigrijje zei:
Nog twee daagjes en dan heb ik de Suzuki Celerio alweer drie jaar in bezit, veel aan de auto is er in die tijd niet veranderd. Maar wel in mijn privésituatie, aangezien ik sinds december vorig jaar vader ben geworden van een lief baby meisje welke net als mijn auto Aziatische roots heeft.

Lees hier verder op Autoweek....

Altijd fijn als de auto waar je al een paar jaar mee rijdt nog altijd fijn en betrouwbaar is.(y)
Hoe gaat het met jullie dochter? Die had wat opstartproblemen aan het begin toch?

Nico GTR zei:
Ik heb mijn auto al ruim 5 jaar in bezit.
Lycan Capri zei:
Ik heb mijn auto al 9 jaar in bezit
D Elzinga zei:
12, 10, 5, en 0,5 jaar:T
Gefeliciteerd zeg....
 
Joel 1987 zei:
Zunigrijje zei:
Nog twee daagjes en dan heb ik de Suzuki Celerio alweer drie jaar in bezit, veel aan de auto is er in die tijd niet veranderd. Maar wel in mijn privésituatie, aangezien ik sinds december vorig jaar vader ben geworden van een lief baby meisje welke net als mijn auto Aziatische roots heeft.

Lees hier verder op Autoweek....

Altijd fijn als de auto waar je al een paar jaar mee rijdt nog altijd fijn en betrouwbaar is.(y)
Hoe gaat het met jullie dochter? Die had wat opstartproblemen aan het begin toch?
Ja dat is zeker fijn, daarom kocht ik de auto destijds ook :D Voor zijn lage kosten en het feit dat hij ondanks dat het een a-segmenter is, toch ruim en praktisch is. Zit dus ook geen duur navigatiesysteem in, wat in trek is bij rondtrekkende bendes en zodoende is de verzekeringspremie ook lekker laag :cool:

Ik zit vanaf 3 maart op vijf schadevrije jaren, ook al heb ik mijn rijbewijs pas op 8 november 5 jaar. Bij de overstap naar Inshared, zijn mijn schadevrije jaren in mijn voordeel omhoog afgerond :T

Onze dochter die moet iedere vier weken op controle bij de kinderarts hematoloog, dat is dus een arts die alles over bloed weet. Tot nu toe gaat alles goed, maar het is wel nog onzeker hoe de ziekte verder zijn verloop zal hebben.

Er zijn patiënten die lopen hun hele leven al rond met een lichte bloedarmoede, want dat is wat alpha thalassemie is. Maar dankzij de hielprik kunnen ze het al vroeg diagnosticeren. Gelukkig gaat nu alles goed, alleen de ziekte zal nooit weggaan.

Wat wel vervelend is, dat wij onze dochter om de dag foliumzuur moeten toe dienen door middel van een spuitje. Bij borstvoedende baby's is dat toch niet zo prettig, je kunt het ja niet mixen in de melk.
 
Zunigrijje zei:
Onze dochter die moet iedere vier weken op controle bij de kinderarts hematoloog, dat is dus een arts die alles over bloed weet. Tot nu toe gaat alles goed, maar het is wel nog onzeker hoe de ziekte verder zijn verloop zal hebben.

Er zijn patiënten die lopen hun hele leven al rond met een lichte bloedarmoede, want dat is wat alpha thalassemie is. Maar dankzij de hielprik kunnen ze het al vroeg diagnosticeren. Gelukkig gaat nu alles goed, alleen de ziekte zal nooit weggaan.

Wat wel vervelend is, dat wij onze dochter om de dag foliumzuur moeten toe dienen door middel van een spuitje. Bij borstvoedende baby's is dat toch niet zo prettig, je kunt het ja niet mixen in de melk.
Je vrouw/vriendin zou kunnen gaan kolven, dan is dat wel mogelijk om te mixen. Dat heeft ook nog wel andere voordelen.
 
Wow kon net zien wat mijn nieuwe premie is geworden voor de WA+ verzekering: ik betaalde eerst € 28,61 per maand met 4 schadevrije jaren en nu met 5 schadevrije jaren, betaal ik nog maar € 24,50 :T

Allrisk zou nu nog maar € 35,91 kosten bij Inshared, maar ik vind WA+ voldoende. Ja de auto is nog zo'n € 5000 waard: echter een wijs iemand heeft ooit gezegd, je niet te verzekeren voor een bedrag wat zelf ook wel kunt ophoesten.

Vorig jaar ging ik door het verhuizen al van € 31,99 naar € 28,61 en nu zit ik onder het symbolische bedrag van € 25 :D Voor de oude auto's die ik reed, betaalde ik WA nog meer dan ik nu voor WA+ betaal :cool:



Gisteren trouwens gezellig wezen wandelen bij het Geulpark in Valkenburg: het binnen zitten was ik toch echt zat, dus heb op Visit Limburg wandelroutes gezocht en zo kwam ik uit bij de wandelroute Va2 welke 3.1KM lang is.

Toch fijn een auto voor de deur, ook al gebruik ik hem niet meer voor woon-werk verkeer. Hier in Zuid-Limburg is het echt mooi wandelen, daarom komen in de zomer ook al die Hollanders hierheen: omdat je hier schitterende landschappen hebt :cool:
 
Deze Hollander komt binnenkort ook die kant op. Zwaai maar even als je een groene Fiesta ziet!(y)
 
Mechanix zei:
Deze Hollander komt binnenkort ook die kant op. Zwaai maar even als je een groene Fiesta ziet!(y)
Als ik wist welke fiesta hihi: maar waar ga je precies naar toe? Ik ben afgelopen weekend ook wezen wandelen in Wijlre, maar voor Valkenburg heb ik nog wel een tip om gratis drie uur te parkeren. Bij Wijlre ligt gewoon bij het start en eindpunt een parkeerplaats, ook gratis ( even Google Maps op sataliet view zetten en je ziet de parkeerplaats ).

Hier bij de Sint-Jansbron kun je gratis parkeren, ligt direct op de wandelroute: even de rode paaltjes zoeken. Ook wel leuk hoor om die paaltjes te volgen, in plaats met een smartphone in je handen navigeren. Uiteindelijk kom je toch op dezelfde plek uit als waar je gestart bent.

1.5u hadden wij erover gedaan, dus die drie uur gratis parkeren is meer als genoeg tijd. Dat is trouwens het fijne aan wandelen in Zuid-Limburg: echt enorm veel gratis parkeergelegenheid en alles ligt dicht bij elkaar.

Nog geen 15 minuutjes rijden was het van Heerlen naar Valkenburg en Wijlre, waar de Brand bier brouwerij zit: is binnendoor te bereiken over van die 60KM wegen. Al ben ik zelf niet zo fan van die smalle weggetjes, maar het is wel een mooi uitzicht tijdens het rijden.
 
Ik geloof niet dat ik ooit heb gereageerd in dit topic, maar lees wel altijd mee hier.

Waarom ik dit topic volg?

Jij bent lekker tevreden en trots met je auto en dat maakt het erg leuk om te lezen. Blijf lekker schrijven!
 
Zunigrijje zei:
Mechanix zei:
Deze Hollander komt binnenkort ook die kant op. Zwaai maar even als je een groene Fiesta ziet!(y)
Als ik wist welke fiesta hihi: maar waar ga je precies naar toe?

Eh, je hebt de auto in m'n topic gezien. :) Ik ga naar Valkenburg aan de Geul over twee weken. (y)
 
Mechanix zei:
Zunigrijje zei:
Mechanix zei:
Deze Hollander komt binnenkort ook die kant op. Zwaai maar even als je een groene Fiesta ziet!(y)
Als ik wist welke fiesta hihi: maar waar ga je precies naar toe?

Eh, je hebt de auto in m'n topic gezien. :) Ik ga naar Valkenburg aan de Geul over twee weken. (y)
Weet je hoeveel zilveren Suzuki Celerio's hier in de straat staan: drie stuks, mijn buurman die heeft een Exclusive uitvoering met automaat. Ik heb die laatste eens gesproken, toen zei ik grappend dat wij dezelfde auto hadden.

Maar jij had een groene Ford Fiesta, uitgerekend een van mijn collega's en ex-manager heeft ook precies eentje in die kleur. Bij ons op het werk rijdt bijna het hele leidinggevende team, in Ford Fiesta's. Dus ik zal jouw kenteken wel uit mijn hoofd gaan leren :D

Serieus mooie omgeving Valkenburg aan de Geul, daar is het goed vertoeven: zelfs in covid-19 tijd. Ja alles is dicht... maar dan eet je toch gewoon een frietje of ijsje gezellig op een bankje, dat hebben wij in Wijlre gedaan :cool:
 
Wow, de Celerio-fanclub in je straat?:) Zo vaak zie ik ze hier niet. Eigenlijk wel opmerkelijk, want volgens mij waren ze beter dan Aygo's uit die periode.
 
Mechanix zei:
Wow, de Celerio-fanclub in je straat?:) Zo vaak zie ik ze hier niet. Eigenlijk wel opmerkelijk, want volgens mij waren ze beter dan Aygo's uit die periode.
Ik zie ze waar ik woon eigenlijk regelmatig: weleens waar worden ze meestal door oudere mensen gereden, maar eigenlijk zijn dat gewoon wijze oude mensen :D

Want natuurlijk is het een betere auto dan een Toyota Aygo, Citroen C1 of Peugeot 108. Echter Suzuki is het zelf schuld dat het geen verkooptopper geworden is, want bijna al hun advertentie budget gaat naar het promoten van de Swift en Vitara.

Toyota daarin tegen adverteert juist heel veel met de Aygo en het is ook zo'n beetje de standaard € 200 private lease auto: want ja toen ik nog in die achterbuurt in Kerkrade woonde, kwam een buurtbewoner opscheppen over haar nieuwe Toyota Aygo: bleek dat gewoon een Private Lease auto van Justlease te zijn o_O



Kijk voor de grap eens op Instagram: in India is de Celerio een onwijs populaire auto, dus daar heeft ie niet dat oubollige imago. Maar ik denk dat de auto in de regio Zuid-Limburg wellicht toch niet slecht verkocht heeft :cool:
 
Leuk om te zien dat jullie zo'n plezier hebben met dit slimme autootje. Wij hebben tijdens onze eerste jaren samen ook veel plezier gehad in een Subaru Vivio. Niet vooruit te branden, maar hij bracht ons overal met vrijwel geen kosten. Helaas was roest een dingetje, de bodem rotte weg waar motor etc nog jaren mee hadden gekund. Hoe zit dat met de Celerio en roestgevoeligheid? Zeker de bodem wil bij kleine Japanners nog wel eens wat risico lopen. Ik hoop dat jullie er nog jaren plezier van kunnen hebben.
 
MatthijsL zei:
Hoe zit dat met de Celerio en roestgevoeligheid? Zeker de bodem wil bij kleine Japanners nog wel eens wat risico lopen. Ik hoop dat jullie er nog jaren plezier van kunnen hebben.
Daar is niks bekend over: de Celerio kwam in 2014 op de markt in Nederland en moest zowel de Alto en de Splash vervangen, uiteindelijk hebben ze hem tot eind 2020 nog uit voorraad geleverd en nu is hij definitief niet meer nieuw te krijgen.

Dus ja over roestgevoeligheid valt weinig te zeggen, maar persoonlijk denk ik dat het ook samenhangt met de rijomstandigheden. Ik rij niet als er sneeuw ligt en dan heb ik ook niet te maken met de zoutaanslag, dat zorgt in combinatie met het water dat je auto sneller kan gaan roesten.

Suzuki stelt op zijn eigen website trouwens de Ignis als alternatief voor, echter persoonlijk vind ik dat er geen waardig alternatief bestaat voor de Celerio. Want het brandstofverbruik van die Ignis is toch een stukje hoger, ondanks dat die auto een smart hybride systeem heeft wat de Celerio niet heeft.

Mocht roest ooit de boosdoener zijn, dan maakt dat eigenlijk niks uit: want eer dat zodanig erg is, dan is de auto allang afgeschreven. Lijkt mij echter persoonlijk dat Japanse auto's tegenwoordig wel goed roestbestendig zijn :D
 
Zunigrijje zei:
...

Mocht roest ooit de boosdoener zijn, dan maakt dat eigenlijk niks uit: want eer dat zodanig erg is, dan is de auto allang afgeschreven. Lijkt mij echter persoonlijk dat Japanse auto's tegenwoordig wel goed roestbestendig zijn :D

Zou ik niet al te snel vanuit gaan hoor. Voor dit soort kleinere auto's zou best eens wat kunnen zijn bespaard op roestpreventie om de kosten en dus de prijs laag te houden. Daarnaast wordt vaak wat dunner metaal gebruikt. Kan dus geen kwaad om zo nu en dan bij een beurt eens te laten checken. En vooral wielkuipen goed schoonhouden zodat er geen vuil ophoopt dat vocht vasthoudt. Maar misschien dat je dit al lang wist ;).
 


Gisteren weer wezen wandelen in het Heuvelland: de auto parkeren wij bewust bij het Natuurtransferium in Gulpen, waarna met babydraagzak te voet de trap omhoog gelopen zijn en de groen paaltjes zijn gaan volgen :D



Het is een flinke steile klim, maar de uitzichten zijn zo de moeite waard: met de auto kun je gewoon niet stoppen, omdat het een smalle weg is waar relatief gezien best veel verkeer komt. En dan moet je voorstellen dat in het hoogseizoen ook veel wandelaars langs de weg lopen!

In het heuvelland autorijden is mooi, maar echt genieten is het niet: fietsers die naast elkaar rijden en hele wielerpelotons, dat maakt het extra oppassen geblazen en met de vele s-bochten is het lastig vooruit kijken. Dus het is niet altijd mogelijk om fietsers veilig in te halen, vooral als ze naast elkaar fietsen!

Ja je kunt dan claxonneren, maar ik blijf er gewoon achter tot ik er veilig langs kan. Maar naar mijn ervaring is het dankzij de e-bikes juist veel drukker geworden in het heuvelland, voorheen waren het vooral de wielrenners. Nu zijn het veel ouderen, die met hun e-bike gezellig naast elkaar fietsen.



Overigens lijkt het wielrenners seizoen ook begonnen, dus mocht je erop uit gaan in het heuvelland: pas dan op, die wielrenners komen met 50km/u of zelfs 60km/u naar beneden gereden. Waar ook gewoon wandelaars langs de weg lopen en auto's rijden, op de smalle bergweggetjes.

Mijn vrouw werd net nog niet aangereden, door zo'n dalende wielrenner: die heb ik echt aan de kant moeten trekken, want het is echt oppassen geblazen.

En bij de Gulperberg is schijnbaar een hangplek, voor jongeren met sportieve wagens. Waar ik niks op tegen heb: behalve dat ik vind dat ze de motor op zijn minst uit zouden kunnen zetten! Want het blijft wel een natuurgebied en daar kom je voor frisse lucht en niet om uitlaatgassen in te ademen :(

Oh en bij het busstation van Gulpen, ligt nog een ouderwetse friture genaamd An + Piet: ze accepteren er geen pinbetaling, maar waar krijg je nog een grote friet Joppie voor € 2,30 (y)
 
Pietzoveel zei:
M'n Chrysler Cabrio is 20 jaar oud, airco werkt nog perfect. nooit bijgevuld. Die in m'n ander Chrysler 10 jaar oud, nooit bijgevuld. De Renault lekte, condensor vergaan... die stopte er gewoon mee.

Amerikanen monteren eerst het aircosysteem en bouwen daar de auto omheen.
 
Net terug uit Z-Limburg en ik begrijp wel wat je bedoelt. Met de gehuurde elektrische fiets kom je prima over de heuvels heen en hier en daar was het al behoorlijk druk met fietsers. Ik snap dat de locals zich daar wel aan ergeren, maar ik heb me goed vermaakt!(y)

Schitterende omgeving trouwens, met recht vakantie in eigen land.
 
Zunigrijje zei:
Kijk voor de grap eens op Instagram: in India is de Celerio een onwijs populaire auto, dus daar heeft ie niet dat oubollige imago.
Dat klopt. De auto is ontwikkeld in India voor de Indiase markt waarbij het model ook geen last had van de Alto en Ignis want die bouwt Maruti helemaal niet.
 
Mechanix zei:
Net terug uit Z-Limburg en ik begrijp wel wat je bedoelt. Met de gehuurde elektrische fiets kom je prima over de heuvels heen en hier en daar was het al behoorlijk druk met fietsers. Ik snap dat de locals zich daar wel aan ergeren, maar ik heb me goed vermaakt!(y)

Schitterende omgeving trouwens, met recht vakantie in eigen land.
Ik ging vroeger met de racefiets het Heuvelland in: dat was vanuit Kerkrade west altijd goed te doen en ook heel leuk, maar achteraf gezien is met 50 a 60km/u de heuvel omlaag fietsen toch niet zo'n goed idee op een fiets o_O

Nu de lockdown nog langer duurt, wil ik er een gewoonte van maken om bij mooi weer gezellig te gaan wandelen in het Heuvelland. En dan heb ik een excuus om auto te rijden :D

Mijn vrouw vroeg gisteren al, waarom ik perse met de auto naar het Heuvelland of gisteren dan het Schutterspark in Brunssum wilde rijden: maar dat is dus, omdat ik een excuus zoek om auto te rijden :cool:

Oh ja met die stijgende benzineprijzen is het wellicht goed, om wat minder auto te rijden: ik zag gisteren dat de benzine al op € 1,80 stond in Nederland, dat is echt veel voor een liter E10.
 
Vandaag weer naar het Heuvelland geweest, deze keer was Eys de bestemming: om vanaf daar de blauwe paaltjes te volgen :D



Ik probeer altijd van tevoren uit te zoeken, waar ik het beste kan parkeren en tegenover het Heilig Hartbeeld bleek het meest praktisch te zijn.



De wandelroute bedraagt namelijk 4,3km en daar hebben wij uiteindelijk toch 1 uur en 20 minuten overgedaan, al dan wel met kinderwagen. Mijn vrouw die vond het maar een saaie wandeling, want je loopt vooral langs de akkers van de boeren :LOL:



Overigens heb ik ook eindelijk succesvol, het gedeelte van de passagiersstoel kunnen schoonmaken dat vies was. Er zaten van die kringen in: hoe ze erin gekomen zijn? Geen idee, maar iets met water....

Maar hoe dan ook, de truc is om de stofzuiger en een kwast te gebruiken om het schoonmaak middel in te laten werken. In dit geval gewoon textiel reiniger voor de auto, die je voor € 2 bij de Action koopt :D

Hoe het schoonmaken in zijn werk gaat, leggen ze uit in dit oude filmpje van Autoblog.
 
Vwb bekleding; er is ook zoiets als teveel informatie hè...

We zijn vorige week ook weer eens in Z-Limburg geweest en een mooi rondje van een km of 15 vanuit Vijlen gelopen. Heerlijk weer, mooie omgeving, nog niet te druk, prima dagje dus (y)
 
Let op, de volgende afbeelding is niet voor gevoelige personen geschikt: ik heb weer de interieur filter vervangen, deze heeft precies 1 jaar in de auto gezeten en je kunt zien dat het vervangen geen overbodige luxe is.

Interieur filter 1 jaar oud

Ik weet ook direct hoe die kleine blaadjes in de kachelmotor terecht komen, want bij het verwijderen van de oude interieur filter hoorde ik een paar blaadjes vallen. De interieur filter houdt ze wel tegen, maar sommige zijn net te groot en worden dan niet vastgehouden door de interieur filter.



Anyway mijn vrouw heb ik KFC belooft in ruil voor het verwijderen van de blaadjes: zij komt daar met haar handen gewoon bij, alleen die piepkleine stukjes kan ze er niet uitkrijgen. Maar dat is niet erg, want het zijn enkel de grotere stukjes die ratel geluid veroorzaken. Ook dat laatste kan geen kwaad, is alleen bloedirritant :LOL:
 
Laat je vrouw dat niet te vaak doen, want na wat KFC bezoekjes passen haar handen en armen daar ook niet meer tussen.
 
Zunigrijje zei:
Ik ben niet zo te spreken over Welling in Heerlen: mijn interieurfilter vervangen zonder vragen. Dus ja ze zijn mij kwijt als klant zijnde
Peter O zei:
Als je even zoekt op VOS Onderhoud, dan zie je dat een interieurfilter om de zoveel kilometers of jaar moet worden vervangen.
Man man man, dit is gewoon zeuren om het zeuren. Moeilijk doen over een filter van 30 euro. En dan die inleiding van je bericht, pfff (n)
Zunigrijje zei:
maar dat was het moment, dat ik besloot om voortaan naar Mengelers te gaan.

Eerst volgende onderhoudsbeurt; Mengelers wisselt interieurfilter omdat dit voorgeschreven staat in VOS onderhoud en Zuinigrijje stapt over naar andere dealer.
 
406c zei:
Eerst volgende onderhoudsbeurt; Mengelers wisselt interieurfilter omdat dit voorgeschreven staat in VOS onderhoud en Zuinigrijje stapt over naar andere dealer.

:)

Tevens ontgaat me een beetje wat er zo schokkend is aan die foto. Zo'n filter is niet 100% dicht natuurlijk...
 
406c zei:
Zunigrijje zei:
Ik ben niet zo te spreken over Welling in Heerlen: mijn interieurfilter vervangen zonder vragen. Dus ja ze zijn mij kwijt als klant zijnde
Peter O zei:
Als je even zoekt op VOS Onderhoud, dan zie je dat een interieurfilter om de zoveel kilometers of jaar moet worden vervangen.
Man man man, dit is gewoon zeuren om het zeuren. Moeilijk doen over een filter van 30 euro. En dan die inleiding van je bericht, pfff (n)
Zunigrijje zei:
maar dat was het moment, dat ik besloot om voortaan naar Mengelers te gaan.

Eerst volgende onderhoudsbeurt; Mengelers wisselt interieurfilter omdat dit voorgeschreven staat in VOS onderhoud en Zuinigrijje stapt over naar andere dealer.
Gaan ze niet doen, want Mengelers is geen Stealer :D Tevens is de interieur filter al vervangen, daar zit een hartstikke nieuwe en schone filter in. Morgen is de onderhoudsbeurt namelijk :LOL:

Anders hadden ze dat geintje de vorige keer wel geflikt, maar sinds dat gedoe met Welling: vervang ik de interieur filter vlak voor de onderhoudsbeurt, ook lees ik de auto met een OBD2 scanner nog even uit op foutcodes.

Toch handig zo'n kleine OBD2 scanner en dan te bedenken, dat die niet eens € 2,50 kosten en je er gewoon foutcodes via je smartphone uit kunt lezen en wissen.

Uitlezen daar vraagt een autogarage ja ook alweer € 50 voor en niet iedere foutcode is reden tot paniek, dus sommige kun je gewoon wissen en als ze niet terugkomen na een stukje rijden. Dan is er blijkbaar ook niks aan de hand.

Welling die geven trouwens heel veel uit aan advertenties op Instagram en zijn schijnbaar wanhopig opzoek zijn, naar nieuwe klanten.

Want nu krijg je plotseling gratis een zonnebril op sterkte..... wellicht hadden ze wat meer klantvriendelijker moeten zijn, dan hoeven ze mensen niet te lokken met een gratis zonnebril op sterkte o_O

Ik ga nu namelijk al weer voor de tweede keer naar Mengelers, aangezien het de vorig jaar wel goed bevallen was. Echt heel klantvriendelijk zijn ze daar en daarom kom ik ook terug :D

Het hoeft niet perse de goedkoopste partij te zijn: want onlangs had ik een reclame foldertje in de brievenbus liggen, van Uw Auto. Een garage uit Kerkrade, die doen dus voor alle automerken een kleine beurt voor € 79 totaal. Alleen als je dan kritische de reviews gaat lezen, kom je toch tot de conclusie dat er een vies luchtje aan zit.

Opvallend veel positieve recensies, van Google accounts met slechts 1 of 2 geschreven recensies. Dan betaal ik toch echt liever wat meer en heb dan geen gezeik.

D Elzinga zei:
Tevens ontgaat me een beetje wat er zo schokkend is aan die foto. Zo'n filter is niet 100% dicht natuurlijk...
Niks, maar sommige mensen die zitten wellicht net te eten en dan is zo'n foto met een dood vliegje wellicht niet zo smakelijk. Was ook sarcastisch bedoeld, maar dat terzijde.

Ik vind het toch best wel verbazend hoeveel rotzooi erin die filter zit: al verbazen die hondenharen mij dan weer niet, want hier hebben zeker drie buren honden....
 
D Elzinga zei:
Tevens ontgaat me een beetje wat er zo schokkend is aan die foto. Zo'n filter is niet 100% dicht natuurlijk...

Filter had m.i. ook nog wel een ronde gekund. Maar ja, als je je vrouw meteen de ventilator kan laten uitpluizen, dan zou ik het natuurlijk ook niet nalaten.

Ik heb die bekledingreiniger van de Action trouwens ook gebruikt. Ik vraag me wel af in hoeverre het goed werkt. Je auto riekt er in ieder geval wel een paar dagen door...
 
De Celerio is is zonder opmerkingen door de APK gekomen en terwijl ik nog het wachten was, kon ik via de app van de RDW al zien dat mijn auto goedgekeurd was. Al had ik eerlijk gezegd ook niks anders verwacht :D

Wat betreft het onderhoud: Mengelers kan ik echt aanraden, want vooraf was telefonisch afgesproken dat ook de multiriemen moesten vervangen worden volgens het onderhoud schema. Dus ik ging uit van een bedrag van +- € 360 totaal.

Echter de multiriemen waren nog goed, dus die hoefde niet vervangen te worden.

Ik had zelfs rekening ermee gehouden, dat ze deze keer wel zouden zeggen dat de remblokken vervangen moesten worden. Maar ook dat was niet het geval en zodoende heeft de auto al bijna 93.000km dezelfde remblokken en schijven onder de auto zitten.

De werkzaamheden die ze uiteindelijk gedaan hebben, zijn VOS onderhoudsbeurt, remvloeistof en APK en dat heeft mij dus € 247 gekost. Waarbij de pechhulp ook weer voor een jaar verlengd is: dus volgend jaar rond deze tijd, is het pas weer tijd voor de volgende onderhoudsbeurt.
 
Terug
Bovenaan