AsconaGT
Asfaltkampioen
Ik vind trouwens dat je iedere klant gelijkwaardig hoort te behandelen:
als je bedoeld dat je vriendelijk moet zijn, klopt. zeker in eerste instantie hoor je iedereen netjes en vriendelijk, respectvol te behandelen.. Maar niet elke klant verdient de zelfde servicegraad. Met alle respect, maar een supermarkt is toch wel anders dan een autogarage. Het gaat om andere bedragen. En als daar een klant een klein onderdeeltje uit het magazijn komt halen van een paar eurocent word dat natuurlijk ook gewoon gedaan. Net als bij de supermarkt kan het soms niet uit, maar bij andere dingen verdien je weer meer op.
Maar in de werkplaats werkt dat toch anders. Klanten die ik destijds had werden niet gelijkwaardig behandeld. En dat klinkt negatief, maar zo is het niet. Want iedereen word wel vriendelijk en respectvol behandeld. Maar mensen die je het onderhoud gunnen en niet de luchtfilters of interieurfilters zelf gaan doen als de auto voor een beurt komt omdat ze daar 30 euro voor rekenen en zelf maar 5 euro kwijt zijn word geen euro aan verdient. Als ze dan langs komen voor iets extra's word daar gewoon gelijk geld voor gerekend als er tijd (en dus geld) mee gemoeid is. Ik weet het uurtarief niet van suzuki garages, maar die rekenen ook wel een minimaal 60 euro ex BTW denk ik. Terwijl klanten die nooit moeilijk doen word er gewoon kosteloos een mooie leenauto klaargezet, even vloeistoffen gecontroleerd / bijgevuld, en als er een probleem is kosteloos even naar gekeken op de brug, etc.
je mag blij zijn dat jou dealer nog wel gewoon pechhulp aanbied bij de beurt terwijl je het onderhoud voor een deel zelf uitvoert, strikt genomen mogen ze dat gewoon weigeren omdat niet aantoonbaar het onderhoud word uitgevoerd conform de fabrikant.