Suzuki Celerio - Airco Kapot

Zunigrijje zei:
Alweer bijna een week thuis en sindsdien geen kwalitatieve slaap meer gehad :LOL: Maar ik ben wel echt blij ermee en een luier verschonen, daar heb ik geen enkel probleem mee. Wel grappig dat er straks in haar paspoort staat dat ze in de BRD geboren, of travel Bondsrepubliek Duitsland :D

Vanmorgen de auto een beetje meer Babyproof gemaakt, door er twee Nijntje zonneschermen aan te bevestigen op de achterbank. Ik was wel een beetje bang, dat ik daardoor niet goed schouderblik zou kunnen doen. Maar je kunt er gewoon door heen kijken.
Heeft ze nu ook een dubbele nationaliteit, aangezien ik begrepen had dat de moeder Duits is?
De slaap komt wel weer terug, uiteindelijk gaan ze wel gewoon de nacht door slapen. Die twee van mij waren daar wel snel mee.

EVV zei:
Zunigrijje zei:
Alweer bijna een week thuis en sindsdien geen kwalitatieve slaap meer gehad :LOL: Maar ik ben wel echt blij ermee en een luier verschonen, daar heb ik geen enkel probleem mee. Wel grappig dat er straks in haar paspoort staat dat ze in de BRD geboren, of travel Bondsrepubliek Duitsland :D

Vanmorgen de auto een beetje meer Babyproof gemaakt, door er twee Nijntje zonneschermen aan te bevestigen op de achterbank. Ik was wel een beetje bang, dat ik daardoor niet goed schouderblik zou kunnen doen. Maar je kunt er gewoon door heen kijken.
Heeft ze nu ook een dubbele nationaliteit, aangezien ik begrepen had dat de moeder Duits is?
De slaap komt wel weer terug, uiteindelijk gaan ze wel gewoon de nacht door slapen. Die twee van mij waren daar wel snel mee.
Nee de moeder is niet Duits, maar Portugees: maar mijn dochter heeft waarschijnlijk zelfs drie of meer nationaliteiten, want ik schijn naast de Nederlandse nationaliteit ook de Oostenrijkse door geboorte te bezitten. Je moet het alleen allemaal aantonen bij de ambassade en dat kost helaas wel een beetje geld :(

Dus voor die Portugese nationaliteit ga ik geen moeite doen, maar voor de Oostenrijkse nationaliteit zitten er wel een paar voordelen aan: als je voor de leeftijd van 2 jaar een Oosterrijks paspoort voor je kindje aanvraagt dan is het volledig kosteloos. Tot de leeftijd van 12 jaar betaald een kind slechts € 30 voor een Oosterrijks paspoort. In Nederland is dit dus € 56,55 ongeacht of je kind 1 maand oud is of 18 jaar...

Gisteren nacht toch die zonneschermen verwijderd: ik merkte toch dat het mijn zicht deed beperken, vooral bij het file parkeren of achteruit rijden. Dan kon ik toch niet goed door de zonneschermen heen kijken!

Toen ik gisteren om middernacht om 2 uur terug kwam van het ziekenhuis in Aken, toen merkte ik pas echt hoe slecht je door die zonneschermen kunt kijken. Maar ik merkte dat ook al tijdens het uitparkeren op de parkeerplaats van het ziekenhuis, echt veel kon ik niet zien...

Alleen jammer van die zuignap vlekken op de ruit, maar die poets ik er nog weleens uit. Overigens bleek er uiteindelijk helemaal niets aan de hand te zijn met de keijzersnede wond, van mijn vrouw.

Maar in Duitsland zeggen ze gewoon direct kom maar naar het ziekenhuis, terwijl je in Nederland eerst op sterven moet liggen bij wijze van spreken. Alleen dan zit je wel uren te wachten, omdat je als al bevallen vrouw die wat pijnklachten de laagste prioriteit hebt :LOL:

Ahja het was een leuk nachtelijk ritje: alle stoplichten in Aken gingen vrijwel direct op groen, op eentje na omdat ik net niet dicht genoeg voor de stop streep stond.

Echter er was letterlijk geen verkeer op de weg, voor corona kwam je in de nacht echt nog wel een paar automobilisten tegen. Dus je merkt wel dat er ook in Duitsland een lockdown is, want alle cafés etc zijn natuurlijk gesloten :D

Ik heb ook alvast het onderhoud ingepland voor op 2 april: nu met een baby dacht ik van, laat ik dan ook maar de APK bij de Suzuki Dealer doen. Mijn auto is in onderhoud bij Mengelers Suzuki in Sittard, die hebben wel een goede reputatie gelukkig.

Mijn ouders die waren trouwens in discussie met mij, of ze niet eens een onderhoudsbeurt aan hun auto moesten laten uitvoeren. Ze hebben die Citroen C1 uit 2009 al bijna net zo lang, als ik de Celerio heb en daar nog nooit een onderhoudsbeurt aan laten uitvoeren.

Enkel 1x de olie en oliefilter laten vervangen en dat was het: als ik dan zeg dat je het eigenlijk jaarlijks hoort te doen, dan krijg ik te horen dat de rest van mijn familie zei dat het zonde van het geld was. Dus ja ik ben de enige in de familie, die echt zijn auto laat onderhouden o_O

De rest van de familie hoort bij de groep: APK = Onderhoud. Maar goed nu zijn die auto's ook niet zoveel waard meer, dus maakt het wellicht ook niet zoveel uit. Echter ik vind het naïef om te denken, dat je auto geen onderhoud nodig heeft.

Zo het is alweer bijna twee maanden geleden dat ik voor het laatst getankt heb: al ga ik wel vandaag voltanken, aangezien ik nog maar een range van 90km heb.

Toen ik vorig jaar twee dagen voor de geboorte van mijn dochter de auto vol getankt had in Duitsland, betaalde ik € 1,18 per liter en dat was zo goedkoop dat ik er graag voor naar Selfkant bij Sittard naartoe reed. Nu mag je blij zijn als je voor € 1,30 per liter E5 kunt tanken....

Ja ik weet dat in 2019 de benzine in Duitsland ook plotseling bijna net zo duur was in Nederland, toen betaalde je € 1,46 per liter: maar dat was maar tijdelijk en had met de bevoorrading te maken. Nu heeft de Duitse regering er een CO2 belasting op gegooid, wat ongeveer uitkomt op € 0,10 per liter extra. De BTW is ja van 16% terug naar 19% gegaan.

In de laatste drie maanden heb ik dus 811km gereden en € 177 totaal aan de auto besteed: dat klinkt als veel geld voor de van APK naar APK automobilisten, die toch hun kosten niet bijhouden o_O

Maar dat is dus een kleine € 59 per maand en daarmee heb ik relatief weinig kosten: ik vermoed zelfs dat het rijden op stroom duurder zou zijn, want een accu ontlaad zich zelf uiteindelijk. Terwijl de benzine wel goed blijft voor een paar maanden, alleen ik durf geen E10 te tanken omdat ik weet dat die minder lang goed blijft.

Oh ik was nog eens op AliExpress het kijken voor navigatiesystemen: je kunt aftermarket systemen kopen, speciaal bedoeld voor de Celerio. Maar als ik dan zie dat carplay ( soort Android auto ) alleen via USB werkt.

Dan kan ik net zo goed mijn huidige radio houden, want mijn telefoon koppelt automatisch met bluetooth en dan kan ik Spotify ook gewoon bedienen: in de zin van dat ik naar het volgende nummer kan skippen, met de bediening van de radio en dat de titels zichtbaar zijn op het display.

En stja met Google Maps op je telefoon heb je nooit navigatie die niet up to date is, dus dat werkt gewoon perfect. Natuurlijk draaien al die aftermarket systemen ook op Android, sommige zelfs op Android 10.

Maar het voelt als halfgebakken systemen en als ik het zou doen, dan is het eigenlijk omdat ik wel een achteruitrijcamera zou willen hebben. Echter ik zie op tegen het wegwerken van kabels en je moet een splitsing maken, in de kabel van het achteruitrijlicht zodat het systeem in werking treedt bij achteruit rijden.

Ahja ik heb een achteruitrijcamera eerlijk gezegd ook niet nodig, meestal heb ik nog meer dan een meter over als ik denk dat het nog maar een halve meter is of er bijna tegenaan zit. Dat laatste is mij trouwens 1x ik Aken gebeurd, maar ik heb toen lichtjes de kentekenplaat houder aangetikt en er was geen schade bij de andere auto.

Duitse politie ziet dat trouwens ook niet als ongeluk, als je de kentekenplaat of houder aantikt. Ik keek veel Achtung Kontrolle en daar heb ik het eens langs zien komen: belde een mevrouw de politie, voor een deukje in haar kentekenplaat o_O

De benzineprijs in Aken was € 1,429 voor Euro 95 E5, dat vind ik behoorlijk aan de prijs vergeleken met vorig jaar: maar grappig genoeg is dat nog steeds € 0,20 goedkoper dan in Nederland, aangezien je hier E10 tankt en daar betaal je ongeveer € 1,60 voor. Is eigenlijk dus niet 1 op 1 te vergelijken, want je kunt immers geen Euro 95 E5 in Nederland meer tanken.

En de auto vandaag ( donderdag ) na bijna drie maanden ook weer schoongemaakt: het scheelt dat mijn auto nooit onder een boom geparkeerd staat thuis, andere was hij natuurlijk al veel viezer. Toch komt er nog genoeg vuil af, getuige de tweede emmer wat schoon water was.

Als verstandige Nederlander laat ik de auto gewoon voor de deur staan en volg het advies op, van onze overheid om niet de weg op te gaan. In tegenstelling tot al die ouders die hun wondertjes met de auto naar school komen brengen, alsof die allemaal zover van de basisschool af wonen o_O

Okay eerlijk gezegd is het hier in Heerlen vooral hartstikke koud en valt het met de sneeuw wel mee, ja er ligt ondertussen een laagje op de weg. De foto is immers van 7 februari, toen lag er echt bijna niks aan sneeuw.

Ik snap de Nederlander sowieso niet: ongeacht het weer, moeten bepaalde Nederlanders de weg op... terwijl de overheid opgeroepen heeft blijf thuis. Ja natuurlijk sommige mensen moeten echt de weg op, vanwege hun werk. Maar volgens mij zijn de meeste autoritten gewoon niet essentieel.

Zelf rij ik normaalgesproken 1x per week naar Duitsland voor boodschappen te doen: echter dat stel ik nu uit tot volgende week, want vanaf maandag is de temperatuur weer boven het vriespunt. Boodschappen worden dus gewoon te voet gedaan of met de fiets.

Met de kleine gaat het naar omstandigheden overigens goed, wij hadden wat minder goed nieuws gekregen van het ziekenhuis. Maar tot nu toe lijkt het niets ergstig te zijn, echter ze is helaas wel met Alpha Thalassemie gediagnosticeerd. Om precies te zijn de HbH ziekte: dus wij moeten om de vier weken met haar op controle in het ziekenhuis.

In dat opzicht is de gezondheidszorg wel erg goed in Nederland: tot je 18e hoef je voor kinderen immers niet te betalen voor de zorgverzekering. En dankzij de hielprik worden veel erfelijke ziektes snel opgespoord, zodat het goed behandeld kan worden.

Wel natuurlijk schrikken als je een afwijkende uitslag krijgt: zelf ging ik direct naar e huisarts voor meer informatie, want wilde toch weten wat het betekend. Om het in perspectief te plaatsen: in het ergste geval heeft ze een bloedtransfusie's nodig in de toekomst, maar volgens de arts is de kans zeer klein dat het chronisch zal zijn.

Mechanix zei:
Is juist leuk om nu een rondje te rijden. (y) Wegen zijn inmiddels weer prima begaanbaar.

De doorgaande wegen zijn over het algemeen weer best schoon inderdaad. En de kleinere straatjes waar dat niet zo is: dan rij je maar wat langzamer. Zo enorm eng is het allemaal niet, dan vind ik fietsen in deze weersomstandigheden spannender...

Als verstandige Nederlander laat ik de auto gewoon voor de deur staan en volg het advies op, van onze overheid om niet de weg op te gaan. In tegenstelling tot al die ouders die hun wondertjes met de auto naar school komen brengen, alsof die allemaal zover van de basisschool af wonen

Er is daar amper sneeuw gevallen zie ik. Ik zou ook gewoon gaan rijden. ook voor niet-strikt noodzakelijke zaken. Gewoon boeren verstand gebruiken. (y) Overigens is dat niet iets typisch Nederlandse, dat is meer mens eigen.

Hier is de dichtstbijzijnde school ook een kilometer verderop terwijl ik niet buitenaf woon. Fietsen is gevaarlijker en te voet ook niet ideaal. En ja, veel mensen moeten daarna gewoon na het werk, dus zetten ze onderweg na het werk hun kind af bij school. Ik zie het probleem niet zo.

De doorgaande wegen zijn over het algemeen weer best schoon inderdaad. En de kleinere straatjes waar dat niet zo is: dan rij je maar wat langzamer. Zo enorm eng is het allemaal niet, dan vind ik fietsen in deze weersomstandigheden spannender...

Inderdaad, hier in de straat is echt wel zo'n 20+ cm gevallen. Hier moet je ook rustig en bedachtzaam rijden, met zomerbanden kom je ook echt niet weg. Daarbuiten is het prima te doen. Prima dat mensen niet willen of durven (heel verstandig, blijf dan ook vooral thuis), en goed dat de overheid adviseert, dat zeker.

Met 265 pk op de (zomer)achterbandjes probeer ik het niet eens. grinning smiley

Ik met mijn 280 PK 600Nm en zomerbandjes op de achterwielen ook niet. Die staat wel stil deze week. Is echt vragen om problemen. De VW Up houd zich kranig met zijn 60PK, FWD en smalle winterbanden (y) veel beter met dit weer.

AsconaGT zei:
Als verstandige Nederlander laat ik de auto gewoon voor de deur staan en volg het advies op, van onze overheid om niet de weg op te gaan. In tegenstelling tot al die ouders die hun wondertjes met de auto naar school komen brengen, alsof die allemaal zover van de basisschool af wonen

Er is daar amper sneeuw gevallen zie ik. Ik zou ook gewoon gaan rijden. ook voor niet-strikt noodzakelijke zaken. Gewoon boeren verstand gebruiken. (y) Overigens is dat niet iets typisch Nederlandse, dat is meer mens eigen.

Hier is de dichtstbijzijnde school ook een kilometer verderop terwijl ik niet buitenaf woon. Fietsen is gevaarlijker en te voet ook niet ideaal. En ja, veel mensen moeten daarna gewoon na het werk, dus zetten ze onderweg na het werk hun kind af bij school. Ik zie het probleem niet zo.
Ja het was echt teleurstellend: op het nieuws werd geroepen, in heel Nederland zal een dik pak sneeuw vallen. Maar hier had zondagavond vooral veel geregend en uiteindelijk is er maar een klein beetje sneeuw gevallen...

Het gevaarlijke is echter de eventuele gladheid door bevriezing van het wegdek: ik weet dat wij als kind zijnde, express water over de zijweg gooide die langs onze achtertuin liepen. Nu als volwassenen weet ik hoe gevaarlijk dat is.

Hier is dus vooral lokale gladheid: toen ik vanmiddag thuis kwam, was er al een ongeluk tussen een geparkeerde auto en een vrachtwagen die bij de supermarkt kwam lossen. Zou mij niks verbazen als de gladheid daarbij een rol gespeeld heeft.

Probleem met de auto is: het is 5 minuten naar het werk rijden en 7 minuten fietsen, daarvoor ga ik niet mijn auto starten. Ik vind dat doodzonde en volgens mij zelfopgelegde regels, mag ik de auto ook niet voor ritjes korter dan 5KM enkel rit gebruiken :D

Was gisteren wel echt vies koud op de fiets, maar gevaarlijk vond ik het niet. En als er niet op het fietspad gestrooid is, dan ga ik wel de rijbaan op. Want kan mij dat nog wel van vroeger herinneren, de fietspaden werden vaak niet sneeuwvrij gemaakt.

Ben trouwens bang, dat mocht ik nu de auto proberen te starten: dat hij dan wellicht niet start, want de huidige accu zit er toch al bijna 6 jaar in. Gelukkig is de eerst volgende afspraak in het ziekenhuis in Heerlen, dus dan wandelen wij er naartoe: zo dichtbij het ziekenhuis wonen wij.

Gelukkig hoeven wij niet de auto te gebruiken, dus de sneeuw verdwijnt vanzelf van de auto zodra het begint te dooien.

Zunigrijje zei:
Pietzoveel zei:
Telegraaf vandaag: "Garagehouder uit Heerlen met mes gestoken door boze klant" Was jij dat, Zuinig?
Nee ik laat mijn auto onderhouden bij Mengelers Suzuki in Sittard (y)

Niet bij Welling in Heerlen?
Ik kom daar wel eens om onderdelen te halen als het nergens ter wereld goedkoper te krijgen is. Dus bijna nooit.

Pietzoveel zei:
Telegraaf vandaag: "Garagehouder uit Heerlen met mes gestoken door boze klant" Was jij dat, Zuinig?

Dit is het vervolg:
garagehouder-schikt-met-klant-na-steekpartij-geen-aangifte

cabriorob zei:
Zunigrijje zei:
Pietzoveel zei:
Nee ik laat mijn auto onderhouden bij Mengelers Suzuki in Sittard (y)

Niet bij Welling in Heerlen?
Ik kom daar wel eens om onderdelen te halen als het nergens ter wereld goedkoper te krijgen is. Dus bijna nooit.
Ik ben niet zo te spreken over Welling in Heerlen: die zijn uiterst klantonvriendelijk vind ik en hebben toen bij de onderhoudsbeurt, gewoon mijn interieurfilter vervangen zonder vragen. Dus ja ze zijn mij kwijt als klant zijnde :LOL:

Is een beetje een opstapeling van ervaringen: bij het inbouwen van de cruisecontrol werd ik maar half geïnformeerd, toen bleek achteraf dat toch geen lampje in het dashboard ingeschakeld werd. Terwijl de Celerio in het dashboard lampjes voor de cruisecontrol heeft....

Naja niet zo erg, want de cruisecontrol die ze ingebouwd hebben werkt gewoon prima ookal is het met een hendeltje. Dus daarna de onderhoudsbeurt laten uitvoeren, ansich niks op aan te merken buiten wat ik hierboven noemde.

Echter toen ze mij met het schadeherstel zo in de kou/regen hebben laten staan en ze het ook nog uitbesteed hadden, waar mij in eerste instantie niets van was medegedeeld. Ze wilde mij gewoon geen leenauto geven.... ze hadden mij immers al thuis afgezet. Dus toen ik een paar belde, of niet een leenauto kon krijgen. Kreeg ik telkens te horen dat dit niet ging.

En toen ik de auto ophaalde was het donker en het schadeherstel zag er in eerste instantie goed uit, maar eenmaal bij daglicht zag ik kleurverschil. Wat door de lichtinval kwam en als je direct er naast staat, zie je het niet echt.

Daar ben ik dus mee naar het schadeherstelbedrijf geweest, maar die deden er niks aan omdat mijn bumper voren ook een licht kleurverschil heeft. Ik wist van vergelijkbare gevallen op internet al, dat het binnen de toleranties ligt.

Maar de nieuwe bumper sloot ook niet zo mooi aan als de oude en dat vond de Suzuki dealer normaal, want ik ben terug gegaan naar de dealer. Had hun immers de opdracht gegeven en dat ze het uitbesteden is niet zo erg, echter ze nemen vervolgens geen enkele verantwoordelijkheid voor het resultaat. Echter schijnbaar is kleurverschil bij Suzuki's normaal en zouden bumpers ook niet altijd netjes aansluiten....

Bij Welling willen ze enkel geld verdienen, dus als je als eigenaar van zo'n auto komt met een vraag: van de kachelmotor, daar zitten blaadjes in. Dan zeggen ze niet van, misschien kan u ze zelf met de handen eruit plukken? Nee direct € 50 willen rekenen, de boel uit elkaar willen draaien om een blaadje te verwijderen....

En natuurlijk had ik ook een afspraak moeten maken, terwijl ik houder ben van een Suzuki Service Card: die heb ik nog steeds, kon gewoon overstappen en bij Mengelers is mijn service card verlengd geworden.

Uiteindelijk heeft mijn vrouw de blaadjes binnen een minuut eruit gevist met haar handen: ik denk dat juist dit de reden is, wat mij heeft doen besluiten over te stappen naar Mengelers. Wat ik van andere hoor is dat een dealer, die met je mee denkt en niet zomaar zaken gaat vervangen zonder toestemming.

Op Tweakers werd mij toen Mengelers aangeraden, daar is een Suzuki topic waar ik actief was tot ik tot Persona non grata verklaard werd vanwege mijn meningen over het covid-19 die niet politiek correct waren. Ik heb daar trouwens wel een account, maar gebruik ik enkel voor alleen-lezen en prijslijstjes in Pricewatch bij houden o_O

Ik las net dat Inshared de hoogste jaarbeloning ooit uitkeert: ze hebben 4,2 miljoen overgehouden in de schadepot.

€ 14,73 krijg ik dus terug van 2020 wat natuurlijk weinig lijkt en ook is, want omgerekend is dat € 1,22 per maand. Maar vorig jaar toen ik zelfs twee verzekeringen had bij Inshared, heb ik maar iets van € 6 terug gekregen. En nu heb ik enkel nog de autoverzekering bij Inshared.

De aansprakelijkheidsverzekering was elders gewoon goedkoper, toen ik samenging wonen met mijn vrouw en waarbij ook nog het kind erbij kwam. Nu is het wachten tot 3 maart, want dan heb ik vijf schadevrije jaren ( ondanks dat ik op 8 november 2021 pas 5 jaar een auto op mijn naam heb staan ).

Ben benieuwd wat de premie dan wordt, want bij Inshared krijgen bestaande klanten een lagere premie dan wat je kunt vergelijken via Independer. Dat zijn namelijk de prijzen voor nieuwe klanten, dus ik heb het enkel als indicatie kunnen gebruiken toen ik opzoek was naar een grotere woning.

De verzekeringspremies heb ik gebruikt om vast te stellen of ik in een betere, of juist nog erger achterbuurt zou terecht komen. Het zegt natuurlijk niet alles: maar ik woon nu in een hele nette en rustige buurt, waar geen gespuis de godsverganse dag door de straten het racen is.

Rolducerveld heette de wijk waar ik in Kerkrade woonde en toen ik laatst bij mijn oude buurman een geboortekaartje ging in gooien, dacht ik: is maar goed dat ik hier niet meer woon. Sinds de corona-crisis is de verloedering enorm, overal ligt rotzooi en volgens mij vinden er veel criminele activiteiten plaats.

Zunigrijje zei:
Ik ben niet zo te spreken over Welling in Heerlen: die zijn uiterst klantonvriendelijk vind ik en hebben toen bij de onderhoudsbeurt, gewoon mijn interieurfilter vervangen zonder vragen. Dus ja ze zijn mij kwijt als klant zijnde :LOL:

Dat is ook wel zeer kwalijk. :T

Mechanix zei:
Zunigrijje zei:

Dat is ook wel zeer kwalijk. :T
Ja want ik vervang die zelf voor € 5 terwijl ze daarvoor € 30 rekenen, dat is gewoon belachelijk veel geld voor een papieren interieurfilter die je zeer makkelijk zelf kunt vervangen.

Ik vervang die interieurfilter nu wel vlak voordat ik naar de dealer rij voor het onderhoud, dan plaats ik gewoon een nieuwe. Maar in-principe hebben ze gewoon niks zonder toestemming te vervangen.

Bij Mengelers kwamen ze mij trouwens vragen of ze de kentekenplaat houder achter vervangen mochten, met eentje van hun. Dat vond ik helemaal prima en geen enkel probleem: mag wel gezien worden waar de auto onderhouden wordt hihi.

Als bij een bepaalde onderhoudsbeurt ook het interieur filter vervangen hoort te worden is dat logisch dat ze dat doen. Meestal is zo'n beurt een vaste prijs met vaste werkzaamheden. Valt interieur filter vervangen daar wel of niet onder?

R W xxx zei:
Denk dat Heerlen het helemaal prima vindt dat je niet meer komt :rolleyes:
Ja want die leven van de oudjes: alleen die sterven nu een voor een door COVID-19 in versneld tempo, dus ik denk dat hun klantenbestand in rap tempo krimpt. Veel dealers zijn gewoon heel arrogant, niet klantgericht en vooral erop uit om nieuwe auto's te verkopen.

Die werkwijze van hun vinden oudere wellicht prima, maar je kunt toch wel een beetje met je klant meedenken? Of zijn ze vergeten, dat er nog zoiets is als internet? Het moment dat mij heeft doen besluiten niet meer terug te gaan, was toen men niet eens de moeite neemt om het advies te geven: meneer wellicht kun u de blaadjes eruit vissen met de hand?

Ik weet dat ik in herhaling val: maar dat was het moment, dat ik besloot om voortaan naar Mengelers te gaan.

Dit is de kachelmotor, waar ook de interieurfilter zit. Als je die filter eruit haal, dan kun je met je handen eventueele blaadjes eruit vissen die langs de filter geglipt zijn.

Je zou ze er wellicht ook kunnen uitzuigen, maar met de hand eruit halen was uiteindelijk het makkelijkste.

En bij Welling wilde ze dus de gehele kachelmotor demonteren, om de blaadjes eruit te halen o_O Dat is gewoon belachelijk en geldklopperij en totaal niet service gericht, maar ze doen overduidelijk niet aan klantbinding.

Maar ik zelf vind de onderhoudskosten bij de dealer goed te doen, valt allemaal reuze mee en is eigenlijk niet duurder dan bijvoorbeeld de Bosch Garage. Nieuwe Onderhoudsbeurt staat al gepland voor in april bij Mengelers en dan krijg de auto ook direct weer 2 jaar APK :D

haarr zei:
Als bij een bepaalde onderhoudsbeurt ook het interieur filter vervangen hoort te worden is dat logisch dat ze dat doen. Meestal is zo'n beurt een vaste prijs met vaste werkzaamheden. Valt interieur filter vervangen daar wel of niet onder?
Je betaald voor de VOS Onderhoudsbeurt, dit is in-principe een soort kleine beurt en daarnaast worden aanvullende werkzaamheden gedaan. Het vervangen van interieurfilters of luchtfilters hoort daar dus niet bij!

Dus je hebt afgesproken dat je voor bij wijze van spreken de VOS Onderhoudsbeurt, remvloeistof verversen, remmen reinigen etc omdat dat aan de auto moeten gebeuren volgens het onderhoudsschema. Je weet dan waar je aan toe bent en als ze vragen, of ze er nog injectie reiniger in de tank mogen doen voor € 10 dat is prima.

Echter mijn interieurfilter werd zonder vragen vervangen en dat kostte gewoon € 30 extra, wat niet was afgesproken en ik had ze zelfs al thuis klaarliggen. Ik heb er wel wat van gezegd, maar kreeg toen een hele discussie en heb het toen gelaten voor wat het was.

Ja want die leven van de oudjes: alleen die sterven nu een voor een door COVID-19 in versneld tempo, dus ik denk dat hun klantenbestand in rap tempo krimpt.

Zo extreem dodelijk is corona nou ook weer niet hoor. Het is geen ebola ofzo.o_O

Zunigrijje zei:
Je betaald voor de VOS Onderhoudsbeurt, dit is in-principe een soort kleine beurt en daarnaast worden aanvullende werkzaamheden gedaan. Het vervangen van interieurfilters of luchtfilters hoort daar dus niet bij!
Ook vreemd, dat is als na het douchen een vieze onderbroek aantrekken.o_O

Als je even zoekt op VOS Onderhoud, dan zie je dat een interieurfilter om de zoveel kilometers of jaar moet worden vervangen.

Man man man, dit is gewoon zeuren om het zeuren. Moeilijk doen over een filter van 30 euro. En dan die inleiding van je bericht, pfff (n)

Zunigrijje, drink jij huismerk of A-merk azijn tijdens het ontbijt? Gewoon puur uit interesse hoor.

Peter O zei:
Als je even zoekt op VOS Onderhoud, dan zie je dat een interieurfilter om de zoveel kilometers of jaar moet worden vervangen.

Man man man, dit is gewoon zeuren om het zeuren. Moeilijk doen over een filter van 30 euro. En dan die inleiding van je bericht, pfff (n)
Moet? Je moet niks, behalve sterven! Ze hebben het gewoon te vragen, als ik daar geen opdracht voor gegeven heb dan hebben ze die ook niet ongevraagd te vervangen. In de supermarkt gooi ik ook niet ongevraagd producten bij klanten in het mandje en breng het ze dan in rekening, terwijl ze er niet om gevraagd hebben.

Enkel de automotive branche flikt dit soort geintjes! En het dan raar vinden dat klanten in de covid-19 crisis, niet meer hun onderhoud komen laten uitvoeren. Maar goed dit speelde 2 jaar geleden en ik ben met Mengelers Suzuki wel tevreden, dat is echt een hele andere ervaring.

Ja Welling is mij als klant verloren vanwege een paar tientjes, maar met name de ervaringen daarna hebben mij doen besluiten niet meer naar deze dealer te gaan. En ik ben een van de weinige die nog trouw zijn onderhoud op tijd laat uitvoeren en ik beknibbel er ook niet op: alleen wat ik zelf kan doen, dat ga ik niet door een garage laten doen.

Meestal volgt men onderhoudsschema's door de fabrikant zelf opgegeven. Dus niet helemaal vergelijkbaar met het supermarkt verhaal. Als je niet wil dat dit schema wordt gevolgd is dat wel iets om regelmatig te benoemen.

MatthijsL zei:
Meestal volgt men onderhoudsschema's door de fabrikant zelf opgegeven. Dus niet helemaal vergelijkbaar met het supermarkt verhaal. Als je niet wil dat dit schema wordt gevolgd is dat wel iets om regelmatig te benoemen.
Ja die volg ik dus zelf ook: in Drivvo heb ik herinneringen ingesteld, aan de hand van het onderhoudsschema dat in het onderhoudsboekje staat. In april moet naast de standaard onderhoudsbeurt ook de remvloeistof ververst worden en zijn de twee multiriemen aan de beurt.

Die multiriemen heb ik niet als herinnering ingesteld, maar ik weet toevallig wel dat die om de 90.000km of 6 jaar vervangen moeten worden. Maar van tevoren spreek je altijd af wat er gaat gebeuren, daar adverteert Suzuki ook juist mee op Instagram.

Voorheen kon je het zelfs aanvinken bij het maken van een afspraak online, maar op een of andere manier krijg je alleen nog maar de standaard VOS Onderhoudsbeurt te zien. Daar kon je dus ook aanvinken of je wil dat de interieurfilter of luchtfilter vervangen wordt. Alleen nu laat het online afspraken systeem van Suzuki, dat niet meer zien. Enkel "VOS Onderhoudsbeurt en aircobeurt" kun je aanvinken nu.

Vandaar misschien dat het onderhoud van de dealer je beter bevalt, dan liggen jullie al meer op één lijn.

Zunigrijje zei:
MatthijsL zei:
Ja die volg ik dus zelf ook: in Drivvo heb ik herinneringen ingesteld, aan de hand van het onderhoudsschema dat in het onderhoudsboekje staat. In april moet naast de standaard onderhoudsbeurt ook de remvloeistof ververst worden en zijn de twee multiriemen aan de beurt.

Die multiriemen heb ik niet als herinnering ingesteld, maar ik weet toevallig wel dat die om de 90.000km of 6 jaar vervangen moeten worden. Maar van tevoren spreek je altijd af wat er gaat gebeuren, daar adverteert Suzuki ook juist mee op Instagram.

Voorheen kon je het zelfs aanvinken bij het maken van een afspraak online, maar op een of andere manier krijg je alleen nog maar de standaard VOS Onderhoudsbeurt te zien. Daar kon je dus ook aanvinken of je wil dat de interieurfilter of luchtfilter vervangen wordt. Alleen nu laat het online afspraken systeem van Suzuki, dat niet meer zien. Enkel "VOS Onderhoudsbeurt en aircobeurt" kun je aanvinken nu.

Ben ik de enige die dit raar vind:)

Faceman1988 zei:
Ben ik de enige die dit raar vind:)

Neuh, redelijk mee eens. Lekker belangrijk of je zo'n luchtfilter als het zo beter uitkomt al bij 39.891 km of toch pas bij 42.711 km vervangt, ikzelf kijk of zo'n ding viezig is en zo ja, dan gaat er een nieuwe in.:T Maar ach, TS is nogal van de precisie en cijfertjes en daar kan hij verder vast niet veel aan doen.

Ik volg ook geen reguliere beurten meer. Mijn auto krijgt de 3e kleine beurt op rij en verder wordt vervangen wat nodig is.

Mechanix zei:
Ik volg ook geen reguliere beurten meer. Mijn auto krijgt de 3e kleine beurt op rij en verder wordt vervangen wat nodig is.
Hoe oud is jouw auto? De mijne wordt in mei 6 jaar oud, dus ik vind het nog wel de moeite waard. Al doe ik het ook omdat ik op deze manier jaarlijks de gratis pechhulp verlengd krijg: een ANWB Wegenwacht lidmaatschap, dat voor geheel Europa geld zonder beperking van je woonplaats. Kost ookal € 156 per jaar en dat terwijl de onderhoudsbeurt slechts € 174 kost.

Nadeel is wel: ik moet jaarlijks op tijd de onderhoudsbeurt inplannen, door covid-19 zit ik deze keer nog niet eens in de buurt van 15.000km. Maar de dealer houdt 20.000km aan, dus je hebt eigenlijk ruim 5000km speling.

Vorig jaar heb ik de auto letterlijk laten staan, zodat ik niet over die 20.000km kwam en heb ik een paar keer de fiets naar het werk genomen. Toen ik met de auto aankwam in Sittard, had precies 19.966km gereden en in-principe nog maar 34km over.

In begin 2020 ben ik ja nog met de auto in Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk en Tsjechië geweest: nu kom je die landen niet eens in. Voor Oostenrijk heb je nu een negatieve covid-19 test nodig en Duitsland heeft nu de grens met Tsjechië gesloten.

Wereld van verschil met begin 2020 toen reizen nog mogelijk was en nu begin 2021, waar reizen alleen in eigen land en NRW Duitsland mogelijk is. Ook België kom je niet meer zomaar in, daar heb je nogal een vage verklaring voor nodig. Die je weleens waar zelf kunt uitprinten o_O

Mijn remmen (remblokken) zijn met dik 90.000km trouwens nog steeds niet vervangen, ben benieuwd of ze in april wel aan de beurt zijn. Naar mijn gevoel remt de auto nog steeds prima, al dan niet meer zo goed zoals 3 jaar geleden. En de 4-seizoensbanden kunnen ook nog wel een paar jaar mee :D

Nico GTR zei:
6 jaar voor banden.
Op de achteras zitten ze sinds 14 november 2018 eronder en op de vooras sinds 1 mei 2019, want ik had helaas al een lekke band en toen heb ik direct een reserveband in de auto gelegd. Door twee nieuwe banden en een nieuwe velg te kopen, zodat de oude band op de vooras die niet lek was als reserveband kon dienen.

Dus ze kunnen nog wel eventjes mee :D

Meestal neem ik het onderhoud niet zo nauw en zit ik er nog wel eens +/- 1000-2500km naast. Maar net wanneer het mij uitkomt, maar ook afhankelijk van of ik veel korte of langere stukken heb gereden (langer is natuurlijk minder vervuiling in de motor).
Qua pechhulp namen wij daarom altijd het iets duurdere onderhoud bij de Yaris, dus met hybride check. Ergens een beetje onzin, want juist met die auto had ik nooit verwacht pech te krijgen. Dat is dus ook nooit gebeurd. Zelfde verhaal voor de Celerio lijkt me, ook betrouwbare techniek. Heb je trouwens een reservewiel/thuiskomen of zo'n opblaassetje met schuim?

MatthijsL zei:
Qua pechhulp namen wij daarom altijd het iets duurdere onderhoud bij de Yaris, dus met hybride check. Ergens een beetje onzin, want juist met die auto had ik nooit verwacht pech te krijgen. Dat is dus ook nooit gebeurd. Zelfde verhaal voor de Celerio lijkt me, ook betrouwbare techniek. Heb je trouwens een reservewiel/thuiskomen of zo'n opblaassetje met schuim?
De pechhulp heb ik inderdaad nog nooit nodig gehad, enige pech die ik ooit gehad heb met de Celerio is een lekke band. Toen zat ik nog bij de ANWB en in Duitsland hadden ze de band gepropt, waarna de pechhulp medewerker zei dat ik de band niet hoefde te vervangen.

Een paar weken later bleek die band langzaam leeg te lopen, dus TMPS lampje ging branden en ik weer de pechhulp ingeschakeld. Deze keer kwam een ADAC medewerker, welke zei je band is helemaal niet lek. Echter toen ik hem vertelde, dat de band wel degelijk veel spanning verloren had: kwam hij tot de conclusie, dat de band toch vervangen moest worden.

Sindsdien geen pech meer gehad en op aanraden van de ADAC medewerker, direct twee nieuwe banden en een velg besteld. Zodat ik bij een eerst volgende keer gewoon een reserve band eronder kan leggen. In mijn auto lag dus een compressor met zo'n busje wat je bij een lekke band erin moest spuiten.

Dat heb ik niet vervangen, inplaats daarvan ligt er nu gewoon een volwaardig wiel in de auto als reservewiel. Ja in de Celerio is gewoon plaats voor een reservewiel: in de nieuwe Hyundai i20 hebben ze op die plek de batterij van het hybride systeem geplaatst, zag ik op een recent Autoweek filmpje.

De draagbare kinderwagen/buggy past gewoon op de passengiersstoel, dus een grotere auto is definitief niet nodig. In de kofferbak bleek deze kinderwagen namelijk toch teveel plaats in beslag te nemen. Wat niet erg handig zou zijn op reis.

Nu wachten tot wij eindelijk weer mogen reizen, want tot dan zullen het toch enkel ritjes in Nederland of in de grensstreek zijn.

ik rijd nu al 5 jaar lease-auto's van het werk, welke 1x per jaar een beurt krijgeno_O
Daarvoor reed ik Prive 30k per jaar op de snelweg met een ALFA 159, die auto kreeg 1x per jaar nieuwe olie en filters en verder verving ik enkel wat als iets versleten of kapot was.
bijna 110k mee gereden zonder dat er iets kapot ging.

Mij is altijd geleerd dat het belangrijk is dat je de olie zo nu en dan verwisseld (vooral als je veel korte stukken rijd) en dat het verder voornamelijk geldklopperij is wat ze in de garage doen.

vorige auto was een Peugeot 308 Hdi, welke in 130.000k nooit wat gehad heeft.
Huidige auto een Ford Focus 1.0 ecoboost met nu 90.000 op de klok en deze heeft ook nog 0,0 gehad.

Al doe ik het ook omdat ik op deze manier jaarlijks de gratis pechhulp verlengd krijg: een ANWB Wegenwacht lidmaatschap, dat voor geheel Europa geld zonder beperking van je woonplaats. Kost ookal € 156 per jaar en dat terwijl de onderhoudsbeurt slechts € 174 kost.

Ja want ik vervang die zelf voor € 5 terwijl ze daarvoor € 30 rekenen, dat is gewoon belachelijk veel geld voor een papieren interieurfilter die je zeer makkelijk zelf kunt vervangen.

Volgens mij klopt het niet helemaal wat je zegt, je hebt VOS onderhoud, dat bestaat uit 2 delen

Deel 1 is de basis en alle algemene zaken die elk jaar of 20.000 km gecontroleerd moeten worden

Deel 2 zijn aanvullende zaken die suzuki gecontroleerd wil hebben die om de zoveel km of leeftijd vervangen moet worden. Omdat dit niet elk jaar alles aan de beurt is, is afhankelijk van leeftijd en km stand bepaalde zaken aan de beurt. zo ziet elke beurt er dus anders uit. Dit is bij vrijwel elk merk zo tegenwoordig. Ook bij onze mercedes en up precies zo. Het is niet meer groot of klein. Het zijn jaarbeurten + aanvullingen afhankelijk van km en leeftijd.

Bij interieurfilter wil Suzuki dat je om de 3 jaar of 60.000 km dat ding vervangen moet worden. Net als ze voor bougies 7 jaar of 100.000 km vervangen moeten worden, etc. etc.

BRON

Die aanvullende zaken hoort gewoon bij de beurt. Die houden de auto in goede conditie en kan voorkomen dat je pech hebt. Als je die aanvullende zaken die gewoon bij onderhoud horen weigert, (los van of je het daarna wel / niet zelf doet) dan heb je kans dat ze op een geven moment ook geen VOS certificaat / pechhulp meer willen verlenen.
Ze eisen namelijk dat de auto het onderhoud moet hebben gehad volgens de voorschriften, aantoonbaar, zie voorwaarden. In mijn ogen echt verkeerde zuinigheid, maar wel toepasselijk op je nickname.

Je hebt al een relatief goedkope beurt van 174 euro waar ze al weinig op verdienen, daar komt ook nog gratis pechhulp europa bij wat al helemaal niet uit kan. En dan rekenen ze 30 euro voor een interieurfilter wat gewoon moet gebeuren, en dat kleine beetje wat ze dan kunnen verdienen word ze dan ook de nek omgedraaid o_O dat filter mag dan wel 5 euro kosten (zelfde kwaliteit als dealer?), het moet er ook nog in. Die monteur werkt niet gratis, die garage moet warm gestookt worden, lampen moeten branden, magazijn / voorraadkosten etc. Ik denk dat die andere garage het niet heel erg vind dat je als klant daar weg bent. o_O

Wel ben ik het met je eens dat ze dat van te voren altijd moeten aangeven wat de kosten zijn en eventueel bellen als de kosten hoger worden als ze wat vinden gedurende de reparatie.

Op wat andere fora ging het over dat tegenwoordig bijna alles uit China komt (van mondkapjes tot banden, chips en EV's) en de Europese fabrieken zelf bijna niets meer produceren en erg afhankelijk worden van toeleveranciers met bijvoorbeeld de grillen van China. Audi vindt het een Europees probleem dat de chips op zijn...... Het inkoopbeleid dat "de goedkoopste" mag leveren heeft tot gevolg dat bepaalde industrieën megawinsten maken maar hier toch verdwijnen richting naar lage lonen landen gaan. (o.a. Vredestein banden), waarschijnlijk onder het motto dat "meer winst = beter". Als we altijd "de goedkoopste" willen, is er dan nog bestaansrecht voor de lokale middenstander? Of hebben we genoeg aan personeel dat orders pict bij een grote webstore? Dan is personeel uit, bijvoorbeeld Albanië, weer veel goedkoper dan de lokale arbeidsmarkt. (Wie loopt er nu voor het minimum loon 40 km per dag?) en je haalt ze per touringcar. Als het altijd "de goedkoopste" moet zijn, op welke kermis zoek je dan je partner? Ik probeer mijn spullen bij lokale leveranciers te scoren en niet bij landelijk opererende ketens. Ik gun ze een plakje kaas op de boterham, net dik genoeg om van de smaak te kunnen genieten, maar te dun om er dik en lui van te worden.

Tenenkrommend om sommige berichten te lezen van TS. Eens met bovenstaande berichten van Pietzoveel en AsconaGT.

Ik snap dat het leuk is om zo voordelig mogelijk te rijden, maar het lijkt me echt verschrikkelijk als je een ander écht niks gunt om te verdienen. Zolang er geen dealer bestaat, is er ook geen jonggebruikte Celerio te kopen. Staat een groot glazen paleis met een hoop medewerkers die (Wellicht) ook een gezin te voeden hebben.

Vraag me wel af wat TS bijvoorbeeld zelf voor werk doet en of hij dat ook tegen kostprijs doet.

Ik snap het wel een beetje. Ik heb ooit bij gevraagd wat het zou kosten om een haperend ontgrendelingsknopje van de kofferbak bij Ford te laten vervangen. Dat zou € 80 zijn. Later heb ik dat knopje via Ali besteld en zelf gemonteerd. Toen was ik voor € 8 klaar. Dan vind ik € 80 in verhouding echt te duur.

Daarentegen, mijn Suzuki had een verrotte uitlaatcollector en die moest worden gelast. Bleek een paar uur werk te zijn en dat kostte € 450. Een beste bak geld, maar wel voor echt vakwerk. Misschien was een imitatiepijp iets goedkoper geweest, maar ik vind dat goede vaklui ook gewoon hun brood moeten kunnen verdienen. Want als je eens omhoog zit, ben je blij dat die gasten er zijn.

Bmwe46csl zei:
Vraag me wel af wat TS bijvoorbeeld zelf voor werk doet en of hij dat ook tegen kostprijs doet.
Vakkenvuller: i.t.t. die Suzuki dealer ben ik wel behulpzaam naar klanten, loop met ze mee en als een product niet in de schappen ligt ga ik ook nog achter in het magazijn kijken en dat zonder er extra voor betaald te krijgen. Ik zeg niet tegen de klant: dat is dan € 50 o_O Geloof maar niet dat ik goed betaald krijg hoor: want ik werk onder minimumloon aka loondispensatie. Soms loop ik klanten letterlijk achterna, nadat ik voor ze het magazijn in was en ze toch al bij de kassa staan i.p.v op mij te wachten.

Hele verhaal ging trouwens niet om die interieur filter, dat wel de eerste negatieve ervaring was: nogmaals ze hebben te vragen en niks zonder toestemming te vervangen. Maar vooral de klantonvriendelijkheid stoot mij tegen de borst: al lezen jullie waarschijnlijk enkel het verhaal over de interieurfilter en niet de rest, dan zou je ook begrijpen dat niet dat incident mij heeft doen besloten van dealer te wisselen. Wat ertoe geleid heeft, was toen ik langs kwam omdat ik een krakend geluid uit de kachelventilator hoorden en ze vroeg of het een blaadje kon zijn. In plaats dan advies te geven: meneer wellicht kun u het gewoon met de handen eruit vissen, willen ze direct € 50 in rekening brengen en een afspraak inplannen voor enkele weken later.

En dan raar vinden dat klanten op een gegeven moment niet meer terugkomen bij de dealer, maar naar de universele garage overstappen: want er zijn zat garages die wel mee denken met de klant en eerlijk zullen zeggen, meneer waarschijnlijk kunt u het er gewoon uit vissen. Met de 205 ben ik weleens bij een voormalige Peugeot dealer geweest, nu universele garage: die keken gewoon even bij de auto, bij de Suzuki dealer waar ik zo ontevreden over ben doen ze die moeite niet eens ook al staat de auto letterlijk voor de deur.

Mechanix zei:
Ik snap het wel een beetje. Ik heb ooit bij gevraagd wat het zou kosten om een haperend ontgrendelingsknopje van de kofferbak bij Ford te laten vervangen. Dat zou € 80 zijn. Later heb ik dat knopje via Ali besteld en zelf gemonteerd. Toen was ik voor € 8 klaar. Dan vind ik € 80 in verhouding echt te duur.

Daarentegen, mijn Suzuki had een verrotte uitlaatcollector en die moest worden gelast. Bleek een paar uur werk te zijn en dat kostte € 450. Een beste bak geld, maar wel voor echt vakwerk. Misschien was een imitatiepijp iets goedkoper geweest, maar ik vind dat goede vaklui ook gewoon hun brood moeten kunnen verdienen. Want als je eens omhoog zit, ben je blij dat die gasten er zijn.
Hehe iemand die het snapt :D Maar ik wil best betalen voor vakmensen: al het onderhoud wat nodig is, laat ik gewoon uitvoeren. Vorig jaar moest de koelvloeistof ververst worden, toen had ik nee kunnen zeggen. Echter mij leek het wel logisch dat het na 5 jaar moest gebeuren. En zo ook dit jaar, de multiriemen moeten vervangen worden en de remvloeistof weer ververst, dat laat ik allemaal gewoon uitvoeren en kost mij alles bij elkaar toch € 360 totaal straks en dus geen € 174.

Ik snap dan ook wel dat een Peugeot 205 in goede staat toch een heel stuk leuker en begerenswaardiger is dan een Celerio.

Het verschil tussen het mooie verleden van een merk en de huidige tijd waarin het gewoon een koelkast is.

Als mijn startaccu defect is koop ik het ook gewoon zelf en bouw ik het zelf in. Want ik heb er lol aan, het is een stuk voordeliger en heb liever zelf invloed met bepaalde onderdelen welke merk ik kies. Dus in die zin begrijp ik het wel.

Maar als mijn auto bij de dealer komt voor onderhoud, waar dat interieurfilter bij hoort, (wat in jou geval eigenlijk ook gewoon moet gebeuren voor behoud pechhhulp)) dan laat ik het daar gewoon doen. Ja ze verdienen er heel iets op, mag het?

Wat ertoe geleid heeft, was toen ik langs kwam omdat ik een krakend geluid uit de kachelventilator hoorden en ze vroeg of het een blaadje kon zijn. In plaats dan advies te geven: meneer wellicht kun u het gewoon met de handen eruit vissen, willen ze direct € 50 in rekening brengen en een afspraak inplannen voor enkele weken later.

krakend geluid kan ook gewoon een kwestie van smeren zijn, kan van alles zijn. Blaadjes horen eigenlijk al niet bij die ventilator te komen. ironisch genoeg hoort het interieurfilter zulke zaken juist tegen te houden. Veel mensen gaan juist naar de dealer om ontzorgt te worden, niet om zelf bezig te gaan, Die mensen zoeken wel op het wereldwijde web en komen niet bij de dealer vragen.

Bovendien; Ik heb jaren lang bij een dealer gewerkt (werktplaats receptie) van 2 automerken, en je kent op een gegeven moment de klanten wel. Klanten die altijd alles netjes laten uitvoeren omdat ze alles gewoon in orde willen hebben word ook nooit moeilijk gedaan. Daar word niet elk uurtje factuurtje gerekend. Als ze een probleem hebben word er ook onder het mom van service gekeken zonder kosten. Het is een wisselwerking. Daar word ook altijd flexibel meegedacht. Van sommige klanten kregen we steevast elk jaar een vakantiekaart of email vanuit de vakantiebestelling met hun auto op de top van hun berg of grens van spanje of iets :)(y) leuk.

Daar waren ook klanten (ik herken het een beetje uit jou verhaal) waarbij alles onder het mom van service gedaan moet worden. zelfs korte diagnose op de parkeerplaats van het mag geen geld kosten. Sommigen bestellen vervolgens zelf onderdelen (niet bij de dealer maar ergens op het internet) en gaan ze zelf hobbien. Als het probleem dan niet goed opgelost is staan ze wel aan de balie dat 'wij' geen goede diagnose hadden gesteld o_O . Op een gegeven moment deden we dat ook niet meer.

Heb ook al eens klanten voorbij zien komen die zelf onderdelen hadden gekocht, zelfs bezig zijn gegaan, en vervolgens met die onderdelen in de hand aan komen of wij het toch niet wilde doen. o_O Of vervolgens paar keer per dag bellen hoe moet zus, hoe moet zo of hadden het lef om te vragen of ze gereedschap mochten lenen om hun op internet gekochte onderdelen er op te sleutelen, zo werkt het dus niet. Kan een boek schrijven wat ik daar allemaal wel niet heb meegemaakt in die jaren. :)

Maargoed, je moet het zelf weten. Scherp zijn op uitgaven begrijp ik, zelf dingen doen kan leuk en voordelig zijn. (y) Doe ik ook. maar als je beroep doet op bepaalde service en en expertise is het soms niet handig om het onderste uit de kan te halen, dat gaat tegen je werken op den duur.

Het verschil tussen het mooie verleden van een merk en de huidige tijd waarin het gewoon een koelkast is.

:)

ik zie de 205 nog wel eens rijden, (y) veel concurrenten in die tijd zie je toch wel een stuk minder, de redding van peugeot die 205, echte karakterbak ook. goede leuke exemplaren worden ook steeds prijziger

Nico GTR zei:
Ik snap dan ook wel dat een Peugeot 205 in goede staat toch een heel stuk leuker en begerenswaardiger is dan een Celerio.

Maar ik heb buiten een paar onderdelen, nooit daar wat gekocht: mijn onderhoud heb ik uiteindelijk ook niet bij deze universele garage laten uitvoeren, omdat het bij de dealer toch goedkoper was. Dus ja er zijn wel receptie medewerkers die klant vriendelijk zijn en eerlijk gezegd: ik heb best een smak geld aan die Suzuki dealer betaald.

( Wel sterk overwogen en juist, omdat men zo klantvriendelijk was en ook netjes op mijn vragen per email reageerde. )

€ 837 in totaal heb ik daar uitgeven, dus ik was echt niet een klant die alleen een filtertje kwam kopen ofzo: om op het verhaal hierboven te reageren. Want in-principe laat ik ook alles uitvoeren, behalve interieurfilter en luchtfilter doe ik zelf. Ik vind eigenlijk dat iedere auto eigenaar dat gewoon zelf zou moeten kunnen doen.

Okay banden doe ik ook elders, dat scheelt gewoon een aardige slok: maar nu ik vader ben, denk ik ook in tijd en daarom laat ik ook de APK door de dealer uitvoeren waar de auto nu in onderhoud is.

En mocht het vervangen van de remblokken niet te duur zijn, dan laat ik het ook gewoon uitvoeren: als ze aan de buurt zijn, want dat weet ik natuurlijk niet. De voorwaarde is wel dat het direct gedaan wordt, want als ik terug moet komen. Dan heb ik ook voldoende tijd om het elders te laten doen.

Ik vind trouwens dat je iedere klant gelijkwaardig hoort te behandelen: dat is ook mijn uitgangspunt tijdens het werk, want er komen weleens van die kinderen die dan enkel vragen voor een blikje van € 0,25 en dan loop ik toch naar achter. Dat terwijl wij er als supermarkt niks aan verdienen.

Zelfs bij onbeschofte klanten help ik netjes en juist dan zie je, dat je alsnog bedankt wordt door de mopperde onbeschofte klant.

Ben ook van mening, dat je juist in deze tijd iedere klant waardevol is: want het worden er steeds minder die naar de dealer gaan. Ze rijden minder met de auto en stellen het onderhoud dus uit, terwijl het eigenlijk jaarlijks hoort te gebeuren ongeacht km-stand.

Zunigrijje zei:
Ik vind trouwens dat je iedere klant gelijkwaardig hoort te behandelen: dat is ook mijn uitgangspunt tijdens het werk, want er komen weleens van die kinderen die dan enkel vragen voor een blikje van € 0,25 en dan loop ik toch naar achter. Dat terwijl wij er als supermarkt niks aan verdienen.

Ja maar met alle respect: ongeacht of jij nu wel of niet het vuur uit je sloffen loopt voor een puber die een blikje Red Bull zoekt wordt je (uur)loon evengoed wel betaald, dus voor jou heeft die inzet geen directe negatieve gevolgen. In bredere zin echter kun je het je als bedrijf niet veroorloven om steeds enorm veel tijd en moeite te gaan steken in iemand die hoogstens een handjevol euro's komt uitgeven. Je ziet als rode lijn ook duidelijk terugkomen dat budgetketens het niet van de service maar van de aantallen moeten hebben.

Terug
Bovenaan