Stoplichtsprintjes III: You vs ...

Eenvrijeusernaamiserbijnaniet zei:
Nou ja, meten is weten gaat hier op, maar over het algemeen is het toch wel zo dat de benzinemotor over een groter toerenbereik zijn koppel en vermogen kan benutten.

Vrijdagavond op de A1 bij Rijssen kwam er een Porsche 911 991 carbrio voor mij de snelweg op. Hij ging gelijk voor mijn neus er tussen (waar eigenlijk weinig ruimte was). Dus, dat was duidelijk: die had er zin in. Ik heb grote stukken met hem lopen spelen en tot mijn vreemde verbazing: even snel! Ik zat er zelfs nog met mijn vriendin in. Natuurlijk niet meer dan 200km/ph gereden, maar sprintjes van 100 naar 200. Met mijn ongeveer 280PK en 425NM koppel niet slecht al zeg ik het zelf. Zeker het vanuit onderin weg accelereren kon ik het zeer goed bijhouden. Tevens heeft de Giulietta hele lange overbrengingen waardoor je heel erg lang een stabiel koppel en vermogen kunt neerzetten. Erg gaaf. Bij Apeldoorn eraf, waarna de Porsche bestuurder nog een duimpje gaf. Mijn vriendin, 911 liefhebber in hart en nieren, was simpelweg verbijsterd. "Hou jij nu gewoon een nieuwe 911 bij"? :LOL::)

Overigens, die 911, F-type etc. rijders met de instapmotorisering moeten zich echt helemaal groen en geel ergeren aan hothatches. Lijkt me toch knap vervelend als je in een auto van meer dan een ton rijdt dat zo'n praktische c-segmenter op je bumper blijft kleven met vol gas. Klinkt trouwens wel lekker zo'n 991 :)(y)

Hier de de sprinttijden van beide tegenover elkaar gezet. De jouwe heeft nog iets meer koppel maar een paar pk's minder dus wel aardig vergelijkbaar denk ik. Porsche is wel structureel iets sneller maar veel scheelt het niet.

https://www.zeperfs.com/en/match6090-5230.htm

Malt007 zei:
Nou ja, meten is weten gaat hier op, maar over het algemeen is het toch wel zo dat de benzinemotor over een groter toerenbereik zijn koppel en vermogen kan benutten.

Vrijdagavond op de A1 bij Rijssen kwam er een Porsche 911 991 carbrio voor mij de snelweg op. Hij ging gelijk voor mijn neus er tussen (waar eigenlijk weinig ruimte was). Dus, dat was duidelijk: die had er zin in. Ik heb grote stukken met hem lopen spelen en tot mijn vreemde verbazing: even snel! Ik zat er zelfs nog met mijn vriendin in. Natuurlijk niet meer dan 200km/ph gereden, maar sprintjes van 100 naar 200. Met mijn ongeveer 280PK en 425NM koppel niet slecht al zeg ik het zelf. Zeker het vanuit onderin weg accelereren kon ik het zeer goed bijhouden. Tevens heeft de Giulietta hele lange overbrengingen waardoor je heel erg lang een stabiel koppel en vermogen kunt neerzetten. Erg gaaf. Bij Apeldoorn eraf, waarna de Porsche bestuurder nog een duimpje gaf. Mijn vriendin, 911 liefhebber in hart en nieren, was simpelweg verbijsterd. "Hou jij nu gewoon een nieuwe 911 bij"? :LOL::)

Overigens, die 911, F-type etc. rijders met de instapmotorisering moeten zich echt helemaal groen en geel ergeren aan hothatches. Lijkt me toch knap vervelend als je in een auto van meer dan een ton rijdt dat zo'n praktische c-segmenter op je bumper blijft kleven met vol gas. Klinkt trouwens wel lekker zo'n 991 :)(y)

Hier de de sprinttijden van beide tegenover elkaar gezet. De jouwe heeft nog iets meer koppel maar een paar pk's minder dus wel aardig vergelijkbaar denk ik. Porsche is wel structureel iets sneller maar veel scheelt het niet.

https://www.zeperfs.com/en/match6090-5230.htm

Leuke cijfers en website! Dank voor de tip! Ik heb trouwens gemeten 425nm koppel. Dus nog iets meer en dus meer dan de Porsche. Sinds gisteren nu ook een 3 inch uitlaat vanaf de turbo die een extra 28pk geeft. Ik zit nu dus op de 300pk. Ook het koppel zal nog iets toegenomen zijn. Zou hem nu heel graag 1 op 1 ernaast zetten nu. Toen zat mijn vriendin er namelijk ook bij in.

Zit met regelmaat wel eens turbosetups bij MX-5'en te vergelijken. Ik heb een vrije kleine turbo van een Impreza WRX er op, maar omdat deze snel op spoolt ben ik gewoon heel snel op de tussensprint tov grote turbo's met meer pk

Terwijl bijv een 80-120 in de 4 sommige nog echt op gang moeten komen heb ik vanaf 3000rpm al volledige turbodruk(1,5 bar), wat dus betekend een hele berg koppel terwijl andere turbo's mischien op top vermogen 100pk meer hebben win ik dat op middengebied terug.

Vanavond (zondag 26-2) een stoplichtsprintje die niet helemaal eerlijk was.
Peugeot 206 was me aan het opduwen en bumperkleven toen ik een rijtje auto's aan het inhalen was. Voorbij het rijtje naar rechts vlak voor de stoplichten. 206 komt naast me staan. Bij groen rij ik precies met de 206 op to een km of 70. Daarna in z'n 3 volgas gegeven en de 206 op zeker 50 meter afstand gezet.
Bij de volgende de stoplicht stond de 206 achter me op de rechterrijbaan. Bij normaal wegrijden geen last meer van de 206 gehad.

Even van weggeweest, mijn auto heeft de laatste weken meer als verhuiswagen en vuilnisbak gediend dan wat anders, we zijn verhuisd naar een oude boerderij waar je niet met een auto raakt, eerst 200 meter wandelen :p

Toch twee leuke sprintjes ondertussen gehad, een vrouw met een bontmantel in haar A5, enkele keren probeerde ze, maar helaas, motor onbekend, maar bon, in België is het de sport om een auto met zo laag mogelijk vermogen en zoveel mogelijk luxe te kopen en dan wordt je geklopt door een grijze muis..., omgekeerd in Duitsland naar het schijnt.

Later tussensprintjes tegen een Kia Optima die maar een fractie trager was, ook op de autoweg kostte het mij moeite om hem voorbij te raken maar het ging wel, die bestuurder ging echt plankgas en bleef echt gaan, ik vermoed een 1.7 diesel met chip? De 205 pk plug in hybride zou kunnen als ik de cijfers zie, de 245 pk versie is uitgesloten, die zou ik niet kunnen volgen...

Tijdens de verhuis heb ik even als passagier in mijn auto gezeten en dan verschiet je wel van de kracht dat ie heeft, als je zelf rijdt voel je dit gewoonweg niet meer.

Tussenacceleratiefilmpjes zal ik wel eens maken, maar zal eerder tegen de zomer zijn als ik minder werk en als mijn banden grip hebben, zelfs in vierde met dit weer (zomerbanden) spinnen mijn wielen soms, zou ook mijn koppeling kunnen zijn, ik ben er nog niet uit...

Ik heb hier nog een filmpje, slecht kwaliteit, dat ik al eens gepost heb denk ik, tegen een vriend zijn Volvo biturbo diesel , die doet de 100 in krap 8 seconden, tot 160 à 180 ging het indentiek gelijk op, ik moest toen wel alle zeilen bijzetten omdat hij automaat rijdt

https://www.youtube.com/watch?v=B8HmM2PjfAc

ps, opgezocht, hij zou de 100 halen in 7.6 seconden

https://www.topgear.com/car-reviews/volvo/v60/d4-181-se-5dr/first-drive

Vanmorgen (11-3-2017) stoplichtsprintje met een BMW 5. Na 200/300 meter 3 autolengtes voor. Rol daarna uit voor rood licht. BMW rijder was blijkbaar wat gefrustreerd en knalt vol gas door rood, volgende stoplichten ook door rood om vervolgens vol gas de oprit van de A10 west richting Coentunnel op te stuiven....

Er zijn bijna nooit automobilisten die willen sprinten!:(

Stond gisteren met de motor naast een vrij nieuwe BMW M3 of M4. Had verwacht dat 'ie wel zin zou hebben in een stoplichtsprintje, maar helaas.

Kandidaten voor stoplichrtsprintjes rond Amsterdam West is meestal geen probleem. Het vinden van een auto die me eruit rijd iets meer. Veel gepimpte standaardbakken die er snel uitzien, maar niet veel doen. Enkele snellere BMW 3/5 (soms M), Golf R of Mercedes A/C klasse AMG geven me het nakijken hier in de buurt :)

Vorige donderdagavond laat nog even naar Charleroi en terug gereden, twee leuke gehad:

1 Tussensprint met een nieuwe E-Klasse (motor onbekend) op de autoweg, zij aan zij, ik was net iets sneller, maar toen hij even later op mijn bumper hing bij traag verkeer kreeg ik hem niet los, toen ik opzij ging reed ik er wel weer van weg, slipstreamen heeft wel serieus effect precies...

2. Hier vlakbij aan de de laatste lichten voor je de autoweg oprijdt stond er voor mij een Infinity FX 3.0D, 238pk, 550Nm die vol op het gas ging bij groen, in de wetenschap dat ik ooit in Italië zo een (indrukwekkende) Infinity kon volgen ben ik erachter gegaan. Ondanks mijn ietwat late reactie omdat ik wat verbluft was door zijn acceleratie ben ik hem toch nog voorbij geraakt maar het ging niet supervlot, in mijn spiegel zag ik dat hij mij (vergeefs) probeerde te volgen, snelheid toen toch al tegen de 200 of erover want het is een lange bocht en dan let je niet echt op je teller, even later aan de afrit zag ik hem in mijn spiegel om een of andere duistere reden stapvoets rijden. Eens thuis de specificaties gaan opzoeken hier op autoweek, toen ik zijn gewicht zag begreep ik meteen waarom de Skoda toch wel iets sneller was...

=> ik heb het niet zo voor SUV's maar zo eentje staat toch op mijn lijst, ze zijn zeldzaam en naar mijn mening stijlvol...

Gegroet iedereen, het is hier precies stillekes?

Een week aan een stuk heb ik constant sprintjes moeten doen, ditmaal om met het verkeer mee te kunnen, de auto was een 206 1.4hdi carrosserievervangwagen omdat SUV rijders en Audi's niet enkel op de autoweg op mijn bumper zitten maar ook in de carwash! Gewoon er dwarsdoor gereden en achterop gebotst... Da's de tweede achterbumper op een half jaar tijd...

Anyway, was ik blij als de Skoda een week later gerepareerd was! Eens de auto terug heb ik de rode I netjes zilverkleurig gemaakt zodoende dat het een 1.6 TDI lijkt, rood is toch wat schreeuwerig en ik hou niet van opvallende wagens :p

=> voor de nieuwelingen op het forum, die lelijke auto hierboven met de Blauwe smurf is mijn Skoda, 166pk, 404Nm

Enkele dagen geleden op weg naar huis op de autoweg ga ik netjes opzij voor twee gehaaste Italiaantjes in een Grande Punto Diesel die even later bij een voorliggende Mercedes gingen bumperkleven, bij dit tafereel voelde ik plots in een opwelling een uitdaging en ging, als de autoweg wat vrij was, erachter, ze bleven maar links hangen, moest dus wel rechts voorbij steken, de passagier van die Punto vond het precies wel amusant :D
Ik vermoed een diesel van 130pk omdat hij toch niet echt heel traag was, misschien gechipped, powerbox? Want er kwam wat roet uit de uitlaat
Ik kon het echt niet laten om die Italiaantjes hun '...' nog verder te laten krimpen o_O

Ik tref weinig mensen om tegen te sprinten, of ik heb de kleine bij me en dan ga ik dat natuurlijk niet volle bak er tegenaan.
Laatst op circuit geweest en mij enigszins kunnen meten aan wat anderen. Dat blijft trouwens wel wat lastiger vergelijken.
Als iemand beter een bocht uit komt, dan weet je nog niet of je rechtuit sneller bent. En volledig gestripte auto's voor op de baan zijn weer een heel ander verhaal. Rechtuit wil mijn auto wel, maar bochtenwerk bleek niet mijn en de auto's beste kant.

Sprintjes kom ik ook weinig tegen. Zit teveel op de snelweg en als motor koud is hou ik mij wel in o_O .

Maar ik kan mij goed herinneren tegen een golf 3 (of 4 of 5, zie het verschil niet meer) een sprintje met mijn Panda wilde. Hij fel gas geven. Ik kan het niet he, dan gaat automaat al rijden :p . En bij groen stoof mijn Pandaatje weg en zag de golf in mijn spiegel kleiner worden met een hele grote vraagteken boven het dak :D . Hoezo Italianen niet snel........, weinig gewicht en variomatic :D .
En een keer dat er 3 motoren naast mij kwamen staan. Stoplicht op groen en 2 motoren en ik volgas weg. Ze schrokken gewoon dan mijn Panda net zo hard kon optrekken dan hun en bij 50km/h gingen hun er vandoor. Komt de 3de motor naast mij rijden met dikke duim omhoog en een big smile.

Het is grappig, maar eigenlijk niet verantwoord in verkeer en niet bevorderlijk voor het verbruik. Tegenwoordig hou ik mij meer in en rij gewoon in mijn eigen tempo. Als anderen sneller willen, veel plezier. Ik kom ze meestal toch wel weer tegen, dan is mijn tank minder leeg :p .

Heerlijk zo'n vriendin die het niet accepteert dat iemand mij uitdaagt :)
Stond van de week een Audi A3 naast me bij het verkeerslicht. Ik had nog zo mijn twijfels of ie wel er voor zou gaan. Die twijfels waren niet handig, ik trok een beetje vlot op in de 1, maar had niet het idee dat ie wilde, dus ik schakelde wat vroeg door naar 2. En ja hoor toen kwam ie. Dat kwam precies verkeerd uit, want ik had nog niet genoeg turbodruk in de 2. En zo werd het dus een verloren strijd. Was ik nu maar direct plankgas gegaan en goed doorgetrokken in de 1 :(. Nu stond ik dus zelf een beetje voor l*l. Helaas was er geen kans voor een rematch verderop :(:cry:.

Even terug een heerlijke dag gehad met eerst een Golf GTE en daarna een Passat GTE. De Volvo won van de Golf, van de Passat verloor hij.
Grappig detail: Volvo doet er 7.7 sec naar de 100 over, beide GTE's 7.6 sec. Dat zal wel gemeten zijn met volle accu ;)

Terence zei:
Even terug een heerlijke dag gehad met eerst een Golf GTE en daarna een Passat GTE. De Volvo won van de Golf, van de Passat verloor hij.
Grappig detail: Volvo doet er 7.7 sec naar de 100 over, beide GTE's 7.6 sec. Dat zal wel gemeten zijn met volle accu ;)
Grappig. Heb vandaag op de afsluitdijk ook een golf GTE en daarna passat GTE zoek gereden. De passat vanaf de sluizen bij noord Holland richting Friesland. Kun je lekker vanaf 70 km/u flink doortrekken. Rond de 160 zat er zeker 100 a 150 meter tussen. Daarna kwam de passat met 180 a 190 voorbij.
De golf GTE was aan het bumperkleven en het opduwen. Ik zat achter de Golf. Nadat zijn voorligger naar rechts ging, ging de golf vol op het gas. Ik reed er achteraan. Toen hij naar rechts ging vol op het gas. Redelijk makkelijk voorbij gegaan.

En toen stond oom agent verborgen met lasergun? Of die andere was een onopvallende politie auto? Bij 70km/h te hard mag je de auto ook inleveren ;) .

Vandaag iemand laten zien dat zo'n oude Panda best hard kan optrekken, bij de rondweg Groningen. Ik ging mooi helemaal links staan en ik zag die man al neerbuigend naar mij kijken......... Helaas was weg wel nat en banden kunnen door slippen. Ik had hier al rekening mee gehouden, eerst auto rijdend krijgen en op moment dat auto rijdt, vol op gas. De variomatic doet de rest wel. Ik kon mooi zien wanneer die man schakelde, hij had mij net ingehaald bij 50km/h en op moment dat hij schakelde was ik hem weer voorbij. Bij 80km/h hield hij het voor gezien, ik even met 90km/h voorbij en uit laten rollen tot 72km/h en hij bleef maar achter mij. Volgens mij snapte hij er ook geen reet van dat ik zo'n mooi vloeiend optrok :p .

BillytheKid zei:
En toen stond oom agent verborgen met lasergun? Of die andere was een onopvallende politie auto? Bij 70km/h te hard mag je de auto ook inleveren ;)
Dat snap ik Billy :p
Als geroutineerd panda stoplichtsprinter in Groningen weet je vast en zeker dat de vMAX op de afsluitdijk 130 is.:)
Was op weg naar Groningen trouwens. Dus wat verderop op de N7 heb ik netjes 100 gereden :D

Ewout zei:
Even van weggeweest, mijn auto heeft de laatste weken meer als verhuiswagen en vuilnisbak gediend dan wat anders, we zijn verhuisd naar een oude boerderij waar je niet met een auto raakt, eerst 200 meter wandelen :p

Toch twee leuke sprintjes ondertussen gehad, een vrouw met een bontmantel in haar A5, enkele keren probeerde ze, maar helaas, motor onbekend, maar bon, in België is het de sport om een auto met zo laag mogelijk vermogen en zoveel mogelijk luxe te kopen en dan wordt je geklopt door een grijze muis..., omgekeerd in Duitsland naar het schijnt.

Later tussensprintjes tegen een Kia Optima die maar een fractie trager was, ook op de autoweg kostte het mij moeite om hem voorbij te raken maar het ging wel, die bestuurder ging echt plankgas en bleef echt gaan, ik vermoed een 1.7 diesel met chip? De 205 pk plug in hybride zou kunnen als ik de cijfers zie, de 245 pk versie is uitgesloten, die zou ik niet kunnen volgen...

Tijdens de verhuis heb ik even als passagier in mijn auto gezeten en dan verschiet je wel van de kracht dat ie heeft, als je zelf rijdt voel je dit gewoonweg niet meer.

Tussenacceleratiefilmpjes zal ik wel eens maken, maar zal eerder tegen de zomer zijn als ik minder werk en als mijn banden grip hebben, zelfs in vierde met dit weer (zomerbanden) spinnen mijn wielen soms, zou ook mijn koppeling kunnen zijn, ik ben er nog niet uit...

Ik heb hier nog een filmpje, slecht kwaliteit, dat ik al eens gepost heb denk ik, tegen een vriend zijn Volvo biturbo diesel , die doet de 100 in krap 8 seconden, tot 160 à 180 ging het indentiek gelijk op, ik moest toen wel alle zeilen bijzetten omdat hij automaat rijdt

Op dat filmpje rijd je eerst continu in zijn slipstream en kom je niets dichterbij. Op het einde stopt de Volvo overduidelijk met gas geven. Conclusie: die Volvo is een stuk sneller.
Het effect van slipstreamen, zeker op hogere snelheden is enorm groot.

Ewout zei:

Op dat filmpje rijd je eerst continu in zijn slipstream en kom je niets dichterbij. Op het einde stopt de Volvo overduidelijk met gas geven. Conclusie: die Volvo is een stuk sneller.
Het effect van slipstreamen, zeker op hogere snelheden is enorm groot.

Toen ik op hoge snelheid de Volvo voorbij reed was mijn maat nog altijd volgas aan het rijden,dit verklaarde hij 5 minuten later toen we de elektriciteit van zijn nieuw huis aan het tafel waren aan het tekenen. Ik vermoed eerlijk gezegd dat ie begrensd is, alhoewel hij verklaarde dat hij op hoge snelheid wat vlotter is dan zijn vorige 5 cilinder volvo diesel die zijn vriendin perto heeft gereden, dacht ik met evenveel pk. Of een 184pk?

Van dat slipstreamen dat is natuurlijk zo, maar op lage snelheid de eerste meters heb je dat effect niet en toch kon ik hem daar vlot volgen, pas bij hogere snelheid zal ik daar wel mijn voordeel hebben uitgehaald wa ik ook zo ervaarde in feite.

Nu even cijfertjes: De tussenafstand van de witte strepen is ongeveer 10 meter en een witte streep is ongeveer 2.5m lang volgens onze wetgeving toch, dwz dat ik constant op een 25 meter achter hem reed, is het effect van slipstreamen op zo een afstand zo groot?

Dit gezegd zijnde is de conclusie dat de Volvo niet een stuk sneller is, dat we tot een bepaalde snelheid even snel zijn, dat ie dan pk voordeel heeft , ik kan volgen dankzij slipstreaming en even later dat hij in een begrenzer rijdt, dat laatste is maar een vermoeden gezien zijn verklaringen.

ps, zijn hier Volvo specialisten die uitsluitsel kunnen geven? Let wel dat mijn Skoda met minder pk's een Golf GTD met meer pk's op hoge snelheden, zelfs zwaarder geladen in mijn geval, vlotjes volgt, ik dacht ook dat die Golf een korte bak heeft, dit heb ik ook al ervaren met andere auto's, in Duitsland tussensprinten tegen een Audi A6 bijvoorbeeld, de Audi rijdt vlot van me weg, maar plots zit ik bij 220km/h gps snelheid op zijn bumper omdat zijn Audi volgens mij in begrenzing rijdt.
Een vriend van me heeft een A4 TDI 150 tdi, die kloeg ook over een kunstmatige begrenzing op topsnelheid, die jongen moet dikwijls in Duitsland zijn, vandaar...

ps, een van mijn vorige auto's , de Saab 900 turbo cabrio SE hield ook plots in bij 210 km/h, 230 zoals ik hier in carbase en andere lees haalde die niet hoor, zelfs niet bergaf, daar ging ie ook niet harder dan 210, het was alsof iemand tegen de motorkap duwde

Waarom spreek je over pk's? Je rijdt toch niet enkel op topvermogen of wel dan? Het koppelverloop is in veel gevallen bepalend.
Dat iemand iets meer pk's heeft bovenin de toeren is leuk, maar ergens moet je weer schakelen en val je weer terug natuurlijk.

Wat ook nog simpel kan is dat de Volvo zijn vermogen niet haalt.
Van vele auto's is de 0-100 tijd ook verre in lijn met de realiteit.

Paulus0013 zei:
Waarom spreek je over pk's? Je rijdt toch niet enkel op topvermogen of wel dan? Het koppelverloop is in veel gevallen bepalend.
Dat iemand iets meer pk's heeft bovenin de toeren is leuk, maar ergens moet je weer schakelen en val je weer terug natuurlijk.

Wat ook nog simpel kan is dat de Volvo zijn vermogen niet haalt.
Van vele auto's is de 0-100 tijd ook verre in lijn met de realiteit.

Ik denk puur sprinten dat dit vooral toch met piekvermogen te maken heeft? Tussensprinten da's een andere zaak.
Die 0 tot 100 tijd is inderdaad verre van realiteit maar is wel een beetje een aanwijzing als je twee auto's puur op sprinten vergelijkt.
Wat zijn vermogen betreft, zijn auto was maar enkele maanden oud toen en dat die echt vermogen mist, betwijfel ik eigenlijk omdat hij zelf zegt dat deze wat vlotter is als zijn vorige 163 pk 400Nm sterke V60 (ik heb het even opgezocht) , de mijne is al goed ingereden met zijn 120000 km
Ik herinner me nog dat ik ooit eens als passagier in zijn 'oude' 5 cilinder V60 met automaat als passagier zat en believe me, dat ding ging vlot hoor! De taart voor een tante die toen op de achterbank lag en het moest gelden was ook niet tevreden en zijn vriendin ook niet :D

Die 0 tot 100 tijd is inderdaad verre van realiteit maar is wel een beetje een aanwijzing als je twee auto's puur op sprinten vergelijkt.
Dat is alleen zo als dat ook enigszins accuraat is. En dat zijn die tijden in de praktijk echt niet altijd met wat in de folder staat.
Ik twijfel niet of de auto vermogen mist, maar juist of het getal van de fabriek wel klopt.

Ik denk puur sprinten dat dit vooral toch met piekvermogen te maken heeft?
Vermogen is slechts 1 van de factoren. De grootste rol speelt nog altijd de versnellingsbak. En dan doel ik op de verhoudingen. Je kunt wel meer vermogen hebben, maar als je erg lange versnellingen hebt, kom je minder snel weg dan degene met dezelfde auto/vermogen en een kortere bak.

Er is dus veel meer nodig dan enkel vermogen en koppel of wagengewicht, om 1 op 1 te vergelijken.

Als ik voor de grap eens kijk naar mijn auto en bv een Cupra met 280pk, lijkt het er op dat die Cupra in alle versnellingen een hogere top heeft. Kortom ik ben dus in het voordeel bij een sprint. Kan ie leuk 20pk meer hebben, maar dat wordt teniet gedaan door zijn langere versnellingen. Voor de sprint dan. In de dagelijkse praktijk zijn die langere versnellingen wel fijner denk ik. Op een gegeven moment moet ook hij gaan schakelen en hij heeft ook echt geen 280pk over de hele range. Misschien heb ik wel meer vermogen bij bepaalde toerentallen.
Uiteindelijk gaat het er om wat er aan de wielen overblijft. Hoe korter de bak, hoe meer aan de wielen. En de modernere hippe hatches hebben vaak ook nog eens enorme wielen en dus wielomtrek, dat helpt ook al niet mee als je wilt sprinten.

Er zijn heel veel factors belangerijk. Zowel PK als koppel. Maar ook zaken als gewicht en versnellingsbak en welke wielen aangedreven worden

Mijn 10th anniversary doet er volgens de fabriekscijfers 7,4 sec over naar de 100.(niet volgens autoweek want die kloppen niet) En dat met maar 140pk. Kans is wel dat de europese 98-01 MX-5 1.8 150pk heeft vanwege ander gebruik nokkenas ten opzichte van de US MX-5, maar dat terzijde

Voordeel is dat mijn 10th maar 1000kg weegt op kenteken en vrij korte versnellingen heeft. Ook in de tussensprint van bij 80-120 in z'n 3 is ie dus vlot omdat ie net in het juiste toerenbereik zit. Snelste wat ik heb gemeten is 4.9 sec en dat is met dak dicht. Met dak open zal het iets langer zijn.

Gisteren een leuk tussensprintje op de A2 in Noord Limburg. Ik was terug met de familie van een dagje Maastricht. Rond 22.00 uur kom ik een alfa 147 tegen met sportuitlaat (duidelijk after market). De alfa blijft lange tijd links plakken, dus na een km of 2 ga ik rechts voorbij.

Alfabestuurder was daarna blijkbaar op zijn edele delen getrapt. Meneer komt al lichtseinend aanscheuren om gedurende paar km te bumperkleven. Voor me zat een treintje auto's, dus de alfa en ik konden geen kant op. Alfa rijd nerveus van links naar rechts en weer terug achter me. Rustig wat afstand van mijn voorganger gehouden voor het geval dat.

Na een tijdje gaat het treintje voor me naar rechts. Schakel terug naar zijn 4 en rijd de alfa op flinke afstand. Daarna naar rechts en weer teruggezakt naar reguliere snelheden. Alfa komt meer zeer hoge snelheid voorbijsscheuren om vervolgens volgende afslag er af te gaan.

goofer zei:
Gisteren een leuk tussensprintje op de A2 in Noord Limburg. Ik was terug met de familie van een dagje Maastricht. Rond 22.00 uur kom ik een alfa 147 tegen met sportuitlaat (duidelijk after market). De alfa blijft lange tijd links plakken, dus na een km of 2 ga ik rechts voorbij.

Alfabestuurder was daarna blijkbaar op zijn edele delen getrapt. Meneer komt al lichtseinend aanscheuren om gedurende paar km te bumperkleven. Voor me zat een treintje auto's, dus de alfa en ik konden geen kant op. Alfa rijd nerveus van links naar rechts en weer terug achter me. Rustig wat afstand van mijn voorganger gehouden voor het geval dat.

Na een tijdje gaat het treintje voor me naar rechts. Schakel terug naar zijn 4 en rijd de alfa op flinke afstand. Daarna naar rechts en weer teruggezakt naar reguliere snelheden. Alfa komt meer zeer hoge snelheid voorbijsscheuren om vervolgens volgende afslag er af te gaan.

Weer eentje die niet tegen zijn verlies kan...

Enkele dagen geleden ongeveer hetzelfde meegemaakt, een X5 gooit zich plots voor mij op het derde baanvak, ik rem, hou afstand, ik zie dat ie volgas geeft, ik doe dit ook want ik was redelijk gehaast en ik merk dat ik nader. Hij gaat opzij, zie op de zijkant een badge 4.0d staan. Even later komt ie duwen bij mij, ik vol op het gas, hij kon niet volgen. Toen het wat drukker was minderde ik snelheid ga ik naar het tweede baanvak en meneer ging volle gas verder begon als een gek bij andere auto's te duwen.

Volgens mij een gevalleke van ontmaskerde badge tuning omdat het niet mogelijk is dat mijn Skoda sneller is als een X5 4.0d , waarschijnlijk zal het een 3.0D of 2.5 geweest zijn of zo, niet de eerste maal dat ik auto's 'ontmasker' bijvoorbeeld een R32 golf 4diesel, een Mercedes SUV AMG diesel in het verleden, ik begrijp die mensen echt niet.... Hebben die een complex of zo?

En hier komt er nog eentje...

Gisteren aan de lichten net voor de autoweg hier vlakbij kwam een A8 naast me staan, nieuwste model, met een chauffeur, volgens mij een of andere VIP, die heb ik even links laten liggen want een A8 is te hoog gegrepen voor mij...

Eens rollend gaf de chauffeur wel een dot gas, waarna er plots uit het niets een Ford Mustang 2005 tegen volle snelheid kwam voorbij gevlogen en vervolgens ging bumperkleven bij de Audi die ondertussen op het eerste baanvak reed, volgens mij wou die die Audi gewoon wat uitdagen...

Anyway, de chauffeur bleef beheerst zijn snelheid houden waarna de Mustang zijn weg vervolgde, het gas op en de Audi voorbij... gewoon om te testen ben ik de Mustang achterna gegaan en tot mijn verbijstering kon ik hem vlot volgen, dit tussen 120 en 160km/h

Plots hield ie in, volgens mij om te zien dat wij geen politie waren om om even te zien wat er hem volgde... Anyway, ik vlieg hem voorbij, ga de afrit een beetje verder af, hij volgde, vertraag wat om hem te laten komen waarna ie zijn twee middelste ronde mistichten aanzette. Waarschijnlijk een teken van: uitdaging aangenomen...

Eens de afrit af wachtte ik even tot dat hij vlak achter mij reed om dan in 2de vol te accelereren, hij volgde, kwam precies iets later op gang maar naderde mij een beetje later wel, maar toch niet om te zeggen dat hij snel naderde...

Na even wat opzoekingswerk kwam ik bij dit model: https://www.automobile-catalog.com/car/2007/894065/ford_mustang_4_0l_v-6.html

Kan wel kloppen, met zijn 325Nm koppel had ie het moeilijk op de autoweg maar met zijn 210 pk was ie net iets sneller als mij, maar waarom ie dan een Audi A8 die stukken sneller is als hem begint uit te dagen is mij een raadsel in feite...

Was wel even fun en geen schande om te verliezen :)

Gisteren (4-6-2017) sprintje met een golf GTE. Meneer was wat onrustig andere auto's aan het bumperkleven en opdrukken achter me. Bij de volgende stoplichten stond ik links en hij rechts achter een andere auto. Reed ietwat snel weg om vervolgens rond de 70 uit te rollen naar het volgende rode stoplicht en naar de rechter rijbaan te gaan

Golf GTE kwam naast me staan. Bij groen beide vol op het gas. Na 200 a 250 meter de GTE op 3 -4 autolengtes eruit gereden. Remde wat af voor afslag naar rechts en rolde uit. Golf GTE kwma eerst vol gas aanstormen om vervolgens in de ankers te gaan en daarna vlak achter te gaan rijden. Na rode stoplicht op afslag gewoon opgetrokken. GTE was aan het opduwen. Op de snelweg nam hij de volgende afslag, kwam op de afrit nog ff naast me rijden. Keek me wat boos aan....

goofer zei:
Gisteren (4-6-2017) sprintje met een golf GTE. Meneer was wat onrustig andere auto's aan het bumperkleven en opdrukken achter me. Bij de volgende stoplichten stond ik links en hij rechts achter een andere auto. Reed ietwat snel weg om vervolgens rond de 70 uit te rollen naar het volgende rode stoplicht en naar de rechter rijbaan te gaan

Golf GTE kwam naast me staan. Bij groen beide vol op het gas. Na 200 a 250 meter de GTE op 3 -4 autolengtes eruit gereden. Remde wat af voor afslag naar rechts en rolde uit. Golf GTE kwma eerst vol gas aanstormen om vervolgens in de ankers te gaan en daarna vlak achter te gaan rijden. Na rode stoplicht op afslag gewoon opgetrokken. GTE was aan het opduwen. Op de snelweg nam hij de volgende afslag, kwam op de afrit nog ff naast me rijden. Keek me wat boos aan....
Zal je nog wel wat moeite voor gedaan hebben. Jij moet schakelen, hij niet. En als je daarna af had moeten remmen, bijvoorbeeld voor een bocht richting snelweg, was je waarschijnlijk vrij kansloos. de tijd van 80 -120 van de GTE gaat jou Peugeot waarschijnlijk niet redden.

Een 308 GTI maakt gehakt van een GTE op tussensprints als ik ze vergelijk op zeperfs.com.

Tegen een Octavia met chip gaat de GTI het niet redden als ik de verslagen van Ewout mag geloven :)

zeebra zei:
goofer zei:

Zal je nog wel wat moeite voor gedaan hebben. Jij moet schakelen, hij niet. En als je daarna af had moeten remmen, bijvoorbeeld voor een bocht richting snelweg, was je waarschijnlijk vrij kansloos. de tijd van 80 -120 van de GTE gaat jou Peugeot waarschijnlijk niet redden.

Ben je serieus? Een GTI maakt gehakt van een GTE, op alle vlakken, te allen tijde.

zeebra zei:
Zal je nog wel wat moeite voor gedaan hebben. Jij moet schakelen, hij niet.
Die moeite die ik graag. Schakelen in een GTi is veel leuker dan alleen gasgeven... :)

Qua tussen sprint is het antwoord al gegeven.

zeebra zei:
goofer zei:

Ben je serieus? Een GTI maakt gehakt van een GTE, op alle vlakken, te allen tijde.

Een GTE heeft meer trekkracht. En vanaf 0 330 NM beschikbaar. Door de lange versnellingen komt hij niet zo snel op gang. Een hybride is relatief sneller tussen de 50 en 120.

zeebra zei:
Een GTE heeft meer trekkracht. En vanaf 0 330 NM beschikbaar. Door de lange versnellingen komt hij niet zo snel op gang. Een hybride is relatief sneller tussen de 50 en 120.

Op de sprint van 50 naar 120 kan een 308 GTI ook makkelijk in zijn optimale toerenbereik zitten, kwestie van voor de bocht de juist versnelling inleggen. Daarbij is de GTI 200kg lichter en heeft een heel wat kortere bak. De Golf doet 80-120 in 4.9 seconden, gemeten volgens autoweek zelf. Dat vind ik geen schokkend snelle tijd. Juist een electromotor lijkt op hogere snelheid z'n puf snel te verliezen.

Ter vergelijking. Met mijn mx6 met de standaard atmosferische 2.5i-V6 (160pk) deed ik 80-120 in 5.5 seconden, met de aangepaste mx6 (200pk) kwam ik op rond de 5 seconden. Natuurlijk wel in de ''3''. Uiteraard is een GTE een stuk flexibeler qua koppel en vermogen, maar als je goed kunt poken en er even goed voor gaat zitten, kom je een heel eind.

Zo snel zijn die GTE's nu ook niet.
Heb hetzelfde blok als de 308gti 270,heb er geen moeite mee.(heb wel wat extra pk's:))
Wel leuk die sprintjes tegen de hybrides.
Moet zeggen de MB 350h is wel rap in een rechte lijn.

Malt007 zei:
Een 308 GTI maakt gehakt van een GTE op tussensprints als ik ze vergelijk op zeperfs.com.

Tegen een Octavia met chip gaat de GTI het niet redden als ik de verslagen van Ewout mag geloven :)

250 pk vs 166 pk? Ik denk het niet... 330 Nm combinatie 250 pk en zo'n lichtgewicht? Da's een kleine bom op wielen...
Trouwens, het gewicht van mijn wagen hier in carbase klopt niet volgens mij, hij is wel wat zwaarder hoor.

Btw, gisteren even passagier geweest in mijn maat zijn Volvo V60 2014 2.0 biturbo diesel break 181hp 400 Nm 8v automaat, als hij op het gas ging had ik niet zo'n 'wauw' effect dan als ik passagier was van mijn eigen wagen. Volgens mij als er een geoefend racecoureur die sneller kan schakelen dan mij het zou opnemen tegen de Volvo van mijn maat, dat de Skoda geen slipstreaming nodig heeft hoor...

ps, ik heb hier al ooit eens de uitnodiging gedaan om eens mee een toertje met mijn auto te komen doen, totnutoe niemand op ingegaan... het ding gaat echt goed hoor waarbij ik eigenlijk twijfel dat ie 'maar' 166 pk heeft.

Daaruitvolgend de volgende vraag:

Mijn auto heeft blijkbaar de sjoemelsoftware, kan het zijn dat de testbankgegevens niet helemaal kloppen omdat de software een testomgeving herkennen?

Ik heb ook al zitten te denken dat de chiptuner waar ik hem op de bank heb gezet wel een eerlijke meting heeft gedaan om me voor zijn chiptuning lekker te maken? Want hij toonde me een grafiek van dezelfde motor in een audi met evenveel koppel maar met 190 pk.
De leverancier van mijn powerbox wil gratis een software update doen van de powerbox naar 190 pk , maar ik durf niet goed, de auto heeft het al hard genoeg te verduren...

Maikelz zei:
zeebra zei:

Op de sprint van 50 naar 120 kan een 308 GTI ook makkelijk in zijn optimale toerenbereik zitten, kwestie van voor de bocht de juist versnelling inleggen. Daarbij is de GTI 200kg lichter en heeft een heel wat kortere bak. De Golf doet 80-120 in 4.9 seconden, gemeten volgens autoweek zelf. Dat vind ik geen schokkend snelle tijd. Juist een electromotor lijkt op hogere snelheid z'n puf snel te verliezen.

Ter vergelijking. Met mijn mx6 met de standaard atmosferische 2.5i-V6 (160pk) deed ik 80-120 in 5.5 seconden, met de aangepaste mx6 (200pk) kwam ik op rond de 5 seconden. Natuurlijk wel in de ''3''. Uiteraard is een GTE een stuk flexibeler qua koppel en vermogen, maar als je goed kunt poken en er even goed voor gaat zitten, kom je een heel eind.

Als je er voor gaat zitten. In de GTE hoef je geen moeite te doen. Kijk ook even naar de sprint van 50 - 80 en vergelijk die met de Golf GTI Clubsport.
Er zijn genoeg korte doordraaiers waar je met 50 inkomt en waar je met moeite de 80 aantikt(en dan moet je goed je best doen) Overigens hoef je daar helemaal niet veel vermogen te hebben. Daar gaat het meer om het gewicht. En dan is de GTE wel in het nadeel.

zeebra zei:
Als je er voor gaat zitten. In de GTE hoef je geen moeite te doen. Kijk ook even naar de sprint van 50 - 80 en vergelijk die met de Golf GTI Clubsport.
Er zijn genoeg korte doordraaiers waar je met 50 inkomt en waar je met moeite de 80 aantikt(en dan moet je goed je best doen) Overigens hoef je daar helemaal niet veel vermogen te hebben. Daar gaat het meer om het gewicht. En dan is de GTE wel in het nadeel.
Ander (klein) voordeel van de GTi is wegligging en grip. Hierdoor kun je bochten sneller nemen dan een GTE.

Alles bij elkaar is de funfactor waar het om gaat. Ene keer win je een sprintje, andere keer niet.
Leukste sprintjes is tegen gepimte golfjes en andere petjes auto's.

Twee weken geleden een polo, wat leek op een GTi, wat geplaagd. Meerijden vanaf het stoplicht en dan vol gas van de polo afrijden. De polo weer bij laten komen en dan weer meerijden en wegrijden. Totaan de volgende stoplichten.

Had er afgelopen week ook een "sprintje".

Smurfblauwe Volvo haalt mij en mijn 2 voorgangers in en gaat vervolgens net voor het rode verkeerslicht weer naar rechts.
Heb zelf geen zin om als 4e auto op te moeten trekken en net door oranje te gaan, dus ga op de linkerstrook naast de Volvo staan.
Bij groen dacht ik nog een kansje te hebben met mijn Audi met 75 paarden op 900 kg.
Laten we het erop houden dat ik bijna heb gewonnen ... :cool:

Nico GTR zei:
Smurfblauw = Polar blue?

Dit komt het dichtst in de buurt:
2015-volvo-v60-polestar-and-s60-polestar-inline1-photo-595960-s-original.jpg

goofer zei:
zeebra zei:
Ander (klein) voordeel van de GTi is wegligging en grip. Hierdoor kun je bochten sneller nemen dan een GTE.

Alles bij elkaar is de funfactor waar het om gaat. Ene keer win je een sprintje, andere keer niet.
Leukste sprintjes is tegen gepimte golfjes en andere petjes auto's.

Twee weken geleden een polo, wat leek op een GTi, wat geplaagd. Meerijden vanaf het stoplicht en dan vol gas van de polo afrijden. De polo weer bij laten komen en dan weer meerijden en wegrijden. Totaan de volgende stoplichten.

De stoplichtsprintjes worden het leukst als na he stoplicht een scherpe, korte bocht komt waar je max 60 kunt rijden. Direct na de bocht volgt de snelweg. Dat vergt wat meer van een bestuurder dan alleen maar zo hard mogelijk rijden.
Het voordeel van de GTI is het gewicht. Kort door de bocht is hoe licher hoe beter.

zeebra zei:
De stoplichtsprintjes worden het leukst als na he stoplicht een scherpe, korte bocht komt waar je max 60 kunt rijden. Direct na de bocht volgt de snelweg. Dat vergt wat meer van een bestuurder dan alleen maar zo hard mogelijk rijden.
Het voordeel van de GTI is het gewicht. Kort door de bocht is hoe licher hoe beter.

Eens. Nadeel is dat de bewuste oprit naar de snelweg verkeer naar de snelweg en verkeer van de snelweg af elkaar kruisen op de parallelbaan. Niet echt een plek waar je flink gaat knallen. De bocht kan ik max nemen, maar daarna direct gas los.

Twee leuke bochten op de snelweg zijn:

A7 naar de A8 bij zaandam richting Amsterdam. Mag je 70, kun je makkelijk 120-130 als er weinig verkeer is, rij je vrijwel iedereen eruit.
A2 naar de A10 richting afslag RAI. Eigenlijk zelfde verhaal als de A7.

Bij beide bochten heb ik de limiet van de 308 Gti niet gehaald. Verwacht ook niet deze echt op te zoeken. Blijft de openbare weg.

Daarnet zag ik een BMW 1-reeks F20, motor onbekend, moeite doen om een oude Alpina B30 e36 cabrio proberen te volgen, aan de volgende lichten heb ik besloten dit even op te nemen en ben ik even meegegaan waarbij de 1-reeks zowel het spit moest delven tegen mij en de Alpina, De Alpina hield een beetje verder in trouwens, moest die voluit zijn gegaan had ik die zeker niet kunnen volgen. De bestuurder van de BMW 1-reeks was, aan zijn gezicht te zien, precies kwaad dat de Skoda sneller was, erg...

Zie filmpje:

https://youtu.be/-fjZWtytEI4

Weer eentje, daarnet, drie keer tussensprint tegen een Ibiza met een jonge gast achter het stuur, laatste generatie Ibiza motor onbekend, hier op de rustige autoweg vlakbij,
Tot 190 bleef ie vlot slipstreamen, vanaf dan reed ik er stilaan van weg, de 234 km/h op gps getopt, de Ibiza moet minstens 220 km/h op gps gelopen hebben omdat ik hem niet snel uit mijn spiegel zag verdwijnen en in de verte bleef ie zelfs op dezelfde afstand.

Bij de derde en laatste tussensprint ben ik beneden aan de lichte heuvel begonnen bij een 110km/h door een trage camper voor mij en geëindigd bij 226 km/h bergop

Eigenlijk echt niet slecht voor maar 166 pk hoor... bij 232 km/h op teller loopt ie trouwens 3500 tr/min in 6de, nog gezien op een foto die ik ooit maakte. Als je mijn vermogen en koppelkromme ziet dan zie je dat er boven de 4000 toeren wel meer vermogen aanwezig is dan andere VAG diesels, de 166,5 pk haalt die bij 4073 tr/min

Vraagje het gewicht hier in carbase, is dit zonder vloeistoffen? Want toen we uit het containerpark reden laatste week woog mijn auto 1500 kg,bijna volgetankt, met mijn vriendin aan boord, samen wegen we een 140 kg

Gegroet iedereen, echt stillekes hier precies..
Dit moment zitten we in de Balkanlanden, Montenegro Zabljak om precies te zijn,

Gisteren enkele tussensprints gehad tegen een civic type R FN2, het 200 pk 190Nm model,
Ik herinner me dat ik hier een discussie met iemand heb gehad die er absoluut van overtuigd was dat bijv een BRZ bergop sneller zou zijn
dan mijn Skoda bergop. Koppel speelt zeker een rol blijkt nu want de Honda was op de rechte stukken altijd net iets trager als de Skoda, niet veel moet ik wel zeggen.

Maw met 166 pk 404Nm ben je in de bergen gewoonweg sneller dan 200pk 190Nm (Honda), het gewicht van beide wagens is ongeveer hetzelfde als ik me niet vergis, mijn vriendin zat er ook nog bij en nog een kleinigheid in de koffer

Die bestuurder in de Integra ging er volop voor hoor, in bochten wou ie me langs de buitenkant voorbij en zat ie steeds op mijn bumper, sneller durfde ik in de bochten niet omdat ik nogal smalle banden heb en het hier niet goed ken in de bergen, uiteindelijk heb ik hem laten gaan, we zijn op vakantie weet je...

Ewout zei:
Weer eentje, daarnet, drie keer tussensprint tegen een Ibiza met een jonge gast achter het stuur, laatste generatie Ibiza motor onbekend, hier op de rustige autoweg vlakbij,
Tot 190 bleef ie vlot slipstreamen, vanaf dan reed ik er stilaan van weg, de 234 km/h op gps getopt, de Ibiza moet minstens 220 km/h op gps gelopen hebben omdat ik hem niet snel uit mijn spiegel zag verdwijnen en in de verte bleef ie zelfs op dezelfde afstand.

Bij de derde en laatste tussensprint ben ik beneden aan de lichte heuvel begonnen bij een 110km/h door een trage camper voor mij en geëindigd bij 226 km/h bergop

Eigenlijk echt niet slecht voor maar 166 pk hoor... bij 232 km/h op teller loopt ie trouwens 3500 tr/min in 6de, nog gezien op een foto die ik ooit maakte. Als je mijn vermogen en koppelkromme ziet dan zie je dat er boven de 4000 toeren wel meer vermogen aanwezig is dan andere VAG diesels, de 166,5 pk haalt die bij 4073 tr/min

Vraagje het gewicht hier in carbase, is dit zonder vloeistoffen? Want toen we uit het containerpark reden laatste week woog mijn auto 1500 kg,bijna volgetankt, met mijn vriendin aan boord, samen wegen we een 140 kg
Ja, gewicht in carbase is zonder vloeistoffen. Met vloeistoffen(halve tank benzine) komt er 25 kilo bovenop.

Terug
Bovenaan