Eenvrijeusernaamiserbijnaniet zei:Nou ja, meten is weten gaat hier op, maar over het algemeen is het toch wel zo dat de benzinemotor over een groter toerenbereik zijn koppel en vermogen kan benutten.
Vrijdagavond op de A1 bij Rijssen kwam er een Porsche 911 991 carbrio voor mij de snelweg op. Hij ging gelijk voor mijn neus er tussen (waar eigenlijk weinig ruimte was). Dus, dat was duidelijk: die had er zin in. Ik heb grote stukken met hem lopen spelen en tot mijn vreemde verbazing: even snel! Ik zat er zelfs nog met mijn vriendin in. Natuurlijk niet meer dan 200km/ph gereden, maar sprintjes van 100 naar 200. Met mijn ongeveer 280PK en 425NM koppel niet slecht al zeg ik het zelf. Zeker het vanuit onderin weg accelereren kon ik het zeer goed bijhouden. Tevens heeft de Giulietta hele lange overbrengingen waardoor je heel erg lang een stabiel koppel en vermogen kunt neerzetten. Erg gaaf. Bij Apeldoorn eraf, waarna de Porsche bestuurder nog een duimpje gaf. Mijn vriendin, 911 liefhebber in hart en nieren, was simpelweg verbijsterd. "Hou jij nu gewoon een nieuwe 911 bij"?
Overigens, die 911, F-type etc. rijders met de instapmotorisering moeten zich echt helemaal groen en geel ergeren aan hothatches. Lijkt me toch knap vervelend als je in een auto van meer dan een ton rijdt dat zo'n praktische c-segmenter op je bumper blijft kleven met vol gas. Klinkt trouwens wel lekker zo'n 991![]()
Hier de de sprinttijden van beide tegenover elkaar gezet. De jouwe heeft nog iets meer koppel maar een paar pk's minder dus wel aardig vergelijkbaar denk ik. Porsche is wel structureel iets sneller maar veel scheelt het niet.
https://www.zeperfs.com/en/match6090-5230.htm