Hèhè, ik kan me eindelijk weer eens melden hier.
Ja, het is een saaie boel met zo'n burgerbak t.o.v. de hothatch, maar het rijdt eigenlijk ook wel prima die 130 uit een geblazen 1.2 komende paardjes. Echt spannende sprintjes komen dan weer een heel stuk minder voor, en ik zelf stuur er ook niet meer zoveel op aan.
Eigenlijk ben ik gewoon saai aan het worden, maar kan ik het toch ook niet altijd laten.
Vorige week op de N65 nabij Vught. Voor de onbekenden, dat is een vrij lange dubbelbaans N-weg met enkele stoplichten waar je grotendeels 80 mag en honderd flitspalen (ja ik overdrijf, maar er staan er echt veel) je in het gareel houden.
Ik reed daar rond een uurtje of 18:15 onderweg naar een afspraak in Tilburg. Lekker 84 op de CC op de linkerbaan want rechts rijdt iedereen angstvallig 80 op de teller of iets er onder.
Terwijl ik relaxt iedereen langzaam voorbij zoef vang ik een stel te hoog afgestelde lampen op in mijn binnenspiegel. "Hè, vervelend", dacht ik nog. Maar daar begon het pas mee. De achterligger hield er duidelijk een fors hoger tempo op na en binnen de kortste keren besloot deze bestuurder de kentekenverlichting te controleren van mijn Mégane'tje. "Weer zo'n leaserijder zeker", zal hij wel gedacht hebben.
Niettemin, hij maakte me niet al te aardig duidelijk dat hij meer haast had, maar sorry, dat kan ook normaal en hoeft niet zo krap achterop.
Het werd dus een gevalletje gas los, en in het gaatje naar rechts toe gezien er op dat moment wel een rechtsrijder was die iets boven de 80 reed.
Meneer de haas vloog links voorbij en in een flits ontwaarde ik een Xtype.
Een seconde of tien later was hij al enkele honderden meters vooruit en de felle remlichten deden me herinneren dat hier flitspalen stonden. Het ingebouwde TomTom'tje met Live-service dacht er hetzelfde over en waarschuwde me alvast voor deze vaste bermtoerist.
Een kruispunt met de lichten op groen volgde en ik kon in de verte nog net de X-type ontwaren. Maar welke motorisering was het nou? Als autotechnisch geïnteresseerde moest ik het gewoon weten. Dus -> Gas erop en vertrouwen op de ingebouwde dubbele naamgenoot.
Niet veel later had ik de X-type, die werd opgehouden door andere "84 op de CC rijders", weer in het vizier. Gezamenlijk even afremmen voor weer een nieuwe bermtoerist, en zie daar, alweer een kruispunt met ditmaal rood. Dit is mijn kans dacht ik...
De X-type stond rechts en ik sloot subtiel op de linkerbaan aan. Beide de ogen gericht op het aanstaande groen, of beter, op het uitgaan van rood.
Schijnt een fractie te schelen. Nee, ik liet niets aan het toeval over...
GROEN! Hup, gas erop en daar gingen we. Het natte wegdek verpestte een vlekkeloze start. Blijkbaar zijn niet de 130 Franse paardjes, maar 205 Newtonmetertjes toch nog in staat om de voorwielen te doen doorslaan. Het maakte voor het resultaat niet uit. Ik pakte de nodige meters en ging aan kop! YES!
Bij 130 vond ik het ook wel weer zat op zo'n 80-weg, want ik kan niet zonder rijbewijs mijn job uitvoeren. Ik ging dus keurig naar rechts toen 'Meneer Haas' alweer op de bumper hing. Maar dat maakte me niet uit, mijn avond was goed. Leasertje vs X-type: 1-0.
Hamvraag: Welke was het?
Ik heb totaal niet meer op het kenteken gelet helaas, maar ik vermoed een oliegestookte X-type die wat paardjes mistte?
Tot slot nog een van vanmorgen, zonder lang verhaal.
A12 -> A18 van 80km/u naar 150 km/u.
Leaser vs Leaser
Mégane GTline TCe130 vs V40 D2
1-0
Eerlijk is eerlijk, nipt.
Ik kroop er met enkele km/h verschil voorbij.