Stoplichtsprintjes III: You vs ...

Van de week weer eens ouderwets alle zeilen bij moeten zetten om een andere auto bij te houden.

Ik reed 's morgensvroeg in het donker net op de invoegstrook van de snelweg (met ca. 100) op toen er op de linkerbaan een rappe wagen voorbij kwam zetten (met ca. 150). Ik zit veel op de weg maar herkende de achterlichten niet en de motor was ook nog vrij koud. Dilemma dus of 'erachter aan' zou gaan of toch rustig doortuffen. Eerst gekozen voor het laatste, echter aangezien de rappe wagen zich steeds klem reed door voorliggers en uiteindelijk niet veel kon weg kon rijden bij me er na wat km's toch maar even naartoe gereden. Even een klein kentekencheckje gedaan toch maar, ben het bleek om een MB CLA 250 te gaan met 211 pk. Ik denk 'ohwww, die kan ik hebben' :T dus even lekker achter hem aan gereden tot er ruimte kwam voor een paar echte tussensprints. Ging toen een keer of 3 van 120 naar 160 waarbij ik steeds goed kon bijblijven, maar toch echt wel aardig tot de bodem moest gaan. :eek: Na 3 keer proberen ging het knipperlichtje naar rechts en liet hij gas los af omdat hij ofwel dacht dat ik politie was ofwel een hele snelle wagen. :) Ik er maar even rustig voorbij gereden en zag dat hij me niet echt volgde. Stukje verder reed ik me alleen klem bij een samenvoeging van rijstroken en kon hij linksom buitenom er weer voorbij wat hij ook maar weer al te graag deed plankend. Ik voor de fun er ook maar weer even achteraan en daarbij gingen toen de snelheden ineens ook richting 180 a 190, waarbij het ook weer aardig aanpoten was voor me. Even verderop moest ik eraf en kon verder geen contact leggen met de bestuurder voor duimpje o.i.d.

Later thuis nog even de specs goed bekeken en blijkt dat de MB toch in 6,7 sec naar de 100 te gaan, dankzij slechts 1380 kg en een van de laagste cw waardes hebben van alle rond rijdende productiewagens, dus zeer lekker aerodynamisch. Vandaar ook het kleine verschil dus, ondank het relatief grote verschil in pk's in mijn voordeel.

Was in ieder geval leuk om weer eens even echt tot de max te moeten gaan om een andere wagen bij/voor te blijven. :)
 
Ik heb vandaag met iemand naast me eens wat sprinttijden gemeten.
De eerste 0-100 klokte ie op 6 seconden. Dat was zonder wielspin wegtrekken.
Ik was verbaasd, had slechter verwacht, maar tegelijkertijd had ik zoiets dat het beter zou kunnen.
Later nog wat sprints gedaan, zowel met wielspin wegtrekken en met eerst rustig rollen voordat ik vol op het gas ging. Mooie test om te zien wanneer je sneller bent. Veel verschil leek het echter niet te maken. Wegkomen blijft nu eenmaal lastig met een fwd.
Meerdere malen onder de 6 seconden gekomen.
Wel jammer van de korte bak, waarmee ik slechts 90 haal in de 2. Dat is dus 2x schakelen.

Ik verwacht komende maand een ander uitlaatspruitstuk te kopen en daarna eens kijken of ik een datum kan prikken om de auto opnieuw te laten mappen. Met de niet standaard nokken die er inzitten valt er nog wel iets meer uit te persen met wat tuning op maat.
Hierna ben ik motorisch klaar voorlopig en ga ik aan de driveability werken, dingen zoals lichter vliegwiel en bv anti roll kit.
 
Gegroet, het forum is weer actief, leuk om te zien!

Bij mij is het rustig geweest de laatste weken tot dit weekend het ene 'incident' na het andere...

1.Gisterennacht een BMW 5 reeks laatste generatie met een yuppie achter het stuur die kwam bumperkleven, aan zijn nerveus 'geslalom' was het duidelijk dat ie geen familie Skoda voor hem duldde , ik kon niet sneller omdat er voor mij een 'trage' auto reed, eens de trage auto opzij, de tussensprint gewonnen en bij de volgende lichten even sprintje gedaan waarbij hij duidelijk de duimen moest leggen, hij deed wel echt zijn best, helaas... de rest van de weg bleef hij braaf achter mij, hoe traag ik ook reed. Even later is ie me dan voorbij gereden toen ik rechtsaf moest waarbij ik zag dat het een 520d was.

2. Daarstraks, de motor was nog koud moet ik eerlijk zeggen, we rijden de autoweg op, komt er een oude heer met zijn dametje naast hem in de auto bumperkleven in een E Klasse break, laatste nieuwe model... wederom, een trage auto voor mij dus ik kon niet sneller, toen we invoegde ging hij op het gas op die manier dat hij me niet op de autoweg liet, maw hij sneed me de pas af langs de zijkant... Ik erachter dus, ik zag op de achterkant E Klasse 300 Hybrid Bleutec staan, tot mijn grote verbazing ging het eerst gelijk op en reed ik erna naartoe en bleef ik op zijn bumper hangen, waarbij hij een beetje later opzij moest gaan voor mij. Even ernaast blijven rijden en een gebaar gedaan van jongen toch, waar ben je mee bezig... net de specs opgezocht en de Skoda is duidelijk in het voordeel wat verhouding pk/koppel/gewicht betreft...

3. Bijna in de stad Namen bij de familie van mijn vriendin en een Audi A5 op mijn bumper die duidelijk liet blijken dat hij voorbij wou, probeerde het even langs rechts..., wederom een trage auto voor mij, eens de trage auto weg, ik op het gas, ik zag hem vlotjes verdwijnen in mijn spiegel tot groot jolijt van mijn vriendin die er normaal gezien niet echt van houdt als ik op het gas ga..., een beetje verder toen ik inhield en hij me tegen hoge snelheid voorbijknalde zag ik dat er tdi in het zilver op stond, waarschijnlijk een 2.0 TDI.


=> dit waren stuk voor stuk mensen die denken, omdat ze met een dikke bak rijden, dat ze zich alles kunnen permitteren, triest... een Skoda is ook een auto niet?


Dan nog een leuke daarstraks, een tussensprint gedaan tegen een a3 3.2 benzine waarbij het gelijk op ging, achteraf de specs gezien, ding heeft maar 320Nm tov 404Nm koppel van mijn Skoda maar pakken meer pk's, moest het echt een sprint geweest op een open autoweg zijn had ik waarschijnlijk wel de duimen moeten leggen...
 
Ik stond een paar weken terug hier in Enschede bij een stoplicht waar twee stroken voor rechtdoor zijn. Na het kruispunt gaat het terug naar 1 strook. Ik ga altijd rechts staan, voor mij stond een rode Volkswagen Fox, zo eentje met mooie zwarte plastic bumpers. Vervolgens komt er links een petje staan met een Mitsubishi Charisma. Dus ik dacht, balen, ik kan m er niet uittrekken want die Fox staat voor me.. En op het moment dat het groen wordt zie ik de kont van die Fox naar beneden klappen en weg was hij.. :eek: Totaal onverwachts maar ik dacht, dat kan ik ook, dus ik plankgas erachter aan. Petje kon het niet bijhouden. :)
 
@Ewout: Hoeft niet dat die bestuurders dat vanuit een of ander superioriteitsgevoel doen. Ze rijden gewoon in boven gemiddeld snelle auto's en jij hebt toevallig een wolf in schaapskleren.

Heb mijn Boxster S nu ongeveer een maandje en ga er meestal in het weekend in de ochtend lekker mee toeren. Heb inmiddels een rondje van ongeveer een uur waarbij ik eerst een stukje snelweg kan pakken om de boel rustig op te warmen en dan de stille smalle bochtige wegen kan aandoen. Met de uitlaat in sport stand komt er een heerlijk geluidje uit. Grappig moment was toen er aan het einde van een lange rechte stuk op een van deze stille smalle wegen er 2 wandelaars liepen: ik zag ze in de verte op ongeveer 400m een beetje in het midden van de weg van me af lopen, maar ze hebben me toch duidelijk kunnen horen want ze gingen niet alleen direct opzij, 1 van de twee beklom zelfs het grasheuveltje naast de weg en liep daar verder :D Toen ik voorbij reed had ik de snelheid er wel helemaal uit maar werd toch met een lang gezicht nagekeken.

Op de snelweg terug de eerste sprint meegemaakt, misschien dat er al meer zijn geweest maar die heb ik niet gemerkt: de tegenstander was een 350CLK. Er waren 2 rijstroken en links reed iemand langzaam. De auto die rechts reed was sneller dus ik sloot me daarbij aan (in de VS mag je meestal gewoon rechts inhalen), maar inmiddels kamen er van links nog 2 rijstroken bij. De Mercedes in mijn binnenspiegel die al een tijdje was aangesloten en op gepast afstand volgde schoot hierbij 2 banen naar links en gooide het gas erop. Twee tellen later kon ik de auto rechts inhalen en voorbij de auto die voor mij reed. Ik ben de auto nog aan het inrijden en moet nog steeds laag in de toeren blijven dus mijn speelgebied is maar tot de 4500-5000 toeren. Ik gaf vol gas vanaf ongeveer 100km/h in de vierde versnelling en heb even de 195 aangeraakt. Het ging eerst gelijk op omdat hij al meer snelheid had, maar vanaf 170 begon ik uit te lopen en kon daarna comfortabel naar links om enkele auto's voor mij in te halen. Toen er even verderop weer ruimte was gaf ik even gas en de Mercedes ging mee, er kwam een bocht aan die voor een snelweg voor Nederlandse begrippen behoorlijk scherp was, ik bleef 170 rijden en zag de 350CLK schuin hangend in de bocht kleiner worden in de binnenspiegel :cool:
 
Ik sta hier voor het stoplicht te wachten met de E 55 AMG. Er komt met een BMW 3-serie aan met vrij hoge snelheid en op het laatste moment zet hij hem rechts neer. Toen het groen was, wachtte ik een seconde om te kijken hoe hard hij optrok. Hij ging vrij snel weg (mijn gedachte was toen al dat hij er voor wilde om gewoon rechtdoor te gaan), dus toen reed ik vol gas weg, zodat hij uiteindelijk moest remmen om achter mij in te voegen.
 
Al tijden geen serieuze sprintjes meer getrokken. In het verleden regelmatig sprintjes getrokken met de (getunede) Civics en Skyline. Even een opsomming van de sprintjes die mij bijgebleven zijn. Het waren er wel meer. Maar let op, dit was altijd buiten de bebouwde kom waar geen voetgangers of fietsers konden komen.

Civic 1.4 EJ9 uit 1997 (Standaard 90 pk en 940 kg, lichtjes aangepast met inlaat en uitlaat. En lichtgewicht velgen van 6 kg per stuk. OEM is ongeveer 11 kg per stuk.)
Civic 1.4 vs Seat Ibiza 1.6 = winst voor mij (2x)
Civic 1.4 vs BMW 320 cabrio (2009 of 2010 model) = winst voor mij (ookhier 2 sprintjes!)
Civic 1.4 vs Skoda Octavia = winst voor mij (Geen idee waarom die 50-jarige Skoda rijder stond te revven naast mij voor het rode verkeerslicht)
Civic 1.4 vs Golf 3 gti = winst voor mij
Civic 1.4 vs Porsche Boxter = Verlies maar wel met opgeheven hoofd. Tot 80 bleef ik hem voor, daarna was het een kansloze misse (hij begon met gasgeven bij het verkeerslicht toen we stilstonden)
Civic 1.4 vs Civic vti ek4 met 160 pk = Verlies. Tot 70bleef ik voor hem, daarna kwam hij in de VTEC en was het kansloos voor mij.
Civic 1.4 vs Ford Escort = Dikke winst. Wat probeerden die petjes?
Civic 1.4 vs Civic 1.5 vtec-e (die had ongeveer 125 pk door modificaties) = verlies. Elke keer met een paar meter verschil. (Keer of 8 tegen elkaar gesprint)
Civic 1.4 vs Audi A3 = Winst voor mij. Audi eigenaar was een idioot. Ik reed gewoon 120 en haalde hem in, maar hij gaf elke keer gas bij. Bij 140 was ik hem zat en ging ik volgas in zijn 4 verder. Tot 170 bleef hij half naast mij hangen. Pas na 170 reed ik hem los.
Civic 1.4 vs BMW 318 D (e92) = winst voor mij. Had ik eigenlijk niet verwacht, maar ik was wel lekker verlost van die bumperklever. (Hij durfde niet meer dichtbij te komen)
Civic 1.4 vs Honda CRX: Verlies...
Civic 1.4 vs Opel Omega: Hilarische win. Hij had zijn auto niet eens onder controle...

Civic 1.6 vti uit 1999 (Standaard 160 pk, ik had 170 pk op de rollenbank door de in en uitlaat aan te passen)
Civic 1.6 vs Renault Clio V6 (met blok achterin). Was op de snelweg. Trokken allebei van 110 vol op, ik ging opzij en hij kwam mij gewoon voorbij alsof het totaal geen moeite koste. Bij 180/190 liet ik mijn gas los en toen reed hij al 2 a 3 autolengtes voor mij. Nog nooit zo erg afgedroogd...
Civic 1.6 vs Golf 6 Gti: tot 150 bleef hij achter mij, hij kwam niet dichterbij . Daarnaliet ik mijn gas los.
Civic 1.6 vs Civic 1.6: Winst voor mij (oke, zij zaten met 4 man in de auto, ik zat met mijn vriendin in de auto)
Civic 1.6 vs BMW 5-serie uit 2008: Winst voor mij. Geen idee wat voor blok erin zat. Maar ik had wel veel moeite met die auto.

Skyline R32. Helaas geen GTR maar de gewone 2 liter 6 in lijn. Was wel een heerlijke auto :)
Skyline vs Porsche Boxter: Tjaaa... Kansloos? Sprintje van 120 tot 180. Dat ging goed en de Porsche kwam mij toen niet voorbij, maar bij 180 ging de auto in de snelheidsbegrenzer die op Japanse sportauto's zaten...

Anno 2013 ben ik een rustige rijder. Mijn laatste sprintje is ruim 2,5 jaar geleden. Heb nu ook niet meer de auto's om mee te sprinten.
 
Ordep zei:
@Ewout: Hoeft niet dat die bestuurders dat vanuit een of ander superioriteitsgevoel doen. Ze rijden gewoon in boven gemiddeld snelle auto's en jij hebt toevallig een wolf in schaapskleren.

Wat er ook van is, zij rijden niet alleen op de baan en dat vergeten sommigen wel eens...

Anyway, wees maar voorzichtig met je Boxter, ondanks een Boxter door sommigen niet als een echte Porsche wordt beschouwd zijn het naar mijn mening toch mooie en leuke auto's (y) Een Boxter heeft iets verfrissend qua styling, dit vergeleken met het monotome uiterlijk van de 911jes...
 
Ewout zei:
Anyway, wees maar voorzichtig met je Boxter, ondanks een Boxter door sommigen niet als een echte Porsche wordt beschouwd zijn het naar mijn mening toch mooie en leuke auto's (y) Een Boxter heeft iets verfrissend qua styling, dit vergeleken met het monotome uiterlijk van de 911jes...

Ja weet wat je bedoelt, ik moest er eerst zelf aan wennen want een 911 zou de enige Porsche zijn. Maar de nieuwe styling maakt de Boxster een stuk volwassener en je ziet ze zo weinig van dat het exclusiever is dan een 911. Laatst bij de pomp liep er een jongen van een jaar of 6 met zijn moeder langs en riep: "Look mommy, a Ferrari!".
 
Ik heb blijkbaar helemaal gemist dat je tegenwoordig (ook) een Boxter hebt, gaaf hoor. Wordt er bij jou wel een beetje gesprint? Ik heb >7000km in de V.S. afgelegd deze zomer met een V6 met 280pk, ik had op vele sprintjes gehoopt. Helaas, slechts een paar keer. Ik had het idee dat de Amerikanen (of toch die die in het zuiden wonen) niet in sprintjes geïnteresseerd zijn. Maar wellicht komt een Town & Country nu ook niet erg spectaculair over (snel was 't bakbeest echter wel, een kleine 200km/h gehaald in Death Valley).
 
De meeste bestuurders zijn hier niet zo bezig met auto rijden en dus ook niet met sprintjes. De snelle jongens in bijvoorbeeld Camaros, Mustangs, Corvettes of S4's willen meestal wel op de snelweg. Meestal geven ze gas als ze me zien aankomen en blijven we een tijdje achter elkaar aanrijden met telkens kleine sprints tussen het andere verkeer door. Dan is het wel leuk dat je rechts mag inhalen, dat zal wel weer wennen zijn straks in Nederland.

Bedenk net dat ik een paar weken terug op een 2-baansweg buiten de stad een Cadillac had die met dezelfde snelheid achter me meeging. Toen we verderop allebei afsloegen en er een leeg recht stuk was heb ik eens vol gas gegeven en heb hem niet los kunnen rijden. Bleek het zo een te zijn, dat gaat 'm niet worden op een rechte stuk, ook niet als ik straks boven de 4000 toeren mag.
 
Altijd leuk om tegen golfjes gti te sprinten. Golf 2 en 3 met petje die echt denken dat hun auto snel is als er een andere uitlaat onder zit? Ja, 15 jaar gelden misschien en dan nog. Maar goed tegen een golf 5 en 6 gti gaat het nog net goed. Vooral als het harder gaat en boven de 100 ben ik zelfs ietje sneller., qua top in Duitsland meerdere malen de langere adem gehad.

Maar dan de Golf 7 gti. Naar 100 twee autolengtes achterstand, en daarboven werd het snelheidsverschil heel beschamend. Totaal geen kans, wat liep dat ding makkelijk weg. Die 220 of 230 pk, kwam over als veel meer. Conclusie verschil tussen gti 6 en 7 is meer dan de 10 of 20 pk op papier.


Ook altijd leuk uitgebouwde civicjes crx. Flinke bleehhrrr uitlaat. Maar toch onderstop delven. Alleen die Civic crx op de nurburgring deed deze skodarijder weer nederig zijn, op het rechte stuk al niet te volgen en de bochten...........alsof het een slotracer was.


Ook nog tegen een Porsche cayenne. Die bestuurders gaan er altijd van uit sneller te zijn. Tot de Skoda toch wel even de achterlichten liet zien. Volgende stoplicht probeerde hij het niet eens meer. Zal wel 3.0 diesel of benzine zijn geweest.
 
Gisteren tegen een Vectra (laatste model). Uitlaatje links, uitlaatje rechts dacht wellicht een GTS of OPC.

Stoplichten direct voor haakse bocht naar rechts. Die pakte ik makkelijk (stond voor de binnenbocht). Stoplichten rechtdoor rollende start (ging net op groen), pakte ik ook makkelijk maar moest wel goed in de ankers voor het volgende stoplicht. Dan denk je dat het interessant wordt...blijkbaar heeft een 2.2 ook twee uitlaatjes...
 
Deze week al diverse keren flink los gereden bij allerhande sprintjes. o_O

Maar zal er vooral mee te maken hebben dat ik nu een weekje in een Citroen Berlingo 1.9 D rond rij i.v.m. een turbo revisie van mijn eigen wagen. Echt niet vooruit te branden dat hok met een 0-100 in 19,9 sec en een Vmax van 142 km/uur :) en flink aftellen dus richting volgende week!
 
Tijdje terug met mijn Bravo Sport (175pk) ingevoegd op de snelweg samen met een v60 Hybrid. Van 20 tot 120 exact even snel, daarboven reed ik bij hem weg. Bij 170, met 2 autolengtes voorsprong vond ik het wel prima. Vervolgens komt hij mij voorbij en blijft door jakkeren. Waarschijnlijk was zijn accu leeg, anders heb ik er geen verklaring voor. Mijn Bravo is snel (0-160 in 17 sec), maar volgens mij is dat niet genoeg tegen een v60 hybrid.

Meest memorabele sprintje welke ik mij blijf herinneren, is met een A6 3.0 TDI (240 PK) op de Duitse autobahn tegen een m3 (nieuwste type). Tussen Koln en Frankfurt (met alle heuvels) heel veel tussensprintjes gedaan. Zij zaten met 4 man in de m3. Ik alleen in de A6.
Conclusie: heuvel op was ik echt veel sneller, waarschijnlijk door koppel en gewicht, heuvel af hij net iets sneller, op platte stukken exact even snel. Wel 120km hebben we gespeeld. Heerlijk!
 
Dat is altijd leuk inderdaad. Mijn leukste herinnering op de autobahn was het feit dat we, toen we 290 reden, werden ingehaald door een Mercedes CL. o_O Heel hard ging hij er niet langs, maar toch.
 
Heb zelf de ervaring niet, maar zal nooit een test van de Corvette (C5 destijds, zal rond 2001 geweest zijn gok ik) vergeten uit 'De Heilige Koe'. Dat ze bij 250 kmh even een BMW 5-serie aan de kant moesten seinen. En terwijl ze hem inhalen met 260 kmh nog even doorschakelen. Je zal daar maar rijden in je dikke BMW. Ingehaald worden bij 250 is al niet leuk, maar dan hoor je hem nog even opschakelen ook.:)
 
Ja dat is wel leuk inderdaad. Ook een keer een opgereden met een 911. Hij dacht vast dat wij bij 250 af moesten haken ivm de begrenzing, maar uiteindelijk konden we hem bij 270 nog inhalen. :)
 
Eenvrijeusernaamiserbijnaniet zei:
Tijdje terug met mijn Bravo Sport (175pk) ingevoegd op de snelweg samen met een v60 Hybrid. Van 20 tot 120 exact even snel, daarboven reed ik bij hem weg. Bij 170, met 2 autolengtes voorsprong vond ik het wel prima. Vervolgens komt hij mij voorbij en blijft door jakkeren. Waarschijnlijk was zijn accu leeg, anders heb ik er geen verklaring voor. Mijn Bravo is snel (0-160 in 17 sec), maar volgens mij is dat niet genoeg tegen een v60 hybrid.

Meest memorabele sprintje welke ik mij blijf herinneren, is met een A6 3.0 TDI (240 PK) op de Duitse autobahn tegen een m3 (nieuwste type). Tussen Koln en Frankfurt (met alle heuvels) heel veel tussensprintjes gedaan. Zij zaten met 4 man in de m3. Ik alleen in de A6.
Conclusie: heuvel op was ik echt veel sneller, waarschijnlijk door koppel en gewicht, heuvel af hij net iets sneller, op platte stukken exact even snel. Wel 120km hebben we gespeeld. Heerlijk!

Nou, das ook wat. Toch niet een Bravo Sport die dacht een Skoda RS bij te kunnen houden vanuit Alkmaar terug naar Amsterdam. Wat dus niet lukte. ;-).
 
Voor mij een Verbazingwekkend Sprintje eigenlijk.

Ik met de Corsa, tegen een Leon1 Cupra4 of Topsport4

Specs Corsa-B
Corsa-B TD 1999 Sport, in Saai Zilvergrijs, met stalen wielen, en een Sticker achterop GSDi
Motor: Isuizu 1.5 Turbo(tjeje) Diesel (zowel Motor, Bak als Turbo hebben er bijna 310.000km op zitten)
Vermogen: Orig 67pk, Nu 100pk Krukas
Koppel 132Nm, Nu 180Nm
Transmissie en Aandrijving: Handgeschakelde 5bak op de voorwielen
Gewicht: 925kg volgens kenteken
0-100: fabrieks: 14sec, Nu: Zo rond de 8,5 a 9 seconden
Top: fabrieks 165km/u Nu: 195km/u

Opponent:

Seat Leon Cupra4 of Topsport4
Motor 2.8 VR6 24V
Vermogen: 204pk
Koppel: 270Nm (Weinig eigenlijk, voor zo'n Motor)
Transmissie en Aandrijving: Handgeschakelde 6 Versnellingsbak op de Voor en Achterwielen
Gewicht: 1474! kg Kenteken
0-100 fabrieks: 7,3 sec
top: 235km/u

Bij een Stoplicht met 3 banen voor rechtdoor waar de allerlinkse later voor Linksaf Word, stond ik op de Middelste baan voor rood te wachten.
Komt de Seat aangeroffeld met die heerlijke VR6 Roffel, Dus ik denk toch maar, wie niet waagt die niet wint he.
Moest bij de Splitsing verderop zelf maar een baantje naar rechts opschuiven om de nog steeds naast me rijdende Seat toch nog rechtdoor te kunnen laten gaan, ipv verplicht linksaf.

Verbaasde Blikken van Bestuurder en Bijrijder in de Seat, ik was zelf ook wel een beetje Overdonderd eigenlijk..

(Nu kon mijn Buurjongen mijn Vectra (2.5 V6 handbak) ook niet bij houden met eenzelfde Seat1 Leon4 (Cupra4 in dit geval), Over het Gehele traject van 0 tot 255km/u (seat hield echt op bij 230km/u, en kwam bij profi metingen echt niet sneller op de 100 als 8,9 seconden. (maar verbruikte wel voor 2 Vectra 6pitters dat ding haha).
 
De eerste sneeuw is vandaag gevallen hier aan de oostkust van de VS. We hebben een Subaru Outback die pas is voorzien van een vers setje Blizzak sneeuwbanden. Dit was mijn eerste ervaring met sneeuwbanden op een 4WD op sneeuw en kan alleen maar zeggen, wow! Heb eerst een verlaten besneeuwde parkeerterrein opgezocht en het was gewoon niet mogelijk om de controle te verliezen, extra gas in de bocht zorgde voor licht onderstuur en nog wat extra gas met extra insturen zorgde ervoor dat we weer de goed kant op gingen.

Op de weg was het of de rest gewoon stil stond en er waren dan ook enkele auto's die op een droog wegdek de 2.5l 4 cilinder ver achter zich zouden laten, maar die nu toch het onderspit moesten delven: Zo was er een Nissan Maxima (3.5 V6) en een Infinity G37 (3.7 V6) die bij het optrekken bij een verkeerslicht al snel een klein stipje waren in de binnenspiegel.
 
Ik hoop ook dat het merkbare voordelen heeft om 4WD te hebben tijdens de winter, vorig jaar heb ik voor het eerst winterbanden aangeschaft en kon het verschil merken en nu staat de Audi S8 met zijn 4WD ook op winterslofjes :)
 
309 Turbo zei:
Ik hoop ook dat het merkbare voordelen heeft om 4WD te hebben tijdens de winter, vorig jaar heb ik voor het eerst winterbanden aangeschaft en kon het verschil merken en nu staat de Audi S8 met zijn 4WD ook op winterslofjes :)

Waarin AWD helemaal uitblinkt is in tractie bij het snel optrekken of om niet vast te komen als het glad is bij heuvel op. De snelheid waarmee je de bochten kunt nemen komt vooral door de banden. AWD bepaalt ook hoe de auto reageert als je flink gas geeft in de bocht, met een RWD breekt de achterkant uit en moet je tegensturen, met een FWD ga je rechtdoor, met AWD begint de hele auto een beetje naar buiten te glijden maar trekt de neus wel de goede kant op.

Ik vermoed ook dat met een AWD systeem je altijd een vorm van stabiliteit management hebt draaien. Bij de Subaru kan ik de VDC uit zetten, maar dat zorgt er alleen voor dat de trekkracht van de motor niet wordt teruggedraaid bij wielspin. Maar om te bepalen hoe het vermogen naar elk wiel gaat zal de auto altijd de wielspin in de gaten houden en er voor zorgen dat alle wielen met dezelfde snelheid draaien.
 
309 Turbo zei:
Ik hoop ook dat het merkbare voordelen heeft om 4WD te hebben tijdens de winter, vorig jaar heb ik voor het eerst winterbanden aangeschaft en kon het verschil merken en nu staat de Audi S8 met zijn 4WD ook op winterslofjes :)
Perfecte auto voor in de winter die S8, heerlijke comfortabel en dan ook nog 4WD :)
 
Ik moet wel bekennen dat ik juist in de winter weinig rijd, ik ga dan bv lopend naar het werk.
Ik zal ook zeker niet proberen vlot weg te trekken als er bv sneeuw ligt, al doe ik dat in de S8 overigens toch al niet zo snel, daar heb ik immers de 309 turbo voor :)
En de 309 turbo waarin ik weleens een sprintje wil trekken die gaat als het glad is veilig aan zijn winterslaapje beginnen :)

Ik neem aan met de gladheid voor de boeg dat dit topic ook wel aan zijn winterslaap zal beginnen? :p
 
Gisteravond iemand met een Prius die het ging proberen. Gelukkig kon ik die net hebben, je zal het maar moeten uitleggen dat je van een Prius hebt verloren.
 
Hier begrijpen ze die uitleg wel hoor. :D

Gisteren nog een sprintje getrokken met een andere C2 1.4 VTR. Merkte dat hij net iets vroeger opschakelde dan ik, waardoor ik nipt wist te winnen. :)
 
Gisteravond een CRX bij de Mac. Met dikke brulpijp en vol optrekken met piepende banden door de Mcdrive. Waarom??
Ik had natuurlijk even op hem kunnen wachten voor een sprintje, maar heb hem die afgang bespaard.
In plaats daarvan mocht ie toekijken hoe ik er alvast plankgas vandoor ging.
Volgende keer wacht ik wel op hem, hij is alvast gewaarschuwd :cool:.
 
@Paulus0013:

Dan hoop ik niet voor je dat het er zo een als deze was.
Is 3 tiende sneller op de 100 dan een standaard Delta HF turbo.

Niet dat die van jou standaard is, maar het verschil zal klein zijn.
 
Een Prius heeft zijn voordeel omdat het een automaat is natuurlijk, als ik met de Kia op stap win ik soms van snellere auto's omdat het een automaat is... eer je in de juiste versnelling zit is de Prius er natuurlijk al vandoor...
 
@Paulus0013:

Dan hoop ik niet voor je dat het er zo een als deze was.
Is 3 tiende sneller op de 100 dan een standaard Delta HF turbo.

Niet dat die van jou standaard is, maar het verschil zal klein zijn.
Ik vraag me af wat er te winnen valt bij zo'n ongeblazen 1.6?
Hij zal vast leuk meekunnen het eerste stuk.
Volgende keer dus maar eens kijken :cool:

Een Prius heeft zijn voordeel omdat het een automaat is natuurlijk, als ik met de Kia op stap win ik soms van snellere auto's omdat het een automaat is...
Sinds wanneer is een automaat een voordeel? De meeste auto's zijn met automaat trager dan met handbak.
 
Carkiller zei:
Nog nooit enige tegenstand gehad van een Prius.

Ja, de eerste meter of zo...:T
Als een Prius wil winnen maak ik geen kans. :(


Paulus0013 zei:
Een Prius heeft zijn voordeel omdat het een automaat is natuurlijk, als ik met de Kia op stap win ik soms van snellere auto's omdat het een automaat is...
Sinds wanneer is een automaat een voordeel? De meeste auto's zijn met automaat trager dan met handbak.
Bij de meeste bestuurders is de automaat sneller omdat ze zo slecht schakelen (te langzaam, verkeerde moment etc) en omdat ze veel verliezen tijdens het weg rijden met de koppeling.
 
Het gaat niet zozeer om het schakelen zelf. Zeker in het verleden hadden automaten vaak een totaal andere bak met andere verhoudingen. 4 vs 5 versnellingen bijvoorbeeld.
Daarnaast kan je met een handbak ook zelf exact het toerental kiezen waarop je wilt schakelen.
Een ander voorbeeld in dit topic is de S8 van 309 turbo. Als je hier in de carbase kijkt naar het verschil tussen hand- en automaatbak.... Of zou die automaat er 2 seconden over doen om te schakelen?

En als mensen slecht zijn in schakelen zouden ze ook niet moeten willen sprinten. Je kunt een sprint namelijk winnen of verliezen met een goed of slecht schakelmoment.
 
Het voordeel van zelf schakelen is vooral dat je ook meer in controle bent over wanneer de bak schakelt.
Overigens vind ik ook een handbak sportiever aanvoelen, bij de S8 als ik een sprintje wil trekken is het dan enkel een kwestie van het gaspedaal intrappen en de automaat ( icm met 4 wiel aandrijving) zorgt voor de rest, terwijl ik in de 309 turbo wel een stuk beter mijn best moet doen.
De automaat ontneemt zo een gedeelte van de fun factor en ondanks dat ie best vlot is vind ik de auto niet echt uitnodigen tot sprinten zoals de 309 Turbo dat doet.
 
Buiten is het glad en koud, dus weinig sprintjes te melden. Wel een beetje aan in-door racen gedaan. De karts zijn elektrisch en ze kunnen op afstand op verschillende standen worden gezet. De eerste ronde is meestal op half kracht, voordat ze op 100% worden gezet:



 
Vandaag voor het eerst een fatsoenlijk sprintje gehad met de 306, tegen een A6 3.0 quattro uit 2002. Ik moest flink in het rood doortrekken maar uiteindelijk had ik 'm net, met 1,5 meter ofzo. De bestuurder keek flink chagrijnig daarna
oOdFS.gif
 
Dan zal het een automaat zijn geweest. En ken de betreffende chauffeur niet rijden

Een handgeschakelde houd je niet bij met een standaard 306, uitgaande dat je in een 306 S16 rijdt
 
.Timo zei:
Vandaag voor het eerst een fatsoenlijk sprintje gehad met de 306, tegen een A6 3.0 quattro uit 2002. Ik moest flink in het rood doortrekken maar uiteindelijk had ik 'm net, met 1,5 meter ofzo. De bestuurder keek flink chagrijnig daarna
oOdFS.gif
Dan gaf die geen vol gas, of het nou een handbak of automaat was, hij hoort sneller te zijn. ( of hij is flink wat vermogen verloren wat ook kan )
 
Waarschijnlijk een automaat ja. Is volgens Carbase slechts 0,3s sneller naar de 100 dan een S16... dus een stuk gelijkwaardiger dan ik dacht.

Z'n best deed ie volgens mij wel, anders trek je geen chagrijnige bakkes en stuif je er na de bocht niet vandoor :D
 
Net ff drinken halen bij het tankstation.
Komt er een golf TDI naast me staan, kijkt me een beetje lachend aan en stuift er ineens volgas vandoor.
Ik was een beetje overrompelt van wat krijgen we nou dan, geen volgas gegeven dus maar rustig erachter aan.
Bij het volgende stoplicht kon ik het niet weer laten gebeuren, hij scheurt weer volgas weg maar ik nu ook.
Hij was totaal geen partij want hij kon me totaal niet bijhouden, aan het eind van m'n tweede versnelling was die al helemaal achter, toen liet ik maar weer gas los en nam m'n afslag ( Harder dan 100 is niet echt slim in een 50 zone ).
 
Zielig topic van de plaatselijke Johnies met de petjes lijkt me....Wie interesseert het nou of je sneller reageert aan het stoplicht en sneller weg bent dan iemand die wel normaal rijdt?
 
Tjah wat is zielig?
Een topic over sprintje of iemand die anoniem andere mensen beledigd op een forum?

Gisteren stond ik bij een rood dubbelbaans verkeerslicht te wachten kwam er ineen een suzuki baleno station wagen hard aangescheurd om het vervolgens met piepende banden voor bijna over de helft van zijn autolengte over de stopstreep tot stilstand te komen.
Toen heb ik het niet kunnen laten om de 309 turbo de sporen te geven en hem er vervolgens met een flink verschil er uit te trekken :p
 
Ach joh laat hem, ik heb wat reacties van 'm doorgekeken en er zitten meer zeik reacties tussen.

Ook rijdt ie in een saaie Golf variant
 
mozarella zei:
Zielig topic van de plaatselijke Johnies met de petjes lijkt me....Wie interesseert het nou of je sneller reageert aan het stoplicht en sneller weg bent dan iemand die wel normaal rijdt?
Als je dit topic niet bevalt, waarom klik je hem dan aan om er ook nog is te reageren.
 
Terug
Bovenaan