Springbok: BMW F31 330i M Sport Shadow (2018) p18: zomerbanden en lessen voor motor

5-deurs is wel een must idd. En een Corsa is zwaar en vind ik beetje boring.

Vorig model Clio in een leuke uitvoering zou nog wel een optie zijn. Maar de nieuwe Clio is wel een erg leuke jonge auto. Dus zou wel voorkeur hebben. Het zal ook een beetje een budget kwestie worden. Hoeveel willen we uitgeven.

Carfanatic zei:
Renault Zoé is inmiddels ook wel te vinden voor rond de 12k

Een Zoe heb ik wel een blik op geworpen. Qua aanschafwaarde wel te doen, maar ik denk dat het gebruik onderaan de streep toch een stuk duurder gaat zijn dan een reguliere B segmenter. De accuhuur hakt er al behoorlijk in namelijk.

Ik kan je de Swift ook aanbevelen. Nog steeds een fris model, betrouwbare techniek en erg waardevast. De 1200 moet je wel flink uitknijpen om er 94 pk's uit te halen en het interieur is wat eenvoudiger dan bijv. een Polo.
Als je de keus hebt, een Exclusive nemen met cruise control, climat control, keyless entry en privacy glass. Wij hebben de Comfort en die is verder ook luxe genoeg hoor. Wordt hier ook echt als 2e auto gebruikt.
In zijn klasse is de Swift niet de meest volwassen, maar wel een van de leukste (mits in leuke kleur en met mooie wielen) B-segmenters is mijn persoonlijke mening.

Afgelopen weekend met een Punto gereden, maar dat gaat hem sowieso niet worden. Daar hadden mijn vriendin en ik beiden echt 0,0 emotie bij. We hebben zelf wel een voorkeur voor een Fiesta. Die hebben we al eerder een jaar gereden en dat is goed bevallen. Daar had ik wel die emotionele klik bij. We kijken rustig verder.

Zelf ook met een schuin oog naar een station aan het kijken voor de ruimte, maar dat kan echt nog alle kanten op. Geen idee wat ik dan zou willen en het wordt al snel minder leuk dan de CX-3.

De zoektocht naar B segmenter staat op een laag pitje. Simpelweg geen tijd om op zoek te gaan.

De CX-3 rijdt ondertussen lekker door en het schiet op met de kilometers. Maandag de eerste beurt.

Afgelopen week de eerste onderhoudsbeurt gehad. Ik had zelf geen opmerkingen en ook vanuit de garage niets bijzonders. Dus met frisse olie en filter kan de auto er weer een jaartje tegenaan.

Wel de auto te koop gezet, vooral om de interesse te peilen, maar wellicht ook serieus te verkopen. De auto is echt super in nagenoeg alle opzichten! Maar een aspect dat we nogal onderschat hebben is de praktische bruikbaarheid. Nu was dit niet direct een issue, want we zijn met zijn 2-tjes. Maar over een paar maandjes hopen we met zijn 3-tjes te zijn en dan wordt dit wel heel erg krap. Even gepast met kinderwagen en maxi cosi, maar dat wordt serieus behelpen. Ook zijn we momenteel druk aan het klussen / verhuizen en dan wordt je wel met je neus op de feiten gedrukt. De CX-3 is gewoon een ERG krappe auto.

Aan de andere kant hebben we nu een zeer luxe, technisch perfecte auto, die ook nog eens heel betaalbaar is in de lasten.

En wat moet het anders worden? Op de shortlist:
- Seat Leon ST 1.4 TSI FR - jong model, erg praktisch en ik vind het een erg mooie auto, alleen het interieur is saai en kaal
Seat Leon
- BMW 3 E90 Touring - met M pakket erg dik, maar nog niet echt heel ruim
BMW 320i
- MB C Estate - met AMG pakket + automaat + xenon lastig te vinden, maar dit is een mooie (helaas pre facelift)
Mercedes C180

Gefeliciteerd! Leuk zo'n kleine op komst.
Dat wordt inderdaad behelpen met de CX-3. Ik had vorige week een nieuwe 3 mee van de garage en die was met name op de achterbank behoorlijk krap. Qua rijden heel fijn maar de 6 is een stuk praktischer.

Wellicht ook de 6 nog eens in overweging nemen als opvolger. Ik denk dat je een goede deal kunt maken bij de Mazda dealer en met 19 inch velgen een hele mooie ruime en fijne auto. Doet het hier prima als gezinsauto. 1280 kilo en een gemiddeld verbruik van 1:16 maakt het een onzettend goedkope auto om te rijden.

Mazda 6 Sportbreak

Van de andere suggesties zou ik zeker voor de Leon kiezen. Actueel model, ruim, niet te zwaar en redelijk zuinig.

De E91 is absoluut niet ruim terwijl het wel een dure en zware auto is. Inmiddels ook al behoorlijk op leeftijd al blijft het een fraaie auto. Motoren zijn niet probleemloos, verbruik is wat minder en behoorlijk zwaar en duur in de verzekering.

De C-klasse kan ik best waarderen maar gezien de jeugdige CX-3 is zo'n C-Klasse een minder voor de hand liggende keus. Ik zou hem zelf niet kiezen.

Jullie waren ook op zoek naar een B-segmenter toch? Is het geen idee om de Mazda daarvoor de gebruiken en een wat goedkopere (qua aanschaf) gezinsauto erbij te kopen? Wellicht minder leuk, maar financieel gezien geen gekke keuze denk ik.

Edit: Oh ja, gefeliciteerd met het aanstaande kinderzitje. :)

Dank voor de felicitaties!!

Mazda 6: zeker een optie, echter wil ik dan perse een facelift en het liefste ook leer. Dan wordt ie te duur.
3: blijft gewoon mooi en dik. Maar inderdaad stuk duurder om te rijden. En in de basis al uit 2005.
C: persoonlijk erg liefhebber. Goede kwaliteit en met AMG pakket dik en je ziet ze niet heel veel.
Leon: jonger, goedkoper, sneller, ruimer. Maar twee nadelen: saai interieur (wel top zitpositie!) en VAG.

@Caspian: grappig dat je dat noemt, daar heb ik zelf ook aan gedacht. Dat zou ideaal zijn, maar dat wordt te duur. Uiteindelijk zouden we dan 20k km met die auto rijden, dus dat tikt best aan. En voor 10-12k ga ik niets vinden wat ik leuk genoeg vindt. Als vervanger voor de CX-3 zou ik dan ook niets willen bijleggen, zodat de B-segmenter er ook nog gewoon bij kan komen.

Eerst maar eens zien wat de CX-3 doet qua interesse. Nog geen haast, we hebben nog paar maandjes ;)

Een V60 zou zeker wel iets zijn. Maar best nog een prijzige auto in de goede uitvoering (R-design).

Megane sowieso niet. Mooie auto, even naar gekeken als tweede auto, maar ik zit er simpelweg absoluut niet goed in.

Je zoekt alleen maar excuses voor je zelf om een andere auto te kopen. Met zijn drieen is zo'n CX-3 prima geschikt.:)
Ik snap her wel hier wisselen we tweemaal per jaar van auto alhoewel de w140 dermate goed bevalt dat er zo maar nog een jaar aan vast geplakt kan worden.

Als een e91 al krap wordt gevonden, hier, dan hoef je zeker geen v60 te bekijken. Met twee kids was de e91 voor ons ruim zat. En ik had een moutain buggy, de urban jungle duo wagen, dus voor een tweeling. Ga maar eens googlen, dan zie je wat voor lel van een buggy dat is. Paste prima in de e91, voor de ruimte pakte ik richting vakantie de wielen er even af, maar dat was 20 seconden werk.

Fijne auto en nog steeds heerlijke rijeigenschappen. Doet niet onder voor de f30 die ik ook heb. Vergelijkbaar gemotoriseerd is de f30 echter sneller en zuiniger. Ik heb ze beide in 320d high executive uitvoering.

E91 heeft 460 liter kofferruimte, een V60 30 liter minder. Om de ruimte moet je ze zeker niet kopen, een Focus of Astra zijn zeker zo ruim.
Als rijdersauto is de BMW nog steeds geweldig. Je zit er perfect in en het stuurt ook top.

Een Audi A5 Sportback heeft ook een flinke kofferbak trouwens. Vind ik ook schitterende auto's.

Focus is, schat ik, een keer zo ruim in de bak als een E92. De eerste is de ruimste in zijn klasse, mijn Focus 2 was bijna net zo groot als de w124 kombi die ik nu heb.

Afgelopen zomer stond ik op vakantie naast iemand in te pakken in Duitsland met een 325 station. Ik schrok hoe klein dat was, lijkt wel een hatchback. Ik zou voor een oudere A6, 5-er of E-klasse gaan. Hoef je geen wielen van je kinderwagen af te halen, onderstel inklappen en inladen.

Huidige Focus is ook geen ruimtewonder. De Octavia en Civic Tourer zijn zo'n beetje het ruimst met dik 600 liter bagageruimte. Ter vergelijking, mijn Mazda heeft er 522.

Waar je op moet letten is of je voorin nog fatsoenlijk kunt zitten met een Maxi-Cosi. Wij hebben een Family-Fix waar je de Maxi-Cosi op klikt. Mooi systeem maar de voorstoel moet een stukje naar voren. In bijv. een Focus is de ruimte achterin nog een stuk beperkter.
Verder is een hele lage auto ook wat minder praktisch. Is dan een gewurm om een kind te installeren achterin. Een SUV is dan fijner als een sportieve stationcar.

@Aras: oudere A6, E of BMW 5 wordt me te duur qua running costs. Uiteindelijk rijden we al snel 25k km per jaar, dus brandstof en onderhoud (en ook de afschrijving) tikken relatief best aan.

@Kristian: dat is precies een van de grootste problemen in de CX-3. Wanneer de Maxi-Cosi is geïnstalleerd zit mijn vriendin met haar knieën tegen het dashboard. Die moet dus achterin zitten, maar daar is eigenlijk ook geen plek als de kinderwagen incl reiswieg mee moet. Tuurlijk, het KAN allemaal wel, maar het is behelpen op een manier die ik liever niet doe. Dus als het financieel niet al te pijnlijk wordt heeft een toekomstbestendige vervanger de voorkeur.

De bagageruimte van een 3 of C zou prima moeten zijn voor ons gebruik, maar ik maak me ook vooral beetje zorgen om de installatie van die hele installatie op de achterbank ;)

Kleine update.

Alhoewel, eigenlijk is er geen concrete update. Ik hou de automarkt een beetje in de gaten, met name voor een F30 of Leon, waar toch wel de sterke voorkeur van de mrs naar uitgaat. F30 Touring is nog erg prijzig, maar er staan wel enkele mooie 320i sedans te koop met de juiste uitrusting. Dit lost een groot gedeelte van het ruimteprobleem op, namelijk het stoeltje op de achterbank, maar de kofferruimte is wel ruim, maar niet praktisch toegankelijk. Volgens twee collega's gaat dit echter prima.

Leon ST's staan er dan weer genoeg te koop. Blijft erg mooie auto en goedkoper om te rijden (hoewel denk hogere afschrijving). De 1.4 TSI 150pk kan makkelijk naar de 190pk worden gechipt. Maarja, dat interieur blijft beetje grauw en kaal en het blijft VAG.

Zolang er twijfel is wordt er sowieso geen beslissing genomen. Nog steeds geen haast. :)

Zo'n 3-serie is natuurlijk een fantastische auto maar of een sedan dan een handige keus is met het oog op de gezinsuitbreiding betwijfel ik.
Ik ben maar wat blij met een stationcar. De kinderwagen/wandelwagen gaat er moeiteloos in en het komt vaak voor dat er nog extra bagage mee moet. Een campingbedje bijv. Die gooi je er nu zo bij in. Je hebt veel meer hoogte tot je beschikking.
Bij een sedan gaat je dat niet lukken. Heb ook nog even naar een 6 sedan gekeken maar direct vanaf gestapt. Niet praktisch genoeg.
Zou jammer zijn als je na een jaar weer de boel moet inruilen omdat het niet voldoet aan de wensen.
Gelukkig zijn er ook zat mooie stationcars te koop!

Voor mij alweer een tijd je geleden, maar hoe lang zit een baby in een maxicosi?

Zou je werkelijk alle 25k km met zijn drieen rijden?

Een stationwagen lijkt me inderdaad de meest verstandige optie. Dan kunnen we echt voorlopig vooruit. Vandaag kwamen er vrienden langs die een kleine van 6 maanden hebben en een sinds kort een Octavia station ipv een Ibiza (om hetzelfde probleem met de maxi cosi te verhelpen). Dat is toch wel heel praktisch en makkelijk zeg! Alleen vind ik de meeste C stations niet het meest sexy. Maargoed, daar valt altijd wel iets aan te doen en is misschien ook niet het belangrijkste op dit moment.

@A3-White: zo'n kleine zit toch al snel een klein jaartje in de maxicosi. En we rijden niet ongeveer 10-15k per jaar prive, dat zal grotendeels wel met zijn 3en zijn - en wie weet in de toekomst wel met 4 of 5 ;)

Gewoon deze ophalen dan maar:
Leon ST FR 2015
seat-leon-st-1-4-tsi-act-fr-dynamic-navigatie-led-cruise-control-20783512-1.jpg

Of anders deze....
Focus ST-Line
ford-focus-wagon-1-0-ecoboost-125pk-titanium-st-bodykit-met-y-5-000-korting-20609819-1.jpg

Als het kan zou ik de kleine wat langer in de Maxicosi houden. Veiligste manier van vervoer.
Het kan totdat het hoofd boven de cosi uitkomt, dus niet of de beentjes nog passen.;)

De nieuwe regels voor kinderzitjes (wanneer gaan die eigenlijk in?) gaan niet voor niets uit van achterwaarts geplaatste stoelen tot 4 jaar!
En die nieuwe stoelen zijn GROOOT.:eek:

Die rode Leon staat idd op de shortlist! Hoog zelfs..

De Focus vind ik nog steeds een gave auto. Maar mn gevoel zegt dat er nieuw model aan komt.

Rembrandt zei:
Als het kan zou ik de kleine wat langer in de Maxicosi houden. Veiligste manier van vervoer.
Het kan totdat het hoofd boven de cosi uitkomt, dus niet of de beentjes nog passen.;)

De nieuwe regels voor kinderzitjes (wanneer gaan die eigenlijk in?) gaan niet voor niets uit van achterwaarts geplaatste stoelen tot 4 jaar!

Helemaal mee eens!

Rembrandt zei:
En die nieuwe stoelen zijn GROOOT

Nog een reden om niet aan kinderen te beginnen. :D

En ik snap het maar ten dele, want die dingen zijn alleen maar beter bij een aanrijding die door je vader of moeder word veroorzaakt toch? Als je van achteren aan word gereden schiet het kind alsnog naar voren.

Zou deze ook nog in aanmerking komen ? Nieuwste speler op de markt en zonder uitzondering goed ontvanger en winnaar in vergelijkende testen. In deze combi 1.4 Turbo met Innovation uitrusting heb je niks te wensen over. Astra 1.4T Innovation

Total Loss zei:
Zou deze ook nog in aanmerking komen ? Nieuwste speler op de markt en zonder uitzondering goed ontvanger en winnaar in vergelijkende testen. In deze combi 1.4 Turbo met Innovation uitrusting heb je niks te wensen over. Astra 1.4T Innovation

Nop. Naar gekeken toen we uiteindelijk de CX-3 kochten. Hele fijne auto, maar het deed me 0,0.

Mooie uitvoering, maar een handbak?

De achttraps-ZF lijkt me, zeker in het Nederlandse verkeer, een verademing. Deze heeft ook de juiste opties, mist alleen de sexy wielen.
Al weet ik niet hoe groot het verschil is tussen de 184pk en de 163pk-EDE.

omdat je het eerder ook over een fünfer had

0291660164007.jpg

https://nl.ww3.autoscout24.be/classified/291660164?asrc=st|as

eentje met 70dkm
0303839924001.jpg

https://nl.ww3.autoscout24.be/classified/303839924?asrc=st|as

of deze 525d
0300399758005.jpg

https://nl.ww3.autoscout24.be/classified/300399758?asrc=st|as

Ik snap nooit waar de eis opeens vandaan komt dat iedereen met kinderen opeens in een hele grote auto wilt/moet rijden, mijn ouders hebben altijd 626 gereden en met 2 kinderen ging dat prima in een auto die kleiner is dan mijn huidige Mazda 3. Ik snap best dat je een BMW 3-serie wilt, maar een sedan is meer dan groot genoeg.

Mwha, een 626 is ook niet echt een kleine auto. En vergeet niet dat de binnenruimte nou ook niet echt evenredig is toegenomen met de buitenmaten door een sterkere kooiconstructie, dikkere stoelen, etc.

Joël D. zei:
Mwha, een 626 is ook niet echt een kleine auto. En vergeet niet dat de binnenruimte nou ook niet echt evenredig is toegenomen met de buitenmaten door een sterkere kooiconstructie, dikkere stoelen, etc.
een 82'er 626 is in alles kleiner dan mijn huidige 2010 mazda 3.
@carfanatic, 5 serie is ook een mooie optie, ik zou dan wel voor een volleder uitvoering gaan is met een kindje altijd handiger als je iets moet schoonmaken.

Mooi! Zo'n diesel rijdt natuurlijk ook heel erg fijn. Snel en comfortabel. Kan zo'n diesel voor jullie uit qua km's?

@TYN Dat is een hele mooie inderdaad! Vooral dat interieur is echt mijn favo kleurstelling. Helaas erg zeldzaam. Die auto is ook zeker een optie, maar qua inruil ga ik daar totaal niet uitkomen, terwijl ik bij de zwarte 3 wel tevreden ben. Automaat heeft qua comfort wel voorkeur, maar die hebben ook niet het eeuwige leven tegenwoordig. Zeker met een sterke diesel vind ik schakelen niet zo erg.

163 vs 184pk scheelt iets, maar is puur software.

@zombies Moet ook nie perse, maar omdat het kan. Omdat een grotere auto simpelweg veel makkelijker is.

@Kristian Wij rijden zo'n 27.000km per jaar, dus een diesel is op papier zelfs al snel goedkoper. Enige echte argument tegen is de onzekerheid qua diesel beleid voor komende jaren.

@Carfanatic Een 5 zou ik heel graag willen, maar dat komt nooit door de commissie thuis, dus heb ik maar uit mn hoofd gezet.

ik zag ook nog wel een aantal mooie blauwe F31's staat met M-pakket. Zit dat mooie stuur in.
Prijzen van de diesels vallen me redelijk mee. Is voor de meeste particulieren ook niet echt interessant.
Wij rijden met beide auto's 15.000 km per jaar dus diesel valt dan ook af.

De diesel zou ik ook altijd i.c.m. nemen met die fantastische automaat.

Rembrandt zei:
(..)

Uh?

Dus die kinderen zitten tot 4 jaar achterwaarts in de auto en kijken tegen de rugleuning van de achterbank aan??

Wie heeft dat verzonnen?

Zeker iemand die niet snapt dat contact maken / houden met je kinderen. zeker in de eerste jaren van hun leven belangrijk is.. óók in de auto..

en dan.. wie heeft er al een oplossing gezien voor het monteren van beeldschermen? (okay, meeste nieuwe auto's hebben hoofdsteunen achterin)..
wordt wel een langere 'snoerenbende'.. dan..

PS.. vergeet zo'n 3 serie station nou maar.. heeft toch niet veel meer ruimte aanbod.. zeker niet in vergelijk met een Octavia.
Die rode Leon SW.. gaaf model..
Persoonlijk vind ik dat Seat met deze generatie Leon weer (eens) een appetijtelijke Leon heeft neergezet. (y)

Ik rij nu 3 jaar en bijna 100k in een 320i touring (F31) en het is een geweldige auto, kwalitatief prima voor zover je daarover iets kan zeggen met zo'n jonge auto. En ik vind het super rijden. Ik zou met een gezin zeker een touring nemen. Die is ruimer achterin vanwege de doorlopende daklijn en dat scheelt op de achterbank best veel.
Ik zou een diesel altijd met automaat nemen, dat rijdt zo geweldig. Zelf gekozen voor een 320i met handbak, geeft wat meer gevoel van controle en mogelijkheid tot spelen maar ik zou nu een automaat nemen als ik weer moest kiezen.

Tips: sonnyboys achterin, hifi upgrade of HK, en als je wat wil kunnen trekken even opletten want sommige EDE's met handbak uit ik meen de eerste twee jaren mogen niets trekken, de automaat wel. Is importeren uit Duitsland geen optie? Veel keuze voor scherpe prijzen.

Die blauwe hierboven, geweldig! Ik zou haast zelf weer op zoek gaan :D

Ruimteaanbod is zeker niet overweldigend, een Octavia is fors groter. Daar moet je hem zeker niet voor kopen. Maar het zal vast voldoen hoor. Mijn Mazda heeft ook slechts 522 liter aan ruimte in de kofferbak...

Estoril is sowieso de mooiste kleur! Zo onwijs lekker.. Maarja, vind er maar eens 1 binnen budget. Bovenstaande is zeker dik, maar sta niet te springen bij import ;)

Een Octavia of Leon is zeker ruimer en de meer verstandige keuze, maar een Octavia doet me niks en een Leon vind ik qua interieur toch echt wel grauw. Ook een stap terug vanuit de CX-3.

De opmerkingen over een automaat zetten me wel aan t denken. Het zou zonde zijn als ik over een tijdje spijt krijg van keuze voor handbak. Stof tot nadenken!

De opmerkingen over een automaat zetten me wel aan t denken. Het zou zonde zijn als ik over een tijdje spijt krijg van keuze voor handbak. Stof tot nadenken!

ach koop je over een jaartje toch weer wat anders.

@speingbok, het is zeker niet alleen softwarematig, het verschil tussen een gewone 185pk en een 164pk ede. De hele auto is anders, de rijhoogte, de luchtweerstand, de wiellagers, de instellingen van de automaat. De 184 heeft een veel rustigere loop, de versnellingen van de automaat zijn anders ingesteld en de internals van het blok zijn anders.

Die zwarte is een mooie! Zelf ben ik helemaal.wild van de 8traps automaat in mijn f30 320d. Daar is niet fegen te schakelen. Wat een superbak is dat zeg!

Springbok zei:
(..)
Een Octavia of Leon is zeker ruimer en de meer verstandige keuze, maar een Octavia doet me niks en een Leon vind ik qua interieur toch echt wel grauw. Ook een stap terug vanuit de CX-3.

(..)

Ach, maakt weinig uit als je dadelijk die maxicosi erin tilt. Wat daarín ligt, is pas belangrijk. ;)

Terug
Bovenaan