Springbok: BMW F31 330i M Sport Shadow (2018) p18: zomerbanden en lessen voor motor

Werkelijk een prachtige auto!!
Zoals al veel vaker gemeld is de combinatie van kleur en uitvoering (GT-M) echt heel erg geslaagd.

CX-3 vind ik een stuk mooier dan de CX-5, hoewel ik die ook heel mooi vind.
Heel veel plezier en veilige kilometers gewenst met deze prachtige auto!

Joel_1987 zei:
Werkelijk een prachtige auto!!
Zoals al veel vaker gemeld is de combinatie van kleur en uitvoering (GT-M) echt heel erg geslaagd.

CX-3 vind ik een stuk mooier dan de CX-5, hoewel ik die ook heel mooi vind.
Heel veel plezier en veilige kilometers gewenst met deze prachtige auto!

Thanks! Hoe meer je er mee rijdt, hoe beter het bevalt. :)

UPDATE

De kilometers gaan hard sinds aanschaf. Momenteel 6.000km op de teller. Veel sociale dingetjes en veel moeten regelen voor het nieuwe huis. Plan is wel dat het iets minder wordt, want dit extrapoleren naar een jaar gaat richting de 30.000km (OEPS o_O ). En dat is nog zonder vakantie.

Het gemiddelde verbruik ligt over 3.700km op 1 op 14,1 en is daarmee wel verbeterd. Hoop stiekem dat het nog iets meer richting de 1 op 15 gaat, maar we gaan het zien. Wat opvalt is dat de auto relatief veel meer gaat verbruiken als je stevig doorrijdt op de snelweg (140 km/u).

Dan minder goed nieuws: vandaag een brief op de mat met een terugroepactie. Er is iets mogelijk mis met de voorwielophanging. Klusje van een uur, dus dat overleven we wel.

Terugroep actie heeft niet tot aanpassingen geleid. Alles was in orde.

Van de week even de auto klaarmaken voor de vakantierit. Vloeistoffen checken, wassen, uitzuigen. En dan een mooie rit voor de boeg.

Auto bevalt super. Een nadeel is dat ik de laatste tijd soms last van m'n rug heb met autorijden. Dus dat wordt wel even een dingetje op vakantie. Goede test om uit te vinden of t van de autostoel komt of gewoon omdat m'n rug laatste tijd sowieso beetje brak is.

Vakantierit is helemaal soepel gegaan. Man, wat een fijne auto is het toch! Ben de auto alleen maar meer gaan waarderen op de lange rit en ritjes over mooie Italiaanse bochtige, maar slechte, wegen.

Last van m'n rug komt iig niet door de auto. Geen last gehad.

Heb nu al zin in de terugreis! Al is het de vraag of ik kan rijden, want heb m'n hamstring ingescheurd door val tijdens waterskiën :(

Enige minpunt is dat de automatische spiegels opeens niet meer automatisch inklappen bij afsluiten van de auto. Heel vreemd.. Ohja, en de auto ziet er niet meer uit van binnen en van buiten door t stof ;)

Nu ook de terugreis erop zitten. Gelukkig heb ik nog wel een aantal stukken kunnen rijden, dat vind ik te mooi om te laten schieten. Totaal gereden 3.757km met een gemiddelde van 1 op 13,9. Verbruik schiet fors omhoog bij harder doorrijden. Slechtste verbruik 1 op 12,5 (ochtend van vertrek -> hard door DL), beste verbruik 1 op 15,9 (veel kilometers 110 op CC in Oostenrijk en Noord Italie).

De auto heeft zich de hele vakantie top gehouden! Echt een heerlijke wagen, die ook goed weet om te gaan met de slechtere wegen buiten Nederland. Lijkt ook alsof de motor wat losser is geworden en de auto als geheel nog fijner rijdt, maar dat zal ook wel tussen de oren zitten.

Nu 2 to do’s:
- auto goed wassen van binnen en buiten
- automatische inklapbare spiegels laten checken, doen het nog steeds niet meer

De totale kilometerstand is inmiddels opgelopen naar 10.200km, oftewel 8.000km in ruim 2 maanden (OEPS!).

Eigenlijk niet echt foto’s geschoten van auto/reis, maar dit was halverwege en toen al goed vies:

Terugreis, helaas kon ik dit stuk (Fernpass) niet zelf rijden:

En wat me tijdens de vakantie nog erg opviel is het strakke LED design bij ingeschakelde verlichting:

Erg mooie auto.
Erg Cool, mooie kleur blauw, Vette wielen !
Veel plezier,
Groetjes!

Inderdaad een fraaie auto, hoewel iets minder als die zo vies is. :)
Het verbruikt valt me best tegen, trouwens. Ik dacht dat Mazda juist het theoretisch en praktijk-verbruik zo dicht bij elkaar trachtte te houden met de SkyActiv-technologie.

Boblafrance Ralph zei:
Erg mooie auto.
Erg Cool, mooie kleur blauw, Vette wielen !
Veel plezier,
Groetjes!

Thanks!

der Magistrat zei:
Inderdaad een fraaie auto, hoewel iets minder als die zo vies is. :)
Het verbruikt valt me best tegen, trouwens. Ik dacht dat Mazda juist het theoretisch en praktijk-verbruik zo dicht bij elkaar trachtte te houden met de SkyActiv-technologie.

Ik was mijn auto's regelmatig, hou van schone blinkende auto's. Maar lekker vies door gebruik waarvoor ie bedoeld is vind ik ook niet verkeerd ;)

Het verbruik is nu gemiddeld 1 op 14. En dat valt mij toch ook tegen, al is dit gelijk met het verbruik dat AW haalde met de duurtester. Ik had gehoopt op 1 op 15. Ik scheur niet, maar rij wel gewoon lekker door. Dus de 1 op 15 is denk zeker mogelijk met iets rustiger rijgedrag. Maar ik rij geen auto om een zo zuinig mogelijk verbruik te halen.

Al met al is het verbruik van een CX-3 nog wel steeds iets zuiniger dan van de concurrentie als bijv Captur of 2008.

Heerlijke vakantie moet dat zijn geweest (y)

Dat de auto beter rijdt geloof ik direct, op die lange afstanden branden ze geweldig mooi schoon intern.
Mijn Jaarlijkse reisje Stuttgart kleine 1800km merk ik precies hetzelfde.

Balen van de blussure die je hebt opgelopen, maar wel een mooie autotocht zo! Waar zat je ongeveer in Italië?

Tijdens zo'n lange rit leer je de auto gewoon het beste kennen. Dan kom je er na een paar duizend kilometer al snel achter wat de plus- en minpunten zijn. Hoe vond je auto qua comfort op de lange afstand presteren t.o.v. de A-Klasse die hebt gehad?

Het verbruik vind ik zelf nog wel meevallen voor een compacte SUV met 120 pk. De auto staat nu eenmaal wat hoger op z'n poten, en om 120 pk te leveren moet er ook wat kracht verzet worden natuurlijk.

Ja vind het verbruik alleszins redelijk als je het formaat auto bekijkt.
Mooie wagen zo'n CX3(y)

Blijft inderdaad een hele mooie auto. Op zulke lange trips leer je een auto pas echt kennen. Verbruik is zeker niet slecht maar in vergelijking met mijn 6 valt het wat tegen. Als ik mijn best doe dan red ik 1:16,5 en 1:16 zonder veel moeite. Op de snelweg valt het verbruik mij ook erg mee, wellicht door de langere overbrengingen en gunstigere luchtweerstand. Maar de 6 weegt wel weer wat meer.

Misschien nog eens wat dikkere uitlaatsierstukken monteren? De standaard exemplaren hadden best iets forser mogen zijn.

Dank allen! Vakantie en rit waren top!

@Enzo
We zaten in Bolsena. Een groot meer tussen Florence en Rome. Vrienden van ons gaan daar ieder jaar heen en hebben daar een speedboot liggen. Dit jaar een keer aangehaakt.

Ik vond de Mazda veel comfortabeler dan de A op zo'n lange rit. De A reed wel stabieler op hogere snelheden, maar was ook vermoeiend door het spijkerharde onderstel. Vooral op de B wegen in Italië werd het slechte wegdek veel fijner verwerkt.

@Kristian
Verbruik kan ook wel zuiniger natuurlijk. Vakantierit door DL was ook wel lekker doorrijden hoor. Flinke stukken 150/160 en ook paar x door richting 200. Ik denk dat t met name komt omdat de auto wat hoger is.

Uitlaatstukken heb ik ook over zitten denken. Maar geldt eigenlijk voor alle Mazda's. Sierstukken moeten dan wel net iets groter dan huidige, zodat t nog wel OEM lijkt en geen foute stortkokers ;)

Dat zijn serieuze kilometers!

Fijn dat de CX3 comfortabeler is dan de A, dat was toch een van de voornaamste redenen om de overstap te maken.

Dat wordt een flinke schoonmaakbeurt dit weekend, succes! :D

Heb me wat verdiept in de sierstukken. De huidige zijn simpel te verwijderen (puntlasboortje en dremel). Fox heeft mooie en goede sierstukken die je vervolgens kunt monteren. Ga ik binnenkort eens mee aan de slag denk ik.

ma230005-133-2.jpg

Zelfde eindstukken (Type 16 1x100mm) wil ik op mijn 6. Net iets dikker zonder dat het gelijk fout staat.

kopie-von-img_4218-jpg.34015

Weet jij hoeveel mm de Mazda standaard heeft als maat?

Ik heb ook even zitten kijken en vond dit wel netjes = 89mm. Beschaafd maatje, net iets groter:
cx5.1.12.jpg

Moet ik nog eens opmeten wat er standaard op zit.
Die van PM performance is ook netjes inderdaad. Maar als ik lees dat je voor twee sierstukken al op zo'n 350 euro zit is dat we fors. Die van Fox zijn zo'n 40 euro per stuk. Komt dan ook nog (afhankelijk van hoe handig je zelf bent) wat bij.

Kristian zei:
Moet ik nog eens opmeten wat er standaard op zit.
Die van PM performance is ook netjes inderdaad. Maar als ik lees dat je voor twee sierstukken al op zo'n 350 euro zit is dat we fors. Die van Fox zijn zo'n 40 euro per stuk. Komt dan ook nog (afhankelijk van hoe handig je zelf bent) wat bij.

Dat is het hele probleem. Ik ben niet zo handig ;)

Ik moet ook nog eens meten. Maar zat nu op het werk, dus dacht: vraag t maar.

De kilometers gaan heel veel te hard! :eek:

Even zitten rekenen vandaag en kom uit op 30-35k per jaar. Dat is echt veel meer dan gedacht! Aan de andere kant is er ook weinig aan te doen en gelukkig is het een nieuwe auto, dus kan wel even vooruit tot de standen echt hoog worden.

Toch maar beetje op gaan letten. Als de auto na 2 jaar op 60k km staat kan hij mooi door m'n vriendin gebruikt worden, die rijdt minder dan 10k km per jaar. Dan staan we na jaar of 6 toch nog voor de 100k km grens. Wat niet extreem is.

Achteraf was een diesel misschien goedkoper geweest :LOL:

Verbruik ligt in lijn met het mijne. Zelfde motor maar dan in een 3. Ik haal gemiddeld bijna 1 op 15. Maar we rijden veel Nederlandse snelweg, dus minimaal 130. Een klein deel normale wegen. Een paar keer per maand probeer ik hem even op de Duitse Autobaan (op 2 km van woning) uit te laten.

Ik merk wel als ik binnendoor via Venlo naar de Achterhoek rijd via Duitsland, dus 100 km-wegen dat hij een stuk zuiniger is. Maar dat doen we maximaal een keer of 2 per maand.

Kortom ik denk niet dat je veel zuiniger gaat rijden. Mijn wagen is van 13-05-2014 met bijna 53.000 op de teller.

Dan rij je ook een mooie 25k km per jaar!

Ik denk ook niet dat het verbruik nog veel wijzigt. Ik ga binnenkort eens een paar keer een BP Ultimate tank erin gooien, kijken wat dat doet bij deze motoren.

Gisteren begonnen met BP Ultimate 98 tanken. Doen we eigenlijk bij alle auto's keer of 3/4x achter elkaar per jaar. Baat het niet dan schaadt het niet..

Benieuwd of er verbruik merkbaar is bij de SkyActiv motor. Tot op heden bij andere auto's nooit echt gemerkt in verbruik, soms wel in loopeigenschappen van de motor (iets smoother). Voor de Mazda vanmorgen niets gemerkt.

Meerprijs van 10ct tov benzineprijs leidt tot 7,1% hogere kosten. Dus het verbruik moet van 1 op 14 naar 1 op 15 gaan om te compenseren. We gaan het zien komende weken. :)

Gisteren voor de 3e keer de tank volgegooid met BP Ultimate. Dus 2 volle tanks kunnen beoordelen. Beide tanks hadden een gemiddeld verbruik van 1 op 14,3 tegenover een gemiddelde van 1 op 14 over de 10.000km daarvoor.

Het lijkt er dus op dat er een kleine winst zit in het tanken van Ultimate, maar financieel blijft het onaantrekkelijk aangezien de meerprijs (7%) niet opweegt tegen gunstiger verbruk (2%). Desondanks zet ik de test nog even door om een betrouwbaarder beeld te krijgen.

De motor lijkt overigens wel net iets smoother te lopen (SkyActiv loopt vrij rauw), maar dat kan ook tussen de oren zitten.

Hij loopt ook vrij rauw inderdaad, maar het blijft wel een sterk concept. Ik denk dat het verbruik ook nog wel daalt als het iets kouder word.

Skyactive techniek is zeker mooi, zonder downsizing toch een gunstige uitstoot.

Mijn 2.5 blok in mijn mazda 6 GT-M (2008) loopt ook merkbaar beter en zuiniger op 98 ultimate.

Echt een knappe CX-3 heb je.

Rauwe motorloop hoort erbij, doet de mijne ook. Merk je alleen stationair. Hoort ook wel bij een direct ingespoten benzinemotor. Tikken van injectoren hoor je redelijk goed. Met het rijden klinkt hij best sportief als je een keer wat verder doortrekt.

Volgens mij heb je met een ongeblazen blok vrij weinig voordeel van 98. Ja, een skyactive heeft een hoge compressie, maar met dezelfde techniek moet over de hele wereld soms op 91 gereden worden.
Pas als je door drukvulling flink de druk opvoert in de cilinderkamer, dan ga je echt verschil merken met 98. Ik rij nu met 102 en vind het verschil met 98 ook weer groot. Vooral boven de 5500 toeren, als de turbodruk nog altijd hoog is. Je merkt dat de kans op pingelen dan minder is.

Eenvrijeusernaamiserbijnaniet zei:
Volgens mij heb je met een ongeblazen blok vrij weinig voordeel van 98. Ja, een skyactive heeft een hoge compressie, maar met dezelfde techniek moet over de hele wereld soms op 91 gereden worden.
Pas als je door drukvulling flink de druk opvoert in de cilinderkamer, dan ga je echt verschil merken met 98. Ik rij nu met 102 en vind het verschil met 98 ook weer groot. Vooral boven de 5500 toeren, als de turbodruk nog altijd hoog is. Je merkt dat de kans op pingelen dan minder is.

Voordeel is er altijd, maar de compressie van skyactiv is zo hoog dat het grenst aan diesel. Hoge compressie betekent een hogere comprimatie van dezelfde hoeveelheid lucht (V) dus de (P) is 14,4 bar uit mijn hoofd waardoor je ter vergelijking met de gaswet ((P*V)/T) = m *Rs

Massa * Rs(gasconstante is een vast gegeven een hogere temperatuur krijgt die de kans op detonatie (pingelen) vergroot.
Daarom kan 98 een voordeel zijn bij deze blokken.

Jouw voordeel bij een turbo berust op een ander effect. Schroef die druk op en jouw P en V worden hoger en de T dus per facto lager, ware het niet dat de massa ook hoger word. Maar een intercooler dan Nico? Ja het gaat ff wiskundig ertegen in. Het effect berust op de turbulentie die je introduceert in je luchtstroom die de cilinder in gaat waardoor de kans op hoge temp in bepaalde delen van de verbrandingskamer veel groter word en we het detonatieeffect hier dus zien.

Ja bij mijn blok ga ik het verschil echt niet terug zien.

Eenvrijeusernaamiserbijnaniet zei:

Tsja, ik lijk toch wel iets van (minimaal) verschil te merken in loopkarakter.

Ook het verbruik is tot op heden iets gunstiger. Ik ben van plan nog een keer of 4/5 98 te tanken en daarna weer terug te gaan naar 95. Eens kijken of er iets merkbaar is qua verbruik onderaan de streep :)

Vandaag even langs de Mazda dealer om de automatisch inklapbare buitenspiegels te laten fixen. Ze klappen nog elektrisch in, maar de automatische functie is overleden in Italië.

Verder weinig te klagen over de auto. Erg fijne auto. Enige minpunt is de ruimte op de achterbank en achterin, maar dat was bekend.

PascalD zei:
Verbruik ligt in lijn met het mijne. Zelfde motor maar dan in een 3. Ik haal gemiddeld bijna 1 op 15. Maar we rijden veel Nederlandse snelweg, dus minimaal 130. Een klein deel normale wegen. Een paar keer per maand probeer ik hem even op de Duitse Autobaan (op 2 km van woning) uit te laten.

Ik merk wel als ik binnendoor via Venlo naar de Achterhoek rijd via Duitsland, dus 100 km-wegen dat hij een stuk zuiniger is. Maar dat doen we maximaal een keer of 2 per maand.

Kortom ik denk niet dat je veel zuiniger gaat rijden. Mijn wagen is van 13-05-2014 met bijna 53.000 op de teller.

Inmiddels staat er sinds gisteren 55555 op de teller en vorige week heb ik tijdens een midweek weg naar Breskens een nieuw verbruiksrecord gehaald. Omdat ik de wagen daar nauwelijks gebruikt heb en ik dus feitelijk bijna op en neer gereden ben kwam ik uit op een verbruik van 6 liter op 100 km. Ben via Antwerpen gereden.

Doen je spiegels het inmiddels weer?

Ik krijg de mijne vrijdag, een Ceramic White TS+ met GTM velgen. De originele 16" wordt de winterset.

Danny1986 zei:
Doen je spiegels het inmiddels weer?

Ik krijg de mijne vrijdag, een Ceramic White TS+ met GTM velgen. De originele 16" wordt de winterset.

Jep. Een week of 2 geleden gerepareerd. Nog geen uur werk.

Veel plezier vrijdag!

mooie kleur! ziet er nog sportiever uit dan dat de auto al is!

Rij zelf ook met een cx-3 sinds 3 maanden, de teller passeert net de 12,000 km met een gemiddeld verbruik tot nu toe van 6.2 op 100km op euro 95.
niet gek, vind ik zelf zonder er moeite voor te doen.
met een rustige rijstijl en toch normaal met het verkeer mee gaan is 6.0 op 100km makkelijk haalbaar.

Dat zijn aardig wat kilometers in 3 maanden!

Hier nog steeds 1 op 14. Laatste retourtje naar Luxemburg voor het werk 1 op 15. Maar rij over het algemeen redelijk door.

Hier nu ruim 15k km op de teller. Het gaat hard, verwachting is zo'n 30k km dit jaar. Meer dan verwacht, maar is niet anders.

Vandaag maar weer eens olie gepeild. Doe ik zo'n 1x per maand.

Over 13.000km is het peil gezakt - obv de peilstok - van nagenoeg vol naar ca 3/4. Prima dus! Dus in tegenstelling tot de AW duurtester hoeven wij geen olie bij te vullen.

Met deze kilometers lopen wij wel tegen het nadeel aan van een onderhoudsinterval van 20.000km. De 25.000/1 jaar van Mercedes was net ff lekkerder.

Geen nieuws over de Mazda. Kilometers gaan nog lekker door, staan nu op 17.500km.

Wel zijn we ons aan het orienteren op een 'nieuwe' B segmenter. Momenteel rijdt mijn vriendin met een Twingo uit 2010, wat een prima en goedkope auto is, maar we maken graag de stap naar een B segmenter. Net wat ruimer en veiliger.

Eisen:
Budget max 12k, maar liever <9k
>2009
<100.000km
<1.050kg, liefst <950kg
5-deurs
En verder een beetje pittige motor en fris uiterlijk (model, velgen, kleur).

Auto's op de shortlist:
- Renault Clio, zowel vorig model als laatste model
- Ford Fiesta, heeft voorkeur, maar dan wil ik eigenlijk wel de 100pk + Titanium van na de facelift endie zijn nog prijzig
- Peugeot 208
- Fiat Punto Evo

Maar ik noem dit hier op het forum met een reden natuurlijk. Ik sta open voor leuke suggesties!

Dieseltje in overwegen nemen? Dan kan ik ook op zoek naar een andere auto namelijk ;)
Overigens weegt een Punto Evo (itt zijn voorganger) best veel: mijn dieseltje weegt 1120kg.

Waarom niet nog een Mazda? :)

mazda-2-2-1-3-ts-5-deurs-airco-el-pakket-apk-tot-5-2018-lmv-zondag-open-20580760-4.jpg

https://www.autowereld.nl/mazda/2/2-1-3-ts-5-deurs-airco-el-pakket-apk-tot-5-2018-lmv-zondag-open-20580760/details.html

Terug
Bovenaan