Speciale Editie... Of niet. Onbekende uitvoeringen van bekende auto's

Ik heb weer 2 specials:

Laatst zag ik deze Daewoo. Toen ik mijn foto plaatste zag ik het stickertje Holidae. Volgens mij was dit van de importeur, ik meen dat ik ergens nog een folder moet hebben. Maar waar... Uiteraard kan ik online niets vinden over Holidae..

De paar modellen die ik vind, hebben net als deze wieldoppen. En volgens mij had de auto toen ook al airco, dus wat er nu echt speciaal is..

De overburen hadden er een. Buurman lag in het ziekenhuis, en de auto stond toen in de garage, buurvrouw durfde hem daar niet uit te rijden, en er moest getankt worden, dat kon buurvrouw ook niet. Mijn vader vond het haast "een vrachtwagen", dat weet ik nog, en dat de buurt de auto altijd goudenkoets noemden, vanwege de kleur en dat de buurman de auto elke dag waste.

Renault Trafic 4x4, ik dacht dat het een nep-plaatje was. Maar het lijkt toch origineel te zijn. De 4x4 heeft de achteras verder naar voren geplaatst in vergelijking met de voorwielaandrijving.

i1WyQ6y.jpg

7ylZ38T.jpg

Zilveren stootstrips en een ontoepasselijk sierstukje? Dat is wel heel schraal, zelfs het lettertype ziet eruit als een AliExpress-aankoop...

@ Dennis & Tom, ik quote mezelf nu even, maar niet alleen Suzuki maakte dit soort epische speciale edities, KIA ook. Het echte Silver van de Alto zijn natuurlijk de velgies! Dik lichtmetaal :T

Peter O zei:

Ik heb weer een topper, ditmaal een KIA. Maak kennis met de KIA Picanto Bling! Te herkennen aan "chromen" deurhandvaten, kofferbakgreep & instaplijsten!
Oh en lichtmetalen velgen.

Ik stond naast de auto en het woord "Bling" viel me meteen op, en het chroom. Ik heb echt gedacht dat het een staaltje DIY was, want ja dit is in Veendam....

Twingo Surfing. Buitenlands actiemodelletje, denk ik? Kan er niets over vinden verder...

https://bca.autoblox.nl/CarDetailsBuyer2.aspx?UID=344d2406-7b96-40aa-babd-a176c6b4dc54&Redirect=0

2117243_B2.ca29056dfbc5415e8ae49cb8ed0dbe8b.jpg

Peter O zei:
@

1995 Mercedes-Benz E60 T AMG, dit schijnt een van de 149 gemaakte te zijn. En een Japanse import.

Hallo peter olthof, zou je met mij contact op willen nemen over bovenstaande auto? igor@stenautomotive.com alvast bedankt!

groet Igor

Die Kadett 'CORSA' is zeker bijzonder.

Deze Volkswagen 'Cross' Up! zag ik vanmiddag, ook wel grappig. Vraag me alleen af hoe 'terreinwaardig' die echt is.
IMG-20230113-143755734-HDR-2.jpg

De Opel Kadett Corsa moest alvast wat naamsbekendheid genereren voor de aanstaande A-Corsa.

Zodat het publiek al wat vertrouwd was met de naam toen Opels kleintje in 1982 op de markt kwam.

In Engeland werd het de Vauxhall Nova.

@929v6, dat was dus EXACT de reden waarom ik weer dacht aan deze rode SEAT. Volgens mij is er inderdaad ook een 30 jaar versie..

Qua Saxo, ik bedenk me ineens dat ik ook een handvol van deze elektrische Fransmannen Ducato's dus hebben in Assen:

Omgebouwd door Gruau, een Frans bedrijf

Ligier JS2 zei:
De Opel Kadett Corsa moest alvast wat naamsbekendheid genereren voor de aanstaande A-Corsa.

Zodat het publiek al wat vertrouwd was met de naam toen Opels kleintje in 1982 op de markt kwam.

In Engeland werd het de Vauxhall Nova.

Precies dat. En het was een prachtige uitvoering, met een prachtige folder. Ik weet niet alle specs meer, maar het was een 1.6 S met speciale donkerbruine metallic lak, goudkleurige striping en goudkleurige SR velgen. Elke dealer kreeg er maar een paar toegewezen, en die waren rap weg.

Een van de mensen in mijn buurt heeft tegenwoordig deze Fox. En niet zo maar eentje maar een "Refresh" .
Veel kan ik er niet over vinden, behalve wat modellen die Duitsland te koop staan.

Een erg frisse indruk krijg ik er toch niet van. ;) Bij mij in de buurt (en vorig jaar zelfs bijna vijf maanden pal bij mij voor de deur tijdens een verblijf in het buitenland van de eigenaars) staat een ingevoerde Lupo "College" in dezelfde kleur en staat van onderhoud, daar moet dit de opvolger van zijn!

Wellicht niet letterlijk het idee van dit topic, maar een volgens mij hoogst ongebruikelijke optie die de auto er toch totaal anders uit laat zien. Ik kan zo gauw niet vinden hoeveel er met dit wiel zijn geleverd, maar veel kunnen het er toch niet zijn, volgens mij had ik er nog nooit een gezien.

2008 Porsche Cayenne

Het is geen Nederlandse auto dus grote kans dat het hier helemaal niet geleverd is.
Heb het ook nog nooit gezien.

Ik zocht een topic, dat kon ik niet vinden, wel zag ik dit topic. Wat erg dat ik het zo heb laten verstoffen. Ik let namelijk (hoewel ik nu iets minder spot) op gekke modellen.

Hier in Assen heb ik eens een Cayenne gespot dit ook een reservewiel zo had (geloof ik) maar die foto kan ik niet terug vinden, wel heb ik in Riga deze gezien:

Onder de noemer, "wat iss dit" deze Fiorino van FIAT uit de Oekraïne:

De handvaten zijn natuurlijk mooi gepimpt, maar het laatste ruitje is wel raar. Het lijkt haast een Bestelauto met ruitjes, op PlatesMania zag ik nog een paar.

Onder de noemer "stom" deze, nu wil ik deze Suzuki niet stom noemen, maar wel de fotograaf die niet even het stickertje of typeplaatje op de foto heeft gezet, inzoomen helpt ook niets.

Ach daarom krijgt ie 2 foto's!

Een tijdje terug zag ik deze Transporter, een hele gekke opbouw die ik nooit eerder zag:

Iemand een idee waar dit in zijn vorige leven voor gebruikt is?

Onze Toyota IQ blijkt ook een speciale uitvoering te zijn.. met speciale kleuren en afwerking.
De basis was een Toyota IQ Aspiration en als actiemodel leverbaar als ´White´ en ´Bronze´.

Wij hebben de ´Aspiration Bronze´ die naast de bronzen bodykleur ook standaard half lederen bekleding (met verwarming) heeft én brons kleurige afwerking heeft aan de binnenkant.
Het blijkt dat alleen deze uitvoering dat heeft.

Daarbovenop hebben wij de optionele fullmap navigatie mét achteruitrij camera.

Die voorbumper heb ik nog wel eens gezien, maar die uitlaat zo in het midden niet dat ik me kan herinneren.

Wat leuk die brochure’s! (y)

@MrX wat is er bijzonder aan de Mercedes? Ik zie een grijze E-klasse met een oud Belgisch kenteken.

Er lijkt toch wel iets bijzonders te zijn met deze S-klasse.. :eek:

edit (mijn toon was onbewust iets te onvriendelijk misschien)

Misschien de volgende keer gewoon tekst erbij zetten :) .

Maar een E-klasse met S-klasse neus, dat doet me denken aan de vroegere Autotrader advertenties. Daar stond altijd een bedrijf/handelaar die modellen ombouwde. Een w124 met de neus / dubbele koplampen van zijn opvolger.

Laatst bewerkt:
Laten we toegeven dat het zodanig goed gelukt is dat wij autoliefhebbers er ook ingetrapt zijn :LOL:
Ik zag hem en ik dacht "Er is iets met deze Benz.. maar ik weet niet wat.. "

Maar dus, valt dit nu onder speciale uitvoering of onder tuning?
Persoonlijk zeg ik tuning, huisvlijt zou ik het haast oneerbiedig noemen.

Dat was niet helemaal wat ik bedoelde met dit topic. MAAR laat maar staan hoor, want zoals ik al zei, het doet me denken aan de Autotrader advertenties.

Misschien is er iemand die nog weet welk bedrijf dit (vroeger) deed. Volgens mij was dit in de jaren 90, misschien nog begin 2000 ?

Ik heb veel magazines bewaard, maar helaas gingen de Autotraders dankzij mijn moeder (je kunt toch niet ALLES bewaren) op den duur de prullenbak in.

Dat er een keer een uitvoering voorbij komt waar de kenner van denkt "dat weet toch iedereen" kan gebeuren. En ook dat er eens een uitvoering voorbij komt die misschien iets bekender is, maar nooit bij ons is verkocht, nouja het moet ook een beetje leuk blijven toch? :)

Ik heb het wel eens vaker verteld maar ik volg op Facebook wat pagina's en groepen. Vele zijn Oost-Europees.

Een erg leuke pagina autoArchiwum. Hier zijn heel veel (oude) folders te zien, ze zijn al sinds 1992 bezig (link je naar de site) Naast Oost-Europees vind je ook Westerse dingen op de site of op de gelijknamige Facebookpagina.

Gisteren kwam deze voorbij:
447556266_452941560716151_308839863844715163_n.jpg

De vertaalde post erbij:

Clan Motors Ltd was de naam van een Brits producent die kleine kitcars produceerde eind jaren 60 en 70. Voertuigen waren niet erg populair en na het produceren van meer dan 300 stuks stopte het bedrijf zijn activiteiten. Ontwerpen en apparatuur voor de Clan productie werden gekocht door de Cypriotische zakenman Andreas Kaisis, die bussen en vrachtwagens produceert onder het merk KMC. De Turkse invasie van Cyprus in 1974 stopte de KMC-operaties en de fabriek bevond zich in een gedemilitariseerde bufferzone Volgens sommige bronnen werd het bedrijf gereactiveerd aan de Cypriotische kant van het eiland.

Over dit is veel op internet te vinden, maar zo schrijft de pagina " Alles zou goed zijn als er geen scan was van de folder van de grote Fiat pickup die onder het merk CLAN verkocht wordt. En dit is een versie van MR'75, na de vermeende reactivering van het bedrijf op een nieuwe locatie. Niets is meer duidelijk in het verhaal... "

Clan is in de wereld van klassieke auto's best wel bekend van de Crusader, een sportwagentje dat gebaseerd was de Hillman Imp en waarvan er ook in Nederland een handvol zijn verkocht. Ik wist absoluut niet dat de merknaam ook voor andere voertuigen is gebruikt, laat staan een rebadge van een Oost-Europese bedrijfswagen!

Historische Zandvoort Trophy, 31 mei 1987 by Okke Groot, on Flickr

@929V6 exact wat jij zegt, ik ken de Crusader ook, maar ga je verder en zoeken op de Clan 1500 pickup dan vind je dus niets. Ik lees inderdaad ook zoals de Poolse site zegt, dat de "resten" van de Clan fabriek naar Cyprus is gegaan. Ik zal eens met translate duiken in mijn boek over de Poolse auto-industrie, of daar iets in staat.

Er komen nu wel veel auto's voorbij die hier niet thuis horen.

Hier ben ik het wel een beetje mee eens. Ik heb even OP en het bericht wat ik halverwege de 1e pagina heb gemaakt erbij gepakt .

Het idee achter het topic is dat het is voor:
* Bijvoorbeeld actiemodellen waar niets over te vinden is, bijvoorbeeld bedacht door de importeur of dealer om een voorraad op te maken.

*Bijzondere uitvoeringen, dus bijvoorbeeld grijskenteken modellen die onverwacht zijn.

* Gekke dingen, zoals een Cayenne met een reserve wiel achterop.

* Bijzondere uitvoeringen/badge engineering uit het buitenland.

* Niet geleverde carrosserie varianten.

Geef wel even een kleine uitleg of tekst erbij zodat we weten wat we zien.
"We zien hier een Rover Streetwise, het lijkt wel een opgehoogde Rover 25. Een 25 kende ik wel, maar een Streetwise heb ik nog niet eerder gezien. Hij lijkt een beetje op een Getz Cross, het enige stukje op internet leerde me dat hij geen achterbank heeft, maar 2 zetels."

Als toevoeging zou ik nog de Benzen van VH-tuning willen benoemen, objectief hebben ze hier niets te zoeken. Een nieuwe neus op een ouder model.
Vroeger stonden ze in Autotrader en als kleine jongen kende ik ze al. Helaas is er niets meer meer over te vinden. Dat is ook welkom vind ik.

Nu wil ik niet te moeilijk doen, maar een Golf Manhattan, Polo Fox of Ford Laser is misschien iets te bekend. EN ik ben me ook bewust dat iemand als 929v6 alles veel weet en forummer Pietje niet.

Forummer Pietje zou misschien denken "Oh een Lancia Y10 Fila, dat ken ik helemaal niet."
Terwijl ik denk "oh die kent toch iedereen, dat is de heilige graal in de Y10-wereld"

Dat er een keer iets door glipt wat misschien niet helemaal bijzonder is, dat is niet erg, maar laten we wel een beetje kritisch zijn.

Goed, ik heb nog wat leuks gezien een tijdje terug. Bij het grote publiek (waaronder mijzelf) onbekend, een echte kenner kent het misschien wel.

Dit is een Goggomobil Dart 400 uit 1959. Een Goggo (zoals het merk in de volksmond werd genoemd, volgens mijn vader) is tegenwoordig al ietwat bijzonder om te zien. Maar de Dart is een roadster op basis van de "sedan" die in Australië is gemaakt. Er staat een stukje over de auto op de Duitse Wikipedia:

De Dart werd in 1957 ontwikkeld door het Australische Buckle Motors Pty Ltd, een bekende autohandel uit Sydney , op basis van de kleine auto “Goggomobil” van Hans Glas GmbH.. Het werd gecreëerd op basis van een idee van Bill Buckle , die zich het succes van de Goggomobil herinnerde, om voor deze markt een sportieve en snellere versie van dit scootervoertuig aan te bieden. Om dit te doen reisde Buckley naar Dingolfing, overtuigde senior baas Hans Glas van zijn idee en kreeg van hem een licentie om zowel de Goggomobil als de versie die hij had uitgevonden te bouwen. Buckley koos de naam Dart als naam voor de nieuwe auto, gebaseerd op het beoogde sportieve karakter van de tweezitter.

De Dart was gebaseerd op de standaard bodemplaat met de bijbehorende mechanische componenten, waaronder de aandrijfeenheid en versnellingsbak , en de motorkap van de Goggomobil sedan , die allemaal vanuit Duitsland werden geleverd . In tegenstelling tot de originele Goggomobil had hij echter een platte, open roadster- carrosserie van glasvezel , onafhankelijk ontworpen in Australië, met een lang, afgerond voorgedeelte dat sterk leek op de Jaguar E-Type met aerodynamisch gestroomlijnde koplampen en uitgesproken achterstaartvinnen . Tot de uitrusting behoorden onder meer een rolbeugel , een eenvoudig zwart dak en een kleine kofferbak voorin de auto. Vanwege het linksrijdende verkeer in Australië had de auto het stuur rechts .

Net als de sedans werd de kleine roadster aangedreven door een luchtgekoelde tweecilinder tweetaktmotor achterin de auto , met een cilinderinhoud van 300 cm³ of 400 cm³ en een vermogen van 15 of 20 pk . Met zijn zeer lichte kunststof carrosserie woog hij in rijklare toestand slechts 345 kg, waardoor hij aanzienlijk betere rijprestaties bood vergeleken met de originele Goggomobil. Met een betere acceleratie bereikte de Goggomobil Dart een topsnelheid van 100 km/u (300 cc-versie) of 110 km/u (400 cc-versie).

Net als de andere Goggomobiles die onder licentie in het buitenland werden vervaardigd of de Goggomobil-derivaten die grotendeels trouw waren aan het origineel of onafhankelijk werden aangepast - en dat was een bijzonder kenmerk - droeg ook de Dart het handelsmerk van het bedrijf Glas met een gestileerde letter "G" zowel op de voorkant als op de voorkant. achteraan zonder extern zichtbare aanduiding van de fabrikant in Australië.

De Goggomobil Dart stond van 1959 tot 1962 op de prijslijsten. Vanwege de relatief hoge prijs was het verkoopsucces echter laag in vergelijking met de sedan, zodat er slechts ongeveer 700 voertuigen werden gebouwd.

Leuke modelletjes hoor, maar de laatste posts vallen niet meer echt in de categorie "Onbekende uitvoeringen van bekende auto's".

Edit: Was al aangegeven, maar blijkbaar had Pjötr nog een nabrander. :p

^^ ehm, dat staat toch in het foto onderschrift? Is een rolstoel (bus) toegang maar een soort van zelfbouw, lijkt het.

Op Oldtimerdag Balkbrug kwam sprak met de eigenaar van deze camper:

53800756722_2ee7453ff9_c.jpg

Een originele Leyland Sherpa links gestuurde camper, hoewel vanuit deze hoek (dankzij de plaat bij de deur) het doet denken aan zelfbouw, lijkt alles door een fabriek te zijn gemaakt. Het is allemaal net te verfijnd voor zelfbouw. De eigenaar vertelde me dat hij vele avonden gezocht heeft naar Misas Camper, maar er is werkelijk waar niets te vinden. Ook de Engelse campers op Flickr lijken erop, maar zijn net weer anders.

Op dezelfde dag zag ik ook een leuke Opel Vectra:

53800756687_af32e44582_c.jpg

53801934818_da076a4a82_c.jpg

Dit is een Supreme, en ik zag een erg mooie typeplaatje op de auto zitten, op het spatbord en de kofferklep. Google was niet mijn beste vriend, want die kon me niets vertellen, wel zeg ik deze foto, de enige andere Supreme:

Gemaakt door ons eigen wandellende Wikipedia, namelijk @929V6

Dit is een Vectra A1, en 3 jaar ouder dus dat is wel gek. Nu heb ik geen echte Vectra kennis maar de grille lijkt hetzelfde te zijn.

^^ ehm, dat staat toch in het foto onderschrift? Is een rolstoel (bus) toegang maar een soort van zelfbouw, lijkt het.
Nee, dat bedoel ik niet. Er zijn plenty rolstoelbussen, ook op Master-basis, die er niet zo uit zien. Om een rolstoellift achterin te plaatsen is het niet nodig om de volledige carrosserie aan te passen... Waarom zou je zo'n prijzige wijziging aangaan?

De ombouw is inderdaad wel erg apart voor alleen een rolstoelbus. Het is in waarschijnlijk ook niet in Nederland gedaan, maar kan het mis hebben.

@MWH het lijkt wel een beetje op een busje. Nouja dat is natuurlijk logisch gezien het een Master is, maar op een mini personen bus . Een beetje zoals deze bedoel ik:

Het voelt een beetje alsof de Master bij de portieren is doorgezaagd.

EDIT

Ik had het slimme idee om de bus eens te googlen, De bus is ook gespot in Spanje EN Frankrijk en staat op PlatesMania. Ook daar weet niemand wat het is, die foto's maken de bus nog raarder:

13796486.jpg

13802276.jpg

Laatst bewerkt:
Wat betreft die vectra:

Opel dealers creerden in die tijd wel meer.
Occasions jonger dan twee of drie jaar, kregen vaak een andere striping, andere wieldeksels en een badge, die kocht opel gewoon bij de toenmalige alie in.

Ik denk dat het allemaal te maken heeft met de lift. Hij moet laag bij de grond zijn voor het inrijden, de deuren gaan open en er zit ook een klep boven wat dan wel weer apart is, maar misschien hetzelfde idee als bij BMW.

Terug
Bovenaan