Wat gaaf Zadelsnuiver! Ik weet dat er Volkswagen ook met elektrische auto's bezig was, maar van Bedford wist ik het niet. Ze waren er dus best wel ver mee! Gave link ook zeg!
In 2019 ben ik naar OMMMA geweest, dit is een Walhalla op het gebied van Oost-Europese voertuigen. Die dag waren er ruim 3200 (!! ) voertuigen. Naast de standaard Lada's,Wartburg en Trabantjes waren er ook enkele heel erg bijzondere versies, een kleine greep:

Dit is een Barkas B1000, in 1991 heeft het Duitse Karmann er 2 campers van gemaakt, deze is in particuliere hand, de andere staat geloof ik in een museum ofzo.

Wartburg 311/7 Schnelltransportwagen , deze versie is door Wartburg zelf gemaakt.

Wartburg 311/4 Kübelwagen, een Trabant is nog wel bekend als Kübelwagen, maar een Wartburg was nieuw voor me.

Deze Barkas is van de Volkspolizei geweest, slechts 5 van deze camera auto's zijn ooit gemaakt. Deze is de enige die nog bestaat en is nog compleet uitgerust.

IZH is een Russische fabrikant, die een onder eigen naam de Moskvitch 408 bouwde, dit is een pick-up, de 2715.

Lada 2107 Toscane , veel kan ik er niet over vinden. Op Drive2 vind ik een paar, die allemaal terug zijn gegaan naar Rusland. Het lijkt op een speciale Duitse versie.

Dit is een Volvo 244 DLS, die is in een aantal van slechts 1000 stuks naar de DDR gegaan. Het was een mix van de 240 en de 260. Deze auto is speciaal voor de DDR gemaakt.

De limousine op basis van de 264 vond ook zijn weg naar de DDR, en is daar de staatslimousine geweest van Erich Honecker. (De president)

Wartburg 1.3 Trans, ook deze is zelf door Wartburg gemaakt. De Trans is niet verlengd of iets. De 1.3 is zeldzamer dan dat de 353 versie is.

Trabant 1.1 Tramp, toen de Trabant de Polo-motor kreeg werd het de 1.1. Slechts minder dan 500 zijn de 1.1 Tramp gemaakt. De Tramp is overigens anders dan dat de Kübelwagen is, die was puur voor het leger, en de Tramp geloof ik niet.

Wartburg 312-300 HT Kabriolett, een open Wartburg is al bijzonder maar de 300 HT is slechts 4000 keer gemaakt en heeft een andere, minder mooie neus
Met de Wartburg 353 zijn er ook Rally's gereden. De Rally Trans is dus een soort oprijauto. Als ik het goed heb, is dit dus vanuit Wartburg zelf gegaan. (beetje vergelijkbaar met Lada Sport tak)

Wartburg 353 W Rallye-Trans met achterop een Wartburg 353 W Rallye.

Wartburg 1.3 W Rallye-Trans met achterop een Wartburg 353 W Rallye, de verisie met de Polo motor.
Hoeveel er precies zijn gemaakt is niet helemaal duidelijk, er leeft dus nog een Trans en die 1.3 staat in een museum. De Wartburg 353 WR is trouwens ook bijzonder, dat de is de Rally auto, door Wartburg zelf gemaakt!

Eerder deelde ik een VIS, dit is ook een VIS maar dan op basis van de NIVA. Een VIS 23461. VIS is dus een zelfstandige fabrikant, die overigens in Rusland een beetje onder vuur ligt vanwege een dodelijk ongeluk en het feit dat ze door de aanpassingen niet echt stevig zijn en dus gevaarlijk.