smarter: 2023 Mini Cooper cabrio en Audi A5 Sportback

Prachtige foto's, Smarter!(tu) Het zorgt er wel voor dat ik mijn IS 200 weer meer ga missen...
123acgg.jpg

smarter zei:
De velgen van de andere SC400 zijn voor mij persoonlijk ook net een maatje te groot. De eigenaar is wel een echte liefhebber met veel kennis van de techniek en bijzonderheden van dit model. Wel jammer dat hij er vandaag achter moest komen dat hij al een paar jaar met een lek uitlaatspruitstuk aan de linkerzijde rondrijdt. We hadden het over motorgeluid en ik gaf aan dat de V8 geluidssensatie bij mij nogal afwezig was. Hij herkende dit niet. Een vergelijk tussen onze 2 auto's gaf inderdaad een hele andere geluidsbeleving... De mijne loopt inderdaad belachelijk stil.

Mijn MX-6 was ook heel erg stil, terwijl overal op forums stond dat het geluid zo mooi was.
Dit bleek bij mij door een kapotte katalysator te komen.
Een nieuwe katalysator bleek ook gunstig voor de prestaties en het benzineverbruik.

Ik heb de Lexus vanaf afgelopen september all risk verzekerd in een youngtimer polis. Helaas heb ik daar zonder officieel erkende Fehac taxatie niet veel aan als er wat gebeurt op het gebied van brand, diefstal of total loss. Naar aanleiding van de meeting gisteren heb ik eindelijk besloten om een concrete erkende taxatie in te plannen. Ik heb nu een afspraak staan voor taxatie a.s. woensdag avond. De taxateur is officieel Fehac erkend en prima bekend met de Lexus SC. Vanmorgen hadden we een erg leuk en informeel gesprek aan de telefoon. Ik ben eigenlijk best erg benieuwd wat mijn auto waard is in de ogen van een kenner/ taxateur. Ik heb werkelijk waar zelf geen enkel idee.

Heb je met een youngtimer polis nog een bepaalde periode dat je niet mag rijden of een kilometer beperking?

Een taxatie is wel slim, want je betaald een verzekering op basis van nieuwwaarde.
Bij schade gaan ze echter uit van de dagwaarde, tenzij je een recent erkend taxatierapport kunt overleggen.
De premie blijft wel gelijk.

Zelfs hij een WA verzekering kan het zinvol zijn.
Ik heb het ook overwogen, maar twijfel nog.
Als iemand mij aanrijd, dan is er al snel een schade van 1500 tot 2000 euro, maar de dagwaarde is misschien maar 500 euro.
Dan heb ik toch een flinke kostenpost.
Een taxatie kost tussen de 100 en 150 euro en is 3 jaar geldig.

Ik ben wel benieuwd wat een all-risk verzekering kost.

Ik betaal 45 euro per maand all risk, max 7.500km per jaar. Youngtimer polis, maar geen gedoe als ik deze ook af en toe voor woon-werk gebruik.

Leuke en goede taxateur is het, hij is een paar weken terug geweest voor een taxatie van mijn Kever en Barchetta. Ik weet zeker dat hij jouw SC erg gaat waarderen! (tu)

Na meer dan een half jaar is mijn Lexus vanavond eindelijk officieel getaxeerd door een erkende taxateur voor de all-risk verzekering. Leuk gesprek en een enthousiaste taxateur, die zelf graag een stukje wilde rijden. Auto is beoordeeld als conditie 1/ concoursstaat. De diverse lakbeschadigingen rondom vond hij niet zo belangrijk, want cosmetisch en erg gemakkelijk te verhelpen Hij keek meer naar technische staat, roestvorming, motorruimte, interieur, tellerstand, kleurstelling, en rijgevoel. Deze zaken zijn allemaal uitstekend. Vervolgens hebben we binnen op zijn PC nog wat extra info opgezocht zoals productie-aantallen verkoopprijzen in Europa (nu niets vergelijkbaars te koop) en verkoopprijzen in de USA voor zeer mooie exemplaren met lage km. standen.

Carkiller zei:
En wat is ie waard?

Haha, ik voelde die vraag aankomen. Aangezien ik zelf ook geen idee had toen ik deze kocht, vind ik het wel leuk om wat schattingen van mede-forummers te zien, voordat ik het oordeel van de taxateur post.

DSCF0721_zps3ltfuozc.jpg~original

DSCF0737_zpspub6f0ox.jpg~original

https://i56.photobucket.com/albums/g190/denne046/Lexus%20SC400%201996/DSCF0741_zpss1gjsyyk.jpg[~original/img]

[img]https://i56.photobucket.com/albums/g190/denne046/Lexus%20SC400%201996/DSC_0875_zpsx03jq9hy.jpg~original

€1.250,- :T.

Ik heb ook geen idee. Zal best richting de 20k kunnen gaan denk ik zo. Taxatie ligt vaak ook weer wat hoger dan waar hij voor verkocht wordt.

Op autoscout24 staat er 1 al een tijd te koop voor 6350, maar die is niet in concoursstaat en heeft een veel hogere kilometerstand.
In de verkoop krijg je er wellicht 10k voor, maar een taxatie valt altijd hoger uit.
Ik gok ook 15k

Die van mij is ook niet in concoursstaat wat mezelf betreft, het is wel gewoon een zeer nette auto die 100% origineel en netjes onderhouden is. De kleur is zeer vergevingsgezind als het gaat om krassen en oneffenheden. De lage tellerstand (57.000 miles = ca. 90.000km) is wel bijzonder voor dit type auto. Aan de andere kant: Het is en blijft een zware (1.648kg), zeer onpraktische benzineslurper van 20 jaar oud waar weinigen actief naar zoeken.

De schattingen beloven een meer dan prima opbrengst als ik de SC toch een keer ga verkopen in een vlaag van verstandsverbijstering... Ik zou alleen niet weten welke auto hierna fijner zou zijn en nog beter bij me past, dus daar denk ik niet over na.

Micha D. zei:
heb ook geen idee. Zal best richting de 20k kunnen gaan denk ik zo. Taxatie ligt vaak ook weer wat hoger dan waar hij voor verkocht wordt.

idd, taxatiewaarde is altijd veel meer dan verkoopprijs. taxatie kan best 22k zijn, en verkoop misschien zelfs wel 14k

Ok dan: De taxatiewaarde is vastgesteld op € 9.500,-. Een bedrag waar ik mezelf prima in kan vinden. Aanschafprijs + investering in onderhoud/ verbetering zit nog steeds onder de verkoopprijs van de Golf cabrio.

Oh.

Tja, zo bezien wel. Echter, taxatiewaarde zit dan toch niet 'beduidend' boven de aanschafprijs?
Na jah, je bent in ieder geval wat beter 'gedekt' indien er een verzekeringskwestie opdoemt.

Ok niet heel veel. Bijna hetzelfde als mijn Kever. Maar je totale investering is ook niet zo hoog als dat dus nog onder de verkoopprijs van je Golf zit.

Niet wegdoen. Die past je als een handschoen en hoe je erover verteld .... Zal heel lastig zijn daar een opvolger voor te vinden.

Bijna 10k is een keurig bedrag. Mooi dat het goed is uitgevallen.

Ik ben prima tevreden. Het gaat me ook helemaal niet over eventuele verkoopwaarde. Zolang er volop dikke V8 coupé's (mercedes CL, Jaguar XK8 enz.) voor zeer weinig te koop staan, zal zo'n Lexus SC ook nooit ineens vlot 15K opbrengen in de praktijk. Misschien als je geduld hebt en de echte liefhebber afwacht.

Waar het mij om gaat is dat deze auto gewoon netjes hersteld wordt op kosten van de verzekering als er bijvoorbeeld hagelschade ontstaat of er iemand tegenaan rijdt zonder briefje achter te laten. Zonder taxatie is het gewoon 3K vangen en de auto afvoeren. Nu kan er in ieder geval zeker tot 2/3 van de taxatiewaarde hersteld worden zonder dat de auto total loss gaat.

Durashift zei:
smarter zei:
Ik ben zelf heel blij met een auto die verzekerd is voor ruim het dubbele van de aanschafprijs.

Ow, dan valt het niet tegen. :}

En ruim een half jaar gereden in een dikke V8 Coupe met in totaal € 700,- aan onderhoud/ verbetering/ APK. Dat neemt niemand me meer af en over 10 jaar kan dat vast niet meer.

smarter zei:
Ik ben prima tevreden. Het gaat me ook helemaal niet over eventuele verkoopwaarde.

Taxatiewaarde is geen verkoopwaarde.

smarter zei:
Waar het mij om gaat is dat deze auto gewoon netjes hersteld wordt op kosten van de verzekering als er bijvoorbeeld hagelschade ontstaat of er iemand tegenaan rijdt zonder briefje achter te laten. Zonder taxatie is het gewoon 3K vangen en de auto afvoeren. Nu kan er in ieder geval zeker tot 2/3 van de taxatiewaarde hersteld worden zonder dat de auto total loss gaat.

Inderdaad, daar doe je zo'n taxatie voor!

Voor 9500 euro, kun je veel laten herstellen.
De maandpremie is ook gunstig.

Ik betaal zelf 27 euro voor alleen WA, maar rij wel 20k per jaar.
De youngtimervezekeringen gaan er allemaal vanuit dat je nog een dagelijkse auto erbij hebt en dus weinig kilometers maakt.
Voor mij is het dus geen optie.

Ik heb op het werk last van een kraai die het voorzien heeft op raamrubbers en ruitenwissers en bij mijn vriendin van een steenmarter.
Tot nu toe steeds geluk gehad

Zo, dan had ik m dus wat te hoog ingeschoten. Maar als jij blij bent, dan is dat uitstekend!!!

Nu dus goed verzekerd en nog steeds lekker rijden!

Parkeren bij mij in de buurt is een drama. Als je na 17:00 komt aanrijden, dan ben je de klos. Natuurlijk is er altijd wel ergens een gaatje te vinden. Prima als je de volgende mogen vroeg weer vertrekt, maar voor een standplaats van gemiddeld een weekje vind ik het wel prettig als de auto goed staat. Dus niet graag op een plek waar dagelijks vele verschillende auto's krap naast parkeren met grote kans op parkeerdeukjes. Vorige week maar even een paar straatjes verder gezocht. Helemaal aan het einde van de wijk bij het park is altijd plek. Bovendien staan daar langdurig ook andere liefhebbersauto's geparkeerd, heb ik gezien. Dan maar een minuutje langer lopen, hij is nu toch goed verzekerd... ;) :

DSCF0590_zpsihpavydb.jpg~original

En voor de wellicht 1.000e keer (dat mag gelukkig in m'n eigen topic): Wat rijdt deze auto geweldig fijn! B) . Na bijna 10 maanden ben ik zo onderhand wel gerechtigd om een goed gefundeerd oordeel over deze machine te geven. Het is echt super om telkens vanaf het moment dat je instapt en de motor start onmiddellijk een gevoel van verwennerij te krijgen, een warm bad, telkens weer.. De geur, de zitpositie, het uitzicht en het rijgevoel: Alles klopt. Erg knap voor een auto van 20 jaar oud. Ik zou ook echt niet weten wat ik anders zou willen op dit moment. Rust en tevredenheid dus.

Het blijft een fantastische auto om te zien en mooi om te zien dat deze ook gekoesterd wordt. Ik als 28-jarige heb ook jeugdherinneringen bij deze auto, maar dan vooral in de zin van de plaatjes die ik heb gezien, want in het echt zag je ze praktisch nooit. Onderstaande staat nog wel te koop:
0268660640001.jpg

https://ww3.autoscout24.nl/classified/268660640?asrc=st|as

Ik heb vanaf afgelopen september een all risk Premium Klassieker polis bij Turien & Co op basis van max. 7.500km per jaar. Ik had tot nu toe geen officiële taxatie laten doen en zelf een geschatte waarde van € 6.000,- opgegeven. Ik betaalde ca. € 46,- per maand. Best een flinke premie, maar ja: 1.640kg en 4.0 V8 met een nieuwprijs van ca. fl 180.000,-...

Deze maand heb ik de Lexus officieel laten taxeren en het taxatierapport van € 9.500,- en deze doorgemaild aan de verzekering. Net kreeg ik de nieuwe polis binnen voor € 26,- per maand...

Dus ondanks de hogere verzekerde waarde is de premie flink verlaagd, blijkbaar word ik door het taxatie rapport meer erkend als liefhebber en schatten ze het risico lager in. Een andere reden kan ik zelf niet bedenken.

Schijnt dat er een "smarteren" calculatie model is toegevoegt, heb ook iets gehoord over een "bofkont" module.

Vandaag samen met mijn broertje lekker doelloos rondgekard met de Lexus en ook hem de auto achter het stuur laten ervaren.

DSCF0749_zpsydykglbc.jpg~original

DSCF0750_zpsjulmupip.jpg~original

DSCF0758_zpsuzkpa7tv.jpg~original

:D #2 is ook autoliefhebber en heeft HTS autotechniek gedaan, maar niet werkzaam in de autobranche. Hij heeft zelf nooit veel aan auto's uitgegeven en heeft nu zelf een 2004 Suzuki Liana en een 1999 Daihatsu Charade. Dikke Lex beviel hem dus meer dan prima vandaag.

Terug
Bovenaan