smarter: 2023 Mini Cooper cabrio en Audi A5 Sportback

smarter zei:
Ik ben helemaal geen coureur, ik geniet juist van het relaxte karakter van deze auto, maar soms ben ik natuurlijk wel even benieuwd wat ie kan. B) De motor/ bak combinatie functioneert prima en ik kom zeker niets tekort.
Zo weer even een beetje bij met lezen. Afgelopen weekend rondje Nederland gedaan. Moest mijn surftrailer boven Arnhem ophalen en deze wegbrengen naar Makkum en van daar de dijk weer over. Al met al een dikke 450 km en ik was ook wel benieuwd. Zeker na 180 km 90 km/u op de cc met de trailer. Dus toch maar eens op de dijk uitgeprobeerd. Verbazingwekkend met welk gemak de top meerdere keren werd gehaald. Nu is de 500 begrenst dus er zit nog meer in. Maar de S liep de teller uit en 256km/u op de TomTom. Viel niets tegen met zijn ruim 300 pk maar wel een wagengewicht van ruim 2 ton leeg.

@Michel: Mooi om te lezen dat je blijft genieten van jouw geweldige 500 SE (tu).

Ik zou de SC400 graag eens helemaal doortrekken tot het einde, in NL geen optie helaas. 30 te hard kost al ruim € 300,- als je op het verkeerde moment op de vereerde plek bent... De clubrit afgelopen zaterdagavond was in ieder geval fantastisch en de acceleratie bij kick down i.c.m. de lekkere duw in de rug voelt heerlijk. Ik heb inmiddels zeker geen twijfels meer over de technische gezondheid van mijn Lexus. B)

DSCF0766_zpshj5xwvf7.jpg~original

Wouter82 zei:
Je was zo dicht bij Duitsland, dat was je kans geweest!

Sterker nog: Dankzij de ietwat dubieuze routebeschrijving ben ik daadwerkelijk in Duitsland geweest afgelopen zaterdagavond....

smarter zei:
De clubrit afgelopen zaterdagavond was in ieder geval fantastisch en de acceleratie bij kick down i.c.m. de lekkere duw in de rug voelt heerlijk. Ik heb inmiddels zeker geen twijfels meer over de technische gezondheid van mijn Lexus.

Fijn te horen! (tu)

Toen ik enkele maanden geleden bij de Toyota dealer onderdeelnummers wilde laten opzoeken op basis van het chassisnummer van mijn Lexus, liep ik tegen iets raars aan: Op mijn kentekenbewijs staat een bijzonder kort, 12-delig chassisnummer. Dit nummer was dan ook helemaal niet bekend in de Toyota database. Toen ik op zoek ging bij de auto zelf, trof ik op alle plaatwerk delen een sticker met het officiële 17-delige Toyota VIN nummer aan. Dit nummer staat ook op de identificatiesticker op het linker voorportier en op het ingestanste VIN plaatje links onderaan de voorruit. Dit is dus het echte, volledige en officiële chassisnummer van mijn auto.

De laatste 7 cijfers van het officiële nummer komen overeen met het chassisnummer op kenteken. Het eerste deel op kenteken is echter totaal anders.

Op het kentekenbewijs staat UZZ30XXXXXXX (laatste 7 X-en zijn het serienummer, welke ik niet noodzakelijk vind om online te publiceren), Op diverse plekken in de auto staat JT8CH32Y1TXXXXXXX.

P1130425%202_zps7uamkbsq.jpg~original

Na enig onderzoek online kwam ik erachter dat de officiële VIN goed te ontleden is: JT8 is de fabrikantcode. CH32Y is de code voor het model, uitvoering, motorisatie, transmissie enz. 1 is een volgnummer. T is de modeljaarcode (1996). De 7 cijfers erna zijn het productienummer van de auto.

Ik weet ook dat 'UZZ30' de interne fabrikantcode is voor het Toyota Soarer/ Lexus SC platform. Hiermee is het chassisnummer op het kenteken enigszins verklaard: UZZ30XXXXXXX

Omdat de auto binnen enkele maanden APK gekeurd moet worden, heb ik voor de zekerheid dit hele verhaal besproken met de chef werkplaats bij het bedrijf waar ik werk. Hij gaf aan dat het chassisnummer op kentekenbewijs overeen moet komen met het ingeslagen chassisnummer in de auto. Om APK afkeur te voorkomen heb ik gisteren het RDW gebeld en de vraag voorgelegd. De medewerker gaf inderdaad aan dat het ingeslagen chassisnummer overeen moest komen met het kentekenbewijs. Op dit model zit volgens diverse internetfora af fabriek geen ingeslagen chassisnummer. Het VIN nummer onderaan de voorruit i.c.m. de sticker op het voorportier voldoet in de VS, waar deze auto voor geproduceerd is.

Na lang zoeken vond ik gisteren helemaal achter het motorblok in het midden bovenaan op het schutbord een handmatig uitgesneden rechthoek in het geluidsdempende materiaal met daarin een duidelijk af fabriek ingestanst nummer UZZ30XXXXXXX, precies zoals op het kenteken (tu):

DSC_0875_zpsx03jq9hy.jpg~original

(even snel onherkenbaar gemaakt...):
P1130424%202_zpsmb8pyxbl.jpg~original

Volgens mij is dit een soort productienummer: UZZ30 is de Toyota Soarer/Lexus SC300/400 met exact dezelfde carosserie: Volgens mij werden deze kale body's in serie gemaakt met de modelcode UZZ30 met toevoeging van het opvolgende productienummer om vervolgens later dit productienummer de completeren tot een volledig VIN nummer met de exacte details van de specifiek geproduceerde auto.

Omdat ik gisteren met naam en kenteken al contact had gehad met het RDW om deze situatie aan te kaarten, leek het me verstandig om dit verhaal te melden via het online contactformulier:

"Goedendag, Ik ben sinds september 2015 eigenaar van een Lexus SC400 met kenteken NZ-DT-29. Toen ik onlangs bij de dealer onderdelen wilde bestellen, werd het chassisnummer van mijn kentekenbewijs niet herkend in de database aldaar. Toen ik bij de auto keek vond ik een VIN nummer op een sticker op de bestuurdersdeur welke langer was dan het chassisnummer op het kentekenbewijs. De laatste 7-cijfers die het serienummer van de auto betreffen zijn gelijk. Het VIN nummer op de sticker werd door de dealer wel direct herkend. Bijgaand een foto van deze sticker. Ik heb hierover vandaag gebeld met uw klantenservice. Ik werd toen door uw medewerker verzocht om het echte ingeslagen chassisnummer te controleren en fotograferen, omdat het ingeslagen nummer leidend is. Dit heb ik vanmiddag gedaan (zie foto in de bijlage). Het officieel ingeslagen chassisnummer op het schutbord onder de motorkap is exact zoals op het kentekenbewijs. Alles blijkt dus achteraf prima te kloppen. Ik wilde het alleen wel zeker weten om niet bij de aankomende APK tegen een verrassing aan te lopen."

Vandaag al reactie gekregen op mijn bericht:

Geachte heer ... ,

Hartelijk dank voor uw e-mail. U vraagt het ingeslagen chassisnummer samen met het kentekenbewijs te controleren.

Uw mail en de bijlages zijn ter kennisname gearchiveerd. Het ingeslagen chassisnummer correspondeert met de registratie in het kentekenregister, dit betekent dus dat de registratie correct is en dat er geen verdere actie noodzakelijk is.

Alles nu prima op orde dus! (tu)

Ik kan me voorstellen dat dit weinigen echt interesseert, maar ik ben er zelf heel blij mee.

Ik kan mij voorstellen dat je even ongerust wordt als je verschillende nummers tegenkomt, nog even los van apk-eisen. Fijn dat alles toch klopt en interessant om alles zo nauwkeurig uit te zoeken!

Ongerust was ik niet, maar het was wel iets om op tijd te regelen voor de APK. Bij niet-officiële import worden er wel vaker foutjes gemaakt door de RDW. In ieder geval wel fijn dat ik er nu verder zelf geen tijd meer in hoef te steken.

Ik kan je jouw gevoel helemaal voorstellen. Ik heb een keer met de ellende gezeten.

Mijn toenmalige Hyundai Scoupe had een vreemde correctie op het ingeslagen chassisnummer, met in kleine letters 'RDW'. De APK-keurmeester vertrouwde het niet en ik ben toen naar de RDW gegaan voor een onderzoek. Echter in hun archief stond dit keurig aangegeven. De auto was samengesteld uit twee na een flinke schade.

Verder nooit problemen mee gehad, behalve bij het vervangen van de uitlaat. Die pastte óf aan de voorkant, óf aan de achterkant. Maar nooit tegelijkertijd...

De auto was voorheen toch ook zonder problemen door de APK gekomen, toen was het kennelijk ook geen probleem.

Mooi dat je erin staat..
Ik zie ook een item over de Cupra.. dat eerste model rechtsonder maakt bij mij weer de herinnering los van de (echte) sound die uit de uitlaat kwam bij het zwarte exemplaar dat ik een dagje reed.. Heerlijk B)

Bedankt!

Ziet er goed uit zo, ik ben benieuwd. (tu) Ik heb het blad zelf nog niet in huis. Het maken van de foto's was in ieder geval erg leuk om te doen en de tekst had ik vooraf al ter inzage gekregen.

DSC_0819_zpswwqflldn.jpg~original

Ik heb Youngtimer Magazine inmiddels zelf ook in huis, vanmorgen bij de kiosk meteen 2 exemplaren meegenomen. Het is inderdaad een prachtige reportage geworden van maar liefst 6 volle pagina's (tu). Mooie kwaliteit papier en lekker veel foto's ook.

9092F015-F354-482C-A3BF-5ADEF7F9EDA2_zps1smi2lym.jpg~original

6982610C-EA53-478C-B27B-360BF5E924A9_zpsyakzqdm4.jpg~original

BDEC6B8C-FFE8-496F-BC1C-B8DD06539F22_zpsttenuxhg.jpg~original

EE30C36F-0CD0-47BB-9BFF-792883AE861B_zpsmbpjdcdt.jpg~original

Wat leuk Smarter!! Morgen ga ik het even goed lezen/bekijken, maar een terechte reportage over je prachtige Lexus!!

Lijkt me best bijzonder je eigen auto in een autoblad te zien, zeker met een uitgebreid verhaal en foto reportage erbij.
:-D

dik verdient(tu)
zelf ook het blad maar gehaald na dit gelezen te hebben;mischien zelfs maar een abo nemen sinds het ook een lekker lees blad is

Kost maar 20 euro p/jaar Lex1976, en het is echt een kwaliteitsblad.

Nogmaals prachtige reportage Smarter, mag je met recht trots op zijn (tu)

Thanks voor de leuke reacties weer! (tu) Het is echt een mooi blad en het leest lekker weg. Fijn dik papier ook.

Gisteren lekker weer met de Lexus op pad geweest met het gezin richting kinderboerderij. Daar op de parkeerplek is deze trotse pauw nog even op de foto gezet door mijn dochter van 10:

P1130463_zpsiwbiyrxx.jpg~original

Het enige kleine minpuntje van het artikel vind ik zelf de geplaatste interieurfoto:

Lexus_38_zpsgugigiqm.jpg~original

Doordat de bijrijdersstoel helemaal naar achteren stond is ineens een draad zichtbaar die ik nooit eerder gezien had, achteraf bleek dit een draad van een eerder verwijderde carkit, dit is dus nu opgeruimd. Daarnaast oogt het leer best brak zo vol ingeflitst incl. lelijke instapslijtage op de bestuurdersstoel. Hier zit inderdaad enige slijtage, maar zo oogt het in werkelijkheid zonder flits:

SAM_0180_zpsku1lcqka.jpg~original

SAM_0184_zpsoizxsvlk.jpg~original

Verder niets te mopperen, hoor. B)

smarter zei:
Bedankt!

Ziet er goed uit zo, ik ben benieuwd. (tu) Ik heb het blad zelf nog niet in huis. Het maken van de foto's was in ieder geval erg leuk om te doen en de tekst had ik vooraf al ter inzage gekregen.

DSC_0819_zpswwqflldn.jpg

Aan de bril en schoeisel te zien, is de fotograaf Aart van der Haagen? (Grensrijder)?

- Quatrelle - zei:
Aan de bril en schoeisel te zien, is de fotograaf Aart van der Haagen? (Grensrijder)?

Er is inderdaad maar 1 persoon op deze aarde die een oranje bril zonder enige gêne combineert met klompen en een haarband. :D

Erg gave reportage smarter, lijkt me inderdaad geweldig om je eigen auto zo in een autoblad te zien staan! Ik hou mijn ogen open of ik in België een exemplaar van Youngtimer Magazine op de kop kan tikken B)

smarter zei:
- Quatrelle - zei:

Er is inderdaad maar 1 persoon op deze aarde die een oranje bril zonder enige gêne combineert met klompen en een haarband. :D

Lekker casual kan ook stijlvol zijn toch? Zolang het maar lekker zit :p

Vandaag kreeg ik vanuit de UK een sleutelhanger Lexus oude stijl binnen:

P1130606_zpsx1iuoepm.jpg~original

Kostte weinig, maar ik ben er erg blij mee.

Vandaag heb ik de Lexus alvast APK laten keuren. Officieel moest deze pas op 11 juni gekeurd zijn. Ik wilde alleen niet het risico nemen dat er eventueel onderdelen uit de USA moesten komen met ca. 1 maand levertijd. Je mag 2 maanden van te voren keuren met behoud van de oorspronkelijke APK datum. Als de auto goedgekeurd wordt, dan heb je dus max. 14 maanden APK.

De keurmeester kon helemaal niets vinden, dus weer opnieuw goedgekeurd zonder enige op- of aanmerking. (:B

Knipsel_zpsw7byhthw.jpg~original

Bedankt voor de felicitaties! (tu)

Ik had natuurlijk al wel het gevoel dat de auto in orde is, maar op technisch detailniveau weet je natuurlijk nooit alles zeker van tevoren. Al helemaal met een toch wel gecompliceerde auto als deze.

Het APK rapport van vorig jaar was van dit garagebedrijf in Waalwijk. Een bedrijf met alleen een 06-nummer en een Hotmail adres bij de contactgegevens komt me niet heel professioneel over, maar ik kan het natuurlijk mis hebben. Ik ben dus blij dat de auto nu op alle punten goed nagelopen is.

Gisteren weer afgetankt met ruim 70 liter Superplus 98, dat vindt ie toch echt merkbaar het lekkerst. Verbruik van de laatste tank: 1:7,5...

eerste tank was ruim 1:9, toen moest ik de auto nog een beetje leren kennen. Nu kan ik ermee lezen en schrijven en dan merk ik dat ik toch een stuk enthousiaster ben gaan rijden. Geen racen of raggen, maar wel meer genieten van de motor en de capaciteiten van het onderstel. B)

Terug
Bovenaan