Skoda Superb III

• Onderwerp starter Onderwerp starter -
  • Startdatum Startdatum
M. X zei:
bde6223b598b078a02da10a4d55cbe09e3b4652b.jpg

1d68a70ba376ee814d60ac847c5894f9c3082808.jpg

Het lijkt erop alsof de zitting alleen achterin verlengt kan worden. Zou mooi zijn als dat tenminste voorin kan voor lange mensen! B)

Ik denk dat het eerder nog een hint is naar de concept auto van vorig jaar. Als ze deze kleur wel gaan leveren zou ik zeggen: heel lease rijdend Nederland aan de lentegroene Superb. Kleurtje zou het saaie zwart / wit / grijze autopark lekker opfleuren!

Oei, die onderste foto laat goed zien waarom ik nog een beetje twijfel aan de proporties. Net een uit elkaar getrokken Octavia. De blauwe kleur erboven vind ik echt heel mooi!

Mwoah, de kont zou wat mij betreft een fractie langer mogen zijn, maar alles bij elkaar blijf ik het een buitengewoon geslaagd ontwerp vinden. Die felblauwe mag zo voor de deur heur!!

Rob0032 zei:
Oei, die onderste foto laat goed zien waarom ik nog een beetje twijfel aan de proporties. Net een uit elkaar getrokken Octavia. De blauwe kleur erboven vind ik echt heel mooi!

Die zilverkleurige lijkt me slechte Mondeoproporties te hebben. Hij heeft inderdaad een felle kleur nodig om tot zijn recht te komen.
Passat ziet er beter uit.

De combi is ondertussen ook al in het wild gespot:

https://www.worldcarfans.com/115031290392/skoda-superb-combi-to-be-launched-in-september-spied

Nog wat plaatjes vanaf de Geneefse beursvloer:

geneve-2015-skoda-superb-271597-800.jpg

geneve-2015-skoda-superb-271599-800.jpg

geneve-2015-skoda-superb-271591-800.jpg

Meer foto's:
https://www.autokopen.nl/autonieuws/2015/maart/38132-skoda-superb-letterlijk-een-grote-primeur
https://www.omniauto.it/salone/ginevra2015/stand/1289/skoda

Op zich een mooie auto, maar ik ben het ermee eens dat het teveel een uitgerekte Octavia lijkt. Ik vermoed dat de auto nog niet half zo gespierd oogt als in het echt, aangezien de meeste modellen uit de VAG-stal smaller ogen dan die van de concurrentie. Ten opzichte van zijn voorganger een enorme sprong voorwaarts: daarvan klopten de proporties nooit en de facelift van de hatchback/sedan was een verschrikking. Daarentegen had de originele Superb II hatchback/sedan wel een hoop karakter door zijn onalledaagse vormgeving en concept die deze opvolger mist. Ook jammer dat Skoda opnieuw niet kiest voor een recht aflopende achterkant voor de Combi: het maakt de laadruimte nog ruimer en de proporties beter.

Ik heb wat info gevonden op een Poolse site over de verschillende Media Systemen die er verkrijgbaar zijn:

https://www.skoda-auto.pl/modele/nowy-superb/systemy-multimedialne

Met de apps:

SmartGate
SmartLink

Het lijkt erop alsof deze geleverd worden op de nieuwe SuperB. Met enige zoeken kwam ik op deze site in het Engels... Erg interessante mogelijkheden, alle statistieken van de auto op je smartphone!! https://www.skoda-auto.com/en/experience/product-features/smartgate#DynamicFrameWebPart

SmartLink is eigenlijk Android Auto of Apple CarPlay: https://www.skoda-auto.com/en/experience/product-features/smartlink

Integratie op de SuperB lijkt dus dik voor elkaar met deze info. Op AutoBild staat ook nog een review met een Mondeo: https://www.autobild.de/artikel/skoda-superb-gegen-ford-mondeo-vergleich-5675990.html Conclusie: Onze eerste statische vergelijking van de Superb en Mondeo is duidelijk in het voordeel van de Skoda.

Die prijzen en configs zouden toch in maart al bekend worden gemaakt? M.a.w. Waar blijft ie?

Volgens het persbericht van PON in februari:

Nationaal debuut op de AutoRAI
De nieuwe Superb beleeft zijn Nederlandse debuut op de AutoRAI 2015 (17-26 april RAI Amsterdam). Dan worden ook de prijzen bekend gemaakt. De levering start medio juni.

Dus ik verwacht dat ze de prijzen deze week wel bekend gaan maken.

Ik dacht even: 'wat is de Octavia groot geworden'. maar dat was totdat ik las dat het om een Superb ging. De Superb is zeker veel minder lelijk geworden, maar het onderscheid tusssen de andere VAG-modellen is een stuk kleiner geworden.

prijslijst

Nieuwe ŠKODA Superb vanaf € 27.790,-

ŠKODA heeft op de AutoRAI de prijzen bekendgemaakt van de nieuwe Superb. Deze zijn net zo scherp als zijn prachtige nieuwe design. Zakendoen met de nieuwe Superb kan al vanaf € 27.790,-. Daarmee geeft het topmodel alle concurrenten, plus de complete middenklasse, het nakijken. De 1.6 TDI met 20% bijtelling begint bij € 29.840,- en ook daarmee is de nieuwe Superb de concurrentie te slim af. De ŠKODA Superb staat als nationale beursprimeur op de AutoRAI in Hal 8 – Parkhal.

Het compleet nieuw ontwikkelde vlaggenschip is de beste ŠKODA ooit en kenmerkt zich door een scherp en expressief design, de meeste ruimte in zijn segment en de nieuwste, innovatieve technologie. Maar de grootste troef heeft ŠKODA tot het laatst bewaard: de prijzen. Nu deze bekend zijn, kunnen we stellen dat het nieuwe topmodel ook als geen ander de benchmark zet in prijs/kwaliteit. Voor € 27.790,- staat de 1.4 TSI Greentech met 92 kW (125 pk) in de startblokken als Active met handgeschakelde 6-versnellingsbak.

Deze uitvoering is standaard al zeer compleet uitgerust met zaken als airconditioning, cruise control met snelheidsbegrenzer, elektrische raambediening voor en achter, radio Swing met 5-inch kleuren touchscreen en een bandenspanningscontrolesysteem. Helemaal bijzonder is de standaard montage van veiligheidssystemen als de Driver Activity Assistant (vermoeidheidsdetectie) en Front Assist. Deze meet constant de afstand tot de voorligger en remt automatisch af wanneer nodig.

Met 20% bijtelling al vanaf € 209,- netto per maand
Dieselen met de Active uitvoering kan vanaf € 29.840,- voor de 1.6 TDI Greentech met 88 kW (120 pk) onder de mooie lange motorkap. Deze komt bovendien in aanmerking voor 20% bijtelling voor zowel de handgeschakelde 6-versnellingsbak als de 7-traps DSG-automaat. Met een netto bijtelling van slechts € 209,- per maand o.b.v. 42% inkomstenbelastingtarief, is deze Superb een onweerstaanbare auto voor de zakelijke markt. Het gunstige bijtellingstarief van 20% geldt ook voor zowel de handgeschakelde 2.0 TDI met 110 kW (150 pk), als die met 140kW (190 pk).

Ook als Businessline
De Active, Ambition en Style kunnen tegen een geringe meerprijs uitgebreid worden met de extra aantrekkelijke Businessline uitvoering. Als Active Businessline krijgt de Superb de beschikking over navigatie met 6,5” kleuren touchscreen, Bluetooth, multifunctioneel stuur met radio- en telefoonbediening, mistlampen vóór met cornerfunctie, 16-inch lichtmetalen velgen, Parking Distance Control achter en Climatronic met 2 klimaatzones.

De Ambition Businessline voegt hier nog onder andere Bi-Xenon koplampen met AFS functionaliteit, LED dagrijverlichting en 17 inch lichtmetalen velgen ‘ Stratos’ aan toe.

Voor wie het nog uitgebreider wil, is er de Style Businessline, die onder andere is voorzien van volautomatische airconditioning met 3 klimaatzones, de virtual paddle (opent de achterklep elektrisch na een voetbeweging onder de achterbumper), Canton Soundsystem, Navigatie Columbus met 8" kleuren touchscreen en achteruitrijcamera.

De meerprijzen voor de Businessline uitvoeringen zijn als volgt vastgesteld:
Active Businessline: € 700,-
Ambition Businessline: € 1.000,-
Style Businessline: € 1.900,-

Eerbetoon aan de oprichters
Het absolute topniveau is de Laurin & Klement, vernoemd naar de oprichters van het merk ŠKODA. Deze uitvoering is leverbaar in combinatie met de sterkste benzine- en dieselmotor met DSG-6 automaat en vierwielaandrijving. De Laurin & Klement is als eerste ŠKODA standaard uitgerust met Dynamic Chassis Control (DCC). Hiermee krijgt de bestuurder de mogelijkheid een eigen ‘set-up’ te kiezen: van comfortabel tot sportief. Bij de overige uitvoeringen is het optioneel leverbaar.

De nieuwe benchmark
Met zijn uitgesproken design, nieuwe normen op het gebied van ruimte en comfort, de nieuwste technologie en een onweerstaanbare prijs-/kwaliteitverhouding, is de Superb de absolute nieuwe benchmark in de middenklasse.

De ŠKODA Superb staat van 16 t/m 26 april als nationale beursprimeur op de AutoRAI in Hal 8 – Parkhal. Vanaf eind april is de Superb te bestellen bij de ŠKODA dealer. Donderdag 25 juni staat de Superb voor het eerst bij de Nederlandse ŠKODA dealer.
https://ponpersportaal.nl/ckfinder/userfiles/2015/SKODA/04-APR/13/Superb-prijslijst.pdf

De prijsstelling is wel echt agressief hoor. In tests wordt gepraat over een verschil van 2.000 à 3.000 euro maar zet de Superb-instapdiesel in instap-zakenuitvoering naast de Passat-instapdiesel in qua uitrusting goed vergelijkbare instap-zakenuitvoering en het is al een verschil van 30.000 versus 34.500 euro. Dan zijn de extra kosten als voor aflevering en voor opties bij Skoda ook nog eens wat lager. Ik ben benieuwd hoe vaak we deze fraaie auto op de weg gaan zien.

Op de Rai in de VAG-hal heb ik eerst even in de A6 gezeten, vervolgens in de stand ernaast in de Superb, en tenslotte in de Passat in de stand daarnaast. Wat mij opviel?
* Afwerking en materiaalgebruik in alle 3 op nagenoeg gelijk niveau.
* De Superb is verreweg de ruimste
* De Superb vind ik de mooiste
* De Superb heeft de laagste prijs

Mijn keuze zou zijn:
1) Skoda Superb
2) VW Passat (duurder dan Superb terwijl hij minder ruimte biedt en minder mooi is)
3) Audi A6 (nóg veel duurder, minder ruim en eveneens minder mooi dan de Superb)

Wordt vast een topper deze Superb!

Grotendeels eens met R W D, ik vond de Superb in meerdere opzichten een van de indrukwekkendste auto's op de autorai. Eenmaal in de audi A6 plaatsgenomen merkte ik dat ik voortdurend op zoek was naar redenen om de meerprijs van die auto te rechtvaardigen. Wellicht rijdt de A6 een stuk beter, als je daar kritisch over bent zal dat je over de streep kunnen trekken. Maar zou een instap-A6 1.8 tfsi echt 13.610 Euro beter rijden dan een Super 1.8 tsi?

Qua interieur vond ik van het genoemde trio de Passat wel de koploper, die heeft in mijn ogen het meest verfijnde en hoogwaardige interieur. Echter de Superb zou mijn keuze zijn vanwege de nog grotere binnenruimte, maar vooral vanwege diens exterieur.

Ik las gisteren in de nieuwste AW dat het kwaliteitsverschil van het interieur tussen de Superb en Audi- en VW-equivalenten wel duidelijk merkbaar was. Ook moet je absoluut niet de intentie hebben enige vorm van sportiviteit in de Superb te vinden, want dat lukt gewoon niet.
Verder is het natuurlijk een dijk van een auto die goed geprijsd is. Maar dat geldt net zo goed voor de vorige Superbs, die over exact dezelfde kwaliteiten beschikten. Komt nog bij dat er nu een Passat GTE tegenover staat, dus of die Superb het beter gaat doen dan de Passat... Ik waag het te betwijfelen.

Rob0032 zei:
Ik las gisteren in de nieuwste AW dat het kwaliteitsverschil van het interieur tussen de Superb en Audi- en VW-equivalenten wel duidelijk merkbaar was. Ook moet je absoluut niet de intentie hebben enige vorm van sportiviteit in de Superb te vinden, want dat lukt gewoon niet.

Tsja, ik heb alledrie de auto's uitgebreid bekeken en bevoeld, en ik verbaasde me juist over het gebrek aan merkbaar kwaliteitsverschil. Maar als AW meldt dat het er wel is, ach wie ben ik dan... ;)

En 'sportiviteit' in een auto van een dergelijk formaat, lijkt mij te allen tijde een contradictie. Het zijn gewoon grote, logge auto's, ze zijn niet bedoeld om voluit mee over slingerende bergweggetjes te blazen. Iemand die dat belangrijk vindt, kiest sowieso iets kleiners en compacters.

Dan is het wachten op de Superb GTE... Een Skoda topman zei: "Als de markt erom vraagt komt die er." Dat is volgens mij net zoiets als een open deur intrappen, althans wat de NL markt betreft, natuurlijk willen we een bijtellingsvriendelijke Superb!

[D2] zei:
Rob0032 zei:

Tsja, ik heb alledrie de auto's uitgebreid bekeken en bevoeld, en ik verbaasde me juist over het gebrek aan merkbaar kwaliteitsverschil. Maar als AW meldt dat het er wel is, ach wie ben ik dan... ;)

En 'sportiviteit' in een auto van een dergelijk formaat, lijkt mij te allen tijde een contradictie. Het zijn gewoon grote, logge auto's, ze zijn niet bedoeld om voluit mee over slingerende bergweggetjes te blazen. Iemand die dat belangrijk vindt, kiest sowieso iets kleiners en compacters.

Het was ook zeker niet mijn intentie om jouw of RWD zijn mening ten aanzien van de kwaliteit onderuit te halen hoor, maar ik vond het opvallend omdat AW het verschil juist wel merkte. Ergens kan ik het me wel voorstellen (de prijs moet immers ergens vandaan komen), maar ook Skoda-interieurs zijn kennelijk behoorlijk netjes in elkaars geschroefd.
En je hebt sportiviteit en sportiviteit. Het zal geen MX-5 worden, maar dit schijnt een ander uiterste te zijn. Lees het artikel eens, daar werd het namelijk als specifiek nadeel benoemd, met deels dezelfde kanttekening als die van jou overigens.

@C70,
Zo'n Superb GTE zou het geweldig doen hier natuurlijk, maar of Skoda speciaal voor hier zo'n auto zal ontwikkelen...

Rob0032 zei:
Het was ook zeker niet mijn intentie om jouw of RWD zijn mening ten aanzien van de kwaliteit onderuit te halen hoor, maar ik vond het opvallend omdat AW het verschil juist wel merkte. Ergens kan ik het me wel voorstellen (de prijs moet immers ergens vandaan komen), maar ook Skoda-interieurs zijn kennelijk behoorlijk netjes in elkaars geschroefd.
En je hebt sportiviteit en sportiviteit. Het zal geen MX-5 worden, maar dit schijnt een ander uiterste te zijn. Lees het artikel eens, daar werd het namelijk als specifiek nadeel benoemd, met deels dezelfde kanttekening als die van jou overigens.

Oh well, het móet ook haast wel zo zijn, zeker als je de auto's naast elkaar zet en rustig alles gaat nalopen (wat toch lastig is op een autorai), zal je vast een hele waslijst aan dingetjes tegenkomen die bijv bij de Passat mooier zijn gemaakt dan bij de Superb. Vooral ook een hoop dingen die je in het dagelijks leven niet direct ziet, laat staan aanraakt. Wat je op zo'n beurs vooral meteen ervaart bij al die VAG-producten is "hee, precies diezelfde knoppen zag ik in die Audi/VW/Skoda/Seat!", ik weet het is een cliché, maar daarom niet minder waar. En of de toplaag van een Superb-dashboard nou net een fractie harder is en groffer van structuur dan die van een A6-dash, het zal wel, maar je moet er wel érg kritisch op zijn om het ook echt te constateren. Daarnaast, of het in die Skoda dan ook daadwerkelijk minder hoogwaardig is, is helemaal discutabel. Samengevat: Het is gewoon een heel chique auto, zo'n Superb. Waarbij ik aanteken dat de Passat van het trio het hoogwaardigst op mij overkwam.

@Rob0032 Speciaal voor NL ontwikkelen zal meevallen, ook in een plugin zal veel Passat techniek verwerkt zijn. In Geneve werd gezegd dat er al wel aan gewerkt wordt.

C70 zei:
@Rob0032 Speciaal voor NL ontwikkelen zal meevallen, ook in een plugin zal veel Passat techniek verwerkt zijn. In Geneve werd gezegd dat er al wel aan gewerkt wordt.

Precies, ongetwijfeld binnen no time zal er een plug-in versie van de Superb verschijnen.

Men heeft de CO2 uitstoot van de 2.0 diesels in de brochure welke nu online staat in negatieve zin aangepast t.o.v. de eerdere versie. Ook de 1.6 alleen nog 20% met DSG. Dat betekent dat beide motoren volgend jaar niet meer in de 20% bijtelling vallen (de grens ligt dan op 106gram). Dus die gaan voor velen afvallen als alternatief. Werk aan de winkel dus Skoda.

De Superb verslaat de E-klasse. De conclusie van Autobild: Dat is op zich geen heel grote verrassing, want op basis van de prijs zou je dat kunnen verwachten. Wel verrassend is dat de E juist op Mercedes typische kwaliteiten als ruimte, comfort en aandrijflijn ook verslagen wordt. De Superb heeft geen zwakke punten en heeft een unieke prijs-kwaliteit verhouding.

https://www.autobild.de/artikel/skoda-superb-mercedes-e-klasse-test-5755174.html

195051852268838746.jpg

2015 Skoda Superb Combi goes official with huge 660 liter trunk

Skoda has released the first images and details with their 2015 Superb Combi set to make a public debut in September at Frankfurt Motor Show.

Looking exactly as you would expect, the even more spacious Superb comes with a 660-liter trunk which makes it 27 liters bigger compared to its predecessor. Once you fold down the rear seats, the capacity increases to an enormous 1,950 liters, with both figures being unbeatable in this class.

Needless to say, it gets the same roomy interior cabin as the hatchback version thanks to a massive 2841mm wheelbase and 1584mm front / 1572mm rear tracks. Engines have been carried over so expect an array of four-cylinder turbocharged gasoline and diesel Euro 6-compliant units that have an output ranging from 120 PS (88 kW) to 280 PS (206 kW). These engines come as standard with stop/start and brake energy recovery systems to cut fuel consumption by up to 30%.

Following its public reveal at IAA in September, the Skoda Superb Combi will go on sale in Europe later that month.

13257455801741603697.jpg

2172024191240120941.jpg

1495145436187765895.jpg

WORLDCARFANS

Veel ruimer wordt het niet; Skoda Superb Combi kan bijna 2.000 liter aan

dc949dab3324345a9129aee4d7fa0a46.jpg

Vind je de reguliere Skoda Superb maar wat krap in het kofferruim? Dan is deze Combi wellicht wat voor jou!

De Skoda Superb Combi heeft een bagageruimte met een inhoud van 1.950 liter. Daarmee biedt de auto volgens het Tsjechische merk het grootste laadruim in z'n klasse. Ook de interieurruimte zou de grootste in het segment zijn.

Skoda gaat nog niet in op de motoriseringen, maar wij verwachten dat het motorenpalet in grote lijnen overeenkomt met dat van de hatchback.

Het publieksdebuut van de Skoda Superb Combi vindt plaats op de IAA in september. Rond die tijd verschijnt de auto ook bij de dealers.

Hoe groot moet het fiscale blok zijn? Achterbank een paar centimeter naar voren en je rijdt 'm op grijs kenteken :}

Barri zei:
Hoe groot moet het fiscale blok zijn? Achterbank een paar centimeter naar voren en je rijdt 'm op grijs kenteken :}

Is dat jouw professioneel advies? :}
Hoedanook,
het lijkt me dat het aan jouw (lease-)desk behoorlijk druk gaat worden met dit beest van een station erbij ;)

Het is dat Skoda nog niet alle spullen uit de VAG magazijnen mag gebruiken anders kon VW definitief inpakken.

Als de achterklep meer rechtop zou staan, zou de Superb station nóg ruimer zijn. En dan zou ik hem ook mooier vinden; meer in de stijl van de Volvo V70.

Door de positieve reacties t.a.v. de lengte van de Superb, vraag ik mij af waarom de verlengde uitvoeringen van Duitse sedans niet onze kant op komen.

Ik noem bijv. de lange A4, C-klasse en 3-serie die in China rondrijden.
Wie is er nu lang van stuk, Chinese mensen of Europese mensen?

Zeker BRG, deze gaat het goed doen in de lease!

@GT: eigenlijk past hier ook wel een 3e zitrij in, zoals bij de R21 Nevada!

Prachtige auto! De keuze voor een Passat neigt nu toch wel erg naar merkblindheid.

@Patrick Klein: Chinezen zitten vaker achterin en worden gereden. Europeanen rijden liever zelf, plus dat het onderscheid 3-5-7 al aanwezig is, mocht je meer ruimte wensen. Lijkt me heel onwaarschijnlijk dat de 'L' van deze modellen ook in Europa verkocht zullen worden.

Passat oogt nog luxer van binnen en van buiten maar ik vind de Superb toch wat sympathieker. Mooie auto hoor! Wel leuk dat het weer de grootste is maar als mensen de grootste in een klasse wilden dan reed men massaal wel in de Civic Tourer (in het geval van het C-segment)...

Het oogt als kaderlid natuurlijk nederig t.o.v. je medewerkers als je met een budgetvriendelijke Skoda komt aanzetten ipv een Audi A6... :p

Valt me toch wat tegen, met name de achterzijde vind ik niet zo fraai. De sedan is beter geslaagd, bij de vorige Superb was dit precies andersom. De vorige Superb Combi zou ook een Passat en A6-killer zijn.... Dat is allemaal wel meegevallen :)

Terug
Bovenaan