simca,matra,talbot en sunbeam topic deel 2

SimcaHarm zei:
Ik blijf het jammer vinden van de Grand Raid dat het zo gelopen is. Ik had jou er liever nog jaren in zien rijden maar dat is jouw keuze en die respecteer ik. Daar bij heb ik me nog wel me aangesloten bij de lobby die zich beroept op onbehoorlijk bestuur, ( daar kan iedereen met vele redenen wel een lobby voor beginnen met deze regering), in de hoop dat zij nog wat vinden.

Die JEEP is wel erg mooi ook. En je hebt altijd de Horizon nog voor een club evenement toch?

Groet Harm

Het Horizonnetje loopt en blijft, die zal vast nog wel weer ergens verschijnen op een clubevenement.;)
En met de Jeep kan ik tenminste weer lekker verder rondcruisen zonder al die aankomende beperkingen, wat dat betreft is het al net zo'n nekkendraaier op de weg als de Rancho.:cool:

Voor mijzelf is het inderdaad jammer dat het zo moest lopen, maar voor de Grand Raid is het gewoon veel beter zoals het nu gegaan is en daarom heb ik er vrede mee.
Zeven jaren stilstand in een kelder had hem immers ook absoluut geen goed gedaan.
En de nieuwe eigenaar kennende laat hij me vast nog wel een keer toe achter het stuur van de Grand Raid.:)

Het enigste waar ik nog steeds erg kwaad om ben is die onbetrouwbare nederlandse politiek en die mooipraters van de Alliantie Fehac en cachotten.
Zij hebben dit hele gedoe uiteindelijk veroorzaakt, dus als ik hen ooit nog eens goed dwars kan gaan zitten dan zal ik dat ook absoluut niet nalaten.
De volgende verkiezingen stem ik dus uit protest lekker radicaal, en ik hoop tevens dat de Simcaclub van mijn contributie niet meer die 1,85 gaat afdragen richting de Fehac... want die krijgen van mij ook geen rooie cent meer.

Muddy Bandit zei:
En de nieuwe eigenaar kennende laat hij me vast nog wel een keer toe achter het stuur van de Grand Raid.:)

Ja Muddy,

Uiteraard mag jij zeker nog een keer achter het stuur zitten en rijden met de Grand Raid en kunnen andere Simcaclub leden de auto nog steeds bewonderen in de toekomst.

Zoals iedereen nu wel kan begrijpen heb ik de Grand Raid van Muddy overgenomen.

Na een vermoeide reis achter de Rocky van Muddy
4wir.jpg

is de de Grand Raid in Limburgse Weert gearriveerd.

Hieronder enkele foto's van mijn beide exemplaren:
4ayn.jpg

563y.jpg

Nu maar even met kenteken
xcxu.jpg

e4v8.jpg

dhz2.jpg

En de plek waar ze droog, koel en veilig staan:
2rix.jpg

Gelukkig heb ik de Grand Raid kunnen behouden voor Nederland en is deze niet verkocht aan het buitenland.
Uiteraard zal ik voor beide exemplaren heel goed zorgen (anders mocht ik de GR niet overnemen van Muddy ;) )

@ Simcat: Je kan het kentekenregister nu weer muteren, want je hebt mijn gegevens al.

Mooie foto's Découvrable. :cool:

En nu maar hopen dat ze samen ook nog een nestje gaan bouwen... nogmaals veel plezier toegewenst met dit perfecte stel. ;)

Gaaf duo. (y)

Ik heb deze auto in mijn leven wel vaker gezien maar nog nooit 2 tegelijk. :eek:
En de laatste 15 jaar al helemaal niet.
(in deze staat dan)

Wees er zuinig op.

Greetzz Renate.

P.S. hoeveel van die auto's zijn er in totaal eigenlijk gebouwd?
(volgens het OKM jaarboek 2011 zijn er tussen 1978 en 1984 zo'n 56.000 gemaakt maar daar spreekt men alleen van Simca matra rancho)

Ik meen mij te herinneren dat ze nooit echt populair zijn geworden.

Die 56000 totaal kan wel ongeveer kloppen, tot 1980 was het Matra Simca Rancho en vanaf 1980 was het Talbot Matra Rancho.

Van de Grand Raid zijn er 2435 gebouwd in 1980/-81, waarvan er voor zover bekend nu nog 16 exemplaren (zowel wrak als rijdend) over zijn verspreid over heel europa. (info gekregen via een lid van het franse MatraPassion)

Muddy Bandit zei:
Die 56000 totaal kan wel ongeveer kloppen, tot 1980 was het Matra Simca Rancho en vanaf 1980 was het Talbot Matra Rancho.

Van de Grand Raid zijn er 2435 gebouwd in 1980/-81, waarvan er voor zover bekend nu nog 16 exemplaren (zowel wrak als rijdend) over zijn verspreid over heel europa. (info gekregen via een lid van het franse MatraPassion)

1. Toen ik dit las schoot me opeens een idee te binnen, dat ik al een tijdje ten uitvoer wil brengen nl een boekje over de Talbotperiode sinds de overname door Peugeot (was dat niet 1 augustus 1979?) tot de opheffing vh merk (1987?)

Als je zin hebt om wat input te geven: ik ben vooral op zoek naar productieperiodes en productieaantallen van de verschillende modellen. Foto's heb ik voldoende.
Nu weet ik wel dat die cijfers en periodes soms in jaarboeken etc vermeld staan, maar hoe meer input hoe beter. Daarnaast spreken de cijfers elkaar soms tegen.
Zo heb ik 3 verschillende productieaantallen van de Tagora, en ook over het aantal Tagora's SX is men het niet eens.
Wie helpt?

2. Is het een idee om eens een lijst met onderdelen te maken die ook voorkomen op andere modellen/merken? Ik heb zo lijst van de Panhardclub, en het zoekt een stuk gemakkelijker als je bv. weet dat de koplamp van een PL 17 dezelfde is als van een Dyane (met kleine aanpassingen) of dat de uitlaat van een Audi 100 vrij gemakkelijk passend te maken is voor een Panhard.
Als zoiets voor SimcaMatraSunbeamTalbotChryslerFrance nog niet bestaat (??) is het wellicht handig om er een te maken? Ik dacht eraan omdat ik op zoek ben naar een wielremcylinder voor mijn Talbot 1510 uit 1980. Die zijn wel leverbaar, en wellicht ook in het clubmagazijn aanwezig maar er bestaan wel minstens 4 verschillende typen/merken die onderling niet uitwisselbaar zijn. Dus ook hier: als dit idee al eerder uitgevoerd is, laat het me weten. En zo niet: geef tips als je ze hebt en ik maak de lijst.

Hartelijke groet Maarten

Het zijn franse auto's, betekent dus ook dat ze met de franse slag gebouwd zijn... kortom een totale chaos wat betreft onderdelen dus.

Zo zijn er b.v. vele verschillende merken van remsystemen willekeurig door elkaar heen gebruikt, het merk wat het dichtst bij de lopende band stond werd blijkbaar gemonteerd.
Daarnaast zijn voor exact dezelfde onderdelen ook nog verschillende onderdeelnummers, grotendeels afhankelijk of het uit het simca-, peugeot- of talbot-tijdperk stamt.
En de aftermarket heeft de chaos hierin verder compleet gemaakt door foutieve info over onderdeelnummers en/of bouwjaren bij hun producten te vermelden... zo zijn er uiterlijk exact dezelfde remcilinders met gelijke onderdeelnummers in omloop, maar helaas wel met met verschillende binnendiameters.:(

Daarnaast zijn vele onderdelen ook nog weer universeel toepasbaar op de verschillende modellen... vooral motorblokken met dezelfde inhoud, stuurhuizen, versnellingsbakken, voorwielophangingen en bodemdelen zijn met kleine aanpassingen nog redelijk uitwisselbaar.

Het betekent in de praktijk dat je toch eerst zult moeten kijken wat er precies op de auto gemonteerd zit voordat je verder kunt zoeken, het clubmagazijn adviseert ook niet voor niets om oude onderdelen mee te nemen ter vergelijk.
Op mijn Rancho bijvoorbeeld zat achter een Girling remsysteem, op mijn Horizon exact hetzelfde... en stom toevallig kwam ik er achter dat de remschoenen van de latere types Suzuki Samurai exact hetzelfde zijn.
Maar goed, de koplampen van een Suzuki SJ410/413 passen ook weer perfect in een Murena, en de koplampen van een VW Golf ook als je de stadslichten bij de koplampen in wilt bouwen.

Jongens weet niet of jullie de fotograaf Richard Huntjens kennen of de locatie van de fotoserie, maar wil je jullie de link niet onthouden:

LINK

Wrangler zei:
Jongens weet niet of jullie de fotograaf Richard Huntjens kennen of de locatie van de fotoserie, maar wil je jullie de link niet onthouden:

LINK

Ha ja, die wou ik net posten, er staan wat auto's (1000, Horizon, 1100, Solara) en bergen onderdelen, lijkt een garage te zijn.

Ik heb me zojuist ingeschreven voor de Oldtimerdag Appelscha op 21 september.
En ik zag in de mailing dat de Simcaclub hier ook vertegenwoordigd zal zijn, dus wie gaat hier allemaal nog meer naar toe?

holunder zei:
Beste Maarten,

Goed dat je die 1510 gaat opknappen.
Ik ken deze auto uit Dordrecht, van ene Jan waar ik ooit een Solara gekocht heb.
Waarvan ik dacht dat die beter was dan de 1510 maar helaas heeft deze niet overleefd.

Als je seriieus geinteresseerd bent in een Solara, dan heb ik er nog een voor je,
de PS-09-BR, een automaat GLS uit 86 die ik al eerder hier op het forum onder
de aandacht gebracht heb, toen was er weinig tot geen interesse.
Er is wel werk aan de carosserie maar op zich is deze auto nog in redelijke staat.
Heeft nog 10 maanden APK !
Voor de echte liefhebber mag ie voor een bescheiden prijsje weg.
Als je interesse hebt of meer info wil dan hoor ik het graag.

groetjes,
Holunder / alias WIm uit Zoetermeer

Je hebt PB Wim :)

Vakantietijd!

In Venlo staat deze combinatie:
https://www.flickr.com/photos/98738913@N07/9262683747/

Ik probeer nu al een tijdje deze foto te uploaden, zonder succes, terwijl ik de instructies toch goed meen te lezen..........
Iemand die dit plaatje wél kan uploaden, ga je gang (y)

Rechter muisknop + medium 800 > rechter muistknop + afbeeldings URL Kopieren > En die link dan tussen [ img] [/img] zetten. (zonder spatie)

9262683747_eb15468bdd_c.jpg

Erg gave combinatie(y)

Goedendag:
(y) (y) (y)

Dat was snel, dankjewel! Ik heb er nog een foto van, die zal ik ook proberen te uploaden met de tips...........:eek:

9347946389_530700e5b4_c.jpg

En met wederom dank aan Goedendag staat ie eindelijk online!

wat een aparte combinatie.....maar wel erg leuk....eigenlijk best wel benieuwd hoe zoiets er nou van binnen uitziet....

Zijn dat recente foto's? Want bedacht mij net dat ik deze wagen ook nog op mijn telefoon heb staan. Bij mijn weten staat hij al tijden op dezelfde plek in Venlo.

Foto550-MBO4NZ7A.jpg

Foto550-6FLY7IKA.jpg

Foto550-WPX7YARO.jpg

Hoi Pascal,

Klopt, toen ik deze bij Profile wilde fotograferen was ie weg. Zo'n 2 jaar geleden stond ie altijd op de Leutherweg, maar toen vergat ik iedere keer mijn fototoestel. Opeens was ie weg, maar dook ie plots weer op bij Profile en naderhand weer op de "eigen" plek op de Leutherweg. Volgens mij heeft deze auto ook ooit in De Limburger gestaan, in de autorubriek op vrijdag. Meen dat er iets met relatieperikelen was, dat ie niet meer op de Leutherweg stond. Leuk dus dat de auto nu schijnbaar, met eigenaar, weer welkom is op de Leutherweg. Maar dat zijn zaken die me verder ook niet zo boeien, die Simca des te meer echter :)

Mijn foto's zijn van vorige week, maar de auto staat er al zeker drie weken.
Net nog eens voorbij gereden, maar ik zag, naast dat jij de "wat mindere kant" had gefotografeerd, de lens van de linker koplamp ontbreekt. Jammer, de hele auto maakt een beetje de indruk alsof men er geen zin meer in heeft.

Niet te hopen dat hij straks op de sloop te vinden is....
Gelukkig is de gemeente niet snel met verwijderen van wagens die zonder APK langs de weg staan. In Tegelen weet ik er namelijk ook nog 2 te staan die al jaren geen APK meer hebben. Een Tigra en Volvo op de Kaldenkerkerweg.

Het lijkt erop alsof de wagen links vóór een kleine aanrijding heeft gehad. De bumper staat naar achteren en ook de grille zit scheef. Aan de bumper zijn links vóór onder de defekte koplamp beschadigingen zichtbaar. Gelukkig is de motorkap nèt niet beschadigt geraakt. Het koplampglas zal wel weg zijn omdat het daarbij of gebroken is of dat het daarbij door uitgedroogde kit uit de lamp is gevallen en versplinterd. Dat laatste gebeurt nogal eens. Ik spreek uit ervaring. Soms is het zelfs zo dat als je een new-oldstock koplamp uit de originele doos neemt dat het glas los van de lamp in de doos ligt vanwege zo'n opgedroogde kitnaad. Het ontbreken van een goede koplamp zal toch niet de reden zijn dat de auto als sinds 11-09-2011 geen geldige APK. meer heeft. Laat iemand uit de buurt eens een briefje op de auto hangen. Iemand van ons zal de eigenaar toch nog wel aan een koplamp kunnen helpen? Wellicht weet iemand van het bedrijf op de achtergrond van wie de auto is. Het zou mij niet verbazen dat de eigenaar dáár werkt.
Simcat

Ik zou daar helemaal niet aan beginnen met die briefjes.
Met zo een actie is er een 1100 foug ineens verdwenen ergens bij nieuw veen in de buurt.
Ook dit is in gang gebracht om deze onder de aandacht te brengen en is daarna verdwenen naar de eeuwige jachtvelden.

Yep, daar ben ik inderdaad ook bang voor. Het is al een niet bepaald onopvallende combinatie en als die wordt behangen met papiertjes, wordt het natuurlijk wel een nog grotere aandachtstrekker, van wie dan ook.
Persoonlijk vind ik het een domme keuze van de eigenaar om deze combinatie ongekeurd op de openbare weg te parkeren, maar ja, iedereen maakt zijn eigen keuzes.
Mocht deze auto op een sloperij belanden, dan is er hier in Venlo maar één echt grote en die zet de bijzondere auto's toch eerst wel een tijdje apart op een ander terrein. Momenteel staan daar o.a. een Capri en een Granada Limousine. Een betrouwbare sloperij, die echt wel weten wat ze doen, dus er gaat geen bulldozer dwars doorheen o_O
Een flinke tijd geleden hadden ze zo ook een redelijk nette Samba Cabriolet staan. Eerst een hele tijd inderdaad apart. Toen heb ik dat hier nog op het forum gezet en letterlijk nul reacties. Inmiddels leeft ie voort in een andere auto........ Mocht zich hetzelfde met deze auto voordoen, dan meld ik het wel weer en hoop ik dat er dan wel iemand is die zich er over ontfermen zal. Overigens moet de eigenaar wel een liefhebber zijn, anders hou je een auto niet zo lang in je bezit. Ik hou goede hoop! :T

Klopt. Ben toen helaas een keer vergeten te vermelden dat bij hun op het terrein waar de echte slopers staan een zeldzame Charade G11 van de 1e serie stond. Ik had deze namelijk ook in Duitsland vermeld, echter een week later had hij het hele terrein leeg laten halen. Ben er al lang niet meer geweest. Weer eens op een zaterdag gaan kijken.

Hoi Pascal,

Bespaar je voorlopig maar even de moeite, want zo'n week of 2, 3 geleden is er weer grote schoonmaak gehouden. Wat jammer van die Daihatsu zeg. Heb ik ook niet zien staan, misschien ook omdat ik er al een tijdje niet ben geweest. Op Facebook is trouwens ook een behoorlijk fanatieke groep voor Japanse klassiekers, kun je die vondsten ook altijd melden.

Die G11 stamt nog uit de tijd dat ik eenzelfde had, is dus zeker 2 jaar geleden. Ik ben er dit jaar in februari meen ik geweest. Maar als het terrein nu weer vrij leeg is, kan ik weer een paar weken wegblijven. Kom er zo nu en dan voorbij als ik binnendoor naar Tegelen rij via Auxiliatrix.

Ik weet niet of die hier al voorbij is gekomen, maar dit leek me wel wat voor dit topic ;)

https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/overige-auto-s/m702389950-simca-1100-1-1-ls-1974-wit.html?c=bead941a5d4a2757e2fe39e5a5b2921a&previousPage=lr

Simcajetje zei:
Hoi Pascal,

Klopt, toen ik deze bij Profile wilde fotograferen was ie weg. Zo'n 2 jaar geleden stond ie altijd op de Leutherweg, maar toen vergat ik iedere keer mijn fototoestel. Opeens was ie weg, maar dook ie plots weer op bij Profile en naderhand weer op de "eigen" plek op de Leutherweg. Volgens mij heeft deze auto ook ooit in De Limburger gestaan, in de autorubriek op vrijdag. Meen dat er iets met relatieperikelen was, dat ie niet meer op de Leutherweg stond. Leuk dus dat de auto nu schijnbaar, met eigenaar, weer welkom is op de Leutherweg. Maar dat zijn zaken die me verder ook niet zo boeien, die Simca des te meer echter :)

Voor de geïnteresseerde heb ik het kranten artikel van dagblad De Limburger (4 mei 2012) er even bij gezocht.
NB: ik doe dit in alle onschuld en wil alleen het verhaal achter de auto laten zien (wil er verder niemand mee kwetsen of benadelen)

ruwg.jpg

Leuk dat stukje van Douwe hierboven.
Dat van de garagehouder uit Sint Anmnaparochie kan ook Sint Jacobiparochie [een dorp zo'n 3 km verderop]zijn, want daar zat simca dealer de Vries.
Die handen altijd zo'n leuk sloperijtje achter de showroom.

Leuk stukje inderdaad. De Simca heeft wel geleefd kun je wel zeggen. Bijzonder is het wel en de vraag hoe het er binnen uitziet is deels beantwoord. Erg leuk verhaal. Benieuwd wat het vervolg is.

@ Decouvrable:

Dt is inderdaad het artikel dat ik bedoelde. Voor mijn gevoel al veel langer geleden, maar dat ligt dan aan mij o_O
Heel leuk om het terug te zien en ik ben benieuwd of de heer Brandsma al lid is van de Simca-club, dan kan ie beginnen met onderdelen voor zijn auto te krijgen voor een verse APK (y).
Bedankt voor het opzoeken en plaatsen!!!!

3xBaghera (denk ik, of een ander merk of type) stapelen op een aanhangwagen. Kwam deze vorige week tegen op een kleine sloop in Terneuzen.

Baghera)
Foto-UHPTBRSL-D.jpg
[/img]

Hebben jullie deze al gespot?
https://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=236105451&asrc=st

Jeetje, ophalen dat ding!!
Voor die prijs hoef je enkele jaren niet meer op onderdelen jacht.

exhorizon zei:
3xBaghera (denk ik, of een ander merk of type) stapelen op een aanhangwagen. Kwam deze vorige week tegen op een kleine sloop in Terneuzen.

Baghera)
Foto-UHPTBRSL-D.jpg
[/img]

Heb je gegevens van de sloperij? Ik ben nog op zoek naar onderdelen voor mijn Bagheera. Misschien valt er nog wat te redden...

De 3x Baghera's stonden bij garage is Heinauto in de Energiestraat 9 in Terneuzen

Terug
Bovenaan