Sfeer op het forum

Status
Niet open voor verdere reacties.
Meeuw zei:
British Racing Green zei:
De moderatie heeft het als team m.i. niet slecht gedaan.
Er zijn alleen enkele forummers - die je anders nergens tegenkomt - die plots heel lange tenen hebben en elke kritische noot, zelfs indien geargumenteerd en in voorzichtige bewoordingen neergezet, als sfeerbedervend posten of grensoverschrijdend gedrag bestempelen...
Die "lange tenen" verzieken dit forum.

Helemaal mee eens.

De reactie op de opmerking van Sarcast (Een stagiair aanstellen als moderator, het is wel duidelijk hoe de redactie denkt over het forum) door Idefiqs is daar wel het duidelijkste voorbeeld van. Met de opmerking van Sarcast is m.i. niets mis; denk dat met mij er velen zo over denken. Je mag het best niet eens zijn met die opmerking, maar dat kan ook op een fatsoenlijke manier worden gemeld.

Op welke reactie doel je precies? Of heb je nog oud zeer, ofwel een rekening te vereffenen?

Daar lijkt het een beetje op.

Meeuw zei:
De moderatie heeft het als team m.i. niet slecht gedaan.
Er zijn alleen enkele forummers - die je anders nergens tegenkomt - die plots heel lange tenen hebben en elke kritische noot, zelfs indien geargumenteerd en in voorzichtige bewoordingen neergezet, als sfeerbedervend posten of grensoverschrijdend gedrag bestempelen...
Die "lange tenen" verzieken dit forum.

Helemaal mee eens.

De reactie op de opmerking van Sarcast (Een stagiair aanstellen als moderator, het is wel duidelijk hoe de redactie denkt over het forum) door Idefiqs is daar wel het duidelijkste voorbeeld van. Met de opmerking van Sarcast is m.i. niets mis; denk dat met mij er velen zo over denken. Je mag het best niet eens zijn met die opmerking, maar dat kan ook op een fatsoenlijke manier worden gemeld.
(y)

Boppie zei:
Het is maar een forum. Wat en drukte.

Het is voor velen meer dan "maar" een forum, zoals ik - in spijtige omstandigheden - bijna 5 jaar geleden zelf mocht ervaren.

Durashift zei:
JP2010 zei:
(..) Dat die reactie dan ook nog in italic schrift wordt getypt is iets waar ik me persoonlijk enorm aan stoor. Onnodig wat mij betreft. Ik lees zo'n reactie ook altijd alsof die persoon door een megafoon spreekt ofzo. (..)

Ik ben blij dát er in een topic, openbaar, een toelichting op de moderatie wordt geschreven..
Ik ken een ander forum waar dit niet gebeurd.. dan sta je soms toch vreemd te kijken.. en ontbreekt ook het lerend vermogen voor de groep gebruikers.

Jah, maar welk lerend vermogen is er als in jouw ogen iemand de sfeer verziekt, en de moderatie zowel jouw als zijn posts aanpast en er een algemene reactie onderzet dat men nu moet stoppen anders heb je een forumvakantie aan je broek hangen? Als iemand in mijn ogen de sfeer verziekt maar de moderatie komt met zo'n algemene opmerking, dan heb ik frustratie (want de verzieker is nog niet aangepakt) en de verzieker komt er lekker mee weg en kan 2 weken later weer lekker verder met verzieken.
Dat zijn frustraties die ik naar aanleiding van moderatie acties regelmatig zie, zowel bij mezelf als bij anderen.

Maar los daarvan, ik denk dat -wat eerder genoemd was- de lange tenen idd ook een groot probleem is alsmede het onderwerp van dit forum. Blijkbaar zit de liefde voor een bepaald merk bij velen (including myself) diep. Waar niks mis mee is, natuurlijk. :)

Meeuw zei:

Met de opmerking van Sarcast lijkt me an sich ook niks mis. De reactie op die post liep door kortzichtigheid/onnozelheid wat averij op.

Idefiqs zei:
Maar blijf rustig verder zuigen en anderen de schuld geven hoor! (y)

Op welke reactie doel je precies? Of heb je nog oud zeer, ofwel een rekening te vereffenen?

Daar lijkt het een beetje op.

Jij mag ook wel mat meer openstaan voor kritiek hoor Idefiqs. Je loopt nu constant kritiek meteen af te kappen en direct met een beschuldigend vingertje te wijzen.
Dat vind ik pas echt storend.

Als er geen ruimte voor verbetering en kritiek meer is, dan kunnen we er net zo goed meteen mee stoppen.

JP2010 zei:
Dat topic van Remy is best een goed voorbeeld van hoe het hier gaat.
En he, ik ben/was ook geen lieverdje, dus ik wil hier niet hypocriet lopen doen en wijzen naar anderen, maar ik weet wel dat als de moderatie hier anders zou verlopen, dit een heel ander forum zou zijn.

Of: ... maar ik weet wel dat als de discussies hier anders zouden verlopen, er geen moderatie nodig is.

@Vezes,

Ik mag toch vragen waar meeuw op doelt? Volgens mij namelijk op een opmerking van IdeJ, maar ik kan mij vergissen.

JP2010 zei:
Boppie zei:
Boppie zei:
Het is maar een forum. Wat en drukte.

Het is voor velen meer dan "maar" een forum, zoals ik - in spijtige omstandigheden - bijna 5 jaar geleden zelf mocht ervaren.

Die hebben in mijn ogen toch wel een probleem.

Hoezo?

Omdat het maar een forum is. Ga naar het begin van dit topic. Twix heeft daar een mooi stukje geschreven. Ik weet niet wat er 5 jaar geleden is voorgevallen met BRG, maar het klinkt zo ernstig. Je lult hier een beetje met elkaar, soms kan je het niet met elkaar eens zijn, maar soms zie ik dingen voorbij komen........die nemen dit veel te serieus. Je zit hier voor de lol toch?

Idefiqs zei:
@Vezes,

Ik mag toch vragen waar meeuw op doelt? Volgens mij namelijk op een opmerking van IdeJ, maar ik kan mij vergissen.

Kies er maar een, vele voorbeelden in vele topics. Verder eens met @Meeuw.

@JP2010, ik vind het cursief eigenlijk wel prettig, geeft meteen even wat duidelijkheid en een stuk beter dan domweg verwijderen/aanpassen van posts. Ik heb ooit hier ergens eens gelezen dat het cursief was om aan te geven dat het een Moderatoractie was en geen posting van de 'gewone' persoon.

Boppie zei:
Je zit hier voor de lol toch?

Ja ik zit hier voor de lol, maar dat betekent niet dat het me niks doet als iemand me schoffeert, of iemand m'n mening af kraakt. Dat is toch niet gek? :)

R-W zei:
@JP2010, ik vind het cursief eigenlijk wel prettig, geeft meteen even wat duidelijkheid en een stuk beter dan domweg verwijderen/aanpassen van posts. Ik heb ooit hier ergens eens gelezen dat het cursief was om aan te geven dat het een Moderatoractie was en geen posting van de 'gewone' persoon.

Dat begrijp ik best, alleen het is een overbodige toevoeging. Ik zie namelijk al dat het om een moderator gaat omdat er rechts in het bold 'moderator' staat, verder kan ik uit de tekst/boodschap wel opmaken of het om een moderator-opmerking danwel om een user-opmerking gaat.
Het cursieve vergroot in mijn ogen de afstand tussen de moderatie en de users omdat dit me doet denken aan een omroep-achtige boodschap.
Maar dat is hoe ik er tegenaan kijk. Thats all :)

JP2010 zei:
Boppie zei:
Je zit hier voor de lol toch?

Ja ik zit hier voor de lol, maar dat betekent niet dat het me niks doet als iemand me schoffeert, of iemand m'n mening af kraakt. Dat is toch niet gek? :)

Bij mij gaat het links mijn laptop in en rechts dr net zo hard weer uit. o_O

Idefiqs zei:
R-W zei:
Idefiqs zei:
@Vezes,

Dan ben ik toch errug benieuwd waar je het mee eens bent. :confused:

Er werd iets geschreven over een beperking bij iemand en dat werd niet goed ontvangen. Daar zal op gedoeld worden. Dat stukje van de reactie en de reacties daarop zijn verwijderd uit het forum van Remy.

the Fox zei:
Idefiqs zei:
R-W zei:
Idefiqs zei:
@Vezes,

Dan ben ik toch errug benieuwd waar je het mee eens bent. :confused:

Er werd iets geschreven over een beperking bij iemand en dat werd niet goed ontvangen. Daar zal op gedoeld worden. Dat stukje van de reactie en de reacties daarop zijn verwijderd uit het forum van Remy.

Ok, die aangepast is door Terence, maar die ging niet over Sarcast. Die is ook terecht aangepast, ik wilde er iets mee duidelijk maken.

Volgens mij kunnen we het beste een moderator-loos schoffeer/scheld/ruzie-topic openen. Kan iedereen ff stoom afblazen en dat houdt de overige topics weer schoon van dit gescheld. :D

@ P. Klieder: voor dat doel lijkt dit topic prima geschikt.

Yellow Cab zei:
laten we er met elkaar voor zorgen dat Autoweek een prettige plek blijft voor alle autoliefhebbers!

Dit komt uit de openingspost, alweer bijna twee jaar geleden. Volgens mij gaat het over het geheel genomen prima. En wie wil, kan zijn ei hier fijn kwijt.

Boppie zei:
(...)
Omdat het maar een forum is. Ga naar het begin van dit topic. Twix heeft daar een mooi stukje geschreven. Ik weet niet wat er 5 jaar geleden is voorgevallen met BRG, maar het klinkt zo ernstig. (...)

Sommigen houden hier ook buiten het forum contacten (aan over). Verder kan dit forum een fijne, morele steun zijn (cf. 'Wollie').

der Magistrat zei:
Boppie zei:
(...)
Omdat het maar een forum is. Ga naar het begin van dit topic. Twix heeft daar een mooi stukje geschreven. Ik weet niet wat er 5 jaar geleden is voorgevallen met BRG, maar het klinkt zo ernstig. (...)

Sommigen houden hier ook buiten het forum contacten (aan over). Verder kan dit forum een fijne, morele steun zijn (cf. 'Wollie').

Voor de goede orde, in positieve zin is het helemaal niet erg dat dit meer is dan een forum. In negatieve zin (waar men elkaar verbaal de strot afbijt) moet men bedenken dat dit niet meer is dan een forum. Dat bedoel ik ermee te zeggen.

Boppie zei:
Voor de goede orde, in positieve zin is het helemaal niet erg dat dit meer is dan een forum. In negatieve zin (waar men elkaar verbaal de strot afbijt) moet men bedenken dat dit niet meer is dan een forum. Dat bedoel ik ermee te zeggen.

Een goede lezer haalt dat er ook best uit...;)

Boppie zei:
der Magistrat zei:
Boppie zei:
(...)

Ja, maar dat werkt niet direct slechts een kant op natuurlijk. Blij zijn als je gesteund wordt en dat het je dan niks zou doen als je afgekraakt wordt, dat zou me verwonderen. Wellicht een sterke houding, maar niet per se de meest natuurlijke.

der Magistrat zei:
Boppie zei:
der Magistrat zei:
Boppie zei:
(...)

Ja, maar dat werkt niet direct slechts een kant op natuurlijk. Blij zijn als je gesteund wordt en dat het je dan niks zou doen als je afgekraakt wordt, dat zou me verwonderen. Wellicht een sterke houding, maar niet per se de meest natuurlijke.

Ik denk dat er een verschil is tussen afkraken en opbouwende kritiek. En ik denk dat je dat ook meer bedoeld. Met kritiek is niets mis, die heb ik gisteren ook geleverd op iemand, bij grote uitzonder en public, en die herkende dat ook.

Twix zei:
der Magistrat zei:
Boppie zei:
der Magistrat zei:
Boppie zei:
(...)

Ik denk dat er een verschil is tussen afkraken en opbouwende kritiek. En ik denk dat je dat ook meer bedoeld. Met kritiek is niets mis, die heb ik gisteren ook geleverd op iemand, bij grote uitzonder en public, en die herkende dat ook.

Klopt. De discussie/het onderwerp wordt wel veel breder nu. Ik denk te weten waar BRG op doelde en wilde zijn wat vage omschrijving voorzichtig specificeren.
In een discussie moet het mogelijk zijn het pertinent met elkaar oneens te zijn en dan achteraf samen een biertje drinken. Op de bal, niet op de man, dat soort clichés.

Persoonlijk vind ik het trouwens wat curieus dat dit topic een van de meest actieve topics is. Alsof er meer meta-gediscussieerd wordt, dan dat er daadwerkelijk discussies plaatsvinden. Nu wegens het sluiten van dat topic, daarvoor het topic van MCW, ...

520d zei:
Boppie zei:

Een goede lezer haalt dat er ook best uit...;)

Waarvoor mijn dank.

Het is maar hoe je teksten wil begrijpen. Dat zie je met uitspraken van politici ook. Alles ligt op een gouden weegschaaltje en een verkeerde klemtoon leidt soms al tot wilde reacties.

Twix zei:

Dat is precies de essentie van het probleem. Er wordt een moderator aangesteld, die vervolgens geconfronteerd wordt met termen als "newbie" en zonder nog maar één regel te hebben gemodereerd al persoonlijk wordt afgeschreven op basis van zijn leeftijd. Ik vind dat afkraken.

Maar kritiek daarop mag niet, het hakblok is immers gevallen. Ik vind dat triest, zeker als dan nog eens gesteld wordt dat betrokkene dan "op eieren" moet lopen op basis van andermans vooroordelen.

Idefiqs zei:
Dat is precies de essentie van het probleem. Er wordt een moderator aangesteld, die vervolgens geconfronteerd wordt met termen als "newbie" en zonder nog maar één regel te hebben gemodereerd al persoonlijk wordt afgeschreven op basis van zijn leeftijd. Ik vind dat afkraken.

Maar kritiek daarop mag niet, het hakblok is immers gevallen. Ik vind dat triest, zeker als dan nog eens gesteld wordt dat betrokkene dan "op eieren" moet lopen op basis van andermans vooroordelen.

De een noemt het afkraken, de ander noemt het "het uiten van twijfels"...

En wat vindt "newbie" er zelf van? Hij heeft niet ingegrepen, toch? Misschien (en hopelijk) neemt hij die uitspraken met een flinke korrel zout.

P. Klieder zei:
Idefiqs zei:

De een noemt het afkraken, de ander noemt het "het uiten van twijfels"...

Het is het persoonlijke wat m.i. niet deugt.

520d zei:
En wat vindt "newbie" er zelf van? Hij heeft niet ingegrepen, toch? Misschien (en hopelijk) neemt hij die uitspraken met een flinke korrel zout.

Ik zou mij in zijn schoenen bezwaard voelen en mij afvragen waar ik dit aan te danken had. Ingrijpen wordt dan wel lastig.

Idefiqs zei:

Ik zou zeggen:
herlees eens op een rustig moment mijn post :
British Racing Green
Re: Ik ben Remy
07-01-2016 08:42

Volgens mij staat daar geen enkel onvertogen woord in aan het adres van de nieuwe moderator.
Enkel achtte iemand het nodig om meteen - m.i. volkomen voorbarig en onterecht - te fulmineren over deze bijdrage...

Idefiqs zei:
520d zei:

Ik zou mij in zijn schoenen bezwaard voelen en mij afvragen waar ik dit aan te danken had. Ingrijpen wordt dan wel lastig.

Aan de andere kant: als je moderator wilt zijn, dan moet je ook tegen een stootje kunnen en maatregelen durven nemen, als dat nodig is. Ik heb nog nergens gezien dat onze nieuwe moderator daar moeite mee heeft. Hij blijft vriendelijk en geeft uitleg. En dat vind ik wel goed van hem. Daar kunnen veel oudjes nog van leren....;)

Als je de schijn tegen hebt, krijg je meer credits als je het tegendeel weet te bewijzen :cool:
Challenge accepted? :cool:

Enkel achtte iemand het nodig om meteen - m.i. volkomen voorbarig en onterecht - te fulmineren over deze bijdrage...

Het lijkt in te gaan tegen elke natuurwet, maar soms wordt de soep heter gegeten dan ze wordt opgediend.

In genoemd geval lijkt dat te komen door de daaraan voorafgaande discussie.

Idefiqs zei:

Ik zou zeggen:
herlees eens op een rustig moment mijn post :
British Racing Green
Re: Ik ben Remy
07-01-2016 08:42

Volgens mij staat daar geen enkel onvertogen woord in aan het adres van de nieuwe moderator.

Ik had het ook niet over jou alleen..

Quote:
Voordeel van dit topic en de eerlijke reacties is dat Remy zich ervan bewust is dat zijn aanstelling op zijn minst controversieel is, en hij dus zeker bij zijn ingrepen op eieren zal lopen.
unquote

Deze vind ik niet kunnen, dat het controversieel is, is een mening, de "eieren" plaatsen hem onnodig op achterstand.

Maar nogmaals, het was me niet slechts om jou te doen.

Idefiqs zei:
520d zei:

Daarom moet jij ook vooral geen moderator zijn, je ook niet zo gedragen en moet nog blijken of @remy daar wel geschikt voor is. Overigens is het zo dat als jij kritiek mag leveren, anderen dat ook mogen (en ja, ook omgekeerd voordat je daar over begint), ook als dat persoonlijk is.

Die opmerking van BRG vind ik niet zo fout, het is slechts een mening. En die mag hij hebben.

Ik begrijp hem overigens niet zo goed, want uiteindelijk is het Remy als moderator die bepaalt. Niet BRG of een schreeuwer die vindt dat hij zich niet door een "broekie" in de hoek hoeft te laten zetten.

Idefiqs zei:
...

Quote:
Voordeel van dit topic en de eerlijke reacties is dat Remy zich ervan bewust is dat zijn aanstelling op zijn minst controversieel is, en hij dus zeker bij zijn ingrepen op eieren zal lopen.
unquote

Deze vind ik niet kunnen, dat het controversieel is, is een mening, de "eieren" plaatsen hem onnodig op achterstand.

Waarom vind je dat niet kunnen dan? Als er een nieuwe moderator komt waarbij er aan het begin twijfels over zijn capaciteiten zijn dan kan de verwachting toch zijn dat hij op eieren loopt? Dat is toch gewoon de waarheid? Dat is bij een nieuwe voetbalcoach bijvoorbeeld niet anders.

Met dit verschil dat wij een moderator niet kunnen wegsturen. Je hebt het met hem te doen. En daar heb ik wel plezier in. Eigenwijze kerels die zich zo moeten gedragen dat Remy de moderator niet de noodzaak voelt om in te grijpen. :)

Vezes zei:
Idefiqs zei:
...

Quote:
unquote

Waarom vind je dat niet kunnen dan? Als er een nieuwe moderator komt waarbij er aan het begin twijfels over zijn capaciteiten zijn dan loopt hij toch op eieren? Dat is toch gewoon de waarheid? Dat is bij een nieuwe voetbalcoach bijvoorbeeld niet anders.

Lekker vergelijk ook:p
Die voetbalcoach stapt op als het fout gaat.
Hier niet, moderators doen dingen vrij random en er lijkt geen structuur in de beslissingen te zitten (neuzen lijken niet dezelfde kant op te staan ook) en opstappen door disfunctioneren? Nee, dat gebeurt niet;)

520d zei:
Met dit verschil dat wij een moderator niet kunnen wegsturen.

opstappen door disfunctioneren? Nee, dat gebeurt niet

Er zijn in het verleden al moderators "in onderling akkoord" verdwenen, nadat de redactie op basis van een stormvloed aan negatieve én gefundeerde mails inzag dat zulks de beste oplossing was voor het forum ;)

520d zei:
Die opmerking van BRG vind ik niet zo fout, het is slechts een mening. En die mag hij hebben.

Ik val niet zozeer over de mening, maar wel over het op achterstand zetten door het "eieren" verhaal. Maar dat laat onverlet dat mijn opmerking die later door Terence is aangepast richting BRG een overreactie mijnerzijds was bij nader inzien. De irritatie in zijn algemeenheid over de reacties van meerdere forummers kanaliseerde ik onterecht sec naar BRG.

@BRG: daarvoor dan ook excuus.

Meeuw zei:
Helemaal mee eens.

Deze daarentegen slaat nergens op, ik heb meeuw dan ook in hier en in PB om een reactie gevraagd, ondanks dat hij langere tijd online is en het wel gelezen heeft kiest hij ervoor niet te reageren.

Prima, dan doe ik dat af als rancune en/of oud zeer.

Vezes zei:
Waarom vind je dat niet kunnen dan? Als er een nieuwe moderator komt waarbij er aan het begin twijfels over zijn capaciteiten zijn dan kan de verwachting toch zijn dat hij op eieren loopt? Dat is toch gewoon de waarheid? Dat is bij een nieuwe voetbalcoach bijvoorbeeld niet anders.

Hij is nog niet eens begonnen en er wordt al aan hem getwijfeld, alleen om zijn leeftijd. Dan loopt hij op eieren om de - in mijn ogen - irrationele gedachten van anderen i.c. wordt het een gecreëerde waarheid/werkelijkheid die buiten zijn schuld ontstaat.

R-W zei:
Idefiqs zei:
520d zei:

Daarom moet jij ook vooral geen moderator zijn, je ook niet zo gedragen en moet nog blijken of @remy daar wel geschikt voor is. Overigens is het zo dat als jij kritiek mag leveren, anderen dat ook mogen (en ja, ook omgekeerd voordat je daar over begint), ook als dat persoonlijk is.

Hoezo niet zo gedragen? Ik mag er toch iets van vinden? Het punt is nu juist dat Remy vooraf al min of meer ongeschikt wordt verklaard dan wel bij voorbaat op achterstand geplaatst.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan