British Racing Green zei:
1/
Goh, het forum...
Ik heb het ooit ontdekt,
werd geleidelijk opperspammer,
het forum werd een uitlaatklep,
geen topic kon geopend worden of amper 10 posts later had het een heel andere wending...
2/
Na een naamwissel werd ik heel wat verdraagzamer,
denk dat ik zelfs nuttige posts neerzette,
3/
en werd zo stilaan een beetje deel van het forumgeweten...
en ik las alles,
elk draadje,
elke post...
4/
En nu...?
Geen idee,
na een aanvaring heb ik ooit neergezet dat ik nooit nog ging deelnemen aan de occasionwedstrijden... en daar kom ik sindsdien nooit meer,
en gaandeweg ben ik aansluitend mijn interesse in het forum verloren,
elk topic is al ooit eens geopend,
elke discussie is al ooit eens gevoerd en ontspoord,
zelfs de topics over de sfeer op het forum zijn dezelfde als jaren geleden.
5/
Ik open amper nog topics,
tenzij de titel leert dat het iets is wat me écht interesseert,
of tenzij ik als topicopener of laatste poster een naam zie die ik echt waardeer...
6/
Het Opeltopic blijft mijn enige houvast hier,
al sla ik hier ook al vaker enkele dagen over...
en zitten we met ons Opelclubje intussen in een niet-openbare en afgeschermde Facebookgroep.
7/
Heeft een niet-interactief forum nog zin?
Heeft het AW-forum nog enige rol?
Kan een forum nog op tegen de sociale media als Facebook, Twitter, Google+,...?
Ja, omdat alles hier wel nog "anoniem" gebeurt,
dus logisch dat sommigen hier enkel nog komen om te stoken, te schelden en ruzie te maken...
1/
Net als BRG zit ook ik hier al meer dan 10 jaar. In den beginne had ik tijdens een bepaalde interim opdracht te veel "down time" en werd op deze manier topposter c.q. opperspammer. In de gouden eeuw van de topicsnatchers was ook ik een onvermijdelijke aanwezigheid.
Een aantal maal en een aantal maanden heb ik geprobeerd die "toppositie" kwijt te raken. Er is zelfs een heuse technische forumramp voor nodig geweest: de verdwenen posts. Not guilty...
Mijn afwezigheid van de laatste tijd had meerdere gronden: een verminderde sfeer, een paar forummers met wie ik wat minder kon opschieten, verminderde interesse in nieuwe auto's, de afgeschermde Opelgroep op FB, druk met werk zoeken en vinden, diverse (soms tijdelijke) verhuizingen ivm dat werk, gezondheidsperikelen en als laatste het moeten laten inslapen van onze hond. Ik had zakelijk/beroepsmatig natuurlijk meer aan LinkedIn en XING (een soort Duitse LinkedIn versie, speciaal gericht op de DACH-landen; DACH staat voor Deutschland, Austria, Conféderation Helvétique, beter bekend als Zwitserland).
Dan nu, zoals ik "vroeger" deed, de verdere onderdelen van een te be-reageren post nummeren en daar dus puntsgewijs op terugkomen.
Ik heb hiervoor beslist niet toevallig de post van BRG uitgekozen, vanuit de historie weet ik dat wij vaak vier handen op twee welvaartsbuiken zijn.
2/
Ik heb er diverse naamswisselingen voor nodig gehad. De aan mij meest gelieerde naam ZEN is helaas door een onwelwillende forummer gekaapt. Daarom een afgeleide hiervan. Maar verdraagzamer? Net als de forummer die vanuit een asiel reageert kan ook ik niet tegen onrecht of onterechte aanvallen. In de forum-oudheid zou ik op eenzelfde manier hebben gereageerd. Nu niet meer, ik heb een oude spreuk van wijlen mijn vader weer in ere hersteld:
Wie boven mij staat zal mij niet beledigen. Wie onder mij staat kan mij niet beledigen.
Hoe ZEN wil je het hebben...
3/
Dit geldt voor mij wat minder...
4/
In feite heb ik dit punt al bij 1/ behandeld...
5/
Ook hier kan ik me in vinden.
6/
Dat Opelgroepje is de enige reden dat ik een FB-account heb. Tot op het laatst heb ik getracht mij te verzetten tegen de Romeinse overheersing, eh, het FB-gehype. In tegenstelling tot een bepaald Gallisch dorpje ben ik overstag gegaan, waarbij de niet agressieve manier van overreding doorslaggevend is geweest.
7/
De ruzies van de afgelopen weken, ik noem het ruzies omdat het niets meer of minider was dan ordinaire scheldpartijen, hebben mij al bijna weer doen besluiten het forum te verlaten. Niet vaarwel te zeggen, gewoon weg. Nu ik toch zie dat er aarzelende pogingen worden gedaan tot een verwarming van de koude oorlog, heb ik hoop dat het de sfeer ten goede komt.
En toen las ik de hernieuwd opvlammende "strijd" tussen diverse door mij (al dan niet hoog) geachte forummers.
Men weet wel wie er worden bedoeld. Zo vervelend is dat je niet kunt zeggen Pjötr en Rob hebben gelijk, Soloman rommelt en Joachim is een boef.
Het tegenovergesteld is evenmin hard te maken. Allen hebben hun goede en slechte kanten en eigenschappen. De één kan niet tegen onrecht, de ander niet tegen domheid, de één kan niet tegen betweterigheid, de ander niet tegen ongenuanceerdheid. Ga maar door, dit kan een lange lsijt worden!
Ik hoop van harte dat de hardliners lering trekken uit de reacties van de vele teleurgestelde (nieuwe) forummers en hun gedrag drastisch gaan aanpassen. Of anders...
Kill, slay, murder, let no traitor live...
Goed, ga nu maar even op Googletocht om de oorsprong hiervan te vinden...