Sfeer op het forum

Status
Niet open voor verdere reacties.
Twix zei:
Dat weet ik maar 'vroeger', onder de naam Geelhoed, liet hij nog wel eens wat natuurkundige kennis op het forum los. Dat is helaas voorbij.
In geval van nood kan dat nog best hoor. Maar het proberen om elke koppelfapper middels de wetten van Newton op het rechte pad te krijgen zijn inderdaad verleden tijd. Ik heb geleerd dat er teveel kennis verschil was en van mijn zijde te weinig leraarskwaliteiten.

Mag ik trouwens zeggen dat ik dit niet zo aardig vind?

Een communicatiestudent... die wel te dom of te lui, of beiden, is om even de forumregels te lezen waar toch zeer duidelijk staat dat :

5. Reclame maken voor commerciële producten, evenementen diensten of websites is niet toegestaan. Ook het aanbieden van commerciële producten, evenementen, diensten of websites is verboden, net als het houden van enquêtes of onderzoeken.

Even ter verduidelijking: net als het houden van enquêtes of onderzoeken.

Moeilijk hé, lezen? Ga anders je werk zoals elke student copy-pasten van Wikipedia.

Waarschijnlijk schrik je je een ongeluk als communicatiestudent :)

D-C zei:
Mag ik trouwens zeggen dat ik dit niet zo aardig vind?

Een communicatiestudent... die wel te dom of te lui, of beiden, is om even de forumregels te lezen waar toch zeer duidelijk staat dat :

5. Reclame maken voor commerciële producten, evenementen diensten of websites is niet toegestaan. Ook het aanbieden van commerciële producten, evenementen, diensten of websites is verboden, net als het houden van enquêtes of onderzoeken.

Even ter verduidelijking: net als het houden van enquêtes of onderzoeken.

Moeilijk hé, lezen? Ga anders je werk zoals elke student copy-pasten van Wikipedia.

Waarschijnlijk schrik je je een ongeluk als communicatiestudent :)

Wat een misselijke opmerking zeg, en dat nog wel voor een moderator. Met zo'n opmerking voel ik mij, als student, ook aangesproken. Kennelijk copy-paste ik alles van Wikipedia... Dat in werkelijkheid Wikipedia ten strengste verboden is als bron zal vermoedelijk niet bekend zijn bij iemand die - blijkbaar - al heel lang of nog nooit in die wereld heeft gezeten. (td)

Rob0118 zei:
Wat een misselijke opmerking zeg, en dat nog wel voor een moderator. Met zo'n opmerking voel ik mij, als student, ook aangesproken. Kennelijk copy-paste ik alles van Wikipedia... Dat in werkelijkheid Wikipedia ten strengste verboden is als bron zal vermoedelijk niet bekend zijn bij iemand die - blijkbaar - al heel lang of nog nooit in die wereld heeft gezeten. (td)

Hoewel ik er geen verregaande conclusies uit wil trekken, voelde ik me ook als student aangesproken.
Met Wikipedia als bron had ik gegarandeerd een 1 in plaats van een 9,5 voor mijn essay voor Moderne Chinese Geschiedenis.
Zo, moest ik ook even gezegd hebben ;)

Inderdaad, goed bezig! Ik zal mij bescheiden opstellen en m'n cijfers niet publiceren. ;)

Rob0118 zei:
Wat een misselijke opmerking zeg, en dat nog wel voor een moderator. (...)

Je kunt ook té lange tenen hebben. Ik ben het ermee eens dat de terechtwijzing vriendelijker of in ieder geval neutraler had gekund, en persoonlijk had ik ook andere keuzes gemaakt. Maar om je 'als student' aangesproken te voelen, vind ik nogal zwaar aangezet. Je hoort mij toch ook niet over zo'n opmerking, terwijl mijn beroepsgroep daar toch ook niet al te positief wordt weggezet.

Iets heel anders: het tweede deel van je opmerking - 'en dat nog wel voor een moderator' - stoort me eigenlijk wel. Laten we alsjeblieft ophouden met doen of moderators een soort superwezens of forumengelen zijn. Een moderator is ook een mens die, bewust of onbewust, wel eens wat onbehouwen uit de hoek kan komen. Ik word wel eens een beetje moe van die foei-vingertjes van sommige forummers, zeker als die zelf ook niet louter van onbesproken gedrag zijn.

Yellow Cab zei:
Rob0118 zei:

Je kunt ook té lange tenen hebben. Ik ben het ermee eens dat de terechtwijzing vriendelijker of in ieder geval neutraler had gekund, en persoonlijk had ik ook andere keuzes gemaakt. Maar om je 'als student' aangesproken te voelen, vind ik nogal zwaar aangezet. Je hoort mij toch ook niet over zo'n opmerking, terwijl mijn beroepsgroep daar toch ook niet al te positief wordt weggezet.

Iets heel anders: het tweede deel van je opmerking - 'en dat nog wel voor een moderator' - stoort me eigenlijk wel. Laten we alsjeblieft ophouden met doen of moderators een soort superwezens of forumengelen zijn. Een moderator is ook een mens die, bewust of onbewust, wel eens wat onbehouwen uit de hoek kan komen. Ik word wel eens een beetje moe van die foei-vingertjes van sommige forummers, zeker als die zelf ook niet louter van onbesproken gedrag zijn.

Kennelijk ben ik anders niet de enige die zich aangesproken voelt. Als er wordt gezegd 'zoals alle studenten' dan wordt er niet specifiek op iemand gedoeld maar een algehele groep. Een groep die ruimschoots vertegenwoordigd is op dit forum en waardoor ik mij dus ook aangesproken voel. Dit had eenvoudig vermeden kunnen worden door bijvoorbeeld 'zoals zo veel studenten' te zeggen.

Ik snap je frustratie wat betreft het tweede, maar je moet ook beseffen dat, doordat de moderators een zekere functie vervullen op dit forum, je ook aangesproken kunt worden op die functie. Zeker als je vanuit die functie spreekt, want daarbuiten vind ik inderdaad niet dat je daarop aangesproken moet worden. Een agent na diensttijd is ook geen agent. Dat neemt niet weg dat, als je een 'publieke' functie bekleedt, je heel goed moet opletten met wat je zegt omdat je daarop 'gepakt' kunt (en zult) worden. Vanuit dat oogpunt vind ik de opmerking van Ivanov niet handig als moderator en 'kwetsend' (hang niet te zwaar aan deze term) als persoon.
Voor de duidelijkheid, ik vind dat de moderators op dit forum het echt goed doen. Ze zijn aanwezig en grijpen in waar nodig, maar zijn absoluut niet dominerend. Enkele jaren geleden was dit wel anders dus wat dat betreft kan ik de moderators alleen maar complimenteren. En ja, ik ben bang dat het gezeik over moderators (waar ik het absoluut niet mee eens ben overigens) er wel een beetje bij hoort. Dat is de keerzijde van hebben van 'gezag'. Kijk maar naar een politie of overheid en alle onzin die deze groepen, alleen al op dit forum, over zich heen krijgen. Terwijl ze alleen maar voor ons, als maatschappij, werken...

YC zei:

Beste Yellow Cab.

Ik snap je punt, weet dat je je best doet als moderator maar had je werkelijk verwacht als moderator geen mikpunt van kritiek te zijn?
Door je functie trek je het naar je toe en ervaar je het forum wellicht negatiever.

Dit is de rol die je gekozen hebt, wil je dit niet wees dan geen moderator.
En begrijp me goed, heb niets tegen je, geen klachten over je functioneren als moderator, noch het doel je weg te krijgen.

En je punt blijft staan, we moeten met zijn allen het forum leuk houden.
Maar als ik dan mijn best doe door verkeerde topics te melden en lees dat meldingen en PB's vervelend zijn weet ik het eerlijk gezegd ook niet meer...

Carkiller zei:
(...) lees dat meldingen en PB's vervelend zijn weet ik het eerlijk gezegd ook niet meer...

Ik denk dat je me verkeerd begrepen hebt. Of dat ik me wat onbeholpen heb uitgedrukt. Hoe dan ook: meldingen zijn af en toe noodzakelijk om het forum draaiend te houden, en je wordt bij deze persoonlijk en hartelijk bedankt voor je geleverde bijdragen daarin. Er zijn echter personen die de meldknop en persoonlijke berichten op een andere manier gebruiken.

Dank je voor de uitleg YC.

Wellicht kan er in de forumregels een instructie komen over wanneer je een melding moet doen of een PB naar een moderator kan sturen.
Nu vind ik daar niets over terug, of ik moet er overheen gelezen hebben...

Zal niet veel helpen, maar het is in ieder geval makkelijker aanspreken als het 100% duidelijk in de regels staat.

Yellow Cab zei:
Rob0118 zei:

Ik wens nu even niet in te gaan op de bestaande discussie hierover, maar ik vind het wel echt een verwerpelijke opmerking van diegene (laten we diens positie er dan maar even buiten laten). Wat een onzin, ik ben verdomme al maanden bezig het hele web af te zoeken om een enigszins fatsoenlijke scriptie te schrijven.
Ik vond dat ik mijn ongenoegen over die opmerking wel in dit topic wel kwijt kon, over sfeer gesproken...

Yellow Cab zei:
Ik word wel eens een beetje moe van die foei-vingertjes van sommige forummers, zeker als die zelf ook niet louter van onbesproken gedrag zijn.

Maar volgens mij is hier iets heel anders aan de hand. Want volgens mij hebben we hier de kern van dit topic te pakken.

Om even in te leiden, ik had eigenlijk veul meer inmening van jou als persoon (dus niet als moderator) in deze discussie verwacht. In plaats daarvan open je een topic met je gedachten en maak je sporadisch een opmerking. Ik had veel meer verwacht dat je ergens naar toe wilde bouwen dmv deze discussie te starten. Maar je bleef voor mijn gevoel te veel op de achtergrond nu.
Maar nu een bepaalde actie van een bepaalde moderator wordt aangehaald zie ik je dan opeens wel 'vurig' reageren. En vurig zou je misschien nog wel beter door 'gefrustreerd' kunnen vervangen.
Kan me ook je reactie in een ander topic voor de geest halen waarin je leek aan te geven dat je binnen kort ging stoppen, dat je er niet meer tegen kon.
Vervolgens dit topic.
Ben je misschien niet heel erg gefrustreerd? Dat vraag ik je in alle oprechtheid, zonder je aan te willen vallen.
Heeft dit verhaal veel meer met jou dan met het forum van doen?

JP2010 zei:
(...) Ik had veel meer verwacht dat je ergens naar toe wilde bouwen dmv deze discussie te starten. Maar je bleef voor mijn gevoel te veel op de achtergrond nu.

Wat ik hierover wilde zeggen, kon ik voor het grootste deel wel kwijt in het openingsbericht.

JP2010 zei:
Kan me ook je reactie in een ander topic voor de geest halen waarin je leek aan te geven dat je binnen kort ging stoppen, dat je er niet meer tegen kon.

Er niet meer tegen kunnen is wel heel zwaar uitgedrukt, maar ik merkte wel dat het modereren mijn forumplezier deed afnemen. Dat vond ik jammer, en daarom heb ik bij de forumbeheerder aangegeven graag ontheven te willen worden van mijn taken. Daarop is nog geen actie ondernomen, en dus vervul ik tot die tijd naar eer en geweten mijn moderatorschap. Daar heb ik ooit voor getekend tenslotte.

En wat die frustratie betreft: nee, ik ben niet gefrustreerd. Ik heb een leven buiten het forum, waarin ik mijn ei prima kwijt kan. Ik geniet enorm van mijn lieve vrouw, mijn gezin, mijn uitdagende baan, ontwikkelkansen, mijn nieuwe huis... Nu alleen nog een keer m'n rijbewijs halen. ;)

Yellow Cab zei:
Ik geniet enorm van mijn lieve vrouw, mijn gezin, mijn uitdagende baan, ontwikkelkansen, mijn nieuwe huis... Nu alleen nog een keer m'n rijbewijs halen. ;)

Ok, ben blij dat te lezen. :) (tu)

Er niet meer tegen kunnen is wel heel zwaar uitgedrukt, maar ik merkte wel dat het modereren mijn forumplezier deed afnemen. Dat vond ik jammer, en daarom heb ik bij de forumbeheerder aangegeven graag ontheven te willen worden van mijn taken. Daarop is nog geen actie ondernomen, en dus vervul ik tot die tijd naar eer en geweten mijn moderatorschap. Daar heb ik ooit voor getekend tenslotte.

Ehm, heb je getekend voor het leven of voor bepaalde tijd?
En staat er een escape-clausule in hetgeen je voor getekend hebt?

Dit klinkt een beetje alsof je je moderators-lot in handen van de forumbaas neerlegt.
Stel dat de forumbaas nou nooit gaat reageren, dan blijf jij moderator tot je erbij neervalt.

Het is gewoon tijd voor actie!
mee eens? ;)

JP2010 zei:
Yellow Cab zei:
Ik geniet enorm van mijn lieve vrouw, mijn gezin, mijn uitdagende baan, ontwikkelkansen, mijn nieuwe huis... Nu alleen nog een keer m'n rijbewijs halen. ;)

Uiteindelijk is dat wel waar het allemaal om draait.

En bier...

En SBS6...

En auto's...

JP2010 zei:
Yellow Cab zei:

Ach dat rijbewijs halen is zo 2003 .... De boete voor het niet hebben van rijbewijs is trouwens lang niet meer zo hoog als ie ooit was in verhouding tot andere overtredingen :} Kost nou maar 370 euro illegaal parkeren kost evenveel dus 8-) :S :O

Stelen is trouwens aanzienlijk goedkoper dat kost je maar 210 euro... :p

Op stelen staat geen standaardboete. 'Illegaal' parkeren is in dit geval een gehandicapte niet de mogelijkheid gunnen om op een voor hem (m/v) bestemde plaats te gaan staan. Ga eens een week in een rolstoel zitten, dan zou je willen dat het nog veel hoger was.

Dat is dan weer erg overtrokken. De meeste mensen die een invalidenparkeerplaats gebruiken lopen maximaal met een kruk.

Je hebt ook genoeg mensen die er voor de buitenwereld er gezond uitzien,die toch echt een invalidenparkeerplaats nodig hebben.

ontopic vind de sfeer tegenwoordig vrij goed.

Toen cas nog Moderator was vond ik het minder omdat hij zich echt anders ging gedragen als Moderator als forummer kon ik hem wel waarderen.
hier ook al tijden niet meer gezien.

voiture zei:
Dat is dan weer erg overtrokken. De meeste mensen die een invalidenparkeerplaats gebruiken lopen maximaal met een kruk.

Dat zegt helemaal niets. Er zijn zelfs mensen zónder kruk met een invalidenkaart. Het is niet aan ons te oordelen over de mate van invaliditeit van de mensen die gebruik maken van deze voorzieningen. Er is in mijn ogen weinig zó asociaal als een valide die zijn auto parkeert op een invalidenparkeerplaats.

On-topic,

Zonder aan de discussie te hebben deelgenomen vind ik dit topic uitermate nuttig en noodzakelijk. Het geeft je een trigger eens kritisch naar je eigen rol en/of toegevoegde waarde op het forum te kijken.

In mijn geval nuttig en verhelderend. (tu)

Joachim Stiller (vanuit het dierenasiel) zei:
Rob0118 zei:
JP2010 zei:
Yellow Cab zei:

En bier...

En SBS6...

En auto's...

Je vergeet één héél belangrijke.... :}(:P)

Hoeren?

Peugeot?

SpongeBob?

Erwtensoep?

:D

(...) Het geeft je een trigger eens kritisch naar je eigen rol en/of toegevoegde waarde op het forum te kijken.

Dat was de kant die ik met dit topic op wilde. (tu)

Rob0118 zei:
Rob0118 zei:
JP2010 zei:
Yellow Cab zei:

En bier...

En SBS6...

En auto's...

Je vergeet één héél belangrijke.... :}(:P)

Hoeren?

Peugeot?

SpongeBob?

Erwtensoep?

Yellow Cab zei:
Carkiller zei:
(...) lees dat meldingen en PB's vervelend zijn weet ik het eerlijk gezegd ook niet meer...

Ik denk dat je me verkeerd begrepen hebt. Of dat ik me wat onbeholpen heb uitgedrukt. Hoe dan ook: meldingen zijn af en toe noodzakelijk om het forum draaiend te houden, en je wordt bij deze persoonlijk en hartelijk bedankt voor je geleverde bijdragen daarin. Er zijn echter personen die de meldknop en persoonlijke berichten op een andere manier gebruiken.

Het zou misschien nuttig zijn als op het forum een zichtbaar tekentje verschijnt zodra een melding op een post werd verstuurd. Dat zorgt ervoor dat geen tientallen keren dezelfde post in jullie moderatorboxen verschijnt, en geeft ook aan dat de discussie on forum kan stoppen tot er een reactie op de melding volgt.

British Racing Green zei:
Yellow Cab zei:
Carkiller zei:

Het zou misschien nuttig zijn als op het forum een zichtbaar tekentje verschijnt zodra een melding op een post werd verstuurd. Dat zorgt ervoor dat geen tientallen keren dezelfde post in jullie moderatorboxen verschijnt, en geeft ook aan dat de discussie on forum kan stoppen tot er een reactie op de melding volgt.

Ik meld het zelf vaak in het topic als ik een melding maak en weet dat meer mensen dat doen. Overigens kijk ik later altijd of er wat mee gedaan is. Vaak wel.

Dat zou een interessante technische verbetering zijn! (tu) Maar de huidige staat van de forumsoftware in acht nemende, zijn er nog wel wat andere dingen die verbeterd of in ieder geval weer werkend gemaakt zouden kunnen worden. Enfin, da's een discussie voor een ander topic. :}

Yellow Cab zei:

Dat zou een interessante technische verbetering zijn! (tu) Maar de huidige staat van de forumsoftware in acht nemende, zijn er nog wel wat andere dingen die verbeterd of in ieder geval weer werkend gemaakt zouden kunnen worden. Enfin, da's een discussie voor een ander topic. :}

Misschien een discussie voor een ander topic, maar zou je daar iets meer inzicht over kunnen geven? Bv, hoeveel prioriteit geeft Sanoma aan dit forum, wordt er ontwikkeld aan dit forum of liggen ontwikkelingen stil? Maw, waar staan we?

Ik ben dan wel net begonnen met reageren, ik lees al een flinke poos mee en ik ben het niet volledig met Yellow Cab eens. Neem bijvoorbeeld het forum voor modelstoommachines (ik verzamel die dingen). Daar is de sfeer zó 'vriendelijk' dat je al raar aan wordt gekeken als je duidelijk maakt dat de nieuwe aanwinst van meneer X niet volledig je smaak is. Hetzelfde geldt voor de meeste andere fora die zich op een extreem specifieke hobby focussen.

Aan het andere einde van het spectrum heb je dan weer de fora over onderwerpen waar vrijwel iedereen zich in kan vinden. Daar worden alle nieuwelingen die niet aan 'de maatstaf' voldoen direct de kop ingedrukt en weggejaagd, terwijl onder de geaccepteerde leden zelf ook vaak onenigheid is. Ook zo'n sfeer is allerminst wenselijk.

Ik vind dat het Autoweek-forum precies in het midden zit. We zijn klein genoeg om niet meteen iedereen te veroordelen, maar groot genoeg om elkaar niet héél overdreven vriendelijk te behandelen. Ik zie dus niet echt waar de topicstarter zich druk om maakt.

280SE zei:

Je hebt ook genoeg mensen die er voor de buitenwereld er gezond uitzien,die toch echt een invalidenparkeerplaats nodig hebben.

Misschien een beetje late reactie, maar op een grote parkeerplaats bij een winkelcentrum hier ter plaatse staat sinds kort op grote borden bij de invalidenparkeerplaatsen de volgende tekst (vertaald):

[size=large]"Als U mijn parkeerplaats neemt, neem dan alstublieft ook mijn handicap!"[/size]

En, ja hoor, het werkt!

Ubo zei:
Ik vind dat het Autoweek-forum precies in het midden zit. We zijn klein genoeg om niet meteen iedereen te veroordelen, maar groot genoeg om elkaar niet héél overdreven vriendelijk te behandelen. Ik zie dus niet echt waar de topicstarter zich druk om maakt.

Het zou in feite niet nodig moeten zijn om berichten te rapporteren aan een moderator maar kennelijk gebeurt dat regelmatig. En dat zal niet zonder reden zijn. Ik denk dat het geen kwaad kan om een stukje bewustwording te kweken bij de forumleden, inclusief mijzelf. Forumleden die regelmatig in de clinch liggen met anderen kunnen zich eens gaan afvragen waarom dat is. Even in de spiegel kijken, zelfreflectie. Als daar onnodige sfeerverziekende discussies door voorkomen kunnen worden dan is het doel van dit topic geslaagd.

Na aanleiding van een "discussie" op zaterdag avond zat ik te kijken naar een topic, over de sfeer hier, en dankzij de zoekfunctie heb ik hem dan eindelijk gevonden... (en maar denken dat die zoekfunctie niet werkt :T ).

Anygay, ik ben al jaren "lid" van dit prachtige forum, ben van poster naar lezer, naar amper gebruiker gegaan, om erachter te komen dat het forum toch wel leuk is. En ik dus mijn autokennis wel weer wou bijspijkeren, dus ik werd weer lezer. Nu sinds een tijdje ben ik wat actiever geworden, meer tijd over (ziekte is kan dus toch iets positiefs zijn).
Ik probeer actief te zijn in het spotterstopic, en omdat er vele mooie auto's op het forum zijn probeer ik ook dat een beetje bij te houden, immers is een "mijn topic" een klein beetje je kindje, en is het dan leuk om een reactie te krijgen..

Meer en meer merk ik dat de sfeer helemaal niet zo tof is op het forum.
In het spotters topic word selectief gereageerd, vriendjes krijgen complimenten, de rest wordt genegeerd. Foto's worden slechts gedumpt en meer niet. (ik moet bekennen dat ik zelf af en toe ook denk, pff laat maar). Is er iemand die wel complimenten geeft, dan wordt daarover gezeikt dat hij te veel dingen post, en te weinig spots.
Niet iedereen maakt mooie foto's(natuurlijk, vind ik dat je wel selectief moet zijn, en mislukte dingen gewoon niet moet plaatsen, maar dat is mijn mening), BAM, gaat iedereen daar los op, en dan dat niet alles spotwaardig is, lekker positief allemaal, zo voelen mensen zich echt nog geroepen om iets daar te posten! Jammer eigenlijk, want het zou toch zo moeten voelen dat mensen een reactie als waardering moeten zien, en vind je iets niet tof, scroll dan door denk ik dan.

Ook in een ander topic waar ik nog wel eens kom, het bloggerstopic, is er zoveel onderling haat en nijd dat ik denk, geef mijn portie maar aan Fikkie". Een superleuk initiatief, maar door de sfeer af en toe, durf ik me daar amper meer te vertonen.

En zo zijn er nog wel een paar "hoekjes", het gaat me te ver om alles op te noemen, en dat hoeft ook niet, maar wat ik vooral intens triest vind is hoe er gedaan wordt tegen elkaar, het lijkt een sport te zijn om bepaalde forummers tot de bot toe af te branden, en het liefst met elkaar, en zo hard mogelijk.
Iemand heeft een andere mening, visie, of gedachtegang, in plaats van een beetje normaal discussiëren, is het al bijna standaard dat het een welles nietes spelletje gaat worden, degene met de grootste mond wordt de winnaar, en anders brandden we diegene maar af.

Langzaam, maar zeker krijg ik een beetje een soort haantjes gevoel hier op het forum, iedereen heeft gelijk, en de ander niet. En ben je niet vriendjes met die, dan fl#kker je maar op, en negeer ik je.
Het is net de samenleving eigenlijk, we denken heel tolerant te zijn, maar zodra iemand homo of buitenlands is mag dat, maar niet in "mijn buurt".

Misschien kunnen we zo aan het eind van het jaar eens een beetje aan zelfreflectie doen, en iets minder op de man spelen, iets verdraagzamer te zijn, en voor je iets post, eerst tot 10 te tellen. (En een beetje op je spelling letten, alhoewel ik ook waarschijnlijk veel vouten heb gemaakt :-D).
Iets meer waardering hebben voor een ander, EN zijn/haar auto, spot of wat dan ook niet meteen afbranden.

Het is een forum, waar we komen voor ons plezier, om te "onze hobby te bestieren" Auto's that is!

Wie weet kunnen we volgend jaar met frisse moed verder.
Laten we genieten van de vele kennis die op het forum is, de veelzijdige auto's van forummers, de foto's van spotters, en het bespreken van de laatste facelift van de laatste (uhmmm) Hyundai, en alle andere toffe dingen, zoals bijvoorbeeld de vele kennis van verkeersregels, en ook het gezellige offtopic-deel.

Dat het een jaar mag worden gevuld met veel mooi autonieuws, leuke spots en vooral wat gezeligheid!

-edit-

Eén forummer wil ik graag benoemen, Rutger ofwel DC.
Ik reageer zelden tot nooit in alle topics en nieuws items die je plaatst gevuld met auto's vanuit China, India en Brazilië (en alle andere landen die ik nu niet heb genoemd) gevuld met auto's waar ik nooit van gehoord heb, of ze ooit heb gezien, maar dat vind ik echt topics die altijd geweldig, zeker ook omdat je altijd veel kennis in de topics stopt! Ga vooral daar mee door!

Pjötr zei:
Ook in een ander topic waar ik nog wel eens kom, het bloggerstopic, is er zoveel onderling haat en nijd dat ik denk, geef mijn portie maar aan Fikkie". Een superleuk initiatief, maar door de sfeer af en toe, durf ik me daar amper meer te vertonen.

Ik begrijp wat je bedoelt, maar zou je toch willen vragen daar gewoon te blijven komen. Jouw bijdragen daar zijn waardevol. Bovendien is er na de laatste haat-en-nijd-uitbarsting uitgesproken dat we elkaar daar wat nadrukkelijker en eerder (voordat het uit de hand loopt) op gaan wijzen. Zou dus een stuk beter moeten gaan vanaf nu...

j.ko zei:
Pjötr zei:

Ik begrijp wat je bedoelt, maar zou je toch willen vragen daar gewoon te blijven komen. Jouw bijdragen daar zijn waardevol. Bovendien is er na de laatste haat-en-nijd-uitbarsting uitgesproken dat we elkaar daar wat nadrukkelijker en eerder (voordat het uit de hand loopt) op gaan wijzen. Zou dus een stuk beter moeten gaan vanaf nu...

Yep...

Ik sta helemaal achter jouw woorden Pjötr. Het is in feite een uitgebreide versie van wat ik eerder boven jouw berichtje schreef.

Ik ben van mening dat er wel scherp gediscussieerd mag worden, maar dat we elkaar in waarde moeten laten. Denigrerende of beledigende reacties mogen wat mij betreft altijd gemeld worden. En de personen die zich hieraan schuldig maken mogen hierop aangesproken worden. Reacties die op de persoon gericht zijn in plaats van op de inhoud van de reactie kunnen wat mij betreft ook niet. Insinuaties met betrekking tot bijvoorbeeld educatieniveau, geslacht, geaardheid, relaties of wat dan ook met als doel de ander neer te halen zijn not done.

Vrijheid van meningsuiting is een groot goed. Laten we daar op de juiste wijze mee omgaan.

Mooi dat er mensen zijn die het met me eens zijn! En dat ook vinden.
Ik noemde 2 topics op die me opvielen en die dienden dus als voorbeeld, het gaat me meer om de algemene tendens op het forum, het tweede deel van mijn bericht dus.

Ik begrijp heel goed dat niet iedereen elkaar ligt, en dat de ene forummer jou het bloed onder de nagels kan halen, voor mij persoonlijk worden al die fetes en verwensingen alleen maar redenen om minder hier te zijn, en ik denk dat ik daarin niet de enige ben.

the Fox zei:
En de personen die zich hieraan schuldig maken mogen hierop aangesproken worden. Reacties die op de persoon gericht zijn in plaats van op de inhoud van de reactie kunnen wat mij betreft ook niet.

Heel rechtlijnig van je.

@Peter,
Mooi gezegd denk ik, hoewel weinigen de echte kern ervan weten te vinden. Op een dergelijk forum leef je van je anonimiteit, wat natuurlijk net zo goed voor mij geldt. Het spijtige is dat je altijd hooligans houdt die personen opzoeken om discussies uit te lokken, of gewoon kansloze reacties geven. Persoonlijk probeer ik deze personen te mijden als de pest, maar deze alfamannetjes hebben een bepaalde dominantie in zich...
Het is ook mooi dat je (nog) denkt dat dit een forum is voor autoliefhebbers. Hoewel dit natuurlijk een zeer breed begrip is, zijn er genoeg topics (ook door jou aangehaald) waarin de meerderheid geen benul heeft van auto's. Ze weten wat ze rijden, punt. Daar is niets mis mee, maar de sociale binding die zij hebben beperkt zich tot dat ene topic, dat dan vaak ook uitmondt in een grote egotripperij.

Mooi dat het bericht geplaatst hebt overigens. Reflecteren is altijd goed, doe ik zelf ook. Meer relschoppers denk ik. Het zijn juist de stokers die zich niet aangesproken voelen en zich altijd geroepen voelen te moeten 'onderhandelen' (en dus te bemoeien) die dit niet kunnen.

Goh, het forum...
Ik heb het ooit ontdekt,
werd geleidelijk opperspammer,
het forum werd een uitlaatklep,
geen topic kon geopend worden of amper 10 posts later had het een heel andere wending...

Na een naamwissel werd ik heel wat verdraagzamer,
denk dat ik zelfs nuttige posts neerzette,
en werd zo stilaan een beetje deel van het forumgeweten...
en ik las alles,
elk draadje,
elke post...

En nu...?
Geen idee,
na een aanvaring heb ik ooit neergezet dat ik nooit nog ging deelnemen aan de occasionwedstrijden... en daar kom ik sindsdien nooit meer,
en gaandeweg ben ik aansluitend mijn interesse in het forum verloren,
elk topic is al ooit eens geopend,
elke discussie is al ooit eens gevoerd en ontspoord,
zelfs de topics over de sfeer op het forum zijn dezelfde als jaren geleden.

Ik open amper nog topics,
tenzij de titel leert dat het iets is wat me écht interesseert,
of tenzij ik als topicopener of laatste poster een naam zie die ik echt waardeer...

Het Opeltopic blijft mijn enige houvast hier,
al sla ik hier ook al vaker enkele dagen over...
en zitten we met ons Opelclubje intussen in een niet-openbare en afgeschermde Facebookgroep.

Heeft een niet-interactief forum nog zin?
Heeft het AW-forum nog enige rol?
Kan een forum nog op tegen de sociale media als Facebook, Twitter, Google+,...?
Ja, omdat alles hier wel nog "anoniem" gebeurt,
dus logisch dat sommigen hier enkel nog komen om te stoken, te schelden en ruzie te maken...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan