Tinman zei:
Niet wat je besteld had maar zeker niet minder mooi! Lekker opvallende kleur en die velgen staan hem echt goed zo, toppertje! Veel plezier en veilige kilometers ermee gewenst.
Had je stiekem verwacht dat het zo af zou lopen, of had je in gedachte alleen maar een negatieve afloop en durfde je hier niet eens van te dromen? ;-)
Dankje, nee hoor, heb nooit gedacht dat het compleet negatief af zou lopen, maar ik was inmiddels wel helemaal om en keek uit naar de Ibiza. Terwijl ik in het begin liever deze Leon wilde, maar die was gewoon te duur.
Toen deze Leon opeens wel weer als alternatief in beeld kwam was ik eigenlijk wel blij. Ben met de Ibiza natuurlijk begonnen bij 16.000 en uiteindelijk uitgekomen op een auto van 23.000 euro, na korting is daar nog een flink deel af gegaan, maar heb op het moment van bestellen nog wel even gedacht, damn, kom nu toch wel heel erg dicht in de buurt van de prijs van een nieuwe (kale) Leon.
Heb ze wel eerst even goed vergeleken en berekend wat ik meer wil betalen voor een Leon ten opzichte van de bestelde Ibiza. Het voordeel van de Leon is dat het een Style Connect is, dus hij was al vrij vol en hij heeft daarnaast nog een upgrade business, kleuren touchscreen, full link (Apple CarPlay), dab plus, pdc, full led, noem maar op, alle opties die ik wilde.
De enige optie die de Leon niet heeft die ik wel had gekozen op de Ibiza is stoelverwarming, de stoelen in de Leon zijn geen FR sportstoelen, maar zijn standaard al veel fijner dan de standaard Ibiza stoelen. Daarvoor krijg ik wel weer een achteruitrijcamera, vind de vrouw fijn en ingebouwde navigatie, voor mij niet zo heel boeiend, maar wellicht wel bij verkoop. Ook schijnt het standaard geluid in de Leon wat beter te zijn.
Verder is het natuurlijk niet zo'n verschil als met de vorige Ibiza, maar het blijft een klasse hoger. Daarnaast vind ik het black pack en de sideskirts en achterspoiler ook wel tof en de kleur is natuurlijk geweldig en niet meer leverbaar op nieuwe SEAT modellen. Nadeel is natuurlijk wel dat als je een keer wat fout doet in het verkeer, al dan niet per ongeluk, dat je wel opvalt, gelukkig gedraag ik me over het algemeen prima.
Het enige nadeel zal misschien zijn dat de Leon een dikke 60 kilo zwaarder is dan de Ibiza en dus een belastingklasse hoger en daardoor wellicht iets langzamer aan zal voelen dan die 115 pk in een Ibiza van 1040 kg. In de Ibiza was die 115 pk echt wel een vlotte uitvoering. Hier is het basis.
Verder alleen maar positief volgens mij.
Prijslijst (kom toch op een dikke 27.000 euro inclusief alle opties):
https://www.fleetwise.nl/sites/default/files/downloadable/files/Leon%20januari%202016_0.pdf
Upgrade business
Media System Navi met 6,5 " touchscreen incl. 3 jaar gratis kaart updates voor Europa, 8 speakers,
Bluetooth telefoon en audio-streaming, spraaksturing, CD/DVD-speler, 2 SD-kaartlezers,
USB-aansluiting, Aux-in-aansluiting, kleurendisplay in instrumentarium, regensensor, lichtsensor,
automatisch dimmende binnenspiegel, donker getinte ruiten achter, Full-LED koplampen met LED
dagrijverlichting, LED verlichting in achterlichten, DAB+ radio, parkeersensoren vóór en achter met
Optical Parking System en achteruitrijcamera
Verder nog een leuk detail: de Leon 1.0 EcoTSI beschikt net als de Ibiza FR over een 15 mm verlaagd sportonderstel, waarom weet ik eigenlijk niet, misschien iets met luchtweerstand en uitstoot te maken, maar ik vind het prachtig, staat precies goed zo!