SEAT Leon 1.0 TSI 115 pk (was Ibiza FR/Pagina 3)

Idd stom zeg. Staat soort van sportief / stoer totdat je ziet hoe het echt zit. Vreemde trend inderdaad.

Total Loss zei:
Idd stom zeg. Staat soort van sportief / stoer totdat je ziet hoe het echt zit. Vreemde trend inderdaad.

Ja en op een 1.0 TSI, ok, die is opgeleukt in de FR trim, maar bij een GT?

En merken als Mercedes doen ook gewoon mee, de C-klasse:

14c263_093-55b635e57bdc1.jpg

Op een C-klasse is het nog triester inderdaad. Wist ik echt niet, nooit op gelet eigenlijk. Wordt je mooi "voor de gek" gehouden zo. Denkt met een dikke / sportieve uitvoering of in ieder geval een dure optie te maken te hebben. Blijkt het niets anders dan een verchroomd plastic randje ter waarde van 1 Euro te zijn.

Total Loss zei:
Op een C-klasse is het nog triester inderdaad. Wist ik echt niet, nooit op gelet eigenlijk. Wordt je mooi "voor de gek" gehouden zo. Denkt met een dikke / sportieve uitvoering of in ieder geval een dure optie te maken te hebben. Blijkt het niets anders dan een verchroomd plastic randje ter waarde van 1 Euro te zijn.

Wist het zelf ook niet, verwachtte het wel op 3-cilindertjes, maar niet op dure/snelle modellen.

Krijg net een mail dat het week 46 gaat worden, wat een onzin. Zo richting de dealer, moet ik hem maar annuleren. Ik heb mijn auto alvast verkocht met indicatie week 31. Heb 3 keer per week een auto nodig!

JDx zei:
Krijg net een mail dat het week 46 gaat worden, wat een onzin. Zo richting de dealer, moet ik hem maar annuleren. Ik heb mijn auto alvast verkocht met indicatie week 31. Heb 3 keer per week een auto nodig!

Pff bizar. Zou het ze flink moeilijk maken, zo doe je gewoon geen zaken !!

Total Loss zei:

Geldt dit sowieso niet voor alle AMG-, M-, S-, FR-, GT- en weet ik veel wat voor pakketten er nog meer zijn? Het gaat allemaal om uiterlijke schijn.

Erg kansloze actie van die dealer trouwens. Wat TL ook zegt, gewoon er flink tegenin gaan. Jij komt nu in de problemen door hun fout, en dan moet men maar zorgen dat ze jouw probleem ook oplossen.

RobEU zei:
Total Loss zei:

Geldt dit sowieso niet voor alle AMG-, M-, S-, FR-, GT- en weet ik veel wat voor pakketten er nog meer zijn? Het gaat allemaal om uiterlijke schijn.

Erg kansloze actie van die dealer trouwens. Wat TL ook zegt, gewoon er flink tegenin gaan. Jij komt nu in de problemen door hun fout, en dan moet men maar zorgen dat ze jouw probleem ook oplossen.

Ja inderdaad, ik begrijp dat zij de fabriek niet sneller kunnen laten draaien of daar invloed op uit kunnen oefenen, maar daar heb ik niks mee te maken, ik ben hun klant, ik ben er sinds Maart regelmatig geweest, heb aan de hand van hun indicatie (productie week 29) mijn auto alvast verkocht, kan wel 2 maandjes alles op de scooter doen of een auto lenen van familie.

Maar 15 weken later, dat is bijna 4 maanden, als alles volgens schema gaat, zou ik begin December kunnen rijden.

Dinsdag komen ze met een oplossingen (managers vrij op zaterdag, zaterdag-verkopers vrij op maandag), heb ook gezegd, zorg maar dat er een oplossing komt, want anders mag je hem annuleren (werd toen even raar aangekeken), maar ik meen het wel, het is geen dreigen ofzo, hier heb ik niks aan. Had nog een half jaar door kunnen rijden in mijn eigen auto.

Precies wat een idioot gedoe, het productie proces versnellen kan niet natuurlijk, maar de garage had dat ook aan kunnen zien komen of je in ieder geval door laten rijden in jouw a3, desnoods geven ze je een leenauto die overige maanden mee. Een oplossing moet er ieder geval komen.

RobEU zei:
Total Loss zei:

Geldt dit sowieso niet voor alle AMG-, M-, S-, FR-, GT- en weet ik veel wat voor pakketten er nog meer zijn? Het gaat allemaal om uiterlijke schijn..

Hier ben ik het niet echt mee eens. Dit soort pakketten / uitvoeringen voegen vaak echt wel wat toe. Extra spoilers of andere bumpers, mooiere velgen, andere sportiever stoelen etc., maakt een auto vaak een stuk dikker. In dit voorbeeld krijg je paar plastic randjes die moeten doen geloven hier met een ( duur ) dubbel uitlaatsysteem te maken te hebben. Eigenlijk niks meer of minder dan optisch bedrog / nepperij. Goedkoop.

Total Loss zei:
RobEU zei:
Total Loss zei:

Geldt dit sowieso niet voor alle AMG-, M-, S-, FR-, GT- en weet ik veel wat voor pakketten er nog meer zijn? Het gaat allemaal om uiterlijke schijn..

Hier ben ik het niet echt mee eens. Dit soort pakketten / uitvoeringen voegen vaak echt wel wat toe. Extra spoilers of andere bumpers, mooiere velgen, andere sportiever stoelen etc., maakt een auto vaak een stuk dikker. In dit voorbeeld krijg je paar plastic randjes die moeten doen geloven hier met een ( duur ) dubbel uitlaatsysteem te maken te hebben. Eigenlijk niks meer of minder dan optisch bedrog / nepperij. Goedkoop.

Het is gewoon onnodig, als de uitlaat (al dan niet rond of veel kleiner) er in ieder geval wel achter zit heeft het nog nut.

Het is een beetje als een luchthapper in de motorkap als er niet eens een intercooler achter zit. Aan de andere kant zijn achterspoilers op 98% van de auto's ook niet nodig, maar zitten ze er wel voor de mooi.

En dan bij Abt een V8 module bestellen voor het geluidje via de speakers..... Kijk, wordt'ie langer van... Hij lijkt langer, klinkt langer...

De dealer heeft in zijn leveringscondities voor nieuwe auto's waarschijnlijk een disclaimer voor levertijden staan..... Een goede dealer stelt tegen geringe vergoeding een leenauto ter beschikking.

Pietzoveel zei:
En dan bij Abt een V8 module bestellen voor het geluidje via de speakers..... Kijk, wordt'ie langer van... Hij lijkt langer, klinkt langer...

De dealer heeft in zijn leveringscondities voor nieuwe auto's waarschijnlijk een disclaimer voor levertijden staan..... Een goede dealer stelt tegen geringe vergoeding een leenauto ter beschikking.

Maakt mij niet uit wat zij waar hebben staan, als ik tot december moet wachten hoef ik de auto niet meer, want dan moet ik weer een tijdelijke auto kopen of een auto huren (wat me veel meer gaat kosten dan wanneer ik was blijven rijden in m'n A3).

De verkoper heeft mij lekker gemaakt met een levertijd van 2 maanden en toen heb ik besloten de auto meteen te bestellen. Aangezien het toch vakantie en zomer is kan ik het meeste op de scooter doen, mocht het nodig zijn leen ik deze maand (en eventueel augustus) de auto van mijn ouders en gaan zij op de fiets naar het werk.

Eigen auto verkocht, auto besteld en nu ik krijg een mailtje (niet eens even een telefoontje) dat de levertijd 6 maanden is. Ik heb 3 keer per week de auto nodig, OV is naar mijn werk geen optie, duurt bijna 2 uur en kost 24 euro heen en terug in plaats van 25 minuten en 5 euro benzine.

Vervangende auto vind ik prima, maar dan vanaf uiterlijk eind Augustus (beloofde levering ruim genomen), minimaal een Ibiza (geen Mii) en tegen maximaal een paar tientjes per maand, dat zou ik anders kwijt zijn aan belasting en verzekering.

Anders annuleren. Er stond nog wel een mooie Leon 1.0 TSI (oude model Ibiza wil ik niet), showmodel, die wil ik wel voor dezelfde prijs als de Ibiza.

Dat is mooi zuur... Het is ook niet een verschil van een paar weken, maar meteen een paa maanden. Ben benieuwd met welke oplossing ze komen.

Total Loss zei:
RobEU zei:
Total Loss zei:

Haha, en hier ben ik het dan weer niet mee eens. :D Een AMG-pakketje op een CLA160 is net zo goed optisch bedrog of nepperij. Het suggereert meer te zijn dan het daadwerkelijk is. Nu vind ik zo'n nepuitlaat ook wel buitengewoon treurig, maar een 114i met M-pakket vind ik net zo nep. Neemt niet weg dat het soms best aardig kan staan, zoals FR bij Seat, Polestar bij Volvo en GT bij Renault. Maar het blijft de spreekwoordelijke sok in de onderbroek, hoe je het ook wendt of keert.

RobEU zei:
Total Loss zei:
RobEU zei:
Total Loss zei:

Haha, en hier ben ik het dan weer niet mee eens. :D Een AMG-pakketje op een CLA160 is net zo goed optisch bedrog of nepperij. Het suggereert meer te zijn dan het daadwerkelijk is. Nu vind ik zo'n nepuitlaat ook wel buitengewoon treurig, maar een 114i met M-pakket vind ik net zo nep. Neemt niet weg dat het soms best aardig kan staan, zoals FR bij Seat, Polestar bij Volvo en GT bij Renault. Maar het blijft de spreekwoordelijke sok in de onderbroek, hoe je het ook wendt of keert.

Dus we zijn het WEL eens ! ;)

Ja het is nep maar vaak staat het echt wel goed en is het helemaal prima, behalve dit soort neppe uitlaten, die zijn wel heel erg suf.

RobEU zei:
Total Loss zei:
RobEU zei:
Total Loss zei:

FR is bij seat is al lang niet meer een naam voor een rappe Seat maar meer een naam voor een goed aangeklede versie met sportieve accenten, dit heeft seat ook bekend gemaakt bij de introductie van de FR uitvoeringen van de Ibiza 6j en huidige Leon.

Erg jammer imo, heb 2 jaar in een Seat Leon FR 2.0 tdi gereden, 170pk met wat kietelen naar 210pk.

De FR was in die tijd wat de GTI bij VW is, nu is het bijna zonde om een Seat FR te kopen met hetzelfde blok/pk's als een VW gti omdat op een Seat met een 1.0 100pk ook FR op de klep staat....

schumi1986 zei:
RobEU zei:
Total Loss zei:
RobEU zei:
Total Loss zei:

FR is bij seat is al lang niet meer een naam voor een rappe Seat maar meer een naam voor een goed aangeklede versie met sportieve accenten, dit heeft seat ook bekend gemaakt bij de introductie van de FR uitvoeringen van de Ibiza 6j en huidige Leon.

Erg jammer imo, heb 2 jaar in een Seat Leon FR 2.0 tdi gereden, 170pk met wat kietelen naar 210pk.

De FR was in die tijd wat de GTI bij VW is, nu is het bijna zonde om een Seat FR te kopen met hetzelfde blok/pk's als een VW gti omdat op een Seat met een 1.0 100pk ook FR op de klep staat....

Eigenlijk is een FR altijd al een uitrustingsniveau inclusief lager/stijver onderstel, alleen werd het vroeger alleen aangeboden op de snelste versies.

Je had volgens mij ook gewoon de normale 2.0 TFSI en 2.0 TDI en daarnaast de FR versies.

Jammer dat ze overal wel de rode FR al hebben, maar dan met veel meer opties (en dus te duur):

Overijssel:
https://www.huiskes-kokkeler.nl/seat/voorraad-nieuw/ibiza/7077/seat-ibiza-1-0-tsi-fr-business-intense-nieuw-model-led-panoramadak

Friesland:
https://vandenbrug.nl/modellen/seat-ibiza-10-tsi-fr-business-intense-full-led-navi-cruise-control-beats-audio/361

https://www.bourguignon.nl/seat/alle-voorraad/ibiza/2789/seat-ibiza-1-0-tsi-fr-business-intense-betreft-demo-met-alle-denkbare-extra-opties-maak-nu-een-overtuigende-proefrit

JDx zei:
schumi1986 zei:
RobEU zei:
Total Loss zei:
RobEU zei:
Total Loss zei:

Eigenlijk is een FR altijd al een uitrustingsniveau inclusief lager/stijver onderstel, alleen werd het vroeger alleen aangeboden op de snelste versies.

Je had volgens mij ook gewoon de normale 2.0 TFSI en 2.0 TDI en daarnaast de FR versies.

Nope. Als je de snelste versie aanvinkte had je automatisch een FR of de nog snellere Cupra/R

De vorige Leon had idd verschillende 2.0 tdi/tfsi maar alleen de FR had de 2.0 met de meeste pk's (cupra modellen niet meegerekend)

Wat een gepruts zeg, met die levertijd! Al aan het kijken naar alternatieven?
Ben benieuwd naar dinsdag.

Barri zei:
Wat een gepruts zeg, met die levertijd! Al aan het kijken naar alternatieven?
Ben benieuwd naar dinsdag.

Ja, ben al aan het rondkijken, FR showmodel hier was blauw en meteen verkocht, die man rijdt er nu al in, dus ik heb even gekeken wat er aan showmodellen in het land staan, in Desire Red, maar dat is allemaal inclusief navi, 18", panoramadak, dat wordt mij te duur, dan ga ik betalen voor opties die ik niet hoef.

Dan staat er nog een hele mooie demo van een Leon hier, oud model, maar die moet om een of andere reden nog 25.000 kosten, dus zal ook niet snel in de buurt van 21.000 komen.

Maar goed, als ze geen tijdelijke auto voor me kunnen regelen vanaf eind Augustus, dan ga ik hem annuleren en kom ik vast wel iets moois tegen de komende tijd, in ieder geval wel voor december. Kan Juli en begin Augustus de auto van mijn ma nog lenen.

Schijnt wel dat ze op een andere vestiging een rode FR krijgen, ook met alles erop en eraan, misschien kunnen ze daar een mooie prijs van maken, of wellicht iets regelen, dat ik tijdelijk in die rij en dan in december omruilen, maar dat zal wel niet, dan zitten ze met een auto met 5000 km op de teller.

Zou al blij zijn met een vorig model Ibiza, als leen auto, desnoods een occasion.

Erg jammer dat het zo moet verlopen zeg! Hoop dat de dealer dit ook in ziet en iets moois voor je kan regelen.

Ik heb gisteren voor het eerst de kleur Bright Red in het echt gezien op de Ibiza, echt een geweldige kleur! Vond hem ook meteen veel mooier dan de Mysterie Blue. Helaas ging de Leon niet icm mijn formaat hond wat ik thuis heb anders had ik een Bright Red Leon FR besteld.

Wat hier boven zegt is trouwens deels waar m.b.t. het FR pakket. Ja FR is niet meer voor de aller sportiefste versies, maar bij de Leon krijg je geen FR pakket op de 1.0 motor. Dit begint bij de 1.4 met 150 PK/ 0-100 in 8,2 seconden, dat is toch zeker niets om je voor te schamen zo'n prestaties :)

Heb er een nachtje over geslapen en zit er eigenlijk aan te denken om hem sowieso te annuleren.

De lol is er wel een beetje af zo. Tenzij ze me echt hetzelfde model kunnen bieden, heb geen zin om nog een half jaar elke dag in een lawaaierig koekblik zonder cruisecontrol honderden kilometers per week heen en weer te rijden.

Heb een jaar gespaard en eerst gezorgd dat ik al het geld netjes op m'n rekening had voordat ik ging bestellen en dan dit.

Misschien kunnen ze bij een andere dealer nog een mooie prijs maken van het showmodel, alleen zijn de opties die die heeft voor mij niet echt meer waard. Heb de huidige van 22.975 voor 21.150 kunnen bestellen, denk niet dat ze zo'n scherpe prijs van deze kunnen maken:

https://www.huiskes-kokkeler.nl/seat/voorraad-nieuw/ibiza/7077/seat-ibiza-1-0-tsi-fr-business-intense-nieuw-model-led-panoramadak

Hij heeft dan wel een panoramadak, beats audio en de 18" velgen, maar dat is mij geen 1000 euro of meer waard.

Kan ook zo veel gebeuren in het komende half jaar, misschien komt er wel een super aanbieding van de nieuwe Polo of valt de prijs straks enorm mee van de 1.5 TSI inclusief mooie opties.

Heb de bestelling ook op papier op 15 juni en ze hebben hem pas afgelopen donderdag daadwerkelijk besteld.

Heb je al in de koopovereenkomst gekeken? Want je kunt wel zeggen dat je hem annuleert, maar als de eerdergenoemde disclaimer mbt de levertijd erin zit zou het best weleens kunnen dat het je een hoop centjes gaat kosten als je de auto alsnog annuleert..

xk8 zei:
Heb je al in de koopovereenkomst gekeken? Want je kunt wel zeggen dat je hem annuleert, maar als de eerdergenoemde disclaimer mbt de levertijd erin zit zou het best weleens kunnen dat het je een hoop centjes gaat kosten als je de auto alsnog annuleert..

Ik heb geen disclaimer gekregen hoor.

Zij hebben hem door een fout pas 3 weken later besteld. Toen was de indicatie nog week 29, toen zij hem besteld hebben was de indicatie week 42.

Je hebt niets hoeven tekenen voordat ze de auto voor je gingen bestellen? Bijzonder...

xk8 zei:
Je hebt niets hoeven tekenen voordat ze de auto voor je gingen bestellen? Bijzonder...

De offerte/rekening heb ik getekend. Maar heb geen disclaimer ofzo erbij gekregen.

Maar zoals ik hierboven zeg, zij hebben een fout gemaakt waardoor hij pas 3 weken later is besteld.

Nee die krijg je ook niet apart. Misschien in de kleine lettertjes op de achterkant, of er wordt verwezen naar de algemene voorwaarden ergens?

Zij hebben inderdaad een fout gemaakt, maar dat lijkt mij geen reden om onder de overeenkomst uit te komen. Wellicht wel reden om een leenauto aan te bieden voor de dagen dat ze te laat waren met bestellen.

Artikel 6 - Levering en verzuim
1. Bij een vaste leveringsdatum is de verkoper in verzuim zodra die datum is verstreken.
2. Bij een vermoedelijke leveringstermijn moet de consument de verkoper eerst in gebreke
stellen. Dit betekent dat de verkoper nog een termijn van drie weken krijgt om af te
leveren. Als de verkoper de auto, onderdeel of accessoire na het verstrijken van deze
termijn nog niet heeft afgeleverd, dan is de verkoper in verzuim.
3. In deze gevallen is geen ingebrekestelling door de consument nodig:
- als verkoper heeft laten weten niet te gaan leveren;
- als aflevering voor de afgesproken leveringsdatum essentieel is, gelet op de
omstandigheden bij het sluiten van de overeenkomst, bijvoorbeeld omdat de consument
dit heeft laten weten of omdat de auto, onderdeel of accessoire nodig is voor een speciale
gelegenheid.

Artikel 7 – Gevolgen van verzuim
1. Als de verkoper in verzuim is op grond van artikel 6 dan mag de consument de
overeenkomst ontbinden.
2. Verder kan de consument vergoeding vragen van zijn schade, tenzij de verkoper een
beroep kan doen op overmacht.

Artikel 8 – Annuleren
1. De consument kan de overeenkomst annuleren, ook als de verkoper niet in verzuim is.
2. Het annuleren kan tot de gekochte auto, onderdeel of accessoire, of tot de in te kopen auto
is geleverd en het annuleren moet schriftelijk gebeuren.
3. De consument moet alle schade vanwege het annuleren vergoeden. Deze schade is
vastgesteld op 15% van de totale koopprijs van de auto, onderdeel of accessoire, tenzij
partijen bij het sluiten van de overeenkomst iets anders hebben afgesproken.
4. De schade moet binnen 10 dagen na het annuleren worden betaald. Als de consument na
tien dagen niet heeft betaald, mag de verkoper de consument schriftelijk melden dat de
consument de overeenkomst alsnog moet nakomen. De consument kan dan dus geen
beroep meer doen op het annuleren.
https://www.bovag.nl/BovagWebsite/media/BovagMediaFiles/Downloads/Garantie%20en%20voorwaarden/Voorwaarden-auto-koop,-reparatie-en-onderhoud-web-A4-mrt-2017.pdf

:)

xk8 zei:
Nee die krijg je ook niet apart. Misschien in de kleine lettertjes op de achterkant, of er wordt verwezen naar de algemene voorwaarden ergens?

Zij hebben inderdaad een fout gemaakt, maar dat lijkt mij geen reden om onder de overeenkomst uit te komen. Wellicht wel reden om een leenauto aan te bieden voor de dagen dat ze te laat waren met bestellen.

Ik heb hem bewust meteen besteld, aangezien hij nog bijna nergens in de showroom stond, dus net voor de drukte aan. Elke week later bestellen, kan zo maar een maand later leveren betekenen.

Ik ben ook geen jurist hoor, dus misschien is dat inderdaad genoeg reden om de koop te mogen ontbinden.
Maar ik zou me eerst goed laten informeren voordat je roept dat je gaat annuleren.

xk8 zei:
Ik ben ook geen jurist hoor, dus misschien is dat inderdaad genoeg reden om de koop te mogen ontbinden.
Maar ik zou me eerst goed laten informeren voordat je roept dat je gaat annuleren.

Ik ga er nog wel even 2 nachtjes over slapen, ben nu aardig pissig.

Dinsdag zouden ze het me laten weten, aangezien de verkoper maandag vrij is. Zie inderdaad onderaan de offerte iets staan met BOVAG bepalingen, daar had de verkoper me ook wel even op mogen wijzen, moest ik er vroeger zelfs al bij vertellen toen ik bij de autoverhuur werkte.

Het is trouwens niet dat ik het helemaal wil annuleren en dan ergens anders ga shoppen ofzo. Ik heb gezegd dat het deels hun schuld is dat hij nu later komt en dat hij maar moet overleggen met z'n baas/manager (hij kon er zelf niet over beslissen).

Heb drie suggesties gegeven (niet geëist):

- regel vanaf eind augustus een vergelijkbare auto
- annuleer en maak een mooie prijs van de rode FR die ze hebben als showmodel
- annuleer en maak een mooie prijs van een blauwe Leon die ze hebben als showmodel

Zou ze alsnog wel een verkoop bezorgen. Maar het mag ze duidelijk zijn dat ik niet zonder slag of stoot "gewoon" ga wachten.

Nog een mailtje erachteraan gestuurd:

Hallo Verkoper,

Was ik nog een keer. Ik wilde er nog even bij zeggen dat ik natuurlijk
begrijp dat je geen invloed uit kan oefenen op de levertijd en dat je niet
zomaar kan annuleren.

Maar ik heb de auto bewust toen voor mijn vakantie besteld, zodat ik mooi
voor de drukte aan was, hij stond nog nergens in de showroom. En nu blijkt
dat jullie hem pas 3 weken later daadwerkelijk hebben besteld!

Zeker omdat hij nu al een tijdje in de showroom staat, kan elke week later
bestellen zo maar een maand extra kosten in productie en levering. Hier
ben ik dus ook niet blij mee en ik verwacht dat je dit snapt en dat hier
enige compensatie tegenover staat.

Nogmaals, ik hoop dat je met een goed voorstel komt!

Vr. groet,
JDx

Hoop dat ze dit een beetje netjes is.

Als de dealer echt pas na 3 weken na jou bestelling, de order doorgevoerd heeft EN zelf ook nog eens te kennen heeft gegeven dat levering 2 maanden zou zijn en nu opgerekt naar 6 maanden zou ik ze zeker in gebreken stellen. Enige optie voor mij in jouw geval zou zijn een soortgelijke (dus Ibiza/Polo/Fabia) ter beschikking stellen zolang nodig zonder bijkomende kosten voor jouw kant tot je eigen bestelde auto geleverd is.

Ik zou niet kiezen voor Showroom Ibiza model waar iedereen al ingezeten heeft, tenzij het met een flinke korting is.

Ik neem aan dat je een koopcontract getekend hebt, neem aan dat daarin ook wel bepaalde voorwaarden aangegeven staan?

JDx zei:
Nog een mailtje erachteraan gestuurd:

Hallo Verkoper,

Was ik nog een keer. Ik wilde er nog even bij zeggen dat ik natuurlijk
begrijp dat je geen invloed uit kan oefenen op de levertijd en dat je niet
zomaar kan annuleren.

Maar ik heb de auto bewust toen voor mijn vakantie besteld, zodat ik mooi
voor de drukte aan was, hij stond nog nergens in de showroom. En nu blijkt
dat jullie hem pas 3 weken later daadwerkelijk hebben besteld!

Zeker omdat hij nu al een tijdje in de showroom staat, kan elke week later
bestellen zo maar een maand extra kosten in productie en levering. Hier
ben ik dus ook niet blij mee en ik verwacht dat je dit snapt en dat hier
enige compensatie tegenover staat.

Nogmaals, ik hoop dat je met een goed voorstel komt!

Vr. groet,
JDx

Hoop dat ze dit een beetje netjes is.

Waarom ga je niet even persoonlijk langs????

ik zie niet in wat zo'n mailtje toevoegd, geen enkele koper is blij als hij langer moet wachten. zou maandag eerst maar eens afwachten.

Carfanatic zei:
ik zie niet in wat zo'n mailtje toevoegd, geen enkele koper is blij als hij langer moet wachten. zou maandag eerst maar eens afwachten.

Inderdaad, ik zou vooral dan weer dinsdag afwachten. ;)
Pas op dat je niet in een Paulus-achtige situatie terechtkomt. Hoewel je terecht pissig bent, zullen mensen je niet gul helpen als er een conflictsituatie is. Wacht liever op een beleefde en passieve manier op dinsdag, en ga vanuit dat punt handelen. Wellicht hebben ze wel een dijk van een oplossing voor je.

KadettRT zei:
Als de dealer echt pas na 3 weken na jou bestelling, de order doorgevoerd heeft EN zelf ook nog eens te kennen heeft gegeven dat levering 2 maanden zou zijn en nu opgerekt naar 6 maanden zou ik ze zeker in gebreken stellen. Enige optie voor mij in jouw geval zou zijn een soortgelijke (dus Ibiza/Polo/Fabia) ter beschikking stellen zolang nodig zonder bijkomende kosten voor jouw kant tot je eigen bestelde auto geleverd is.

Ik zou niet kiezen voor Showroom Ibiza model waar iedereen al ingezeten heeft, tenzij het met een flinke korting is.

Dat showroom model is net binnen, gisteren volgens mij.

RobEU zei:
Carfanatic zei:

Inderdaad, ik zou vooral dan weer dinsdag afwachten. ;)
Pas op dat je niet in een Paulus-achtige situatie terechtkomt. Hoewel je terecht pissig bent, zullen mensen je niet gul helpen als er een conflictsituatie is. Wacht liever op een beleefde en passieve manier op dinsdag, en ga vanuit dat punt handelen. Wellicht hebben ze wel een dijk van een oplossing voor je.

Dit mailtje is om aan te geven dat ik het verder wel begrijp, maar niet blij ben. Ben gister langs geweest en was toen niet erg aardig, terwijl die verkoper (jonge jongen) verder een hartstikke aardige gozer is. Hij gaf zelf ook aan dat ie al op z'n vingers getikt was dat de order niet goed was gegaan.

Dinsdag meer!

Inhoudelijke vraag over de Ibiza, op alle FR modellen (in de brochure en de showmodellen bij de dealers) is de raamomlijsting zwart:

https://www.seat.nl/modellen/ibiza-5-deurs-nieuw

https://forms.seat.nl/site/brochure/download

https://www.huiskes-kokkeler.nl/sea...-business-intense-nieuw-model-led-panoramadak
https://www.huiskes-kokkeler.nl/sea...-tsi-fr-business-intense-nieuw-model-ph-631-k

en op alle Xcellence en Style uitvoeringen zit een chromen rand:

https://www.huiskes-kokkeler.nl/sea...207/seat-ibiza-1-0-tsi-excellence-nieuw-model
https://www.huiskes-kokkeler.nl/sea...del-1-0-tsi-95pk-style-uit-voorraad-leverbaar

Nou heb ik weer niet goed opgelet waarschijnlijk, want bij de standaard uitrusting van de FR staat:

Exterieur -> Chromen raamomlijsting, zie:
https://configurator.seat.nl/samenvatting?code=BDOBB

De verkoper wist dit niet, zei dat hij hem alleen zo kan bestellen als hij is, maar ergens heb ik het idee dat de FR met zwarte raamomlijsting wordt geleverd, heb het nog nergens anders gezien.

Mocht hij uiteindelijk nou wel met chromen raamomlijsting komen, zou je dat makkelijk om kunnen wisselen? Vind zwart eigenlijk mooier.

Ik zou op de folder en prijslijst afgaan, niet op de configurator.

Mocht je m annuleren, nieuwe Fiesta zou ik dan overwegen!

Barri zei:
Ik zou op de folder en prijslijst afgaan, niet op de configurator.

Mocht je m annuleren, nieuwe Fiesta zou ik dan overwegen!

Denk niet dat annuleren gaat lukken, gok hoogstens een andere auto bij hun.

Als ze geen tijdelijk vervoer voor me kunnen regelen dan hoop ik dat het showmodel kan krijgen (die is net binnen), heeft wel veel meer opties en zal dus iets duurder zijn, maar verder hetzelfde als die ik besteld heb. En denk dat het verschil altijd nog goedkoper is dan 3 maanden een auto huren.

Heb eigenlijk ook geen idee of zij hem kosteloos kunnen annuleren bij de fabriek. Als ie pas in november in de planning staat voor productie, dan lijkt me dat niet meer dan een administratieve aanpassing. Ik had best veel korting geregeld, lijkt me dat ze hem anders ook wel voor die prijs kwijtraken.

Maar zoals eerder gezegd, laten we dinsdag maar afwachten ;)

Ik zou inderdaad wat Rob hierboven ook al zei gewoon afwachten en had ook geen mailtjes gestuurd maar gewoon de bal bij hun laten liggen. Wie weet hebben ze een hele mooie optie liggen. Ook kun je gewoon eens vragen hoe ze er tegenover of annuleren mogelijk is. Soms vinden ze dat helemaal niet erg, ze vinden echt ook wel snel een baasje voor jou FR als die ooit binnen gaat komen.

Bij de dealer waar ik heb gewerkt kwam deze situaties ook vaak voor, zeker bij verse modellen omdat er in de productie soms toeleveranciers problemen hebben met leveren of zo waardoor bepaalde modellen met bepaalde opties ineens veel langere levertijd kregen dan eerder werd verwacht. Als het een hele specifieke auto/uitrusting was werd er vaak een occasion even tijdelijk tenaamgesteld om die gene in te laten rijden. Auto huren of zo is veel kostbaarder namelijk.
Had iemand een hele gangbare makkelijk te verkopen auto en die wilde graag annuleren dan was dat ook vaak geen probleem. Het komt de relatie ook niet ten goede als de dealer een contract op houd en daar op wijst en niet van wijken weet.

Wel een goede tip, wees gewoon rustig. Probeer in oplossingen te denken en word vooral niet gelijk boos. Het zou het uiteindelijke resultaat in jou voordeel absoluut positief beïnvloeden als je open en rustig opsteld. Als jij boos word, mailtjes gaat sturen en zo, ga je met een beetje pech ook er voor zorgen dat de dealer de hakken in het zand zet en zich aan de letter der wet gaat houden en niet meer dan dat.

Ben benieuwd!

De bekende problemen met de Ateca steken dus ook bij de Ibiza de kop weer op. In je andere topic gaf ik al aan dat ik dit al verwachtte.

Pon heeft niets geleerd van het Atecadebacle. Ook nu weer verkeerde slots ingekocht en totaal verkeerd ingeschat welke motoren en uitvoeringen goed gaan verkopen. Een in oktober 2016 bestelde Ateca is nog steeds niet geleverd: productie is al 5 maal uitgesteld. Afgelopen week is weer niet gelukt, wordt nu de week van 17 juli, levering augustus. Dealer is totaal niet pro-actief met inlichten van de klant. Met heel veel moeite krijgen onze vrienden nu een leenauto van de dealer zodat ze op vakantie kunnen de 22e. Dealer verschuilt zich achter Pon, daar heb je als klant helemaal geen moer mee te maken. Ik vrees bij de Ibiza eenzelfde verhaal. Pon koopt slots in voor basismotoren en gemiddelde uitvoeringen en de klanten willen de zwaardere motoren in luxere uitvoeringen.

Bij de Skoda Kodiaq zijn dezelfde ketsers gemaakt.

Reden dat ik meteen annuleren begon te roepen is dat wij begin dit jaar in ons huis zouden kunnen, maar de huidige bewoner weigert er nu uit te gaan, wij hadden de huur al opgezegd van onze woning en wonen nu al sinds januari "tijdelijk" met z'n 3en op mijn oude slaapkamer bij m'n ouders.

Zonder vooruitzicht wanneer de rechtszaak en alles afgelopen is, kan nog 3 maanden duren, maar ook nog wel een jaar. Echt een heel gedoe met juristen en advocaten, huurbescherming, eigenlijk bestaat ons leven momenteel uit wachten, kinderen e.d. ook uitgesteld, deze auto zou een leuke afleiding zijn. We waren ook van plan om er eind deze zomer een paar keer mee Duitsland in te gaan (lange weekenden), naar Berlijn of eventueel Praag en een keer Denemarken in.

Gewoon om even weg te zijn uit de drukte bij m'n ouders, nu zitten we dus zonder huis én zonder auto, trek dat even niet meer.

Onze hele inboedel staat "tijdelijk" bij m'n oom, wij wonen dus bij m'n ouders en na overleg en heel lief vragen gaat mijn moeder nu even met de fiets naar het werk en heb ik haar auto mee, zou ook voor eventjes zijn. Het is niet eens dat ik zo graag meteen die auto wil, ik ben er klaar mee om afhankelijk te zijn van anderen, wil niet iedereen om me heen meer tot last zijn.

Wat een kutsituatie, JDx. Ik kan me voorstellen dat die machteloosheid zeer frustrerend is. Des te belangrijker is het om ervoor te zorgen dat je in dit geval ook niet in een conflict terechtkomt. Je weet door je ervaring met het huis, en wellicht door het lezen van Paulus' topic, hoe verschrikkelijk irritant en nutteloos zoiets is. Niemand is daarbij gebaat.
Probeer er morgen open in te gaan. Een kwaaie kop zorgt niet voor bereidwilligheid aan de andere kant en momenteel ben je daar - helaas - nog wel enigszins afhankelijk van. Schrijf op wat voor jou redelijke opties zijn op dit moment. Dan heb je voor jezelf duidelijk wat mogelijk is, maar heb je ook iets om aan de tegenpartij te geven. Als zij bijvoorbeeld met een onbevredigend voorstel komen dan kun jij jouw lijstje tonen. Wellicht dat zij niet eens hebben nagedacht over sommige opties.

- annuleren (als je dit het liefste wil, gebruik dan de Bovag-voorwaarden zoals hierboven)
- tegen geringe kosten (de maandelijkse lasten bijv.) een leenauto ter beschikking
- een auto uit de showroom met tegemoetkoming middels korting in het geval van een hogere prijs
- et cetera

Wees ook redelijk hierin. Je kunt wel een gratis Ateca eisen bijvoorbeeld, maar redelijk is dat niet. Zij hebben een fout gemaakt, en die moeten zij ook oplossen, maar toveren kunnen ze ook niet.

Succes!

Een kennis van ons had een audi a4, welke vrij snel is verkocht aan een exporteur (wegens diverse flinke automaat problemen). De nieuw bestelde bmw x1 duurde wel nog een maand of 7, dus heeft hij van de dealer een voorraad 3 serie op naam gehad met een vast afgesproken afschrijving, wat veel goedkoper was dan al die tijd een auto huren.

Schrijf op wat voor jou redelijke opties zijn op dit moment. Dan heb je voor jezelf duidelijk wat mogelijk is, maar heb je ook iets om aan de tegenpartij te geven. Als zij bijvoorbeeld met een onbevredigend voorstel komen dan kun jij jouw lijstje tonen. Wellicht dat zij niet eens hebben nagedacht over sommige opties.

goede tips (y)

De feiten zijn dat ik tot halverwege/eind augustus nog de auto kan lenen en daarna moet ik zelf iets hebben. Of dat nou een nieuwe auto, occasion, showmodel, leenauto, huurauto of een huifkar is, dat moet nog blijken.

Het showmodel Ibiza FR Business Intense is full options dus die gaat zelfs met korting nog niet in mijn budget passen.

Eigenlijk zijn er twee dingen waar ik tevreden mee zou zijn:

- Een leenauto vanaf eind augustus/begin september tegen maximaal de kostprijs (belasting, verzekering, kilometers)
- De Ibiza annuleren (of dat zij hem verkopen) en een mooie prijs voor de Seat Leon die bij hun in de showroom staat

Ben begin Maart voor het eerst bij ze geweest voor een Leon, toen stond deze er al. Is een showmodel 1.0 TSI en nog het vorige model Leon (2015 - 2017), maar op een of andere manier vragen ze daar nog behoorlijk wat geld voor, iets van 25.000 euro. Dat is eigenlijk de auto die ik graag wilde, maar toen kwam dus de nieuwe Ibiza uit en die heeft voor minder geld, dezelfde motor en bijna alle opties.

De Ibiza heb ik van 22.975 voor 21.150 kunnen regelen, mochten ze de Leon aan kunnen bieden voor laten we zeggen maximaal 22.000 en de Ibiza kunnen annuleren of zelf verkopen, dan lijkt me dat iets om over na te denken.

Ik gok niet dat ze akkoord gaan met kosteloos annuleren zonder dat ik iets anders bij hun koop.

Zou trouwens ook niet weten wat ik dan moet halen, want een Leon met gewenste opties is te duur en het oude model Ibiza vind ik niet mooi. En ik ging ook juist voor de nieuwe Ibiza vanwege het MQB-A0 platform.

Damianw26 zei:
Een kennis van ons had een audi a4, welke vrij snel is verkocht aan een exporteur (wegens diverse flinke automaat problemen). De nieuw bestelde bmw x1 duurde wel nog een maand of 7, dus heeft hij van de dealer een voorraad 3 serie op naam gehad met een vast afgesproken afschrijving, wat veel goedkoper was dan al die tijd een auto huren.

Dat bedoel ik inderdaad ook met tegen kostprijs.

Terug
Bovenaan