Guest
Een beetje wel, maar dat was niet de reden dat ik hier postte.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
De meeste vormen volgen niet de functie, en dit resulteert in een packaging met meer mogelijkheden. Ook functionele deurnaden zijn zoveel mogelijk gecamoufleerd. De ruwe vorm is een wigvorm, een pijl. Van de voor kant vertrekt de belangrijkste positieve lijn. Alle overige lijnen zijn een afgeleide van het gedrag van de wiglijn. Elke lijn is een afgeleide of differentiaal van de eerst volgende lijn in het vlak.
Project Savage Rivale Roadyacht GTS
Als studenten Industrieel Produkt Ontwerp willen we onze visie op de ideale GT laten zien.
Een 4 deurs 4 persoons cabrio coupé.
Het ontwerp is onstaan vanuit de ultieme GT ervaring, vanuit Nederland naar de Cote d’azur, touren inclusief al je bagage. Daar wat rondtoeren met 2+ en de mogelijkheid om van de zon te genieten. Een parkeerplek in Monaco misstaat de coupe natuurlijk ook niet.
Van de Savage willen we er in alle waarschijnlijkheid tussen de 10 a 20 stuks produceren, afhankelijk van de vraag.
Eisen die we stellen aan een GT:
• Plaats aan 4 personen
• 4 deuren
• Cabrio coupe
• V8 of hoger
• Forward stance
• “Compact uiterlijk”
• Algehele bediening met touch screen
• Openen van deuren met bijgeleverd gelimiteerd horloge
• Instelbare rijhoogte
Het ontwerp
Wij zien het ontwerp als unnegotiable, het beste te omschrijven als cross edge conflict.
“De meeste vormen volgen niet de functie, en dit resulteert in een packaging met meer mogelijkheden. Ook functionele deurnaden zijn zoveel mogelijk gecamoufleerd
De ruwe vorm is een wigvorm, een pijl. Van de voor kant vertrekt de belangrijkste positieve lijn. Alle overige lijnen zijn een afgeleide van het gedrag van de wiglijn. Elke lijn is een afgeleide of differentiaal van de eerst volgende lijn in het vlak.”
De two-tone lak vind zijn oorsprong in het zicht van een sportwagen gezien vanaf de tegengestelde wegstrook over de vangrail, en de waterlijn van een jacht. Om te voorkomen dat het ontwerp te statisch zou worden is gekozen voor een opwaartse lijn in de achterbumber.
Constructie
Basisprincipe van de constructie is een spaceframe van chroommobylybdeem, met een koolstof opbouw. Het dak en de zijruiten zijn opgetrokken uit lexaan, om gewicht te besparen, en met de huidige technologie is het nieuwste lexaan nagenoeg 100 krasvrij.
Vanwege de platte bodem is het mogelijk om het vacuum wat onstaat te versterken door het monteren van een diffuser. De diffuser hebben we meteen gebruikt als uitlaatdemper, ook in koolstof uitgevoerd.
Het doorrekenen van het chassis heeft een tosriestijfheid van 32.400 Nm/deg, opgeleverd, bij een gewicht van 160kg.
Krachtbron
De motor ligt voor acht de as tussen de bestuurder en de bijrijder in. Deze worden gescheiden door een enorm middenconsole wat bijdraagt aan de stijfheid. In het prototype bevind zich de LS-6 V8 motor, voorzien van een compressor goed voor 601pk en 730Nm. Dit vermogen wordt via een 4 traps automaat de achterwielen ingevloeid, vanwege het GT karakter monteren we geen manuele transmissie. Wel op verzoek natuurlijk! Vooralsnog zijn er geen plannen of contacten met een hybride-motorvariant.
Onderstel
Om ruimte te bieden aan vier personen is gekozen voor een ruime wielbasis van 2700 mm. De Savage staat op 19” schoeisel van eigen fabricaat, een twin vijfspaaks ontwerp, 12” breed achter en 11” voor met de bandenmaat 245/35/19 en 305/30/19.
Totaal 24 zuigers bijten in 380mm en 355mm schijven om de 1280kg zware coupe tot stilstand te krijgen. Vanwege het alledaags gebruik zien we geen heil in keramische schijven, maar zijn eigenlijk op zoek naar een elektronische variant voor in de toekomst.
Het geheel is afgeveerd met Koni schokbrekers in combinatie met op maat gemaakte luchtvering van BSS, een met coilovers vergelijkbare rijeigenschappen maar wel hoogte instelbaar dit in verband met drempels, parkeergarages en veiligheid.
Interieur
Voor het interieur hebben we ons laten inspireren door yachting: comfort, materiaal en uitstraling. Veel leer, koolstof en aluminium. En natuurlijk een teakhouten vloer met visgraatmotief.
Het interieur is ontworpen volgens een afwijkende filosofie, waarbij het comfort een grote rol speelt. Ook hier heeft de lijnvoering een achterliggende gedachte. Vanuit het motorblok en de inzittenden vertrekken alle bepalende lijnen.
Het hoge middenconsole sluit als het ware de inzittende in, je zit echt in je eigen kuip. Voorin is er genoeg hoofdruimte tot 2000mm en achterin 1850mm.
De motor speelt de hoofdrol, door een transparant deel in het dashboard is de motor zichtbaar, de v8 die zijn kracht via een transaxle naar achteren stuurt, de passagiers zitten tussen de bak en de benzinetanks in.
Technische specificaties
Carrosserievorm cabrio
Aantal deuren 4, vleugel suïcide combi
Brandstof benzine
Wielbasis 2700mm
Lengte 4650mm
Breedte 1998mm
Hoogte 1156mm
Rijklaar Gewicht 1280kg
Verlichting voor xenon, achter leds
Inhoud bagageruimte 260L
Inhoud benzinetanks 2x 45L
Aandrijving achterwielen
Transmissie 4-traps automaat
Compressor ATI P1SC-1 procharger front mount
Intercooler 2
Gemiddeld verbruik 9.4L/100km
Topsnelheid 330+
Acceleratie 1/100 4.1 sec / 100 km/h
Maximaal vermogen 601 pk @ 6200 t/m
Maximaal koppel 730 Nm @ 4800 t/m
Wielophanging voor dubbele triangel
Wielophanging achter dubbele triangel
Remmen voor 8 zuigers / gev. / gep. / 380mm schijf
Remmen achter 4 zuigers / gev. / gep. / 355mm schijf
Vering voor instelbaar / gas / olie / luchtbalg
Vering achter instelbaar / gas / olie / luchtbalg
Bandenmaat voor 245/35/19
Bandenmaat achter 305/30/19
Introductiedatum april 2009
Prijs € 275.000
Ik heb het altijd al vreemd gevonden dat deze topic bij 'knutselhoek' stond.moderatorskan dit topic verplaatst worden naar concepten???