Sanoma: V40 + Swift + SLK (SLK & V40 eruit: opvolger gezocht!)

Insignia met OPCline: top

Vandaag even bij een multimerkdealer geweest en wat opties bekeken; alles stond buiten, dus het was vooral vleeskeuring.
Vrouwlief wilde een beetje een beeld krijgen, maar er waren gelukkig geen echte afvallers.

Zit 'm vooral in kleur en uitvoering: een witte golf was niks, maar in het donkerblauw prima.

Zo stond er een goed uitgeruste 2-serie active tourer en die viel ook in de smaak.
Kortom: de zoektocht is breed qua exterieur.

Een Clubman gaan we in elk geval een proefrit in maken

Ik vind die Golf erg duur, hij is van 2014. Liefst heb je van de Golf de facelift versie, vanaf 2017. Ik kocht mijn Golf uit 2017, nu drie jaar geleden, voor het bedrag waarvoor dit exemplaar uit 2014 te koop staat. En die van mij had aanzienlijk minder op de klok.

@ Frits: yes, dat is voor ons nog wel een optie met ca. 20-25000 km per jaar.
En ik vind een diesel stiekem fijner, maar de keuze is beperkt.

@ bouwjaar: als ik bouwjaar vanaf 2017 zet met zoeken, dan is het aantal resultaten een stuk beperkter
Ik heb natuurlijk het liefst zo jong mogelijk, met weinig kilometers en luxe uitgerust voor 10.000 euro....
Maar dat wil gewoon niet.

Dus het is keuzes maken; en door wat autos in het echt te beleven/beoordelen, hoop ik de keuze wat te kunnen sturen.
Nu is het zoekgebied nog veel te breed ;)

@ Frits: erg goed opgemerkt! Er staat ook een benzineFocus op het lijstje.
Dus ook ervaren wat het verschil is.

@TL: Ja, ontzettend goede uitvoering en qua prijs erg interessant. Ondanks dat ie relatief ver weg staat, noteer ik 'm;)

Vandaag gereden met een Clubman met de 1.5 driepitter; super.
Vlot genoeg, zit heerlijk, kwaliteitsgevoel is dik in orde en het roodpaarse kleurtje is fantastisch (y)
Ook hier weer bevestigd gekregen dat een open dakkie vooral voor extra herrie zorgt, maar niet voor een betere beleving. Blijkbaar zijn we teveel verwend met het cabriogevoel.

Qua ruimte issie vergelijkbaar met de V40; niet al te best. Dus voor ons acceptabel ;)

1 nadeel:
Het koppelingspedaal gaat erg zwaar in vergelijking met de V40. Mijn vrouw zei: 'geen fijne auto in de file'.
En zij heeft nog wel eens last van files tijdens woon-werk, dus kijken of dat een breekpunt wordt.

Anders staat ie nu boven de Astra.

In zo'n Mini zit het dakje nog best ver naar voren, in tegenstelling tot andere moderne auto's. Dus als dat al niet genoeg beleving biedt kan je zo'n dakje beter laten schieten. En dan op zoek gaan naar een automaat :)

We hebben er maar weinig van gemerkt; maar dat komt natuurlijk ook door dat netje.
Zorgt er voor dat het geluid beter is, maar er is geen 'wind in de auto'- beleving.

Misschien als we er 1 zonder hebben gereden, dat de lichtinval het grootste pluspunt blijkt.

Maar inderdaad op zoek naar een automaat om eens een proefrit te maken.

Ik denk dat ik de V40 binnenkort alvast op marktplaats zet....1 auto inruilen is een stukkie makkelijker.

Nog een snel plaatje bij de auto van vanmiddag:
20250531-142823.jpg

Laatst bewerkt:
We hebben er maar weinig van gemerkt; maar dat komt natuurlijk ook door dat netje.
Zorgt er voor dat het geluid beter is, maar er is geen 'wind in de auto'- beleving.

Misschien als we er 1 zonder hebben gereden, dat de lichtinval het grootste pluspunt blijkt.

Maar inderdaad op zoek naar een automaat om eens een proefrit te maken.

Ik denk dat ik de V40 binnenkort alvast op marktplaats zet....1 auto inruilen is een stukkie makkelijker.

Nog een snel plaatje bij de auto van vanmiddag:
20250531-142823.jpg
Leuk ding, zo'n Clubman, zeker in deze kleur.

Wat betreft de Volvo; waarom zet je niet zowel de V40 als de Swift te koop en kijk je welke als eerste gaat? Of misschien verkoop je ze allebei, zonder inruil praat het immers nóg makkelijker.

Want alles goed en wel, die SLK wil je natuurlijk niet missen :)

@ Elco: daar heb je absoluut een punt. Maar gek genoeg kan ik ook geen afscheid nemen van de Swift. Dat is zo'n ontzettend prettig autootje.
Dus we starten maar eens met de V40 ;)

Jimmy heeft toch exact zo’n Clubman? Ook die kleur.
Jep, volgens mij wel; en das ook een 1.5 :)

Een jaartje geleden stond ik voor vrijwel dezelfde keuze om mijn V40 in te ruilen op iets nieuws. Op mijn lijstje stonden ook veel dezelfde auto's. Mijn ervaringen:

- Ford Focus -> eerste waar ik mijn pijlen op had gericht, want ik vind het in de juiste uitvoering een mooie auto om te zien. Vond het qua rijden ook het dichts bij de V40 zitten. Na instappen rijdt je er heel gemakkelijk in weg. Mijn ervaring was dat de 1.0 in combinatie met de handbak net niet helemaal fijn is. 125pk is ruim voldoende natuurlijk, maar door de lange versnellingen is het leven er wel wat uit. De automaat heeft daar naar mijn ervaring veel minder last van. Dus voor mij was het of 1.0 automaat, of 1.5. Dat maakt de spoeling echter wel (flink) wat dunner. En gezien je er niet veel omgeeft: ik zou een exemplaar zoeken zonder panoramadak, ik heb twee proefritten gemaakt en beide hadden aanzienlijke bijgeluiden (kraken) uit het dak.

- Opel Astra -> beste aanbieding, maar op één of andere manier niet overtuigd door de looks (van de station, de hatchback vind ik dan wel weer erg mooi).

- Opel Insignia -> Grootste kanshebber. Vind ik erg mooi en zijn goed geprijsd. Wel goed opletten op opties, want soms zijn ze behoorlijk kaal. Zelfs een automatische airco is niet standaard. Op motorisering hoef je dan weer minder te letten want zelfs de basis (1.5 met 165pk) is gewoon prima natuurlijk. ANWB is er overigens ook lovend over qua betrouwbaarheid. Voor mij was het formaat (breedte/lengte) een punt van zorg, want toen woonde ik nog in een wijk met krappe parkeerplekken. Als dat niet zo was geweest, was het zeer waarschijnlijk een Insignia geworden.

- Mazda 6 -> Ik had meer ruimte nodig, dus in plaats van een 3 keek ik naar de 6. Wel wat twijfel bij de filosofie van Mazda omtrent motoren. Aan de ene kant juist erg fijn zo'n 'grote' atmosferische motor, aan de andere kant was ik inmiddels wel erg gewend aan het koppel van een diesel uit de laatste auto's. Uiteindelijk is het niet tot een proefrit gekomen want de prijzen van Mazda's zijn flink (en ik wilde er graag eentje van de derde facelift, want die vind ik echt 'af').

- Renault Megane -> Was voor mij de grootste verassing qua rijden. De TCE motor voelt erg krachtig en soepel aan en daarmee een compleet andere ervaring dan de focus. Ik vond hem ook goed zitten en rijden. Mijn conclusie was eigenlijk dat dit beter bij mij zou passen dan de focus, ondanks dat ik de laatste zelf wat prettiger op het oog vindt.

Uiteindelijk is het een VW Passat geworden. Eigenlijk vooral omdat die bij een bekende en goede garage te koop kwam. Als gezinsauto doet hij erg veel goed; comfortabel, stil, ruim en behoorlijk zuinig (gewicht is ook laag, wat prettig is in de wegenbelasting). Tegelijk kan ik er ook niet helemaal vrienden mee worden qua rijden / zithouding.

Jimmy heeft toch exact zo’n Clubman? Ook die kleur.
Klopt helemaal zelfde kleurstelling alleen geen JCW pakket. Wij zijn er heel erg tevreden mee, rijdt goed, sportief, zit lekker. Met zijn drieën voor ons meer dan prima. Koppeling merk ik inderdaad ook dat die zwaarder is dan bij bijv. Onze 500c maar de 1 serie die we hiervoor hadden had ook een wat zwaardere koppeling. Wij hebben geen open dakje maar dat was voor ons ook geen probleem. Je kan altijd nog bij een automaat kijken.

Mini43.jpg

@TL; Prachtig zo! Echt een uniek exemplaar (y)

@lala9292 : Bedankt voor het delen van je ervaring!
Van de Passat weet ik dat het een fijne auto is; ik heb een aantal jaar geleden een 2 liter diesel, automaat meegehad als huurauto.
Ontzettend fijne wagen, alleen een mooie vinden binnen budget is nagenoeg onmogelijk.

De Focus, Megane en Mazda 3 staan nu nog hoog op het lijstje om eens te ervaren. Vooral bij de Megane is er veel keuze.

Ben door jouw ervaring, extra benieuwd naar de Focus.

De outsider is voor mij de A-klasse, maar het aanbod daarvan is niet fantastisch.

@ Jimmy; 1 van de mooiste kleurcombinaties

Wat een fantastische kleur is het toch zo. voor ons is zo'n clubman te klein als hoofdauto en te groot voor mijn vrouw als 2e auto. maar had hier prima voor de deur gepast. Uiteraard niet zo rationeel als een focus of megane.

Afgaande op de plaatjes vind ik zo'n Clubman tussen de genoemde alternatieven lang zo gek nog niet. Zeker in deze kleurencombinatie een erg knappe auto die je nog niet 8 jaar oud zou geven. Gezien het budget en de kilometerstanden zou ik alleen wel goed vooronderzoek naar de betrouwbaarheid op langere termijn van de verschillende modellen. Ik heb bijvoorbeeld geen idee van de 1,5l driecilinder uit de BMW-stal.

@ Joost: begrijpelijk, het is absoluut geen grote auto. Een Astra is in verhouding veel ruimer.
Echter in verhouding met de V40 valt het ruimtegevoel dan weer reuze mee; ik kan in beide auto's net zo slecht achter mijzelf zitten ;)

Maar voor gezinnen met 2 kinderen is zo'n Mini waarschijnlijk wat aan de krappe kant als hoofdauto.

We willen ook graag 'blij' worden van een auto en dat hadden we gelijk bij de Mini. Maar goed, moeten we wel een goede uitvoering kunnen vinden.

@ Clio: Mee eens! Het is een auto die nog niet oud overkomt. Helpt dat de facelift vrij 'subtiel' is geweest.
Betrouwbaarheid is altijd een lastig punt; elk model heeft wel wat. Ik probeer wel de echte probleemnotoren te mijden, zoals de THP en Stellantis 1.2.

Maar kijk ook nog met een scheef oog naar Private lease. Zo zag ik een Fiat 600e voor 325 euro pm (2 jaar, 15k per jaar)
Ook wel erg interessant, dus toch even kijken hoe zo'n auto zit/voelt.

Bij een Megane 1.2 TCE zou ik wegblijven, Zelf door schade en schande wijzer geworden, veel gezeur over de ketting en dien ten gevolgen een enorm olieverbruik.

Bij de Mégane is er wel een revisieset voor beschikbaar, maar je moet er maar net eentje vinden waar dat al is toegepast vóór er motorschade aanwezig was. Beter dus de 1.3TCe opzoeken, dat is wel een goede motor.

Goed, het heeft even wat stil gelegen; er komt maar geen mooie Clubman met automaat te koop die ook nog redelijk dichtbij staat.
Daarom binnenkort bij 1 kijken op verdere afstand.

Verder
Elektrisch en plugin; toch wat huiverig voor elektro. Maar kan een optie zijn
Een BMW 225XE stond ook op het lijstje, maar het gewicht is toch wel fors.
Wel veel auto voor het geld en weinig mis mee verder.

GTE,s hoor ik verschillende verhalen over maar qua Golf is genoeg keuze

Een Ford Focus 1.0 staat ook nog op de lijst; ook evt een wat oudere variant, maar dan wel in ST line.

En dan natuurlijk nog de megane, Mazda 3 of Astra. Of private lease ;)

Eerst nog lekker aan het genieten van de SLK zolang het nog kan. Gisteren en vandaag heerlijk wat kilometers gemaakt.

Bij de Mégane is er wel een revisieset voor beschikbaar, maar je moet er maar net eentje vinden waar dat al is toegepast vóór er motorschade aanwezig was. Beter dus de 1.3TCe opzoeken, dat is wel een goede motor.
Bij de 1.3 wel preventief thermostaathuis vervangen bij 80.000km. Er sneuvelen er nogal wat met grote gevolgen.

De Mini 1.5 in combi met automaat is heerlijk, praat uit ervaring. Het is geduld hebben om de juiste tegen het lijf te lopen.

Een plug-in hybride op leeftijd met de nodige ervaring zou ik niet kopen. Kans dat ie je veel geld gaat kosten ipv geld oplevert lijkt me groot.

Focus 1.0 ook geen betrouwbaar blok. De BMW 1.5 is in de basis wel betrouwbaar.
Skoda Scala zou ook nog kunnen.

Ik ben benieuwd Gerwin, hier groot voorstander van de Clubman :) zorg wel voor de Cooper met 136 PK

Ik rijd nu een plug-in hybride zakelijk, ook al rijdt het prima, ik zou dat gezien de techniek niet zo snel privé kopen.

@ Vert: ik zal er op letten bij de 1.3!
Ik moet zeggen dat ik qua Clubman 1.5 ook eigenlijk alleen maar goede reacties lees/krijg.
Dus daarom staat die ook nog steeds bovenaan.

@ Kristian: ik heb er ook grote twijfels bij, maar ergens voor mij wel interessant met een zooi zonnepanelen en een dynamisch energiecontract
De Skala is nog niet eens zo'n gekke optie; in de juiste uitvoering best een leuke auto. Maar hoe de stoelen zijn?

Qua mini heb ik de zoekopdrachten opgeslagen, dus is het wachten op de juiste ;)
Deze heb ik al een tijdje tussen de favorieten. Nadeeltjes: kleiner navi-scherm(al zal ik toch mijn telefoon gebruiken)
En de striping ziet er verweerd uit

Nog maar even een tweetal plaatjes van deze fijne wagen:

20250620-120006.jpg

Met een oudoom op de foto

20250620-120101.jpg

Ergens tussen de uitgestrekte landerijen in Groningen of Drenthe

Mini heeft ook enorme krassen op de achterbumper. En is 3 dagen geleden overgeschreven naar een particulier. Vermoed verkocht.

Focus 1.0 is een prima blok hoor, als ze er maar de juiste olie in gemikt hebben.
Mini is gewoon gaaf, dus even goed zoeken!

Scala is er ook met iets luxere stoelen, geen gekke auto voor het geld.

Skoda Scala zou ook nog kunnen.
Heb ik nu en ik kan alleen maar zoveel mogelijk mensen afraden om dit hok te overwegen. De motor is luidruchtig, traag met oppakken, koppeling is heel erg vreemd en dus moeilijk om echt goed te bedienen, en de versnellingsbak is echt bijzonder hakerig en daarmee onprettig om mee op pad te zijn.

Sowieso is het ding zo goed als niet geïsoleerd. Gelukkig is de Schrala hier een tijdelijke auto en zelfs dat zou het ding eigenlijk niet moeten zijn.

En toch kan ik me testen herinneren van de Scala waarbij hij in geen enkel opzicht veel voor een Golf onder doet.
Denk wel dat je dan de 1.5TSI moet pakken met DSG. Lijkt me een fijn ding.

Link & Co 01 is denk ik nog net te duur. Dan heb je wel heel veel voor weinig. Schijnt een prima PHEV te zijn.

Toch zijn idd de reviews behoorlijk positief over de Scala. Evenwel qua geluid aan boord zal het niet te vergelijken zijn met een S-klasse.

Denk wel dat je dan de 1.5TSI moet pakken met DSG. Lijkt me een fijn ding.
Die wordt in Nederland niet geleverd. Het is altijd de 1.0TSI.

Gekeken naar wat Skoda ervoor vraagt als je nu een nieuwe zou kopen of private leasen dan kan je voor datzelfde geld een Volvo EX30 rijden... Puur prijstechnisch is de Scala geen goed aanbod, nog afgezien van hoe het rijdt (beroerd).

@ Joost: ah, dat scheelt dan weer een stuk rijden mocht ie verkocht zijn ;)

@ Berry: Heb 2 Focussen in mijn favorieten staan
1.5 automaat (Ga ik morgen kijken)
1.0, nieuwere model
Beide hatchback, vind de station minder mooi.

@ Marc: eerlijk gezegd sla ik auto's die in Apeldoorn staan, standaard over :rolleyes:
Misschien niet helemaal fair, maar daar waren voorheen zoveel slechte verhalen over.

@ Scala; komt op mij over als een degelijke auto, maar je kunt best gelijk hebben Pausebreak.
Hier in de buurt staat er 1 te koop.
Kijken kan altijd.

@ Kristian: Linkco is inderdaad een leuke auto! Oud-collega had er ook 1, naar alle tevredenheid.
Maar boven budget...

Ik probeer maximaal mogelijk uit het budget van 15k te halen, al is het lastig

@ Pausebreak: Private lease moet ik echt een koopje treffen; heb geen bedragen van 400+ pm over voor een leaseauto.

Van oude Focus 1.5 gaat blok nog weleens stuk, nieuwe 1.0 is beter en heeft ketting echter daar is de versnellingsbak niet heel degelijk.

Zo'n Scala kwamen volgens mij toch altijd vrij gematigd uit de testen dacht ik. Niet dat er echt wat mis was, maar blinkt op de ruimte voor een C segment na nergens in uit. autoweek verkiest een C'eed ook bovenop de skala, op de ruimte na scoort de KIA op vrijwel alle punten beter.
Ik zou toch gewoon geduld hebben en kijken naar een mini, echt haast heb je toch niet of wel?

Wij hebben een mini gehad, maar nooit weer. Ergens uit 2007 kwam die. Meest onbetrouwbare auto die ik ooit in mijn bezit heb gehad. Wel jammer want hij oogde erg leuk en reed ook tof.

Van oude Focus 1.5 gaat blok nog weleens stuk
Wat is dat toch met al die blokken...veel ellende bij diverse merken :rolleyes:

@ Joost: ik lees vooral dat ie een beetje tussen wal en schip raak qua model/klasse.
Maar ik wil ook graag wat andere auto's bekeken/getest hebben; puur ter vergelijk.
We hebben nu inderdaad geen haast, dus dan is er ook de tijd om te vergelijken:)

@Dutchlimits : dat zal met de 1.6 geweest zijn? Ik heb nog wel naar die jaargangen gekeken ivm budget maar zie toch wel dat de vernieuwde versie met 1.5 wel aan te raden is. Dus vandaar nu de focus daarop.

Ja volgens mij wel een motor met half Renault en BMW dacht ik, olieverbruik en diverse problemen mee gehad, lekkages, thermostaat, warmtepomp en dat allemaal in 1 jaar tijd. De 1.5 ken ik zelf nu dan weer niet.

Ja volgens mij wel een motor met half Renault en BMW dacht ik, olieverbruik en diverse problemen mee gehad, lekkages, thermostaat, warmtepomp en dat allemaal in 1 jaar tijd. De 1.5 ken ik zelf nu dan weer niet.
De absolute basis is van Peugeot, alles wat eraan stukgaat is van BMW. Dus als ie lekker loopt is het een superfijne Duitse machine, als het stukgaat een onding van Peugeot.

Maar kijk ook nog met een scheef oog naar Private lease. Zo zag ik een Fiat 600e voor 325 euro pm (2 jaar, 15k per jaar)

Zó, :oops: Was dat niet de hybride (fossiele brandstof) variant? Of is dit een prijs in een ander land?
EV private lease van zo'n 600 zit toch minimaal ruim boven de 400 euro en dan heb je een schamele 5 duizend kilometer per jaar en langere looptijd.

Hybride is er voor minder dan 300 euro maar ook hier weinig kilometers, natuurlijk.

Ook verkrijgbaar als Fiat 600 Hybrid met een vanafprijs van € 29.990 of € 249 per maand private lease.

Die THP-dingen bleven bij Peugeot een ramp, BMW heeft ze in de loop der tijd redelijk verbeterd.
Mini met B38 blok is een prima ding. Sowieso zijn BMW/Mini vanaf 2015 kwalitatief uitstekend.

Terug
Bovenaan