Sanoma: V40 + Swift + SLK (SLK & V40 eruit: opvolger gezocht!)

Hahaha, de cruisecontrol ansich werkt prima! Houdt de snelheid mooi stabiel; dat was bij de Punto wel anders inderdaad.

Gisteravond de rubberen matten er nog even in gelegd: mooie pasvorm, ligt er heel strak in (y) (bijna nog beter dan de matten)
 
Wat wennen is: als je de cruisecontrol hebt ingesteld op een bepaalde snelheid en je schakelt terug, dan blijft de cruisecontrol actief op de gekozen snelheid. Bij de Punto ging de cruisecontrol dan uit en remde ik op de motor. Toen ik dat de eerste keer bij de V40 wilde doen, begon de auto dus weer te versnellen en moest ik zo'n beetje een noodstop maken grinning smiley Ach, went vanzelf.

Dat hebben nieuwe auto's steeds meer lijkt het wel. Ik kan daar ook maar niet aan wennen. Mag ook graag afremmen op de motor. Uiteindelijk leer je jezelf wel aan om eerst de CC uit te drukken.

- Cruisecontrol: elke keer weer opnieuw 'inschakelen' als je de auto start.

Dat heb ik nu ook. Vind ik maar een raar iets. Snap de reden erachter ook niet.
 
Toen ik begin dit jaar de voorloop polo had was de eerste keer terugschakelen met cruise nog actief wel even een mindfuck ja.
Je kan er dus ook mee opschakelen, cruise activeren voor snelwegsnelheid en dan de snelweg op accelereren zonder je rechter voet te gebruiken en links wel te gebruiken voor schakelen. Dát is pas een raar gevoel. Zo'n systeem went wel maar mijn voorkeur gaat nog altijd uit naar eentje die de cruise er af gooit op het moment dat je de koppeling gebruikt.

B Real zei:
- Cruisecontrol: elke keer weer opnieuw 'inschakelen' als je de auto start.
Dat heb ik nu ook. Vind ik maar een raar iets. Snap de reden erachter ook niet.
Volgens mij is dat ter preventie van onbedoeld gebruik. Maar het is inderdaad een vervelende. Het is weer een puntje er bij in je opstart procedure, straks moet je gewoon een checklist hebben alsof je een vliegtuig start.
 
Het is weer een puntje er bij in je opstart procedure, straks moet je gewoon een checklist hebben alsof je een vliegtuig start.

Nu je het zegt, er zijn wel wat knopjes die ik indruk na het starten van de auto:
- Auto in sportstand, 4x dezelfde knop indrukken (dan werkt start/stop en cilinderuitschakeling niet, vind ik irritant)
- Cruise control inschakelen
- Melding m.b.t. de gordels wegdrukken tussen de tellers
- Als het scherm op navigatie staat, de standaardmelding wegdrukken waarop staat je je aandacht bij de weg moet houden o.i.d.

Auto in sportstand klinkt als onzin, maar het start/stop systeem werkt al als je langzaam rolt en niet pas als je stilstaat. Voelt niet fijn voor de techniek.
Nu zou ik met een andere knop ook alleen het start/stop systeem uit kunnen zetten, maar dan werkt de cilinder uitschakeling nog. Ik heb echt het idee dat ik op die momenten een hele lichte vibratie voel, dus dan maar in sportstand.

Lang leve de techniek!
 
Wel grappig om te zien dat meer mensen dezelfde ervaring hebben qua cruisecontrol.
Gelukkig hoef ik verder weinig meldingen weg te klikken of instellingen te wijzigen voordat ik wegga.

Auto in sportstand klinkt als onzin, maar het start/stop systeem werkt al als je langzaam rolt en niet pas als je stilstaat. Voelt niet fijn voor de techniek.
Oh, dat is wel bijzonder vroeg dat het in werking treedt. Bij mij is het bij stilstand, auto in de vrij en koppeling omhoog. (zoals redelijk gebruikelijk is volgens mij ;))

Weer 3 dingetjes voor in de auto gekocht: een autoparfum, hondenbench en een telefoonhouder.
Autoparfum: kijken of dat wat prettiger geurt. De auto heeft nog zo'n typische autoafleverschoonmaaklucht erin hangen en die ben ik wel wat klaar.
Had een wat goedkoper merk gekocht, maar die geur was zo onprettig dat ik toch maar overgestapt ben op een andere.

Ook een hondenbench aangeschaft; in de Punto lag het beestje altijd op een kleedje, maar ze is nogal niewsgierig van aard dus wilde nog wel eens proberen om op speurtocht te gaan (ondanks dat ze vast zat aan de autoriem) Nu een bench gekocht: een metalen kofferbakversie past niet echt lekker, dus toch maar voor een stoffen (met ijzeren versterking) gegaan. Deze kunnen we vastzetten met de autoriem en de hond nog een keer vastzetten aan de andere autoriem: dubbel gezekerd. Geeft een prettig gevoel.
Bench tevens goed bruikbaar als vervanging van de normale bench, dus minder bagage bij vakanties (y)

Voor een telefoonhouder toch eerst voor een algemeen/goedkoper merk gekozen dan Brodit: mocht het dan niet bevallen, dan kan de houder nog in de 206.
Het is een Xiaomi geworden met wireless 20w charging dus ook wel handig. Kreeg goede recensies en was nu in de aanbieding.

1200x546.jpg

xiaomi-wireless-car-charger-20w-power-blcak-1571991489443._w500_.jpg
 
In het weekend de V40 even verwend met een wasbeurt: met zo'n wasborstel toch altijd wel een lastig klusje en moeilijk om te zien of je alles hebt geraakt.
Alle grote vlakken waren een succes maar de achterkant was niet helemaal goed gegaan: door alle hollingen/bollingen blijkbaar niet alles goed geraakt. Ach ja: leermomentje voor de volgende keer.

En het is een auto met wasstraathistorie, dus kan best zijn dat ik 'm af en toe ook door de wasstraat laat gaan.

Heb ook nog last van 2 bijgeluiden: een licht piepend geluid van de ventilatie ergens rechtsvoor (als ik de ventilatie uitschakel is het geluid weg) Dus die komt op het 'verhelpen' lijstje voor de garantie. Lijstje met 2 punten valt nog mee!

En er zat nog een piepkraakje ergens bij de middenconsole. Kon eerst niet vinden waar het vandaan kwam; was niet constant hetzelfde, dus nog eens gezocht... was het van de gesp (klikding waar de gordel in gaat). Die zit tegen het leer en maakt dan bij beweging wat piep/kraak geluidjes. Dus maar even op zoek naar een stukje zachte stof om er tegenaan te plakken. Dat ook weer geregeld ;)

Plaatje bij het praatje:
v40.jpg
 
Goed bezig!

Ja met zo'n wasbox lijk ik ook altijd wel ergens iets te vergeten. Komt waarschijnlijk doordat ik tijdsdruk voel door het geld wat ik er in steek :)

Ik neem altijd wel een grote emmer afgesloten mee met warm water en zeep om hem zelf handmatig in te zepen en de velgen te doen en spuit hem dan pas af, dat gaat beter.
 
Nice! Hier ook vrijdag gewassen maar hij is alweer vies. |Ik was hem ook altijd in de wasbox..met 2 euro heb je hier altijd ruim voldoende tijd om hem: a) in te schuimen met schuim b) af te spoelen met water en zeep c) je emmer te vullen met water en zeep om hem zelf af te sponsen d) af te spoelen met wax e) vlekvrij af te spoelen.
 
AsconaGT zei:
Ik neem altijd wel een grote emmer afgesloten mee met warm water en zeep om hem zelf handmatig in te zepen en de velgen te doen en spuit hem dan pas af, dat gaat beter.

Hier precies hetzelfde! Daarna zet ik hem buiten de box en ga de auto afzemen, alle 5 deuren staan dan open zodat het water vrij weg kan lopen. Tot slot even stofzuigen en hij is weer als nieuw!
 
Wel grappig dat jullie dat noemen van het eigen emmertje meenemen: ook wel eens gedaan bij een andere wasstraat, maar bij deze niet.
Staat ook overal groot aangeplakt iets van 'geen eigen (was)middelen meenemen'. En er loopt ook regelmatig personeel langs: dus dat wordt denk ik niet echt gewaardeerd ;)

Maar wel een reden om weer eens naar de andere wasstraat te gaan: daar was ik inderdaad met een eurootje of 4 klaar. Nu was ik het dubbele kwijt :)

Daarna zet ik hem buiten de box en ga de auto afzemen, alle 5 deuren staan dan open zodat het water vrij weg kan lopen.
Volgende keer moet ik inderdaad ook nog even van de deuren/kofferklep de binnenrand meenemen, dat versmeert anders ook zo snel.
 
Staat ook overal groot aangeplakt iets van 'geen eigen (was)middelen meenemen'. En er loopt ook regelmatig personeel langs: dus dat wordt denk ik niet echt gewaardeerd

Mag je ook ter plekke geen emmertje vullen en hem dan zelf met de spons wassen? Ik heb altijd een hekel aan die wasborstels. Daar soppen ze ook karretjes en paardekarren mee uit..:)
 
Staat ook overal groot aangeplakt iets van 'geen eigen (was)middelen meenemen'. En er loopt ook regelmatig personeel langs: dus dat wordt denk ik niet echt gewaardeerd

is hier net zo, maar op zondag is de wasstraat zelf dicht. de wasboxen 24 uur open. Dus ik ga op zondagochtend. lekker rustig en geen medewerkers.

Ik begrijp wel dat ze uit commercieel oogpunt liever hebben dat hun spullen gebruikt. MIsschien dat een miieu dingetje ook mee weegt ivm de gebruikte reinigingsmiddelen, geen idee.
Ik doe dat wel gewoon. Ik wil die borstel echt niet gebruiken als ik zie hoe dat ding er bij hangt, vol zand. 4x4's, paardetrailers, alles word er mee afgerost, nee dat trek ik dan niet over mijn auto.

Ik kom daar ook alleen in de winter als ik thuis de buitenkraan dicht heb. Emmer warm water mee met deksel (rustig rijden), eerst goed afspuiten voor de ergste zooi. Daarna deel voor deel insoppen en afspuiten en klaar. Als er niemand op mij zit te wachten droog ik ook alles mooi af

Rest van het jaar gewoon bij huis, bij ons nog geen gescheiden afwatering, en dus mag het gewoon. stuk goedkoper ook. :)
 
Hier zitten die borstels in zo'n reinigingsbak: ziet er op zich prima uit. Nooit zo bij stil gestaan waar ze voor gebruikt worden; was een verstokt wasstraat bezoeker :D

Mag je ook ter plekke geen emmertje vullen en hem dan zelf met de spons wassen?
Volgens mij niet de bedoeling!

Maar zoals Joost al zegt: tijdens sluitingstijd zullen ze het vast niet controleren, dus goede tip ;)


Bij huis zou ik kunnen wassen: maar allemaal vrij krap, vandaar liever in zo'n wasbox!
 
Volgens mij niet de bedoeling!

Snap niet helemaal waarom ze daarop tegen zijn? Voor de twee euro die ik per wasbeurt verbruik heb ik ook alle tijd om nog een emmer te vullen met schuim/water.

Als er niemand op mij zit te wachten droog ik ook alles mooi af

Daar heb ik broertje dood aan..:) dat doe ik met vlekvrij water.
Daarom was ik ook nooit bij huis. Zo'n Astra is een lel van een auto om af te drogen..;)
 
Snap niet helemaal waarom ze daarop tegen zijn? Voor de twee euro die ik per wasbeurt verbruik heb ik ook alle tijd om nog een emmer te vullen met schuim/water
Je houdt een wasbox bezet zonder dat je er voor betaald. Normaalgesproken gooi je er nog weer een paar euro in om met de borstel te wassen: misschien nog een keer verlengen zelfs. Rond de 4 euro die iemand niet betaald die met eigen spons in de weer is ;)
 
Ik heb in mijn nieuwe woonplaats een buurman die rijschoolhouder is en elke week zie ik hem netjes zijn auto helemaal van buiten en binnen poetsen. Logisch op zich ook wel aangezien zijn auto tevens zijn kantoor is haha.
Maar ik voelde me vroeger altijd een beetje bezwaard ofzo om op straat mijn auto te wassen. Kreeg dan soms toch blikken van mensen op straat van "waarom ga je niet gewoon naar de wasstraat man"
Maar nu ik zo'n fanatieke buur heb ga ik denk ik de volgende keer ook gewoon zelf weer eens schrobben, krijg ik vast een bemoedigend knikje als hij me bezig ziet :D
 
Ik was m lekker voor de deur, onder de carport :)
Ik zit al te denken hoe ik de riolering moet veranderen als ze een gescheiden systeem gaan aanleggen...
Alleen als de tuinslang bevroren is ga ik naar een wasbox. Dan moet je m wel even droog rijden. Normaal trek ik de auto helemaal droog.
 
Nou, ik heb er weinig plezier van gehad; auto is alweer ontzettend smerig. Binnenkort maar gewoon even afspuiten in de wasbox, de rest komt later wel ;)

In de titel 'EGR' toegevoegd; loop wat rond te lezen op Fora en Facebookgroepen en zie best wel heel wat V40 rijders die de EGR hebben laten uitprogrammeren.

Had zelf sowieso al het idee om de auto eens grondig te laten checken en misschien is het uitschakelen van de EGR een goede stap voor een betere levensduur van de motor.
Daarom eerst maar eens contact opgenomen met Obbetuning; wordt veel genoemd als Volvo specialist.

Hij doet een algehele check en kan de EGR dicht programmeren als er verder geen bijzonderheden aan het licht komen. Chiptunen is dan ook nog een optie als de auto en motor in goede staat verkeren.
+50 pk en 100nm

Totale kosten zijn een kleine 450 euro (check, EGR en tunen) dus dat valt nog mee.

Maarja; heeft het zin? En als ik deze zaken laat aanpakken, zou de garantie daarmee vervallen?

Keuzes keuzes...
 
EGR uitprogrammeren? En dan bewust veel meer NOx de lucht inblazen? Dat lijkt me niet zo'n goed idee. Je kunt de klep ook eens in de zoveel tijd laten reinigen.
 
EGR uitprogrammeren? En dan bewust veel meer NOx de lucht inblazen?
Nee. Daar had ik niet bij stil gestaan, dus dat was geen achterliggende gedachten voor het dichtzetten.
Puur levensduur van de motor, auto en portemonnee ;)

Ik dacht dat dit binnenkort ook voor de APK niet meer mag?
Oké, daar ben ik niet van op de hoogte. Neem toch aan dat een bedrijf die het dichtschrijven aanbiedt, daar wel wat van afweet.
Maar ik zal me eens verdiepen in de materie ;)
 
Inderdaad, vanuit milieuoogpunt vind ik niet bepaald een goed idee.
Je zou moet maken dat je de motor geregeld even 'doorblaast', meestal is dat wel voldoende, dus let vooral op met korte afstanden en zorg dat je af en toe goed wat toeren maakt. Dat zouden mijn tips zijn, in elk geval. :)
 
Yes, dat probeer ik zeker: 'korte afstanden' is ook altijd een wat vaag begrip natuurlijk. Maar in elk geval 2x in de week een stuk van ongeveer 40km enkele reis dus dat moet goed komen.
Voorlopig laat ik het plan nog even in de ijskast staan: misschien nog wel chiptunen, maar dan moet ik even met de verkopende partij in overleg of het invloed heeft op de garantie.
 
Bijna 4 jaar verder, dus toch het stof maar even van het topic blazen.
Wellicht is het daarna weer 4 jaar stil... maar dat zijn zorgen voor later.

V40
Doet z'n ding en komt qua uitstoot fluitend door de APK, dus dat is mooi. Bijna 240k op de teller.
Het afgelopen jaar wel een duur jaar geweest; 1 voorveer was afgebroken, daardoor warend de voorbanden scheef afgesleten en een deel van de ophanging kapot gegaan. Er was te lang mee doorgereden (mijn vrouw rijdt er dagelijks in en geeft wat minder prio aan trillingen/geluiden)
Dure operatie en later dit jaar bleken ook de achterbanden aan de beurt...

Kijk wel eens rond naar een opvolger, maar zou eigenlijk niet weten wat. Mij lijkt elektrisch rijden wel een keer leuk en er zijn diverse modellen die steeds interessanter geprijsd zijn.
Maar ben wat huiverig voor de kosten: als er wat vervangen moet worden, zijn het vaak dure onderdelen.

206cc
Veel plezier van gehad, maar begon 'op' te raken: kleine dingetjes werden groter en er kwamen aardig wat kosten aan.
Daarbij niet het meest comfortabel, dus die hebben we weggedaan.
Blijkbaar vond iemand het waard om de auto te behouden voor de toekomst, want er zit nog een geldige APK op! Dus dat is dan wel weer mooi.


20221227-114832.jpg

Adieu 206, hallo Swift!

Swift
De 206 hebben we eind 2022 ingeruild op een Swift. Ik was op zoek naar een 'klein autootje' en ineens kwam er een leuke driedeurs Swift online met een nette prijs. Had wel wat kleine schades (deukje her en der), maar dat is wel fijn: hoefden we ons daar geen zorgen over te maken.
Paar kleine opmerkingen werden opgelost en dus was de deal snel rond.
Hij is zelfs uitgerust met cruisecontrol en stoelverwarming, dus lekker luxe.
Echt een perfecte auto: meer heb je eigenlijk niet nodig (nouja; 5-deurs variant net wat praktischer)
Maar lekker overzichtelijk, vlot zat, comfortabel, prima stoelen en stuurt ook nog best prima.
Ik zeg voor de grap wel eens 'de beste auto die ik ooit heb gehad'.

SLK
De laatste aanwinst!
De Swift is een prima auto, maar het 'open'-gevoel misten we enorm... dus misschien de Swift toch maar inruilen op een cabrio?
Bij onze oprit staat een grote kastanjeboom, dus het hele jaar door is er smerigheid; het moest dan een cabrio met harde kap zijn. Uiteindelijk bleven de 207cc en SLK (facelift) in het lijstje staan, waarbij ik een SLK stiekem het leukst vond.

Vanwege het budget, kom je dan uit bij de basismotor: de SLK200. En dan het liefst 1 in blauw en anders zilvergrijs.
Er kwam er 1 in de buurt te koop en daar toch eens gekeken; uitstraling mooi, stuurde goed, kwaliteitsgevoel echt fantastisch voor een 20 jaar oude auto. Maar toch waren er wat dingetjes waarbij ik niet het juiste gevoel had bij het exemplaar.
Toen ook eens de grens over gekeken en mijn oog viel op een zilvergrijze die net die dag online was gekomen:
107.000km, automaat, rijk uitgerust (oa xenon, airscarf, command systeem), netjes geprijsd en van de eerste eigenaar. En dat op 1,5 uur rijden.
Dus de verkoper gebeld en naar Duitsland gereden: de auto zag er smetteloos uit (op het eerste oog). Alleen een barst in de bumper en her en der een licht krasje, maar verder stond er een ontzettend strakke auto.
Ook het interieur was erg netjes; bij veel SLK's zijn de interieurdelen flink beschadigd (softtouch probleem) maar bij deze nog erg netjes. En de koplampen waren nog helemaal helder.
Was van een oud vrouwtje die 'm altijd in de garage had staan: je hoort het wel eens als grapje, nu was het echt zo.

Dus eigenlijk was in mijn hoofd de keuze al gemaakt, maar ja: importeren, hoe werkt dat?
Hulp gehad van wat mede-forumleden en daarna nog eens met vrouwlief wezen kijken en die was ook enthousiast.
Verkoper regelde het Duitse deel, ik het Nederlandse; fluitje van een cent. Vanwege de leeftijd geen bijkomende kosten, dus mooie deal.

Maar ja: het was eigenlijk wel een heel mooi exemplaar, dus zonde om 'm buiten te laten staan... dus de garage aan kant gemaakt en hij logeert nu zoveel mogelijk binnen. Willen we 'm dan eigenlijk wel als tweede auto gebruiken?
Mmm, als we 'm netjes houden dan schrijft zo'n SLK nog nauwelijks af.... dus nouja: eerst maar als derde auto, kunnen we altijd nog een keuze maken.
En achteraf had ik dus ook naar cabrio's met een stoffen kap kunnen kijken...

Nu zijn we een aantal weken verder en al een paar keer genoten van het 'open rijden'; heerlijk. En wat een fijne auto.
Handbak was misschien leuker geweest, maar met de automaat is het heerlijk cruisen en eigenlijk voor mij de juiste keuze.
De 165pk zijn ook ruim voldoende en ik blijf het bijzonder vinden hoe modern en kwalitatief deze 20 jaar oude auto aanvoelt.
De 206cc was jonger kwam ik later achter; had ik echt nooit verwacht.

De aanschafwaarde voor mij lag nu zo'n 2-3000 euro lager als een vergelijkbaar exemplaar in Nederland, dus ik ga binnenkort naar de schadehersteller om een prijs aan te vragen voor wat (bekende) roestplekjes en schades te herstellen. (helaas zijn er recent een paar bij gekomen, geen briefje natuurlijk)
Daarnaast rij ik in december naar een liefhebber/specialist waarbij we bekende aandachtspunten gaan bekijken en ze verhelpen of preventief oplossen. Daarnaast gaat de dakconstructie groot onderhoud krijgen.
En met al dat werk moet je dan zelf helpen; zo zijn de kosten lager en leer je de auto zelf ook beter kennen.

Daarnaast vond de verkoper nog het originele windscherm van de auto terug dus die ga ik binnenkort ophalen: een tweedehands kost 500(!) euro, dus dat is het ritje wel waard.
20241114-145858.jpg


20241114-150027.jpg



Zo, een heel verhaal...op naar een volgende update!
 
Ah, een SLK R171! Ik heb er ook één (van 2007), geweldige auto's en zeer goed gebouwd, op een paar dingetjes na dan. Zwakke punten zijn de distributieketting en helaas het achterste subframe (die roesten helaas door). De ketting hoor je wel als het niet goed is en het subframe heb je hoop ik wel gecontroleerd. Hoewel gezien de leeftijd van de auto het vermoedelijk al een keer vervangen is. Is trouwens altijd coulance, hoe oud hij ook is.
En kijk even of er oliestopkabels gemonteerd zijn. Zo niet, meteen doen. Kan je een hoop geld schelen.
De specialist op het gebied van de R171 zit in Limburg. Op Facebook vind je een SLK R171 groep met veel info.
 
@ Olds: Yes, achterste subframe is reeds vervangen. De oliestopkabels zitten er nog niet op, maar (onder andere) daarvoor ga ik in december naar Limburg.
Die Facebookgroep is inderdaad een mooie bron van informatie; ik zal me daar eens verdiepen hoe ik Spotify kan gaan afspelen via bluetooth ;)

@ Mach1: Dankjewel! (y)
 
Mooie SLK, vind dit model met het grote logo voorop ook mooi tijdloos vormgegeven. Zou met een minimale facelift ok zo weer nieuw in de showroom kunnen staan wat mij betreft.

En het voordeel van zo'n liefhebbersauto is altijd dat er groepen zijn waar lekker veel informatie te vinden is, en met wat adresjes kun je zonder al te veel geld lekker genieten. Zonder kinderen had zoiets hier ook misschien wel voor de deur gestaan.
 
Heel fijne auto, die SLK, we hebben er ook zo één gehad (in het blauw). Aan de (basis)motor hebben we altijd meer dan voldoende gehad in het dagelijks gebruik. Wellicht handig en leuk om lid te worden van de SLK-club in Nederland. Die organiseren regelmatig erg leuke (en gezellige!) ritten door het land en de buurlanden. Daar hebben we steeds tijd voor gemaakt in de agenda. En dan heb je voldoende hulp mocht je vragen hebben. We vonden alleen de nokjes van de 'binnenklep' die je over de bagage naar beneden moet trekken als je het dak opendoet gevoelig voor laten we zeggen slijtage. Bij ons moesten die na pakweg 4 jaar (regelmatig gebruik, dat weer wel) gerepareerd worden omdat ze niet goed meer voelden dat die klep naar beneden was en daardoor het dak niet open kon. We vonden dat een wat knullige constructie (zeker voor het merk met de ster). Maar dat kleinigheidje mag het vele plezier dat we met de auto hadden niet drukken, laat dat zeker zijn!
 
@ Ascona: Het is een erg tijdloos model inderdaad; ik heb al meermaals moeten vertellen dat ie echt al 20 jaar oud is!
Maar er is zeker veel info over en zoals je zegt, de FB-groepen helpen enorm bij de zoektocht naar info.

@ Joost: Dank voor je reactie!
Een blauwe had mijn voorkeur, maar die zijn lastig te vinden! Ik zit bij een SLK-Facebookgroep, dus ik denk dat ik daar de eerste activiteiten al kan meemaken.
Je hebt gelijk over die constructie; voelt erg fragiel aan en ook bij mij is er een onderdeeltje kapot, maar gelukkig kan dit met wat 3D-geprint materiaal weer gefixt worden.
Als ie naar de specialist gaat, dan checkt deze gelijk de werking van de rest van de constructie.
 
Een tijdje geleden met de SLK naar de specialist geweest; oa gasveren voor en achter vervangen, relais en stekkers vervangen, kofferbakschot gereviseerd en het dak een grote beurt gegeven.
Alles gesmeerd, rubbers ingevet en de olie gespoeld.

Echt fantastisch hoe stil ie nu is; geen piepjes en kraakjes meer!
Was een flinke uitgave, maar meer dan waard (y)

Ook bij een toekomstige verkoop, geeft dit zekerheid. Maar nu eerst even niet, eerst komend jaar eens lekker van genieten.

Deze week de SLK gewassen en in de garage gezet; nu wachten op het mooie weer!

20241218-170627.jpg


20241218-173708.jpg


20250102-155759.jpg
 
Deze auto lijkt het me meer dan waard om weer helemaal in orde te maken, dan komt hij komend voorjaar goed uit de startblokken.
 
Wasdas beurtje, prima wasserette.
Dus nu staat hij weer klaar om in het voorjaar weer de baan op te gaan ?
 
Heerlijk als je zo'n specialist hebt gevonden! Geeft inderdaad een stuk zekerheid en een goed gevoel. Mooi dat veel kwaaltjes zo al voor kunt zijn. Geen idee wat de kosten waren, maar geloof gelijk dat het dubbel en dwars waard is.

En nu snel hopen op mooi weer, want het is de laatste 2 maand toch echt wel droevig
 
Deze auto lijkt het me meer dan waard om weer helemaal in orde te maken, dan komt hij komend voorjaar goed uit de startblokken.
Volgens de specialist moet ik er nog een 3000 euro insteken en dan issie technisch tiptop.

Maar dat kan in stappen, want de belangrijkste punten zijn aangepast. De rest is niet gelijk noodzakelijk.

Wasdas beurtje, prima wasserette.
Dus nu staat hij weer klaar om in het voorjaar weer de baan op te gaan ?
Absoluut, wel altijd erg druk.
Voor mij issie nu klaar voor het cabrioseizoen; staat in de garage te wachten tot de zouttijd voorbij is
Heerlijk als je zo'n specialist hebt gevonden! Geeft inderdaad een stuk zekerheid en een goed gevoel. Mooi dat veel kwaaltjes zo al voor kunt zijn. Geen idee wat de kosten waren, maar geloof gelijk dat het dubbel en dwars waard is.

En nu snel hopen op mooi weer, want het is de laatste 2 maand toch echt wel droevig

Uiteindelijk heeft 't mij 750 euro meer gekost dan ik eigenlijk wilde investeren, maar er kwamen een paar zaken naar voren die wel praktisch waren om gelijk aan te pakken als de boel toch open lag.

Maar het is het mij wel waard; ze zijn behoorlijk waardevast!
 
Ja als je hem netjes houd helemaal, en zeker met rekeningen er bij van een specialist zou dat voor mij veel vertrouwen geven en verkiezen boven een andere exemplaar die dat niet heeft.

Waar zit hem die 3000 euro dan nog in? vind dat wel serieus veel geld.
 
Weer een aantal maanden verder!

@ Ascona: vooral preventief werk en het zitgedeelte van de stoelen werkt niet. Maar ik vermoed dat je met de helft ook al een eind komt.

Maar dat soort zaken wegen wel mee bij het punt waar we nu zijn gekomen:
De V40 heeft de 250.000 aangetikt en dat is voor mij wel mijlpaal om zaken te overwegen: de inruilwaarde is nog redelijk, we hebben nog geen nieuwe problemen met de auto en APK is nog een aantal maanden weg.

Gaan we vernieuwen, of rijden we er gewoon mee door en accepteren we dat er kosten van 2000 euro aan kunnen komen?

Als autoliefhebber hou ik dan van de optie: wat anders.
Maar met de huidige autoprijzen, betekent het wel dat er nog een slachtoffer zal zijn: de SLK of de Swift.

SLK: veel rijplezier, fantastische looks. Stoel oncomfortabel voor langere ritten en onpraktisch.

Swift: gewoon een goede auto. Alles wat je nodig hebt en geen grote nadelen. Misschien alleen dat het een 3deurs is.


Rationeel gezien, zal de SLK het veld dan alweer gaan ruimen.
We hebben er alweer veel van kunnen genieten, dus ach; kunnen weer sparen voor een volgende keer ;)



Opvolger V40:
Comfortabel, veilig, betrouwbaar, airco, cruise control, enigszins praktisch. Max 15.000 euro en 150.000 op de teller.
We rijden er 20-25 per jaar mee, dus relatief zuinig is dan een mooie meevaller.
Nice to haves: stoelverwarming, open dak. (Panorama heeft voor ons geen toegevoegde waarde)

Wat komt er nu vooral in beeld: Mini Clubman, Leon, Astra, Focus, Mégane.

Ook al even gekeken naar elektrisch in de private lease, want toch wat huiverig voor de potentieel hoge kosten.


Goed, misschien hebben jullie nog goede tips?
 
A-Klasse vind ik een mooi model, maar er is niet zo gek veel keuze als je een mooiere uitvoering wil. De 1 serie wat minder fraai, maar wel voldoende aanbod

Tesla 3: ben wat huiverig voor de techniek eerlijk gezegd; ben er niet zo bekend mee en de verhalen die ik dan hoor zijn wat wisselend. Vooral vanwege dure reparaties aan het elektrische systeem.

Ik weet dat zo'n 3 prima rijdt... maar dat weerhoudt me wat.
 
Nadeel van een EV vind ik dat het rijbereik afneemt op den duur. Heb je bij een brandstofauto niet.

en toch is dat zo minimaal. De buurman rijd een model 3 , al vanaf december 2019, en gaat nu de 2 ton over en merkt amper degradatie. Op een paar draagarmen en banden en wat ander geneuzel na geen gekke dingen. de magere restwaarde (terecht of niet) en niet zo praktische kofferbak zou mij meer tegenhouden. En de onverschillige overheid.

zo'n clubman is zeker de leukste, maar ook relatief de duurste optie natuurlijk
 


 
@ Elektrisch: de degradatie is voor mij ook niet meteen een dealbreaker. Maar meer het onbekende; de techniek, het laden en de onvoorspelbaarheid van de overheid.

@ TL; die 3 heb ik in mijn favorieten staan, vind het een fantastisch model (y) viel me wel op dat het stuur al behoorlijk beschadigd is.
Dus heb er wat twijfels bij.


Vandaag gereden met 2 Astra's: 1.6 met 200 pk en all options en een 1.2 in populaire leasetrim.
Algemeen: qua kwaliteitsgevoel een stapje terug ten opzichte van de V40.
All options was voor ons niet nodig; teveel zaken waarvan we geen toegevoegde waarde zagen.

Eigenlijk was de Astra met 1.2 een prima combinatie, alleen de AGR stoelen waren een mooie extra geweest.
Alleen kreeg ik extern advies om de 1.2 te mijden, dus toch maar eens met de 1.4 rijden!

Maar een Astra is veel auto voor het geld.
Komend weekend waarschijnlijk rijden met een Clubman 1.5 en misschien een 2.0.
 
Bij de Clubman moet je van het dashboard met al die knopjes houden. Ik rij wel eens een Clubman JCW en het is wel mooi spul.
Grappig dat de Astra 1.2 beter bevalt dan de 1.6.

Ik heb eens de laatste generatie Focus gereden, dat vond ik ook een fijn ding.
Zoiets is misschien wat:

Of als 1.0 met automaat: https://www.marktplaats.nl/v/auto-s...-0-125-pk-titanium-x-automaat-navi-camera-win

Of een chique Vignale met te openen panoramadak: https://www.marktplaats.nl/v/auto-s...wagon-1-0-ecoboost-vignale-panoramadak-b-o-au
 
Laatst bewerkt:
Komt misschien door de combinatie van 1.6, automaat en grote velgen ;)

De power/trekkracht van de 1.6 was echt super maar het voelde allemaal erg nerveus aan.

Bij de 1.2 hadden we beiden: "Ah, stuk beter"
 
Dit is wel een mooie.


Of een station.


 
Station kan zeker een optie zijn, maar is mogelijk nog wat lawaaieriger dan de hatchback.
Maar wel een stuk praktischer.

De eerste is een mooie trouwens, zo in het blauw!


Mogelijk gaan we morgen naar een grote occasiondealer om wat verschillende modellen te vergelijken en zaterdag proefrijden in een Clubman
 
Misschien een slagje te groot maar voor die 15k rij je ook in het nieuwere model Insignia. Zo heel erg zwaar is die ook niet, kan op langere termijn ook een idee zijn, de hatchback is al groot en praktisch genoeg.
 
Terug
Bovenaan