Rutger DC: Hyundai Scoupe 1.5i GTX A/T (1991) poetsen, skoepen, meeten, JCS, HubNut & paparazzi

Wouter82 zei:

Dan moet ik 20 kaarsjes uitblazen :p Misschien dat ik naar Autotron kom, dat is namelijk 9 minuten rijden voor mij.
Aangezien mijn tentamens nu net voorbij zijn wil ik binnenkort de onderdelen ophalen, het Becker navigatiesysteem werkend maken, nieuwe boxen (laten?) inbouwen en de auto in de wax zetten, het interieur heb ik al schoon gemaakt.
Even terug over die prijs van 750 euro: dat is via de officiële weg, als ik een plek kan vinden waar het 'zwart' gedaan kan worden voor 400 euro is dat natuurlijk een stuk aantrekkelijker.

Sinds de laatste weken begint de automaat steeds vervelender te doen: steeds vaker schokt de auto bij lagere snelheden (tot pakweg 50 km/u), daarboven schakelt 'ie prima. Dus vooral bij constante snelheden binnen de bebouwde kom zit de bak regelmatig te 'rommelen' en zoeken naar de juiste versnelling, waarbij de motor soms flink gaat loeien/toeren maakt en wat soms resulteert in een flinke schok. Al met al een probleem waar gauw iets aan gedaan moet worden. Heeft iemand een idee wat de remedie zou kunnen zijn? Zou het laten vervangen van de olie van de automatische versnellingsbak het probleem kunnen oplossen?

Het zou zeker meewerken, of het daadwerkelijk alle problematiek verhelpt kan niet worden gegarandeerd.

ik zou inderdaad snel de olie en het filter (!) laten vervangen. oude olie en een verstopt filter kan leiden tot een kapotte bak, vandaar.

overigens: dat schommelen kan ook veroorzaakt worden door een kapotte toerentalsensor. Het is echter de vraag of deze automaat op een dergelijke manier wordt aangestuurd.

De auto is inmiddels bij de garage geweest, maar er bleek niets aan de automaat te mankeren. De olie was nog mooi transparant rood en zo. Waarschijnlijk heeft het iets te maken met dat de automaat in Normaal stond in plaats van Economy, waardoor de automaat weliswaar 'sportiever' schakelt, maar ook een stuk zenuwachtiger. Voor op de snelweg dus fijner, maar anders is Eco wellicht beter. Lijkt me sterk dat die schokken erbij horen in Norm, maar eerst maar eens zien of de automaat nu werkelijk niet meer schokt.

rode olie zegt niet veel, als het oliefilter vuil is is het vuil...
't kan best zijn dat de olie is bijgevuld/ververst zonder het filter.

ginkelvanmichiel zei:
rode olie zegt niet veel, als het oliefilter vuil is is het vuil...
't kan best zijn dat de olie is bijgevuld/ververst zonder het filter.

Dan laat ik binnenkort ook maar het oliefilter vervangen, die dingen kosten zo te zien toch niks. Ik heb inderdaad weleens olie bijgevuld zonder het filter. Bestel ik gelijk een nieuw luchtfilter erbij, die is vast ook aan vervanging toe aangezien ik in het stoffige buitengebied woon.

ginkelvanmichiel zei:
oliefilter van de versnellingsbak he, niet van de motor :p

Kun je nagaan hoe technisch ik ben :LOL: In dat geval zal ik morgen wel even een belletje doen of ze daar ook naar gekeken hebben.
Maar toch, het olie- en luchtfilter van de motor zal ik ook maar bestellen :)

Vandaag heeft de Scoupe een grote beurt gehad: de zeef van de automaat is schoongemaakt, hopelijk heeft dat zin gehad. Verder zijn de olie- en luchtfilter vervangen en olie ververst. De bougies waren nog goed. Uit de uitlaat komt al lange tijd een brommerig geluid, een deel van het uitlaatsysteem is blijkbaar niet geweldig meer en zal dus worden vervangen. Verder hadden we gisteren al de rechter deurpaneel uit de auto gehaald omdat het slot aan die kant ooit door vandalen is gesloopt (was al toen ik 'm kocht - auto komt uit Vlaardingen, dus dat is een ander soort buurt dan het buitengebied hier...). Het slot wordt binnenkort dus vervangen, terwijl het roestprobleem dus binnenkort (binnen een maand) professioneel zal worden aangepakt.

Nooit geweten van het bestaan hiervan: https://link.marktplaats.nl/446091571

2uhohv4.jpg

Als ik op vakantie ben (10 - 29 juli) zal de auto weer helemaal tiptop gemaakt worden: de roest wordt dus aangepakt. Het nieuwe slot voor de rechterdeur is inmiddels binnen, maar blijkbaar ontbrak er een onderdeel van de deurgreep die toch al gescheurd en krom was. Er komt dus gelijk een nieuwe deurgreep in die meegespoten zal worden. Verder wordt dus een deel van het uitlaatsysteem vervangen. Dan zal ik wel rond de 1.000 euro kwijt zijn, maar dan heb je ook wat :cool:

Mach1 zei:
Tof! Ben erg benieuwd naar het resultaat!

Anders ik wel :D

Mechanix zei:
Een hoop geld, maar dat is deze auto zeker waard!(y)

Eens, als je naar alle waarschijnlijkheid 's lands best geconserveerde Scoupe type I bezit mag je er best goed voor zorgen :) Bovendien is het als het goed is een eenmalige investering.

Daewoo-Chevrolet zei:
Eens, als je naar alle waarschijnlijkheid 's lands best geconserveerde Scoupe type I bezit mag je er best goed voor zorgen :) Bovendien is het als het goed is een eenmalige investering.

Ik weet wel dat er nog een Scoupe bestaat in dezelfde kleuren die er ook als nieuw uit ziet, maar dat is geen originele Nederlander. Feit blijft wel dat dit model niet erg bekend en gewild is, en dat er daardoor maar weinig zijn overgebleven.

D. Elzinga zei:
Ik weet wel dat er nog een Scoupe bestaat in dezelfde kleuren die er ook als nieuw uit ziet, maar dat is geen originele Nederlander. Feit blijft wel dat dit model niet erg bekend en gewild is, en dat er daardoor maar weinig zijn overgebleven.

Heb je ook foto's van die Scoupe? Ik ben wel benieuwd hoe die er uitziet. Een geïmporteerde Scoupe moet haast wel van een liefhebber zijn.

Daewoo-Chevrolet zei:
D. Elzinga zei:

Heb je ook foto's van die Scoupe?

Helaas, hopelijk heb ik een fotocamera bij me als ik hem weer eens zie. Het is overigens geen erg recente import, kenteken dateert van rond 2002. Verder ken ik in mijn eigen omgeving alleen maar een rode faceliftversie, de enige pre facelift (een zwarte met loslatende lak) die er nog was is verdwenen.

Ik zie de opvolger, de Coupe iig veel vaker.

D. Elzinga zei:
Helaas, hopelijk heb ik een fotocamera bij me als ik hem weer eens zie. Het is overigens geen erg recente import, kenteken dateert van rond 2002. Verder ken ik in mijn eigen omgeving alleen maar een rode faceliftversie, de enige pre facelift (een zwarte met loslatende lak) die er nog was is verdwenen.

Ik zie de opvolger, de Coupe iig veel vaker.

Ik zag donderdag nog een op het oog mooie rode Scoupe facelift met een ouder (echt)paar. Het vernieuwde model zie ik nog weleens rijden, het pre facelift model heb ik nooit meer gezien sinds dat ik 'm heb.

Phaeton W12 zei:
Hoe is het nu met de automaat? Nog steeds schokkend?

Ondanks de grote beurt (schoongemaakte zeef, vervangen automaatolie zag ik op de factuur) schokt 'ie nog weleens. Niet als de motor eenmaal goed warm is als er bijvoorbeeld op de snelweg is gereden, maar dus vooral bij lagere snelheden. Is het nu een probleem of inherent aan een ouderwetse automatische transmissie?

Helaas blijkt dat de spuiter tot 20 augustus vol zit en daarna op vakantie gaat, dus moet het allemaal een maandje worden uitgesteld.
10 juli ga ik dus zelf op vakantie met mijn ouders naar de Toscane (nabij Arezzo deze keer). Ik heb alvast voor wat leesvoer gezorgd: twee dagen terug heb ik wat autobladen opgehaald. Ongeveer 500x AutoWeek en 150 andere bladen, maar die gaan niet allemaal mee :LOL: Was trouwens ook een grappige advertentie: ze kosten 1 euro per stuk als je ze uitzocht en als je alles meenam was het gratis :p

Voor de eerste keer gaan we met deze combinatie op vakantie (hier nog voor ons oude huis of meer het huis van de buren):

P1020290.jpg

Het is een 1.9 TDI, dus die kan de caravan prima trekken. Hopelijk kom ik niet kreupel en met een hernia op de camping aan, de zitpositie achterin is namelijk niet erg comfortabel.

Het was vanmiddag dan eindelijk zover: ik mocht mijn Scoupe weer ophalen die 1,5 week heeft doorgebracht bij mijn garage en de spuiter/lasser. En de Scoupe is weer als nieuw! Blijkbaar waren de wielkasten en dorpel rotter dan gedacht. Er moesten nieuwe stukken metaal in worden gelast. Verder was de handgreep en het slot dus al voordat ik 'm kocht gesloopt door vandalisten. Nu zitten er een nieuw slot en een nieuwe handgreep van een Pony in (die is meegespoten). Totale kosten: 850-900 euro voor het lassen/spuiten en 80 euro voor het slot. Da's niet niks gezien de waarde van deze auto, maar het is natuurlijk een 'duurzame' investering.

Voor (rechtsachter/foto's 8 september 2011):

jzdyrl.jpg

wje4qx.jpg

119pkya.jpg

Nog een oude foto van de dorpel links:

16c6m35.jpg

Na:

4qonxd.jpg

Rechtsachter:

11l0854.jpg

Linksachter:

23mkhv8.jpg

Dorpel links:

2it3fb.jpg

k2zu2w.jpg

Heel netjes, mooi dat je deze onbekende/ondergewaardeerde (EMW :p ) auto zo verwent. :D

Strak hoor, moet wel een van de mooiste (rijdende) Scoupé's van Nederland zijn!

vertmaori zei:
Dat ziet er weer mooi en strak uit. Leuk dat je zoveel tijd en geld steekt in deze auto.

Ik steek er vooral geld in, dit soort klussen laat ik graag aan vaklieden over :)
Buiten regulier onderhoud heb ik er gelukkig - op deze klus na - niet veel geld aan uit hoeven geven.

Geweldig dat je zo je best doet om de auto er zo goed uit te laten zien! (y)

Super hoor! (y)

De kosten benaderen dan wel de dagwaarde van de auto, maar als je 'm dan zo strak ziet is hij het dubbel en dik waard. Fantastisch dat deze miskende auto zo in ere gehouden wordt.

Ik zie deze update nu pas! Ziet er weer fraai uit en top dat je dit hebt laten doen, de auto verdient het!

Bedankt allemaal voor de complimenten!

D. Elzinga zei:
En een van de weinigen. Ik betwijfel sterk of er momenteel nog meer dan 100 van over zijn.

Dat was ook mijn inschatting voor het pre facelift model, aangezien er per 1/1/2010 559 geregisteerd stonden bij RDW en bijna alle occasions van het vernieuwde type zijn. Helaas staat 'ie niet meer in de nieuwste cijfers :( Meer dan 400 zullen het er vast niet zijn per 1/1/2011 gezien de fikse jaarlijkse afname in de jaren ervoor.

Ik heb de Scoupe vandaag alweer 2 jaar in mijn bezit, ik ben niet meer gaan rijden: nu staat er net geen 50.000 km op de teller. Vorig jaar om deze tijd was dat 46.600 km en in 2009 43.300, dus ik ben niet meer gaan rijden :) Recent hoorde ik gerammel uit de motorkap komen, blijkt dat de steun van de motorkap los zat en de boutjes waarmee die vastzat is afgebroken.

Top dat je deze wagen zo goed bijhoud en netjes hebt gemaakt. Rijden idd niet veel meer van en dan word deze des te specialer.

En we kunnen weer een jaar vooruit:
Vervaldatum APK 03-02-2013

Ik heb 'm deze keer laten keuren in Volkel bij een Hyundai-dealer (al sinds 1984), die dan ook een prachtige Pony van ongeveer dat bouwjaar in de showroom hadden staan! (y) Er was al een einddemper besteld die er tijdens de APK onder is gezet. Verder is er een achteruitrijlampje vervangen en een ringetje voor de motorkapstang vernieuwd (dat was namelijk gebroken en daarom lag de stang al enkele maanden in de kofferbak).
Inmiddels kwam de rook namelijk niet alleen maar uit de twee uitlaatpijpen, maar ook uit uit een gat in de einddemper ;)
Wereld van verschil moet ik zeggen: het lijkt wel of ik in een Lexus rij, het brommerige is geheel verdwenen en op de snelweg is het vooral wat windgeruis wat hoorbaar is.
Ik was gelukkig net voor de sneeuw weer thuis met mijn zomerbandjes :)

Alledrie de plaatjes hebben het gered
static.gif

Zie ook: https://www.autoweek.nl/autonieuws/18546/fotospecial-autoweek-lezers-in-sneeuw-deel-2

Nieuwe foto's:

2qbrh28.jpg

9i9502.jpg

2zrhmon.jpg

1239v20.jpg

1219yky.jpg

30iugl1.jpg

2h6x6ia.jpg

hv19c3.jpg

nd3iax.jpg

Toen ik de auto dinsdag aan het wassen was, werd ik nog geholpen c.q. lastiggevallen door deze opvallend tamme ekster:

121fitk.jpg

351zjbq.jpg

352ls28.jpg

Terug
Bovenaan