Rutger DC: Hyundai Scoupe 1.5i GTX A/T (1991) poetsen, skoepen, meeten, JCS, HubNut & paparazzi

@ Daewoo-Chevrolet,

Krijgt hij ook nog een beurtje of alleen een nieuwe APK?

Dat komt niet zo lekker uit op de dag van de apk! Overstarten, flink eindje rijden en dan kijken hoe het gaat. Was de accu slecht of heb je eerder niets gemerkt? Hoe lang had je er niet mee gereden?

Bentley Arnage zei:
@ Daewoo-Chevrolet,

Krijgt hij ook nog een beurtje of alleen een nieuwe APK?

Alleen een nieuwe APK, de auto is nog niet echt aan een beurt toe. Klein onderhoud (vloeistoffen controleren/bijvullen) doe ik natuurlijk zelf.

Mach1 zei:
Was de accu slecht of heb je eerder niets gemerkt? Hoe lang had je er niet mee gereden?

Ik heb er denk ik bijna 2,5 week niet mee gereden. De accu was verder niet slecht, tijdens de vorige vorstperiode heeft 'ie ook 2 weken stilgestaan of zo en daarna startte de auto weer direct. De accu zal dus hopelijk nog wel goed zijn, inderdaad maar eens overstarten en dan een kwartiertje rijden en dan kijken hoe de accu de keren daarna functioneert.

Vanwege drukte (tentamens...) is afgelopen zondag pas geprobeerd om de auto met startkabels weer tot leven te wekken: dat lukte niet. Aangezien de APK voor vandaag gepland was, kwam de monteur langs om te kijken of hij 'm aan de praat kon krijgen met zijn startkabels en een losse accu: de auto startte direct! De startkabels van mijn vader zullen dus wel kapot zijn. Ik heb de auto gelijk naar de garage gereden (niet bij de Hyundai-garage in Volkel, maar bij een dorpsgarage (eenmanszaak volgens mij) in Kruisstraat (5 km van waar ik woon). Morgen kan ik de auto weer ophalen, dus ik ben benieuwd.

Ik heb mijn auto net weer opgehaald, de auto heeft weer APK tot 2/2/2011! De kosten waren 200 euro incl. BTW, maar dat komt vooral omdat de accu moest worden vervangen (maakte kortsluiting, was dus gewoon niet goed meer), de lampjes (dimlicht/groot licht) vóór moesten worden vervangen, ik heb de auto namelijk gekocht met Blue Light Vision Philips-lampjes, maar daar kom je de APK niet mee door. Gelukkig vond ik het blauwe licht toch al niet passen bij mijn oude auto. Verder moesten ook de ruitenwisserbladen worden vervangen, die voldeden niet meer aan de normen, wat ik al eerder gemerkt aangezien ze flink wat lawaai maakten en nogal wat strepen achterlieten. Technisch was 'ie verder perfect, ik kreeg nog complimenten voor de staat waarin de auto verkeerde: op het roestplekje op de dorpel en wat lichte, beginnende roest op beide achterschermen is de auto roestvrij, ook de bodem is helemaal hard, verder is de motorruimte helemaal schoon en was de auto nog goed getectyleerd (opnieuw tectyleren is op dit moment dus nog helemaal niet nodig). De monteur/eigenaar vertelde zelfs nog nooit zo'n oude auto in zo'n goede staat in zijn garage te hebben gehad! Toch altijd leuk om te horen :)
De auto kan er dus weer een vol jaar tegenaan!

Proficiat(y)

Enige wat ik nu niet snap he.. Als autoliefhebber merk je toch dat je ruitenwissers aan vervanging toe zijn en dat je met deze koplampen niet door de keuring komt.. Waarom vervang je dat niet zelf? Is toch een kleine moeite.?

Wat betreft dat blauwe licht: dat wist ik van tevoren niet. En wat de ruitenwisserbladen eigenlijk ook niet. Ik wist dat ze niet meer top waren, maar in principe wisten ze naar mijn idee nog voldoende, anders had ik het ook zeker wel vervangen.

Dat je er met een beetje Blue Vision niet doorkomt was mij ook niet bekend eigenlijk, of was het té blauw? 200 euro was dus niet enkel voor je APK maar grotendeels voor je accu begrijp ik. Kostte die? :)

Ik heb vandaag deze Hyundai Scoupe (Kingstar, schaal 1:32) voor mijn verjaardag gekregen:

2uq1uok.jpg

b64l93.jpg

28intcw.jpg

28ku0dd.jpg

10gg38o.jpg

Gefeliciteerd met je verjaardag!

Toen ik deze topictitel zag staan dacht ik dat je een witte in schaal 1:1 bedoelde:LOL:

Dankje :) En wat betreft dat tweede: ik had al zulk soort reacties verwacht ;)
Ik rijd trouwens dankzij rzasa een Hyundai Scoupe, sinds hij hier met deze Scoupe aan kwam zetten, ben ik verder gaan zoeken om vervolgens bij mijn blauwe terecht te komen. Die Scoupe lijkt geen roest te hebben op de achterschermen rond de wielkasten, maar heeft bijna dubbel zoveel kilometers gelopen (nog steeds niks eigenlijk, 79.000 km) en is een minder luxe versie (basismodel GS, daarna komt de GT gevolgd door topmodel GTX die ik dus zelf heb) in een mijns inziens veel minder leuke kleurencombinatie. Die Scoupe matcht wél mooi met het schaalmodel.

Leuk bakje hoor, zo'n auto was bijna mijn eerste auto geworden een jaar geleden. Jammer genoeg kon ik niet uit de prijs komen met de dealer. Dat was overigens 1 zonder stuurbekrachtiging maar wel met elektrische ramen. Ze zijn wel aardig vlot ja! Jammer dat je bumpers niet in carroseriekleur zijn!

De bumpers waren juist standaard in carrosseriekleur, terwijl two tone lak op de GT en GTX werd geleverd. Ik vind persoonlijk mijn kleurencombinatie het mooist (blauw metallic/grijs), hoewel een geheel zwarte ook mooi zal zijn. Met two tone lak ziet 'ie er in ieder geval een stuk specialer uit. Maar goed, smaken verschillen.

Hij oogt specialer en wat slanker zo. Vooral het blauwe kleurtje vind ik erg mooi. Hou je 'm wel goed pekelvrij? Het zou zonde zijn als de roest echt gaat doorzetten ;). Ook wel leuk zo'n modelletje. Qua details enzo natuurlijk helemaal niet top maar het lijkt me moeilijk te krijgen :)

Ik heb vandaag wat nieuwe foto's geschoten in Het Wild, een klein dorpje aan de Maas:

2j3jp1h.jpg

28jl9x0.jpg

b6bmkw.jpg

2010k2d.jpg

2qir47p.jpg

1zo8d4p.jpg

30t1aon.jpg

Verder weinig nieuws onder de zon, de auto loopt nog altijd als een zonnetje. Het uitlijnen van de banden heeft toch niet het gewenste effect gehad, dus waarschijnlijk gaan er binnenkort gewoon twee of vier nieuwe banden onder. Nu hobbelt de auto zeker in het begin nogal, niet echt comfortabel en bovendien ook niet echt veilig.

Hmm in het begin hobbelt de mijne ook, komt gewoon omdat er door het gewicht wat op de banden staat deze een beetje vervormd wordt. Boven de 120 gaat 'ie ook rustig weer, maar dat komt door een kromme velg. Heb je je wielen laten balanceren of je auto laten uitlijnen?

Mooie plaatjes trouwens. En een Scoupé zie je niet zo vaak meer in Het Wild! Ohja, je uitlaat recht hangen is nog wel iets wat ook even moet! :cool:

Elco zei:
Heb je je wielen laten balanceren of je auto laten uitlijnen?

Ik heb de wielen achter laten balanceren. De auto trekt ook niet scheef of zo, er is gewoon zo weinig mee gereden dat de banden waarschijnlijk gewoon een beetje vierkant zijn geworden. En het hobbelen vermindert wel als je er even mee hebt gereden, maar toch blijft het storend, zeker op de snelweg met een snelheid van 110-120 km/u.

Elco zei:
En een Scoupé zie je niet zo vaak meer in Het Wild!

Haha, lol :)

Elco zei:
Ohja, je uitlaat recht hangen is nog wel iets wat ook even moet! :cool:

Zeker op foto's valt het goed op, maar dat moet inderdaad nog gedaan worden. Net als een nieuwe velgdop kopen waarvan er een nu met een schroefje bij elkaar wordt gehouden op de auto. Zal wel lastig te vinden zijn, aangezien de Scoupe algauw (1991 of 1992) werd uitgevoerd met het toen nieuwe Hyundai-logo op de velgen en het stuurwiel.

of03_0006515023.jpg

Goed hoor, gisteren heb ik 'm gewassen. Sinds een paar dagen is er overigens vocht in het rechterachterlicht gaan zitten na de vele regen, ik heb het achterlicht eruit gehaald om te kijken of ik 'm open kon maken, maar dat lukte niet. Nu wacht ik wel tot het achterlicht weer helemaal droog is vanbinnen, dan kit ik 'm daarna wel goed dicht. Verder heb ik er nog niks aan gedaan wat betreft de banden, scheve uitlaat, de roest en het velgdopje. En ik wil ook nog een originele mattenset hebben, er zitten nu namelijk helemaal geen matten in.
Wat ik ook nooit heb vermeld is dat de deur aan passagierszijde niet van buitenaf met de sleutel is te ontgrendelen door een mislukte inbraakpoging, dit was overigens al voor aankoop zo. Hierdoor zit er ook een scheur in het plastic van de handgreep.
Maar goed, ik denk dat ik maar eens een klusdag in moet plannen voor de auto ;)

Vandaag heb ik er bij Kwik-Fit dan eindelijk 4 nieuwe banden onder laten leggen (Fulda Diadem Linero) aangezien de oude vol met droogtescheurtjes zaten en waarschijnlijk al minimaal 15 jaar oud waren. Ik heb er gelijk chromen ventielen bij besteld. Al met al ben ik inclusief balanceren en verwijderingsbijdrage € 214,40 armer.

sb5x76.jpg

Er zit wel veel lood op de velg zoals te zien is, beetje jammer. Maar hobbelen doet 'ie niet meer ongeacht de snelheid. Ik heb nu in bijna 8 maanden tijd er 1.150 km mee gereden, niet veel ;) Al met al staat de teller na ruim 19 jaar nu op ongeveer 45.450.

Dat lood is erg jammer ja, dat is typisch Kwikfit dat ze dat er aan de buitenkant op knallen! Zonde, het kan ook aan de binnenkant. Je hebt inderdaad niet veel gereden zeg! :) Ik rij mijn auto ook alleen privé en zit toch zo aan 13 000 km per jaar!

Mach1 zei:
Dat lood is erg jammer ja, dat is typisch Kwikfit dat ze dat er aan de buitenkant op knallen! Zonde, het kan ook aan de binnenkant. Je hebt inderdaad niet veel gereden zeg! :) Ik rij mijn auto ook alleen privé en zit toch zo aan 13 000 km per jaar!

Blijft de kilometerstand van mijn auto in ieder geval laag:) En wat betreft dat lood: gelukkig is het de enige velg met zoveel lood, de overige drie velgen hebben allemaal één klein stuk lood.
Een mevrouw die ook bij Kwik-Fit aan het wachten was op haar auto vertelde overigens dat de auto al eerder bij KF was geweest voor een nieuwe uitlaat, maar vanwege een ratelend geluid was ze maar weer teruggegaan. Ze waren vergeten een ophangrubber te plaatsen. Maakt ook alle vooroordelen waar ;)

Inderdaad, een lage kilometerstand is ook leuk natuurlijk :). Ik heb persoonlijk niet al te beste ervaring met de Kwikfit, maar er zijn ook genoeg mensen die wel goede ervaringen hebben! Overal is het iets denk ik dan altijd maar! Gelukkig inderdaad dat niet op al je wielen zoveel zit.

Mooie auto! Jammer van dat plaklood, dat was aan de binnenkant mooier geweest. De neus vind ik overigens een beetje amerikaans aandoen, zeker leuk! (y)

Morgen heb ik de Scoupe alweer één jaar in mijn bezit. De kilometerstand is de afgelopen maanden wat sneller opgelopen naar 46.600 km. Ik heb ik er het afgelopen jaren geen problemen mee gehad, nou ja: de accu hield er tijdens de strenge winter mee op. Al met al een betrouwbare en relatief onderhoudsarme auto.
De auto was al helemaal origineel toen ik 'm kocht, alleen een mattenset ontbreekt nog, maar ik zag op Marktplaats een originele mattenset te koop staan. Verder ontbrak de gebruikshandleiding, maar die heb ik twee maanden geleden ook nog gekocht. Wel grappig dat werd geadviseerd om ik geloof de eerste 3000 km een maximumsnelheid van 90 km/u aan te houden :p En begin dit jaar heb ik nog een Becker-autoradio ingebouwd.
De Scoupe blijft dus nog zeker wel een aantal jaren. Ik vermoed dat er van het pre facelift type nog maar 100 stuks zullen rondrijden in Nederland (aangezien er per 1/1/2010 nog 559 Scoupe's tegen 950 op 1/1/2009 geregistreerd stonden en op de tweedehandssites zeker 80% van het vernieuwde type zijn), dus ik rijd steeds exclusiever.

291j2fa.jpg

dhfpqt.jpg

of241x.jpg

sw3jpt.jpg

33m4rw1.jpg

25jig6o.jpg

wk1nqc.jpg

Fijn dat hij nog zo goed bevalt! Ik zou er zelf nog luxe kentekenplaten op zetten en de plaathouder voor vervangen door eentje met een minder 'dikke' onderkant.

Uitlaatje moet je nog steeds recht hangen hè! En hoe je 't volhoudt om zo weinig te rijden is echt knap. Ik verwachtte 5-7k te gaan doen en reed er 17.. :rolleyes:

Elco zei:
Uitlaatje moet je nog steeds recht hangen hè!

Hehe inderdaad, dan zal ik er een keer onder moeten gaan liggen...

D. Elzinga zei:
Fijn dat hij nog zo goed bevalt! Ik zou er zelf nog luxe kentekenplaten op zetten en de plaathouder voor vervangen door eentje met een minder 'dikke' onderkant.

Wat kost zoiets?

Op Marktplaats staat nu nog een zeer nette pre facelift Scoupe. Maar ben ik toch heel erg blij met mijn kleurencombinatie...

Die gele is ook aardig inderdaad, maar de jouwe toont toch beter dankzij de kleuren en velgen. Jammer dat jij geen rooie remschijven hebt, lijkt me een coole optie die je tegenwoordig nog steeds nergens ziet. Die scheve uitlaat lijkt me wel standaard.. :LOL:

Elco zei:
Die gele is ook aardig inderdaad, maar de jouwe toont toch beter dankzij de kleuren en velgen. Jammer dat jij geen rooie remschijven hebt, lijkt me een coole optie die je tegenwoordig nog steeds nergens ziet. Die scheve uitlaat lijkt me wel standaard.. :LOL:

Haha, die scheve uitlaat was me nog niet eens opgevallen. En rode remschijven vind ik te fout, past mijns inziens ook helemaal niet bij de kleur(en) van mijn auto. Sowieso heb ik remtrommels achter. Die gele Scoupe zou ik met 'mijn' velgen, zonder striping en zonder de folie op de achterste zijramen al een stuk fraaier vinden.

D. Elzinga zei:
k was zelf voor luxe platen en twee opdrukloze plaathouders 55 euro kwijt.

Dat is goed te doen dan. Leuk iets om aan de Sint te vragen ;)

Het ging natuurlijk om de rode klauwen, die vermeld staan als schijven. Ik ben er eigenlijk onverschillig over, op zich kan een coupémodel het wel hebben..

En 't is inderdaad een leuk Sintcadeau, maar dan moet je 'm wel je oude platen meegeven naar Spanje. Die moet je namelijk inleveren!

Daewoo-Chevrolet zei:
Ik vermoed dat er van het pre facelift type nog maar 100 stuks zullen rondrijden in Nederland (aangezien er per 1/1/2010 nog 559 Scoupe's tegen 950 op 1/1/2009 geregistreerd stonden en op de tweedehandssites zeker 80% van het vernieuwde type zijn), dus ik rijd steeds exclusiever.

Ik heb net even gekeken, mijn oud Scoupe rijdt niet meer rond binnen de Nederlandse grenzen. Het kenteken bestaat niet meer :cry: Was er eentje van na de facelift overigens. Bij mij stond de teller echter een stuk over de 100.000km.

Er ontbrak nog wat in het interieur: een mattenset. Het stof begon namelijk ook een beetje los te geraken. Op Marktplaats stond een originele mattenset van de Scoupe (model facelift) en die ligt er nu in:

15cxzpd.jpg

30201f7.jpg

2hx0fvb.jpg

Het zijn mooie, dikke matten die er nog zeer goed uitzien, zeker nadat ze met een simpele tapijt & bekledingreiniger zijn ingespoten.
Nu alleen nog bevestigingshaakjes zien te vinden, morgen even kijken of de Toyota-dealer om de hoek wat heeft.

Geen nieuws is goed nieuws: na 14,5 maand bevalt de Scoupe nog altijd uitstekend. De kilometerstand gaat inmiddels richting 48K, het heeft er dus alle schijn van dat er in het tweede jaar uiteindelijk meer mee gereden zal zijn ;)

Ik heb even een To-Do List gemaakt van de plannen die ik met de Scoupe heb:

- APK-keuring
- Luxe kentekenplaten en opdrukloze/smalle houders bestellen (staat toch wel erg chic zag ik in het topic van de 106 Rallye van forummer Donkervoort.)
- Auto uitgebreid poetsen
- Navigatiesysteem werkend maken (het instellen is wellicht niet gelukt omdat het een oude auto is met automatische transmissie?)
- Nieuwe speakers inbouwen (de originele speakers kraken en storen enorm)
- De roest aanpakken rond de wielkasten is me iets te drastisch en kostbaar, maar de kokerbalk wil ik wel gaan aanpakken om te voorkomen dat 'ie doorrot. Iemand een idee wat de beste methode is (gebruik van Fertan)? Foto van de vorige pagina:

16c6m35.jpg

- Wellicht de deurrubbers vervangen, wat misschien de roest heeft veroorzaakt

Verder heb ik op Marktplaats.nl een set met onderdelen gevonden, aangezien mijn vader het ook wel wat vond zal dat spul ook wel een keer worden opgehaald.

Dat is erg jammer van die roest. Ik zou je toch aanraden omdat door een pro te laten doen en dan ook de roest bij de wielkasten aan te pakken. Het nadeel is dat je metallic lak hebt en dan vrijwel hele panelen moet gaan spuiten om geen kleurverschil te kijken. Als iemand in je omgeven in het vak zit zou ik het even vragen en dan zwart laten doen. Het hoeft niet duur te zijn, maar het licht er natuurlijk maar net aan wat je ervoor over hebt.
Als je daar niet voor kiest is inderdaad de optie om met een roestomvormer aan de slag te gaan. Zelf gebruik ik RX, dat is heel fijn spul om me te werken. Zorg er wel voor dat je echt alles goed schoonkrabt en schuurt. Ik denk overigens niet dat de deurrubbers de roest hebben veroorzaakt, het ligt gewoon aan de lasnaad in de dorpel.

De kentekenplaten die je wilt staan zeker veel mooier! Het maakt je auto net wat fraaier en kost de kop niet.

RX is trouwens blank te krijgen, dat kun je dus ook dun aanbrengen op de roest op de achterst wielkasten, dan gaat het in ieder geval niet verder. Ook is belangrijk dat je de wielkasten van binnen schoonmaakt en er een nieuwe beschermde laag in aanbrengt (vooral het randje dat waarschijnlijk naar binnen gevouwen zit.

Mach1 zei:
Ik denk overigens niet dat de deurrubbers de roest hebben veroorzaakt, het ligt gewoon aan de lasnaad in de dorpel.

De plek is vaak vochtig en ik denk dat dat vooral door de deurrubbers komt en dat het door de lasnaad sneller is gaan roesten.
De wielkast heeft aan één kant zeer lichte roest, aan de andere kant (zie vorige pagina) wat heftiger doordat de vorige eigenaar er waarschijnlijk mee langs een paaltje is geschaafd (er zitten heel kleine deukjes langs die wielkastrand).
Misschien dat de de monteur van de garage waar ik mijn auto laat keuren er raad mee weet. De roest op de kokerbalk is natuurlijk in een veel verder gevorderd stadium, tevens maakt het hier minder uit als de kleur iets afwijkt van de carrosseriekleur. Het aanpakken van de wielkasten zal namelijk waarschijnlijk een kostbare aangelegenheid worden omdat het inderdaad geen unilak betreft.

Je ziet dat vrijwel bij alle auto's die zo'n lasnaad in de dorpel hebben, denk bijvoorbeeld aan een Polo 6N. Zo'n lasnaad blijft gewoon een zwakkere plek. Had de dorpel uit een stuk bestaan dan was ie niet gaan roesten. Kleurverschil maakt daar inderdaad minder uit, het gaat erom dat je het proces stopzet. Ik denk als je die plek goed schoonmaakt dat de plek al een stuk kleiner is trouwens. Dat zwarte en veel 'uitloop' van de roest poets je wel weg. Heb je de rubbers er al eens af gehad om eronder te kijken?

De wielkasten kun je wel een paar honderd euro voor rekenen en dan zou ik er voor kiezen om eerst om het roestproces stop te zetten. Nu ziet het er allemaal nog niet slecht uit namelijk, dan kun je als je een keer de lotto wint ( :D ) ze een keer over laten doen! Nogmaals het zijn maar tips en het is natuurlijk aan jou wat je daarmee doet.

Ik vind het een leuke wagen die Scoupé van je! Je ziet ze nog maar zelden.

Mach1 zei:
Je ziet dat vrijwel bij alle auto's die zo'n lasnaad in de dorpel hebben, denk bijvoorbeeld aan een Polo 6N. Zo'n lasnaad blijft gewoon een zwakkere plek. Had de dorpel uit een stuk bestaan dan was ie niet gaan roesten. Kleurverschil maakt daar inderdaad minder uit, het gaat erom dat je het proces stopzet. Ik denk als je die plek goed schoonmaakt dat de plek al een stuk kleiner is trouwens. Dat zwarte en veel 'uitloop' van de roest poets je wel weg. Heb je de rubbers er al eens af gehad om eronder te kijken?

De wielkasten kun je wel een paar honderd euro voor rekenen en dan zou ik er voor kiezen om eerst om het roestproces stop te zetten. Nu ziet het er allemaal nog niet slecht uit namelijk, dan kun je als je een keer de lotto wint ( :D ) ze een keer over laten doen! Nogmaals het zijn maar tips en het is natuurlijk aan jou wat je daarmee doet.

Ik vind het een leuke wagen die Scoupé van je! Je ziet ze nog maar zelden.

Je tips waardeer ik zeker, ik heb namelijk totaal geen verstand van hoe roest behandelt dient te worden en ook niet hoe snel het roestproces gaat. Het zou zonde zijn om twee jaar te wachten als de roest zich dan mogelijk (veel) verder heeft uitgebreid.

Gewoon plek met Owatrol olie insmeren en naar wens met blauwe lak afwerken. Busje Owatrol is ideaal voor de wat oudere auto. Perfect spul.

En voilà:

Kenteken ZL-33-BK
Voertuigsoort personenauto
Merk Hyundai
Handelsbenaming Scoupe GTXI U9
Brandstof Klik hier voor informatie Benzine
Vervaldatum APK 02-02-2012

De auto is zoals ik verwachtte glansrijk door de APK gekomen. Ook gelijk gevraagd of de uitlaat recht gehangen kon worden, maar blijkbaar zat het muurvast, dus daar zou meer moeite voor gedaan moeten worden. Verder gevraagd of de monteur iemand kende (een pro) die het roestprobleem zou kunnen aanpakken en die kwam die dag toevallig langs en heeft ernaar gekeken. In de dorpel zou wellicht een nieuw plaatje moeten worden gelast en de achterschermen zouden gestraald moeten worden, alles inclusief zou het op 750 euro uitkomen. Da's niet niks, maar ook niet meer dan ik verwachtte en het is het me wel waard.

Terug
Bovenaan