@ Marc 827 3500: Dank je! Ja, die andere garage viel tegen, maar die was een niet-Hyundai merkdealer, dus ik neem het ze ook niet helemaal kwalijk. Zoals je zelf ook wel uit ervaring zult weten, kun je met een oudere auto beter terecht bij een meer gespecialiseerd adres - dat geldt denk ik nog veel meer voor jouw relatief complexe Rovers dan voor mijn simpele Hyundai.
@ Twix: Dank je! Aangezien mijn geboortejaar (datum eerste toelating?) overeenkomt met de auto, kan ik zeker zeggen dat de tijd hard gaat.

Voor mijn gevoel worden auto's ook minder snel oud, in 2009 vond ik de Scoupe toch al wel een oude auto, maar een 18 jaar oude auto nu - met bouwjaar 2004 dus, is voor mijn gevoel nu minder oud. Het woord tijdloos is inderdaad niet echt van toepassing op de Scoupe, hieronder ergens staat een foto van de MX-5 die ongeveer gelijktijdig is geïntroduceerd, maar toch duidelijk tijdlozer oogt.
Op 3 juli was het Japan Classic Sunday-evenement, dus ik was twee dagen daarvoor naar mijn ouders vertrokken om de auto eens behoorlijk te poetsen.
Ik had wat spulletjes besteld bij Carclean en op Marktplaats en dacht dat ik een poetsemmer met vuilrooster had gekocht, maar het bleek een emmer(tje) met wat poetsspullen te zijn. Nou ja, ook goed - voor dat tientje. Turtle Wax is misschien niet helemaal je dat, maar het zwartmaakspul kwam goed van pas. Een deel van de poetsspullen staat hieronder - een eclectische mix van Action tot premiumspul.
Zo stond de auto erbij vóór het poetsen. Heel stoffig vooral.
De laatste keer dat ik een auto (de Aygo) had gewassen, had ik de keuze uit Dreft en Andrélon... Dat kan natuurlijk echt niet, dus ik had eens fatsoenlijke autoshampoo gekocht. Na het wassen met Monello Lavare stond de auto er zo bij:
Een stuk beter al.
De volgende dag ben ik verder gegaan met de volgende stappen. Voor het eerst heb ik de lak van de auto gekleid. Best een grappig werkje, je voelt inderdaad de oneffenheden verdwijnen en krijgt een mooie, gladde lak.
Vervolgens kon de auto worden gepolijst met de DAP900-polijstmachine en Monello-producten die al heel lang ongebruikt in de kelder lagen. Vanwege tijdgebrek heb ik alleen de Mezzo gebruikt, volgend jaar moet ik maar wat nieuwe pads kopen en ook voor de Finale gaan.
Toch nog een foto van de Aygo als reflectie op de lak van de Scoupe.
Ik heb deels geroeid met de riemen die ik nog had, dus heb ik het poetsen afgemaakt met de Poorboy's EX-P sealant.
De ruitenwisserbladen had ik ook nog vervangen. De vorige keer had ik niet helemaal de juiste besteld: Bosch ruitenwissers met spoiler, waardoor het Hyundai-ruitenwisserspoilertje er niet op geschroefd kon worden. Deze keer had ik wel de juiste exemplaren van Bosch, dus kon het spoilertje na jaren weer terug op de auto.
De oude (nep) pre-GAIK-platen heb ik er ook nog even opgedaan. Voor de volgende keer mag ik nog wel even controleren of de plaat mooi recht zit, want op alle foto's hieronder zit die vóór niet recht. Bovendien is het verstandig om een auto na het poetsen nog even met een microvezeldoek na te lopen bij daglicht, want op het evenemententerrein zag ik her en der slecht uitgepoetste wax. Kon het dus allemaal nog beter? Ongetwijfeld, maar ik was best tevreden met het resultaat - mijn eerste keer een soort van detailen.
Zondagochtend, de garage uit rijdend.
Zoals Peter onderaan de vorige pagina al schreef, hadden we (Peter met Leon in Leons MX-5 en ik) in Erp afgesproken, om de laatste kilometers richting het evenemententerrein/grasland gezamenlijk te rijden. Leon wisselde nog even de Nederlandse kentekenplaat aan de voorkant in voor een leuk Japans kenteken. Die twee karakters op het kenteken (Japans Kanji-schrift, dus Chinese leenkarakters) kunnen in het Chinees iets van 'wilde senior' betekenen, maar dat zal vast niet zijn wat er wordt bedoeld.
In het buitengebied was in beide richtingen van de weg richting het evenement een kleine file ontstaan, die door een verkeersregelaar in goede banen werd geleid. Zo verdween de rode MX-5 wel weer uit het zicht.
Al op de entreeweg naar het grasveld stonden mensen klaar met foto- of vlogcamera. Zo stond de bekende Britse autoliefhebber Ian ook te filmen voor zijn YouTube-kanaal HubNut. Op 27:45 komt de MX-5 voorbij en de Scoupe vanaf ongeveer 28:36. Er worden een paar leuke woorden aan de auto gewijd.
Inderdaad, oude Koreaanse auto's zijn ook meer dan welkom op Japan Classic Sunday.

Er was ook nog een groepje rode Hyundais op het evenement, twee Scoupes en een Pony. Verder was alles Japans op het grasveld zelf, op twee Rover R8'en na (een 200 hatchback en een cabriolet van zeg maar de Honda Concerto-generatie, dus toch met een Japans tintje).
Hoe zit het dan met die zeldzaamheid van de Scoupe? Welnu, er zijn nu nog maar 17 exemplaren met geldige APK, waarvan 5 pre facelift (één GS, één GT en drie GTX'en) en 12 post facelift (7x LS en 5x GT Turbo).
Nu had ik meer interesse in de andere auto's, maar gelukkig is de Scoupe door anderen vastgelegd. Deze foto's zijn gedeeld door bezoekers van het evenement in de JCS Facebookgroep.
Zo reed ik in het Elk Merk Waardig (EMW)-fuik en mocht ik in hun hoekje parkeren.
De foto's zijn gemaakt door Jens K., Iwan V., Remco van E. (de achternamen heb ik maar even afgekort omwille van eventuele privacybezwaren) en Pat (op
oldtimerweb.nl).
En op Flickr:
Hyundai Scoupe 1991 ZL-33-BK by
Roy Dielissen, on Flickr
Hyundai Scoupe 1991 ZL-33-BK by
Roy Dielissen, on Flickr
Mooie foto van (oud?)-forummer Niels:
Hyundai Scoupe 1.5i GTX (1991) by
Niels de Wit, on Flickr
Ik heb me prima uitgeleefd en rond de 850 foto's gemaakt. Hoogtepunten waren wat mij betreft onder andere die Mazda T-serie met (vooral) die Carol achterop, de gele Suzuki Fronte en een Datsun of Nissan Bluebird 310-serie (model 1959-1963), een stuk ouder dan de oudste origineel in Nederland geleverde Datsuns.
Het was al met al een geslaagde dag op JCS: gezellig rondwandelen met Peter en Leon en verder was het leuk om weer wat andere forummers en ex-forummers te zien en spreken. Mijn zus kwam zelfs nog even langs.
