Rutger DC: Hyundai Scoupe 1.5i GTX A/T (1991) poetsen, skoepen, meeten, JCS, HubNut & paparazzi

Haha, leuke reactie Peter! Die bevat misschien wat veel codetaal en inside info om voor anderen te volgen, maar ik begreep die uiteraard. :D

Barri zei:
maar aan de foto's te zien heb je de Hyundai nog!
Als enige auto, of heb je er iets anders bij? Er staat me iets bij van een CR-Z?

Jazeker! Ik zal van de week zelf ook eens een update plaatsen met wat er allemaal aan de auto is gedaan de afgelopen jaren (niet gek veel, maar wel wat onderhoud), de voor mijn doen uitgebreide poetssessie van vorig weekend en mijn derde keer Japan Classic Sunday, voor de tweede maal met de Scoupe.

Ik heb er geen auto naast (gehad). Forummer 929V6 (Eelco) heeft een CR-Z, misschien had je die in gedachten?

De Scoupe staat bijna altijd in de garage van mijn ouders in Brabant geparkeerd, die wil ik hier niet op straat in Leiden hebben staan. Ik studeer nog steeds en heb verder geen auto nodig, al kan dat over een paar maanden, als ik verwacht af te studeren, anders zijn.
 
Leuk man. (y)

Ja, door de codetaal van Peter moet ik altijd een beetje omheen lezen, ook in zijn eigen draadje. :T
 
Ik denk dat ie een persoonlijke whatsapp per ongeluk op het forum heeft geplaatst o_O

Leuk dat je de Hyundai nog steeds hebt!
 
Barri zei:
Dan hebben of hadden je ouders een CRZ? Herinner me zo'n foto, naast een vrij modern huis.

Het huis is tamelijk opvallend, ik kan me voorstellen dat dat beter blijft hangen en een roze waas over herinneringen van het wagenpark legt. Mijn ouders hadden wel een hybride, maar dat was een Prius, waar mijn vader mee reed. Mijn moeder reed met een Outlander PHEV. Mijn vader is met de Outlander gaan rijden, mijn moeder vond de Prius niet leuk genoeg, waardoor er in 2019 een nieuwe Aygo werd aangeschaft. Jammer wel, want die Prius reed zoveel comfortabeler, was praktischer en toch heel zuinig.

Deze foto's had ik begin 2019 gemaakt voor de verkoopadvertentie:

fUGhfAC.jpg


J7staQg.jpg


47OF01v.jpg


C673B0y.jpg


De Outlander PHEV. Je kunt de auto ook prima als trekauto inzetten, voor de caravan of Marktplaats-aankoopjes.



DvX0W6u.jpg


Van de Aygo heb ik niet eens een foto. Het is een witte die oogt als alle andere witte Aygo's.




Maar goed, de Scoupe!

In 2020 is er na anderhalf jaar stilstand behoorlijk wat onderhoud gepleegd door de garage: ik wilde een nieuwe distributieriem, want die was misschien al wel een jaar of 15 oud, verder kreeg de auto een nieuwe v-snaar en een nieuwe accu. Helaas was er gedoe met de trommelremmen. Achter was er 40% verschil in remdruk, waar dat voor de APK 30% mag zijn. Uiteindelijk hebben ze dat weliswaar binnen de marge gekregen, maar de monteurs konden het probleem ondanks de gepeperde rekening niet verhelpen. Ik was niet erg onder de indruk van deze garage.

In 2020:



Hier in Duisburg:



2021 ging de auto daarom naar een andere garage; Hyundai van der Heijden in Uden, dealer van het merk sinds begin jaren tachtig. De monteur werkt er zelfs al sinds 1983, die vertelde dat zer er nog een Scoupe van na de facelift in onderhoud hebben.

De auto had nog steeds remproblemen, dus kreeg de auto nieuwe remcilinders en remblokken achter. Van tevoren hadden ze een prijs voor de remmen en een verse APK genoemd (nu voor twee jaar, want de auto was de 30 jaar gepasseerd) en hoewel er een manuur meer nodig was dan gefactureerd, hielden ze vast aan die prijs. Erg sympathiek! Toen ik de auto op kwam halen vertelde de monteur nog dat er die ochtend een jongen van een jaar of 16, 17 voorbij kwam fietsen, zich omkeerde en een foto maakte. De auto begint steeds meer op te vallen in het straatbeeld! :)

Zal morgen een berichtje tikken over het poetsen en Japan Classic Sunday.
 
Leuke update en fijn weer wat van je te horen hier. Blijft een mooi bezit. Jammer dat de ene garage tegen viel maar de ander was gelukkig een betere ervaring!
 
1991.... alweer 31 jaar oud. Bizar hoe snel de tijd gaat. Het model ziet er eigenlijk nog steeds mooi uit. Ik zou niet zeggen dat het tijdloos is, maar ouderwets oogt het zeker niet.
 
@ Marc 827 3500: Dank je! Ja, die andere garage viel tegen, maar die was een niet-Hyundai merkdealer, dus ik neem het ze ook niet helemaal kwalijk. Zoals je zelf ook wel uit ervaring zult weten, kun je met een oudere auto beter terecht bij een meer gespecialiseerd adres - dat geldt denk ik nog veel meer voor jouw relatief complexe Rovers dan voor mijn simpele Hyundai.

@ Twix: Dank je! Aangezien mijn geboortejaar (datum eerste toelating?) overeenkomt met de auto, kan ik zeker zeggen dat de tijd hard gaat. :) Voor mijn gevoel worden auto's ook minder snel oud, in 2009 vond ik de Scoupe toch al wel een oude auto, maar een 18 jaar oude auto nu - met bouwjaar 2004 dus, is voor mijn gevoel nu minder oud. Het woord tijdloos is inderdaad niet echt van toepassing op de Scoupe, hieronder ergens staat een foto van de MX-5 die ongeveer gelijktijdig is geïntroduceerd, maar toch duidelijk tijdlozer oogt.




Op 3 juli was het Japan Classic Sunday-evenement, dus ik was twee dagen daarvoor naar mijn ouders vertrokken om de auto eens behoorlijk te poetsen.

Ik had wat spulletjes besteld bij Carclean en op Marktplaats en dacht dat ik een poetsemmer met vuilrooster had gekocht, maar het bleek een emmer(tje) met wat poetsspullen te zijn. Nou ja, ook goed - voor dat tientje. Turtle Wax is misschien niet helemaal je dat, maar het zwartmaakspul kwam goed van pas. Een deel van de poetsspullen staat hieronder - een eclectische mix van Action tot premiumspul.

Opq0820.jpg


Zo stond de auto erbij vóór het poetsen. Heel stoffig vooral.

cW1z4md.jpg


De laatste keer dat ik een auto (de Aygo) had gewassen, had ik de keuze uit Dreft en Andrélon... Dat kan natuurlijk echt niet, dus ik had eens fatsoenlijke autoshampoo gekocht. Na het wassen met Monello Lavare stond de auto er zo bij:

oOyn0hq.jpg


L48EYLF.jpg


Een stuk beter al.

De volgende dag ben ik verder gegaan met de volgende stappen. Voor het eerst heb ik de lak van de auto gekleid. Best een grappig werkje, je voelt inderdaad de oneffenheden verdwijnen en krijgt een mooie, gladde lak.

RrlA8Gv.jpg


rKRBMv9.jpg


Vervolgens kon de auto worden gepolijst met de DAP900-polijstmachine en Monello-producten die al heel lang ongebruikt in de kelder lagen. Vanwege tijdgebrek heb ik alleen de Mezzo gebruikt, volgend jaar moet ik maar wat nieuwe pads kopen en ook voor de Finale gaan.

T8ZCjSI.jpg


fMvOOHE.jpg


Toch nog een foto van de Aygo als reflectie op de lak van de Scoupe.

wDjKCaU.jpg


Ik heb deels geroeid met de riemen die ik nog had, dus heb ik het poetsen afgemaakt met de Poorboy's EX-P sealant.

De ruitenwisserbladen had ik ook nog vervangen. De vorige keer had ik niet helemaal de juiste besteld: Bosch ruitenwissers met spoiler, waardoor het Hyundai-ruitenwisserspoilertje er niet op geschroefd kon worden. Deze keer had ik wel de juiste exemplaren van Bosch, dus kon het spoilertje na jaren weer terug op de auto.

De oude (nep) pre-GAIK-platen heb ik er ook nog even opgedaan. Voor de volgende keer mag ik nog wel even controleren of de plaat mooi recht zit, want op alle foto's hieronder zit die vóór niet recht. Bovendien is het verstandig om een auto na het poetsen nog even met een microvezeldoek na te lopen bij daglicht, want op het evenemententerrein zag ik her en der slecht uitgepoetste wax. Kon het dus allemaal nog beter? Ongetwijfeld, maar ik was best tevreden met het resultaat - mijn eerste keer een soort van detailen.

Zondagochtend, de garage uit rijdend.

PMYa1MP.jpg


Zoals Peter onderaan de vorige pagina al schreef, hadden we (Peter met Leon in Leons MX-5 en ik) in Erp afgesproken, om de laatste kilometers richting het evenemententerrein/grasland gezamenlijk te rijden. Leon wisselde nog even de Nederlandse kentekenplaat aan de voorkant in voor een leuk Japans kenteken. Die twee karakters op het kenteken (Japans Kanji-schrift, dus Chinese leenkarakters) kunnen in het Chinees iets van 'wilde senior' betekenen, maar dat zal vast niet zijn wat er wordt bedoeld. ;)



In het buitengebied was in beide richtingen van de weg richting het evenement een kleine file ontstaan, die door een verkeersregelaar in goede banen werd geleid. Zo verdween de rode MX-5 wel weer uit het zicht.

Al op de entreeweg naar het grasveld stonden mensen klaar met foto- of vlogcamera. Zo stond de bekende Britse autoliefhebber Ian ook te filmen voor zijn YouTube-kanaal HubNut. Op 27:45 komt de MX-5 voorbij en de Scoupe vanaf ongeveer 28:36. Er worden een paar leuke woorden aan de auto gewijd. :)


Inderdaad, oude Koreaanse auto's zijn ook meer dan welkom op Japan Classic Sunday. :) Er was ook nog een groepje rode Hyundais op het evenement, twee Scoupes en een Pony. Verder was alles Japans op het grasveld zelf, op twee Rover R8'en na (een 200 hatchback en een cabriolet van zeg maar de Honda Concerto-generatie, dus toch met een Japans tintje).

Hoe zit het dan met die zeldzaamheid van de Scoupe? Welnu, er zijn nu nog maar 17 exemplaren met geldige APK, waarvan 5 pre facelift (één GS, één GT en drie GTX'en) en 12 post facelift (7x LS en 5x GT Turbo).

Nu had ik meer interesse in de andere auto's, maar gelukkig is de Scoupe door anderen vastgelegd. Deze foto's zijn gedeeld door bezoekers van het evenement in de JCS Facebookgroep.

0CP57f6.jpg


VdunmSU.jpg


Zo reed ik in het Elk Merk Waardig (EMW)-fuik en mocht ik in hun hoekje parkeren.

ikEu15y.jpg


D0KJJZx.jpg


xDgq5Fu.jpg


xxN2HcE.jpg


De foto's zijn gemaakt door Jens K., Iwan V., Remco van E. (de achternamen heb ik maar even afgekort omwille van eventuele privacybezwaren) en Pat (op oldtimerweb.nl).

En op Flickr:


Hyundai Scoupe 1991 ZL-33-BK by Roy Dielissen, on Flickr


Hyundai Scoupe 1991 ZL-33-BK by Roy Dielissen, on Flickr

Mooie foto van (oud?)-forummer Niels:


Hyundai Scoupe 1.5i GTX (1991) by Niels de Wit, on Flickr

Ik heb me prima uitgeleefd en rond de 850 foto's gemaakt. Hoogtepunten waren wat mij betreft onder andere die Mazda T-serie met (vooral) die Carol achterop, de gele Suzuki Fronte en een Datsun of Nissan Bluebird 310-serie (model 1959-1963), een stuk ouder dan de oudste origineel in Nederland geleverde Datsuns.

Het was al met al een geslaagde dag op JCS: gezellig rondwandelen met Peter en Leon en verder was het leuk om weer wat andere forummers en ex-forummers te zien en spreken. Mijn zus kwam zelfs nog even langs. :)
 
Laatst bewerkt:
Scoupé staat er weer strak bij en mooi om te zien dat hij nog steeds wordt gekoesterd en dat er in wordt geivesteerd!(y) Ik kan mij ergens in dit draadje herinneren dat je nog hebt overwogen de Scoupe weg te doen. Leuke foto's en veel mooie auto's daar!
 
Leuke update weer. Lekkere manier om leven in dit topic terug te brengen!

Mooi werk met dat poetsen man! Ziet er weer lekker fris uit. Leuk dat ie een veer kreeg bij Hubnut! Is een echte liefhebber van het meer onbekende spul.
 
Leuke update R! Tof om te zien dat de Skoep geliefd was bij anderen, EN terecht natuurlijk! Want het is EN blijft een plaatje!

Jouw poets-acties waren goed gelukt, het blijkt maar weer, blue op een voiture is de beste poetskleur ;)

JCS was inderdaad een kei-leuke dag, in België zeggen ze "op naar de volgende." Daar kan ik me in vinden!
 
Terug
Bovenaan