Rootes Topic, dus Sunbeam/Humber/Singer/Hillman/Commer

Wat een geweldig resultaat. Ik zal nooit vergeten hoe verloren hij er destijds bij stond in Sint Annaland. Om hem nu weer zo mooi te zien is echt heel gaaf!

O ja, dat was ook zo Dirk. Jij moest hem toendertijd voor iemand bekijken. Dat maakt het extra leuk om dit te volgen.
Iedereen bedankt voor de lovende reacties.

2d2f3q1.jpg

Geweldig Ruud, Mocht je nog niet klaar zijn met het aansluiten van de accu dan heb ik niets gezegd indien je klaar bent dan nog de volgende tip.Monteer tussen de min pool en het motorblok nog een massa strip . De startmotor zal je dankbaar zijn
Groetend Theo

Voor de liefhebbers , een update van review Sunbeam Sceptre en Sunbeam Rapier

https://www.autoweek.nl/autoreview/30699/sunbeam-sceptre-1974/

Groet Theo

In afwachting op de benzinepomp (dan is de motorruimte wel zo'n beetje klaar) maar even verder gegaan met wat montagewerk op de carrosserie.
De deur linksachter heeft nu de ramen erin en het deurmechanisme. De klinken kon ik nog nieuw bemachtigen, die waren namelijk flink gecorrodeerd.

2na37yg.jpg

De naamgeving van de Avenger staat weer op de kofferklep.

287q90m.jpg

O ja, en de versnellingsbak zit eronder.

2q8tv1g.jpg

Mooi contrast tussen de glimmende delen en de groene lak. Een leuke herinnering aan vakanties in Engeland in de jaren '70 en '80, waar je veel meer van deze auto's zag dan in mijn omgeving thuis.

Het interieur van de Avenger heeft bruine accenten. Het overheerst zelfs nogal. Het tapijt loopt zelfs tegen oranje aan. Het dashboard had ik indertijd al gerepareerd en dat is deze week bruin gespoten, het ziet er prachtig uit.
Verder een hoop kabeltjes die een beetje een slordig aanzien geven.

26445ci.jpg

Als je dan het dashboard er in zet en je sluit de kabeltjes aan dan heb je na een halve dag dit als resultaat.

2u586is.jpg

Ook de neus begint langzaam zijn gezicht te krijgen.

s47t3c.jpg

Echt fantastisch werk! Wordt de slang van de luchttoevoer aan de rechterkant van het dashboard nog afgedekt of blijft deze zo in het zicht zitten?

Dank u wel heren voor de leuke reacties:cool:

De luchtslang blijft zo in het zicht. Aparte oplossing.

Ik ben weer wat verder gegaan met het monteren van diverse spulletjes. Aan de achterzijde het linker achterlicht, het sierstuk tussen de achterlichten en de bumper.

29cx9v.jpg

Langs de zijkant lopen sierstrips en de wielkasten zijn ook met chroom versiert. Voor de veiligheid zijn er knipperlichtjes in de spatborden gemonteerd.

1sebzt.jpg

Waarschijnlijk zie je die luchtslangen niet meer als er stoelen in zitten, dit is natuurlijk ook niet de manier waarop je normaal een auto inkijkt. Veel auto's waren in die tijd niet zo afgewerkt, dat kwam pas in de hogere prijsklasse.

Het wordt echt schitterend, met die lakkleur springt echt alles in het oog.

De motorruimte is klaar. En de motor heeft weer even gedraaid. Ik bleek wel een pakking vergeten te zijn tussen in- en uitlaatspruitstuk. Wat een herrie gaf dat. Dat is weer hersteld en toen bleek weer een koelslang te lekken. Kwestie van de slangklem iets vaster draaien.

2zqh3q0.jpg

14mx3iu.jpg

2aeqxw8.jpg

Zo mooi dat het bijna nep lijkt, een schaalmodel, 1 op 4 of 8 ofzo :)

Wat een prachtige wagen wordt het. Zijn er bij toeval nog originele lichtblauwe kentekenplaten bij? Ik zie op de foto een GAIK-plaat... Lichtblauw zou het wel afmaken ;)

ginkelvanmichiel zei:
Wat een prachtige wagen wordt het. Zijn er bij toeval nog originele lichtblauwe kentekenplaten bij? Ik zie op de foto een GAIK-plaat... Lichtblauw zou het wel afmaken ;)

Kan hij nooit gehad hebben, het bouwjaar is 1978. Gele platen waren toen al verplicht, al gaan er natuurlijk altijd verhalen rond van uitzonderingen.

Als oud eigenaar van deze prachtige bolide kan ik hierbij melden dat hij toen ook gele kenteken platen had.groet van sceppie

De gele platen die bij de auto zijn geleverd zijn nog erg mooi met opgelegde letters/cijfers. Deze zal ik dus gebruiken. De toekomstig nieuwe eigenaar mag er blauwe op schrijven als ie wilt.

929V6 zei:
ginkelvanmichiel zei:

Kan hij nooit gehad hebben, het bouwjaar is 1978. Gele platen waren toen al verplicht, al gaan er natuurlijk altijd verhalen rond van uitzonderingen.

Het is een eindeloze discussie... Die regeling 1978 is pas bedacht bij de invoer van de GAIK platen. In 1978 en 1979 is er nog zat afgeleverd met lichtblauwe platen. Waar om het om ging was de kentekenreeks: bij de invoering van de DB-01-BB- reeks zijn ze de gele gaan verplichten. Echter kon je al veel eerder, vanaf n.b. 1975, kiezen voor gele platen bij de aflevering. Het hád dus zo kunnen zijn dat deze auto afgeleverd is geweest met lichtblauwe platen. Maar, zoals ik hierboven lees, is hij dus oorspronkelijk geleverd met gele kentekenplaten. In dat geval moeten er geen blauwe (en zeker geen donkerblauwe..!) opkomen.

Ik zit nog al eens (zeg maar vaak) op oude foto's te koekeloeren en heb ook mijn pre-GAIK herinnering nog behoorlijk paraat, heb misschien wel tienduizenden kentekenplaten uit 1978 (ik houd aan vanaf -TU-) voorbij zien komen en in niet één geval waren dat blauwe, tenzij de auto in kwestie van een ouder bouwjaar was. In 1976 en 1977 was er inderdaad nog wél keuze tussen blauw en geel. Zolang het tegendeel niet uitgebreid is bewezen met historisch fotomateriaal, blijf ik erbij dat een auto met een -VG- kenteken nooit met blauwe platen kan zijn afgeleverd (en blijft de discussie waarschijnlijk eindeloos ;)).

Heel mooi allemaal,ergens jammer dat je niet een Rover V8 hebt ingebouwd,zoals veel Engelsen dat doen bij dit soort wagens.
Zie o.m. hun vele Y-T filmpjes.
Ok,het vergt wat aanpassingen,maar je auto lag toch al helemaal uit elkaar.
Niettemin is het echter een schitterend resultaat.

Pauli zei:
Heel mooi allemaal,ergens jammer dat je niet een Rover V8 hebt ingebouwd,zoals veel Engelsen dat doen bij dit soort wagens.
Zie o.m. hun vele Y-T filmpjes.
Ok,het vergt wat aanpassingen,maar je auto lag toch al helemaal uit elkaar.
Niettemin is het echter een schitterend resultaat.
Waarom een Rover? Een 7 liter Chrysler is meer on topic.....

Ik bedoelde juist een soort wolf in schaapskleren,aan de buitenkant niet te zien behalve dan bredere banden.
Wat betreft de Rover V8,die is relatief licht,kompact,betrouwbaar,en nog makkelijk verkrijgbaar.
Hij past zelfs in een Mini.:)

Het kan wel, maar het hoeft niet. Niet iedereen heeft behoefte aan een samengeknutseld hok met teveel vermogen.
Dat had je ook kunnen begrijpen als je ziet hoeveel moeite er hier wordt gedaan om een auto tot in detail weer origineel te maken...

:D
Ga dit topic eerst maar eens even helemaal doorlezen beste Pauli, tot en met de passat aan toe!!

Dan ... je wel anders. (op de drie stipjes dien je hard piep te roepen)

Er wordt op dit moment nog een Rootes product rijklaar gemaakt na een lange restauratie.
Betreft een Humber Sceptre mk1 als ik mij niet vergis.Zou mooi zijn dat deze foto,s ook te zien zijn op deze site.Ruud zie jij kans om hier een rol in te spelen ?.

Klassiekerrijder zei:
Het kan wel, maar het hoeft niet. Niet iedereen heeft behoefte aan een samengeknutseld hok met teveel vermogen.
Dat had je ook kunnen begrijpen als je ziet hoeveel moeite er hier wordt gedaan om een auto tot in detail weer origineel te maken...
Dat.

@Pauli: Ik ben niet zo van het ombouwen. Ik vind het heel knap wat die gasten allemaal doen en het zal enorm kicken zijn.
Mijn insteek is om auto's te restaureren naar de staat zoals ze van de band gerold zijn.

Rush2112 zei:
Mijn insteek is om auto's te restaureren naar de staat zoals ze van de band gerold zijn.

en het liefst nog iets beter dan dat... Man wat een geweldige kwaliteit werk lever je weer af Ruud! Digitaal petje af.

Het probleem in die jaren in Engeland was niet de techniek en of modellen. De arbeidsmoraal was slecht en de bonden hielden van werkgevertje pesten .De overheid bleef maar subsidiëren om te voorkomen dat er veel mensen op straat kwamen te staan.Dit weerhield de fabrikanten die ontstaan waren uit onsamenhangende opgelegde fusies tot innoveren en kwaliteitsverbeteringen.
Maar de Engelsen waren niet gek, het is een publiek geheim dat de Japanse autoindustrie Engelse auto's tot op het bod demonteerden om te kijken hoe die dekselse Engelsen het deden om daarna te kopiëren en niet te vergeten te verbeteren. Dit in een perfecte
productie omgeving .Hier is 5S ontstaan , een methode welke nu een hype is in het westen samen met lean manufacturing.
Groet Theo van der Sceppie

Sorry Rush maar voor de afwisseling eens nieuws over andere Rootes producten.

https://www.autoweek.nl/autoreview/30699/sunbeam-sceptre-1974/

Groet uit het Friese Land

Rush2112 zei:
@Pauli: Ik ben niet zo van het ombouwen. Ik vind het heel knap wat die gasten allemaal doen en het zal enorm kicken zijn.

Helemaal mee eens, persoonlijk zie ik ook liever een tot in de puntjes naar origineel gerestaureerde oldtimer als een omgebouwd exemplaar... en wat dat betreft neem ik m'n pet af voor het resultaat wat je bereikt hebt.(y)

Ik heb er echter geen problemen mee dat men op bepaalde dingen toch wat afwijkende aanpassingen doorvoert die het voertuig wat bedrijfszekerder en/of veiliger maken, denk hierbij aan het inbouwen van gordels of het aanpassen/extra zekeren van de elektra.
Dat scheelt gelijk een hoop zoekwerk naar bepaalde lastig verkrijgbare sevice parts die voor sommige merken helaas wel noodzakelijk zijn.

r22ty8.jpg

;)

Stif zei:
:D
Ga dit topic eerst maar eens even helemaal doorlezen beste Pauli, tot en met de passat aan toe!!

Dan ... je wel anders. (op de drie stipjes dien je hard piep te roepen)

Dit is een Rootes topic, waar gaat het over de Passat :confused:

Terug
Bovenaan