Rootes Topic, dus Sunbeam/Humber/Singer/Hillman/Commer

De Avenger heeft natuurlijk Engelse boutjes en moertjes. Deze zijn nogal specifiek. Bovendien hou ik, indien mogelijk, de auto zo origineel mogelijk.
Dus heb alles in zakjes bewaard om het later te behandelen. De 1e behandeling is glasparelen. Ook andere dingen zoals poelies, steunen etc. moesten er aan geloven. De 2e behandeling is passiveren wat later aan de orde komt.
Op de foto een kleine selectie van wat is geglaspareld.

umr2d.jpg

Dat glasparelen doe je toch in zo'n kast, Ruud? Ga je daarvoor naar zo'n bedrijf dat je dat zelf mag doen? Lijkt me leuk om te doen.

Ja, er zijn doe het zelf garages die straalkasten hebben staan. Het is erg leuk om te doen. In de motorruimte van de Passat kan je simpel een aantal dingen doen zonder dat je de motor er uit haalt. De schaaltjes bij de veerpoten, de strips langs het kleppendeksel, de klemmetjes van het luchtfilterdeksel en verzin zelf wat nog meer.

Alle spulletjes zijn nu bij Galvano om gepassiveerd te worden.
Tijd om een even naar de uitlaat te kijken. Het spruitstuk is altijd een verroest bonk gietijzer. Best vaak goed te zien en daarom moet die ook gespoten worden.
Ik had hem met voorpijp en al uitgebouwd en toen viel het me al op dat het een allegaartje was.

263afrk.jpg

azc8pt.jpg

Drie soorten van bevestigen. Niet mooi, zelfs 1 bout met 5 ringen. Ja zo kan het ook!

Onlangs gaf ik aan dat ik de ooit opgedoken Sunbeam Sceptre weer herontdekt had.
Heb de eigenaar opgezocht een rommelig filmpje gemaakt en op mijn YouTube kanaal gezet
Voor de liefhebber https://youtu.be/5NBxU8wCvTQ
Gr
Theo van der Sceppie

Wouw die is mooi sceppie!
IS die te koop ofzo?
Of was jij vorige eigenaar, hoe was het ook alweer?

Stond een aantal jaren geleden tekoop op MP,
De huidige eigenaar heeft hem enigszins verwaarloosd helaas.
Staat tekoop, serieuze gegadigden kunnen zich melden bij mij middels mailtje.
Dit ivm leeftijd eigenaar
theo.haverkamp@hetnet.nl

Op een beeldbank vond ik deze leuke foto van een straatbeeld omstreeks 1980 en je zou bijna denken dat onze Rush daar destijds bivakkeerde:

Laat ik nou ook nog iemand kennen met een dergelijke donkerblauwe Datsun 200L in de collectie, dus met een beetje rondzoeken zou je dit beeld volgend jaar zó kunnen reconstrueren.;)

Wat een prachtig plaatje van de Sunbeam,s en Passat echter het lijkt mij onwaarschijnlijk dat dit de bolide van Rush is geweest.
De eerste eigenaar van Rush zijn avenger woonde in een heel klein dorpje in Friesland het dorp waar ik stom maar dan ook stom toevallig ook woon.
Allen een goed 2018 toegewenst
Theo van der Sceppie

Zo zoek ik reeds tientallen jaren naar een Sunbeam Sceptre LHD estate mag ook een Minx of Vogue zijn .
Ook onder Hillman of Humber gemaakt die Engelsen maakten er een zootje van met hun badge engineering
Echter speld in hooiberg vrees ik...

Je zult het demk ik toch in het buitenland moeten zoeken.
Portugal en op Malta b.v.
Daar rijdt nog wat oud Engels spul rond.

Pauli zei:
Je zult het demk ik toch in het buitenland moeten zoeken.
Portugal en op Malta b.v.
Daar rijdt nog wat oud Engels spul rond.

Klopt, toen ik op Madeira was, zag ik een Honda Ballade, heette dat toen hier niet Triumph Acclaim of haal ik er 2 door elkaar?

929V6 zei:
Op een beeldbank vond ik deze leuke foto van een straatbeeld omstreeks 1980 en je zou bijna denken dat onze Rush daar destijds bivakkeerde:

Laat ik nou ook nog iemand kennen met een dergelijke donkerblauwe Datsun 200L in de collectie, dus met een beetje rondzoeken zou je dit beeld volgend jaar zó kunnen reconstrueren.;)

Wat een onwijs leuke foto. Dat lijkt wel de Avenger die ik aan het restaureren ben. Ik hoop hem trouwens dit jaar af te krijgen. Dan de blauwe Datsun erbij en de setting is compleet.

Uiteindelijk heeft het 4 maanden geduurd maar eindelijk is de Avenger gespoten. Het is dus de kleur geworden die de auto oorspronkelijk had.

2vvucxz.jpg

zvdb2d.jpg

2hwifja.jpg

Rush2112 zei:
Dank u wel heren voor de complimenten.

eeuwige_student zei:
Erg mooi, wanneer gaat de opbouw beginnen?

Ik hoop met de opbouw te beginnen in februari.

Wat een pracht, hulde en mn complimenten.
Kleur groen was erg populair in die tijd, het doet me een beetje denken aan vw groen. (of ben ik nu aan het schelden:cool:)

Wat me opvalt is dat hij ontzettend veel gaten heeft, dit is natuurlijk nodig voor de sierstrips en typeplaatjes etc......

Mooie kleur. Wat Audi80Coupé & Stif ook al zeggen: lijkt op VW/Audi viperngrün (addergroen).

Vandaag heb ik de Avenger opgehaald. Ik moest eerst mijn werkplaats anders indelen om ruimte te maken. De Passat's staan nu in een andere stalling een kilometertje verder op. Nu kan ik mooi de ruimte benutten om nog wat nuttige gereedschappen aan te schaffen.

154x20z.jpg

smyh4j.jpg

acdc0g.jpg

De opbouw is begonnen. Het eerste wat gemonteerd kon worden was de dwarsbalk. Aan de dwarsbalk zitten de draagarmen waaraan dan weer de fuseekogels zitten. Ook zitten er nog reactiearmen aan vast.

312bh2d.jpg

Verder kon nog het stuurhuis en de torsiestang gemonteerd worden.

1z2ef07.jpg

Inmiddels zijn de veerpoten bevestigd. Met nieuwe remschijven en remtangen.

kq2hh.jpg

De geluidsisolatie was eigenlijk een beetje kansloos geworden. Het viel een beetje uit elkaar en op sommige plaatsen ontbrak het gewoon. De voorraad was op blijkbaar.
Dus heb ik nieuwe zelfklevende matten besteld.

2aoxtt.jpg

De achteras was 1 van de laatste dingen die ik onder de auto vandaan haalde. Alles lekker schoongemaakt en gestraald. De boel weer in de verf en de bouten en moeren gepassiveerd. Dus hij kon er weer onder.

xei4y.jpg

De motor hangt al weer een tijdje aan de montagesteun. De meeste verf was er al vanaf maar aan de verf die er nog zat kon je zien dat hij lichtblauw is geweest. Het fijne van de montagesteun is dat je hem 360 graden kan draaien.

fawc2.jpg

2nir5si.jpg

Verder kan je overal lekker bij om diverse onderdelen te monteren voordat hij de motorruimte in gaat.

67juiw.jpg

2q9yvs9.jpg

24zvvk9.jpg

Het opbouwen is natuurlijk hartstikke leuk cq verslavend. Je bent dan met de details bezig en je komt de onderdelen tegen die je een half jaar geleden hebt opgeknapt. Zoals de toeters, koplampwissers en koplampen.

nf4cnl.jpg

In de motorruimte is ook plaats voor identificatieplaatjes.

w2j1ur.jpg

Het grote moment is daar, de motor zit weer op zijn plaats. Met de werkplaatskraan kan je hem heel precies centimeter voor centimeter laten zakken. En ik kon het niet laten om verder weer wat onderdelen te monteren.

16jjua.jpg

2mm77ud.jpg

Verder nog de gril geplaatst. Kijken of alles goed past.

ehkvhi.jpg

Terug
Bovenaan