Roest anno nu

Vast een slecht gerepareerde schade. Deze serie;s van Citroen zijn behoorlijk goed beschermd tegen roest.

Niet heel bijzonder, roest aan een VW Caddy uit de jaren -90.

yuFsoOW.jpg

Wel sympathiek van de eigenaar om anderen even uit te leggen wat dat bruine randje nou precies is.

Een net gespotte Logan met links en rechts vrij serieuze gaten op exact dezelfde plek. Aan de andere kant: een 16 jaar oude budgetauto die nog rijdt, enkele decennia geleden hadden ze voor dergelijke kwaliteit getekend...

zE3v9V8.jpg

Klassiekerrijder zei:
Wat ruig ontstickerd?

Dat zou misschien kunnen ja, ik was verbaasd. Op zulke rare plaatsen. Wat ik achterwege gelaten had in mijn post, ik was ook verbaasd dat dit pas recent naar ons land is gehaald EN nog geen half jaar van eigenaar is gewisseld. Ik vraag me dan af "Waarom".

Dat heb ik ook wel eens met import. Een barrel met vers importkenteken, was een prima gelegenheid geweest om van dat hok af te komen en iets frissers te gaan rijden.

Lees altijd mee maar zie weinig roestige hokken. Tot vandaag onze buurman de auto van zijn moedertje parkeerde:
Polo1.jpg

Kek kleurtje, weinig gelopen (81.700km afgelezen). In 1997 van de band gerold, 2003 naar NL gehaald vanuit Duitsland. Ziet er van afstand redelijk uit tot:

Bijrijderskant voor
Polo2.jpg

Bestuurderskant achter
Polo3.jpg

Ding heeft een schuif-/kanteldak dus kan wel eens afwaterprobleempje zijn aan de voorkant.. Toch zijn dit nog Volksfietsjes van (erg) goede kwaliteit heb ik altijd begrepen..

Volgens mij staat deze generatie Volkswagen algemeen bekend onder roestproblemen. Deze serie Polo maar in veel sterkere vorm de Golf3 uit die tijd hadden nogal last van het Lopez effect.... Meneer Lopez (toen een hoge pief bij VW) was nogal van het bezuinigen, o.a. op roestbescherming.
Dit is zelfs nog vrij weinig roest voor 1997 Polo.

Engineer2 zei:
(...)nogal last van het Lopez effect.... Meneer Lopez (toen een hoge pief bij VW) was nogal van het bezuinigen, o.a. op roestbescherming.

dat was ook duidelijk terug te zien bij Seat. De Marbella's van de bouwjaren 1997-1998 rotten ook aan alle kanten weg... Noot: deze foto's zijn gemaakt in 2009. Toen was de betreffende auto nét 11 jaar oud.

Redelijk bekende roestplekken bij die 6N hoor.
Afgezien van het lopez effect hadden we ook nog het spaanse staal-effect. De polo 6N werd in spanje in de seat fabrieken gebouwd.
Hee laat die Marbella daar nou ook vandaan komen ;)

Voorscherm komt 9 van de 10x doordat het binnenscherm nooit schoongemaakt is in die hoek, dat zit achter een kunststof binnenkuip. Er hoopt zich heel veel vuil op in dat hoekje en dat zoekt zich naderhand gewoon een weg naar buiten. in combinatie met het feit dat ook daar de afwatering van de parafan zit, kan dat soms best hard gaan. Ik heb ze destijds gelijk na aanschaf schoongemaakt.

Achterzijde dorpels hebben hetzelfde probleem, maar die hebben geen binnenkuipen. Blijft iets langer goed maar is ook een bekende plek.

Meestal roesten ze ook graag halfverwege de dorpel de 3 deurs dan, want vw vond het toen logisch om in het midden van de dorpel een puntlastnaad te maken, waarschijnlijk handig als je 2 autos's aan elkaar wilt lassen ofzo)

En de wielranden aan de achterzijde zijn ook graag geziene roestplekken, eveneens kan regelmatig goed schoonmaken daar veel leed voorkomen overigens.

Andere, minder opvallende plekken zijn te zien als je onder de auto staat: De bodem zit vol rubber doppen die gebruikt werden om de voorbehandelingen goed weg te laten lopen. Met die rubber doppen er in laat het echter geen water meer door dus als er water tussen komt of van bovenaf lekt, rot de vloer gewoon rondom die openingen weg.
Het helpt ook niet dat de rubber-achtige coating.kitlaag onder de auto juist op die plekken graag loslaat..

Nee het zijn geen auto's die bekend staan dat ze roestvrij zijn... De 8 klepper blokken zijn behoorlijk robuust en zolang je geen thermostaatproblemen hebt (slecht ontworpen systeem) kun je er behoorlijk lang mee doen.

Als je graag wilt zien hoe katsverrot een polo kan zijn... bekijk dit topic even. Zelfs ik verbaasde mij hier openlijk over:
http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=143178

spaanse staal-effect

Zou het staal dat in Spanje gebruikt wordt niet gewoon uit hetzelfde staal zijn dat ook in de Duitse VAG-fabrieken wordt gebruikt? Het lijkt me meer een kwestie van de manier waarop de auto's in de fabriek zijn afgewerkt.

Veel van het staal kwam gewoon van onze Hoogovens (toen nog geen Tata) hoor, en inderdaad zonder verschil voor Duitsland of Spanje.

Hier nog een leuk stukje over hoe een Nederlandse toeleverancier van plaatwerk te maken had met Lopez indertijd:
https://www.trouw.nl/nieuws/overleg-spreekt-polynorm-meer-aan-dan-wurgmethode-lopez~b399faca/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F

Meneer Lopez heeft een hoop gedaan aan meer realistische prijzen in de industrie (het is heel gewoon dat in een inkoop contract wordt vastgelegd dat met ieder jaar dat er geproduceerd wordt de prijs moet dalen; omdat er verwacht wordt dat je elk jaar efficiënter kan worden) en ook de sub-assemblies waarbij toeleveranciers zelfs hun eigen assemblage in de locatie van de autofabriek doorvoeren en zo bijvoorbeeld een complete deur inclusief elektronica en dergelijke afleveren. Tot zover het goede nieuws.

Het slechte nieuws was dat meneer Lopez zijn percentages qua prijs daling heel scherp stelde en weinig tegengeluid toeliet. Ofwel hij was doorgeslagen en vele toeleveranciers lukte het niet om de kwaliteit te blijven leveren. Dit heeft veel schade opgeleverd bij GM eind jaren 80 en bij de VW groep gedurende de jaren 90. Daarnaast is Lopez overgestapt van GM naar VW met zijn gehele team en naar verluid heel veel geheim materiaal. Na 10 jaar aan rechtszaken is er geschikt en is meneer Lopez uit VW gestapt. Hij wordt overigens nog steeds gezocht in de VS en dus zit hij effectief opgesloten in Spanje. Zijn basis ideeen worden echter overal toegepast. Zo nu en dan gaat het ook weer te heftig en o.a. de distributie kettingen debacles bij de VW groep en ook PSA (te snel slijtend doordat de toeleverancier de productie mallen niet op tijd verving om zo kosten te drukken) zijn dan ook veroorzaakt door het Lopez effect.

Toevallig is een oud manager van mij (hij was ooit begonnen als ingenieur maar snel opgeklommen) een aantal jaar geleden van een toeleverancier overgestapt naar GM als Global Purchasing Executive. Een van de belangrijkste thema's die hij daar toepaste was een "herstel" van de constructieve samenwerking tussen toeleveranciers en GM. Oftewel; wel volgens Lopez werken aan kostenreductie maar niet meer zoals ook volgens Lopez blindelings een prijsreductie voorschrijven.

Ik kan zelf ook merken dat er bij contracten nog steeds beschreven is dat je elk jaar goedkoper moet worden maar dat het meer onderhandelbaar is. Ik heb bijvoorbeeld producten gehad waarbij de grootste kostprijs het personeel was. Personeel wordt elk jaar duurder ipv goedkoper en qua efficiency verbeteringen is ook niet eindeloos veel te halen. Ook zie ik dat er een grotere druk op kwaliteit is gekomen en er meer kwaliteitsprocessen en audits zijn.

Maar het maakt allemaal niet zoveel uit... de inkoop managers die het Lopez effect hebben meegemaakt zijn inmiddels gepensioneerd. De inkoop managers in de BRIC landen zijn er niet in geschoold. Het gaat dus gewoon weer gebeuren.

929V6 zei:
Zou het staal dat in Spanje gebruikt wordt niet gewoon uit hetzelfde staal zijn dat ook in de Duitse VAG-fabrieken wordt gebruikt? Het lijkt me meer een kwestie van de manier waarop de auto's in de fabriek zijn afgewerkt.
Mijn idee ook. Zelf heb ik Polo's van de 2e generatie uit begin jaren 90 uit beide fabrieken (Pamplona & Wolfsburg). Die uit Spanje hebben net wat minder wax in holle ruimten en daar waar bij de Duitsers sommige plekken werkelijk volgebaggert zijn met strijkkit/ondercoating/steenslagcoating/hoe-je-het-noemen-wil, hebben de Spanjaarden dat net iets minder. Resultaat: mijn Spaanse 91'er Polo heeft meer rotterij dan mijn 93'er die in begin 1992 uit de Duitse fabriek kwam en t/m 2014 op Texel heeft rond gereden.

Ik kan het beamen, heb de afgelopen 20 jaar heel wat staal door mijn handen zien gaan oa. voor VW en peugeot.
Als VW of Ford een bepaalde staalkwaliteit willen voor een bepaald onderdeel, dan maakt het niet uit naar welke fabriek dat gaat. Ze krijgen dezelfde staalkwaliteit voor dat onderdeel. Heel logisch ook, want de staalkwaliteit is afgestemd op het te maken onderdeel. Je kunt niet zomaar een andere staal kwaliteit pakken voor het zelfde onderdeel, dat komt meestal niet goed in de persstraat.

Overigens is het niet zo, dat ford of VW alleen staal bij TATA koopt, ze kopen bij verschillende staal bedrijven in vanwege de lever garantie.
Kan natuurlijk wel zijn, dat er kwaliteitsverschillen zijn tussen verschillende staal fabrikanten, maar die zullen denk ik marginaal zijn.
Zal dan ook vooral om staal fouten gaan, kleine gasblazen, oxide, oppervlakte foutjes. Dat soort dingen.

Lijkt me logisch dat het gezamenlijk ingekocht werd en dat het niet aan het staal zelf heeft gelegen. Ik bedoelde die term dan ook sarcastisch.

Het is gewoon goed te merken dat uit de spaanse fabrieken indertijd duidelijk de minst-roestbestendige volkswagens kwamen gerold. Over het algemeen nog erger dan elders.

Processen die net anders of inderdaad minder van kwaliteit zijn of dat er minder materiaal gebruikt is maken daar veel verschil in.
Maar het is wel typisch voor de spaanse tak die daar last van had. De spaanse polo's hebben dan ook niet bepaald de reputatie van roestvrij.

Pobresh zei:
Lijkt me logisch dat het gezamenlijk ingekocht werd en dat het niet aan het staal zelf heeft gelegen. Ik bedoelde die term dan ook sarcastisch.

Het is gewoon goed te merken dat uit de spaanse fabrieken indertijd duidelijk de minst-roestbestendige volkswagens kwamen gerold. Over het algemeen nog erger dan elders.

Processen die net anders of inderdaad minder van kwaliteit zijn of dat er minder materiaal gebruikt is maken daar veel verschil in.
Maar het is wel typisch voor de spaanse tak die daar last van had. De spaanse polo's hebben dan ook niet bepaald de reputatie van roestvrij.

Dat geloof ik direct. Mazda heeft ook auto's geproduceerd in spanje, bij ford, De kwaliteit daar was ook bedroevend slecht.

Marcel Br zei:
Dat waren toch Ford Fiesta's met een plaatje "121" erop? Of hebben ze nog andere modellen bij Ford gemaakt.

Ook de Mazda2 van de eerste generatie (2003-2007). De Fiesta-121 werd dacht ik in de Engelse Ford-fabriek gebouwd.

Dit lijkt me nooit aangepakte schade, maar helemaal zeker ben ik daar niet van. De tweede Focus was toch geen roestbak meer? Slecht imitatiescherm zou natuurlijk ook nog kunnen.

OR4CCHL.jpg

In ieder geval bouwjaar 2005 van de Focus 2 wil zeker nog roesten. Uit eigen ervaring weet ik dat de Focus, nog voordat deze 10 jaar oud was, op deze plek (dus onderaan het voorste spatbord) van onderaf flink begon te roesten, aan beide voorspatborden. En er was verder geen schade aan geweest (want nieuw gekocht).

Nu had deze auto wel meer sporen van verwaarlozing, het was duidelijk geen vertroeteld exemplaar. De TÜV zal ie volgend jaar niet meer halen.

Maar goed om te weten omdat de Focus II op mijn lijstje van potentiële vervangers voor mijn Corsatje staat. Is die roest bij latere bouwjaren ook een aandachtspunt?

Ik heb eens gelezen dat de roestpreventie vanaf 2007 beter is geregeld, maar vanaf welke productiedatum precies durf ik niet te zeggen....

Mulder123 zei:
Ik heb eens gelezen dat de roestpreventie vanaf 2007 beter is geregeld, maar vanaf welke productiedatum precies durf ik niet te zeggen....

De grote facelift van die Focus-generatie was eind 2007, dus daar zal het wel mee samenvallen.

marcel21674 zei:
Pobresh zei:

Dat geloof ik direct. Mazda heeft ook auto's geproduceerd in spanje, bij ford, De kwaliteit daar was ook bedroevend slecht.

Yup. In Autoweek klokje rond Mazda's van 15 jaar oud gezien, met forse roestgaten aan de onderkant. Terwijl Punto's van even oud juist roestvrij zijn.

Een Ford moet je altijd checken op roest. Mijn 2010 Fiesta heeft ook wat corrosie op het wielscherm achter. Niet dramatisch, maar ook niet fraai voor een 11 jaar oude auto. Daarnaast lijkt het ook nog eens exemplarisch. Mijn vorige 2002 Fiesta had geen roest op de wielkasten terwijl dat bij die auto's juist heel veel voorkwam.

Mechanix zei:
Mijn Fiesta uit 2010... :(

6Stv9Xh.jpeg

Nog minimaal, maar het zit er wel.

De situatie is inmiddels zo:

Met een oude tandenborstel het zand bij de wielkastrand weg geborsteld, ACF50 (antiroest) erover en we gaan weer voort!

Met een oude tandenborstel het zand bij de wielkastrand weg geborsteld, ACF50 (antiroest) erover en we gaan weer voort![/quote]

Hey Mechanix, waar kun je dat ACF50 kopen?

Ik weet het, weer een Benz uit de 'verkeerde' periode maar zo erg had ik een Vaneo nog niet gezien.

j8SG9OQ.jpg

2S3Oadd.jpg

4qJFObc.jpg

Wordt ook niet veel gebruikt trouwens, zo te zien.

I19xyVR.jpg

De Astra's H van vóór de facelift zoals dit exemplaar zijn inmiddels minstens 15 jaar oud, dus niet meer helemaal "anno nu". Desondanks had ik het zo heftig toch niet verwacht op een "moderne" auto.

BeWo zei:
I19xyVR.jpg

De Astra's H van vóór de facelift zoals dit exemplaar zijn inmiddels minstens 15 jaar oud, dus niet meer helemaal "anno nu". Desondanks had ik het zo heftig toch niet verwacht op een "moderne" auto.

Mijn ex-vrouw had destijds een Atra H Caravan 1.3cdti uit 2007 (net na de facelift). En die had na 2j roestplekjes langs het Opel-logo.
Wel onder garantie hersteld toen.

Naar het schijnt werden Dacia Dusters voor de rechtsgestuurde markt in het eerste modeljaar in India gebouwd, en zijn die exemplaren veel slechter. Hier een negen jaar oude Schotse Duster:

278458910_7286605071414496_6111415024661179847_n.jpg

278655991_7249112001825402_2114666990998755763_n.jpg

278327625_5169681006409128_3265475517994319978_n.jpg

Dat ziet er heftig uit! Ik snap alleen niet dat je het zo ver laat komen. Dit moet toch al een paar jaar zichtbaar zijn. Misschien zelfs binnen de garantieperiode.

Tegen het op z'n Schots bezuinigen op een anti-roestbehandeling en het gebruik in zoute zeewind is geen enkele auto bestand.
Ik heb daar ook genoeg roestbakken van andere merken die leeftijd rond zien rijden... zelfs een dure Audi met van die mooie witte aluminium bloemkolen rondom.

Ik volg al een tijdje mechanic steve op youtube en daar staan soms filmpjes van veel te jonge, vaak oosterse auto's waar nieuwe stukken in worden gelast.
Vaak onder de plastic dorpels en spatbordverbreders enzo.

De simca van de 21e eeuw?

Terug
Bovenaan