Roest anno nu

Foto's? Ik struin regelmatig fora af ook uit de VS maar van aan de buitenkant zichtbaar roestende Mazda's van de huidige generatie heb ik nog niet gehoord/gelezen. Geloof ik ook niet dat die na max. 5 jaar al wegrotten

Er is natuurlijk een verschil tussen beginnende roest en wegrotten, dit snap je zelf ook wel. Als je dusdanig strenge winters hebt, in combinatie met niet echt liefhebbersauto's, dan krijg je dat vanzelf. Zegt ook veel over de wijze waarop men daar met auto's omgaat.

De CX5 heeft al vrij vlot last van vliegroest op de dakrand boven de voorruit. Als je daar niets aan doet, kruipt het lekker verder onder de lak.

Marc van der Togt zei:
Op m'n vakantie kwam ik 2 gevalletjes roest tegen. De eerste foto is gemaakt in de buurt van Detroit. De Mazda stond aan de oostkust
van de USA, in het plaatsje Kittery......

Dit lijkt meer roest, na een slecht gerepareerde reparatie.
De wieldop mist, er zit een deukje bij het achterlicht en er lijkt ook kleurverschil te zitten tussen het spatbord en het portier.

Marc van der Togt zei:
Op m'n vakantie kwam ik 2 gevalletjes roest tegen. De eerste foto is gemaakt in de buurt van Detroit. De Mazda stond aan de oostkust

Foto doet me denken aan de tijd voordat de APK in Nederland werd ingevoerd. Toen zag je dergelijke auto's bij ons ook wel
eens rondrijden.

Vraag me af of er in de betreffende staat iets vergelijkbaars bestaat als de APK.

Ik krijg een beetje James Bond beelden: Als de auto hard gaat remmen blijft het onderstel staan en schuift de carrosserie door. :D

RobEU zei:
Waar ben je allemaal geweest?

Grofweg de route Boston, Niagara Falls, door Canada naar Detroit (Henry Ford museum!!), Gatlinburg, Washington, Intercourse (!), New York, Cape Cod, Boston. 4600 kilometer, afgerond. Heerlijk "keep-your-lanen"...... :)

Ik wist dat Mercedessen van voor 2002 roestgevoelig zijn, maar deze C-Klasse was toch wel een extreem voorbeeld:

cEsxQqX4.jpg

Oef dat zie je niet veel nee, 10 jaar oud 130K km... hoe zou de bodem eruit zien? Maar ja kijkende naar de prijs van en budget waarmee deze auto is ontwikkeld...

Ik ken een rode Kalina. Kenteken is ##-T?-??.
Die zag er een jaar geleden nog erger uit dan deze.. gewoon geen goede auto's

Stationcars hebben vaak een zwaar leven (gehad). Net als die Mercedes C hierboven. Hoe vaak heb ik niet gezien dat er te lange lading wordt vervoerd met de achterklep zoveel mogelijk dichtgetrokken en stuiterend op de lading. Vergeet bovendien niet dat die auto 17/18 jaar oud is, dus die heeft zijn boodschap al gedaan.

Die 6 heeft dan ook wel heel weinig liefde gehad aan de binnenkant en buitenkant.

speedtouch zei:
zombies zei:
Die 6 heeft dan ook wel heel weinig liefde gehad aan de binnenkant en buitenkant.

Zo zie ik het ook, gewoon desinteresse!
Is het ook en ja het is slecht dat ze anno 2003 nog auto's maken die roesten maar dit is absoluut niet nodig en zonde.

zombies zei:
speedtouch zei:
zombies zei:

Zo zie ik het ook, gewoon desinteresse!
Is het ook en ja het is slecht dat ze anno 2003 nog auto's maken die roesten maar dit is absoluut niet nodig en zonde.

Als ik de ontwikkelingen zie in de staalsector, dan zou dat nog wel eens veel erger kunnen worden.
Automobielklanten, willen minder zink en een gladder oppervlak van de staalplaat, waarmee, ze met minder lak een mooie glans krijgen.

Had helaas m'n telefoon niet bij me, maar er stond zojuist een prachtig rode BMW Z3 bij de Vomar in de parkeergarage, welke behoorlijk roestige dorpels had. Al echt gaten bij de achterwielen, maar ook net achter de voorwielen. In eerste instantie dacht ik, wellicht schade gehad, maar aan de andere (passagiers)kant vertoonde hij exact dezelfde roest problemen.
Echt zonde, want hij maakte verder wel een heel verzorgde indruk.

Witje87 zei:
Z3 roest niet. In inderdaad slecht gerepareerde schade.

Aan 2 zijden, en dan exact op dezelde plekken, lijkt mij erg onwaarschijnlijk.
En als je even googled, schijnen ook recentere BMW's best wel te willen roesten.

marcel21674 zei:
Witje87 zei:
Z3 roest niet. In inderdaad slecht gerepareerde schade.

Aan 2 zijden, en dan exact op dezelde plekken, lijkt mij erg onwaarschijnlijk.
En als je even googled, schijnen ook recentere BMW's best wel te willen roesten.

Maar als je dan weer zoekt op "BMW Z3 rust" krijg je behoorlijk weinig horrorfoto's van rotte dorpels, de foto's waar je wel roestig plaatwerk ziet zijn veelal auto's met een schade.
En beide dorpels voor de achter- en achter de voorwielen, klinkt me als kaal gesleten krikpunten of misschien zelfs iemand die een keer een hoge stoep af is geknald.

Vrijdag bij de keuring was er o.a. een mercedes E klasse uit ongeveer 2009/2010 (afgegaan op het model) wat bij de deur rechtsachter behoorlijke lakbubbels vertoonde. Vond het opvallend om dat bij zo'n jonge auto te zien.
Overigens was de rest van de auto tamelijk netjes. Ware het niet dat die in de tijd op de brug behoorlijk wat (versnellingsbak)olie verloor.

Blackadder the 5th zei:
Marc van der Togt zei:

Foto doet me denken aan de tijd voordat de APK in Nederland werd ingevoerd. Toen zag je dergelijke auto's bij ons ook wel
eens rondrijden.

Vraag me af of er in de betreffende staat iets vergelijkbaars bestaat als de APK.

Even iets ouds ophalen; al weer een tijd geleden was ik de VS (Indiana) en sprak met een paar kennissen uit Michigan over de eh.. bijzondere staat van sommige auto's. Ze vonden mijn verbazing onterecht. Ga maar eens in het noorden van Michigan kijken! In Michigan is er niets qua APK, zelfs niet als de auto overgeschreven wordt op een nieuwe eigenaar. Daarnaast zijn er weinig county's die de politie auto's laten aanhouden voor technische gebreken.
Wat ik van hun aan foto's zag overtrof dit niveau aan roest behoorlijk. Het helpt natuurlijk ook niet dat ze een stevige winter kennen maar wel veel vries en dooi periodes; zwaar beschadigde wegen en gigantische hoeveelheden zout strooien. Verder is er alles wat je weleens aan foto's langs ziet komen met creatieve reparaties vrij veel voorkomend in Michigan. Zonder bumper of koplampen? Geen probleem. De bodemplaat zover doorgerot dat de stoel niet meer vastzit? Kan gebeuren. Misschien doen ze nog een poging met een balkje hout, ducttape en/of spanband. Het is ergens wel een teken van kwaliteit dat een auto die in zulke omstandigheden wordt gebruikt, nooit wordt onderhouden of gerepareerd, zwaar aan het roesten etc. toch nog zoveel jaar blijft rijden. Veilig? Misschien niet..
Bryansphotos2012.jpg

IMG_8537.JPG

Michigan staat dan ook bekend om zijn wrakken van auto's; voornamelijk gerelateerd aan roest.

Mazda's net aan de andere kant van de grens bij Michigan zijn ook bekend voor de roest.
807397732253089605.jpg

Nou de APK keuringsstations wrijven zich in hun handen als dit in Nederland zou rondrijden, ik neem aan dat als het uiterlijk van een Auto al zo roestig is de technische status ook niet veel soeps is.

In Nederland keuren ze een auto af als er een lampje van je kentekenlampje niet brand, dan kan de Hermandad niet goed een kentekenplaat van achteren flitsen, tenslotte moet de staatskas gevuld worden hier;)

MRS zei:
Nou de APK keuringsstations wrijven zich in hun handen als dit in Nederland zou rondrijden, ik neem aan dat als het uiterlijk van een Auto al zo roestig is de technische status ook niet veel soeps is.

Aan dit soort wrakken valt weinig eer te behalen lijkt mij. Bij een keuringsplicht belanden ze direct op de sloop. Bijzonder dat er mensen zijn die blijkbaar in een zo erg verroeste auto willen / durven rijden.

Als je op deze pagina omhoog scrollt nog een paar soortgelijke voorbeelden.
Niet echt een geruststellend gevoel voor de Mazda rijder....

Rond die tijd roesten mazdas heel hard.
Hier staat nu ook een 2003 MX5, met slechts 150k km.
Ding begint echt overal te rotten. Op de meest vreemde plaatsen zitten roestblaasjes...
Leuk voor nog een paar jaar, maar dan is het klaar. Helaas want het is een mooi ding.

Hoe je het wend of keert, het zit hem echt in de samenwerking met Ford. Niet geheel toevallig roesten die net zo hard (uit die tijds periode).
Je kan het goed zien aan de 626 serie. Ge's hadden relatief weinig roest problemen, de GF's en gw's hadden veel meer roest problemen, terwijl deze op het zelfde onderstel staan. De facelift van de GF, was nog erger qua roest.
Hetzelfde zie je bij de mx5. Na's willen ook wel roesten, maar lang niet zo erg als een Nb of NBfl. Allemaal 2000+ modellen.

Overigens is die 6 uit het filmpje wel een extreem geval, want ondanks dat ik aan de kust woon, zie ik zelden zulke roestige 6'en.
Stond er laatst een bij rutte, behoorlijk roestig achter, maar die had overduidelijk schade gehad achter.

Klopt, ik heb over het algemeen NA'tjes. Die roesten ook wel, maar das meer door de ouderdom
Niet gek dat na 25 jaar de dorpels een keer beginnen te roesten. En dat trekt dan naar boven naar de wielranden. Maar de oudste na'tjes zijn haast 30!

Misschien gebruiken Mazda en Ford wel goedkoop gerecycled schrootstaal,weten wij veel.....
Deden Fiat en Alfa lang geleden ook,we kennen de gevolgen daarvan.

Pauli zei:
Misschien gebruiken Mazda en Ford wel goedkoop gerecycled schrootstaal,weten wij veel.....
Deden Fiat en Alfa lang geleden ook,we kennen de gevolgen daarvan.

Das zo'n fabel verhaal, het is zelfs zo, dat flinke hoeveelheden schroot, nodig zijn bij het proces van staal maken.
ook vandaag de dag, worden grote hoeveelheden schroot gebruikt.

De afscherming naar de klant is beter geworden, staalkwaliteiten zijn niet meer te vergelijken met 30/40 jaar geleden.
Nu worden er speciaal staalkwaliteiten gemaakt voor een specifiek model auto.
Toen volvo kwam met die specifieke bolling in het achterscherm. dit model:
3556.jpg

Is er speciaal een nieuwe staal kwaliteit ontwikkeld, omdat met de toen beschikbare kwaliteiten die bolling niet te persen was, zonder dat de plaat open scheurde.

dat was 40 jaar geleden ondenkbaar

Dat lijkt me schade die niet hersteld is, dat gaat roesten op termijn natuurlijk

SVF zei:
Mercedes C-klasse:

5c727f8387a99-11-HK-RS_rechts.JPG

5c727f6ae79a9-11-HK-RS_links.JPG

11-HK-RS Locatie; Volkspark Enschede

Dit is zo ontzettend bouwjaar afhankelijk.... Mijn '04 W203 heeft geen spatje roest en toch al de nodige kilometers. Nu strooien ze hier in Ierland eigenlijk totaal niet, wellicht scheelt dat ook :)

Terug
Bovenaan