Renault Scenic IV

In het Super Alma project (met later de Eolab als conceptauto) hebben ze ook wel wat dingen vertelt over de wielen en banden. Heb even wat artikelen erbij gezocht, een collega mocht het technocentre, windtunnel en testbaan bezoeken voor een drieluik artikelen. Wat ik er zo uithaal stond de Super Alma bij het bezoek aan het Technocenter in maart 2014 op smalle banden, een soort vermomde thuiskomers. "Michelin was toen nog bezig met deze radiaalbanden (in de maat 145/70R17). Ze zijn smal, hoog en een stuk lichter. De rolweerstand is 15% lager en het profiel helpt mee om de luchtweerstand te verlagen" was de tekst. Dat het terug ging komen op een productiemodel werd niet ontkend (y)

Hier staat nog wat meer info over de speciale band die Michelin maakte: https://bandeneo.nl/michelin-tall-and-narrow-banden/

Lijkt dus een beetje op de iele bandjes van de i3

Ah, die zitten ook op het eolab concept:
https://www.rezulteo-tyres.co.uk/tyres-manufacturers/michelin-equips-the-renault-eolab-concept-with-its-tall-and-narrow-tyre-26767

Oh die dingen.....veel grip zal het niet geven. En ik vraag me af of er veel mensen blij zijn met hun constraints voor een merk voor de eerste paar jaar..

@JP
Ja dat zei ik min of meer ;)

@NissanGTR
Tja, koop een PON-auto en je hebt Conti's. Hoewel je daarna natuurlijk wel makkelijk overstapt. :)

ow sorry ;)

Anyway, iemand op een ander forum is zo aardig geweest om wat kleinere velgen onder de scenic te shoppen:

auh086.jpg

@ Adinsx, ja precies, en daar zit de catch met een bandenmaat die zo belachelijk is....die verander je niet even. Dan moet het wel worden aangeboden. Al staat de i3 ook op een belachelijke bandenmaat.

Mooi silhouet! Mooi gedrongen en, durf het bijna niet te zeggen, sportief. Knap voor een MPV!

Roder zei:
Mooi silhouet! Mooi gedrongen en, durf het bijna niet te zeggen, sportief. Knap voor een MPV!

Zo'n korte overhang vóór zal de Scenic helaas niet hebben. Franse auto's hebben altijd een grote overhang aan de voorzijde. Heeft met de FWD en de vrij hoge bouw te maken van hun motoren.

renault-megane-2016-10.jpg

De voetgangersveiligheid doet ook een hoop tegenwoordig als het op neusdesign aankomt. Ik ben benieuwd of ze de verdere details weten te bewaren tot dinsdag 12.00 uur. De agenda bleek weer eens te vol voor dagje op en neer Genève tijdens de persdagen (vorig jaar wel gedaan, was wel te doen met Easyjet), maar 12.00 uur staat in de agenda voor de livestream ;)

"Zo'n korte overhang vóór zal de Scenic helaas niet hebben"

Best wel hoor

Een pijler onder het LvdA design is "wielen max. op de hoeken / max. spoorbreedte" .
Dit om een 'stoere' stance te krijgen. Missie geslaagd bij Scenic / Megane.

Thiago zei:
"Zo'n korte overhang vóór zal de Scenic helaas niet hebben"

Best wel hoor

Een pijler onder het LvdA design is "wielen max. op de hoeken / max. spoorbreedte" .
Dit om een 'stoere' stance te krijgen. Missie geslaagd bij Scenic / Megane.

Vind je? Ik vind de overhang van de megane anders best groot.

Dat plaatje van het profiel van de Scenic is bewerkt (zie hieronder), alsin, rondom de wagen is informatie verwijderd. Zie bv de strepen boven de motorkap en voorruit, dat is geen gezellig behangetje wat je daar ziet, maar een photoshop-bewerking. Daarnaast is de neus niet volledig zichtbaar.
Het lijkt dus op dat kleine plaatje alsof de overhang voor kort is.

313p091.jpg

Als je naar het ingepakte exemplaar kijkt is de overgang vanaf het midden van het wiel grofweg ruim 1,5 keer de wieldiameter.
Even zoeken of je een bandenmaat kan vinden (of schatten dat het 17-18 inch is) en dan kun je aan het rekenen / tekenen. :)

Het moet toch mogelijk zijn om, ondanks de veiligheidsvoorschriften met name t.a.v. voetgangersveiligheid, de vooroverhang beperkt te houden. Motorblokken worden steeds kleiner bijv. Dan kunnen ook auto's als hieronder tot het verleden behoren.

m1cyiv8bfwmb_600.jpg

Sympathieke achterzijde.

Niet wild, niet saai, wel passend bij het totaal.

Die D-stijl is wel vreemd zo, alsof ze niet wisten wat ze er mee aan moesten en er vervolgens geen tijd meer was om het af te maken.

Wouter82 zei:
Die D-stijl is wel vreemd zo, alsof ze niet wisten wat ze er mee aan moesten en er vervolgens geen tijd meer was om het af te maken.

Kun je niet menen, dit proza.
Tijd zat, nix "moest snel af".

straatos zei:
Wat een regelrechte afknapper die achterkant. Was de inspiratiemachine soms leeg? Wordt 'm nie.

Misschien krijgt de Grand Scenic een voor jou interessantere achterzijde.
Wordt 'ie 't dan wel?

Zijn dat de uitklaptafeltjes achter de voorstoelen?? Die zijn wel erg fors uitgevallen.
Achterlichten ....mwaw...niet echt passend bij de voorkant. Had wat mij betreft wat strakker gemogen. Wellicht gaat vd Acker vannacht nog iets leuks boetseren en staat er morgen een strakke bak in Geneve...

Oei.. Even wennen die achterkant. Heeft wel een beetje wat Modus-achtigs, maar goed, wie weet dat ik het met de tijd mooier ga vinden.

Oke. De miniaturen zijn er zelfs al. Dus de achterlichten blijven zoals ze zijn. Jammer. Wat mij opvalt : in het persbericht wordt gesproken over c-vormige koplampen. Net zoals bij de Megane hatchback. Maar dit zijn toch echt andere lampen.

Wouter82 zei:

Hebben meer Renaults last van. De Clio heeft ook plastic opvulstukken op de meest vreemde plekken.

opdegrens zei:
Oke. De miniaturen zijn er zelfs al. Dus de achterlichten blijven zoals ze zijn. Jammer.

Hoe had je dat bedacht dan? Je ziet fotos van de scenic, en een dag later zouden ze anders zijn?

Wat mij opvalt : in het persbericht wordt gesproken over c-vormige koplampen. Net zoals bij de Megane hatchback. Maar dit zijn toch echt andere lampen.

De Espace (en ook de Kadjar) hebben de c-shaped ledverlichting. Alleen niet zoals bij de Mégane of Talisman, maar in de koplamp:

2015-Renault-Espace-003.jpg

JP2010 zei:
opdegrens zei:
Oke. De miniaturen zijn er zelfs al. Dus de achterlichten blijven zoals ze zijn. Jammer.

Hoe had je dat bedacht dan? Je ziet fotos van de scenic, en een dag later zouden ze anders zijn?

Wat mij opvalt : in het persbericht wordt gesproken over c-vormige koplampen. Net zoals bij de Megane hatchback. Maar dit zijn toch echt andere lampen.

De Espace (en ook de Kadjar) hebben de c-shaped ledverlichting. Alleen niet zoals bij de Mégane of Talisman, maar in de koplamp:

2015-Renault-Espace-003.jpg
Nee, uiteraard was het mij duidelijk dat dit het gaat worden.
Koplampen verhaal is mij nu ook duidelijk. Bedankt.

Achterkant is niet verkeerd! Gelukkig lijken de achterlichten niet op die van de Captur of Clio, mooi dat er zo genoeg onderscheid blijft;).

Hmmm... zelfs deze Renault-fan moet even wennen aan de achterzijde. Ook ik had het wat 'specialer' verwacht. Hij lijkt wel de dunne verlichtingslijn te hebben zoals bijvoorbeeld de Kadjar, maar dat ik nou zeg wauw...

Voor de liefhebbers, om 12.00 uur (vijf minuten) start de persconferentie in Genève, live te volgen via Youtube:
https://www.youtube.com/watch?v=wL8QWzA-nBU&adbsc=social_20160301_25860034&adbid=704599568793608192&adbpl=tw&adbpr=16144151

of hier :)
https://event.media.renault.com/Renault/010316/public/live/d/fr/player.html?nocache=827642

S1-presentation-video-exclusive-decouvrez-en-avant-premiere-le-nouveau-renault-scenic-372359.jpg

S7-presentation-video-exclusive-decouvrez-en-avant-premiere-le-nouveau-renault-scenic-372360.jpg

S7-presentation-video-exclusive-decouvrez-en-avant-premiere-le-nouveau-renault-scenic-372361.jpg

S7-presentation-video-exclusive-decouvrez-en-avant-premiere-le-nouveau-renault-scenic-372375.jpg

S7-presentation-video-exclusive-decouvrez-en-avant-premiere-le-nouveau-renault-scenic-372376.jpg

S7-presentation-video-exclusive-decouvrez-en-avant-premiere-le-nouveau-renault-scenic-372374.jpg

S7-presentation-video-exclusive-decouvrez-en-avant-premiere-le-nouveau-renault-scenic-372386.jpg

https://www.caradisiac.com/video-exclusive-nouveau-renault-scenic-tous-ses-secrets-en-avant-premiere-106892.htm

Autoweek.nl zei:
Vorige week hadden we al de eerste gelekte beelden van de nieuwe Renault Scénic. Nu hebben we meer beeld en alle ins en outs.

Meestal stelt het straatmodel van een auto die je eerder op een beurs zag wat teleur. Die grote, stoere lichtmetalen wielen hebben dan plaatsgemaakt voor 15-inch wieldoppen. Zo niet bij de vierde generatie Renault Scénic. 20-inch, op menig sportwagen meerprijs, is hier de standaard. Bij de Scénic overigens wel weer met een relatief smal loopvlak (195/55R20), waarmee hij op dat gebied wat doet denken aan de BMW i3. Net als bij die auto moet het formaat zorgen voor minder rolweerstand en een betere aerodynamica.

Voor ontwerper Laurens van den Acker is deze nieuwe Scénic een mijlpaal; vanaf nu is elk regulier model van Renault van zijn hand, een proces dat in gang werd gezet met de introductie van de Clio, vier jaar geleden. Daarvan is hij op dit moment overigens druk bezig een opvolger te tekenen, vertelde Van den Acker onlangs tegen AutoWeek.

De Scénic IV wordt leverbaar met diesels met 95, 110, 130 en 160 pk. Bij de benzinemotoren is er keuze uit 115 en 130 pk. Standaard heeft de Scénic een handgeschakelde zesbak, de 110 pk en 160 pk diesels zijn er ook met EDC, een automaat met dubbele koppeling. Bij de 110 pk heeft die zeven verzetten, bij de 160 pk zes.

De 110 pk diesel wordt ook leverbaar met Hybrid Assist-technologie, een eenvoudig soft-hybride-systeem dat bij het remmen vrijkomende energie regenereert en die via een elektrische hulpmotor hergebruikt. Volledig elektrisch rijden of pluggen zit er niet in. Renault wil de Scénic hiermee op relatief goedkope wijze toch een stuk zuiniger maken. Eind dit jaar komt deze Energy dCi op de markt.

Renault monteert standaard Active Emergency Braking en voetgangerdetectie en ook vermoeidheidherkenning en actieve rijbaanhulp horen tot de mogelijkheden. Vanbinnen zien we een verbeterde versie van het modulaire railsysteem tussen de stoelen en in plaats van een dashboardkastje heeft de Scénic, in navolging van de Captur en Espace, een lade. Ook de Multi Sense-knop voor rij-instellingen en de in kleuren verstelbare sfeerverlichting zagen we eerder in grote broer Espace.

zo'n bandje zit dus op €130 p.s.
https://banden.autoweek.nl/continental/ecocontact-5/195-55-r20-95h-207625/

Carfanatic zei:

Valt best mee toch? Je hebt alleen (nu nog) weinig keus qua merk.

Ik vind de Scénic erg geslaagd (op de achterpartij na), vooral in het mooie rood zoals deze het de stand in Genève op reed.

adinsx zei:
Carfanatic zei:

Valt best mee toch? Je hebt alleen (nu nog) weinig keus qua merk.

Ik vind de Scénic erg geslaagd, vooral in het mooie rood zoals deze het de stand in Genève op reed.

Mee eens. Die rode met zwart dak is erg fraai.

Handig:
De console tussen de voorstoelen is naar achter te verschuiven.
De bestuurder kan met een druk op de knop de achterstoelen laten inklappen - volkomen vlakke vloer
De koelbox

Terug
Bovenaan