Renault Megane IV

Zou toch belachelijk zijn dat de auto bepaald hoe hard de muziek gaat, dat je dat niet kunt bijstellen?... zou vast wel ergens uit te schakelen zijn

Nee, het kan écht niet. Alle menu's door gelopen. Je kunt alle mogelijke volumes instellen (audio, waarschuwing, telefoon, etc) maar niet de snelheidsafhankelijkheid. Misser!!! Staat in het Rlink2 boekje ook niks over in.

Verder mixed feelings na twee dagen sturen:
+ zeer comfortabel
+ prima stoelen
+ mooie afwerking
+ tomtom!!
+ lekker stil interieur

- geen joystick (zou bij alle autos verplicht moeten zijn!)
- geluid Bose valt tegen. Teveel bas, geen dynamiek in geluid. Onnodig, zelfs bij Audi en Bmw koop je voor €350 een betere upgrade (rij zelf A3 met goedkoopste hifi upgrade)
- sturen zou wat directer mogen. Wat wazig rond midden stand.

Alles bij elkaar fijne auto, maar ga ook zeker een Talisman testen volgend jaar.

Tot nu toe helemaal niet gemerkt dat het geluid snelheidsafhankelijk zou zijn.

- sturen zou wat directer mogen. Wat wazig rond midden stand.

Tja, alle uitvoeringen hebben elektrische variabele stuurbekrachtiging, alleen de GT elektro-hydraulische, dat geeft een stukje meer stuurgevoel.
Nog wel geprobeerd het stuurgevoel op 'sport' te zetten in de vele instellingen?

Joystick ga ik zelf denk ik ook missen, maar dat weet ik na februari. En Bose, tja, het is meer naam dan kwaliteit, ook in de III. Maar de standaard installatie is sowieso geen optie omdat de bass dan echt ontbreekt. Heb het dus toch maar weer aangevinkt.

Vanmiddag nog een vraag van de dealer. "Wil je Y of W-index banden want vandaag bestellen we ze", met een knipoog erij.
W tot 270, Y tot 300 en beide haalt de Mégane niet. Het is de Y geworden. Liggen nu ook in dezelfde maat (225/40 R18 Michelin PilotSport4) op de III en bevallen uitstekend. Achja... details. De dealer weet dat ik er gek op ben :T

danielauto zei:
Stuur staat inderdaad op Sport. Echter, elke ochtend staat dat kreng weer op standaard.
1 van de motorstanden moet je dan niet op sport zetten, want die reset hem telkens weer (degene die ervoor zorgt dat ie langer in zijn toeren blijft hangen voor ie schakelt waarschijnlijk.

En de GT stuurt een stuk beter. Als je van een A3 komt, is die zeker het proberen waard, al weet ik niet hoeveel garages daar nog een testauto voor hebben staan (moet misschien via Renault Nederland of misschien iemand van het forum haha)

Hallo iedereen ik ben nieuw hier op dit forum en heb een vraag voor jullie.
ik zou graag wat meer ervaring inf willen ivm de renault megane gt.
ik heb een megane gt besteld en heb nu optie om de megane gt in te ruilen voor er nog maar mee gereden hebben 'of gezien te hebben tegen de nieuwe rs megane.
Ik heb wel al gehoord dat de rs nogal agresief rijd en niet echt een woon werk verkeer auto is.

Graag jullie mening over deze wagens... even ter info . Nu rij ik zelf met een audi A7 3.0 tdi 2013 ,,,, ik wil een kleine wagen gaan rijden.
alvast bedankt.

De enige die daar wat over kunnen zeggen zijn de autojournalisten. Kijk dus even wat reviews van de RS en maak dan een beslissing.

Juist wat in de reviews naar boven komt is dat het blok niet het meeste spectaculaire deel van de auto is. Pakt vanaf 2000 mooi op tot 6000 zonder veel explosie geweld aldus reviews. Je kan net als bij de normale Megané's kiezen uit drive modes. Daarin ook gas response, dus als je zelf je rechtervoet niet in bedwang kan houden moet je het niet doen :) In de RS mode stuurt de achterkant van het 4 control systeem nog in tot 100km/h ipv de 50 of 60 van de GT. Dat maakt het lichtvoetiger maar ook dat is weer een instelling in het systeem.

De rs is wat gespierder maar de gt heeft wat meer naar wat ik gelezen heb een softer onderstel wat het rijcomfort zeker ten goede komt, en de extra pk van de rs kan je niet zo heel vaak aanspreken.
had gehoopt dat hier wat gt rijders op hèt forum zaten die mij de knoop hadden kunnen door hakken.
ik heb hier in België nog niet veel megane zien rijden, en al helemaal geen gt. Vind datzelfde wat raar?.

Hallo iedereen, na wat twijfelen tussen de megane rs en de megane gt toch besloten om bij mijn eerste keus te blijven en dat is de megane gt .
De megane rs zou volgens de verkoper wat TE zenuwachtig rijden op lage snelheid en zeker in stadsverkeer bij start en stop momenten.
De megane gt zou eind volgende week worden geleverd , kijk er naar uit en hou jullie op de hoogte.
Bedankt voor de reactie's

Volgens mij maakt dat echt heel weinig uit. Het feit dat de auto meer vermogen heeft hoeft niet direct te betekenen dat die nerveuzer wordt. Beiden hebben een turbo geblazen blok dus dat betekent dat onder de 2000 toeren er sowieso niet bijster veel gebeurt.
Daarbij zal de RS een stuk waardevaster zijn dan de GT. Ook niet onbelangrijk.

Ik heb net de eerste 250 km op de teller gezet van mijn Estate GT205. Het rijdt heerlijk hoor maar is vooral een sportieve gezinsauto.

In het verleden enkele RS modellen gereden, en simpelweg is een RS een stuk sportiever dan een GT qua onderstel. Al is de IV RS comfortabeler dan zijn voorgangers in normale setup. Dus ja, net wat je zoekt. Het is dat van de RS geen station is... al had je vast ook niet in het leasebudget gepast.
Hier dus meer dan tevreden met de GT. Ga je best plezier van hebben.
Hoe heb je hem verder aangekleed?

957f70f659aa10a279dad5b0242141cfaf72e166947d6b83.jpg

Hallo .
Ik heb op de gt alle optie's genomen . Alleen de zetels heb ik in stof gekozen, leder vond ik niet zo mooi en de alcantara zou na een poos slijtvlekken vertonen.
ik heb de zwarte kleur op het koetswerk gekozen, ik was aan hèt twijfelen tussen zwart en wit..maar met het open dak dat zwart is of zo toont heb ik zwart gekozen.
De velgen zijn dezelfde als bij jou.
Ik heb de wagen nog niet in het echt gezien , laat staan mee gereden.
Toen ik bij de garage binnen stapte om een gt te zien vertelde de verkopen me dat er op dat moment nergens een bij de dealers stond wat ik zeer raar vond.dus niet mee gereden of gezien.
mooie wagen trouwens de estate van jou.. ook bijna alle optie genomen zie ik.
zelf was ik ook aan het kijken naar een estate maar ik rij zelf nu met een hele grote wagen en dit begint me erg te storen vandaar ik de hatch heb gekozen.

In het zwart vind ik de lijnen van de auto (van elke auto overigens) wat wegvallen, maar het was zeker een goede tweede geweest. Niettemin, blauw was geen nadenker. Het moest deze Iron Blue worden.

wat betreft de stoelen, dezelfde gedachte. Leer en alcantara vind ik te warm in de zomer. Stof ademt wat meer en bevallen me erg goed.
Naast die optie heb ik ook een ACC genomen. Het werkt redelijk heb ik gelezen, maar het grootste bezwaar vind ik is dat de normale cruisecontrol dan maar tot 150 km/u werkt. Als ik in Duitsland rij wil ik de cruise control ook gewoon op 160 kunnen zetten zeg maar.

Verder is hij compleet met 3.800 aan opties en 3.500 aan accessoires waaronder die 18" wielen (kon nog niet samen met het schuifdak toen ik bestelde), een afneembare trekhaak, sharkfin antenne, en nog wat kleine dingetjes. Voor nu nog ontzettend blij er mee. De EDC moet nog even wat inleren, dat wel, en de stoelverwarming is op het 'koudste' standje eigenlijk me te heet. Dus na vijf minuten gaat die uit. Verder niets te klagen en zelfs Rlink2 werkt snel en ben ik al aardig aan gewend. (y)

39217371295_5d127b0671_c.jpg

39404672384_137e5b966d_c.jpg

39217372955_4e5f1a844e_c.jpg

Als het aan mij had gelegen was hij ook blauw geweest....maar de vrouw wou geen blauw.. en wie is de baas? Juist de vrouw.
Dus weer een zwarte.. nr 3 achter elkaar. En telkens zeg ik: geen zwarte meer.
De zetelverwarming is geen probleem nu staat die op de hoogste stand tot maart 😊.
De cruise control op 150'is ook geen probleem ,als je gas geeft moet je 100% alert zijn anders loopt het wel eens fout.
De snelheidsbord herkenning werkt dat goed?
De HUD is die wat overzichtelijk?
en de DAB radio werkt die goed met de haaienvin? zelf hebben we pas een vw golf 8 gekocht maar daar werkt de DAB echt heel slecht van met de haaienvin antenne.

Hallo, proficiat met jullie wagen. Soms kom ik wel eens een megane4 GT hatch tegen in iedere stad in West-Vlaanderen. Altijd in Ironblue :)
We hebben al 30.000km met veel rijplezier op de teller en reeds mag de bekleding van de bestuurderstoel (alcantara) al vervangen worden. Uiteraard in garantie. Het gladde leder op de boord van de stoel is al goed gekrakeleerd.

De verkopen raade me aan geen alcantara te nemen omdat die idd snel slijt.
zelf heb ik nu een audi en die is voorzien van leer , na 120000 km is dat nog zo goed als nieuw hier zie je nog geen krakje in.
ik hoop dat deze renault megane me niet gaat teleurstellen want ik heb in hèt verleden een renault 19 16v gehad (1990) nieuw gekocht maar maar dat was een echte ramp...alles ging daaraan stuk en de service van de dealer was ver te zoeken.

tenner de hond zei:
Als het aan mij had gelegen was hij ook blauw geweest....maar de vrouw wou geen blauw.. en wie is de baas? Juist de vrouw.
Dus weer een zwarte.. nr 3 achter elkaar. En telkens zeg ik: geen zwarte meer.
De zetelverwarming is geen probleem nu staat die op de hoogste stand tot maart 😊.
De cruise control op 150'is ook geen probleem ,als je gas geeft moet je 100% alert zijn anders loopt het wel eens fout.
De snelheidsbord herkenning werkt dat goed?
De HUD is die wat overzichtelijk?
en de DAB radio werkt die goed met de haaienvin? zelf hebben we pas een vw golf 8 gekocht maar daar werkt de DAB echt heel slecht van met de haaienvin antenne.

Hier was het plan:
Ik regel eerst dat ik mag afwijken van het PON-merkenbeleid. Daarna stellen we een Talisman en Mégane samen en kon de wederhelft er ook in meedenken. Het ging echter wat vlotter en ik kwam thuis met: Ik heb akkoord op de Mégane GT, het wordt die kleur en deze opties. Ze zag hem dus pas op 29 december toen de auto binnen kwam. Daarvoor nooit een GT van dichtbij gezien, laat staan goed gezeten in een normale IV. Gelukkig, ze vind de auto echt geweldig. Van de kleur tot de stoelen en de opties.

M.b.t. de cruisecontrol. Ik rij nog wel eens in Duitsland (of 's avonds laat in NL) en dan rij ik graag wat vlotter. 160 op de cruise gaat prima op rustige wegen.

SNelheidsbordherkenning, mwa. Ik vraag me af of hij het op basis van de navigatie doet, bebording of een combinatie. De A12 (arnhem - Duitse grens) geeft hij bijvoorbeeld nog steeds 120 aan, terwijl het er 130 is. Borden van 130 ontbreken uiteraard. Op de A18 geeft ie wel weer 130 aan.
Helemaal betrouwbaar wil ik het dus niet noemen. HUD zelf vind ik prima. Zou alleen zelf de status van de versnelling er in zien ipv alleen op het display achter het stuur.

DAB+ geen problemen mee. De nieuwe sharkfin is DAB+ geschikt. Aansluiten was simpel en nog geen klachten.

Martinspire zei:
Kun je die sharkfin ook naderhand monteren trouwens?

Zeker, zie mijn topic. Ik heb hem zelf gemonteerd met de dealertechnicus. Het is wel even wat werk. Binnenbekleding rechterzijde kofferbak loshalen en hemelbekleding.

usU4j5L.jpg

RlVtuLA.jpg

rNCdJwP.jpg

5A9Tz7S.jpg

adinsx zei:
Martinspire zei:
Kun je die sharkfin ook naderhand monteren trouwens?

Zeker, zie mijn topic. Ik heb hem zelf gemonteerd met de dealertechnicus. Het is wel even wat werk. Binnenbekleding rechterzijde kofferbak loshalen en hemelbekleding.
Hoezo moet er bekleding los voor een sharkfin? Of is dat omdat je anders de antenne niet kunt losdraaien oid?

Als het een minuutje werk is, vind ik het prima, maar dit klinkt als meer werk :p

Kwartiertje, hooguit. De bekleding moet los omdat de antenne twee aansluitingen heeft. Signaal en stroom. Daar heb ik ook wel een foto van denk ik, maar die moet ik even zoeken. Als je niet twee linker handen hebt is het zelf te doen ;)

Martinspire zei:
Als het een minuutje werk is, vind ik het prima, maar dit klinkt als meer werk :p

Overigens hadden we eerder en hele discussie over de sharkfin waarin je liet ontvallen dat je het er niet uit vind zien:

Een sharkfin wordt gelakt, een antenne is dat niet. Daarbij verwacht ik niet dat ie dezelfde kleur heeft.
Verder heb ik net als jij grijze spiegels, dat zou nog wel kunnen maar zelfs daar kun je het niet in krijgen zo te zien.
En gezien je bereik er ook niet beter van wordt, laat ik mn antenne lekker zitten

Vanwaar de omslag? :T

Ik vind d sharkfin echt heel mooi staan en ga er zeker over nadenken om deze achteraf te laten plaatsen. Vandaag mail gekregen van de dealer dat de auto binnen is gekomen. Ga morgen even bellen om te kijken of ik hem a.s. Maandag kan ophalen. 2 weken eerder binnen dan gepland, keurig dus.

tenner de hond zei:
De verkopen raade me aan geen alcantara te nemen omdat die idd snel slijt.
zelf heb ik nu een audi en die is voorzien van leer , na 120000 km is dat nog zo goed als nieuw hier zie je nog geen krakje in.
ik hoop dat deze renault megane me niet gaat teleurstellen want ik heb in hèt verleden een renault 19 16v gehad (1990) nieuw gekocht maar maar dat was een echte ramp...alles ging daaraan stuk en de service van de dealer was ver te zoeken.

De alcantara slijt niet hoor. het enige stukje glad leer kraakt wel door het veel instappen. Het mag nochtans niet zijn. Er is geen reden tot paniek. Men ouders hebben een megane3 cc met alsook + 140000km en hun leer blijft alsook nieuw. [offtopic] Alsook is er nog nooit een moersleutel op onze vloot +10 jaar oude kangoo of master gebruikt geweest.

Zal veel afhangen Hoe je het leer behandelt? Met de gt zal het wat erger zijn omwille van de hoge randen aan de sportzetels.
als je veel korte afstanden doet dan zal het erger zijn dan iemand zeer lange ritten maakt.
De haai vin antenne heb ik niet genomen maar ik ga het er wel laten opzetten als dat geen effect heeft op de DAB.

Heeft de megane een opbergvakje voor een zonnebril?ik kom het nergens tegen in de brochure. .

tenner de hond zei:
Heeft de megane een opbergvakje voor een zonnebril?ik kom het nergens tegen in de brochure. .

Nee, dat heeft de Megane niet.
Er zijn wel houders te koop, die je dan op de plaats van de handgreep linksboven je hoofd kunt monteren.

Vorige week een nieuwe Mégane Estate besteld... Het is een Limited TCe 100 geworden in Bleu Berlin. Helaas geen andere mogelijkheden vanwege de gelimiteerde mogelijkheden bij mijn werkgever in het leasebudget. Voorlopige geplande levering is week 19 zoals het nu lijkt.
Nu als voorloper een Mégane Estate Zen 1.5 dCi. Maar straks Android Auto tot mijn beschikking. Ben benieuwd daarnaar! Iemand al ervaringen met het 'kleine' scherm en Android Auto?

Wybertje

Dit is een prima scherm. Ik heb zelf de 8.7 maar in de praktijk werkt het kleine scherm prettiger. (een paar extra knopjes werkt fijner dan in een menu te moeten zoeken)
Maar heb ook ervaring met de TCe 100. En die is helaas niet zo prettig. Wellicht had je beter kunnen wachten op de nieuwe 1.3 TCe.

opdegrens zei:
Wellicht had je beter kunnen wachten op de nieuwe 1.3 TCe.

Dat dus. Bijna zeker een van de nieuwtjes op Genève, als het al niet eerder is. Zie dit artikel op een Tjechische website. Even google Translate er over en er is wat meer van te snappen. Gaat om de nieuwe motoren de komende tijd voor diverse modellen.
1.3 tCe voor Mégane, maar ook een verbeterde 1.7 dCi (opvolger 1.6 dCi) met adblue. Ook krijgt de Mégane het mild-hybrid systeem van de Scénic.

https://rnews.cz/nove-motory-1-7dci-2-0dci-nove-kombinace-motoru-a-prevodovek/

adinsx

Ja, ik een tijdje geleden een software update gehad. Ik dacht in het begin dat het beter was geworden maar dit is helaas niet het geval.

De nieuwe 1.3 zal idd niet lang meer op zicht laten wachten. Ik was trouwens vorige week bij de dealer en vroeg terloops of er iets bekend was wanneer de 1.3 in de Megane leverbaar zou worden. Nou de verkoper wist he-le-maal van niets. Komt bij mij altijd raar over als je als klant meer weet dan een verkoper.
Jij hebt trouwens een prachtige auto gekregen. Mooie kleur ook.

Zal mijn dealer ook eens vragen en de persberichten in de gaten houden.
En dank je. Ben er zeer blij mee, het stuurt weer heerlijk en een beetje power weer onder de voet is ook wel lekker. Verbruikt wel wat. 10,8 L/100 nu met half relaxed, half wat meer doorrijden. Zal nog wel iets zakken, maar gemiddeld reken ik wel op 1:10.

In het begin stond het verbruik van de GT ook zo hoog. normaal zou het verbruik tussen de 7 en 8,5 zitten met af en toe eens door te duwen. Naar mate met tijd reset de computer deze soms automatisch.

SN- zei:
In het begin stond het verbruik van de GT ook zo hoog. normaal zou het verbruik tussen de 7 en 8,5 zitten met af en toe eens door te duwen. Naar mate met tijd reset de computer deze soms automatisch.

Naar mate de tijd? Ik heb het idee dat ie zich telkens reset zodra je aan een nieuwe rit begint. Ontzettend irritant want ik wil per tank weten wat het gemiddeld verbruik is. Handig om na wat vlotte dagen even wat 'recht te trekken' voor het metertje bij de Leasemijportal in het rood staat. :)

Ik heb de boordcomputer al via R-link gerest, maar die resetdatum is alweer verdwenen. Vanmorgen besloten eens uit te gaan zoeken hoe dat nou zit met resetten, maar zo te lezen gebeurt het inderdaad zomaar? :confused:

Mijn ritje van 25 km naar kantoor resulteerde vanmorgen in 10,4 L/100. Zal inderdaad nog wel wat zakken.

Het valt mij op dat er hier nog niet te lezen valt over het probleem met de Megane IV met diesel motor.

Afgelopen donderdag is mijn auto helaas meegenomen door de berger vanwege het probleem dat deze niet meer startten en diverse foutmeldingen in het display aangaf waaronder controleer ESC.
Volgens de berger en de ANWB was het een niet opzichzelf staan probleem die dag.

Ik weet niet of het mag maar plaats hier een link van het Megane forum:

https://www.meganeclub.nl/fora/index.php?topic=22153.0

Jawel hoor, maar dan bij een Clio IV: https://www.autoweek.nl/forum/read.php?7,5780560,5780563#msg-5780563

Maar inderdaad op merk/model fora is het al veelvuldig langsgekomen.

Ah kijk, ik was het hier nog niet tegen gekomen. Hopelijk verder hier niemand stil gestaan hierdoor.

Mis m'n Meggie nu namelijk wel..

Terug
Bovenaan