Renault Megane IV

Mee eens dat je wel beetje kenner moet zijn, maar zeker de voorkant heeft wel een behoorlijk verschil in uiterlijk..

Belangrijkste is gewoon voor jezelf dat het heel anders rijd :)

Een hoop mensen zullen idd blij zijn met de tce165, zeker de leasebranche, waar de GT 205 net buiten het bereik ligt voor sommige
 
21l02dg.jpg


Op het einde van dit leuke filmpje:

https://www.youtube.com/watch?v=9Z8FDeDhvRo
 
@giejay
Mooie auto in een bijzondere kleur! Zo te zien op maar een paar honderd meter afstand van waar ik woon. Heb 'm nog niet gezien, ik zal de komende dagen eens opletten. Rijdt het een beetje comfortabel op de klinkers? ;)
 
Wordt die TCE165 dan GT of GTLine? Hoe zit dat bij andere renaults? De 165 Diesel is namelijk wel GT, dus dat lijkt me eigenlijk wel logisch.

Overigens is het verschil in prijs en bijtelling niet heel groot lijkt me.
 
Het zou kunnen maar je hebt al een benzine GT ( dat is de 205 ), weet niet of er merken zijn die 2 verschillende motoren gebruiken in een GT model.

Ik denk dat het logischer is als ze de ZEN, BOSE of GT-Line ook met de 165pk leveren maar heb eigenlijk geen idee hoe ze dit in hun gedachten hebben

Stel dat ze de Tce 165 als GT leveren dan houd het waarschijnlijk ook in dat die 4control krijgt en EDC en dan zal het prijsverschil naar de GT205 niet meer zo groot zijn
 
DS345 zei:
@giejay
Mooie auto in een bijzondere kleur! Zo te zien op maar een paar honderd meter afstand van waar ik woon. Heb 'm nog niet gezien, ik zal de komende dagen eens opletten. Rijdt het een beetje comfortabel op de klinkers? ;)
Moet je goed opletten;) Ben namelijk niet heel vaak meer bij mijn ouders, waar de foto is gemaakt.

Maar nog steeds zeer tevreden met de auto na 3000 km, de automaat is fantastisch en zeker in de sportstand is het zeer leuk rijden (ook op de "diek" ;)).

Een van de weinige minpuntjes blijft voor mij de melding over de sportaandrijving, waarop ik constant weer "Ja" moet antwoorden om niet naar neutraal te gaan, zal hier eens een melding van maken bij Renault. Daarnaast ben ik nog niet onder de indruk van de digitale radio, heel vaak kan het radio station simpelweg niet gevonden worden, meer mensen hier last van?
 
Over de DAB, eigenlijk totaal geen problemen mee, misschien ook afhankelijk welk radio station je luistert, ik luister bijna altijd radio 538....

Heb 1 x gehad dat die geen signaal had bij het opstarten van de auto, toen stond die op 100% NL, toen ik een overzette naar 538 had ik gelijk weer ontvangst, dus het lijkt per zender ook verschillend

Sportstand gebruik ik heel weinig in mijn GT, vind een dan behoorlijk zenuwachtig en onnodig lang in de versnellingen blijven hangen, leuk voor een keertje maar zeker niet om constant mee te rijden
 
@ adinsx (of iemand anders....)

Weet jij of dit een betrouwbaar bedrijf is :

https://www.br-performance.nl/nl-nl/
 
ken het bedrijf niet maar wat wel vertrouwen uitstraalt is dat de auto op een vermogenstestbank gaat, ze er 2 - 3 uur mee bezig zijn en dat je erbij mag blijven

Dit is zo wie zo een betere menier als dat in 10 minuten software word geupload en je weer de weg op mag
 
opdegrens zei:
@ adinsx (of iemand anders....)

Weet jij of dit een betrouwbaar bedrijf is :

https://www.br-performance.nl/nl-nl/

Ken het niet, maar wat Marcel ook zegt klinkt het al beter. Waar het domweg bij goede tuning om gaat is dat er vooraf wordt bekeken of de auto in een goede conditie is (geen achterstallig onderhoud, geen foutcodes, etc.). Daarna wordt de software op de bank aangepast. Dus er moet tijd zijn ingeruimd om de software goed af te stellen. Tot slot een echte run om de resultaten goed te meten.

Fastchip is nog altijd dé Renault specialist. Hij koopt de kenvelden en data (kostbaar) in bij Renault. Dat is heel anders werken dan de turbodruk, inspuiting en ontsteking simpel wat aanpassen. Maar hij kan de TCe100 van je nog niet aan volgens mij.


M.b.t. het snelle regeltje over de TCe165. Ik verwachtte hem dus al omdat ie ook in de Kadjar kwam. Daarnaast was het gat fors tussen 130 en 205. De GT205 staat nog altijd op de shortlist, maar ook bedenk me wel dat ie wel eens buiten budget kan vallen. Dan kan de TCe165 dus nog best een goede tweede zijn. Of hij als GT / GT-line komt? Ik denk niet de basisuitvoering, maar GT-line, Bose en Intens/Zen wellicht zeker.
Ook met de GT-goodies zou mij helemaal prima zijn. In tegenstelling tot de III is de GT-line helaas niet meer voorzien van hetzelfde onderstel als de GT. En juist het sportieve wil ik niet kwijt t.o.v. huidige III GT-line (die er dankzij wielen en badge uitziet als een GT en zo rijdt op het vermogen na :))

Kortom, laat maar komen. Meer info heb ik tot nu echter ook nog niet. Zodra wel (persbericht, dan wel interne net van Renault), dan meld ik het wel even.
 
JBXS zei:
Overigens ben ik nog steeds niet te spreken over de navi en dan met name om de vreemde omleidingen die gekozen worden (en automatisch worden ingesteld zonder te vragen om bevestiging..)

Dat kun je veranderen in de instellingen.
Je kunt aangeven vanaf welke vertraging er naar een omleiding moet worden gezocht en ook of je die eerst dient te bevestigen af dat deze automatisch wordt overgenomen. Ik heb de minimale vertraging op een half uur staan en ook de bevestiging staat aan zodat hij niet automatisch een andere route er door drukt. Nu heb ik eigenlijk nergens last van...

Wel jammer dat de voor februari beloofde update er nog steeds niet is.
 
EWi zei:
JBXS zei:
Overigens ben ik nog steeds niet te spreken over de navi en dan met name om de vreemde omleidingen die gekozen worden (en automatisch worden ingesteld zonder te vragen om bevestiging..)

Ik heb de minimale vertraging op een half uur staan en ook de bevestiging staat aan zodat hij niet automatisch een andere route er door drukt. Nu heb ik eigenlijk nergens last van...

Wel jammer dat de voor februari beloofde update er nog steeds niet is.

Zo heb ik een ook ingesteld en dat werkt voor mij prima, heb er nog geen rare dingen mee meegemaakt......

Update idd zou er al zijn , maar ja heb liever dat het goed gebeurd als dat je het na een maand weer moet doen
 
Heeft er nog iemand anders last van het volgende :

Bij gas geven (zowel bij optrekken als bij constante snelheid) is een vervelende geluid hoorbaar. IK heb hier al eens eerder melding over gemaakt, ik meen op blz 15 van dit forum. Alsof er een ventilator aan staat. Bij gas los is het geluid weg.
 
Ratelend / ritselend geluid? De TCe130 kent een trilling van turbodrukregelklepje, hebben ze bij mij al eens aangepast. Alleen verwacht ik dat in de IV niet meer terug. Dealer nog geen gelijke melding gevonden in Actis? (Internationale Renaultdealer-systeem m.b.t. bekende storingen)
 
@ adinsx:
Ik ben medio november bij de dealer geweest en volgens hem was het de "actuator brandstofregeling". Hier was niets aan te doen (er waren meer opmerkingen over gemaakt door klanten). Zegt mij helemaal niets maar heeft dit te maken met de turbodrukregelklep? Was het bij jou ook verholpen ?

nb Heb je nog iemand kunnen spreken over het stotteren van de 100/130 TCe in Geneve ?
 
Actuator brandstofregeling is niet hetzelfde als de turbodrukregelklep in ieder geval. Het geluid wat ik bedoel was een wat trillend / (Renault noemt het ritselend) geluid tussen 2500-2850 tpm. Met een nieuwe klep was het weg inderdaad.
Ik lees op pagina 16 dat bij het losnemen van de stekker van de 'actuator brandstofregeling' het geluid weg was. Dat onderdeel is dus dan zeker de oorzaak, maar blijkbaar geen modificatie voor?

Goede, in Genève wel de PR gesproken, maar die verwijst simpelweg door naar technische dienst en klantenadministratie. Kom je dus weinig verder mee. Je dealer moet echt welwillend zijn om verder te zoeken, al denk ik dat je beter af bent bij een universele diagnosespecialist al bij Wout Bouman in Wijk en Aalburg. (geen reclame, maar ik ken die jongens daar en dit zijn echt toppers). Blijft toch vreemd dat je dat inhouden blijft ervaren, maar er niets gevonden wordt.
 
Bedankt voor je reactie. Lastig. Mijn vrouw was destijds met de auto in de garage en is met dit verhaal thuis gekomen. Moet zelf maar even een afspraak maken denk ik... vwb het stotteren vrees ik dat er geen oplossing komt. De Kadjar heeft het sinds de introductie en ook hier nog geen oplossing. Tzt zal er een nieuwe motor komen en het lijkt alsof Renault hier geen geld, tijd en energie meer in wil steken. En dan lees ik op deze site een review van de Scenic 130 TCe waar de motor als volgt wordt omschreven : "Het is een uitstekende motor, met veel trekkracht. " Ik vraag mij af hoe deze redacteur heeft getest. Elders staat een bericht van iemand die heeft proefgereden met de Scenic 130 TCE en gelijk het stotteren heeft opgemerkt.....
 
Vandaag bericht van de dealer ontvangen. Mijn Megane is geproduceerd en wordt in week 18 bij de dealer verwacht.
Nog maar een maandje wachten.
 
Niet toerenafhankelijk dus maar snelheidsafhankelijk? kortom bij 2500 tpm of 50 km/u zeg maar.
 
Als het niet toerenafhankelijk maar snelheidsafhankelijk is dan is het wel een heel raar probleem, eerlijk gezegd denk ik dat stotteren het snelste toerenafhankelijk zal zijn, dus bij een bepaalt toerental dat je dit probleem hebt

Als Renault hier geen oplossing voor heeft, of niet wil geven ( ivm emissie eisen ), zou je toch moeten denken aan of het op te lossen is door een goede tuner die de auto op een vermogenstestbank zet en de dip die in de vermogenskromme op kan zoeken en er eventueel uit kan halen, waarschijnlijk krijgt de auto op het moment van het stotteren ( de dip ) te weinig brandstof of lucht, dit zou door een goede tuner wel aan te passen moeten zijn.
 
Hallo allemaal, ik ben hier nieuw op het forum en zal me eerst netjes voorstellen. Ik ben dus Hakema,
42 jaar en woon in Amersfoort en binnen een week de nieuwe eigenares van een megane gt. Hij is vanmiddag bij de dealer binnengekomen en ben gelijk langs gegaan om wat foto's te maken. Helaas stonden er te veel auto's omheen om goede foto's te maken. Maar ja, dat weekje overleef ik ook wel weer.
 
welkom, hier ook een GT estate rijder, uit Almere, stap elke dag met een smile in de auto en denk dat de auto je zeker niet tegen gaat vallen.
 
Daar ben ik niet bang voor dat hij gaat tegenvallen Marcel. Heb nog niet gereden in de hatchback. Ze hadden bij de dealer alleen estate gt staan en die reed geweldig. Zat de hele tijd met een smile in de auto. Nu de dagen aftellen.
 
Ik begrijp hieruit dat je de hatchback krijgt, leuk want deze zal je inderdaad minder in het straatbeeld zien als de estate, voor ons was de hatchback geen optie ivm de beperktere binnenruimte achterin...

Wat voor een kleur is het geworden, ik heb een in Iron Blue
 
Hoi

Is er iemand die ervaring heeft met de Iron Blue lak, het is absoluut schitterend maar bij mij enorm krasgevoelig...

tegen een heel dun takje rijden geeft al een krasje, het is net alsof de lak heel zacht is, ben zeer zuinig met de auto dus dit is een beetje frusterend..

mijn vorige megane was 6 jaar oud en had hier veel minder last van
 
Heb wel eens gehoord dat de lak nog wel 2 maand nodig heeft om volledig uit te harden.
Mijn witte moet eigenlijk een wasbeurt hebben maar twijfel nog om dat te doen vanwege de lak.
 
Heb net de verkoper aan de telefoon gehad ( had een mailtje erover gestuurd ), hij belde me netjes hiervoor op en vond het erg vreemd en vervelend, zelf heeft hij een GT-Line in iron blue en heeft er geen last van..

Afgesproken dat ik het nog een maandje aankijk en anders eventueel hun schadeherstel gaat kijken of er iets mis is met de lak of de dikte ervan ( lakdiktemeting )

word vervolgd
 
Ik zit 9 van de 10 keer alleen in de auto. Dan is de hatchback groot genoeg. Ik heb em ook in de kleur Iron Blue. In het wit is de auto ook heel mooi maar dan moest ik een paar maanden wachten en dat geduld heb ik niet😁
En zit nu ook zonder auto en dat is waardeloos.
 
Rik V zei:
In principe had ik hem vandaag kunnen halen alleen ik laat er achteraf stoelverwarming inbouwen en dit gebeurd pas volgende week door een onderaannemer van de dealer.

Mag ik vragen wat die stoelverwarming achteraf kost ? En hoe voeren ze dat uit?

Heb zelf een demo model Mégane Grandtour Bose en dat is zowat het enige wat ik mis.

Had ook 4k meer kunnen betalen voor een nieuwe mét stoelverwarming maar dat is klinkklaare onzin natuurlijk :)


Overigens moet ik zegggen dan mijn 130tce voldoende vlot is, zonder horten & stoten zoals sommige Kadjar mensen. Het is natuurlijk wel een benzine motor en geen dieseltje dat je op 1400 toeren wil houden om een autosnelweg op te rijden..
 
anessie zei:
Rik V zei:
In principe had ik hem vandaag kunnen halen alleen ik laat er achteraf stoelverwarming inbouwen en dit gebeurd pas volgende week door een onderaannemer van de dealer.

Mag ik vragen wat die stoelverwarming achteraf kost ? En hoe voeren ze dat uit?

Heb zelf een demo model Mégane Grandtour Bose en dat is zowat het enige wat ik mis.

Had ook 4k meer kunnen betalen voor een nieuwe mét stoelverwarming maar dat is klinkklaare onzin natuurlijk :)




Overigens moet ik zegggen dan mijn 130tce voldoende vlot is, zonder horten & stoten zoals sommige Kadjar mensen. Het is natuurlijk wel een benzine motor en geen dieseltje dat je op 1400 toeren wil houden om een autosnelweg op te rijden..

Lees ik dat goed: zonder horten en stoten ?? Kan het (bijna) niet geloven. Dus bij constante snelheid in IV tussen ca 56 en 70 KM geen horten en stoten ??? Afgelopen weekend had ik zelfs een momentje dat ik dacht, hij slaat zo af. En ook geen "ritselend geluid" links voor wat steeds erger lijkt te worden ?
 
Heeft dat iets te zien met welke multisense je gebruikt? Ik sta ongeveer altijd met aandrijving in sport.
 
Oef. Vandaag een eerste indicatie gekregen over de levertijd van mijn HB Bose dCi 100 EDC. Daar waar de dealer dacht aan 12 weken, zegt Renault nu: verwachte levering in week 32.......:eek::( De auto is door de dealer besteld in week 13 (27 april), dus dat betekent 19 weken! Weet iemand of er iets aan de hand is? Of zou het nog versneld kunnen gaan?

In ieder geval hoop ik dat alle verloven in Spanje ingetrokken worden. :D
 
phantom78 zei:
Heb wel eens gehoord dat de lak nog wel 2 maand nodig heeft om volledig uit te harden.
Mijn witte moet eigenlijk een wasbeurt hebben maar twijfel nog om dat te doen vanwege de lak.

Kun je gewoon doen hoor. Ik heb mijn III gedetailed (wassen, kleien, voeden, waxen) nog voor hij werd afgeleverd. Zeg zo'n twee weken na productie.
De moderne watergedragen lakken drogen heel snel, de 'oude' lak had meer uithardingstijd nodig.
 
Die van mij is besteld eind Februari en komt ook pas begin Juni. Volgens mij hebben ze gewoon te weinig productiecapaciteit (of te weinig ingekocht in NL). Maar goed, wat had je acceptabel gevonden dan?
 
Het is vandaag een hele goede dag:LOL: vanochtend m'n nieuwe megane gt opgehaald. En hij rijdt in 1 woord GEWELDIG.
Ik wilde een foto plaatsen maar ik weet niet hoe dat moet via een mobiel
 
gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst, je gaat er vast veel plezier aan beleven.....

ben benieuwd in welke modus je het meeste gaat rijden, ik rijd eigenlijk meest van de tijd in de de stand neutral, lekker ontspannen wil ik een nog wel is op comfort zetten, sportstand gebruik ik zelden
 
Er staat een rijtest met de Mégane in de nieuwe Autoweek. Maar wat een belabberd stuk. Ze testen de DCI 130 GT-Line Estate. En blijkbaar verwachten ze de motor en uitrusting van de GT, voor de prijs en verbruik van een Zen. Geen idee wat hun verwachtingen waren, maar het lijkt echt enorm oneerlijk. Een redelijk geprijste Franse auto beoordelen alsof het een dikke Duitser is.

Ben blij dat ik mn abonnement inmiddels opgezegd heb, want ik zie het toch bij meer rijtesten dat er gewoon niet eerlijk wordt beoordeeld en men bij, zeker bepaalde merken, gewoon veel te zwaar trekt aan verwaarloosbare minpunten en bij andere weer veel te licht wordt gedaan. Nee, voor een betrouwbare en eerlijke review is Autoweek nog steeds het blad niet. Ik had overigens het blad een tijdje om wat info te krijgen over allerlei auto's die beschikbaar zijn, maar kwam er al snel achter dat ik toch echt een eigen keuze moest maken en vooral het blad moest lezen voor de plaatjes en het nieuws. Daarbij ook nog: waarom staat er nu pas een rijtest van die Estate erin? Dat ding is al maanden op de markt?
 
Je hebt helemaal gelijk. Autoweek is bepaald geen neutraal blad.
VAG produkten worden standaard bevooroordeeld. Winnen bijna alle rijtesten.
Franse auto's worden per definitie als minderwaardige auto's gezien.
De verkopen van Renaults laat echter een heel ander beeld zien.
Veel kopers van auto's bepalen zelf wel wat ze goed vinden.
 
Ik ben benieuwd of er al mensen zijn die ervaring hebben met het gebruik van de Megane Estate als trekauto van vouwwagen of caravan... En dan vooral in combinatie met de dCi 110...

Ik heb het met mijn Megane Estate III nooit zo ervaren, maar er waren mensen bij die de Megane III niet goed vonden icm een zwaardere caravan. En aangezien aangegeven wordt dat de nieuwe Megane een hoger (geremd) trekgewicht heeft ben ik toch wel benieuwd naar de ervaringen...

Helaas moet ik nog tot 1 januari wachten voordat ik weer wat mag gaan uitzoeken (ik weet al wel wat ik wil... ;-)) Maar toch maar wat informatie vast inwinnen over dit soort zaken...
 
Dat hogere geremd trekgewicht zegt helaas niet zoveel. Ook de Scénic bijvoorbeeld mag tot wel 1800 kg trekken, maar als je de kleine letters leest moet je aan de slag met rekenen. Max. treingewicht is dan erg van belang, want als je de Mégane met twee volwassen, twee kids en nog wat bagage bemand kan er ineens geen zeg 1700 kg meer achter, maar nog 1500 kg. (exacte getallen van de IV weet ik even niet).

Overigens heb ik ook altijd begrepen dat de dCi110 een fijne caravantrekker is. Hier nog een maandje tot de TCe130 in mijn III 1300 kg moet gaan sleuren (binnen NL), en dan in juli 1300 km de bulten over richting Kroatië. Ook heel benieuwd hoe dat gaat verlopen. :)

Edit:
Even snel opgezocht. De TCe130 Mégane IV Estate mag (op papier) 1700 kg geremd trekken. De kleine 2 verwijst naar deze toelichting:
2 Dit maximale aanhangergewicht is alleen toegestaan als bovengenoemd treingewicht (beladen auto + beladen aanhanger) niet wordt overschreden.

Het genoemde treingewicht: 3269 kg voor de Estate welke een rijklaargewicht heeft van 1368.
Dan de rekensom: 3269-1700 = 1569 kg wat de auto mag wegen. Je houdt dus maar 200 kg over wat er in mag. Daar zit je al heel snel aan met twee volwassenen, twee kids en wat bagage. En dan rij je dus aardig op de max.

Nu hoef je met een caravan erachter natuurlijk niet veel bagage in de auto mee te nemen, maar het is wel iets om rekening mee te houden.
 
Interessant. Zojuist even gekeken in de Mégane configurator op de website en zie nu dit: "Ondersteuning Apple CarPlay en Android Auto" bij elke standaarduitrusting staan van Multimedia (zelfs de Zen en niet eens het 8.7" scherm of Bose uitvoering nodig). Lijkt me dus dat die gewoon bij elk model geleverd gaat worden zodra die beschikbaar is. Geen extra's nodig :)
 
Hebben hier meer mensen last van een matig werkende climate control? Als ik de temperatuur op 22 graden zet, krijg ik koude voeten omdat de climate control het nodig vind om (zachte) koude lucht te blazen rondom mijn voeten. Ik heb gister een testje gedaan en de fans op standje 8 gezet, en vervolgens de temperatuur op 25 graden. De fans bliezen alsnog redelijke koude lucht uit, als ik de temperatuur vervolgens van 25 naar "Hi" zet, dan wordt de lucht plots warm. Het lijkt me dat 25 graden toch ook wel warme lucht zou moeten blazen;)
 
Ja het valt mij ook wel eens op dat de ventilatoren wel eens koude lucht blazen (kouder dan de buitentemperatuur) terwijl de CC op auto staat (20 graden) terwijl het zeker geen 20 graden is in de auto.. Snap dat ook niet, is overigens niet altijd zo.
 
Terug
Bovenaan