Op largus.fr kan je een vergelijkende test lezen tussen de R5 en de Peugeot E208. Hierbij haalt de R5 het zoals verwacht van zijn Franse broertje.
De test leverde wel een aantal opmerkelijke verschillen op tussen beide auto's, die ik hieronder in het kort even opsom.
1. De R5 is een echte magneet die alle aandacht naar zich toe trekt.
Het ontwerp van de R5 is meer dan geslaagd en spreekt het publiek enorm aan. Verwacht wordt dat de e208 het het komende jaar qua verkopen een stuk moeilijker gaat krijgen.
2. De R5 rijdt verrassend goed
Met zijn specifieke chassis uitgerust met een multi-link achteras en responsieve besturing, is de R5 verrassend wendbaar. Maw een plezier om mee te rijden. Keerzijde: de harde afstelling van het onderstel.
De Peugeot rijdt neutraler (zoals elke Peugeot tegenwoordig), maar is comfortabeler dankzij de zachtere vering.
3. De Peugeot is zuiniger
Hoewel de R5 een dedicated EV-platform heeft, is de 208 toch zuiniger. Testverbruik van 14,3 kWh voor de 208 vs 15,4 kWh voor de R5. De Peugeot profiteert van een synchrone elektromotor met permanente magneet (Nidec-blok komt bij de restyling) die energiezuiniger is dan de gewikkelde rotormotor van zijn rivaal.
4. De Peugeot is ruimer, vooral achterin
Een ruimtewonder is de 208 niet, toch is hij ruimer. De R5 heeft de achterbank duidelijk opgeofferd: de plaats is krap, de poten staan omhoog en je kunt je voeten niet onder de voorstoelen schuiven als deze in de lage stand staan. Renault gaat dit laatste punt corrigeren door het onderste deel van de voorstoelen opnieuw te ontwerpen.
5. Het interieur
Het interieur van de R5 zit vol knipogen naar de oeroude R5 van weleer. De 208 is saaier. Maar qua materiaalkeuze is de 208 beter. De R5 zit vol harde plastiek.
Daar tegenover staat dat het multimediasysteem van de R5 een stuk beter is.
6. Laadsnelheid
De R5 laadt iets sneller, maar veel scheelt het niet.
Conclusie:
De R5 is technisch gezien een stuk beter dan zijn rivaal (meer rijplezier, superieure techniek, modernere multimedia en uitgebreidere uitrusting). De 208 haalt het dan weer op vlak van efficiëntie, comfort en meer ruimte.
Link naar het artikel: