Remproblemen Audi RS3 Sportback 8V

zeebra zei:
Blackadder the 5th zei:
Monsieur Le Loure zei:
Ik denk dat het esp-lampje helemaal niet gaat branden als deze voor het zogenaamde sperdiiferentieel gebruikt wordt.

Kan me dit eerlijk gezegd niet voorstellen, bij mijn Audi A2 gaat er wel een lampje knipperen als de wielen beginnen door te slaan
bij het wegtrekken of onder het rijden. (heb dit alleen bij sneeuw/ernstige nattigheid bij het wat minder subtiel bedienen van het gaspedaal :cool: )
Lampje gaat niet branden. Het elektronisch sper differentieel(overigens door veel fabrikanten gebruikt) maakt gebruik van de sensoren van ESP maar maakt daar geen onderdeel van uit. Net als ABS. Als dat in werking treed brand er ook geen lampje.

Bij ABS voel je het rempedaal trillen, kan me voorstellen dat men het dan niet nodig vindt om een ook een controlelampje te laten knipperen.
Ik weet vrijwel zeker dat ik in de winter een keer het ASR/ESP lampje heb zien knipperen. Maar dat zal dan wel aan mij liggen ... ;)

Edit: in het instructieboekje van mijn A2 staat dat het ASR/ESP knippert tijdens het rijden als het systeem in werking is.

Als ik zou de reacties lees,krijg ik het idee,dat er sportiever gereden wordt dan dat de rs3 rijders willen/zullen toegeven...:)
Neemt niet weg, dat het gewoon belachelijk is, dat de remmen dat niet aankunnen.

Collega van me heeft ook een rs3, zal eens vragen of hij ook die problemen heeft.

Blackadder the 5th zei:
(..)
Edit: in het instructieboekje van mijn A2 staat dat het ASR/ESP knippert tijdens het rijden als het systeem in werking is.

Logisch, want het is dan een waarschuwingssignaal aan de bestuurder.

Ik denk dat Audi niet wil dat het lampje bij zo'n RS3 gaat branden indien het systeem de rol van 'sper' uitvoert..
Dan brandt dat lampje bijna continue..o_O
Geen goede reclame.

Durashift zei:
Blackadder the 5th zei:
(..)

Logisch, want het is dan een waarschuwingssignaal aan de bestuurder.

Ik denk dat Audi niet wil dat het lampje bij zo'n RS3 gaat branden indien het systeem de rol van 'sper' uitvoert..
Dan brandt dat lampje bijna continue..o_O
Geen goede reclame.

Tsja, dat is ook een manier van het probleem "oplossen" ...
ostrich-cartoon.jpg

Ok er is nieuws;

ik rij inmiddels alweer 2000+ km trillingsvrij rond! Tot vandaag. Dit is nog steeds met dezelfde schijven.

Donderdag vertrokken naar Italië, heenrit geen problemen. Tm zondag rond gereden en rond gestampt over diverse bergpassen. Remmen waren echt heet en piepten flink. Maar geen trillingen niks, na die tijd netjes af laten koelen (rijdend) etc...
Tijdens deze ritten was het alle dagen rond de 30C, lekker ongunstig voor de remmen maar er waren geen problemen.

Tot maandag, cruise control op de Autostrade rond de 160 staan onderweg naar de volgende bestemming, auto lekker laten uitvieren bij langzaam verkeer of wegwerkzaamheden niks aan het handje. Tot er een paar spetters regen vielen. De weg was niet eens nat, de ruitenwissers heb ik niet aan gehad (stond op handmatig), maar sinds die paar spetters regen, trillen de remmen weer als ik remmen moet!

Heb na die rit de auto niet meer gebruikt, dus weet niet of het nu weer spontaan over is. Maar het lijkt erop dat de software iets doet... als het regent.

Foto:

rh8kue.png

Bovenstaande is goed om in het achterhoofd te houden. Gebeurt dit altijd bij nat weer? Dat zou kunnen verklaren dat het trillen er ook weer plotseling mee ophoud. Softwarematige worden de remmen droog gehouden door de blokken licht tegen de schijven te drukken. Wellicht heeft de snelle slijtage van de remblokken een andere oorzaak dan het trillen. Ik hoop voor je dat de dealer dit signaal oppakt en zo de oorzaak kan achterhalen van dit probleem. Gevoelsmatig ben je dichter bij de oplossing. Maar ja ik ben een positief ingesteld mens ;-)

Bij Audi of VAG bestaat er inderdaad een systeem dat de remmen lichtelijk masseert bij regen. Maar welke sensor is daarvoor verantwoordelijk?
Als het de regensensor is dan moeten de ruitenwissers ook aangaan voor het systeem word geactiveerd. Of is het de afkoelende werking die water op omgevingstemperatuur en lucht heeft die ervoor zorgt dat de remmen anders afkoelen en wederom krom trekken?

Twente86 zei:
ik rij inmiddels alweer 2000+ km trillingsvrij rond! Tot vandaag. Dit is nog steeds met dezelfde schijven.

Tot er een paar spetters regen vielen. De weg was niet eens nat, de ruitenwissers heb ik niet aan gehad (stond op handmatig), maar sinds die paar spetters regen, trillen de remmen weer als ik remmen moet!

Was dit de eerste keer na de reparatie dat het regende tijdens het rijden?

Edit: en nog (regelmatig) knipperende ESP/ASR controlelampjes gezien in het dashboard? ;)

Ik vind het tamelijk bizar dat je bij een bak van 80 mille dus zelf op zoek mag naar de probleemoplossing.
Maar goed, dat is blijkbaar premium.
Ik begreep uit je eerdere omschrijvingen dat je de softwareinstellingen die de remmen aan de regensensor koppelen al had uitgeschakeld? Als je wel echt in de regen rijdt (dus niet zo'n miezerbuitje), worden de velgen dan ook warm?

s velthuis zei:
Ik vind het tamelijk bizar dat je bij een bak van 80 mille dus zelf op zoek mag naar de probleemoplossing.
Maar goed, dat is blijkbaar premium.
Ik begreep uit je eerdere omschrijvingen dat je de softwareinstellingen die de remmen aan de regensensor koppelen al had uitgeschakeld? Als je wel echt in de regen rijdt (dus niet zo'n miezerbuitje), worden de velgen dan ook warm?
Ik vind dat niet zo bizar. Natuurlijk wil je voor dit geld een goede auto. Maar het is zeker niet zo dat hoe meer je betaald hoe beter(lees hoe betrouwbaarder) de auto is. Dat is namelijk niet zo.
In dit geval praat je over een zeer exclusieve auto waar maar enkele duizenden van gemaakt worden. En niet bij Audi zelf maar bij Quartro GmbH.
Treden er bij zo'n exclusieve auto problemen op nadat deze op de markt gebracht is dan is het oplossen ervan extra moeilijk omdat er maar weinig praktijk gevallen zijn. Daarnaast heeft deze auto nogal een extreem karakter(enorm krachtige motor) waardoor de aandrijflijn en de remmen enorm belast worden. Het risico van vroegtijdige slijtage bij gebruik door een particulier is daardoor ook veel groter(lees: het komt veel vaker voor dat de remmen extreem slijten door verkeerd gebruik van de auto) Dat maakt het onderscheiden van een gebruikersfout en een fabricage fout enorm lastig.
Input van de gebruiker die denkt te maken te hebben met een fabricagefout is dan ook heel belangrijk. Een goede input vergroot de kans voor een goede oplossing

@S Velthuis: het is soms zo dat een goede werking van een bepaald product afhankelijk is van de een zo'n nauwkeurig mogelijke probleembeschrijving van de gebruiker. Je helpt daarmee een goede diagnose mogelijk te maken of in ieder geval te vergemakkelijken.
Je hebt problemen met trillende remmen en je gaat naar de garage dan kan je het volgende zeggen:
Mijn auto trilt.
Mijn auto trilt bij het remmen.
Nadat het geregend heeft trillen de remmen. Bij de volgende rit stopt het trillen spontaan.

Bij welk antwoord denk je dat de monteur de beste diagnose kan stellen?

Met geen van 3. Het enige juiste antwoord van de dealer is:

"Zet hem daar maar neer, hier heb je een andere, je kunt je eigen weer ophalen als we het probleem gegarandeerd hebben opgelost".

Maar dat gaat natuurlijk nooit gebeuren bij VAG/PON. Het probleem is al lang en breed duidelijk, in Duitsland hebben ze er genoeg ervaring mee en wordt er steen en been geklaagd. Oplossen is zeer wel mogelijk, alleen hangt daar een flinke prijskaart aan. Zie ook deze ervaringsdeskundige:

1. Stahlbremsen von AUDI funktionieren am RS3 nicht so wie man das erwarten muss.
Das wurde mehrfach bewiesen. (vor allem der Belag)
Alleine die hohe Zahl der Bremsenaktionen- 47I6,46F8 usw usw., der Rückrufaktion der gesamten Anlage beim 8PA RS, der Änderung der Radhausschale....

und den nun immer öfter auftretenden ähnlichen Mängeln beim 8V sprechen eine deutliche Sprache.
- wobei die 8 Kolben beim 8V schon ein Schritt nach vorne ist..... nur die Beläge und Scheiben eben nicht...

2. Nachrüstlösungen funktionieren aber nicht ohne Einschränkungen bei erhöhter thermischer Belastung auf der AB....
3. Der RS3 hat ein Belüftungs und Bremsbalanceproblem auf der Vorderachse.
Trotz Nachrüstlösungen von Belüftungen hat es nur mäßig was gebracht....

4. Wer den RS3 sehr bedächtig bewegt bezogen auf diese Thematik, hat lange Spass an der Bremse,
aber fühlt sich beeinträchtigt.... das ist ebenso Fakt....
Beim 8V tritt eben ein erhöhter Verschleiss auf, oder wenn man nicht aufgepasst hat oder nicht anders konnte wird auch die Scheibe in Mitleidenschaft gezogen.

4. Die einzige Lösung die bei "gemachten" RS3 funktioniert ist Ceramic - ich kenne kaum jemanden,
der nicht hier entsprechend "nachgelegt" hat.
Ein ähnliches Szenario zeigt sich auch inzwischen beim 8V
Ich spreche hier von autobahnfahrten >270 - nicht Rennstrecke und
nicht Aldi-fahrten. Und es hängt dabei wirklich vom Verkehr usw. ab
Ich persönlich habe mich lange damit beschäftigt und auch zuviel Lehrgeld an Nachrüstlösungen gezahlt....
Bis jetzt hält die Ceramic was Sie verspricht....

5. Wer hierzu andere Erfahrungswerte hat kann sich gerne melden.
Sprich RS3 Erfahrungen im 8PA oder 8V mit mehr als 50Tkm pro Bremsenlösung
plus intensive Autobahnfahrten....

Meine persönlich Erfahrung dazu kurz zusammengefasst
60 Tkm -> Movit + Pagid + Originalsattel
(>270 nun ja.....wenn Wärme im System ist wird es heikel und das passiert schnell, spätestens nach der 3. Bremsung)
30 Tkm -> Movit + RS5 bremse + Div Bremsbeläge....(Geht besser >270 aber frisst scheiben oder Beläge oder beides) -ich habe nach 30Tkm Movit auf der RS5 Bremse gebrochene Bremsbeläge gehabt...
also das finde ich eher erschreckend -

1000km -> Tarox Schrott (Montagsmodell) - nach 600km Befestigungsschraube vom Topf(!) verloren...
nun 25 Tkm -> Ceramic 400er vom S7 0,0 Probleme
- man muss aufpassen, dass man den Hintermann nicht in Verlegenheit bringt -

und ja es ist teuer.... aber mir ist Sicherheit einiges Wert und das fängt damit an, dass ich weiß wie
meine Bremse reagiert, nämlich mit stoischer Ruhe.
Das hätte ich mir von Audi erwartet und zwar im Serientrimm
und das ist eben der Unterschied zu einem Porsche, der Audi RS3 versemmelt hier
einige - aber eben nur beim Beschleunigen und nicht auf der Bremse...

zum Thema Ceramic warmbremsen , ja das sollte man bei Ceramic machen aber nur wenn es
starken Dauerregen hat und man im Spray fährt.... das merkt man schnell....
das sollte man aber beim RS3 immer machen, denn der ist da eine Zicke....
WEr aber bereits mal große Bremsanlagen gefahren hat, kennt das Thema....

En het zou een merk dat voorstaat "premium" te zijn extra sieren als ze het fatsoenlijk zouden oplossen. Maar ik wacht nog even tot ik de opmerking "producteigenschap" voorbij heb zien komen...

@S. Velthuis: Wat moet ik met de ervaringsdeskundige? Dat is alleen maar een goedwillende leek. Over de kwaliteit van de gebruikte remmen lees je verschillende verhalen op internet. Het zou vooral aan het gebruikte frictiemateriaal en gebrek aan koeling liggen. Volgens mij moet je als ervaringsdeskundige je vooral bezig houden met waar je goed in bent. Melden bij de dealer als je niet tevreden bent. En, wat mij betreft, proberen de klacht zo goed mogelijk te beschrijven. De kans op succes is dan het grootst!!

Houd jullie vast,
dat deed ik ook op de terugweg uit Monaco:

Filmpje:
https://drive.google.com/file/d/0B8ArUdUStl9xRmVrVGk3WDJfRk0/view

Dat had ik ook dat trillen, met ern Peugeot 104 uit 1982 van 500 gulden.

Dit filmpje naar de dealer en PON sturen, met de melding dat je de auto vandaag komt brengen. Pas weer ophalen als de problemen opgelost zijn.

En afremmen van 190 naar 0 mag voor een moderne auto toch geen probleem zijn? Zelfs met mijn 21 jaar oude klasse pas nog 2 uur lang voluit gegaan op de autobahn. Regelmatig afremmen voor ANWB-leden met caravans of fietsendragers, geen trillingen. Je tikt toch geen 80k af voor een RS3 om te rijden als een oud wijf. Hier moet de auto gewoon tegen kunnen. Prima dat het wat harder slijt en duur is om te vervangen, maar het moet feilloos werken.

Ik zou ze nog een keer de kans geven om het op te lossen en anders kiezen voor een juridische weg of zelf de zooi vervangen voor iets goed. Dat zal qua euro's niet zoveel ontlopen, maar voor je gemoedsrust een stuk fijner zijn.

Misschien een hele domme vraag maar als dit een ontwerpfout is, m.a.w. een producteigenschap, hoe gaat een dealer het dan oplossen?
Dan kun je haast alleen nog een andere zoefmobiel nemen of de importeur moet het direct opnemen met de fabrikant.

Eenvrijeusernaamiserbijnaniet zei:
herman m zei:
Misschien een hele domme vraag maar als dit een ontwerpfout is, m.a.w. een producteigenschap, hoe gaat een dealer het dan oplossen?
Dan kun je haast alleen nog een andere zoefmobiel nemen of de importeur moet het direct opnemen met de fabrikant.

Geld terug?

Geld terug en een BMW 1M halen.

Ik heb volgens mij de oorzaak gevonden, dit is ook doorgestuurd aan de verkopende dealer:

Tot 2 maal toe begonnen de remmen spontaan hard te trillen na een rit van langer dan 5 km over de snelweg op hoge snelheid (zonder tijdens die rit de rem gebruikt te hebben). Snelheden varieerden tussen 160 en 190kmh.
Als ik vervolgens de auto even liet staan, een minuut of 10, en daarna mijn best deed om het probleem te reproduceren door sportief een stuk te rijden, trilden ze nauwelijks! Wel licht, maar niet meer zo extreem als kort daarvoor.
Wat ik mij kan herinneren van 1 van de 2 ritten, is dat het iets vochtig op de weg was, hier kom ik later op terug.

Op de autostrade met de cruisecontrol wederom rond de 160 vielen er enkele hele kleine regendruppels. Ik had de wisser op de 'uit' stand staan, en de wissers niet nodig gehad. Bij het rustig afremmen voor het volgende langzame verkeer, trilde de auto ineens zeer heftig! Zo uit het niets weer, wederom tijdens een rit op de snelweg. Terwijl het droog was geworden en de rit vorderde verdween dit weer langzaam.

Terugweg van vakantie, een vlotte reis, tot ik in de file stond bij Gottard, ruim een uur in de file gestaan (start&stop stond aan, auto-hold ook, heerlijke auto zo in de file). Nadat ik eindelijk door de file was konden we met 60kmh door de Gottard tunnel sukkelen. In 1 van de tunnels vlak na Gottard gingen ineens de ruitenwissers 2x aan, ik heb geen regen gezien maar ik vermoed een druppel uit de tunnel op de voorruit thv de sensor.
En vanaf dat moment, weer zeer heftig trillende remmen bij afremmen. Het eerder gepostte filmpje is op dit moment gemaakt.

Tussen al deze incidenten is er ruim 4000km met de auto gereden, wel met een trilling tijdens het remmen maar niet zo extreem als tijdens het filmpje.

Omdat ik mijn huiswerk ook gedaan heb is dit mijn vermoeden:

- Bij de RS3 8P is mij bekend, dat er software matig tijdens regen de remmen continue iets aangehaald worden om te voorkomen dat zich een waterlaagje tussen schijf en blokken vormt. Dit was met VCDS (VAG-Com) ook weer uit te schakelen bij de 8P. Ik vermoed dus, dat de 8V hetzelfde heeft, maar zeker weten doe ik het niet. En dat hierdoor elke keer op de snelweg mijn remmen veel te heet raken omdat de auto denkt dat het regent, terwijl het maar een druppel is of een insect thv de sensor. Dit verklaart ook het extreem hoge verbruik van de remblokken.

Daarnaast valt mij nog 1 ding op, ik weet niet of het er mee te maken heeft maar ik wil het toch genoemd hebben. Ik heb in 2 situaties meegemaakt, dat het ESP lampje ging branden tijdens rustig acceleren, terwijl er totaal geen aanleiding toe was. Op 1 plek kan ik het reproduceren, dit is een klein stukje klinkerweg wat over gaat in asfalt. Ik ga rustig over het stukje klinkers, als ik vervolgens het tempo wil opvoeren op het asfalt begint eerst het ESP lampje te knipperen.
Hetzelfde maakte ik mee op een drempel, afremmen voor de drempel, over de drempel rollen, en na de drempel weer rustig gas geven en vervolgens nauwelijks reactie van de auto en een knipperend ESP lampje voor 1 á 2 seconde.

Het klinkt alsof je idd je best doet om de oorzaak te achterhalen. Ik kan mij alleen erg slecht voorstellen dat dit echt de oorzaak, dat zou namelijk te slecht voor woorden zijn.
Er zijn meer auto's waarbij de remblokken heel af en toe heel licht de schijven aantikken om water te verwijderen, dat is maar minimaal en bijna niet te merken. De remmen zullen dan ook zeker niet zo warm worden als stevig remmen/noodstop vanaf hoge snelheid, ik denk dat daar serieus een paar honderd graden verschil in kan zitten.
Wil dit zoveel trillingen veroorzaken als bij jou dan kan het bijna niet anders dan dat de remmen non-stop aanlopen (wat merkbaar moet zijn) en deze loei heet worden en daarna weer te vlot afkoelen.

Ik had de wisser op de 'uit' stand staan, en de wissers niet nodig gehad. Bij het rustig afremmen voor het volgende langzame verkeer, trilde de auto ineens zeer heftig! Zo uit het niets weer, wederom tijdens een rit op de snelweg. Terwijl het droog was geworden en de rit vorderde verdween dit weer langzaam.

Begrijp ik het goed dat het trillen na verloop van tijd ook weer (helemaal) verdwijnt? Dat duidt dan ook niet op kromme schijven, want eenmaal krom blijft krom en blijft trillen natuurlijk.

Wellicht eens een belletje/mailtje naar JD Engineering doen? Die jongens hebben een enorme bak kennis m.b.t. VAG auto's en weten van problemen (en oplossingen!) waarvan de dealer soms nog nooit gehoord heeft. Wellicht dat ze het probleem bij JD herkennen en er een oplossing voor hebben?

Zeebra,

Mijn hemel het fanboy gedrag of merk blindheid voor vag wat jij hier tentoonspreid is echt bizar stuitend.
In de topics die over de TSI/DSG problematiek gaan precies hetzelfde, je bagatelliseert alles.
Het is toch te bizar voor woorden dat iemand een nieuwe auto van 80K koopt van zo'n gerenommeerd premium merk zo wordt behandeld.
Kan me voorstellen dat topicstarter niet weer voor een Audi zal kiezen met deze ervaringen.

Idd de auto aanbieden en niet eerder terug dat alles opgelost is, en anders tijd voor juridische stappen.
Dit is gewoon een inferieur product.

Ik ben zelf ook wel een redelijke VAG fanboy ;) Maar inderdaad, dit is de laatste nieuwe Audi geweest voor ons.
De auto word de 19e door de dealer weer gehaald, en is voor de 24e weer klaar.
Waarschijnlijk betekend dit: Alleen nieuwe schijven en blokken, maar meer kan een dealer niet doen.

Inhoudelijk zijn ze nog niet ingegaan op mijn bevindingen, wegens tijdgebrek .... maar ik kreeg wel weer de standaard zin te horen: Vreemd hoor, verder zien we geen RS3 rijders met dit probleem....

Ik vraag me dan ook af, hoeveel RS3 rijders er 2x per jaar meer dan 4000km mee rijden in een tijdsbestek van 10 dagen.

Je bent altijd de eerste met een probleem. Mijn schoonpa was ook de eerste met een gescheurde 2.0 tdi kop. Diezelfde week nam ik bij de Praxis een Autoweek mee waarin melding werd gemaakt dat er in Dld inmiddels 100.000 auto's voor terug geroepen waren, oa vele politievoertuigen. Uitgevallen koeling, vw-assistance kon geen uitsluitsel geven, was niet normaal. Via duitse fora kwam ik er achter dat er kortsluiting in de dieselsmoorklep ontstond door een ontwerpfout, waardoor er een zekering doorblies met als gevolg dat de aansturing van de motorkoeling van de prik ging. Nooit eerder van gehoord. Breek me de bek niet open. Hebben ze het woord "producteigenschap" nu al een keer laten vallen?

Twente86 zei:
Daarnaast valt mij nog 1 ding op, ik weet niet of het er mee te maken heeft maar ik wil het toch genoemd hebben. Ik heb in 2 situaties meegemaakt, dat het ESP lampje ging branden tijdens rustig acceleren, terwijl er totaal geen aanleiding toe was. Op 1 plek kan ik het reproduceren, dit is een klein stukje klinkerweg wat over gaat in asfalt. Ik ga rustig over het stukje klinkers, als ik vervolgens het tempo wil opvoeren op het asfalt begint eerst het ESP lampje te knipperen.
Hetzelfde maakte ik mee op een drempel, afremmen voor de drempel, over de drempel rollen, en na de drempel weer rustig gas geven en vervolgens nauwelijks reactie van de auto en een knipperend ESP lampje voor 1 á 2 seconde.

Zou het kunnen dat het 1 a 2 seconden duurt voordat de achterwielen erbij komen wat betreft de tractie?
Kan me voorstellen dat het hoge koppel op dat moment niet alleen door de voorwielen verwerkt kan worden en
dat daardoor het ESP even kortstondig in werking treedt.

Bofkont zei:
Zeebra,

Mijn hemel het fanboy gedrag of merk blindheid voor vag wat jij hier tentoonspreid is echt bizar stuitend.
In de topics die over de TSI/DS G problematiek gaan precies hetzelfde, je bagatelliseert alles.
Het is toch te bizar voor woorden dat iemand een nieuwe auto van 80K koopt van zo'n gerenommeerd premium merk zo wordt behandeld.
Kan me voorstellen dat topicstarter niet weer voor een Audi zal kiezen met deze ervaringen.

Idd de auto aanbieden en niet eerder terug dat alles opgelost is, en anders tijd voor juridische stappen.
Dit is gewoon een inferieur product.

Beste Bofkont. Goed lezen is ook een kunst. Als eerste reactie op dit topic heb ik geschreven dat ik de reactie van de dealer bedroevend vind. Ik bagatelliseer niets, maar probeer het euvel te duiden. Kijk ook naar mijn autohistorie. Hoezo fanboy? Ja wel van de auto maar welk merk? Dat zal mij een zorg zijn. Als het maar goed rijdt. Vind overigens wel dat TS goed verwoord waar het probleem zit. Dat vind ik een compliment waard.

Beste Zeebra,

Dat zou best kunnen, maar vaak vind ik je vaak vooringenomen postitief richting VAG, net of je de vele kwalitateitsproblemen niet wil zien of afzwakt.
Maar goed daar gaat dit topic niet over.

Inmiddels ben ik met het hele verhaal naar de media gegaan, ik had in augustus afgesproken dat de service manager na zijn vakantie contact zou opnemen voor een afspraak. Na mijn vakantie had ik nog niets gehoord en heb ik 12 september contact opgenomen met Audi Centrum Tilburg, en afgesproken dat het opgelost zou worden, en ik de auto weer tot mijn beschikking zou hebben op 24 september ivm mijn deelname aan de Borderrun. Het bovenstaande filmpje is op 12 september ook verzonden aan Audi Centrum Tilburg, het is nu 22 september en dankzij WeTransfer.com kan ik zien dat het filmpje door de dealer nooit bekeken is.

Ze zouden de auto 19 september komen halen, en diezelfde dag er mee aan de slag gaan. De 19e werd ik gebeld dat het vanwege een pechgeval de 20e zou worden, maar direct in de ochtend.
20 september stond de vrachtauto hier, met 'toevallig' een andere auto die ook afgeleverd moest worden in mijn woonplaats. Dat pechgeval komt zo op mij over alsof het zo gepland was om e.a. te kunnen combineren.

Inmiddels 22 september, nog steeds niets vernomen dus om 10u gebeld:
- Ja we hebben het probleem gisteren kunnen reproduceren.
Ok mooi, dus de auto is nu klaar?
- Nee, we gaan nu de slingering meten van de remschijven en dan hebben we contact met de fabriek.
Ok nou is goed wacht ik even af. Heb ik de auto wel op tijd terug dan zoals afgesproken?
- Dat weet ik niet, misschien, durf ik nu niet te zeggen

Als je als dealer de moeite had genomen het filmpje te openen die al 10 dagen in je e-mail staat, had je kunnen weten dat de boel krom is en zelfs zo erg dat de halve auto bijna uit elkaar trilt.

Dus om 14 uur bel ik maar eens weer, ik wil verdomme nou wel eens weten waar ik aan toe ben.
- Ja ik heb geen idee hoe het er nu voor staat, ik weet niet hoe ver ze er mee zijn. Ik bel je zo terug.

Het bloed kookt aardig bij me.... gisteravond had ik het hele verhaal al opgeschreven en diverse media doorgezonden, vanochtend stond er van Autoblog een reactie in de e-mail welke ik inmiddels heb beantwoord met de poll resultaten, en alle e-mails tussen mij en de dealers.

Het verhaal staat er op. (y)

https://www.autoblog.nl/nieuws/dealers-laten-nederlandse-rs3-eigenaren-stikken-91309

Verwacht je morgen de auto terug?

Heb het verhaal gelezen, wederom een slechte beurt voor de audi dealer / pon... begrijp je woede.
Het valt me wel op dat er best wel veel rs3-eigenaren zich hebben gemeld.

succes.

Durashift zei:
Het verhaal staat er op. (y)

https://www.autoblog.nl/nieuws/dealers-laten-nederlandse-rs3-eigenaren-stikken-91309

Verwacht je morgen de auto terug?

Hoef niks meer te verwachten van ze, ben goed kwaad geweest aan de telefoon. Maar het komt er nu op neer dat men liever eerst onderling ruzie maakt over wie de rekening moet betalen dan mij een werkende auto te geven.
Zaterdagochtend haal ik de auto op, remmen gemaakt of niet. Trillen ze dan nog, komen ze opnieuw de auto bij mij thuis halen om het alsnog te fixxen. Ze hebben nu al 3 dagen nodig om 'akkoord' te krijgen om het te vervangen.

Toch bizar dat zo'n groot concern het niet voor elkaar krijgt om zoiets te kunnen verhelpen.

Eigenlijk zijn remmen van een auto best eenvoudig, kan bijna niet anders dat het een combinatie is van factoren waar ze de vinger niet achter krijgen,
Lijkt mij best frustrerend voor degene die het probleem mag oplossen bij Audi.

ik vind het frapant dat ze tijdens de testkilometers niet op het desbetreffende probleem gestuit zijn, zeker als je het geringe aantal kilometers van TS in ogenschouw neemt.

Ben benieuwd hoe dit opgelost gaat worden, als het al überhaupt al opgelost wordt.

Nico GTR zei:
Goede stap, daar schrikken ze wel van.

Welnee, interesseert ze geen zak. De geschiedenis herhaalt zich gewoon voor de tigste keer. Maar het maakt niet uit, het wordt toch wel verkocht, zelfs aan gedupeerden.

Der zijn wel gevallen bekend waar dingen niet stuk gingen met hard gebruik maar wel met normaal gebruik dus het is mogelijk.
Maar geen excuus! Dit is zeer slordig ik vind alleen de houding van PON zo laks en vervelend!

s velthuis zei:
Nico GTR zei:

Welnee, interesseert ze geen zak. De geschiedenis herhaalt zich gewoon voor de tigste keer. Maar het maakt niet uit, het wordt toch wel verkocht, zelfs aan gedupeerden.

Is er geen wet die de consument hierin beschermt?

Monsieur Le Loure zei:
Toch bizar dat zo'n groot concern het niet voor elkaar krijgt om zoiets te kunnen verhelpen.

Eigenlijk zijn remmen van een auto best eenvoudig, kan bijna niet anders dat het een combinatie is van factoren waar ze de vinger niet achter krijgen,
Lijkt mij best frustrerend voor degene die het probleem mag oplossen bij Audi.

ik vind het frapant dat ze tijdens de testkilometers niet op het desbetreffende probleem gestuit zijn, zeker als je het geringe aantal kilometers van TS in ogenschouw neemt.

Ben benieuwd hoe dit opgelost gaat worden, als het al überhaupt al opgelost wordt.

Hier zitten een paar aannames in die ik ernstig waag te betwijfelen. Schroef het spul zelf uit elkaar en je kunt niet anders concluderen dan dat er bewust slechte keuzes gemaakt worden. Keuzes waarbij je echt niet meer kunt spreken over "verbazing dat het reeds kapot is". Kunnen oplossen en willen oplossen zijn twee verschillende zaken en tuurlijk is dit al lang opgemerkt tijdens testkilometers. Een maat van mij is testrijder oa met Porsches en als je af en toe hoort wat het spul te verduren krijgt tijdens het testwerk, dat is onvoorstelbaar. Maar de vraag is in dit geval wederom: konden ze het niet vinden of "wilden" ze het niet vinden? En de oplossing kan ik je wel uittekenen: ze kunnen niets "vinden", de rotzooi wordt straks één keer onder garantie vervangen en daarna nog een keer met een "soepele" "coulance"regeling onder de noemer van productegenschap, waarna de beperkte garantietermijn is verlopen en je het verder zelf uit mag gaan zoeken. Dat was trouwens het moment dat mijn schoonpa bye-bye-zwaai-zwaai deed en het onderhoud in het vervolg bij een lokale turkse monteur liet doen en die het met heel wat meer liefde en plezier deed, maar die er verder ook niet zo veel aan kon doet dat het spul aan de lopende band stuk ging.

Nico GTR zei:
s velthuis zei:
Nico GTR zei:

Pon en consorten staan boven de wet. Been there, done that. Je loopt voortdurend tegen muren. De beste oplossing? Koop een renault of zo.

s velthuis zei:
Nico GTR zei:
s velthuis zei:
Nico GTR zei:

Pon en consorten staan boven de wet. Been there, done that. Je loopt voortdurend tegen muren. De beste oplossing? Koop een renault of zo.

Goed idee! ;)

Die houding van Pon is toch hetgeen mij tegenhoudt een Volkswagen, Audi, Seat of Skoda te gaan rijden. En dan werk ik nog wel bij een Pon onderdeel :D

Ben ben geen Audi freak, maar ik heb wel eens in zo'n RS3 mogen rijden. Wat een beest! Maar ik verbaasde mij over hoe goed en makkelijk die auto "schijnbaar" dat enorme turbovermogen op de weg kreeg, met een zwaar 5 cylinder blok voorin. Ik ging eigenlijk uit van een combi van quaife (oid) sper en 4wd. Zonder sper wordt dat toch wel erg lastig.

Het lijkt mij dat de remmen het bij een suv die bijv. met sperfunctie elektronisch via de remmen al aardig op zijn kloten krjigt. Bij die RS3 gaat het om continu en op hogere snelheid tegenhouden. Misschien niet als je rustig aan doet, maar dan nog heb je die pre break functie.

Die enorme remblokslijtage maat het wel duidelijk dat de remmen waarschijnlijk veel harder op hun kloten krijgen (zelfs als je als berijder rustig aan doet) dan van te voren bedacht. Het lijkt me volstrekt acceptabel dat je remmen slijten wanneer je ze als gebruiker vaak activeert. Tevens weet je in dit geval dat dit bij flink gageven ook het geval is. Maar als je rustig rijdt, dan zou het toch echt beperkt moeten blijven tot "iets" extra slijtage, teneine de schijfjes roestvrij te houden. Maar na 5000 of 10.000 remblokken wisselen? Je zou bijna aan het benzineverbruik terug moeten kunnen zien wanneer torque vectoring wordt uitgezet. Ben benieuwd of dat dan vervolgens een totaal onhandelbare auto oplevert of dat het wel meevalt.

Heeft die RS3 ook niet een functie om het koppel bij wielspin te verminderen door minder gas te geven? Of wordt dat ding stompzinnig alleen maar afgeremd als je volgas geeft? Of zou dat beroerd getrimd zijn?

Succes hiermee. Lijkt mij heel duidelijk dat het gaat om een kinderziekte.

Barri zei:
Die houding van Pon is toch hetgeen mij tegenhoudt een Volkswagen, Audi, Seat of Skoda te gaan rijden. En dan werk ik nog wel bij een Pon onderdeel :D

Heb de indruk dat Pon toch wat vriendelijker aan het worden is. Ik kreeg recent bij een recente klacht zeer snel een serieuze reactie. Daarnaast lees ik op het Audiforum dat inmiddels bij bepaalde modellen met hoog olieverbruik (met name 2.0TFSI-motor) er al coulancereparaties (gratis) worden uitgevoerd bij auto's van 6 jaar oud en (soms meer dan) 100.000 km op de teller. Een paar jaar geleden hoefde je daar niet op te rekenen. Wel blijft er nog een groot verschil tussen de dealers op het gebied van (financiële) klantvriendelijkheid.

s velthuis zei:
Nico GTR zei:

Dat blijkt inderdaad uit de berichten op Autoblog. Iemand die bij de vorige generatie al problemen had, besteld er wederom 1, zelfs als de keramische remschijven, ondanks optie, niet leverbaar blijken. Die vent heeft ook nog een R8.
Tja, als je zo stupide, zo graag je geld naar zo'n boevenorganisatie (normaal wil ik best genuanceerd zijn, maar na alle verhalen kan ik dat helaas niet meer) brengt, dan moet je het maar accepteren.

Overigens denk ik niet dat het probleem ooit wordt opgelost. Het lijkt mij puur een mechanisch elektrische ontwerpfout, waarin de elektronica de niet berekende mechaniek om zeep helpt. En Audi kan dat niet aanpassen en gaat ook echt niet al die auto's weer innemen.
Voortaan gewoon een Giulietta QV/Veloce bestellen. Dan krijg je gewoon Brembo remklauwen en 330mm Brembo schijven zonder fancy design, maar wel in goede kwaliteit. Wat een absurde remschijven van die RS3 trouwens. Ik heb liever gewoon effectief schijfoppervlak, dan zo'n design randje... Plus dat ze geperforeerd zijn in plaats van gegroefd. Aan effectief schijfoppervlak blijft er maar bar weinig over.

Oh overigens heeft mijn Giulietta exact hetzelfde systeem als de RS3: een elektronisch gestuurd sper wat met rembewegingen corrigeert. Ook dit systeem heeft een pre-brake systeem. Maar problemen met remmen zijn er hier nooit.

Vergeet niet dat je een relatief nieuwe auto rijdt. Een oplossing voor een probleem dient zich niet zo snel voor.
Een dealer/importeur/fabriek kan niet zomaar een set remmen van een andere auto erop plaatsen. Ik zie op Duitse fora overigens wel dat dit al met succes is gebeurd.

Een fabrikant zit met zijn aansprakelijkheid, veiligheid, en de typegoedkeuring, los van alle andere wettelijke eisen. Daardoor duurt zo'n oplossing zo maar eens een jaar voordat die wereldkundig kan worden. Aangezien ik in de toeleverancierbranche voor OEMs werk, krijg ik mee hoe lastig dit soort thema's kunnen zijn. Bij veiligheidsdelen als remmen helemaal.

Ik hoop voor je dat het snel opgelost kan worden. En dat je tot die tijd duidelijkheid krijgt hoe het proces er voor staat... Want volgens mij is het een veel groter issue dat je probleem ontkend lijkt te worden. Het zou fijn zijn als het achter de schermen al opgepakt is. Misschien dat ze het onder de pet houden en iedereen je daardoor afscheept omdat ze van de voortgang niet weten?

Een auto testen voordat je hem op de markt brengt, had ik wel verwacht...
En dat een dealer zich aan zijn afspraken houdt ook...

Eenvrijeusernaamiserbijnaniet zei:
Oh overigens heeft mijn Giulietta exact hetzelfde systeem als de RS3: een elektronisch gestuurd sper wat met rembewegingen corrigeert. Ook dit systeem heeft een pre-brake systeem. Maar problemen met remmen zijn er hier nooit.
Dat systeem werkt bij een RS3 toch wel even wat anders. Deze heeft immers quattro en een zekere mate van torque vectoring op de achteras(wat zonder remmen werkt.
Het probleem lijkt ook niet te zitten in de oververhitting van de remmen waardoor de schijven kromtrekken. TS heeft het probleem juist bij rustig rijden op een natte ondergrond. En zodra het droog is verdwijnt het probleem weer. Wel heeft hij last van overmatige slijtage van de remblokken.
Het lijkt meer een software matig probleem te zijn. En dat zou wel eens een lastige kunnen zijn om op te lossen. De keramische schijven hebben het probleem niet. Die worden software matig anders aangestuurd. Ik begrijp de frustratie van TS.

zeebra zei:
(..) De keramische schijven hebben het probleem niet. Die worden software matig anders aangestuurd. Ik begrijp de frustratie van TS.

Wat is dan het beletsel om de software voor de keramsche schijven ook op de non-keramische schijven toe te passen?

Durashift zei:
zeebra zei:
(..) De keramische schijven hebben het probleem niet. Die worden software matig anders aangestuurd. Ik begrijp de frustratie van TS.

Wat is dan het beletsel om de software voor de keramsche schijven ook op de non-keramische schijven toe te passen?

Nou, bv. dat keramische schijven andere materiaal eigenschappen hebben, waardoor je de software in de war zou kunnen brengen en de auto onvoorspelbaar gaat reageren.

Terug
Bovenaan