Rembrandt - Mazda CX-80 E-Skyactiv 327 Takumi Plus 6-zitter

Tegen de tijd dat je kinderen niet meer meegaan is die cabrio allang youngtimer. En wil je vast wat anders.

Maar wel een leuk cadeau. En natuurlijk nog gefeliciteerd.

Bedankt voor de felicitaties.

En Janneman, dat is ook de bedoeling, want nieuw kan ik ‘m (nog) niet betalen.;)

Gisteren-avond nog even getest hoe cabrio-rijden-by-night bevalt en hoe het gaat met kap open op hoge snelheid.:cool:
Al met al……: (y)

YixXakk.jpg

Helaas moest de auto vanochtend weer terug.
Vanmiddag de Tiguan maar even vertroeteld en helemaal schoongemaakt, van buiten en van binnen. Mocht wel weer een keer.

u3FVqIh.jpg

Wat een leuk cadeau! Ontzettend mooie "dikke" BMW om dakloos mee rond te rijden :D

Rembrandt zei:
En net als dat je tegenwoordig net zo goed een caravan achter je auto kan hangen (je mag toch niet harder dan 100), kun je ook net zo goed een cabrio nemen.
Het is tegenwoordig overal 60 of 100. Relaxed.:)

Ik wilde nog zeggen, het is niet zo dat je met een cabrio niet harder dan 100 zou moeten willen :T Op de Autobahn is het ook in mijn 206'je best leuk om de topsnelheid op te zoeken met het dak omlaag. Maar ik begrijp dat je dat zelf inmiddels ook hebt ondervonden ;)

Heerlijk!

Weet nog dat ik ook ontzettend veel plezier had met mijn astra G cabriolet. Je kunt eigenlijk heel vaak open rijden.

Als 2e auto lijkt mij zo'n 2 serie echt perfect als je nog wat ruimte zoekt en hem dagelijks wil inzetten. wil je echt fun dan lonkt zo'n Z4 natuurlijk ook

Volkswagen en software.............

Maar....eindelijk weer eens een (letterlijke) update die auto-gerelateerd is.:p
De 2022-kaart van VW was beschikbaar. Dus:
Je hebt een Discover Pro of je hebt 'm niet, dus eerst maar eens proberen om online te updaten.
Auto voor de deur, wifi netwerk zoeken.........en zoeken.........en zoeken.
Alle netwerken in de buurt kon ie pakken, behalve dat van mijn eigen woning.:(
Na wat schuiven met de wifi-nodes binnen kreeg ie eindelijk connectie. Maar dan: updaten.
Nou, dat duurde zo lang om alleen al te starten, dat ik dat maar afgekapt heb. Ook via mijn telefoon (4G hotspot) kwam de update niet echt op gang.

Dus dan maar op de "ouderwetse" manier, met een SD-kaartje via de laptop.
Heeft VW zelfs een specifiek appje voor gemaakt, dus wat kan er fout gaan? :confused:

Nou........een soort van teruggeworpen worden naar de modemtijden van......1985?
Eerst het downloaden van de software: 29,5 GB, totale tijdsduur 2,5 uur!
Dan: software op de SD kaart: nog eens een uur!

Dan met de SD kaart naar de auto. Sd-kaart in de gleuf: jawel, melding dat de kaart een update bevat! Wat modern, VW!
Echter, de update start niet. En als ik vervolgens naar de instellingen ga, en handmatig de update probeer te starten krijg ik "geen update data gevonden". o_O
Met mijn "werkplekbeheerkennis" maar eens opnieuw begonnen: systeem opnieuw opstarten en weer proberen.:)
En ja hoor, het updaten start......................duur: 1,5 uur!

En dan......op 93%.....een foutmelding! :eek:
Hoewel ik op dat moment de neiging heb om dat 9,2" scherm in elkaar te rossen, blijf ik rustig (wederom mijn "werkplekbeheerkennis")), ga uit het update menu en kijk in de instellingen: alle kaarten zijn versie 2022. Eind goed al goed.........denk je.
Nog even checken: is er een update? Nee, "SD kaart bevat geen update" zegt het systeem.

Nou, dan is het dus klaar.

Volgende ochtend stap ik in de auto: "Navigatie kan niet gestart worden. Update is niet voltooid".
Aaaaaaaaaarrrrrrrrgggggggggghhhhhh. :cry:

Voor de laatste keer pas ik mijn "werkplekbeheerkennis" toe en herstart het hele systeem. En ja hoor, alles start prima op en is geupdate naar versie 2022.

Maar het blijft een rare combi: Volkswagen en software.

Dan is Applecarplay met Waze zo gek nog niet, altijd up to date met flitsmeldingen en meer.
Voor mij nooit een achterhaald ingebouwd navigatiesysteem meer.

Monsieur Le Loure zei:
Dan is Applecarplay met Waze zo gek nog niet, altijd up to date met flitsmeldingen en meer.
Voor mij nooit meer een achterhaald ingebouwd navigatiesysteem meer.

Ik zou het zelf ook niet kiezen.
Het bedrijf monteert standaard navigatie en bij deze zelfs een (mijns inziens nutteloze) upgrade naar Pro. Kost zo even een €2500,- extra alles bij elkaar.
Ziet er mooi uit, maar heeft weinig toegevoegde waarde (voor mij).
Zou ik zelf andere opties voor genomen hebben.

Ach, voordat VW een nieuwe kaart heeft uitgebracht.. heb jij toch een andere auto... (weliswaar vermoedelijk weer VAG..) toch? :T

Hier had ik vier jaar updates en Live traffic informatie op de Rlink2 in de Mégane. Updaten e.d. ging eigenlijk heel erg prima. Inderdaad, een enorm kaartbestand binnen halen, op een USB zetten en dan in de auto. Aanbevolen was om de auto te laten lopen, omdat het 20-30 minuten kon duren. Ik maakte er maar vaak een ommetje van :)

Moet wel zeggen dat ik veel vaker CarPlay gebruik met Google Maps navigeer, etc. Actueler (onze nieuwe wijk staat niet op de Renault/TomTom-kaart), en meteen weer de file-informatie (waar ik overigens ook FlitsMeister voor gebruik uiteraard).

Ben wel benieuwd naar de integratie van AndroidAuto zoals mijn favoriete merk dat nu in de Mégane Electric toepast. Geen / minder onvolkomenheden omdat een autofabrikant zo eigenwijs is om het zelf te ontwikkelen (de software problemen bij de ID-modellen is nog steeds gaande).

Veel merken hebben het nog niet voor elkaar. Bij Ford zouden de updates ook automatisch binnen moeten komen. Dat geen zo tergend traag, duurde letterlijk weken voordat de auto de update het binnen gehaald. Hotspot van de auto, thuis WiFi of hotspot via de telefoon maakte niets uit.
Update downloaden en op een USB stick (wie gebruikt er nog SD kaartjes?) ging een stuk eenvoudiger. Alleen duurde het daar weer tijden voordat de update (obv VIN nummer) beschikbaar en dus te downloaden was.

Bij de huidige BMW gaat het wel prima. Hij download 4x per jaar netjes de update voor de BeNeLux op de achtergrond, installeert deze op de achtergrond. Merk je compleet niets van en je kunt de navi gebruiken. Totdat je een melding krijgt dat de navi opnieuw gestart wordt, dat duurt een minuutje en dat is alles.
Kaarten voor de rest van Europa (35G:cool: moet je, desgewenst, wel downloaden op een USB stick. Stick in de auto en alles gebeurt verder weer op de achtergrond.

Bij mijn vorige Opel en Renault was het erger gesteld. Daar waren de kaarten al achterhaald toen ik de auto hagelnieuw ophaalde bij de dealer. Updaten kon, maar kostte bij Opel wel 180eu en dan had ik nog steeds geen kaartmateriaal van hetzelfde kalenderjaar! o_O
Nu kwam de Renault uit 2013 en de Opel uit 2016, de tijd staat niet stil dus daar zal het nu (hopelijk) ook wel wat beter zijn.

Ik vond de navigatie van VW, samen met die van BMW, wel erg prettig voor een fabrieksnavi. Ik heb bij de BMW eigenlijk helemaal geen behoefte meer om Carplay te gebruiken, zelfs de file informatie en routeaanpassingen zijn evengoed als bij Google Maps. Enige wat ik mis is dan Flitsmeister.

Durashift zei:
Ach, voordat VW een nieuwe kaart heeft uitgebracht.. heb jij toch een andere auto... (weliswaar vermoedelijk weer VAG..) toch? :T

Elk half jaar (normaliter mei en november) komen ze met een update.
Niet dat de kaarten daarmee actueel zijn, overigens. Verre van.

Ik heb de Allspace nu 2 jaar. Dus, bij onveranderde werksituatie, nog 2 jaar te gaan. Maar ik verwacht wel iets langer, door het lage aantal kilometers (30K in twee jaar).
Vraag is dan of er tegen die tijd nog een lease-auto in zit, en zo ja of die dan elektrisch wordt. Voorlopig zijn er nog weinig zes-/zevenzitters in elektrische variant.

Ik gebruik standaard Carplay voor muziek, telefoon en Flitsmeister.
Voor navigatie gebruik ik gek genoeg toch vaak de VW navigatie, omdat ik dan de kaart achter het stuur heb. Zodra dat ook kan met de app-navigatie (Flitsmeister. Wave of Apple) dan zou ik dat sneller gebruiken.
Ik heb op het centrale scherm eigenlijk zelden een kaart in beeld.

I63QHeu.jpg

Na dit topic gelezen te hebben heb ik het gisterenavond ook even geprobeerd:
Ik heb nog het oudere type Discover Pro, met de 2 draaiknoppen links en rechts van het scherm.
Eerst onderweg via de telefoon, hij zegt dat de kaarten beschkbaar zijn (in mijn geval Nederland en Duitsland-Zuid) maar zodra hij begint met downloaden geeft hij een foutmelding.
Ook bij thuiskomst aan de wifi en na reboot zelfde resultaat.

Zojuist even met een SD-kaartje gedaan, zonder problemen.

Zomervakantie is afgelopen, de kinderen zitten weer op school. Tijd voor een update.

En dat zijn vooral vakantie-kilometers geworden. Dus met caravan.

Wat is dit een fijne caravantrekker!
Doordat de auto "rijklaar" (1650kg) al zwaarder is dan de caravan max volgeladen (1500kg) gaat het span als een trein.
En vermogen heb je, althans in Nederland, ook niet tekort. Meestal rijd ik met caravan wel in S, omdat ie dan iets vlotter reageert op het gas. En ook mooier afremt op de motor door terug te schakelen.
Doordat overal de max toch 100km/h is, kun je lekker met het verkeer mee. Ik rijd altijd 95km/h op de teller met caravan. En even iets versnellen om wat vlotter de vrachtwagens in te halen doet de auto met gemak.

Eerste uitje eind april was naar Limburg, in de buurt van Valkenburg.
Door een wegomleiding kwam ik boven op een "berg" uit, en moest ik met de combinatie van meer dan 12 meter ook weer via hele smalle weggetjes naar beneden, ondertussen rekening houdend met allerlei wielrijders die zich al proestend naar boven probeerden te hijsen.
Maar de auto hield zich prima.

Naar Texel met Hemelvaart was het volle bepakking: 6 fietsen mee en eigenlijk wel de volledige vakantie-uitrusting.
5nPKGeY.jpg

Ook dit kan de auto prima aan.

In Texel waaide het lekker. Maar dan is een voortent wel lastig opzetten. Dus dan maar zonder.
Eigenlijk waren we het "voortent opzetten" wel een beetje zat, dus ben ik op zoek gegaan naar een zakluifeltje.
Natuurlijk weer aan de andere kant van het land, maar ach..........:rolleyes:
E8s4Njo.jpg

Met Tiguan, caravan en zakluifel zijn we in de zomervakantie meerdere campings in Nederland afgeweest.
Snel en makkelijk zo'n luifel. Aangezien we een stuk minder zooi mee hoeven nu de kinderen wat ouder zijn, hebben we aan de luifel genoeg, want er hoeven geen spullen buiten de caravan te blijven.
KFYFnBe.jpg

En dat alles op.........winterbanden.
Door wat miscommunicatie en rare opslag van de winterbanden heb ik pas begin augustus de banden kunnen wisselen. Was echt een beetje een soap. Details zal ik jullie besparen. Maar als in november weer teruggewisseld moet worden naar winterbanden zullen dat waarschijnlijk nieuwe moeten worden.:p

Nu dus de caravan weer in de stalling.
tg20C6N.jpg

En binnenkort mag de auto voor een servicebeurt. Ben nog nooit zo weinig bij de garage geweest in twee-en-half jaar tijd. Hij is nu net de 40.000km gepasseerd.
Maar de auto bevalt nog erg goed, dus van mij mogen ze de termijn wel verlengen. We wachten het af........

Genieten zeg! Ook dat de kinderen weer naar school gaan, hier nog twee weken voor ze weer mogen. Vooruit, 's morgens minder haasten is ook wel lekker, maar een beetje structuur zou fijn zijn.

Hier ook merkbaar dat er voor de kinderen minder mee hoeft op vakantie, al hebben we op Texel wel de hele voortent opgezet (incl. kacheltje lekker warm ondanks de kou en wind), en in Kroatië voortent (met zijflappen) en de luifel. Vanavond gaat de hut hier ook weer de stalling in.

Winterbanden in de zomer, hm... ja. In Kroatië heb ik ze ook veel gezien. Zowel op huis-keuken-tuin auto's, maar ook op Tesla's en een SQ7. Waarom denk je dan... Op een uitzondering zoals bij jou na, let men er blijkbaar niet op.

Niettemin, je hebt genoten zo te zien (y).

Zit ik mijn eigen post van 22-08 terug te lezen, zag ik dat ie toen op 40K kilometers stond. Dus 40.000km in 31 maanden.

Vandaag 47.500. Dus bijna verdubbeling aantal kilometers per maand.:rolleyes:
Da’s post-Corona en Duitse klant.

Vandaag ook weer even op en neer geweest.
Vanaf januari wordt het waarschijnlijk wekelijkse kost. Heerlijke auto om dat mee te doen. Stabiel op hoge snelheid, heerlijk comfortabel, en genoeg toeters en bellen om het leuk te maken.:cool:
Moet het verkeer wel wat beter zijn: vandaag dik 4 uur gedaan over de terugreis, waar ik dat normaal in iets meer dan 1,5 uur doe.:cry:

Eind volgende maand heb ik ‘m al weer drie jaar. Wordt ie iets goedkoper (aanpassing eigen bijdrage).
Maar van mij mag ie nog wel even blijven.
Kan VAG in de tussentijd met een fatsoenlijke 6/7-zits elektrische auto op de markt komen Enyaq+ of ID.6).

Rembrandt is still alive :) Ondanks de categorie 'geen nieuws is goed nieuws' toch altijd leuk weer update te zien. Kleine 50k km dadelijk in drie jaar tijd... Dat was ooit eens per jaar ;)

Haha, mooi. Blijft ook een leuke wagen zo’n Allspace
Ik zit al weer bijna op pre-COVID kilometrage. 40k nu in een jaar waarvan 2 maanden stilgelegen.

Die ID Buzz is grappig maar waarschijnlijk te klein denk ik? Fatsoenlijk is nog maar de vraag. Heb een paar relaties die met Anny-sjaques, Born en ID3 en 4 rijden. Staan regelmatig bij de garage. Allerlei grappenmakerij waarvan problemen met de koeling van de batterij het vaakst voorkomt. Ook vliegen de updates ze om de oren (moeten ze minstens een dag naar de garage).
Ik zou nog maar even lekker doorfossielen!

Die ID.Buzz zie ik niet snel in onze leaselijst verschijnen. En eerlijk gezegd vond ik m ook erg tegenvallen.
Ziet er leuk uit, maar is qua interieur hetzelfde opgebouwd als mijn Tiguan, en dat is niet echt een goede zet. Het systeen om op de derde zitrij te komen is niet superhandig en eerlijk gezegd valt het me mee dat het in mijn Tiguan nog niet kapot is.
De Multivan is wat dat betreft fantastisch. Maar volgens de VW-man bij de Buzz-introductie kon dat bij de elektrische niet vanwege de accu’s in de bodem. Daarmee wordt het maar een standaard auto, en voor de zes-/zevenzitter zit je al vast aan de verlengde versie.

Ik gok op nog 2 jaar Tiguan en dan een 7-zits Skoda (hoe heet die concept ook weer?) of een ID.6
Maar aangezien ik, als ik nu zou moeten switchen, de huidige Tiguan niet meer kan kiezen, maar een veel kalere (lees: Comfortline) zou krijgen voor de zelfde bijdrage/kosten, dan is de kans groot dat ik over een paar jaar zelf iets ga zoeken.

Áls een elektrische zevenzitter budgetair mogelijk wordt zou ik dat wel willen.
Heb in de Enyaq van een collega gereden en dat elektrische bevalt me wel.
Maar inderdaad: hij zit te wachten op die mega-update van de software en dat gaat niet zonder slag of stoot.
Eigenlijk zou ik willen dat mijn (Amerikaanse) bedrijf wat nationalistischer doet en gewoon ons allemaal in een Tesla zet.:)
Zo’n zevenzits Model Y past me wel. Mag zelfs de caravan trekken.

Maar eerst nog maar even genieten van dit buitenkansje. Want dat was het wel, als ik nu naar onze lease-lijst kijk.:cry:

Komende twee jaar wellicht lobby voor Mercedes EQB voeren? Ken 'm totaal niet behalve dan dat ik er over lees dat het 7-zitter met stekker is.

Rembrandt zei:
Áls een elektrische zevenzitter budgetair mogelijk wordt zou ik dat wel willen.
Heb in de Enyaq van een collega gereden en dat elektrische bevalt me wel.
Maar inderdaad: hij zit te wachten op die mega-update van de software en dat gaat niet zonder slag of stoot.
Eigenlijk zou ik willen dat mijn (Amerikaanse) bedrijf wat nationalistischer doet en gewoon ons allemaal in een Tesla zet.:)
Zo’n zevenzits Model Y past me wel. Mag zelfs de caravan trekken.

Maar eerst nog maar even genieten van dit buitenkansje. Want dat was het wel, als ik nu naar onze lease-lijst kijk.:cry:

Tja, zelfde schuitje wellicht. Ok, bij de huidige werkgever zou de leaseauto sowieso verdwijnen (en voor wie er wel recht op heeft werd het een mobiliteitsbudget). De nieuwe werkgever heeft een niet heel riante leaseregeling. 795,- incl. brandstof ex btw voor 36 mnd en 25k km per jaar. Oftewel, wil je wat leuks rijden, dan is het kaal.
Huidige Mégane kost 740,- ex brandstof...

Dus dan maar investeren in eigen bijdrage binnenkort, en nu begrijp ik ook waarom het bij jou na 3 jaar minder wordt. Dan is je luxe bijdrage betaald. Dat zou bij de nieuwe baas ook zijn als ik voor een ICE-aangedreven model zou gaan. Maar... ook ik vind inmiddels elektrisch heerlijk rijden. Plus dan verdien ik nog wat aan de kwh'en die we overhouden.

Aan vier/vijfzits heb ik echter genoeg dus: Model Y, Mégane Electric, iets van VAG blijft de shortlist. Binnenkort maar eens verder bomen in het eigen topic. Wat jou betreft: Lekker de Tiguan doorkarren. Ik hoor vooral dat rond 2024/2025 de prijs van een EV die van een brandstofauto benadert. Of dat betekent dat de EV goedkoper wordt, of de brandstofauto duurder. Tja... :)

^^ Volgens de zojuist verschenen LeasePlan Car Cost Index 2022 is dat nu al nagenoeg het geval.

Leaseplan zei:
LeasePlan has just released the latest edition of its Car Cost Index, revealing that EVs in nearly every segment and European country are now the same price or cheaper on a TCO (total cost of ownership) basis than petrol or diesel cars, despite rising prices for fuel and electricity.

The annual Car Cost Index is a comprehensive analysis of the total cost of owning and operating a car in 22 European countries, ranging from the sub-compact segment to the executive market.

Key findings from this year’s Index:

Despite energy price inflation, fuel costs remain significantly lower for electric cars than petrol and diesel cars: fuel costs represent 15% of the total cost of ownership of an EV, while this is 23% and 28% for petrol and diesel drivers

EVs in nearly every segment and European country are now the same price or cheaper on a TCO basis than petrol or diesel cars:
Compact EVs are cost competitive in 18/22 European countries
Standard mid-size EVs are cost competitive in 19/22 European countries
Premium mid-size EVs are cost competitive 18/22 European countries
(..)

https://www.leaseplan.com/corporate/news-and-media/newsroom/2022/13-12-2022

In het D1 segment is in NL de benzine auto nog 25 euro per maand voordeliger dan een vergelijkbare BEV, zie ik in de tabel onderaan de link.

Tja…en dus?
Hoewel een EV dan interessant wordt qua lease-prijs is het qua bijtelling geen feest.
Want de EV is wel degelijk duurder in catalogusprijs, en die krijg je voor je kiezen als lease-rijder in de bijtelling.
Tegen de tijd dat ik aan een nieuwe toe ben is het bijtellingsvoordeel wel verdwenen.

Als ik privé aan de auto moet, komen er waarschijnlijk twee kleinere goedkopere ipv één hele dure.
Probleem is dan gewoon het initiële bedrag dat je nodig hebt voor de aanschaf. Dat heb ik gewoonweg niet. Dat gaat op aan andere dingen dan auto’s.

Ik zie mezelf nog steeds niet met caravan naar Kroatie rijden, dus wat dat betreft kan een EV bij mij wél uit.

Mercedes EQB lijkt me te klein. Kids worden groter, en juist de kleinste wordt wagenziek op een derde zitrij.
Wat dat betreft moet ik waarschijnlijk, als het allemaal in één auto moet, uitkijken naar een Multivan of een V-klasse.
Met een Citroen Spacetourer Business Lounge als mooie outsider.
Wacht ‘s……die kan ook electrisch.:cool::p

Rembrandt zei:
Tja…en dus?
(..)

Oh, niks. Ik las de opmerking van adinsx en had net een bericht over LP zijn kostenindex gelezen. Ik dacht: ik zet het hier ff neer, ter info. ;)

Rembrandt zei:
(..)
Met een Citroen Spacetourer Business Lounge als mooie outsider.
Wacht ‘s……die kan ook electrisch.:cool::p

ja, maar daar zit niet een heel grote batterij in, volgens mij. Dus beperkt qua actieradius, Denk dat je je klant in DLD niet op één lading kan halen.

In het leerlingenvervoer kom ik deze (Stellantis derivaten) personenbusjes, in EV vorm, al wel regelmatig tegen.

Durashift zei:
In het leerlingenvervoer kom ik deze (Stellantis derivaten) personenbusjes, in EV vorm, al wel regelmatig tegen.
Hier in de buurt heel veel! Hebben allemaal de Transporters op diesel en aardgas vervangen.

De Jogger is wel een gaaf model, maar met zeven man/vrouw erin blijft er van de (eventuele) prestaties maar weinig meer over denk ik :).

adinsx zei:
De Jogger is wel een gaaf model, maar met zeven man/vrouw erin blijft er van de (eventuele) prestaties maar weinig meer over denk ik :).
https://www.youtube.com/watch?v=dzl6yMsp2v8&ab_channel=carwow
:cool:

In het interieur zie ik veel bekende elementen van m’n Talisman.

Stiekem gewoon een goeie Renault…:T

adinsx zei:

Zou dat niet met alle -redelijk betaalbare- 7 zitters zo zijn?
Ik kreeg ooit een Grande Picasso in m’n mik. Was ook geen pretje om met het hele team op pad te zijn:(

Dat de 7-zitter vol geen prestaties levert ligt niet aan de auto, maar aan de stoorzender die dan waarschijnlijk naast je zit.:)

Rembrandt zei:
Dat de 7-zitter vol geen prestaties levert ligt niet aan de auto, maar aan de stoorzender die dan waarschijnlijk naast je zit.:)

Das geen stoorzender gelukkig , anders was ik er al klaar mee geweest. Die trapt normaliter zelfs harder door dan ik….

Durfde laatst in Duitsland niet harder omdat het fietsenrek nog op de auto zit.:)
184 heeft ie overleefd. Auto was verder wel leeg, op de bestuurder na.:p

En P.S. Die van mij trapt ook wel door hoor. Maar met 4 kinderen in de auto ben je toch wat voorzichtiger. Al is het maar om het goede voorbeeld te geven.:rolleyes:

Waar blijft die Jogger Hybrid? Zie er niets over op de Dacia site. Dat ding is toch in Oktober in Parijs geïntroduceerd?
Ben benieuwd naar het trekgewicht. En de prijs natuurlijk…..;)

Rembrandt zei:
Durfde laatst in Duitsland niet harder omdat het fietsenrek nog op de auto zit.:)
184 heeft ie overleefd. Auto was verder wel leeg, op de bestuurder na.:p

En P.S. Die van mij trapt ook wel door hoor. Maar met 4 kinderen in de auto ben je toch wat voorzichtiger. Al is het maar om het goede voorbeeld te geven.:rolleyes:

Zo vergat ik de fiesendrager incl. fiets ook eens toen een Golfje gelijk met me de A12 op vloog. Even het verst plassen om daarna in de spiegel een fietstas nogal te zien wapperen op ook zo'n snelheid.

De kinderen zijn, vooral bij een ritje in Duitsland, (b.v. op terugweg van zwembad Bochelt) nieuwsgierig of we de 200 een beetje vlot halen.

Die Jogger ziet er nog beter uit dan ik dacht (y)

Rembrandt zei:
Waar blijft die Jogger Hybrid? Zie er niets over op de Dacia site. Dat ding is toch in Oktober in Parijs geïntroduceerd?
Ben benieuwd naar het trekgewicht. En de prijs natuurlijk…..;)

Ik vrees dat omdat de Jogger gebaseerd is op de Clio, dat de hybrid dan net als de Arkana en de Clio maar 750kg zal zijn. Maar ik hoop met je mee op een hoger trekgewicht

Vrij zeker dat hij die aandrijflijn krijgt inderdaad en dan zou het trekgewicht hooguit nog naar 1000 kunnen gaan omdat de Jogger wat groter is. Genoeg voor de sleurhut gaat het niet zijn Rembrandt.

Austral 200 hybrid mag wel 1500 trekken en er zit nog een 7-zitter aan te komen.

Clio mag 900, volgens mij.
Normale Jogger 1200.
De hybrid is toch wat sterker, dus ik hoop op 1400. Niet helemaal genoeg (caravan nu max 1500) maar ik zou er waarschijnlijk wel mee uit kunnen.
7-zits Austral lijkt me erg mooi. Vind de “korte” al mooi, maar houd van een wat gestrektere lijn (zie ook Tiguan).
Zit je alleen weer in een hele andere prijsklasse. Kan ik beter de Tiguan overnemen. ;)

Tiguan overnemen en (kleinere) EV in de lease zou ik zeggen. Een E-tech, Born, Y, ... keus genoeg ;)

Hybrid is inderdaad wat sterker, maar ik denk dat het ook een beperking geeft op het trekgewicht.

EV lease betekent voorlopig ID.3, ID.4, Enyaq of Q4 eTron.
Die laatste vind ik het mooist, maar is ook het duurst en in “onze” versie akelig kaal.

Hè, ik word helemaal aangestoken door jouw topic. ;)
Ik heb nog zeker een jaar.

:) Je kunt maar beter vroeg beginnen. Hier wordt het last-minute werk, al heb ik de stille hoop dat Athlon ook auto's bij dealers inkoopt.
8 maanden levertijd zit ik niet op te wachten.

De Q4 heb ik ook bekeken, rijden ook wat toekomstige collega's mee heb ik begrepen, maar dan nog onder de gunstigere bijtellingsregels.
Eigenlijk had ik tegen mezelf gezegd: alleen EV (incl. laadgedoe / niet te hoog tempo rijden) indien het een stuk goedkoper is dan benzine. Mja, het rijdt wel verdomd lekker...

adinsx zei:
Eigenlijk had ik tegen mezelf gezegd: alleen EV (incl. laadgedoe / niet te hoog tempo rijden) indien het een stuk goedkoper is dan benzine. Mja, het rijdt wel verdomd lekker...
Dan heeft de overheid het toch goed ingezien dat de bijtelling stilletjes aan gewoon omhoog kan ;)

Scherp, plus dat ik nog wat overschot zonnestroom ten gelde kan maken natuurlijk.

@rembrandt
Tiguan in Rline uitvoering met 1.5 TSI DSG nog even samengesteld, dat is ook onbetaalbaar geworden zeg.

Er is nu een lichting op de markt die best goed is.

Cupra Born met 58 kWh pakket is hartstikke fijn.

Een Dacia Spring zou ik niet adviseren maar een Twingo Electric is eigenlijk een heel fijn dingetje. Ja het ziet er niet superstoer uit maar doordat het nu wel een goed zwaartepunt heeft en de kont niet meer relatief zwaar is heb je een heel fijne balans in die auto.
Maar goed dan heb je met een Twingo of 500e niet heel veel auto.

Binnen de 40 k als Zoe, Cupra, etc. heb je wel wat leuke keuzes.

Eigenlijk als ik zo snel zit door te kijken wat er nu is dan is het gewoon jammer dat Hyundai de originele Ioniq niet nog een paar jaar heeft doorgebouwd. Want dat was ook een goede aanbieding.

Rembrandt zei:
EV lease betekent voorlopig ID.3, ID.4, Enyaq of Q4 eTron.

Ik zou voor een andere werkgever gaan :) Enyaq vind ik zelf het mooist, ook van binnen. Alleen geen van die 4 heeft derde zitrij dus vallen ze aut. af toch? Of heb je geen 4 kinderen?

Terug
Bovenaan