QV: Alfa 75 V6 1987 / Alfa Giulia 2.0T 2019 - schade :(

Fantastisch mooie spider, jammer dat hij zo slecht is bevallen, beter spijt naderhand dan spijt door het niet te hebben gedaan! Velgen ook een hele verbetering, en pfoe die tekening, 30 uur werk minimaal?
 
Ach, leergeld, en zo te zien geen financieel drama. Soms moet je gewoon dingen doorpakken en af en toe zijn de verwachtingen anders dan gehoopt.

Heb het ook dikwijls gehad met auto's dat ze mij erg tegenvielen nadat ik er in had gereden ondanks het op papier super moest zijn. Andersom trouwens ook, dat iets onverwacht plezier geeft (y)
 
Wat een leuke reisverslagen en wat zonde van die spider. Hij ziet er namelijk ge-wel-dig uit! :eek:
Wat betreft onregelmatig lopen van de Giulietta met koude start, dit heb ik destijds ook met mijn multiair gehad. Kwam ook zomaar en is daarna nooit meer weggegaan. Verkocht met dat "kwaaltje". Niemand die het verder merkte, behalve ikzelf. Geen idee waar dat door kwam.
 
Een kleine Alfa met stevige V6 voorin is wel iets aparts. En het 916 platform moet je ook fan van zijn. Ik geloof je direct als je zegt dat de 75 puur is en in balans met sportiviteit en comfort. Heb je al een 156 gehad? Die zou jou waarschijnlijk wel passen. Dan eentje zonder sportpakket. Ik had er ooit een met dat pakket maar de 164 was daarbij een meer gebalanceerde auto.

Het was wel een erg mooie. En zo weet je ook weer beter wat er wel of niet bij je past. Miskoop valt nog wel mee. Ervaring opdoen is beter gezegd. Al wel eens de oude Spider geprobeerd? Die zijn helaas vrij duur maar zeker in de laatste generatie helemaal niet zo ouderwets. Wel dichter bij je 75.
 
Bijzonder mooie spider was dat zeg!
Een vrij schaarse 24v phase 2 model ook nog.

Kleine kritische noot van mij als OEM freak, waarom overal die QV plakkers op?? Die horen op geen van de auto's.

Zelf in de jaren 90 een rode 75 2.0 twinspark gehad, idd bijzonder fijne auto!!
Maar fijner dan een echte Busso 916 spider 3.0 V6 24V???? Kan me er helemaal niets bij voorstellen.
Open rijden en dan die heerlijke V6 Busso is toch ultiem genieten voor een Alfist lijkt mij??
Maar goed uiteraard puur persoonlijk :D
 
@Bofkont: het zou me verbazen als het geluid en karakter van de Busso niet bevallen is. Maar ik vindt zelfs een 164 al meer gebalanceerd met een lichte 4 cilinder dan met een V6. Ik heb regelmatig met een 155 V6 gereden (de 916 is een ingekorte 155 maar met andere achteras) en dat is een heerlijke cruiser maar geen gooi en smijt auto. Een 916 is daar nog sterker in. Dan kan ik me heel goed voorstellen dat de 75 fijner is.
 
Het geluid van de V6 was geweldig, maar niet per definitie mooier dan de viercilinder nord motor van de 75. Met de 75 is het heerlijk sturen op de mooie weggetjes hier in Drenthe. Het is wat gevoelsmatig, maar de 75 "klopt" beter dan de Spider. Maar de Alfa 75 is ook een wat oudere auto en die hebben vaak al wat meer karakter. De motor is denk ik te zwaar met teveel vermogen voor zo'n auto. Op de snelweg ging het wel hard, in een oogwenk zat je op de 160.

Een Spider type 4 zou ik graag willen hebben en heb daar ook naar gekeken voordat ik de 75 kocht. Maar helaas was het met mijn lengte van ruim 1 meter 90 niet te doen om daar prettig in te zitten. Ze waren toen nog wel een stuk goedkoper trouwens.

Die QV stickes zijn een tic van mij, die plak ik er al op sinds mijn 146. Die van de Giulietta heb ik trouwens wel in Italië gekocht.

Heb wel een 147 gehad maar geen 156, die zijn technisch aardig gelijk alleen is de wielbasis van de 147 5cm korter. Die is ook nog wat te nieuw als hobby auto denk ik, ik houd lekker mijn fraaie 75!

In die tekening hebben heel wat uren werk gezeten, ik ben ergens in het voorjaar begonnen en er tussendoor telkens mee bezig geweest. Eerst geschetst, net zo lang tot de verhoudingen goed zijn en overtrekken met zwarte pen. Dan een dun tekenpapier er overheen en dan inkleuren, zo maak je als het ware je eigen kleurplaat. De wielen en de hoek van de nieuwe Giulia heb ik als basis genomen voor de andere 3, zodat de hoe bij alle 4 precies hetzelfde is.
 
Beste Quadrifoglio Verde ,

Bedankt voor je toelichting, je hebt duidelijk wat meer met oudere auto's, uiteraard niets mis mee (y)
Ik stuur geregeld nog wel eens in de GTV 1750 en de Giullia van mijn beste kameraad, heerlijke karakter auto's.
Hij heeft ook nog 2 156 GTA's maar hij zweert bij zijn klasiekers, rijden fijner vind hij zelf.
Trouwens knappe tekening, mooi gedaan (y)
 
Na 3,5 jaar en 91000km is de Giulietta eruit gegaan. Er zat toch een aantal dingen aan te komen die eigenlijk niet zouden moeten mogen bij een een auto van dergelijk bouwjaar en deze kilometerstand. Wellicht zouden de kosten hoog zijn en de lol was ervan af. Ik heb lang getwijfeld, maar toch naar een andere auto gekeken. Dolgraag had ik weer een Alfa gewild, maar de Giulietta is toch een verouderd model; mijn nieuwe auto moest bijvoorbeeld in ieder geval adaptieve cruise control hebben, en om weer precies dezelfde auto te kopen, zag ik ook niet zitten. En wachten op een nieuwe Giulietta is ook geen optie, dat kan nog wel tien jaar duren... De Giulia is voor mij natuurlijk de ultieme droomauto op dit moment, maar jonge tweedehands exemplaren op benzine zijn erg duur, om nog maar te zwijgen over de maandelijkse lasten van zo'n grote auto. Dat heb ik er gewoon niet voor over.

Ik had in gedachten om een nieuwe Seat Ibiza DSG te kopen, ik had eens gereden met een auto met DCT en ACC en dat was wel heel fijn, en de Ibiza vind ik een leuke auto. Ik heb een stuk proefgereden met de Ibiza en dat viel toch wat tegen, wat met name door die driecilinder kwam. Om een beetje vaart te maken moet je flink doortrappen en doe je dat niet, schakelt hij veel te snel op en is alle vaart eruit. Rijdt erg onrustig. En het klinkt wat verwend misschien, maar een Ibiza voelt toch een beetje als een stapje terug in vergelijking met de Giulietta. En wil je de Ibiza DSG met wat leuke opties, ging je al hard richting de 30k.

Er moest dus een nieuwe auto komen uit het C-segment met viercilinder, ACC, navigatie en goede muziekinstallatie. De Seat Leon en Mazda3 bleven over. Ik was er ook al achter dat ik beter een exemplaar van een jaar, anderhalf jaar oud kon kopen ipv een nieuwe. De Mazda heeft een conventiole automaat waar ik meer vertrouwen in heb, maar die hadden allemaal 120pk, dat leek me ook wat aan de magere kant. Bij de Seat Leon heb je 150pk, maar na speurwerk was mijn vertrouwen in de DSG wel een stuk minder, dat durfde ik niet aan. Bovendien was de meerprijs een stuk hoger, ook bij jong gebruikte exemplaren. Aangezien ik geen hekel heb aan schakelen en een automaat niet altijd een voordeel is, heb ik dat maar laten varen.

Dan was het volgende punt de kleur. Bij een jong gebruikte kun je die niet zelf kiezen natuurlijk en nagenoeg alle auto's tegenwoordig zijn zwart, donkerblauw of donkergrijs. En ik wil geen hele donkere kleur, wit of lichtgrijs zou nog kunnen, maar liever een leuke kleur. Uiteindelijk in het westen van het land een Leon gevonden met ACC, viercilinder en in het rood van bijna anderhalf jaar oud en 24000km. Enige wat me niet aanstond, waren de velgen. De originele Excellence velgen zagen er op een afstand uit als een paar goedkope wieldoppen van de Action... Dus hier meteen maar een fraai setje 18 inch velgen bij gekocht. Vreemd genoeg waren het andere dan die ik had besteld, maar deze waren mooier, dus heb het zo gelaten.

Als ik de auto wat langer heb, zal ik er wel review over gaan schrijven. Eerste indruk, na een week of vier, is dat de Giulietta net wat comfortabeler was en net wat strakker stuurt en schakelt, maar echt groot zijn de verschillen niet. Voordeel van de Leon is dat je meer moderne snufjes hebt die de Giulietta niet kent (ACC, led koplampen, lane assist, enz), de navigatie werkt beter, hij is ruimer, zuinig (1:17 volgens bc), minder onderhoud en een stuk lichter (MRB!). Stiekem doet het toch wel een pijn om voor het eerst van mijn leven geen Alfa te rijden, hopelijk krabbelt het merk weer op en komen er weer betaalbare modellen in de toekomst. Maar de ontwikkeling daarvan zal vast niet eerder beginnen dan de fusie met Renault rond is. Gelukkig staat hier nog een Alfa 75 in de garage. In ieder geval ben ik blij met mijn Seat, heb er geen spijt van! Genoeg geneuzel, hieronder de foto's.

48425529782_d7c3c43fca_b.jpg


48425529922_0fb2e201c0_b.jpg


48425529587_952cca214f_b.jpg


48425529377_28507e733b_b.jpg
 
Als jij er blij mee bent, dan ben ik daar blij om. Succes met je klinische Duitse Spanjool.

Gelukkig is de 75 er nog :D
 
Ik vind de Leon een mooie en sympathieke kar, en nog praktisch ook. Van een proefrit herinner ik me dat hij ook fijner reed dan broer Golf, op de een of andere manier. Veel plezier ermee, en ik ben benieuwd hoe graag je over een tijdje nog een alfa terug wilt! :)
 
Ik vind de Giulietta nog steeds een prachtig model en er is maar 1 model die daar wat mij betreft in de buurt komt of zelfs nog mooier is, en dat is de nieuwe Mazda 3. Jammer dat je genoodzaakt bent om de Giulietta weg te doen. De Leon vind ik binnen de VAG groep veruit de mooiste C-segmenter maar het contrast met de Giulietta is toch wel groot, van emotioneel naar wat meer behoudend rationeel. Hoewel ik gevoelsmatig denk dat ze elkaar kwalitatief niet heel veel zullen ontlopen.
 
Gezien de eisen en alternatieven snap ik dat je hierop uitkomt. Alfa en Fiat snijden zichzelf in de vingers met hun getreuzel. Voor een VAG-auto lang niet verkeerd, deze Leon!

Quadrifoglio Verde zei:
Na 3,5 jaar en 91000km is de Giulietta eruit gegaan. Er zat toch een aantal dingen aan te komen die eigenlijk niet zouden moeten mogen bij een een auto van dergelijk bouwjaar en deze kilometerstand. Wellicht zouden de kosten hoog zijn (...)
Ter lering voor mensen die zo gek zijn om wellicht nog eens een Alfa te willen ;) : Wat voor zaken speelden er dan?
 
en de lol was ervan af.

Zeer herkenbaar. Als een auto je op een bepaald moment op een bepaalde manier teleurstelt wordt het tijd voor wat anders. Je hebt in ieder geval voor een lekker kleurtje gekozen. (y)
Gelukkig is er nog een Alfa over. :D
 
MWH zei:
Gezien de eisen en alternatieven snap ik dat je hierop uitkomt. Alfa en Fiat snijden zichzelf in de vingers met hun getreuzel.

Denk niet dat dat een vrijwillige keuze is...

Vraag me af of je in praktijk nog verschil ervaart in rijgedrag tussen bv een Leon en een Giulietta. Als je het emotionele aspect van rijden in een bepaald merk even uitschakelt.
 
s velthuis zei:
MWH zei:
Gezien de eisen en alternatieven snap ik dat je hierop uitkomt. Alfa en Fiat snijden zichzelf in de vingers met hun getreuzel.

Denk niet dat dat een vrijwillige keuze is...

Vraag me af of je in praktijk nog verschil ervaart in rijgedrag tussen bv een Leon en een Giulietta. Als je het emotionele aspect van rijden in een bepaald merk even uitschakelt.
Ben ik ook benieuwd naar. Voor mezelf sprekende, ik heb vond de verschillen erg groot. Een Giulietta rijdt anders dan het gros van de C-segmenters als je het mij vraagt. Het begint al met de opstelling van de pedalen, bij de Giulietta staan ze alledrie op 1 lijn, waar bij de meeste auto's het gaspedaal verder van de bestuurder af staat dan koppeling en rem. Schijnt fijn te zijn als je heel and toe toepast ofzo. Dat zorgt ervoor dat je een andere rijpositie moet aannemen in de Alfa, ik moest daar heel erg aan wennen. Verder stuurt de Giulietta veel directer (ik zou zelfs zeggen nerveus) dan het gros van de andere modellen.

De Leon heb ik vooral ervaren als een erg prettige allrounder die lekker lichtvoetig aandoet. Ergonomie en infotainment beviel me in de Leon beter, het systeem in de Alfa vond ik wat priegelig (functioneerde op zich prima), en bijvoorbeeld een menuutje tussen de tellers om telnrs op te zoeken of liedjes/radiozenders te wisselen (bediend vanaf stuur) en dergelijke zal wel in de Seat en ontbrak totaal in de alfa.
 
Mooie Leon! Deze kleur heeft ie ook wel nodig hoor. Ik snap de keuze wel. Nieuwe Mazda 3 komt denk ik nog dichtste bij een waardig opvolger maar die is met de nieuwe motor in leuke uitvoering ook aan de prijs.

Giulietta vind ik nog steeds een mooie auto maar lijkt me ook niet verstandig om daar weer een nieuwe van te kopen. Toch inmiddels wat verouderd.
Ook wel benieuwd welke problemen er op de loer lagen bij de Alfa.
 
De Giulietta is natuurlijk ook al wat ouder qua ontwerp en mist daarmee wat van de nieuwere dingen. Helaas duurt het inderdaad te lang voordat de opvolger er is. De mooie balans tussen sportief en comfortabel zat er wel heel erg goed in. Het heeft mij ook soms verbaasd hoe weinig auto's dat lukt. Vaak liggen ze slechter op de weg maar met een knalharde vering proberen ze sportiever over te komen. Doorslaan op comfort vlak stoort mij een stuk minder maar dat bestaat niet heel veel.
De Polo is en was verschrikkelijk. De Golf neigde naar wat meer comfort en ik dacht dat de Leon een fractie scherper stuurde. In ieder geval de mooiste binnen de VAG en zeker als durft er eentje met een kleur te bestellen/kopen. Ik snap dat je bij zowel de Leon als de Mazda uitkwam. Daarna is het ook gewoon een kwestie van wat een goede deal is.

Voor het echte Alfa rijden heb je inderdaad nog de 75. En ik denk dat je best plezier zal hebben met de Leon.
 
Gewoon een prima allrounder, zo'n Leon. Rijdt iets minder leuk dan een Giulietta, maar zo'n Seat zit gewoon goed in elkaar en dat is ook wat waard. De cruise control van Fiat/Alfa vind ik bijvoorbeeld een draak van een ding, zoiets irriteert mij.
De 1.5 TSI met DSG is ook een fijne combi, daar ga je wel plezier van hebben.

Ook nog een Focus overwogen? Die biedt mij een perfecte combi van sportief en comfort.
 
Gefeliciteerd met de aanschaf van de Leon, zeker geen straf en het model oogt nog steeds up to date.
Het probleem met Alfa Romeo herken ik, de Giulietta is toch echt wel enigszins verouderd(vooral qua veiligheid en opties) en de Giulia schrijft helaas nog niet echt af.
Lekker een paar jaar genieten van de Leon en over een paar jaar toch maar naar een leuke Giulia met Veloce pakket gaan, zou perfect staan naast zijn laatste echte voorvader, de 75!
 
@MWH Problemen met de koppeling, een motor die soms onregematig liep en echt trillingsvrij was hij niet meer ondanks een paar keer uitlijnen en balaceren. Er hoefde niet acuut wat aan te gebeuren, maar ik had niet de indruk er nog lang probleemloos plezier van te hebben, dus dan maar inruilen voor er een ton op de klok stond. Ik heb overigens niet de illusie dat de Seat kwalitatief een betere of slechtere auto is dan de Alfa, pech kun je altijd hebben met een auto.

Qua rijden zijn er geen hele grote verschillen, maar het is wel merkbaar dat de Giulietta wat comfortabeler was, zonder dat dit van invloed was op de wegligging. Ook de zitpositie vond ik in de Alfa net iets fijner. Sturen en schakelen is ook wat directer in de Alfa. Daar staat tegenover dat de Seat inderdaad wat lichtvoetiger aanvoelt, het scheelt ook 140kg. Maar het zijn niet zulke grote verschillen om hem te laten staan of juist om te kopen.

De voordelen van de Seat zijn meer rationeel; modernere opties, lagere kosten en ruimer. Tevens is het handig dat hier een Seat dealer op loopafstand van ons huis is, voor een Alfa dealer moest tientallen kilometers rijden.
 
Ik snap je keuze wel. En zo'n Leon ziet er goed uit, zeker de kleur. Zelf had ik voor de Mazda3 gekozen maar de Leon lijkt me iets ruimer
 
Ook ik begrijp je keuze helemaal. Persoonlijk vind ik zo'n Giulietta een afzichtelijk, disproportioneel misbaksel en de Leon juist behoorlijk geslaagd. Dat geldt ook voor het interieur. Giulietta 'n stuk kinderlijk gevormd plastic, Leon een serieus gevormd stuk plastic met net iets mooiere materialen. Een beetje Peugeot 308-lijnen daar, maar dan zonder het lef. En het werkt allemaal gewoon - geen stugge richtingaanwijzers waarmee het praktisch onmogelijk is om 'comfortknipperen' te gebruiken.

Jouw uitvoering ziet er ook nog eens helemaal goed uit. Die lekkere kleur, dubbele uitlaat en inderdaad erg fraaie wielen doen 't hem. Daar ga je ongetwijfeld veel plezier van hebben. En hoewel die VAG-apparaten niet als enorm betrouwbaar te boek staan heb je er vast minder ellende mee dan met die Alfa.
 
DeeTwee zei:
[
Ben ik ook benieuwd naar. Voor mezelf sprekende, ik heb vond de verschillen erg groot. Een Giulietta rijdt anders dan het gros van de C-segmenters als je het mij vraagt. Het begint al met de opstelling van de pedalen, bij de Giulietta staan ze alledrie op 1 lijn, waar bij de meeste auto's het gaspedaal verder van de bestuurder af staat dan koppeling en rem. Schijnt fijn te zijn als je heel and toe toepast ofzo. Dat zorgt ervoor dat je een andere rijpositie moet aannemen in de Alfa, ik moest daar heel erg aan wennen. Verder stuurt de Giulietta veel directer (ik zou zelfs zeggen nerveus) dan het gros van de andere modellen.

Dat is inderdaad wel een verschil.
 
Leon an sich niet heel spannend, maar dit is wel een knappe uitvoering zo in het rood en met een paar mooie opties. Opvallend dat je een Guilietta als comfortabeler hebt ervaren. Zat hem dat in het onderstel, of in zaken als het onderstel of geluidsniveau?
 
Een echte Alfist, altijd leuk. Ik heb beide auto's overwogen en ben voor de Giulietta gevallen. Komende uit een Civic van 2008 voelt de auto voor mij vrij 'modern'. Vind de auto ook best comfortabel te noemen. Stukken meer dan de Civic in ieder geval, al is dat niet zo moeilijk. Veel plezier met de Leon!
 
Het comfort zit hem in het onderstel, de Leon is net even wat stugger dan de Giulietta. De 147 was ook een comfortabele auto, de Mito en 146 waren juist weer stugger. Ook de oude Alfa 75 is best comfortabel in combinatie met een goede wegligging, maar dan moet je niet gaan verlagen. Hij helt wel best wat over en op een natte afrit blijkt 110pk al genoeg te zijn op de achterkant een stapje opzij te laten doen, daarin merk je wel dat tegenwoordig onderstellen geavanceerder zijn.

De Giulietta komt ook zeker niet ouderwets over, zeker niet qua rijden, maar alleen wat de opties betreft.
 
Gefeliciteerd met de Leon, geniet er van!
Mooie auto met een leuk kleurtje.
 
Neffie zei:
Dat is best bijzonder ACC met een handbak. Ik wist niet dat dat mogelijk was.
Valt wel mee hoor, heb ik ook op m'n Focus. Icm een automaat biedt het meestal wel meer mogelijkheden.
 
Leon is niet spannend, maar wel een fijne auto. Al schijnt het wel de sportiefste van het MQB platform stel te zijn. In desire red met wat opties ook een mooie auto.
 
Vorig weekend de eerste lange rit gemaakt met de Leon, we zijn ermee naar de Nurburgring geweest. Het leukste is natuurlijk om langs de baan op de bekende spottersplaatsen te gaan kijken, maar natuurlijk moet je ook zelf even een rondje rijden. Met 150pk stel je helemaal niets voor daar en ik rijd altijd net wat te voorzichtig, maar in zo'n 12 minuten waren we rond. Altijd toch wel weer een leuke ervaring.

48678966378_c91045ae1e_b.jpg


De Leon was een prima auto voor deze lange rit; 400km enkele reis plus nog wat toeren door de Eifel. Comfort is ook prima, maar de Giulietta deed het zoals gezegd net wat beter. Ik bedacht mij dat het ook mede met de wielen te maken zal hebben: de Giulietta stond op 17 inch, de Leon op 18. De wegligging is meer dan voldoende, dat heb ik nu wel gemerkt. Ook op hoge snelheden blijft de auto heerlijk stabiel en stil, de Giulietta deed dat ook al goed. Dan merk je eigenlijk hoe goed moderne auto's zijn. Ik kan me herinneren van de Alfa 147 (dus niet eens zo lang geleden) dat het boven de 160 wat onrustiger ging en die maakte een hoop meer herrie.

De Giulietta was een diesel en je moet dus nu veel vaker tanken, dat is even weer wennen. De diesel bleef ook op langere ritten op hoge snelheid nog redelijk zuinig, maar met benzine gaat het wel erg snel. Verder vind ik het geluid van een diesel wat fijner in het gehoor liggen, maar dat is persoonlijk natuurlijk. En in de heuvels merkte je dat het met die gechipte JTD net even wat gemakkelijker ging. Jammer dat de diesel tegenwoordig in zo'n kwaad daglicht wordt gezet.

Verder is de ACC een verademing, ook met handbak. Met een automaat haal je er nog meer uit, maar ook nu rijd je op de snelweg voor zeker 75% op de ACC. Ik ben op zich al niet zo'n coureur, maar met de ACC ga je automatisch nog weer wat rustiger rijden. Ook op tweebaanswegen is het fijn, zeker als je achter een vrachtwagen rijdt en het is te druk om in te halen. Je doet er ook geen moeite meer voor, want je blijft mooi op gepaste afstand, zonder dat je wat hoeft te doen. Hoe het rijdt in een drukke spits, weet ik nog niet, dat komt hier niet zo vaak voor.

Min of meer verplicht is het natuurlijk om in Duitsland even te kijken hoe hard de auto kan. Een bijna lege A31 op een mooie zondagavond is natuurlijk een prima gelegenheid. Opvallend genoeg ging het op de terugweg gemakkelijker dan op de heenreis. Met veel moeite stond er 208 op de teller en meer zat er niet in. Maar tijdens de reis leek de auto steeds "fitter" te worden, waardoor een 220 op de teller erin zat. Later op de dashcam bleek dit 213 op de GPS te zijn. Tot de 180 trek je lekker vlot door, van 180 tot 200 gaat het ook nog wel, maar boven de 200 heb je echt ruimte en geduld nodig om nog te versnellen.

Het is ook opvallend hoeveel Leons je daar ziet rijden van deze generatie, of het komt doordat je er nu op let natuurlijk. Al met al ben ik nog steeds erg blij met de Leon, heb er geen spijt van!

48678966438_830363c290_b.jpg
 
Mooie auto! En een genot om eens eentje in een kleur te zien.

Ik denk dat het comfort verschil aardig verklaard kan worden door het 17-18inch verschil.
ACC is absoluut een heerlijke optie. Sinds ik geen moderne auto meer hebt is dat het belangrijkste gemis zelfs. Ik had het toendertijd ook op een auto met handbak inderdaad. Eigenlijk vervalt dan alleen het file rijden op ACC maar in nagenoeg alle andere condities werkt het ook met een handbak prima.
 
Ik denk niet dat er ineens veel meer Leons rondrijden, waarschijnlijk spot je er zelf meer omdat je er onbewust toch op let. Viel mij destijds met de Ibiza ook op (terwijl de 6L niet eens meer gemaakt werd toen ik de mijne kocht). Mooie verschijning zo, die kleur staat 'm goed (y)
 
Zoals (misschien) aan het begin van het topic nog wel ergens te zien is, was mijn 75 zes jaar geleden tijdens de aankoop een stuk verlaagd. Dat maakte de auto erg stug en bij elke drempel kwam ik aan de grond, dus een jaar na de aankoop dit ongedaan laten maken. Zonder verlaging leken de brede Ronal 15 inch wielen niet echt mooi, dus toen ook op een setje originele Speedline wielen gezet. Maar de banden waren nu 12 (!) jaar oud, dus een nieuw setje was geen overbodige luxe. Aangezien dat toch moest gebeuren, ook maar eens naar andere velgen gekeken en welke wielen je ook tegenkomt onder de 75, de Ronals A1 blijven toch echt wel DE wielen voor de 75. Helaas heb ik ze vijf jaar geleden verkocht (had ik nooit moeten doen...), daarom nu maar nieuwe gekocht. Het zijn replica's met als enige verschil dat er geen kleine Alfa logo's op staan tussen de openingen voor de bouten, daar kan ik prima mee leven. Tweedehands worden ze ook wel eens aangeboden, maar dan moeten ze nog opgeknapt worden en dan maar hopen dat ze verder goed zijn, daarom voor nieuwe replica's gekozen.

Maar zoals gezegd lijkt dat niet echt mooi op originele hoogte, dus ook maar eens in de verlagingen gedoken en na wat uitzoeken bleek dat je met 3cm een mooie verlaging hebt, zonder dat het te stug wordt en te overdreven lijkt. Ik heb de gok maar gewaagd en afgelopen week is alles gemonteerd (achter veren en voor verlaagde torsie) en heeft de auto een onderhoudsbeurt gehad. En ik moet zeggen, ik ben erg blij met het resultaat. De 75 ziet er nu net wat dikker en breder uit, zonder dat hij heel erg verlaagd lijkt. En ook het rijden gaat prima; ik kom niet aan de grond en hij rijdt nog best comfortabel, hoewel het natuurlijk altijd wel wat stugger is. Best een groot verschil met de verlaging toen ik hem net had. Maar toch zou ik het bij mijn dagelijkse auto niet zo snel doen. De originele Speedline wielen en veren houd ik nu zelf, dus hij zou altijd terug kunnen naar origineel.

En verder moest de auto getaxeerd worden op verzoek van de verzekering, en de auto is getaxeerd op E 11000, wat mij wel heel erg positief lijkt voor een 1.6je. Hieronder uiteraard wat foto's. Helaas was het een beetje grauw weer, ik maak ooit nog wel eens mooiere bij zonnig weer.

50005348861_86bd985a92_o.jpg


50004823718_49a0ddfc73_o.jpg


50005348731_8a8157eb59_o.jpg


50005348771_00153f679b_o.jpg
 
Voor mij staat daar in ieder geval voor 11.000 euro aan auto. Heel mooi, zeker met de subtiele verlaging en nieuwe wielen!
 
11k te dik?? Ga ze maar zoeken in deze staat en met bekende historie. Mooie taxatiewaarde en nu ben je in ieder geval zekerder, als wat gebeurt, dat je kosten gedekt zijn.
 
Ik zat pas te denken, wat is er anders:




De wielen dus! De verlaging staat inderdaad net iets mooier! 11.000 klinkt inderdaad als veel, ik dacht ook even "hmm" maar ja vind er maar één die zo mooi is, met de historie erbij...
 
Oh ja, met die foto's van Peter erbij is wel duidelijk dat hij echt wel wat nodig had. Anders komen die velgen niet echt mooi uit. Well done. :)
 
Dank voor alle positieve reacties!

@Peter O
Wel grappig dat je hem daar gezien hebt, want ik ga nooit met die auto naar het werk. Je moet ze op 3 juni gemaakt hebben, toen had ik een afspraak bij de taxateur voor mijn werk aan. De wielen zaten er toen net onder, de verlaging kwam vorige week. Maar zo is inderdaad wel het verschil met en zonder verlaging te zien.
 
Ja klopt, het was inderdaad 3 juni. Nu met thuiswerken wandel/loop ik om de dag weer een beetje. Ik dacht al "die ken ik"
De Seat, zet je die daar ook wel eens neer? Ik heb hem volgens mij nog niet gezien daar.
 
Als ik met de auto naar het werk ga, zet ik hem daar neer inderdaad. Maar dan moet er al een reden voor zijn, normaal ga ik op fiets.

Leuke foto's van Polen trouwens, in die zoutmijn bij Krakau ben ik ook nog geweest, 2014 dacht ik. Krijg altijd weer zin om daar heen te gaan als ik die foto's uit Oost Europa zie...
 
Die Ronals (replica of niet) staan inderdaad echt perfect onder de 75. En met de foto's van Peter erbij zie je echt dat die verlaging de stance echt beter maakt, anders leek hij vooral voor erg hoog op de poten te staan. Zoals hierboven al gezegd: Ik denk dat die €11.000,- zo gek nog niet is, want vind ze maar eens in zo'n staat. :T
 
hoe is het weggedrag?

Valt me niet tegen, ik had vrij stug verwacht, maar er is nog genoeg comfort over en hij helt een stuk minder over in de bochten. De balans tussen wegligging en comfort is wel wat beter met de originele veren, maar dit rijdt ook erg lekker en het ziet er veel beter uit.
 
Maar even een update van het "wagenpark" bij ons voor de deur. Ten eerste de 75, deze heeft sinds vorige week de memorabele kilometerstand van 100000 op de klok staan, hier heeft de auto 35 jaar voor nodig gehad. Verder valt er niet echt wat bijzonders te melden, ik ben er nog steeds erg blij mee en het is een fijne wagen om lekker hier in de buurt mee te toeren. Helaas zijn er nagenoeg geen evenementen geweest om naar toe te gaan, ik hoop dat dat volgend jaar anders is.

Zo'n kilometerstand vraagt natuurlijk om een fotomomentje:
51288287634_e80b885687_o.jpg


Ik vind het altijd leuk om foto's te plaatsen, dus daarom de buitenkant ook nog maar even:
51288287439_787c8a89f2_o.jpg


Met de blauwe Karl is het helaas minder goed afgelopen. Een maand of twee geleden is mijn vriendin op weg naar haar werk ermee tegen een lantaarnpaal gereden. En nee, het was geen app-ongeluk oid, haar telefoon zat onderin de tas. Dankzij de gordelspanners en airbags is ze er gelukkig met een paar kneuzingen vanaf gekomen. Op dat soort momenten ben je dan toch weer blij dat ze een recente auto heeft en hoe belangrijk het is de gordel te dragen. De Opel is wel total loss verklaard, maar gelukkig waren we all-risk verzekerd.
51287739338_29fd32e868_o.jpg


Een beetje geluk bij een ongeluk, is dat haar ouders al een paar maanden hun auto niet meer gebruiken. Haar vader rijdt al langer niet meer en haar moeder kan het om medische reden niet op dit moment, maar misschien over een tijdje wel weer, dat is even afwachten. Er was dus direct een andere auto beschikbaar voor haar, maar anders had ze nog de Seat kunnen gebruiken of van het geld van de verzekering een nieuwe kopen. Het is wel een beetje een klassiek verhaal; een Yaris Hybrid met lage kilometerstand en van oude mensen geweest. Het is misschien niet de meest hippe auto, maar wel zuinig en oerdegelijk. Ze hebben de auto in, ik dacht, 2013 nieuw gekocht en iets van 55000km gereden. Er zitten wel weer leuke wielen onder, wat al wel een stuk scheelt naar mijn idee. Ze hadden er toen winterbanden bijgekocht op stalen wielen, maar bij de aflevering zaten die dus op deze lichtmetalen wielen. Later zijn de zomerbanden overgezet naar de mooie velgen. De auto had een tijd lang half onder de bomen gestaan, dus een flinke poetsbeurt was geen overbodige luxe. Verder rijdt hij helemaal niet verkeerd, ook op de snelweg wel mooi stabiel en rustig. Rijden met een automaat is even wennen en een CVT is nog weer een ander stukje techniek natuurlijk.
51288582330_40064e95be_o.jpg


Dan de Seat. Daar valt eigenlijk niet zoveel over te melden. Vorig jaar zijn we er nog mee naar Oostenrijk en Tsjechië geweest. Op een loslatend ruitenwisserblad in Tsjechië na, zijn die beide trips probleemloos verlopen. Aangezien ik op fiets naar mijn werk ga en door de lockdown alles op zijn gat lag, heb ik er dit jaar nog maar weinig mee gereden. In mei had ik voor de tweede keer dit jaar getankt... Gelukkig komt nu alles weer wat op gang, dus de kilometers komen er nu weer bij, volgens mij staat hij op ongeveer 58000km.

Op weg naar Tsjechie even een korte pauze genomen bij de oude grensovergang tussen Oost en West Duitsland. Ik was er wel eens vaker geweest en blijf het een bijzondere plek vinden, want het hele terrein ziet er nog nagenoeg net zo uit als toen het gesloten werd. Het is best een raar idee dat je daar nu gewoon vrij rondloopt, terwijl je 35 jaar geleden nog het risico liep daar neergeschoten te worden.
51286820277_1b6e1c356e_o.jpg


Verder was Tsjechie natuurlijk leuk. Je kunt er heerlijk rondtoeren door de heuvels en dorpjes, mooi landschap en leuke steden. Door de corona was het in Praag ook heerlijk rustig. Nergens fotograferende Aziaten of busladingen vol met toeristen (toen wij er waren aan het eind van de zomer, was het gewoon legaal om daarheen te gaan; een maand later had het al niet meer gekund). En het eten en drinken is er ook prima, vooral de pivo natuurlijk. In welke plaats onderstaande foto gemaakt is, durf ik echt niet te vertellen.
51286820092_596c0c7277_o.jpg


En nog een fotootje uit Oostenrijk, dit was het eerste hotel waar we overnacht hebben, we hebben in die twee week van de ene plek naar de andere getrokken.
51286820077_1998ecb36c_o.jpg


Tot slot gisteravond en vanochtend nog even flink aan het poetsen geweest, waardoor hij er nu uit ziet als een rijdende spiegel. Nu het is het de kunst om hem zo lang mogelijk zo te houden...
51287739188_a01c6cb51f_o.jpg


51286820102_8ee4a2e7ce_o.jpg
 
Terug
Bovenaan