Probleem fabrieksgarantie Hyundai (Importauto.)

M J W 3986012

Net ingestapt
Goedenavond allemaal,

Eind vorige jaar heb ik een Hyundai gekocht bij een ex hyundai dealer ,die pas 1 jaar oud was.
Toen ik deze afhaalde( bij verkoop trouwens niet gemeld) , kwam ik erachter dat het een importauto betrof; de auto bleek vanuit Denemarken te komen. Verder heb ik niet bij stilgestaan, serviceboekje zat erbij en op de factuur stond 5 jaar fabrieksgarantie vermeld. De auto heeft daarnaast bij koop een afleverbeurt gehad en standaard 1 jaar bovag garantie. Ik heb de auto vooral gekocht omdat er nog 4 jaar fabrieksgarantie op zat.

Nu had ik afgelopen mei een probleem met een lekkende remklauw. Dus terug naar de autodealer die mij de auto verkocht heeft. Hij meende dat het onder fabrieksgarantie hoorde en stuurde mij door naar een officiële Hyundai dealer. Deze heeft het probleem opgelost, maar gaf aan dat mijn auto niet standaard de fabrieksgarantie had. Blijkbaar moet de auto geregistreerd (in NL) worden middels een procedure en Hyundai bepaalt dan of de auto aan de criteria voldoet. De dealer heeft dit nagekeken; de auto bleek niet geregistreerd te zijn in Nederland.

En nu begint het mysterie; de dealer kan hiervoor een aanvraag doen en heb hem gevraagd dit te doen.
Na 3 weken bleek dat de procedure aangepast was en hij niet wist hoe dit nu moest. Hij zou erop terugkomen. Dat is nu ook alweer 2 weken geleden. Dus tot nu toe geen resultaat.

Dus ben ik nog bij een andere Hyundai dealer gaan vragen, deze heeft ook de gegevens gekopieerd.
Maar deed ook wazig over de procedure. Hier wacht ik nu ook al een week op. Maandag zal ik navraag doen wat de status is.

Hyundai Nederland helpt in deze niet. Je kunt deze niet bereiken en men verwijst je door naar dealer (chat).
Aangezien de aanvraag door een dealer gedaan moet worden, ben ik nog niet bij het garagebedrijf geweest,
waar ik de auto gekocht heb.

Onder de streep heb ik dus nu een auto die 1 jaar Bovag garantie heeft en (momenteel) geen/onbekend fabrieksgarantie.

De auto is dus momenteel moeilijk te verkopen, mocht ik hem volgend jaar willen verkopen.
De kans van verkoop is trouwens aanzienlijk; mijn werkgever biedt me komend jaar de optie op een lease-auto. Of ik dit doe, weet ik nog niet.

Nu ben ik het volgende van plan:.

Aangezien ik 5 jaar fabrieksgarantie op papier heb en dit een van de redenen is van de koop, geef ik het
garagebedrijf waar ik de auto gekocht heb, 6 weken de tijd om de auto geregistreerd te krijgen in Nederland. Zodoende heb ik dan recht heb op de resterende 3.5 jaar fabrieksgarantie. Mocht dit niet binnen deze termijn lukken, of Hyundai wijst de registratie af, wil ik de koop laten ontbinden. Dit garagebedrijf neemt de auto tegen de huidige verkoopwaarde terug van mij. (gelijkwaardige auto/uitvoering/omgeving Limburg). Lukt het hem wel, dan is het voor mij goed en de zaak afgerond.

Dit wil ik wel nog eerst hier checken en ook bij mijn rechtsbijstand voorleggen (voordat ik bovenstaande doe)

Hoe zien jullie dit, kan dit en hoe sterk sta ik juridisch tegen dit garagebedrijf?

Groeten,

Maurice

P.S. Mij gaat het vooral erom dat de auto de resterende garantie krijgt.

ff een andere vraag: heeft de voormalige Hyundai (verkoop?) dealer geen officieel servicecontract met Hyundai? Dan zouden zij gewoon de garantie moeten kunnen uitvoeren.

Geen idee hoe het wettelijk zit.. volgens mij zijn al die 'verlengde' fabrieksgaranties gewoon verzekeringen voor de x jaren na de wettelijke termijn van 12 / 24 maanden garantie af fabriek. Vandaar ook een 'garantiekeuring' voor geïmporteerde merkvoertuigen.., denk ik.

Goedenavond,

Nee, die dealer heeft geen dealerschap meer van Hyundai. Hij staat ook niet bij de dealers (of erkende reparatieurs) genoemd op de Hyundai Site.

Groeten,

Maurice

M J W 3986012 zei:
serviceboekje zat erbij en op de factuur stond 5 jaar fabrieksgarantie vermeld.
/
Aangezien ik 5 jaar fabrieksgarantie op papier heb en dit een van de redenen is van de koop, geef ik het
garagebedrijf waar ik de auto gekocht heb, 6 weken de tijd om de auto geregistreerd te krijgen in Nederland. Zodoende heb ik dan recht heb op de resterende 3.5 jaar fabrieksgarantie. Mocht dit niet binnen deze termijn lukken, of Hyundai wijst de registratie af, wil ik de koop laten ontbinden. Dit garagebedrijf neemt de auto tegen de huidige verkoopwaarde terug van mij. (gelijkwaardige auto/uitvoering/omgeving Limburg). Lukt het hem wel, dan is het voor mij goed en de zaak afgerond.

Dit wil ik wel nog eerst hier checken en ook bij mijn rechtsbijstand voorleggen (voordat ik bovenstaande doe)

Hoe zien jullie dit, kan dit en hoe sterk sta ik juridisch tegen dit garagebedrijf?

Groeten,

Maurice

P.S. Mij gaat het vooral erom dat de auto de resterende garantie krijgt.

Ik denk dat je redelijk sterk staat, daar de verkoper niet gemeld heeft dat het een import auto betrof en op zijn factuur staat 5 jaar garantie. Maar inderdaad checken bij je rechtsbijstand, ook voor wat die betreft die termijn van 6 weken.

Maar: Je hebt als koper zelf ook onderzoeksplicht. https://www.amsadvocaten.nl/de-rechtsgebieden/verbintenissenrecht/onderzoeksplicht-koper/
Je koopt een gebruikte auto. Was het serviceboekje in het Deens? Gaat er een lichtje branden?
En in voorkomend geval is het zó simpel om even het kenteken in te voeren op de website van de RDW https://ovi.rdw.nl/ en je vindt wat je nodig hebt.

Voor jou heeft dit geen zin meer maar voor de meelezers des te meer...

Succes gewenst!

beetje een raar verhaal.

de auto is in de eu geleverd. en dan geld de garantie in heel de eu.

als de wagen in japan eerst geleverd is of in amerika kan is het een beetje een andere verhaal.
familie lid van me heeft in amerika een chevrolet Silverado gekocht en geimporteert(niet via de dealer netwerk) en die kreeg zelfs zijn bumper tot bumper garantie van amerika hier in europa.

ik zou de hyundai verkopen/ weg doen. misschien heeft de wagen een grote ongeluk gehad. en dan kan ik de garantie verhaal geloven.

snelle willy zei:
ik zou de hyundai verkopen/ weg doen. misschien heeft de wagen een grote ongeluk gehad. en dan kan ik de garantie verhaal geloven.

Dan doe je de auto weg met een dik verlies voor een reparatie van misschien €500? Totaal onzinnig, net als de opmerking dat de auto misschien betrokken was bij een aanrijding.

Voor TS probeer anders eens Twitter/Facebook, of anders lekker ouderwets via de post
Vragen aan Hyundai?
Het eerste aanspreekpunt voor vragen, opmerkingen of klachten is de Hyundai-dealer. Klik hier om de dichtstbijzijnde dealer te vinden. Indien de Hyundai-dealer niet in staat is om uw vragen te beantwoorden kunt u zich wenden tot afdeling Customer Relations van Hyundai Motor Netherlands. Stuur uw brief dan aan:

Hyundai Motor Netherlands b.v.
T.a.v. Afdeling Customer Relations
Postbus 281
2170 AG SASSENHEIM

Goed advies Carfanatic! Ik ken de Hyundai organisatie als zeer redelijk. Ze hebben tijd nodig om de zaken op een rijtje te krijgen en info van dealers etc te verzamelen.

Neem je verkopende partij mee in je communicatie met Hyundai. Deze verkopende partij blijft wél de eerst aangesprokene voor de toegezegde garantie en dus voor het kosteloos repareren van de remklauw. Hyundai kan vwb deze claim terugsturen. Niet voor het registreren in Nederland (Reden van deze registratie is o.a. terugroepacties die van toepassing kunnen zijn en dan dienen ze de juiste VIN codes te kunnen benaderen).

In de hele EU geldt dat alle nieuwe auto's twee jaar fabrieksgarantie hebben. Dat Hyundai vijf jaar biedt is om klanten te trekken én vanwege het vertrouwen in hun product. Dat er nu moeilijk gedaan wordt over de vijf jaar kan, de extra drie jaar kan een lokaal (lees Nederlands) idee zijn waardoor het van toepassing is op auto's die in Nederland nieuw zijn geleverd. Maarrrrr.... je hebt de twee jaar fabrieksgarantie die geldt ongeacht waar de auto gekocht is en in welk land. De klauw (en de werkuren) moet(en) dus gewoon vergoed worden door iemand. Meestal is dit de importeur die het op haar beurt weer van Hyundai terugkrijgt. De discussie over procedures over het vijf jaar verhaal is voor de klauw niet van toepassing omdat deze binnen twee jaar kapot is gegaan.

Garantie in Denemarken is ook 5 jaar: https://www.hyundai.dk/service/garanti/5-aars-garanti goede kans dat ze het gewoon overzetten als de auto altijd bij hyundai is onderhouden. Ja, dat laatste is vaak belangrijk, en dat zullen ze wel willen controleren, waardoor het langer duurt.

Probeer eens contact op te nemen met hyundai via twitter, https://twitter.com/hyundainl vaak zijn die bedrijven online sneller te bereiken

Waarom weet verkoper niet dat die auto van minder dan een jaar oud geen NL-auto is? Verder gewoon aanspraak maken op die 2 jaar garantie voor deze reparatie, 5 jaar is alleen van toepassing als onderhoud conform richtlijnen van Hyundai gedaan is en dat wordt misschien wat lastig aan te tonen als er andere garagebedrijven tussen hebben gezeten. Overigens ben ik het ook wel eens met de opmerking dat het checken van wel/geen import door koper wel heel eenvoudig is en hij dat ook had kunnen en moeten doen.
Wat vindt de bovag er van?

Maar hoeveel onderzoeksplicht heb je als een verkoper "5 jaar fabrieksgarantie " op de factuur zet. Onderzoeksplicht gaat volgens mij over bandenprofiel, geluiden, deuken, aanwezige opties, zichtbare zaken etc.

De truuk hier is dat de verkoper 'fabrieksgarantie' roept en je dan naar Hyundai stuurt. Eigenlijk is dat zijn probleem, hij is verantwoordelijk voor de garantie. Helaas is zijn garantie inderdaad niet zo aantrekkelijk als de merkgarantie die door heel Europa geldt.

Hallo allemaal,

Bedankt voor de antwoorden;

Inderdaad had ik het kenteken vooraf kunnen checken. Dit zal ik voortaan altijd vooraf doen.
Het is wel niet gemeld, en tijdens het verkoopgesprek werd duidelijk de 5 jaar genoemd.
Voor mij was dit ook de reden om voor deze Hyundai te kiezen,

Het grootste probleem is dat ik op de factuur 5 jaar fabrieksgarantie heb staan en dit geldt dus op dit moment niet.
Ook al geeft die autogarage aan dat zij die garantie wel verlenen:

1-Ik wil de auto laten onderhouden bij een erkende dealer (meerwaarde navigatieupdate)
2-Vrijheid om een dealer te kunnen kiezen. (en fabrieksgarantie te hebben)
3-BIj verkoop binnen de fabrieksgarantie, is dit een pluspunt; er zit resterende fabrieksgarantie op.

Mijn inziens heb ik een goed punt; op de factuur staat 5 jaar fabrieksgarantie. Dit is nu niet zo. (ook al geldt altijd 2 jaar)

Groeten,

Maurice

P.S. De remklauw in kwestie is gewoon gerepareerd, ik heb hier niets voor hoeven te betalen.

In de garantievoorwaarden (https://www.hyundai.nl/downloads/service-garantiehandleiding-personenauto.pdf) lees ik: "De 60 maanden garantie, zonder kilometerbeperking, geldt voor nieuwe Hyundai personenauto’s aangekocht bij een Erkende Hyundai Dealer, in Europa (i.e. Europees Economische Ruimte en Zwitserland)". Dus als dat het geval is, en je voldoet aan de overige voorwaarden v.w.b. onderhoud in die periode, dan heb je geldige Hyundai-garantie voor de duur van vijf jaar. Overigens hanteert Hyundai op zijn website de kreten "Hyundai vijf jaar garantie" en "vijf jaar fabrieksgarantie" (dit laatste met name om onderscheid te maken met de verlengde garantie d.m.v. een verzekering) door elkaar. Dat is verwarrend.

Ik zie nergens iets staan over lokaal (dus in dit geval in NL) registreren bij Hyundai als hij uit een ander land komt. Wel staat er bij de Mobiliteitsgarantie dat de auto in Nederland moet zijn geregistreerd, maar dat gaat mijns inziens over het kenteken en de RDW.

Heb je overigens al een www.mijnhyundai.nl account aangemaakt? Misschien kun je dan wat meer zien over wat er bekend is over je auto. En als je hem niet kunt aanmaken omdat ze je auto niet herkennen, dan weet je dat tenminste.

Hallo Tydelyck,

Net geprobeerd de auto aan te meden bij "Mijn Hyundai". Dat lukte; alleen is de onderhoudshistorie niet bekend en er staat bij dat ik contact moet opnemen met mijn Hyundai dealer. Dus helaas.... Geen extra info.

Groeten,

Maurice

M J W 3986012 zei:
Net geprobeerd de auto aan te meden bij "Mijn Hyundai". Dat lukte; alleen is de onderhoudshistorie niet bekend en er staat bij dat ik contact moet opnemen met mijn Hyundai dealer. Dus helaas.... Geen extra info.

Nou, dan ben je al verder gekomen dan ik had verwacht. Misschien betekent dit dat ze al enigszins op weg zijn met de registratie van jouw auto in hun systeem. Het is logisch dat er geen onderhoudshistorie in zit, want de auto is waarschijnlijk nog nooit in Nederland voor een beurt bij de dealer geweest (maar dat kun je zelf in het serviceboekje zien). Je kunt bij gelegenheid de dealer en anders de infolijn vragen hoe je de onderhoudsgeschiedenis die ontbreekt in dit systeem krijgt. Ook een bijgewerkte online onderhoudsgeschiedenis is bij latere verkoop extra vertrouwenwekkend.

Hallo allemaal,

@Tydelyck; ik heb de auto toegevoegd in mijn Hyundai. En er staat dan alleen de standaard gegevens (zoals bij het opvragen bij de RDW).
volgens mij kun je hier elke Hyundai toevoegen, ongeacht de leeftijd.
Wat natuurlijk minder is, dat er geen onderhoudshistorie is, deze begint dadelijk pas bij de eerste beurt
(die afleverbeurt van het autobedrijf bij 15.000km staat er niet in)

Een kleine update : vandaag wat wijzer geworden en ook weer niet:

DEALER:

1 week geleden heb ik bij een dealer in de buurt alle documenten laten kopiëren. Aangezien de desbefreffende (verlof) er niet was, heb ik vandaag contact gezocht:

Zijn stelling (dealer) is volgende:

1 - Hij is van mening dat het autobedrijf vooraf had moeten melden dat het een import auto betrof.
Dit klopt inderdaad, bij het verkoopgesprek is het niet gemeld. Ik heb de auto na de proefrit direct gekocht en bij de aflevering zag ik pas een deens serviceboekje.
Dat was niet zoals ik gedacht had, maar op de factuur stond 5 jaar fabrieksgarantie + 1 jaar bovag erachteraan (echt waar !)

2 - Hij geeft aan dat -mocht de auto aangemeld kunnen worden - dat er alsnog beperkende garanties zullen gelden.
Zoals beperkte garantie op audio-navigatie systeem / fabrieksgarantie zelf. Hier is hij heel stellig in.

3-Momenteel mis ik de volgende garanties:
-Geen Mobiliteits- garantie (Hyundai zelf)
-Geen bericht bij terugroepacties
-Geen Fabrieksgarantie
-Geen Navigatie updates
-Hoog waardeverlies bij verkoop

Na werk ben ik langs het autogarage bedrijf gegaan om dit voor te leggen.

AUTOGARAGE:

1-Aangegeven dat mij niet verteld is bij de aankoop dat het een importauto bleek. (getuige mijn pa)
Hij gaf aan dat dit slordig was en dat dit geen probleem was. Ook zou dit vaak gebeuren en dat dit niet effect op de restwaarde heeft. (wat ik wel vind). Beetje het verkopersverhaal, waarop ik toch ben blijven doorgaan; Dat ik daarmee niet akkoord ga.

2-Garantie was geen probleem, was een broodje aap verhaal. Dat kon hij wel snel voor me regelen. (moet via een dealer) Dan kon ik dit daarna bij iedere dealer inzien.
Toen ik aangaf dat ik exact dezelfde garantiebepalingen wilde dan een NL auto, zie hij dit niet volmondig toe.
Wel wilde hij graag op dat moment een kopie onderhoudsboekje hebben, zodat ie de garantie (voor zover het verhaal klopt) te kunnen aanvragen.
Dit had ik niet bij me, maar dat moest ik morgenvroeg maar even toesturen.
Toen ik aangaf dat ik eventueel naar de rechtsbijstand wou gaan, gaf ie aan het zo te willen oplossen en dat anders de medewerking stopt.
Dat vond ik wel een rare opmerking (onder de streep heb 1 jaar bovag + 5 jaar fabrieksgarantie op de factuur), dus ik zie niet het probleem.
Toen ik weer aangaf dat ik het niet correct vond dat het importverhaal niet gemeld was, vroeg hij ; waar denk je dan aan?
Ik zei: dat weet ik niet, ik denk erover na.... Toen ben ik gegaan. Hij zou morgen mij nog bellen.

Morgen ga ik de rechtsbijstand benaderen en dit verhaal voorleggen en ik ga proberen 2 zaken te verhalen:

1-Het niet vermelden van het import verhaal. Aangezien ik de auto 6 maanden geleden heb opgehaald, weet ik niet hoe sterk mijn case hierin is
Mijn inziens is compensatie op zijn plaats (import= minder waard).
2-Geen Fabrieksgarantie (gelijk aan een Hyundai uit NL). Hier heb ik, denk ik wel een sterke case. De verkopende partij moet mijn inziens dit mijn 1 op 1 oplossen.
Zoniet wil ik de auto teruggeven.

Wat denken jullie, heeft bovenstaande goede kans van slagen?

Wordt vervolgt,

Maurice

In punt 1 zie ik niet veel. Dat is zo arbitrair dat zo’n discussie alle kanten op kan. In die waardevermindering geloof ik niet zo. Als de auto netjes wordt onderhouden, is dat geen issue.

Punt 2 lijkt me vooral een kwestie van praktisch oplossen. De verkoper heeft je vijf jaar fabrieksgarantie beloofd. Naar nu blijkt, kan hij dat in zoverre niet leveren dat Hyundai die garantie niet biedt. De verkoper kan dat praktisch oplossen door zelf vijf jaar de opkomende garantiepunten voor je op te lossen en je navigatie updates te doen.

De auto weg doen enkel op grond van dit verhaal zou ik niet doen. Die verkoper komt je echt wel wat tegemoet als je praktisch blijft. Een juridische discussie zal hij ook willen vermijden.

Geen bericht bij terugroepacties vind ik een rare. Dit kan toch niet afhankelijk zijn van wel of niet import? In zo'n geval worden volgens mij alle gegevens van een bepaald type auto opgevraagd.
Dit mede n.a.v. het feit dat ik zelf een brief heb gehad m.b.t. een terugroepactie voor een importauto (Mazda uit 1990, in 2001 uit Duitsland geïmporteerd).

M J W 3986012 zei:
(..)

1-Het niet vermelden van het import verhaal. Aangezien ik de auto 6 maanden geleden heb opgehaald, weet ik niet hoe sterk mijn case hierin is
Mijn inziens is compensatie op zijn plaats (import= minder waard).
2-Geen Fabrieksgarantie (gelijk aan een Hyundai uit NL). Hier heb ik, denk ik wel een sterke case. De verkopende partij moet mijn inziens dit mijn 1 op 1 oplossen.
Zoniet wil ik de auto teruggeven.

(..)

Je kan natuurlijk niet én compensatie verlangen op punt 1 én de auto teruggeven op punt 2. Het is, zover dat al mogelijk is, één van beide.

Indien jouw stelling op punt 1 waarheid zou zijn.. dan heb jij bij aankoop ook minder betaald dan een vergelijkbare, origineel in Nederland geleverde auto.

Er wordt tegenwoordig zoveel geïmporteerd en geëxporteerd.. dat het m.i. steeds moeilijker vol te houden is dat dit één op één met de waardebepaling samen hangt.
Prijsniveau's van importauto's zijn dan ook niet altijd lager .. vraagprijzen liggen in lijn met dat wat de buurman op internet ervoor vraagt. Wél is veelal de uitrusting een stukje gunstiger.. of net ff anders dan in NL gewend.

Dat van de uitsluitingen op fabrieksgarantie.. dat is er, volgens mij, ook bij NL auto's.. Ergens hier op het forum zal nog een discussie terug te vinden zijn over de audio garantie bij een Kia. Dat was ook slechts 3 jaar i.p.v. de 7 jaar waar Kia destijds mee op de proppen kwam. Navi-updates kosten meestal wel geld..

Verder zou je ook kunnen uitzoeken hoe 'hard' statements op een autofactuur zijn.. daar is ook nog weleens een verschillende kijk op.. dacht ik.

Is de auto de afgelopen 6 maanden verder wel naar je zin geweest?

Punt 1 ben ik met wel met jullie eens. Dit wordt een lastige, lijkt me

Bij punt 2 ben ik het niet eens:

In de factuur staat fabrieksgarantie; dus garantie zoals een Nederlandse Hyundai.
Onderhoud wil ik gewoon doen bij een Hyundai dealer (waar ik wil) en niet gebonden te zijn aan dit autobedrijf.
Voor mij is dit belangrijk. De auto bouwt dan ook historie op.

Daarnaast wil ik bij een eventuele verkoop binnen 5 jaar de fabrieksgarantie laten mee gaan naar de volgende eigenaar.
Dat is mijn inziens een ook een dikke plus bij verkoop.

Groeten,

Maurice

Als er "5 jaar garantie" op de factuur staat, dan moet de verkoper dat gewoon nakomen. Ik zou er daarom nu geen probleem van maken. Als er iets aan die auto gaat mankeren, dan heb je schriftelijk 5 jaar garantie gekregen.

Het feit dat het een importauto is, heeft in principe geen invloed op de waarde van de auto. Ik zou me niet zo druk maken.

Ook het feit dat de reparatie aan de lekkende remklauw kosteloos voor jou is uitgevoerd, doet me vermoeden dat het allemaal wel los loopt in de toekomst. Ofwel jouw garage dan wel de Hyundai dealer heeft dus de (garantie)kosten op zich genomen. Dat geeft toch vertrouwen in de toekomst, ook omdat er op de factuur staat dat je 5 jaar garantie hebt.

Ik denk ook dat je met een 1 jaar oude Hyundai (die je goed gaat onderhouden) weinig hoge kosten zult gaan krijgen (waarvoor je aanspraak op de garantie zou moeten doen). Je kunt je energie denk ik beter besteden dan aan dit soort discussies.

Phaeton W12 zei:
Als er "5 jaar garantie" op de factuur staat, dan moet de verkoper dat gewoon nakomen. Ik zou er daarom nu geen probleem van maken. Als er iets aan die auto gaat mankeren, dan heb je schriftelijk 5 jaar garantie gekregen.

Het feit dat het een importauto is, heeft in principe geen invloed op de waarde van de auto. Ik zou me niet zo druk maken.

Ook het feit dat de reparatie aan de lekkende remklauw kosteloos voor jou is uitgevoerd, doet me vermoeden dat het allemaal wel los loopt in de toekomst. Ofwel jouw garage dan wel de Hyundai dealer heeft dus de (garantie)kosten op zich genomen. Dat geeft toch vertrouwen in de toekomst, ook omdat er op de factuur staat dat je 5 jaar garantie hebt.

Ik denk ook dat je met een 1 jaar oude Hyundai (die je goed gaat onderhouden) weinig hoge kosten zult gaan krijgen (waarvoor je aanspraak op de garantie zou moeten doen). Je kunt je energie denk ik beter besteden dan aan dit soort discussies.

Helemaal mee eens. Dit verhaal schreeuwt om een praktische oplossing.

@ Maurice: je kunt ook overwegen de auto in te ruilen bij de verkoper op een exemplaar dat wel fabrieksgarantie heeft. Voor jou is dat immers een essentieel punt. Dan schrijf je weliswaar af voor het halve jaar dat je gereden hebt, maar dan heb je wel een auto naar je zin die je kunt laten onderhouden waar je maar wilt. De verkoper zal die afschrijving natuurlijk niet geheel voor zijn rekening nemen, maar wellicht kan hij de schade wat beperken met een mooie nieuwe transactie.

Bedankt voor de antwoorden,

Ik besef ook dat de eerste 5 jaar niets aan deze auto komt, het gaat mij meer om het principe nu.
Dit autobedrijf acteert in mijn ogen niet transparant:

1: De auto wordt tegen een normale prijs aangeboden, bij de verkoop wordt er niet verteld dat het een import auto betreft.
Mijn keuze voor deze auto was vooral vanwege de resterende fabrieksgarantie.
2: Dan blijkt dat de auto niet bekend is Nederland. (Hyundai). Dit had allang gebeurd kunnen zijn, ze hebben zelf ermee rondgereden.
Hierdoor heb ik momenteel beperkingen met keuze voor onderhoud en ik mis een aantal Hyundai voordelen en eventueel beperkingen.
3:eek:nderhoud wil laten doen, waar ik wil. En in dit geval niet bij dit garagebedrijf. Gewoon bij Hyundai dealer.
Dit gaat nu niet.
4:Garantie is niet overdraagbaar bij verkoop.

Mocht dit autobedrijf de auto alsnog kunnen aanmelden alsof het NL auto betreft (zonder beperkingen ofzo) ga ik hiermee akkoord.

Groeten,

P.S. Op de factuur staat zelfs 5 jaar fabrieksgarantie en daarna nog een jaar Bovag !?!?

Beste TS

Ik zou me er ook niet zo druk over maken...... (mijn ervaring)
Ik heb mijn 2 jaar jonge Astra uiteindelijk verkocht doordat de klachten die ik had niet goed konden worden opgelost zodat ik ontevreden achter bleef......
Ondanks dat ik hierbij extra 3 jaar garantie van de toenmalige dealer zelf kreeg tijdens aankoop. (dus totaal 5 jaar)

Heb daarna een Focus gekocht van een paar maanden jong die vanuit Spanje was geimporteerd waarbij ook alle garanties van toepassing zijn.
Toen ik een kleinigheid aan mijn tunnelbak wilde laten uitvoeren bij een dichtbij zijnde dealer wilden ze ook dat ik hiervoor ging betalen waarbij ik zei dat ze dat maar moesten verhalen bij Ford Nederland doordat dit mijn inziens onder garantie valt alleen zij wisten niet hoe ze dat moesten terug vorderen, ik ben daar nooit meer terug gegaan.

Na gesprek met de dealer waarvan ik deze gekocht had, adviseerden ze mij dan ook maar om dit soort dingen bij hun te laten uitvoeren.
Inmiddels heeft ie zijn 1e beurt gehad waarbij netjes alle stempels in het onderhoudsboekje zijn gezet.

Heb er ook al een redelijke inruil prijs voor gehad bij een andere dealer maar net niet scherp genoeg.....

Dus, gewoon niet zo druk maken en indien er iets is gewoon met je eigenlijke dealer waar je het gekocht hebt in goed overleg blijven en in onderhoud houden......
Overal is er wel wat, ik vind de reacties hierboven heel erg verstandig en wijs, dus niet te streng zijn en probeer te genieten van je aanschaf, dat doe ik ook, wellicht laat je een aantal dingen, maar daar waar het je eigenlijk om gaat wint het dan toch wel weer in ieder geval in mijn situatie, ik heb daar veel meer rijplezier voor terug gekregen.

S6

Hallo S6,

Heb daarna een Focus gekocht van een paar maanden jong die vanuit Spanje was geimporteerd waarbij ook alle garanties van toepassing zijn."

-In mijn geval niet.

"Na gesprek met de dealer waarvan ik deze gekocht had, adviseerden ze mij dan ook maar om dit soort dingen bij hun te laten uitvoeren."

-Dat wil dus niet, gewoon bij een orginele dealer. Dit was ik al vanaf het begin van plan.

"Heb er ook al een redelijke inruil prijs voor gehad bij een andere dealer maar net niet scherp genoeg...."

-Dan ruil ik een auto in zonder fabrieksgarantie? Of verkoop hem particulier zonder enige garantie ?
Fraai is dat.

Bedankt allemaal, ik ga wel polsen bij mijn rechtsbijstand.

Groeten,

Maurice

Nog een kleine update:

Op verzoek van de rechtsbijstand een brief opgesteld met het verzoek de fabrieksgarantie binnen 3 weken te regelen.
Deze moet dan identiek zijn aan de Nederlands voertuig, aangezien er geen beperkingen staan vermeld.

Wordt dit geregeld, dan is de zaak voor mij afgehandeld. Zoniet, onderneem ik stappen. (want op dat moment heb ik pas een geschil)

Ik houd jullie op de hoogte.

Groeten,

Maurice

M J W 3986012 zei:
(..)
1: De auto wordt tegen een normale prijs aangeboden, bij de verkoop wordt er niet verteld dat het een import auto betreft.
(..)

Vraag is of dat ook had gemoeten. Feitelijk is een nieuwe Hyundai vanaf de fabriek ook een geïmporteerd voertuig.
Heb je zelf naar de herkomst van het voertuig gevraagd?
Gezien hoe jouw reactie is op 'het import verhaal' kan ik mij wel voorstellen dat verkopers niet direct te koop lopen met geïmporteerde, gebruikte, voertuigen. Het geeft al gauw 'discussie', zo blijkt maar weer. ;)

M J W 3986012 zei:
(..)
3:eek:nderhoud wil laten doen, waar ik wil. En in dit geval niet bij dit garagebedrijf. Gewoon bij Hyundai dealer.
Dit gaat nu niet.

Dit begrijp ik niet.. Je kan nu toch al onderhoud laten uitvoeren bij de Hyundai dealer? Heb je alvast een stempel in het boekje.;) Dat de auto niet bekend is in NL maakt voor onderhoud niet zoveel uit, lijkt mij. Voor de door de verkopende partij afgegeven 1 jaar garantie lijkt het mij ook niet uit te maken.. je bent immers niet verplicht om bij de garantiegevende partij het onderhoud te laten uitvoeren.. zolang dat onderhoud maar volgens fabrieksspecificatie is uitgevoerd. Indien er een garantiekwestie speelt.. ja, dan dien je de garantieverlenende partij in staat te stellen als eerste de garantiekwestie op te lossen.

M J W 3986012 zei:
P.S. Op de factuur staat zelfs 5 jaar fabrieksgarantie en daarna nog een jaar Bovag !?!?

Ehm.. lijkt mij dat het toch aannemelijk is dat een verkopende partij niet een garantiebepaling laat ingaan na x-jaar na verkoopdatum.

Nee, het eerste jaar na aankoop is er gewoon sprake (althans, zo zou het moeten zijn..) van dubbele garantie. Fabrieks én de garantieperiode van de verkopende partij.
Kortom, vrij voordelig voor de verkoper.. want die zal eerst beroep doen op de fabrieksgarantie indien dat kan.. ;)

M J W 3986012 zei:
Nog een kleine update:

Op verzoek van de rechtsbijstand een brief opgesteld met het verzoek de fabrieksgarantie binnen 3 weken te regelen.
Deze moet dan identiek zijn aan de Nederlands voertuig, aangezien er geen beperkingen staan vermeld.

Wordt dit geregeld, dan is de zaak voor mij afgehandeld. Zoniet, onderneem ik stappen. (want op dat moment heb ik pas een geschil)

Ik houd jullie op de hoogte.

Groeten,

Maurice

Tja, dat was te verwachten. En die fabrieksgarantie is dus kennelijk niet te regelen, dat heb je zelf immers al ontdekt. Dus je kunt vast nadenken over de stappen die je over drie weken gaat ondernemen. Succes met de afwikkeling.

PM xxx zei:
Geen bericht bij terugroepacties vind ik een rare. Dit kan toch niet afhankelijk zijn van wel of niet import? In zo'n geval worden volgens mij alle gegevens van een bepaald type auto opgevraagd.
Dit mede n.a.v. het feit dat ik zelf een brief heb gehad m.b.t. een terugroepactie voor een importauto (Mazda uit 1990, in 2001 uit Duitsland geïmporteerd).

Niet helemaal. Toen ik nog bij de BMW werkte, kregen wij ook te maken met terugroepacties. Van één auto wisten we dat deze geëxporteerd was en dat we deze actie niet zouden kunnen uitvoeren. We hebben geprobeerd de auto van de lijst te krijgen, want die blijft open staan als 'niet uitgevoerd' en daar keken ze ons weer op aan. Bij een eventuele terugroepactie, zal de importeur van de Hyundai in kwestie, Hyundai Denemarken, de verkopende dealer aanschrijven die vervolgens actie moet ondernemen naar de eigenaar. Alleen kunnen ze de huidige eigenaar niet vinden omdat dit TS is. Of de RDW de terugroepacties voor importauto's ook op de site bij de kentekengegevens vermeld weet ik niet. Een dealer kan met het chassisnummer wel opvragen of er dingen open staan, maar dat moet dan door TS (of een volgende eigenaar) actief nagevraagd worden.

Herkenbaar. Als klant ga je intussen van het kastje naar de muur. Ik heb het eens gehad met een BMW waarmee ik in Duitsland strandde. De Duitse BMW dealer was uitermate onwillig, ondanks de garantie van de BMW-dealer waar ik de auto kocht. Dat betrof volgens hem een Nederlandse garantie waar hij als Duitse dealer niets mee kon. Ik moest de auto ter plekke tegen contante betaling laten repareren, anders kreeg ik hem niet mee. Ik heb de auto laten staan en schriftelijk vastgelegd niet akkoord te zijn met die handelwijze. Ik heb op eigen kosten een auto bij Avis gehuurd en ben terug naar Nederland gereden. Natuurlijk heb ik mijn dealer in Nederland gemeld dat ik mijn auto kwijt was en op welke gronden. Het heeft uiteindelijk drie weken geduurd voor ze hem terug hadden om hem te kunnen repareren.

Alle lof voor de Nederlandse dealer, ze hebben het goed opgelost. Maar het gezeur wat je ervan hebt, is het meest vervelend. Vandaar ook mijn advies aan TS. Los het praktisch op.

Hoezo importeur en verkopende dealer? Zodra een auto niet meer bij de eerste eigenaar is ben je toch sowieso weg met dat systeem? De importeur zal echt een adressenbestand van de RDW moeten krijgen.

En de terugroepactie van mijn Mazda staat keurig open hoor bij de RDW (heb hem nog niet laten uitvoeren, dus je kunt het zelf nazien als je wilt) en de brieven voor die auto en de andere Mazda (wel origineel Nederlands) kwamen tegelijk binnen.

Andersom voor die geëxporteerde BMW: die staat keurig netjes bij de RDW geregistreerd dat die geëxporteerd is, dat kan dan toch niet meer jullie probleem zijn, of dat van de Nederlandse importeur?

Durashift zei:
M J W 3986012 zei:

Ehm.. lijkt mij dat het toch aannemelijk is dat een verkopende partij niet een garantiebepaling laat ingaan na x-jaar na verkoopdatum.

Nee, het eerste jaar na aankoop is er gewoon sprake (althans, zo zou het moeten zijn..) van dubbele garantie. Fabrieks én de garantieperiode van de verkopende partij.
Kortom, vrij voordelig voor de verkoper.. want die zal eerst beroep doen op de fabrieksgarantie indien dat kan.. ;)

Nee hoor, zo gaat dat wel vaker. Ik heb in juni 2018 mijn BMW 1-serie uit januari 2017 gekocht met 2 jaar garantie van de leverende dealer. Duidelijk is afgesproken dat de dealergarantie pas gaat lopen na afloop van de 3 jaar fabrieksgarantie in januari 2020. Dus ik heb tot januari 2022 garantie op mijn tweedehandsje die ik vorig jaar kocht ;)

^^ ow, okay. Als dat gemeengoed is.. heb ik niks geschreven..:p

funf zei:
Herkenbaar. Als klant ga je intussen van het kastje naar de muur. Ik heb het eens gehad met een BMW waarmee ik in Duitsland strandde.
(..)
Alle lof voor de Nederlandse dealer, ze hebben het goed opgelost. Maar het gezeur wat je ervan hebt, is het meest vervelend. Vandaar ook mijn advies aan TS. Los het praktisch op.

.. en de rekening aan DLD betalen en indienen bij NL dealer was niet mogelijk?
Lijkt mij praktischer.. en qua kosten misschien voordeliger dan die AVIS auto en dat wat de resterende 3 weken aan mobiliteit gekost heeft (of dat is door de NL dealer betaald) ?

Ja, dat was dus het issue. Mijn gedachte toen was: ik ga niet betalen voor een reparatie die die dealer afdwingt. Houd de auto dan maar. Het was ordinaire blufpoker en ik vond dat mijn dealer dat beter op kon lossen dan ik. En dat hebben ze gedaan, ik heb alles vergoed gekregen van BMW NL. Prima service dus.

Gelukkig heb ik met Audi's betere ervaringen:

Met mijn vorige NL-cabrio probleem in Italië (dak ging niet dicht). Werd daar bij een dealer onder garantie gerepareerd zonder dat ik iets hoefde voor te schieten. Met dezelfde auto ook binnen de garantie een probleem met de accu in een wintersportdorp. Werd ook door de 'plaatselijke' Oostenrijkse dealer (op bijna een uur rijden afstand) zonder morren opgelost.
Met mijn huidige uit Duitsland geïmporteerde cabrio (5 jaar garantie) garantiereparaties (klep dashboardkastje en paar kleine dingetjes) bij de dealer in Haarlem (waar ik de auto niet had gekocht). Ook geen probleem.

De dealer in Italië vertelde overigens dat de afspraak bij Audi binnen Europa is dat de dealer die de reparatie verricht ook de kosten draagt. Dus om te voorkomen dat er steeds facturen/geld heen en weer worden gezonden. Betekent dus wel dat een 'vreemde' dealer nogal terughoudend is bij kostbare garantiereparaties. Bij het geval Italië kostte het mijn NL-dealer (die op afstand alles regelde) ook moeite om in Italië in de buurt een dealer te vinden die bereid was om snel (morgen) de nodige reparatie te doen. Zij laten hun eigen klanten voorgaan.

Goedenavond,

Even een kleine update:

Ik heb vorige week het autobedrijf ingebreke gesteld middels een brief; hierin verzocht ik hem om de fabrieksgarantie te regelen identiek aan een Nederlandse auto.
Het antwoord was dat hij wel de fabrieksgarantie kan regelen, maar dan volgens de Deense Hyundai voorwaarden. Deze zouden gering afwijken.

Aangezien ik geen idee heb welke beperkingen er zijn en o.a. het digitaal paspoort (afleverbeurt + eerste 15K ontbreekt) van de auto ontbreekt, heb ik de rechtbijstand ingeschakeld.

Deze gaat volgende navragen bij het autobedrijf:

-Een vertaling van de garantievoorwaarden van een Deense auto, zodat deze vergeleken kunnen worden met de Nederlandse.
-Waarom het digitale paspoort ontbreekt.
-Beperkingen op mobiliteitsgarantie en coulantie.

Op basis hiervan kunnen we kijken welke vervolgstappen wellicht mogelijk zijn. Denkende aan b.v. compensatie.

P.S. Ik ben benieuwd wat eruit gaat komen, hij zal sowieso een fabrieks garantie moeten regelen. Dit staat namelijk schriftelijk op de factuur.
Verder vraag ik me af of het ontbreken van het digitale paspoort hierbij problemen zal opleveren.

Wordt vervolgt,

Groeten,

Maurice

Fijn dat de rechtsbijstandverzekeraar het probleem nu voor je oppakt. Heb je tenminste profijt van je verzekering.(y)

Ik zie dit topic nu pas, maar mijn origineel in Duitsland geleverde Volvo moest door de Nederlandse dealer de eerste keer worden 'vernederlandst'.

als je een geimporteerde hyundai hebt, en je laat een beurt uitvoeren door de hyundai dealer, en je wilt mobiliteitsgarantie, dan betaal je 95 euro om hem in nl te registreren.
want bij een nederlands model, zit die prijs al bij de afleveringskosten, blijkt uit onderzoek.
als je auto bvb uit duistland komt, dan is dat daar niet gebeurd

Tydelyck zei:
Ik zie nergens iets staan over lokaal (dus in dit geval in NL) registreren bij Hyundai als hij uit een ander land komt. Wel staat er bij de Mobiliteitsgarantie dat de auto in Nederland moet zijn geregistreerd, maar dat gaat mijns inziens over het kenteken en de RDW.

die mobiliteitsgarantie moet je afkopen met 95 euro als die uit het buitenland komt, dit is omdat in Nl dit bedrag wordt betaald bij de afleveringskosten van nieuwe auto's.

Goedemorgen allen;

Het heeft even geduurd, maar ik heb weer nieuws over mijn Hyundai;

De rechtsbijstand heeft in de tussentijd 2 x maal het autobedrijf opheldering gevraagd over :

-Auto verkocht zonder opgaaf dat het importauto betrof.
-Historie van de auto (waar heeft deze gereden etc.)
-Verschil in garantie voorwaarden.

De eerste keer kreeg ik een nietszeggende reactie;
Importauto was niet waardevermindering, garantie zou niet veel verschillen, auto was bekend bij hun.(dus geen inzage in historie)

Dus opnieuw dezelfde vragen gesteld;
Deze 2de brief hadden ze niet ontvangen, dus opnieuw gestuurd (aangetekend). Geen enkele reactie hierop....

In de tussentijd heeft de Hyundai dealer (niet het autobedrijf waarmee ik het conflict heb) de fabrieksgarantie aangevraagd. En wat schets mijn verbazing; de auto heeft maar fabrieksgarantie tot 1-8-2022 i.p.v. 1-1-2023. De garantie voor deze auto is dus al gaan lopen in augustus 2017. Volgens de dealer is hij toen uitgeleverd en heeft een aantal maanden kentekenloos rondgestaan(gereden?). Blijkbaar is dat mogelijk in Denemarken. Officieel is hij dan op 1-1-2018 op kenteken gegaan. Dus hij is bouwjaar 2017 ipv 2018. De onderhoudshistorie is hierdoor ook niet sluitend, op 1-8-2018 zou deze auto een beurt moeten hebben gehad. Ik hem de auto op 24-12-2018 opgehaald, dus dit is in principe te laat (de 1 jaar onderhoudsbeurt is 4 maanden te laat uitgevoerd, in december)

Aangezien de tegenpartij niet meer reageert en ikzelf ik geen gedoe wil in de toekomst (garantie/verkoop) ga ik de tegenpartij dagvaarden. (voor de rechter). Mijn eis wordt ontbinding van het koopcontract a.d.h.v. bovenstaande gegevens. DIt document wordt momenteel door een advocaat van DAS opgesteld. Als 2de eis wordt er nog een gedeeltelijke ontbinding toegevoegd als de eerste eis wordt afgewezen. DAS acht de kans aanzienlijk dat ik zou kunnen winnen.

Zodra ik weer een update heb, laat ik het weer weten... Dit wordt een interessant verhaal, ik ben vooral benieuwd of het gaat lukken.

P.S. Mocht je een auto bij een autobedrijf in de omgeving van Nieuwstadt kopen, let dan goed op wat je koopt ;)

Groeten,

Maurice

Joh, dat jouw auto ergens een paar maanden op voorraad heeft gestaan, kennelijk op basis van een bepaalde (omzet?) registratie, zegt niks over bouwjaren..
Wellicht heb je modeljaar 2017 in bezit.. maar modeljaar 2018 zal niet pas in januari 2018 exact gestart / geleverd zijn. Modeljaren wisselen bij autofabrikanten veelal na de zomervakantie..

Wat denk je van alle voertuigen in Nederland.. die, toen het nog van belang was voor de restwaarde, een datum deel 1 in de eerste weken van januari kregen, al in de herfst van het voorgaande jaar geproduceerd / geleverd waren? Die hebben hun jaarbeurt echt niet in de herfst van datzelfde jaar gekregen.. maar gewoon in januari van het opvolgende jaar (of zelfs het daaropvolgende jaar indien er een long-life interval voorgeschreven was;) ).

Intussen is je beweegreden ook danig veranderd.. in je openingspost lees ik dat het je vooral om de (resterende) fabrieksgarantie te doen is. Wel, die heb je intussen geregeld.. okay, 4 maanden korter dan verwacht.. maar nu wil je gewoon van de auto af.. :confused:>
Het is zeker al gelukt met de zakelijke auto die je werkgever aankomend jaar beschikbaar gaat stellen? .. Je rechtsbijstandsverzekering is geen verkoopkantoor. ;)

Ik snap dat een en ander niet leuk is en hoop dat het lukt om de aankoop te ontbinden maar dat stukje over 4 maanden te laat een beurt / een paar maanden zonder kenteken ergens gestaan is wel muggenziften en zeuren hoor. Wel succes met de afhandeling en hoop dat er een oplossing komt. (y)

R W xxx zei:
Zo'n klant die je graag aan de concurrent gunt.

Inderdaad. Als TS niet meer komt dan trekken ze een pot bier open.

Import is overigens heel normaa, ook bij dealers. Er worden trucks vol heen en weer gesleept, de fabrieksgarantie is dacht ik Europees. Daar kan een importeur niet zomaar onderuit meen ik.

Het is voor het eerst dat ik hoor dat een auto een jaar na productiedatum een onderhoudsbeurt nodig heeft.
Ik heb in mijn leven al meer dan 15 nieuwe auto's gekocht en de onderhoudsbeurten werden altijd gerekend vanaf de afleveringsdatum en nooit van de productiedatum.
En bij die auto's waren ook wel eens voorraadauto's.
Dus ik denk dat je geen poot hebt om op te staan voor wat betreft de onderhoudsbeurt.
En dan het feit dat je niet wist dat het een importauto was: de dealer heeft niet gezegd dat het niet zo was, dus hij heeft het gewoon niet vermeld en jij hebt er blijkbaar niet om gevraagd.
Er rust ook een zekere onderzoeksplicht op jou en je had heel gemakkelijk kunnen zien dat een auto van een jaar oud een vers kenteken had, dus had er gelijk een belletje moeten gaan rinkelen.
Ik denk dat je op alle zaken weinig kans maakt, een hoop kosten maken die niets opbrengen.

Terug
Bovenaan