Peugeot 308 (SW p. 26)

Darkside zei:
Ja erg mooi. Alleen jammer dat het dak zelf niet open kan.
Zoals bv bij de golf en de octavia.
Wel is het dak lekker groot.

Ik heb dat ooit gehad op een Renault Grand Scenic maar dat was geen succes. Veel wind suis bij hogere snelheden (met dicht dak).
In eerste instantie had ik dan ook de 308 besteld zonder glazen dak. Later toch gewijzigd naar met op aandringen wederhelft.
Wat vreemd is, is dat als je geen glazen dak hebt, je een lange antenne op je dak krijgt en dat vind ik geen porum.

Een dak moet inderdaad open kunnen, dat geeft een auto absoluut meerwaarde.
Helaas is dat bij veel Franse merken niet eens meer leverbaar. Jammer!

Ik weet dat de 308 SW momenteel door Nederland gaat, en op verschillende plaatsen één dag staat ter promotie.
Ik heb via de dealer de locaties en data gekregen tot en met 2e paasdag.

Heeft iemand toevallig het schema van de komende weken ?
Ik zou hem graag op korte termijn een keer bekijken in de showroom.
Tot eind mei wachten duurt wel erg lang .... o_O

its_me_leon zei:
Darkside zei:

Ik heb dat ooit gehad op een Renault Grand Scenic maar dat was geen succes. Veel wind suis bij hogere snelheden (met dicht dak).
In eerste instantie had ik dan ook de 308 besteld zonder glazen dak. Later toch gewijzigd naar met op aandringen wederhelft.
Wat vreemd is, is dat als je geen glazen dak hebt, je een lange antenne op je dak krijgt en dat vind ik geen porum.

Wel raar ja. Maar voor een paar euro koop je een kort stompje.

Gilletti zei:
Heb vanmorgen nog eens goed gekeken en je kunt ze wel verwijderen. Ze zitten geklikt.
Maar dan zijn daar natuurlijk wel allerlei afwerkspul en gaatjes zichtbaar.
Het is voor een betere luchtgeleiding. Je kiest toch ook een 14% voor een beter milieu? :T

Heeft weinig met milieu te maken als ze ook op die vuile THP van je zitten ;)

voiture zei:
its_me_leon zei:
Darkside zei:

Wel raar ja. Maar voor een paar euro koop je een kort stompje.
Raar dat er sowieso geen shark vin is. Of zoals de 508. Die heeft volgens mij niets.

Poekoek zei:
Gilletti zei:
Heb vanmorgen nog eens goed gekeken en je kunt ze wel verwijderen. Ze zitten geklikt.
Het is voor een betere luchtgeleiding. Je kiest toch ook een 14% voor een beter milieu? :T

Stond er inderdaad wat krom maar ik bedoelde eigenlijk dat als je ze (straks) weghaalt het "goede-milieuaspect" van je 14% BlueHDI leaser deels wegvalt.
Met mijn THP heb ik geen schuldgevoel als ik wat verander. :T Liefst had ik hem eigenlijk nog wat sneller maar ik durf tuning niet aan.

Alsof je zelf met die dingetjes enigszins in de buurt van de 14% komt....

Gilletti zei:
Poekoek zei:
Gilletti zei:

Stond er inderdaad wat krom maar ik bedoelde eigenlijk dat als je ze (straks) weghaalt het "goede-milieuaspect" van je 14% BlueHDI leaser deels wegvalt.
Met mijn THP heb ik geen schuldgevoel als ik wat verander. :T Liefst had ik hem eigenlijk nog wat sneller maar ik durf tuning niet aan.

Ik rij nu met een lease BWM 3 met start stop systeem die destijds het goed wat dat betreft deed toen ik hem kocht. Ik was altijd best tegen de diesels gezien die sowieso niet zo milieu vriendelijk zijn. Naast het lage gewicht heeft Peugeot een grote truc denk ik dan toegepast met een extra vloeistof toevoeging aan de motor. Daar lees ik weinig van over hoe dat eigenlijk werkt en of het wel zo effectief is. De Volvo v40 140PK heeft ook 14% nu en snellere motor. Wie kan daar wat over vertellen ?

@ Purple
Als je echte een steentje wil bijdrage aan het milieu dan moet je echt andere dingen doen dan in in een 14% lease auto te gaan rijden. :rolleyes:

Purple zei:
Gilletti zei:
Poekoek zei:
Gilletti zei:

Ik rij nu met een lease BWM 3 met start stop systeem die destijds het goed wat dat betreft deed toen ik hem kocht. Ik was altijd best tegen de diesels gezien die sowieso niet zo milieu vriendelijk zijn. Naast het lage gewicht heeft Peugeot een grote truc denk ik dan toegepast met een extra vloeistof toevoeging aan de motor. Daar lees ik weinig van over hoe dat eigenlijk werkt en of het wel zo effectief is. De Volvo v40 140PK heeft ook 14% nu en snellere motor. Wie kan daar wat over vertellen ?
Add blue heet dat. En dat is volgens mij voornamelijk om fijnstof te verminderen. Iets wat schadelijker dan co2 is.
De Volvo heeft nu zelfs 190 pk en idd 14%.
Maar of je daar echt zuinig mee zal rijden? Ik betwijfel het.
Een v40 biedt niet de ruimte die ik nodig hebt. Maar ik ben bang dat ik met 190pk me kosteloos zal vermaken en veel minder op spaarzaam rijden zou letten.
Volvo zou er mijn inziens beter aan doen een dergelijke motor om te bouwen tot 110 a 120pk waarmee je wel in de praktijk onder normale rijomstandugheden 1:30 te halen. Maar 190pk en 14% klinkt natuurlijk lekker

Weet iemand de maten van de velgen die onder de 308 zitten? Qua steek, ET en breedte?

Van welke andere modellen van Peugeot passen er zonder problemen velgen onder de 308?

Volgens mij passen de wielen van de nieuwe C4 Picasso zonder meer. Naafdoppen omwisselen en klaar ben je!

2nbdf1k.jpg

1y1zwj.jpg

jante2.jpg

k0sx06.jpg

Squall zei:
Ik weet dat de 308 SW momenteel door Nederland gaat, en op verschillende plaatsen één dag staat ter promotie.
Ik heb via de dealer de locaties en data gekregen tot en met 2e paasdag.

Heeft iemand toevallig het schema van de komende weken ?
Ik zou hem graag op korte termijn een keer bekijken in de showroom.
Tot eind mei wachten duurt wel erg lang .... o_O

Zaterdag 25 april staat er een SW in Zwolle ( je weet wel, dat van 5-1)
https://www.autopalacegroep.nl/acties/peugeot-308-sw-bij-auto-palace

Aantal maten heb ik al gevonden. In het geval van de 18 inch Saphir velg:

- 8J -> velg is 8 inch breed
- ET48
- 5-gaats (logisch...)

1 ding wat ik niet kan vinden is de steek. Ik verwacht dat deze 5x108 is, kan iemand dat bevestigen?

@ ENTE: niet direct iets wat ik onder een 308 zou monteren. Deze 2 508 velgen vind ik mooi, maar die zijn niet per se voordelig:

Peugeot 508 Style 10:

Peugeot-508-GT-22-HDi-26.jpg

Peugeot 508 Style 7:

peugeot_508_sw_1_6_thp_allure_aut_navi_l_99829803481544656.jpg

Die style 10 is fraai.

Lijkt alsof het hart van de 508 velg over het algemeen dieper ligt. Wellicht krijg je daar problemen mee.

Poekoek zei:
1 ding wat ik niet kan vinden is de steek. Ik verwacht dat deze 5x108 is, kan iemand dat bevestigen?

De nieuwe Picasso heeft in ieder geval steek 5X108 - ET 45. Hetzelfde onderstel, dus dat lijkt mij de juiste steek.

ENTE zei:
Die style 10 is fraai.

Lijkt alsof het hart van de 508 velg over het algemeen dieper ligt. Wellicht krijg je daar problemen mee.

Style 10 is ET42, die staan dus 6 millimeter verder naar buiten dan de Saphir velgen. Verder exact dezelfde maatvoering, ook nu ik de steek weet :) Helaas wel een erg prijzig wiel (het dubbele t.o.v. een set Saphir velgen). Het is wel een erg chique wiel inderdaad (y)

Maarre, wat moet je met 9 personen in de kofferbak? Voor de doorgewinterde mensensmokkelaar die graag een Peugeot heeft :D?

Zojuist oude leaseauto ingeleverd en nu even wachten op de voorloper. Nu maar hopen dat de nieuwe auto niet nog meer vertraging oploopt.

Voor de liefhebbers nog een wat oudere, en een nieuwe review;

https://www.dutchcowboys.nl/automotive/29878
https://www.carrepublic.nl/nieuw/peugeot-308-sw-meer-dan-alleen-auto-van-het-jaar

Als we dan toch wat te zaniken moeten hebben...Waarom moet je het knopje van de dakraam-verduistering ingedrukt houden? In mijn Nissan is het gewoon 1x drukken en hij sluit in 1 keer. Details..I know.

Afgelopen zaterdag weer even bij een dealer in een zwarte 308 HB plaatsgenomen. Was in de buurt. Wachten duurt lang klopt.. Wat zijn die Allure stoelen netjes en lekker viel me weer op! Dit keer mijn zoon van 8 op de achterbank laten zitten en die kids hebben straks geen klagen. Ik kon zelf ook aardig achter mezelf plaatsnemen (ben 1.80m), maar dan wel met m'n knieen uit elkaar. Bij lange ritten gaat het dus wel een beetje minder worden qua comfort voor volwassen. Maar ach, daartegenover staat de relatief grote kofferbak voor het segment en die heb ik liever als bij mij achterin alleen kids zitten over het algemeen.

Jouw ervaring wat betreft beenruimte en kofferbak deel ik, E-One: ruimte op de achterbank vrij matig tot gewoon krap, kofferbak mooi ruim en vierkant. Dit is precies andersom t.o.v. mijn huidige V40, die ruim genoeg is op de achterbank, maar weer een vrij kleine kofferbak heeft.

Wat betreft het dakraam: is het niet zo dat als je het knopje een paar seconden ingehouden hebt en dan los laat, de verduistering helemaal open of dicht gaat?

Mcsluis zei:
https://www.carrepublic.nl/nieuw/peugeot-308-sw-meer-dan-alleen-auto-van-het-jaar

Leuke review. Ben echt benieuwd naar de new diesel.

De verwachting is dat de handgeschakelde 1.6 HDi motor die in 10,1 seconden naar de 100 km/h sprint wel eens het succesnummer gaat worden voor Peugeot. Bijzonder is dat als je rijdt de wagen sneller aanvoelt als de bovenstaande 10 tellen.

maar ook een keer een andere reactie dan 'bah, nee, die toerenteller':

Boven het stuur zitten de snelheidsmeter en de toerenteller en dan omgedraaid waarbij ook nog de wijzers van buiten naar binnen gaan. Dat klinkt raar maar wie er naar kijkt ervaart het als vanzelfsprekend en vraag je je af waarom dat niet altijd al zo was.

Als je overweegt een auto te kiezen in dit segment moet je zeker een proefrit maken in deze 308. Waarschijnlijk ben je daarna net zo verbaasd als wij waren.

Kan die Sport-stand-gimmick ook nog als optie op de 308 HB BLP?

Poekoek zei:
Jouw ervaring wat betreft beenruimte en kofferbak deel ik, E-One: ruimte op de achterbank vrij matig tot gewoon krap, kofferbak mooi ruim en vierkant. Dit is precies andersom t.o.v. mijn huidige V40, die ruim genoeg is op de achterbank, maar weer een vrij kleine kofferbak heeft.

Wat betreft het dakraam: is het niet zo dat als je het knopje een paar seconden ingehouden hebt en dan los laat, de verduistering helemaal open of dicht gaat?

Nou, dat hoop ik, maar ik heb nu al 2 filmpjes gezien waarin ze steeds maar dat knopje vasthouden. Misschien moet dat ter illustratie van wat er voor handeling verricht wordt. In mijn Nissan QQ volstaat ook 1x drukken voor geheel sluiten dus verwacht dat hier ook. Kon het afgelopen zaterdag niet testen, want alle showroom modellen waren power-less.

E-One zei:
Poekoek zei:

Nou, dat hoop ik, maar ik heb nu al 2 filmpjes gezien waarin ze steeds maar dat knopje vasthouden. Misschien moet dat ter illustratie van wat er voor handeling verricht wordt. In mijn Nissan QQ volstaat ook 1x drukken voor geheel sluiten dus verwacht dat hier ook. Kon het afgelopen zaterdag niet testen, want alle showroom modellen waren power-less.

Dat staat in het serviceboekje (waar je nb zelf een paar pagina's terug naar linkte ;) ), zie blz 83 (blz.85 pdf): Het werkt volgens mij net als de meeste elektrische ruitbedieningen: Als je de knop indrukt tot aan de weerstand, stopt de beweging als je de knop loslaat. Als je de knop indrukt/uittrekt voorbij die weerstand blijft de beweging doorgaan.

instructieboekje zei:
U kunt ook tot voorbij het zware punt op de schakelaar drukken of aan de schakelaar trekken: het zonnescherm gaat dan volledig open of dicht nadat u
de schakelaar hebt losgelaten. Als u de schakelaar nogmaals bedient, stopt de beweging van het zonnescherm.

E-One zei:
Als we dan toch wat te zaniken moeten hebben...Waarom moet je het knopje van de dakraam-verduistering ingedrukt houden? In mijn Nissan is het gewoon 1x drukken en hij sluit in 1 keer. Details..I know.

Bij mijn 308 hoef je het knopje ook niet ingedrukt te houden. Dus geen stress.

Poekoek zei:
Aantal maten heb ik al gevonden. In het geval van de 18 inch Saphir velg:

- 8J -> velg is 8 inch breed
- ET48
- 5-gaats (logisch...)

Zoals al eerder aangegeven inderdaad 5x108.
Verder heb ik alle opties al nagelopen wat betreft alternatieve 5-gaats velgen (508, RCZ) maar die gaan niet passen of worden niet geadviseerd i.v.m. te grote afwijking in ET-waarde. Heb de mailwisseling met dealer nog wel ergens liggen maar de uitkomst is (helaas) negatief.
Enige wat kan is inderdaad de PIcasso velgen (ook EMP2) maar die zijn nou niet geweldig qua ontwerp. Daarom voor Ligne S gekozen.

Wat is te veel afwijking? Als de ET slechts een paar millimeter afwijkt, de steek hetzelfde is en de velgafmetingen (inches, breedte) verder hetzelfde zijn zie ik geen problemen. Ik ben dan ook wel benieuwd naar de uitkomst van die mailwisseling.
Een paar millimeter verder naar buiten staande velgen heb ik onder mijn huidige auto ook wel en dat geeft geen problemen (daar zijn zelfs de velgen zelf breder dan de velgen die standaard onder een V40 gemonteerd kunnen worden).

Bedankt voor je reacties over de 'knop' van het dak. :p Geen stress.

Zoals gezegd afgelopen zaterdag bij een dealer nog in de 308 HB gezeten. De verkoper aldaar had het nog over de Adaptive Cruise Control dat dat eigenlijk niet echt best werkt, maar ook dat de 'kans-op-aanrijding' systeem niet echt 'remt', maar afremt op de motor en dus niet 100% 'works-as-designed'. Maar volgens mij wordt het doel bereikt, dus 'works-as-designed'.

iemand hier die al ervaring heeft met Connected Apps.
De realtime verkeersinfo en volgens mij ook flits info lijken mij namelijk wel handig.

its_me_leon zei:
Waarom geen after market velgen? Zijn denk ik veel voordeliger.

Zeker voordeliger. Ik had vroeger ook aftermarket op een Renault, helaas altijd gezeur vanuit importeur. Bij klachten over 'wat dan ook' werden subiet gewezen naar de aftermarket velgen...In geval van garantie heb je hoe dan ook minder gezeur als je origineel spul eronder hebt.

Verder zijn OEM velgen handiger als je van plan bent om het in de leaseprijs op te nemen. Anders moet de dealer ze inkopen en verwerken in de offerte. Kan wel, maar vaak worden leasewagens centraal ingekocht. Kortom; dat is een hoop geregel!

Bovendien zijn de velgen die Peugeot aan biedt als accessoire voor de 308 ook weer niet enorm duur. 1110 euro voor 18 inch wielen valt mij nog behoorlijk mee, de 17 inch modellen zullen nog minder duur zijn.

Hier nog wat mooie plaatjes van de HB met 18inch (https://www.planete-gt.com/2013/09/16/essai-video-nouvelle-peugeot-308-2013/)
En een verwijzing naar een film (https://www.planete-gt.com/2014/04/03/peugeot-308-bande-annonce-lucy-besson/)

Poekoek zei:
Bovendien zijn de velgen die Peugeot aan biedt als accessoire voor de 308 ook weer niet enorm duur. 1110 euro voor 18 inch wielen valt mij nog behoorlijk mee, de 17 inch modellen zullen nog minder duur zijn.

Is dat inclusief banden? After market velgen heb je al vanaf 360 Euro de 4. Excl banden. (18")
Ik begrijp dat het idd handiger is in geval van lease om de velgen via Peugeot aan te schaffen. Uiteindelijk heb ik dat ook gedaan door meteen voor het 17inch model te gaan.

its_me_leon zei:
Poekoek zei:

Is dat inclusief banden? After market velgen heb je al vanaf 360 Euro de 4. Excl banden. (18")
Ik begrijp dat het idd handiger is in geval van lease om de velgen via Peugeot aan te schaffen. Uiteindelijk heb ik dat ook gedaan door meteen voor het 17inch model te gaan.

Dat weet ik eerlijk gezegd niet. Overigens sluit ik mij aan bij het argument van ENTE. Bovendien vind ik in bijna geen geval after market zo goed staan als origineel.

@ Mcsluis: bedankt voor de link (y) Mooie configuratie zo. Ik vind de Saphir velgen in het echt trouwens stukken mooier dan op de foto's. Het niet symmetrische ontwerp oogt op foto's wat rommelig, in het echt vond ik dit totaal niet storend. Wel viel mij in het echt op dat de versie met zwarte inleg mij niet kan bekoren, de versie met grijze inleg daarentegen wel.

Hier de standaard prijzen voor accessoire velgen ex. banden en ex. naafkapjes.

Lichtmetalen velgenset Agathe 15inch 1607812980-1 € 838
Lichtmetalen velgenset Emeraude 17inch 1608517080-1 € 1207
Lichtmetalen velgenset Grenat 16inch 1608516980-1 € 902
Lichtmetalen velgenset Ligne S 16inch 1609714980-1 € 957
Lichtmetalen velgenset Ligne S 17inch 1609714880-1 € 1080
Lichtmetalen velgenset Saphir 18inch noir 1610113680-1 € 1110

Aaaaah.. Na vier jaar ellende (tientallen garagebezoekjes) te hebben gehad met mijn Opel Astra, had ik gehoopt nu eindelijk van de ellende af te zijn. Gisteren de voorloper van de 308 in ontvangst mogen nemen. Een Seat leon 1.6TDI 110 PK limited edition II, met maar 50KM op de teller. Helaas geeft ie bij >3000 toeren een foutmelding en valt het vermogen compleet weg. Morgen afspraak bij de dealer. Hopelijk komt de 308 nu snel en rijdt ie probleemloos. inmiddels dossier voorloopauto geopend. :-(

Fukuppy zei:
sfs zei:

Wow, zelfs nog deels in de verpakking...

Dit is toch helemaal geen R uitvoering. Enkel een grijs/rode premiere met 125PK.

rickm zei:
Fukuppy zei:

Autotest?
Wat een saga!
(met nogal wt schrijf'vauten' en niet terzake doende details)

Deze Daan van der Keur (what's in a name) is igg erg enthousiast
Ik vind zijn schrijffouten nog wel meevallen...

(igg= in gieder geval? :p)

En ja, het zijn altijd hele opstellen die hij schrijft, ook nogal doorspekt van (persoonlijke) frustraties, niet terzake doende details en steken richting andere media. Leest ietwat vermoeiend soms.

Maar hij is meestal buitengewoon enthousiast over de auto's die hij test, ik dacht dat dat zeker in dit topic niet slecht zou vallen ;)

Toch heb ik het gevoel dat zijn verslagen veel dichter bij de ervaringen van een echte autokoper of -leaser (die dag in dag uit met de auto moet leven) liggen dan die in de 'gevestigde' media, waarin auto's toch vaak vanuit een soort 'coureursoog' beschouwd worden en onnodig veel aandacht aan verkeerde zaken besteed wordt. Maar wat meer kritische noten mogen wel.

Ja, lekker losjes geschreven al loopt het soms niet helemaal. Jammer dat hij net niet even heeft gewacht tot de Blue eHDi 120pk er ook echt was en die aan de tand had gevoeld. Maar deze review is al van Maart dus kan ik het me ook indenken. Ook al heeft de 115pk ook goede prestaties!

Review uit Ierland - Why should you drive it?
https://www.youtube.com/watch?v=9ndXbD5Thq0

Enthousiast over de gearbox made by BMW.

Leuke reacties onder het filmpje waaronder in reactie op de boodschap waaruit bijna blijkt om geen auto's te maken met een touchscreen waar (te)veel zaken in geregeld moeten worden. "One screen, doesn't fits all. Heating controls should be not there, but down here."

"Some points to consider. Why would you as the driver use the touchscreen to control the radio (use the steering wheel control instead of course!) or why would you constantly have to adjust the automatic climate control, if it works as good as it use to in PSA cars? The most important, related to climate control, controls are buttons. The steering wheel is smaller, that means that you set it slightly lower so the center is at the same height that you are used to, or do as I did as my test drives progressed, I lowered it even further because I can and it feels great!"

"Great review! Makes me want to go to the dealer and buy one"

De UK Autoweek heeft ook de 308 SW getest:
https://www.youtube.com/watch?v=lV4Nv5jf_RI
https://www.autoexpress.co.uk/peugeot/308/sw

The Peugeot 308 SW works much better as an estate than a hatch - but is it as good as the SEAT Leon ST?

E-One zei:
The Peugeot 308 SW works much better as an estate than a hatch - but is it as good as the SEAT Leon ST?

Hmm. rare zin... logisch toch dat een station zicht beter bewijst als station, dan als hatchback. ;-)

E-One zei:
Bedankt voor je reacties over de 'knop' van het dak. :p Geen stress.

Zoals gezegd afgelopen zaterdag bij een dealer nog in de 308 HB gezeten. De verkoper aldaar had het nog over de Adaptive Cruise Control dat dat eigenlijk niet echt best werkt, maar ook dat de 'kans-op-aanrijding' systeem niet echt 'remt', maar afremt op de motor en dus niet 100% 'works-as-designed'. Maar volgens mij wordt het doel bereikt, dus 'works-as-designed'.

Hierbij de foto's gemaakt met mijn mobiel en ik moet zeggen die Topaze 16-inch staat een zwarte HB prima. Ik ga voor de 17-inch Rubis achteraf.
https://1drv.ms/1ly7rrq
https://1drv.ms/1ly7Ee8
https://1drv.ms/1ly80kY
https://1drv.ms/Qu0lKS
https://1drv.ms/Qu0EWd
https://1drv.ms/1ibJt1j

Thnx voor de plaatjes, dit lijkt aardig op de versie die ik heb besteld, ik houd de Topaze velgen omdat mijn budget op dat moment wel op was ;)
Verder ben ik nogsteeds erg blij dat ik het leder erbij heb gekozen.. maakt hem wat mij betreft nog net een tandje chiquer.

Over de opmerkingen wb de ruimte achterin.
Ik zal voornamelijk mijn dochter (nu 1jaar) meenemen en tegen de tijd dat het leasecontract afloopt is ze 5 dus dat moet met gemak lukken denk ik zo.

Wachten wachten wachten... ;)

We zijn dezer dagen met onze 308 en115 pk e-HDi op pad om hem eens flink aan de tand te voelen op steile, smalle, slechte en bochtige weggetjes in bergachtig gebied. En het moet gezegd worden de auto geeft ten alle tijden een zeker gevoel en rotsvast weggedrag, en je hebt niet het idee dat je vermogen te kort komt (wel boven de 1500 tpm houden). Bij ons staat ie op de std Topaz velgen met Vredestein Quatrac 3 de 4 seizoenenband en daar ben ik niet ontevreden over, in tijden niet zo'n stille band gehad (was jarenlang verslaafd aan Michelin). Verder blij dat ik toch uiteindelijk niet heb gekozen voor een grotere velg en dat alleen al om het comfort op slechte wegen. Ook het werkelijke verbruik is prima onder de 1:21 - 1:22 zijn we nog niet gekomen. Al met al een hele plezierige reis Peug.

Terug
Bovenaan