Peugeot 308 (SW p. 26)

Hm, een zwarte 308 met zwart interieur en grijze velg is vooral erg zwart moet ik zeggen. Niet helemaal mijn smaak.
Vind de 308 in donkere kleuren en donkerder grijs niet echt fris of nieuw meer ogen zodra de auto een beetje vies is. Dat is jammer.

@ dmp61: klinkt goed inderdaad! Net verbruik hoor.

Durashift zei:
rickm zei:
Fukuppy zei:

Autotest?
Wat een saga!
(met nogal wt schrijf'vauten' en niet terzake doende details)

Jammer.. had Daan vorig jaar al eens gezegd dat al die trivialiteit de leesbaarheid niet ten goede komt..
In een EV test las ik een heel alinea over een familieverjaardag.. 8-)

Ach, misschien moet je het zien als een persoonlijke blog met auto's in de hoofdrol.

Vreemd.

De 308 pagina's zijn erg kort.
Om de haverklap een page break.

Er zijn topics waar je 'eindeloos' naar beneden kan scrollen

https://biz.thepostonline.nl/2014/04/24/autoreview-de-nieuwe-peugeot-308-sw/

Review van The Post Online.

Doubleyou308SW zei:
https://biz.thepostonline.nl/2014/04/24/autoreview-de-nieuwe-peugeot-308-sw/

Review van The Post Online.

Enthousiaste, positieve test en vermakelijk geschreven:

Met deze 308 hoef je alleen met Pinksteren en Kerst te tanken. Gedurende de paar honderd kilometer, die wij langs de – nogmaals onvermoed weelderige – Côte d’ Opale cruisten konden we dus geen minpunt ontdekken bij deze 1.2 on XTC.

Met deze nieuwe Peugeot station kun je dus van A naar B via een vette R, oftewel: Rijplezier. Want je vrouw mag dan steeds meer op Irene Moors lijken en het P-woord (praktisch) heeft sinds je – dubbel – vader bent geworden, zijn fatale intrede in je leven gedaan; jij hebt nu die pówerknop! Niet onbelangrijk in een Vinex-segment, waar de labrador er bij de autodealer soms gratis achteraan wordt geworpen

Deze 308 gaan we binnenkort in vele varianten (er komt ook nog een SUV-versie, maar géén cabrio) nog heel veel op de weg zien. Ja, dit wordt een eclatante hit. Via de door ons beproefde 1.2 benzine bijvoorbeeld, maar ook via de 1.6 HDI, die vanwege de 14-procentsbijtelling als lease-munitie wordt ingezet.

Voor de leuk bestuurden we hier rond Calais nog de Allure met de heerlijke 150 PK 2.0 HDI, die nog soepeler blijkt dan een Nederlandse strafrechter en die ondertussen vlugger accelereert dan een Romeinse tasjesdief, terwijl hij minder zuipt dan Serge Gainsbourg (†1991). Meevaller is ook dat de 308 geheel wordt gebouwd in Frankrijk, toch ook het inventieve máákland van de TGV, de Airbus A380 en de Ariane-raket. De revolutionaire motoren komen bijvoorbeeld uit de cleane fabriek van La Francaise de Mécanique (wat een prachtige, haast vintage naam) en de wagen wordt inelkaar geschroefd in Peugeot HQ, Sochaux.

Ned. Autowereld review van de SW: https://www.autowereld.com/autotests/id/21013/autotest-peugeot-308-sw

rickm zei:
Vreemd.

Sorry, ff een punt maken: ;)
Goed voorbeeld v/e lange pagina is pag. 1 in het Focus topic.
Die duurt een eeeeeeeeuwigheid.

BTW: Goed 308 nieuws uit leaseland.
De 308 staat in de top 3 meest aangevraagde leasewagens.

rickm zei:
rickm zei:
Vreemd.

Sorry, ff een punt maken: ;)
Goed voorbeeld v/e lange pagina is pag. 1 in het Focus topic.
Die duurt een eeeeeeeeuwigheid.

BTW: Goed 308 nieuws uit leaseland.
De 308 staat in de top 3 meest aangevraagde leasewagens.

Heel goed nieuws. Nu nog leveren... :-)

Even statusupdate van mijn dealer Van Mossel (ex Pouw).

Mijn 308HB BLP is besteld op 10 februari en de levering staat nu voor 6/8 juni.

Ook hier een kleine statusupdate van mijn dealer Van Hunnik de verwachte leverdatum is de laatste week mei.
Betreft een particulier bestelde 308 sw van eind januari.

Overigens ook direct antwoord gehad om de door mij gestelde vraag over de veranderingen in opties en accessoires.
Mijn auto wordt geleverd volgens de laatste specificaties (brocure april) en eventueel bestelde en betaalde opties die nu standaard meegeleverd worden krijg ik gecrediteerd.

Mijne stond vanaf het begin op 1 mei, reden was de vertraging in de productie dus een maandje later.

voiture zei:
Netjes. Levertijd valt ook nog mee dan uiteindelijk. Of stond 'ie in eerste instantie eerder gepland?

Levertijd was eerst half juni, is dus nu met twee weken vervroegd.
Al schijnt dat nog niet zo veel te zeggen, het kan nog steeds alle kanten op.

Afgelopen vrijdag weer een update gehad van de leasemaatschappij.
De levering is wederom vertraagd. Deze stond eerst half april, toen rond 20 mei en nu weer een maand vertraagd naar halverwege juni.
De auto was besteld half december.

De auto betreft een Blue Lease Executive Hatchback.

ENTE zei:
n19gm9.jpg

Detailfoto van de Emeraude

jantes%20308%20021.JPG1..jpg

Hier een ouder filmpje, maar wel bewegend beeld van deze velg. (Weet zo gauw niet meer wie geïnteresseerd was in deze velg)

[ Klik ]

Poekoek zei:
Ik had het inmiddels gevonden, had wat beter kunnen zoeken. Niet gek hoor, nog een stuk vriendelijker geprijsd dan affabriek, geen bijtelling er over en meer kleur keuze. Weet jij wat er allemaal te kiezen valt qua kleuren?

En hoe wordt het gestikt, op dezelfde manier als de leren bekleding affabriek? Dat ziet er wel erg mooi uit (tu)

Kleuren pagina!
Dit is een ander bedrijf, maar volgens mij werken ze met dezelfde kleurnummers.

Vanaf de offerte heb ik het nummer gepakt (4257 PS14) en het toeval is dat het exact overeenkomt.

Schoppin zei:
Afgelopen vrijdag weer een update gehad van de leasemaatschappij.
De levering is wederom vertraagd. Deze stond eerst half april, toen rond 20 mei en nu weer een maand vertraagd naar halverwege juni.
De auto was besteld half december.

De auto betreft een Blue Lease Executive Hatchback.

Als ik dit weer zo lees dan zakt de moed me weer in de schoenen vwb mijn leverdatum. Betreft een BLP HB 14%er. Die motor schijnt ook in Frankrijk dieselland erg populair te zijn en dus zo chauvinistisch als ze zijn gaan er vast een grote bunch richting eigen volk eerst. Niet alleen voor dat kleine bijtellingsland nederland worden ze gemaakt. Ik hoop terug te komen van meivakantie (nu in spanje) en dan goed nieuws te krijgen...9 mei leverdatum

Video met accessoires voor de SW (en berline) https://www.peugeot.fr/webtv/accessoires-nouvelle-308-sw/sort=date/

Ik zou hem op de terugweg gewoon ophalen, E-one.
;)

Auto zal één dezer dagen toch al wel gemaakt zijn, om 9 mei te halen..

Durashift zei:
Ik zou hem op de terugweg gewoon ophalen, E-one.
;)

Auto zal één dezer dagen toch al wel gemaakt zijn, om 9 mei te halen..

Ja, ha ha. Nog niet aan gedacht, maar als ik dan aan die poort sta zullen vast weer een uitstel voor mij in petto hebben

Net de dealer gesproken en mijn in januari bestelde 308 SW BLE heeft een leverweek! Week 23 wordt hij in Nederland geleverd in Oosterhout, dan leer inbouw en naar de dealer dus ik ga er vanuit dat in week 25 ik hem heb!

Tweewout zei:
Net de dealer gesproken en mijn in januari bestelde 308 SW BLE heeft een leverweek! Week 23 wordt hij in Nederland geleverd in Oosterhout, dan leer inbouw en naar de dealer dus ik ga er vanuit dat in week 25 ik hem heb!
ik hoop dat de door mij bestelde 308SW Allure met €6 HDi (order geplaatst op 14 feb jl.) ook voor eind juni geleverd wordt, kan ik mooi met de nieuwe auto op vakantie :)

Vooralsnog staan alle SW's die besteld zijn voor 22-3-2014 op productiemaand mei en dus levering in juni. Zou dus moeten lukken!

De dealer. Die krijgt de meldingen vanuit peugeot Nederland en zij hebben dit begin april naar de dealers gecommuniceerd en nu was er vandaag aan mijn auto de leverweek gehangen en dat is in lijn met het bericht van begin april.

Tweewout zei:
De dealer. Die krijgt de meldingen vanuit peugeot Nederland en zij hebben dit begin april naar de dealers gecommuniceerd en nu was er vandaag aan mijn auto de leverweek gehangen en dat is in lijn met het bericht van begin april.

Ik hoop keihard dat je gelijk gaat krijgen.
27 februari is de bestelling van onze SW THP 130 B.Lease Ex.17" de deur uit gegaan maar tot op heden schijnt dat de dealer (Nefkens veldhoven) nog geen leverdatum durft te noemen.
De auto wordt een leaseauto via het werk van mijn vrouw en zou hem zo dolgraag onder mn kont hebben als we de vakantierit gaan maken op 18 juli naar Z-Frankrijk.
Mocht de Peugeot later komen wordt het nog ff afzien in een Dacia Duster..:}

OmegaAddicted zei:
27 februari is de bestelling van onze SW THP 130 B.Lease Ex.17" de deur uit gegaan maar tot op heden schijnt dat de dealer (Nefkens veldhoven) nog geen leverdatum durft te noemen.

De productie van de SW en vooral de versie met 1.2 THP motor schijnt nog maar net op gang gekomen te zijn als ik het goed begrepen heb en dan ligt het voor de hand dat een precieze afleverdatum nog niet 1,2, 3 te noemen is.

En er is verschil tussen besteld & besteld..

Peugeot NL zal met 'bestelt voor 22 maart 2014' de besteldatum in hun eigen bestelsysteem bedoelen..

Daaraan vooraf gaan nogal wat verificatiemomenten..
- Leveringsopdracht verificatie door (MT/directie) dealer voordat order door verkoper (def) in systeem geklopt mag worden.
- Ondertekening van Leaseovereenkomsten tussen LM en Klant (werkgever)
- Verificatie bestelopdracht intern bij LM (order doornemen met dealer)
- Ondertekenen berijder overeenkomst nav keuze medewerker
- Medewerker drukt op 'bestel' knop of geeft fiat op offerte..

.. dit hoeft geen vier weken te duren.. maar als de verwachting is dat het eerste moment van 'bestelling' leidend is.. heeft het mis en kan dus niet op vakantie met de nieuwe leasekar;)

@Durashift zo is het inderdaad.

Goeie vriend van mij is daadwerkelijk verantwoordelijk over een regio van drie Peugeot dealers. Heb bij hem een SW besteld. Hij geeft aan dat geen enkele dealer nog exact weet wanneer de auto's vanuit de fabriek geleverd worden. Als er vastgehouden wordt aan de laatste communicatie vanuit Peugeot dan wordt hij 29 mei gepresenteerd(of hoe je het wilt noemen). Voor de duidelijkheid dan is de auto nog niet in de nederlandse showroom!! Dan worden de eerste auto's pas eind juni afgeleverd. Denk dat heel wat dealers een datum gokken ipv de waarheid zeggen en aangeven dat ze het gewoon niet kunnen weten.

Demeza zei:
@Durashift zo is het inderdaad.

Goeie vriend van mij is daadwerkelijk verantwoordelijk over een regio van drie Peugeot dealers. Heb bij hem een SW besteld. Hij geeft aan dat geen enkele dealer nog exact weet wanneer de auto's vanuit de fabriek geleverd worden. Als er vastgehouden wordt aan de laatste communicatie vanuit Peugeot dan wordt hij 29 mei gepresenteerd(of hoe je het wilt noemen). Voor de duidelijkheid dan is de auto nog niet in de nederlandse showroom!! Dan worden de eerste auto's pas eind juni afgeleverd. Denk dat heel wat dealers een datum gokken ipv de waarheid zeggen en aangeven dat ze het gewoon niet kunnen weten.

En de Hatchback Blue Lease Ex.?
Weet je of daar al wel definitieve leverdata voor zijn afgegeven?
Ik weet dat de mijne eind januari (door de dealer!) is besteld.

Ach.... Het 'hebben van de zaeck is einde vermaeck'?
Denk dat Peugeot NL er alles aan zal doen om de earlyadopters tevreden te stellen en snel een vloot SW's op de weg te hebben. Goed voor de PR!
De voorsprong van Seat, Volvo en Skoda zal ze niet lekker zitten.

Demeza zei:
Denk dat heel wat dealers een datum gokken ipv de waarheid zeggen en aangeven dat ze het gewoon niet kunnen weten.

Welkom op het forum, speciaal hiervoor aangemeld? De dealers waarmee ik tot nu toe contact heb, zeggen gewoon waarop het staat, en dat lijkt mij het verstandigste. Als er een maand of zo vertraging zou zijn, kun je dat toch niet verbloemen naar de klant?
De importeur/fabrikant heeft wel, vind ik, maar ik kan het ergens begrijpen, véél te vroeg de SW op papier aangeboden (de auto was nog niet eens in productie officieel), met de bedoeling te mikken op leaserijders, althans zo zie ik het. En er zijn inmiddels zoveel geïnteresseerden, dat dat ook nog eens tot een langere levertijd zou kunnen leiden.
Het komt er dus op neer volgens mij, dat als er voor een auto veel belangstelling is, dit gevolgen heeft voor de levertijd, nog los van het feit of het productieproces al 100% op schema is.

ENTE zei:
De voorsprong van Seat, Volvo en Skoda zal ze niet lekker zitten.

Sterker nog; VAGweek quote hier een lezer in de14% station test in de allernieuwste editie.
Supertriest om je sponsoren tevreden te stellen over de rug van een lezer.

2mqndi8.jpg

Ik ken het hele artikel niet.
Maar wat is er mis mee dan? Dat iemand de enorme luchthappers van peugeot niet mooi vind? Dat mag toch.
Mij bekoort de looks van de megane me niet meer.

@speedtouch ja speciaal voor dit forum aangemeld
Ik heb besteld de BLUE LEASE EXECUT. 1.6 BLUEHDI

Met extra opties:
Lederen bekieding mci stoelverwarming
Lmv 17 inch Emeraude (twijfel nog over de andere 17inch bvlgn)
Set van 4 Pioneer 2 weg speakers 180 watt(geluid is standaard echt niet goed genoeg voor mij)
watt
Trekhaak afneembaar 7/13 polig met 3e plaat

Neem de auto in het zwart dus zit te denken aan lichte beige leren bekleding..

Demeza zei:
Neem de auto in het zwart dus zit te denken aan lichte beige leren bekleding..

Kun je de kleur van het lederen interieur nog wijzigen dan? Of heb je het leer niet fabrieksmatig besteld (Inbouw achteraf bij DK Schweizer)?
Het witte (ik weet zo gauw niet of dat ook wit genoemd wordt) lederen interieur wat ik laatst in Breda op een zwarte 308 hatchback zag, ziet er trouwens heel chic uit.

Darkside zei:
Ik ken het hele artikel niet.
Maar wat is er mis mee dan? Dat iemand de enorme luchthappers van peugeot niet mooi vind? Dat mag toch.
Mij bekoort de looks van de megane me niet meer.

Beetje aanmatigend van AutoWeek om een 'oud' model Peugeot op te voeren in een test met 2 VAG auto's tegen een Megane die 20% doet. De beste man wil dit jaar een nieuwe 14% station gaan leasen en kan dus gewoon de nieuwe 308 bestellen zonder de grote muil als dat het probleem zou zijn...

Over de looks geen discussie, daar is ieder vrij in uiteraard!:D

in het stukje wat hier staat kon ik niet ophalen dat ook de peugeot mee genomen werd in de test.
Ik dacht dat dit gewoon een referentie was van de tester zelf.

Maar idd de nieuwe 308 had meegenomen moeten worden (al is het misschien lastig om de 14% sw te vinden in NL ter test)
Maar had wel genoemd kunnen worden dat die er aan komt.

Darkside zei:
in het stukje wat hier staat kon ik niet ophalen dat ook de peugeot mee genomen werd in de test.
Ik dacht dat dit gewoon een referentie was van de tester zelf.

Maar idd de nieuwe 308 had meegenomen moeten worden (al is het misschien lastig om de 14% sw te vinden in NL ter test)
Maar had wel genoemd kunnen worden dat die er aan komt.

Sterker nog; bij concurrentie staat ie gewoon in het lijstje en een aantal pagina's verderop staat een 'test' met de SW BHDi...

Ik ontdek hier nog een test/proefrit met de SW 1.2 THP, ik kan hem hier in dit topic niet ontdekken:
https://www.autobild.de/videos/video-peugeot-308-sw-2014--5060655.html

Hier nog een review.

leuk weetje : but with a drag coefficient of 0.28, it's the most aerodynamic car on the market, trumping even the slippery Ferrari 458 (0.33) and the Bugatti Veyron Super Sport (0.36).

Darkside zei:
Hier nog een review.

leuk weetje : but with a drag coefficient of 0.28, it's the most aerodynamic car on the market, trumping even the slippery Ferrari 458 (0.33) and the Bugatti Veyron Super Sport (0.36).

Dat is om te beginnen een heel rare vergelijking, supercars hebben door hun spoilerwerk en diverse luchthappers meestal juist een zeer ongunstige cw-waarde, wat je terugziet in de slechte waarden voor deze Ferrari en Bugatti. Dus die vergelijking win je met de meeste moderne normale personenauto's wel.

Bovendien klopt het statement sowieso niet (meer), de nieuwe Mercedes C (220 Bluetec) haalt namelijk een CW van 0,24.

Maar volgens mij waren er al personenauto's te koop die een betere waarde halen dan die 0,28.

Darkside zei:
Hier nog een review.

Die 0.28 is prima, maar werd ......... in de 80tiger jaren al gehaald door de Audi 100!

De conclusie van deze test is trouwens: "One of the best".
"Peugeot is trying to cement its place as a serious competitor in the C-segment, and the 308 SW sits pretty at the top of the small estate market".

Volgens deze web-/nepsite is de 308 productie verhoogd.

Terug
Bovenaan